Spectral 125: Downcountry eller mikroenduro?
|
Re: Spectral 125: Downcountry eller mikroenduro?
[Re: baronKanon]
21/02/2022 09:38
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan alltid synes at en sykkel skulle være lettere, men jeg er villig til å gå opp i vekt for å få bedre demping. Og Spectral 125 ser veldig bra ut.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
21/02/2022 09:58
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foreløpig er min konklusjon at enduro geo med XC vandring er et markedsførsingsgrep mot syklistene som er redd for å bli tatt av over-biked trollet, men som ikke har guts til å kjøpe en sykkel ala RM Element og velger noe som verken er fugl eller fisk. For slakk i geometrien til å føles virkelig kvikk og for lite vanding til at man får gønne på motet.
|
|
|
21/02/2022 10:40
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Hehe, du er kanskje inne på noe erikskon 
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
21/02/2022 11:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Rareste tråden på lenge.... og et lass med folk som virkelig beviser sin uvitenhet.
Jeez, er jo værre/snevrere og mer e-synsing enn 27.5 vs 29 debattene for noen år siden.
:-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/02/2022 16:12
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Rareste tråden på lenge.... og et lass med folk som virkelig beviser sin uvitenhet.
Jeez, er jo værre/snevrere og mer e-synsing enn 27.5 vs 29 debattene for noen år siden.
:-D Ikke vær så negativ, da! ;-) E-synsing er gøy, og så er det interessant å se hva folk tenker om trender og det som lanseres av nye sykler. Det har vel aldri vært så givende å være utstyrsopptatt terrengsyklist som nå. Store hjul, små hjul, ett av hvert. XC, sti eller æjnnduro. Lite vandring, mer vandring. Tradisjonell geo, laaaaang og slack eller midt i mellom. …og omtrent alt selger! Jeg tror at syklene begynner å bli så bra nå at alle finner den sykkelen de ønsker seg, basert på preferanser som er helt ulike kompisen sine. Likevel passer syklene godt eller veldig godt til de aller fleste turer i terrenget. Selv synes jeg 29’er halvslækk stisykkel ble litt for mye bedøvelse, slik at jeg syntes xc-fulldemper var vel så gøy på variert stisykling. Jeg gleder meg derfor stort til sommeren, da blir d RM Element med stidemping (Pike og DB inline). Tror det blir konge til mitt bruk!
|
|
|
[Re: erikskon]
22/02/2022 07:31
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foreløpig er min konklusjon at enduro geo med XC vandring er et markedsførsingsgrep mot syklistene som er redd for å bli tatt av over-biked trollet, men som ikke har guts til å kjøpe en sykkel ala RM Element og velger noe som verken er fugl eller fisk. For slakk i geometrien til å føles virkelig kvikk og for lite vanding til at man får gønne på motet. Tja. Sjøl tror jeg denne typen sykkel kan treffe bra på ganske manges behov: En sykkel som formodentlig tåler mye, som liker kupert stisykling opp og ned, men som også kan herjes med i Trysil og tilsvarende den ene helga i året. Mange stusset også på Intense Sniper XC da den kom med slækk stisykkel-geometri, men med rittsykkelmengde vandring. Den hadde litt det samme over seg som denne nye fra Canyon, selv om kategorien er en annen. Det er andre ting enn styrerørsvinkelen, som avgjør om en sykkel oppleves som kvikk eller ikke.
Gaute
|
|
|
[Re: Howard]
22/02/2022 07:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
:-D Ikke vær så negativ, da! ;-) E-synsing er gøy, og så er det interessant å se hva folk tenker om trender og det som lanseres av nye sykler. Det har vel aldri vært så givende å være utstyrsopptatt terrengsyklist som nå. Store hjul, små hjul, ett av hvert. XC, sti eller æjnnduro. Lite vandring, mer vandring. Tradisjonell geo, laaaaang og slack eller midt i mellom. …og omtrent alt selger! Jeg tror at syklene begynner å bli så bra nå at alle finner den sykkelen de ønsker seg, basert på preferanser som er helt ulike kompisen sine. Likevel passer syklene godt eller veldig godt til de aller fleste turer i terrenget. Selv synes jeg 29’er halvslækk stisykkel ble litt for mye bedøvelse, slik at jeg syntes xc-fulldemper var vel så gøy på variert stisykling. Jeg gleder meg derfor stort til sommeren, da blir d RM Element med stidemping (Pike og DB inline). Tror det blir konge til mitt bruk! E itj sur!! Folk e sur i tråden... :-D Ikke negativ til sykkelen, men til folk i tråden. Enig med deg nemlig :-) Jeg synes denne så supermorsom ut. Leken og spretten, og kan nok grisekjøres nerrover og i teknisk terreng, og jobbes og hoppes og sprettes... men finner en maksfart hvor det ikke går fortere uten å bli farlig. Enduro nei, stisykkel ja. Trysilsykkel?? Oh yes! Hafjellsykkel, kanskje ikke... Jeg tror kanskje meg og deg viser den lille forskjellen her, du ville valgt Element, jeg ville valgt Spectral 125. Du et knepp lettere oppsett, jeg litt mer beefy. Tror denne har en meget riktig plass i stisegmentet for mange fler enn mange egentlig vil innrømme.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
22/02/2022 07:48
|
baronKanon
OP
Valgets kvaler
|
OP
Valgets kvaler
Jeg ville nok valgt Element - som supplement til den jeg har.
Skulle jeg hatt kun én sykkel og ikke syklet enduro, er nok en Spectral 125 perfrekt for meg i Østmarka. Hadde megamye gøy på Pole Evolink 131 i Østmarka og til og med på enduro. Litt mye juling på lange etapper, men ellers fin. Fikk ikke skikkelig gode dempere på den, så derfor gikk jeg opp til 140mm bak. Når jeg gir opp enduro, blir det nok en mindre grov sykkel, da lokalmarka ikke krever grovt verktøy. Hadde vært gøy å teste en Element eller Revel Ranger med SID 35 og SIDLuxe/Deluxe opp mot en Spectral 125 med Deluxe og Pike.
|
|
|
22/02/2022 07:54
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Skulle jeg hatt kun én sykkel og ikke syklet enduro, er nok en Spectral 125 perfrekt for meg i Østmarka. Hadde megamye gøy på Pole Evolink 131 i Østmarka og til og med på enduro. Litt mye juling på lange etapper, men ellers fin. Fikk ikke skikkelig gode dempere på den, så derfor gikk jeg opp til 140mm bak. Når jeg gir opp enduro, blir det nok en mindre grov sykkel, da lokalmarka ikke krever grovt verktøy. Hadde vært gøy å teste en Element eller Revel Ranger med SID 35 og SIDLuxe/Deluxe opp mot en Spectral 125 med Deluxe og Pike. Der er jo også et poeng, har man flere sykler så vil man jo gjerne at de er forskjellige. Hard du en mer beefy nerroverrettet stisykkel så vil en like tung sak med litt mindre vandring kanskje bli nesten det samme... og en lettere sak vil differensiere litt mer.
|
|
|
22/02/2022 07:59
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Skulle jeg hatt kun én sykkel og ikke syklet enduro, er nok en Spectral 125 perfrekt for meg i Østmarka. Hadde megamye gøy på Pole Evolink 131 i Østmarka og til og med på enduro. Litt mye juling på lange etapper, men ellers fin. Fikk ikke skikkelig gode dempere på den, så derfor gikk jeg opp til 140mm bak. Når jeg gir opp enduro, blir det nok en mindre grov sykkel, da lokalmarka ikke krever grovt verktøy. Hadde vært gøy å teste en Element eller Revel Ranger med SID 35 og SIDLuxe/Deluxe opp mot en Spectral 125 med Deluxe og Pike. Godt poeng, men for meg ville det avhenge av hvor brukbar sykkelen er på transport. Kjører man eksklusivt på grov/grov-ish sti, ja, men om det blir mer "XC" inneholdende transport og flyt kan det kanskje bli litt mye? Når det er sagt vil jo valg av dekk ha ekstremt mye å si på denne også. Selv liker jeg SID 35, men opplever den ikke som en pløsj kosegaffel. Om jeg skulle hatt 1 sykkel ville jeg nok ha landet ca på Pike eller tilsvarende. Var farlig nær å oppgradere på DC-sykkelen før jeg gikk på en N+1 smell.
|
|
|
|
|