Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: JoachimV]
28/01/2022 14:39
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Mitt spørsmål var ærlig og om totalkost. Ditt svar viser jo at alt er godt under en kr/kWh utenom hustak der folk ikke betaler nettleie og flytende havvind som vel per nå ikke egentlig er konkurransedyktig. Foreslår du tenker deg om en gang til før du prøver på sarkasme...
|
|
|
[Re: Tagelli]
28/01/2022 15:20
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Man trenger ikke ta hovedssikringen for å spare strøm.
Igjen kommer det spare strøm-argumentet. De aller fleste har ingen annen måte å spare en merkabar mengde strøm på enn å fryse eller å la være å vaske seg selv, klær eller hus. Jeg er spesielt interessert i de som sliter med strømregningen men sløser med strøm. Hvem er disse? Er de relevante i det litt større bildet? Jeg har spurt JoachimV om det samme tidligere, hovedsakelig hvor stor andel som sløser, uten respons. Hadde vært veldig interessant å lese en studie som viste hvor mange som sløste når strømprisen er 1 kr/kWh. Er det 20-30% er det jo et godt argument for pris over 1 kr/kWh eller trinnvis prising. Er egentlig interessant hva som defineres som sløsing, er f.eks. 20 grader i stua eller dusj hver dag sløsing? Det er viktig å skille forbruksgruppene. Sløsing blant de som betaler for et konkret forbruk, kontra sløsing blant de som har varmtvann/varme som en del av husleia. For sistnevnte hadde jeg ikke blitt overrasket om det er endel som sløser, da kostnaden blir fordelt på alle i blokka/borettslaget. Løsningen på slikt er ganske enkel - egne forbruksmålere - og flere borettslag vil sikkert finne den løsningen mer økonomisk med høyere strømpris. Det kommer med en kostnad på et par tusen per leilighet, som må regnes inn. Sløsing blant de som ikke betaler for faktisk bruk er et mye brukt skoleeksempel på noe som gir incentiver til sløsing. Dermed viktig å ikke blande de sammen med de som faktisk endrer forbruket sitt ved prisendringer. Nå er jeg i en så rævva økonomisk situasjon selv pga korona, jobb og det som er at jeg holder på å selge sykkel og det som er. Hadde du ikke nettopp en tråd hvor du kjøpte Solo Stove til kr 5000? Uansett, jeg unner ingen å være i lei økonomisk situasjon. Håper det ordner seg  Støtteordningene for de som har problemer med å betale regningen: Nav/Husbanken: Støtte til strømutgifter. Du som får bostøtte for desember, januar eller februar, får i tillegg ekstra støtte til strøm. For desember er støtten på 1500 kroner, mens for januar og februar er støtten på 2500 kroner. I tillegg får du 150 kr for hver ekstra person i husstanden. Tillegget utbetales samtidig som bostøtten. Endringer: Lavere egenandel, høyere inntektsgrenser, reglene for formue er midlertidig fjernet, alle kan søke om bostøtte for desember, januar og februar helt fram til 1. april
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
28/01/2022 17:43
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hadde du ikke nettopp en tråd hvor du kjøpte Solo Stove til kr 5000? Sjarmerende, her rakk du akkurat en skikkelig innertier på tampen før helga. God helg til deg også.
|
|
|
28/01/2022 19:19
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Man trenger ikke ta hovedssikringen for å spare strøm.
Igjen kommer det spare strøm-argumentet. De aller fleste har ingen annen måte å spare en merkabar mengde strøm på enn å fryse eller å la være å vaske seg selv, klær eller hus. Jeg er spesielt interessert i de som sliter med strømregningen men sløser med strøm. Hvem er disse? Er de relevante i det litt større bildet? Det var en sak i Drammens tidende om en alenemor som bare hadde på varmen på barnerommene. Hun var også usikker på om hun kunne fortsette å bruke strykejernet til å smelte sammen perlene som barna laget for det brukte jo så mye strøm. Men hun fylte badekaret to ganger hver morgen for barna "måtte" jo bade i badekar. Det er nok ganske mange som kunne trenge et kurs i hva som faktisk bruker strøm og andre praktiske ting. https://www.dt.no/hild-froya-38-er-...sfo-plassen-for-sonnen-min/s/5-26-339111
|
|
|
28/01/2022 20:08
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, er det så mange som har sittet og fryst hjemme i vinter fordi de ikke har råd til strømregningene ? Uttalelse fra et av de største strømselskapene tyder ikke på det, det er svært få av deres kunder som har bedr om betalingsutsettelse . Foreløpig har vi ikke noen klar konklusjon på det spørsmålet. Vi har det jo sånn at for de aller vanskeligst stilte har ikke strømregningen noe å si fordi direkte. Den dekkes av kommunen. De som ikke er i denne gruppen men allikevel har dårlig råd, så er det åpenbart at de uvanlig høye strømprisene gjør et innhugg i økonomien som enten ikke er mulig å håndtere, eller som ville måtte håndteres på et ikke bærekraftig vis. Hvor mange tenker du det er greit at fryser eller må rasjonere på andre nødvendigheter? 10 stk? 1000 stk? 100.000 stk? Og synes du årsaken til disse prisene er en aktverdig grunn til å la folk fryse? Hvis du leser hva jeg skrev, så ser du at jeg er nysgjerrig på hvor mange som faktisk har hatt økonomiske problemer med strømregningen. Altså ren deskriptiv statistikk. Jeg har ikke uttalt noe om hvor mange som «bør» ha problemer, normativt.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Plankepetter]
28/01/2022 20:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner ikke hvorfor det sitter så langt inne å erkjenne at vi ikke har noe kultur og tradisjon for å spare på strømmen i Norge? Er jo en grunn til at vi har en slags første generasjons strømsparere som er på Tibberkjøret. Vi har hatt tilgang på billig strøm så hvorfor skulle vi spare? Vi har riktignok hatt noen bølger med idiotiske trender som f.eks sparedusj.. Vi har hatt en kakespisende statsminister i 8 år hvor eneste oppfordringen til sparing er på kondomer.
Det er nok ganske mange som kunne trenge et kurs i hva som faktisk bruker strøm og andre praktiske ting.
Jeg var på date her før jul med ei som var så flau av at hun luktet fordi hun ikke hadde vasket klær pga strømprisen. I dette tilfelle var det bare rent trass.  Kuriositet til Andreas83 som er så opptatt av hva jeg bruker penger på så har jeg kjøpt med varmevarsler til badet i forbindelse med vask og tørk. Ikke for at jeg forventer store besparelser med å vaske på natta men er litt deilig å kunne være fri til å vaske når jeg vil.
Redigert av JoachimV; 28/01/2022 20:28.
|
|
|
28/01/2022 20:53
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nå er jeg i en så rævva økonomisk situasjon selv pga korona, jobb og det som er at jeg holder på å selge sykkel og det som er. Hadde du ikke nettopp en tråd hvor du kjøpte Solo Stove til kr 5000? Uansett, jeg unner ingen å være i lei økonomisk situasjon. Håper det ordner seg  Støtteordningene for de som har problemer med å betale regningen: Nav/Husbanken: Støtte til strømutgifter. Du som får bostøtte for desember, januar eller februar, får i tillegg ekstra støtte til strøm. For desember er støtten på 1500 kroner, mens for januar og februar er støtten på 2500 kroner. I tillegg får du 150 kr for hver ekstra person i husstanden. Tillegget utbetales samtidig som bostøtten. Endringer: Lavere egenandel, høyere inntektsgrenser, reglene for formue er midlertidig fjernet, alle kan søke om bostøtte for desember, januar og februar helt fram til 1. april Hadde du ikke nettopp en tråd hvor du kjøpte Solo Stove til kr 5000? Sjarmerende, her rakk du akkurat en skikkelig innertier på tampen før helga. God helg til deg også. Kuriositet til Andreas83 som er så opptatt av hva jeg bruker penger på så har jeg kjøpt med varmevarsler til badet i forbindelse med vask og tørk. Ikke for at jeg forventer store besparelser med å vaske på natta men er litt deilig å kunne være fri til å vaske når jeg vil. Ønsker deg også en god helg 
|
|
|
28/01/2022 22:10
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skjønner ikke hvorfor det sitter så langt inne å erkjenne at vi ikke har noe kultur og tradisjon for å spare på strømmen i Norge? Jo, jeg synes vi har det, men til motsetning til tyskere, så har vi lite å spare på å skru av lys. Enten er det ledpærer eller så er det varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen. Det eneste som nytter av strømsparing er redusert varmtvannsbruk, redusert innetemperatur og kanskje energieffektive hvitevarer. Noen annet er det ikke mulig å spare særlig strøm på, gitt at vi ca er der at alle som har mulighet for varmepumpe har det. Ja, det finnes noen sjeler som ikke aner fram og bak på energi, men de kan ikke være en unnskyldning for å skru opp prisene for de store flertallet som både vet og agerer for å spare energi.
|
|
|
29/01/2022 07:27
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg skjønner ikke hvorfor det sitter så langt inne å erkjenne at vi ikke har noe kultur og tradisjon for å spare på strømmen i Norge? Jo, jeg synes vi har det, men til motsetning til tyskere, så har vi lite å spare på å skru av lys. Enten er det ledpærer eller så er det varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen. Det eneste som nytter av strømsparing er redusert varmtvannsbruk, redusert innetemperatur og kanskje energieffektive hvitevarer. Noen annet er det ikke mulig å spare særlig strøm på, gitt at vi ca er der at alle som har mulighet for varmepumpe har det. Ja, det finnes noen sjeler som ikke aner fram og bak på energi, men de kan ikke være en unnskyldning for å skru opp prisene for de store flertallet som både vet og agerer for å spare energi. Vel, jeg synes ikke det. Tyskerne har akkurat det samme å spare på lys som oss i forbruk. Vi har hatt lite å spare, skal det bare fortsette sånn? Vi kan vel og anta at resten av verden vi sammenligner oss med også bytter til LED da dette er EU-regler så la oss snakke om noe annet enn LED-lys? Varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen er jo et argument som bare kan komme fra Norge for å slippe skru av lyset. ikke lengde siden vi brente gassen til sjøs, har vi glemt det allerede? VVB er blitt den store synderen mens den "bare" står for 10-20% av forbruket. Du burde revurdere rekkefølgen å sette innetempratur først. Hvorfor er det INGEN som snakker om det? På Tibbergruppa er det daglig spørsmål om VVB mens ingen snakker om effekten av å redusere innetemperatur hverken her eller der.. Eller g*d forby enda verre å nevne å redusere bruken av dusj med 5 minutter. Det er ikke bare noen sjeler som ikke aner fram og bak, nordmenn aner ikke hva strømforbruk er for noe rart. Jeg diskuterer jo tross alt her fordi det er litt over snittet oppegående folk på det tekniske fremfor f.eks "kvinneguiden" uten å bli kjønnsdiskriminirende. Utelys, varmekabler på gårdsplassen osv. Det er mye ymse rundt om. Ser en på folk som får seg Tibber Pulse så får de seg som regel en og annen overraskelse de selv ikke har visst om eller ikke har tenkt over. Unnskyldning for å skru opp prisene?
|
|
|
29/01/2022 07:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jo, jeg synes vi har det, men til motsetning til tyskere, så har vi lite å spare på å skru av lys. Enten er det ledpærer eller så er det varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen.
To kliss like husholdninger, hvor det eneste som skiller de er strømprisen. Husholdning A betaler 30 øre mens husholdning B betaler 300 øre. Vil disse ha samme forhold til strømsparing? Ja, nei, jo eller vet ikke?
|
|
|
29/01/2022 09:08
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg skjønner ikke hvorfor det sitter så langt inne å erkjenne at vi ikke har noe kultur og tradisjon for å spare på strømmen i Norge? Jeg får litt sånn faktisk.nos Tante Turid vibber av det du skriver. Som sagt, kjenner jeg ikke igjen beskrivelsene om sløsing fra annet enn anekdoteverdenen. Jeg mener absolutt det er en lang tradisjon for strømsparing blandt nordmenn. At ca alle som kan putter inn en bråkete, stygg, dyr og servicekrevende varmepumpe er helt klart tydelige bevis på det. At det står på utelys på til sammen 20w for å lyse opp utepartier er ikke et bevis på det motsatte. Kanskje heller bare en slags kost/nytte vurdering ift det å snuble/krasje/skli på isen. Ei heller at det står på masse innelys hvor 95% av energien bidrar til oppvarming heller ikke er et bevis på sløsing. Bortsett fra de som bor i nye boliger, er det jo helt vanlig å ha det grisekaldt i rom som ikke brukes til daglig opphold. Det er vel ikke slik fordi det er så dyrt med panelovner? Ja, jeg vet det kreves en viss forståelse for fysikk og termodynamikk for å skjønne de finere detaljene dagliglivets energibruk. Men det kan ikke være noe tvil om at de alller fleste fortstår at oppvarming og varmtvann er det mest krevende. I tillegg til bil, om du kjører et stykke til jobb eller fritidsaktiviteter. Men skal jeg tro på at nordmenn sløser med energi i særlig grad av skjødesløshet eller uvitenhet, så vil jeg se en god redgjørelse for dette utenom anekdoter. Jeg henviser til de mange fritt tilgjengelig analysene om priselastisitet på strøm som mitt argument for at det ikke sløses.
|
|
|
29/01/2022 09:10
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jo, jeg synes vi har det, men til motsetning til tyskere, så har vi lite å spare på å skru av lys. Enten er det ledpærer eller så er det varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen.
To kliss like husholdninger, hvor det eneste som skiller de er strømprisen. Husholdning A betaler 30 øre mens husholdning B betaler 300 øre. Vil disse ha samme forhold til strømsparing? Ja, nei, jo eller vet ikke? Er det deg GeirK? Du må kvantifisere hva du mener med samme forhold. Det er selvfølgelig ikke nøyaktig det samme. Dette er en fordumming og forenkling av problemstillingen.
|
|
|
29/01/2022 09:32
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Varmere pærer som bidrar til den generelle oppvarmingen er jo et argument som bare kan komme fra Norge for å slippe skru av lyset. ikke lengde siden vi brente gassen til sjøs, har vi glemt det allerede?
1. Om du har én regning på olje, paraffin, gass eller fjernvarme som du bruker til oppvarming og én regning på strøm hvor kwh-prisen er dobbelt så høy, så skrur du selvfølgelig av lys der du ikke er. Forklar hvorfor dette er relevant? 2. Det fakles fortsatt alle steder i nordsjøen. Regner med du skjønner hvorfor. Man har stort sett bare endret definisjonen på hvorfor. Ja, man har måtte installere endel svært ulønnsomme gassanlegg på felt med lite gass. Der det er greit med gass i feltet har det aldri vært snakk om å bare brenne opp gass/penger for moro skyld. VVB er blitt den store synderen mens den "bare" står for 10-20% av forbruket.
Det er fordi folk flest er mye mer oppgående enn du ser ut til å tro. VVB er en av de få installasjonen en enkelt kan bruke for å redusere totaleffekt og forbruk i pristopper. Mener du folk er dumme fordi de forsøker å unngå pristopper og bidra til lavere effekttopper, eller hva er det sikter til? Utelys, varmekabler på gårdsplassen osv. Utelys er en sikkerhetsanordning. Hva mener du alternativet skulle vært? Hvor stor andel av de som sliter med strømregningen har glemt å skru varmekablene på gårdsplassen? Jeg vil gjett ca ingen. Ja, kanskje noen bygårder har slikt på fortau men de har også juridisk ansvar å holde fortauet trygt. Så det blir som utelys, en avveining mellom sikkerhet og kostnad. Jeg kan ikke skjønne at varmekabler på gårdsplass er et argument for at det er fint med høyere strømpriser. Folk som betaler en million i avgifter for å kjøre bilen de liker, driter vel i noen tusenlapper ekstra i strømregning. De som såvidt har råd til en bil de er avhengige av må betale for levelig innetemperatur for seg og ungene sine, fordi noen har tro på at jevnt over høye strømpriser endelig får slutt på at Stordalen går inne i t-skjorte hele vinteren?
Redigert av Tagelli; 29/01/2022 09:33.
|
|
|
29/01/2022 10:09
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
To kliss like husholdninger, hvor det eneste som skiller de er strømprisen. Husholdning A betaler 30 øre mens husholdning B betaler 300 øre. Vil disse ha samme forhold til strømsparing? Ja, nei, jo eller vet ikke? Er det deg GeirK? Du må kvantifisere hva du mener med samme forhold. Det er selvfølgelig ikke nøyaktig det samme. Dette er en fordumming og forenkling av problemstillingen. Vil de ha samme forbruk i kWt?
|
|
|
29/01/2022 13:28
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Er det deg GeirK? Du må kvantifisere hva du mener med samme forhold. Det er selvfølgelig ikke nøyaktig det samme. Dette er en fordumming og forenkling av problemstillingen.
Vil de ha samme forbruk i kWt?[/quote] Nei det er svært usannsynlig at to husholdninger har nøyaktig likt forbruk av kWt. Sånn når vi først er gang med fordumming. Les deg opp på priselastisitet og kom tilbake når du har skjønt det.
|
|
|
[Re: Duck]
08/02/2022 05:28
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kundene kuttet strømforbruket med kun 2-3 prosent da de fikk beskjed om at strømmen var dyr, viser et forskningsprosjekt fra Statnett. Forskning: Strømkunder reagerte mindre på pris enn antatt VG-sak med NTB som kilde. I rest my case. 
Redigert av JoachimV; 08/02/2022 05:33.
|
|
|
08/02/2022 05:54
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hvilken case da? At det er lite sløsing i utgangspunktet? At du endelig har fått med deg at det er stor, negativ priselastisitet på strøm? At all alskens forskyving av forbruk for å unngå pristopper ikke reduserer totalforbruket?
|
|
|
08/02/2022 11:18
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det er Forskningsprosjekt: iFleks Prisfølsomhet tror jeg ikke metoden de har brukt i prosjektet vil gi nyttig prisinformasjon eller forståelse av priselastisiteten på strøm. Metoden virker litt svak, men kanskje det beste de fikk til mtp. at alt var frivillig. De presenterer Resultatetene her. Selv om det sikkert er statistisk korrekt siden kun 50% av deltakerne engasjerte seg, fremstår det litt rart å skrive at strømforbruket gikk ned 23 prosent i timene med svært høy strømpris. Studien, som ble gjennomført før denne vinteren, er egentlig litt bortkastet mtp. vinterens strømpris og smarte strømmålere (timevis registrering av strømforbruket), gir et datagrunnlag forskere tidligere kun kunne drømme om. Det som er mer nyttig er at de henter ut av Manuelle Løsninger er dårlige, og at Smart Løsninger er bedre. Hvem hadde trodd det. Kanskje derfor Enova nå tilbyr inntill kr 10 000 i støtte til Smart strømstyring for boliger og inntil kr 5 000 i støtte til Smart varmtvannsbereder ( Høiax CONNECTED og kanskje styringsenhet Oso Charge). IFleks Metode Husholdninger: 4200 husholdninger(Litt forvirrende hvor mange som faktisk deltok). Ca. 20 eksperimentdager per intervensjonsgruppe. Kunstig høye priser og variasjon opp til 30 kr/kWh. Kunden fikk verdien av sin besparelse målt mot baseline. Formidling prissignal: SMS kl. 18 dagen før priseksperiment Nettside med prisinformasjon, tipps til tiltak og informasjon om beregning utbetaling Ingen formidling av priser direkte til smart utstyr -> bare manuelt respons. Priseksperimenter med 5000 husholdninger 770 i vinter 2020 5000 i vinter 2021 Folk reduserte forbruket mellom 6 11 % i timer med kunstig høy pris i februar/mars 2020 Forbruksreduksjon mellom 2 % og 8 % Reduksjon mellom 0.05 0.23 kW per husholdning 3 Resultater 3.1 Husholdninger I gjennomsnitt reduserte husholdningene sitt strømforbruk mellom 2 og 11% i timene med høyest strømpris. Samtidig viser resultatene at hele 50% av de som mottok prissignaler reagerte på prisen, selv om alt var basert på manuell respons. Det vil si at den delen av kundene som fikk prissignaler og reagerte på de reduserte forbruket sitt mellom 4 og 22%.Resultatene viser også at prisnivå og varigheten på de dyre timene har bare mindre effekt på responsen. Det at en husholdning kan respondere på prissignaler forutsetter både informasjon og muligheter til å respondere. Husholdningene som responderte brukte mest oppvarming og strømkrevende apparater som fleksibilitet for å kunne redusere strømforbruket i timer med høye priser.
Konklusjon husholdninger: Gjennomsnittlig forbruksreduksjon i høypristimer med manuelle tiltak var mellom 2 11 % Ca. 50 % av husholdningene responderte på prissignalene Prisnivå og varighet av høyprisperioden har bare mindre effekt på responsen Elektrisk oppvarming, flytting av vaskemaskin etc., og lading av elbil var fleksibilitetskilder som husholdningene brukte mest for å respondere Veldig tydelig at husholdningene må få god informasjon om prisen og konsekvensen av dem, samt mulige tiltak for å kunne respondere manuelt o Informasjon om den totale timeprisen for strøm o Kunnskap om tiltak som lønner seg
Redigert av Andreas83; 08/02/2022 11:20.
|
|
|
08/02/2022 12:39
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Dette var interessante greier. Både enova og disse prosjektene. Får mer litt til å tenke at metodemessig så er det problematisk hvis man ikke har virkelige, negative konsekvenser. Litt som sånn aksjespill hvor man kjøper ekte aksjer med lekepenger og tar en mye større risiko enn hvis man skulle gjort det med egne penger.
Men jeg skal lete opp litt her og se hva totalbesparelsene var av høye priser. Litt malplassert logikk at det er god miljøtankegang å øke prisene med noen hundre prosent for å få ned forbruket 2-11%. Men det er nå meg.
|
|
|
08/02/2022 13:30
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Dette var interessante greier. Både enova og disse prosjektene. Får mer litt til å tenke at metodemessig så er det problematisk hvis man ikke har virkelige, negative konsekvenser. Litt som sånn aksjespill hvor man kjøper ekte aksjer med lekepenger og tar en mye større risiko enn hvis man skulle gjort det med egne penger.
Men jeg skal lete opp litt her og se hva totalbesparelsene var av høye priser. Litt malplassert logikk at det er god miljøtankegang å øke prisene med noen hundre prosent for å få ned forbruket 2-11%. Men det er nå meg. Eventuelt forvente at bakern skal redusere strømforbruker sitt drastisk ved prisøkning. Greit, noen minutter kortere forvarming av ovnene kan de klare, men de starter på natten uansett, så å flytte produksjonstiden er litt vrient. Kransekakebakeren kan derimot ta seg en bolle, til forandring, opp og stå kl. 02. Hjelper lite at tunge studier viser at nattarbeid senker levealder, strømmen må spares. Personlig prøver jeg å spare strøm så mye jeg kan, og har lite unødig forbruk, men jeg får tidvis litt TV Visjon feeling av å løsninger om strømsparing og grønn energi. Enhver markedspitch eller analyse bruker GRØNT/MILJØ/KLIMA like aktivt som hovedpersonen på TV Visjon bruker ordene HALLELJUA og AMEN. Er man bittelitt kritisk til metodene er man antikrist. Gullgruve for finans da, hvem vil ikke tjene penger og redde miljøet. Man selger seg klart ut lenge før prosjektet skal ut i virkeligheten.
|
|
|
08/02/2022 13:43
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Ja, du kan jo spørre Østberg og Ullstein-familiene om hvordan prediktantene stakk av med pengene deres :-)
Jeg måtte for moro skyld sjekke hva innendørs CO2 nivå har vært inne denne vinteren i forhold til i tidliger år. Siden jeg har gjort litt enøktiltak med å redusere lufting(passiv lufting i dette gamle huset). Det viste seg at jeg har hatt nesten dobbelt så høyt co2 nivå i år sammenliknet med tidligere, til tross for høyere energiforbruk. Altså er strømprisene ut til å ikke medføre annet enn at jeg betaler mer penger og får vondt i hodet. Er ikke det god enøk så vet jeg ikke hva som er.
|
|
|
10/02/2022 16:29
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Folket jubler, havvindkrafta skal til fastlandet. Snakkes om 10 år da er nok dagens støynivå tredoblet. Regjeringen starter nå utbygging av havvind i Nordsjøen. Men siden kraften bare skal sendes til fastlandet, kan forbrukerne få en kjemperegning, mener opposisjonen.
For å kompensere for dette må utbyggingen subsidieres av skattebetalerne, sier han. osv osv.. https://www.nrk.no/norge/gront-lys-for-utbygging-av-havvind-_-ingen-hybridkabel-na-1.15847895
|
|
|
21/02/2022 11:01
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
https://e24.no/olje-og-energi/i/z73bmw/statnett-kutter-nettleien-med-fire-milliarderEr det mogleg... " Dette er veldig bra, og viser at folk flest faktisk kan tjene penger på utveksling av strøm med Europa gjennom kabler, stikk i strid med det Sp og en del andre partier prøver å late som, sier Bastholm i en kommentar." ..."vanlege folk" tjener ikkje akkurat på at prisen stig med f.eks 1,- for å så deretter få 5 øre redusert nettleige...faceplant!
|
|
|
21/02/2022 11:48
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ingen enkel sak å gjøre alle til lags.. Greit å begynne med å skille nettleie og strøm.
|
|
|
21/02/2022 12:25
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Fascinerende hvordan alle er klimaforkjempere helt til strømregningen går opp.
|
|
|
[Re: Dexter]
21/02/2022 12:29
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Fascinerende hvordan alle er klimaforkjempere helt til strømregningen går opp. Er vel ikkje spesielt rart at det er lettare å vere forkjempar for noko om man ikkje blir påvirka av eventuelle negative konsekvensar?
|
|
|
21/02/2022 12:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Fascinerende hvordan alle er klimaforkjempere helt til strømregningen går opp. Rart hvordan folk er for noe helt til det koster dem (for) mye. Helt sprøtt
|
|
|
21/02/2022 14:16
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg vil tro det er manglen på reell og konkret påvirkning, mer enn selve kostnaden, som gjør mange sinte. Alle vet at ressursknapphet uansett form vil ha noen konsekvenser som går ut over komfort, selvstendighet eller trygghet.
Man kan ikke i det ene åndedraget snakke om vannkraften som arvesølvet og vår felles eiendom, for så i neste runde godta at arvesølvet legges ut i et skittent marked. Spesielt etter man har forbudt mange andre rimelige måter å skaffe seg energi på i vintermånedene.
Hele greia minner jo mer og mer om diverse saltskatter man har hatt rundt om kring i verden. Skulle tro vi hadde kommet litt lenger, men det ser jammen ikke sånne ut.
|
|
|
21/02/2022 15:01
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil tro det er manglen på reell og konkret påvirkning, mer enn selve kostnaden, som gjør mange sinte. Alle vet at ressursknapphet uansett form vil ha noen konsekvenser som går ut over komfort, selvstendighet eller trygghet.
Man kan ikke i det ene åndedraget snakke om vannkraften som arvesølvet og vår felles eiendom, for så i neste runde godta at arvesølvet legges ut i et skittent marked. Spesielt etter man har forbudt mange andre rimelige måter å skaffe seg energi på i vintermånedene.
Hele greia minner jo mer og mer om diverse saltskatter man har hatt rundt om kring i verden. Skulle tro vi hadde kommet litt lenger, men det ser jammen ikke sånne ut. Jeg tror ærlig talt at mange ikke er klar over (eller villig til å ta konsekvensene ) at at "ressursknapphet uansett form vil ha noen konsekvenser som går ut over komfort, selvstendighet eller trygghet." Folk flest er villig til å resirkulere avfallet sitt og kanskje ta tog til Trondheim ikke gå ned i levestandard.
|
|
|
21/02/2022 15:15
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror ærlig talt at mange ikke er klar over (eller villig til å ta konsekvensene ) at at "ressursknapphet uansett form vil ha noen konsekvenser som går ut over komfort, selvstendighet eller trygghet." Folk flest er villig til å resirkulere avfallet sitt og kanskje ta tog til Trondheim ikke gå ned i levestandard.
Man gjør jo det på alle andre områder? Jobber mindre for mer tid med familie, passe foreldre etc. Eller velger en dårligere betalt jobb for å slippe pendling eller ugunstige arbeidstider? Dette er jo alle ting som reduserer levestandarden? Jeg gjør masse som reduserer komforten fordi jeg ønsker selvstendighet og trygghet. Huset er ikke så komfortabelt som jeg kunne hatt det, bilen er ikke så komfortabel eller fin som jeg kunne hatt det. Jeg spiser mindre sunn mat enn jeg kunne tenke meg. Alt sammen en reduksjoni levestandard fordi jeg setter pris på selvstendighet og trygghet. Vil ikke dette falle like naturlig for en som er oppriktig bekymret for klima?
|
|
|
|
|