Tenker du noe nytt om økonomien din?
|
Tenker du noe nytt om økonomien din?
23/02/2022 07:32
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror mange her har en ganske solid økonomi (resultat av gode inntekter og noenlunde fornuftige folk), men desto mer interessant: Har dere gjort dere noen nye tanker om "din økonomi" din i det siste?
Noen stikkord som påvirker mine fremtidsutsikter:
Prisene øker på en rekke varer og tjenester det er vanskelig å kutte ut. Mat. Strøm. Drivstoff. Byggematerialer. Håndverkertjenester.
Avgifter øker. Parkering. Skatter. Staten eser ut og offentlig forbruk bare øker og øker. Det må jeg betale for. Jeg må betale for det grønne skiftet.
Krona blir ikke sterk igjen og reiser er dyrere. Har nesten sluttet å tenke på utenlandsturer med familien. Sykkeltur til alpene er fortsatt aktuelt - selvsagt.
Renta går opp.
Inflasjon og prisøkning rundt oss. Internasjonal uro med forsyingsproblematikk og prisøkning.
Vi må selv sikre vår egen pensjon, men det finnes ingen trygg havn. For å ha en verdiøkning på sparing ift inflasjon må en svært langt ut på risikoskalaen.
Ja om det ikke er åpenbart så ser jeg ikke så lyst på egen økonomi. Dette er selvsagt kun ilandsproblem, men det kommer vel som en liten overraskelse på meg at jeg i 40 årene, med en god jobb og noenlunde fornuftige prioriteringer, har grunn til å tro at min kjøpekraft og økonomiske spillerom bare vil gå nedover. Er du optimist eller pesimist med tanke på hvordan økonomien din utvikler seg?
|
|
|
Re: Tenker du noe nytt om økonomien din?
[Re: erikskon]
23/02/2022 07:34
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Tror min kjøpekraft vil gå nedover de neste årene, ikke så bekymret for egen del. Kan fint stramme inn litt uten at det gjør veldig vondt.
|
|
|
23/02/2022 07:36
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Short term optimist, long term pessimist.
Alt det overnevnte har en kjølnende effekt på forbruk, ting blir lagt på is eller nedprioritert for å bygge større buffer for å tåle større trøkker eller lengre tid med høye kostnader.
Litt mer risiko på langsiktig sparing.
|
|
|
23/02/2022 07:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jobber i en bransje som går så det griner takket være koronaen så satser på at det opphever.
Er ikke avhengig av å reise langt for å oppleve verden. Har alt jeg trenger og mer til innenfor tre timer kjøring fra Trondheim. Gode naturopplevelser på ski, sykkel, til fots samt gode matopplevelser er viktig for meg. Og det får jeg her jeg bor eller rett i nærheten.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/02/2022 07:57
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Litt av grunnen til at jeg er litt overasket over at jeg sannsynligvis må stramme inn er at jobben min også "går så det griner", men til tross for det jeg trodde var et pent lønnsrykk så blir det bare smuler sett opp mot hvor mye utgiftene øker. Vi er også fortsatt i den fasen at vi bør/må gjøre noen investeringer i huset. Og prisene på å få noe gjort noe ser ut til å ha skutt i været.
Når det gjelder reiser så er det helt greit for meg å holde meg i norge og i nærområdet. Det gjorde vi da krona var sterk og reisene billig også. Vi har dog ikke kommet oss så langt at vi har råd til en fin hytte og en fin/trygg elbil til å ta oss dit, så det er jo litt forskjell på hvordan man opplever "nærområdet" sitt også.
|
|
|
23/02/2022 08:04
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lukker øyene og styrer skute på omtrent samme kurs som før. Kan knipe inn på en god del "luksus" om nødvendig. Kjøttdeig og ikke karbonadedeig, SRAM 10/11 delt fremfor 12-delt og slike ting. Utenlandsturer er fortsatt på ønskelista. Man må huske på at en tur til Alcudia for 4 ikke nødvendigvis blir så mye dyrere enn å kjøre alle ned til dyreparken for å se Kaptein Snabelmann.
Sparer ikke aksjer og fond, så er ikke så berørt av børs. Bor i Midt-Norge og fyrer med billig strøm. Blir det mye mer uro i Europa tipper jeg hastigheten på det grønne skiftet synker og flere land vil jobbe litt hardere med selvforsyning av energi.
Staten eser kanskje ut, men alternativet er at privat næringsliv gjør det samme bare med høyere lønninger og mindre regionalt samarbeid. Det er ikke nødvendigvis ønskelig :-D
I tillegg er det jo praktisk å være noen og førr. Man trenger ikke lenger betale for dyr hårklipp og fancy klær da ingen egentlig bryr seg om hvordan mann40 ser ut :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
23/02/2022 08:27
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Reiselysten har forsvunnet med pandemien og har ikke meldt seg så mye som jeg hadde trodd nå som det åpner opp. Utenlandsturer er langt ned på prioriteringslista. I starten av covid reiste jeg litt hit og dit, men Norgesferie hit og dit er dyrt når man ikke kan reise i ukedager og stress når man må stå i bilkø og ladekø med alle andre. Prioriterer heller å bruke ulike deler av marka / dagsturer. Har tilgang på flere hytter / fritidseiendommer andre betaler for.
|
|
|
23/02/2022 08:33
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja utgiftene til hårpleie og penklær er omtrent fraværende, men jeg klarer å bruke nok penger på friluftsklær.
Jeg har kanskje hørt litt for mye på Peter Waren i Tid er penger og Wolfgang Wee sine episoder med for eksempel Hans Eirik Olav, Pål Steigan og Jon Hustad. Jeg burde kanskje finne noen rosabloggere å følge.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
23/02/2022 08:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Staten eser kanskje ut, men alternativet er at privat næringsliv gjør det samme bare med høyere lønninger og mindre regionalt samarbeid. Det er ikke nødvendigvis ønskelig :-D
Jeg skulle vel egentlig sagt at offentlig pengebruk eser ut. Jeg jobber for både privat og offentlig sektor og fra mitt ståsted er det noen ganger sjokkernde å se hva det offentlige kan bruke tid og penger på. Pengebruk som ville vært helt umulig for en privat bedrift.
|
|
|
23/02/2022 08:53
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skulle vel egentlig sagt at offentlig pengebruk eser ut. Jeg jobber for både privat og offentlig sektor og fra mitt ståsted er det noen ganger sjokkernde å se hva det offentlige kan bruke tid og penger på. Pengebruk som ville vært helt umulig for en privat bedrift. som milliarder i utbytte til allerede styrtrike eiere eller?
|
|
|
23/02/2022 09:29
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe... Ja der er jeg mye frem og tilbake i mitt eget hode. Jeg jobber en del for havbruk og ser hvor mye forskjellig utbytter brukes til. Jeg var nylig nordapå og påstanden om at utbyttene brukes til å bygge lokalsamfunn er ingen løgn. Sympatien min med offentlig sløsing øker ikke fordi at noen få i det private blir helt ut av skala rike.
|
|
|
23/02/2022 10:13
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg er virkelig en optimist når det gjelder fremtidsutsiktene men det er ikke lenge siden det så mørkt ut.
Høsten 2019 var jeg en kandidat for luksusfellen da samboer og mor til mine barn flyttet ut og skulle ha mye penger samtidig som alle felles utgifter gikk av min lomme, hadde ganske nykjøpt hytte på det tidspunktet for å gjøre det ganske fullkomment. Var en periode jeg gikk i minus hver måned og med >5x inntekt i gjeld ser ting vanskelig ut og det påvirket både livsglede og psykisk/fysisk overskudd.
2020 ble brukt til å få balansert ting, fikk refinansert bolig og fritidsbolig, min 2017 Tesla ble solgt og bruktbil til hele 20k ble kjøpt. Hytte ble i stor grad leid ut på Airbnb for å utsette et eventuelt salg. Flyter greit nok til at vi får feriert og barna mangler ingenting.
2021 er jeg ovenpå, klarer å legge til side mer enn 150k det året, Corona prisvekst på bolig og fritidsbolig har jeg også. Kjøper en 3 år gammel Audi dette året med plan om å ha nedbetalt den i løpet av våren 2023.
2022 - forrige uke hadde jeg hel uke i Barcelona sammen med min frøken på min regning og i begynnelsen av denne måneden kom postmannen med en Spectral til meg. Lever generelt godt på alle plan.
I løpet av 2022 eller 2023 regner jeg med at jeg har rammelån på bolig og ytterligere fleksibilitet i økonomien. Har ganske forutsigbare boligutgifter med hus fra 2014. Selv om pris og rentevekst kan spise opp lønnsvekst så er det mine egne valg som vil være utslagsgivende.
Fremtiden synes jeg ser veldig lys ut med tanke på at jeg er 42 år ung, pensjonsparingen går som det griner med 25% over 7.1G og forventning om å få frigjort kapital fra bolig når barn blir større. Jeg er veldig glad for at jeg har klart å ta grep for om ikke helsvart så kunne økonomien min fort sett vesentlig dårligere ut.
Redigert av Syklist1; 23/02/2022 10:58.
|
|
|
23/02/2022 10:14
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vurderer sterkt å binde renta på boliglånet og hyttelånet. Får 2,86 % på 10 års binding. Det store spørsmålet er om renta i gjennomsnitt vil være høyere eller lavere enn 2,86 % i snitt. Har nå 1,99 %. Uansett er forsikring.
Ellers trapper jeg litt opp på sparing i fond og litt ned på forbruk. Spesielt reisebudsjettet blir lavere.
|
|
|
23/02/2022 10:45
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi er pensjonister , og har god økonomi. Det mest frenetiske sykkelutstyrsjaget har gitt seg, siste utslag var innkjøp av en Wahoo-rulle i vinter. Så med hytte, hus, samt biler og sykler, så er det umiddelbart ikke så mye å bekymre seg over økonomisk. Putin kan jo skape problemas på mange måter, men ikke så engstelig foreløpig. Men savner utenlandsturer, dvs til Italia. Vi fikk en liten tur til Toscana i fjor, det hjalp på reisesuget.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
23/02/2022 15:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke veldig bekymret og det som gjør det største innhugget er nok å få fra 1 til 3 barn. Samt at jeg skulle hatt ett større sted å bo. Har blitt mer forsiktig det siste året og penger som før ville gått til stæsj (unødvendig) går nå til sparing/fond. Så litt mer forsiktig har jeg blitt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/02/2022 19:30
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Samboer har begynt å studere nå i alder av 40 år, så blir noen år uten Granca og Mallis  Men det er ikke så farlig. Bedre kona får seg bedre jobb med bedre utdanning. 11 girs (OMG!) sykkelen får kjøre et par år til.
|
|
|
23/02/2022 19:34
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Har lån til langt over pipa, og har flere piper. For meg er inflasjon helt åkkei så lenge lønna stiger mer enn inflasjonen. Da får jeg kanskje sjans å betale ned gammal moro. Ser egentlig lyst på fremtiden for min egen del.
|
|
|
[Re: Panda]
23/02/2022 22:05
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Samboer har begynt å studere nå i alder av 40 år, så blir noen år uten Granca og Mallis  Men det er ikke så farlig. Bedre kona får seg bedre jobb med bedre utdanning. 11 girs (OMG!) sykkelen får kjøre et par år til. 11 gir sunrace kassett og samboer som tar doktorgrad grad her 
|
|
|
[Re: Paulus]
23/02/2022 22:09
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
For meg er inflasjon helt åkkei så lenge lønna stiger mer enn inflasjonen Dersom lønna vår skal øke mer enn prisstigning og økning i skatter og avgifter skal vi ha ganske heftige lønnsoppgjør. De offisielle tallene på inflasjon og de prosentene som teknisk beregningsutvalg kommer frem til er jo rent politisk eventyr.
|
|
|
24/02/2022 00:08
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg er inflasjon helt åkkei så lenge lønna stiger mer enn inflasjonen Dersom lønna vår skal øke mer enn prisstigning og økning i skatter og avgifter skal vi ha ganske heftige lønnsoppgjør. De offisielle tallene på inflasjon og de prosentene som teknisk beregningsutvalg kommer frem til er jo rent politisk eventyr. Er TBU og de offisielle inflasjonstallene tema på noen av episodene til Wee? Isf hvilke? Og ja 2.6% er jo en fornærmelse mot folks intelligens.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
24/02/2022 07:25
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hus og bil er nedbetalt, ungene er flytta ut. Setter til side omtrent 50% av lønna, dels til pensjon og dels til fremtidig hyttekjøp. Så har jeg en betydelig arv i vente. Har dog en samboer som ikke betaler regningene sine og som tar løpefart for å kaste lønna ut av vinduet.
Ser at det blir vanskligere og spå så mye om fremtiden, har satt 300' i diverse aksjefond som svinger så mye at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte. Ett tapte seg 10% dagen etter at jeg gikk inn i det mens ett annet gikk like mye opp.
Så har vi topp politikere som Putin, Erdogan, Biden/Trump/Merkel som kan finne på mye rart som endrer samfunnet og økonomien, for ikke å snakke om Covid 19. Grønt skifte kommer til å bli dyrt, dels fordi vi i Norge skal frelse verden mens land som Kina og India ikke bryr seg. Ser for meg en betydelig dyrere strøm, dyrere bolig, mat. Covid 19 og generell utryghhet i deler av Europa begrense desverre reiselysten nå som jeg har økonomi til det.
Sammenlignet med resten av det norske samfunnet bør jeg klare meg såpass bra at jeg bør være godt fornøyd de neste 10-15 årene
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
24/02/2022 07:58
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hus og bil er nedbetalt, ungene er flytta ut. Setter til side omtrent 50% av lønna, dels til pensjon og dels til fremtidig hyttekjøp. Så har jeg en betydelig arv i vente. Har dog en samboer som ikke betaler regningene sine og som tar løpefart for å kaste lønna ut av vinduet.
Ser at det blir vanskligere og spå så mye om fremtiden, har satt 300' i diverse aksjefond som svinger så mye at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte. Ett tapte seg 10% dagen etter at jeg gikk inn i det mens ett annet gikk like mye opp.
Så har vi topp politikere som Putin, Erdogan, Biden/Trump/Merkel som kan finne på mye rart som endrer samfunnet og økonomien, for ikke å snakke om Covid 19. Grønt skifte kommer til å bli dyrt, dels fordi vi i Norge skal frelse verden mens land som Kina og India ikke bryr seg. Ser for meg en betydelig dyrere strøm, dyrere bolig, mat. Covid 19 og generell utryghhet i deler av Europa begrense desverre reiselysten nå som jeg har økonomi til det.
Sammenlignet med resten av det norske samfunnet bør jeg klare meg såpass bra at jeg bør være godt fornøyd de neste 10-15 årene Her gjør du vel et økonomisk dårlig valg. Det svært lite lønnsomt å sitte uten gjeld. Samt å spare til hytte medfører vel trolig at hytteprisene øker vel fortere enn du klarer å spare. Hva med å låne til hytta allerede nå?
|
|
|
24/02/2022 08:15
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Ja utgiftene til hårpleie og penklær er omtrent fraværende, men jeg klarer å bruke nok penger på friluftsklær.
Jeg har kanskje hørt litt for mye på Peter Waren i Tid er penger og Wolfgang Wee sine episoder med for eksempel Hans Eirik Olav, Pål Steigan og Jon Hustad. Jeg burde kanskje finne noen rosabloggere å følge. Etter å ha hatt disse på øret noen timer, ser jeg virkelig mørkere på fremtiden jeg også. Spesielt denne Hans Eirik Olav er jo ganske tydelig på at vi står over en større økonomisk kollaps snart. Men denne gangen taper alle...
|
|
|
[Re: erling]
24/02/2022 08:43
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sammenlignet med resten av det norske samfunnet bør jeg klare meg såpass bra at jeg bør være godt fornøyd de neste 10-15 årene Her gjør du vel et økonomisk dårlig valg. Det svært lite lønnsomt å sitte uten gjeld. Samt å spare til hytte medfører vel trolig at hytteprisene øker vel fortere enn du klarer å spare. Hva med å låne til hytta allerede nå? Jeg sover adskillig bedre med penger i banken enn med gjeld til banken...isolert sett er det ikke lønnsomt med lån Når det gjelder hyttekjøp så tror jeg mange vil selge seg ut når covid gir seg, strømprisene øker og at nye store hyttefelt blir ferdigstilt. Mange baserer seg på utleie og det markedet kan svikte nå. Ser an hyttekjøp en liten stund til
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: erling]
24/02/2022 09:07
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Her gjør du vel et økonomisk dårlig valg. Det svært lite lønnsomt å sitte uten gjeld. Samt å spare til hytte medfører vel trolig at hytteprisene øker vel fortere enn du klarer å spare. Hva med å låne til hytta allerede nå? Det er kanskje et slags ønske om å ikke bastbinde seg makrotrender i norsk økonomi? Om man bruker valuta som en indikator, så er jo norsk økonomi helt på trynet. NOK har ikke styrket seg mot USD, til tross for at US har trykket obskjøne mengder penger og har en inflasjon ute av kontroll. Pluss på at det ikke ser ut til å hjelpe med de vanvittige inntektsøkningene norske staten får av en tilsynelatende vedvarende energipriskrise, så kan man jo si at norsk økonomi er i alvorlig trøbbel hvis ikke store strategiske og strukturelle grep gjøres. Noe vi ikke har politisk vilje eller evne til å gjøre pt.
|
|
|
24/02/2022 09:14
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sammenlignet med resten av det norske samfunnet bør jeg klare meg såpass bra at jeg bør være godt fornøyd de neste 10-15 årene Her gjør du vel et økonomisk dårlig valg. Det svært lite lønnsomt å sitte uten gjeld. Samt å spare til hytte medfører vel trolig at hytteprisene øker vel fortere enn du klarer å spare. Hva med å låne til hytta allerede nå? Jeg sover adskillig bedre med penger i banken enn med gjeld til banken...isolert sett er det ikke lønnsomt med lån Når det gjelder hyttekjøp så tror jeg mange vil selge seg ut når covid gir seg, strømprisene øker og at nye store hyttefelt blir ferdigstilt. Mange baserer seg på utleie og det markedet kan svikte nå. Ser an hyttekjøp en liten stund til Nå for tiden er det så absolutt lønnsomt med lån. Realrenta er godt negativ. Men dette kan jo så klart endre seg.
|
|
|
24/02/2022 09:15
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sover adskillig bedre med penger i banken enn med gjeld til banken...isolert sett er det ikke lønnsomt med lån Når det gjelder hyttekjøp så tror jeg mange vil selge seg ut når covid gir seg, strømprisene øker og at nye store hyttefelt blir ferdigstilt. Mange baserer seg på utleie og det markedet kan svikte nå. Ser an hyttekjøp en liten stund til
Jeg tenkte sånn jeg også, helt til jeg har begynt å se hvordan godt betalte folk i Oslo ikke lenger har råd til hensiktsmessig bolig i overkommelig avstand til jobben. De flytter jo ikke ut av småleilighetene. De kjøper seg hytte isteden og tilbringer hver eneste helg og fridag der.
|
|
|
24/02/2022 09:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sammenlignet med resten av det norske samfunnet bør jeg klare meg såpass bra at jeg bør være godt fornøyd de neste 10-15 årene Her gjør du vel et økonomisk dårlig valg. Det svært lite lønnsomt å sitte uten gjeld. Samt å spare til hytte medfører vel trolig at hytteprisene øker vel fortere enn du klarer å spare. Hva med å låne til hytta allerede nå? Jeg sover adskillig bedre med penger i banken enn med gjeld til banken...isolert sett er det ikke lønnsomt med lån Når det gjelder hyttekjøp så tror jeg mange vil selge seg ut når covid gir seg, strømprisene øker og at nye store hyttefelt blir ferdigstilt. Mange baserer seg på utleie og det markedet kan svikte nå. Ser an hyttekjøp en liten stund til Vi har mye gjeld, men stor enebolig og en fritidsbolig. Sistnevnte mer enn doblet seg i verdi de iste åtte årene og er snart verd like mye som vi har i gjeld. Å kjøpe den for lånte penger var et bedre valg enn å betale ned huset først. Den har gitt oss mye glede og har steget langt mer i verdi enn vi har betalt i renter gjennom åtte år.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
24/02/2022 09:31
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bygget hytte des 2015: Pris 3 100 000,-. Antatt verdi feb. 2022: 5 000 000,-. Verdiøkning perioden: 1 900 000,-. Rentekost i perioden: 225 000,-.
Hvis jeg hadde ventet til i dag med å kjøpe denne hytta så måtte jeg spart 30 000,- hver måned fra des 2015 for å imøtekomme prisstigningen alene.
I disse årene har jeg hatt langt flere gleder ved å eie en hytte enn å se sparepengene vokse på konto.
|
|
|
24/02/2022 09:31
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Lurer på om jeg skal selge alt av aksjefond. 300.000 kr og heller betale ned boliglånet? Alt stuper jo nå unntatt gull og olje.
|
|
|
|
|