Staver for randonee/topptur
|
Staver for randonee/topptur
11/02/2022 09:59
|
NSpartacus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva slags staver benytter man for toppturer der ute? Teleskopstaver i alu? Carbon? Fordeler ulemper?
Hva med reimer og håndtak? Er det lurt med sånne reimer som "løser" ut om staven skulle henge fast i f.eks busker og trær?
Hvilken stav bruker du?
Redigert av NSpartacus; 11/02/2022 10:15.
|
|
|
Re: Staver for randonee/topptur
[Re: NSpartacus]
11/02/2022 10:08
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke så mye erfaring, men de toppturene jeg har hatt, har vært med langrennstaver med stor-ish trinse.
Så hva savnet JEG? 1. Mulighet til å endre litt på lengde når jeg skulle nedover. 2. Litt større trinse
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/02/2022 11:16
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du får en million svar her og.
"Man" bruker justerbare teleskopstaver. Carbon er lettere, kanskje svakere? Skal du løpe opp eller kjøre hardt ned? Hvor vil du spare vekt? Når det er sagt koster det ikke allverdens mer for karbon. Stor trinser, men gjerne litt føyelige... mine er litt stive når det er hardt underlag og bratt, hindre den i å ta skikkelig.
Lengde, kortere enn du tror, man går ofte mye med beina enn du tror. Stavene er mer for balanse.
Jeg har mine på 125cm oppover, og 110 nedover.
Reimer, noen sverger med andre sverger til å ikke ha. Jeg bruker knapt reimene på turene opp, fordi jeg gjerne varierer grep for hver "sving" når det er bratt... nedover har jeg valgt reimer så jeg ikke "glipper" staven... men mange nekter reimer fordi de kan hekte når ting galt og rive ting av deg... Finnes staver med "utløser" mekanismer.
Også prøver du noe, deretter finner du noe annet som er bedre eller lettere. Jeg har starta med BlackDiamond til 7-800,- skifter ikke ennå, det er ikke SÅ plagsomt det jeg tenker litt på underveis, noen ganger.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
11/02/2022 11:20
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Tipper det er litt forskjellige meninger her mtp pendelfølelse osv osv.
For mi del, så har jeg de siste 10 årene hatt et par med Black Diamond Traverse. Da jeg kjøpte dem hadde de en mindre trinse som bare gikk 2/3 rundt staven. Det funket fint på vårsnø og var ideelt når det var hardt, men jeg savnet støtte når det var mye snø, så jeg bytta til en større plasttrinse som BD solgte på den tiden. Ser denne nå kommer som standard med "powder basket" som vel var tittelen på det jeg kjøpte løst en gang i tiden også.
Mitt rasjonale er at jeg trives godt med en billig aluminiumsstav som tåler deng, og som jeg slipper å være redd for. Jeg har bøyd en og mistet en på et tidspunkt, men ut over det har de vært fryktelig slitesterke. De har akkurat det jeg trenger i at jeg kan justere høyden på dem, og de har et gummifelt som er fint å holde i når man traverserer i bratt terreng og det blir rart å holde i håndtaket. De har nok etter hvert vært med meg på mellom 2- og 300 turer. Bruker dem også til heisbasert pudderkjøring. Fargen har etter hvert blitt slitt mye, men funksjonsmessig er de godt på høyden enda.
For min del, så har jeg vent meg til å aldri bruke stroppene når jeg beveger meg utenfor løypene. Bruker dem kun når jeg staker tilbake fra tur i skiløyper osv. Bakgrunnen for dette er at jeg verken ønsker muligheten for å hekte staven i trær og lignende, med medfølgende fare for avrivninger i skulderregionen, eller er komfortabel med tanken på å ha stavene i nærheten av meg dersom uhellet skulle være ute og jeg skulle bli tatt i et snøskred.
Jeg varierer høyden på staven litt avhengig av terrenget jeg beveger meg i, men synes det er veldig greit med en stav som er lavere enn den høyden jeg foretrekker å gå med både når jeg skal kjøre med stavisett på vei ned, noe jeg typisk gjør i bratt terreng, og i åpent terreng med større svinger, så for min del er teleskop-stav en nobrainer.
Oppsummert er nok mitt råd å kjøpe en billig stav med et håndtak som er ok komfortabelt og har gummi nede på overskaftet til å holde i når jeg traverserer.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
11/02/2022 11:31
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
For mi del, så har jeg de siste 10 årene hatt et par med Black Diamond Traverse. Da jeg kjøpte dem hadde de en mindre trinse som bare gikk 2/3 rundt staven. Det funket fint på vårsnø og var ideelt når det var hardt, men jeg savnet støtte når det var mye snø, så jeg bytta til en større plasttrinse som BD solgte på den tiden. Ser denne nå kommer som standard med "powder basket" som vel var tittelen på det jeg kjøpte løst en gang i tiden også.
Samme stav jeg har, bare nyere med "powder basket", og ja, du nevner fordelene og ulempene :-D Kanskje man må ha flere staver....
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
11/02/2022 11:34
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
|
|
|
11/02/2022 12:37
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For mi del, så har jeg de siste 10 årene hatt et par med Black Diamond Traverse.
For min del, så har jeg vent meg til å aldri bruke stroppene når jeg beveger meg utenfor løypene. Bruker dem kun når jeg staker tilbake fra tur i skiløyper osv. Bakgrunnen for dette er at jeg verken ønsker muligheten for å hekte staven i trær og lignende, med medfølgende fare for avrivninger i skulderregionen, eller er komfortabel med tanken på å ha stavene i nærheten av meg dersom uhellet skulle være ute og jeg skulle bli tatt i et snøskred.
+1. Jeg har to par av disse. Jeg kjører for det meste nå uten å bruke stroppene av samme grunn som du beskriver.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
11/02/2022 13:24
|
perbl
More than words
|
More than words
+1 for samme stav.
Tålt mye, brakk nedre delen en gang etter et tryn og forsøk på å bøye tilbake, men da var det enkelt å anskaffe nedre del løst så man slapp å kjøpe nye staver.
Man har typisk med seg endel på topptur, så jeg har ikke sett poenget med lettere og dyrere karbonstaver enda. Har også inntrykk av at disse stavene med påsettbart tilbehør som isøks etc er litt gimmick, og at man heller vil ha skikkelig utstyr hvis man først skal ha sånt.
Redigert av perbl; 11/02/2022 13:25.
Per B.
|
|
|
11/02/2022 13:28
|
NSpartacus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mitt rasjonale er at jeg trives godt med en billig aluminiumsstav som tåler deng, og som jeg slipper å være redd for. Jeg har bøyd en og mistet en på et tidspunkt, men ut over det har de vært fryktelig slitesterke. De har akkurat det jeg trenger i at jeg kan justere høyden på dem, og de har et gummifelt som er fint å holde i når man traverserer i bratt terreng og det blir rart å holde i håndtaket. De har nok etter hvert vært med meg på mellom 2- og 300 turer. Bruker dem også til heisbasert pudderkjøring. Fargen har etter hvert blitt slitt mye, men funksjonsmessig er de godt på høyden enda.
Jeg varierer høyden på staven litt avhengig av terrenget jeg beveger meg i, men synes det er veldig greit med en stav som er lavere enn den høyden jeg foretrekker å gå med både når jeg skal kjøre med stavisett på vei ned, noe jeg typisk gjør i bratt terreng, og i åpent terreng med større svinger, så for min del er teleskop-stav en nobrainer.
Oppsummert er nok mitt råd å kjøpe en billig stav med et håndtak som er ok komfortabelt og har gummi nede på overskaftet til å holde i når jeg traverserer.
Har et par Black Diamond fra 7-8 år tilbake i carbon med store trinser. Og gummigrep slik du beskriver. Så da er det jo enkelt som du sier og kjøre uten reima på. Eneste jeg tenker i forhold til carbon, er vel at de kan knekke. Og en bøyd stav i alu er kanskje bedre enn en knekt i carbon. Men får ta med litt reservedeler (rør og slangeklemmer i sekken).
|
|
|
11/02/2022 15:05
|
bsmell
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk disse til jul, og er veldig fornøyd så langt. Gipron Rondane
Bjørn
|
|
|
11/02/2022 15:35
|
Erlend_G
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har gått endel turer på fjellski med de gipron stavene der, og de grepene bærer preg av å kreve pinlig nøyaktighet på justering av løkka slik at fingrene treffer sporene. Men pluss for solid teleskopmekanisme og solid trinse.
|
|
|
11/02/2022 17:38
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Alu oppe og karbon nede er et fint kompromiss vekt vs pris, men alt funker. Jeg brukte ren alu før, og har prøvd både fullkarbon og halvkarbon. Jeg kan ikke si jeg merker så mye på vekta. Så langt har jeg ikke knekt en karbonstav, men jeg har knekt alustav. Det sier vel egentlig ingenting siden jeg er én person.  Jeg pleier å bytte ut originaltrinsene med trinser som har bedre begevelighet mellom stav og trinse. Tidligere fantes det bare med lær som "bindeledd", men nå får man også helsyntetiske. Det blir litt tyngre enn originaltrinsene, men min erfaring er at det fungerer mye bedre i bratt terreng. 2/3-trinser ble jeg aldri venn med, det ser lurt ut men fungerer ikke i praksis etter min erfaring. Jeg ville definitivt gått for teleskopstaver, selv om jeg ikke endrer stavlengden så mye fra gåing til kjøring så er det bra å kunne endre. Ikke minst trenger du veldig kort stav om du går på beina opp en bratt bakke med løssnø. Jeg bruker reimer og har ikke lyst til å venne meg av med det, jeg er redd for å miste de nedover. Derfor kjøpte jeg et par med utløserfunksjon, de fungerer temmelig bra, men reimen er litt mindre praktisk enn vanlige staver. Men om du ikke er tilvent enda så burde du kanskje prøve å klare deg uten reimene, du kan jo la de henge på den første sesongen uten å bruke dem. Hvis du har lyst til å variere grepet på stavene alt ettersom du krysser mot høyre eller venstre i bratt terreng så anbefaler jeg sterkt å ikke bruke reimer og gå for en stav med langt grep, jeg har vært på tur med folk som bytter stavene i hver sving og det tar tid. Jeg ville ikke kjøpt staver med skrujustering av teleskopfunksjonen, jeg har opplevd mye problemer med det. Black Diamond sin Flicklock, derimot, har fungert utmerket for meg (mange andre har lignende mekanismer). Jeg har Black Diamond Razor Carbon Pro.
|
|
|
11/02/2022 19:54
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Swix classic standard er bra. Swix hadde før en langrennsstav med enorm plasttrinse.hvis du finner den er den helt suveren. Vi kjøpte sånne på coopen for et par år siden til 200kr stykk.
Jeg bruker å tjuvlåne kjærringas lekistaver. Det er en toppturstav men med sånn fænsi langrennsreim som er avtagbar via en bryter på håndtaket. Det er også en veldig god stav, men koster litt ekstra gryn. Jeg vet ikke hva den heter den vi har men det nærneste jeg fant er leki mezza race.
Jeg brukte mye teleskop før, men har gått mer bort fra det nå. Skal du kjøpe en teleskopstav så pass på å få en med god og enkel låsemekanisme. Hold deg unna gipron med lærtrinse med mindre du har en avtale om gratis trinser.
Styr unna staver med trinser som har kuleledd. Det er ikke holdbart i lengden. Tror mine trinser gav opp etter 50-60 turer. Det er ikke mulig å bytte disse. I alle fall ikke på mine staver.
BD traverse som andre har anbefalt er veldig greie staver. Har to par sånne som jeg bruker å låne bort. De bøyes lett men de er like enkel å bøye tilbake. Sannsynligvis en evigvarende stav.
|
|
|
11/02/2022 20:18
|
Bamsemums
Medlem
|
Medlem
Jeg har også gått bort fra teleskop. Bruker aluminium med langt grep og fast lengde siden jeg fant ut at jeg aldri justerte lengde. Dette er et solid og driftssikkert alternativ. Aluminium knekker ikke så lett som carbon og kan som regel bare bøyes tilbake Det er ikke så mye å velge i her men det finnes hvis du leter. Bruker sjeldent reimer på vei opp. Justerer lengde ved å flytte grep opp og ned på stavene.
Redigert av Bamsemums; 11/02/2022 20:19.
|
|
|
[Re: Bamsemums]
11/02/2022 20:35
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har også gått bort fra teleskop. Bruker aluminium med langt grep og fast lengde siden jeg fant ut at jeg aldri justerte lengde. Dette er et solid og driftssikkert alternativ. Aluminium knekker ikke så lett som carbon og kan som regel bare bøyes tilbake Det er ikke så mye å velge i her men det finnes hvis du leter. Bruker sjeldent reimer på vei opp. Justerer lengde ved å flytte grep opp og ned på stavene. At alu ikke knekker like lett som karbon er sant, men det betyr ikke at den egentlig tåler mer likevel. En alustav vil sjelden knekke, men den vil bøyes eller skades lenge før an karbonstav ville ha knukket. En karbonstav vil altså tåle mer men når den først overbelastes er skaden i form av knekk.
|
|
|
[Re: Jacobsen]
11/02/2022 22:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Jeg har også gått bort fra teleskop. Bruker aluminium med langt grep og fast lengde siden jeg fant ut at jeg aldri justerte lengde. Dette er et solid og driftssikkert alternativ. Aluminium knekker ikke så lett som carbon og kan som regel bare bøyes tilbake Det er ikke så mye å velge i her men det finnes hvis du leter. Bruker sjeldent reimer på vei opp. Justerer lengde ved å flytte grep opp og ned på stavene. At alu ikke knekker like lett som karbon er sant, men det betyr ikke at den egentlig tåler mer likevel. En alustav vil sjelden knekke, men den vil bøyes eller skades lenge før an karbonstav ville ha knukket. En karbonstav vil altså tåle mer men når den først overbelastes er skaden i form av knekk. Tja ja. Jeg har desidert flest turer på alustaver, likevel har jeg bare bøyd BD traverse stavene mine i alu. Alle de andre har det helt fint. Men jeg har hatt ett par dynafit carbonstaver som er knekt og 3 par swix triac 3.0 som ble knekt og noen av dem ble redusert til pinneved. Jeg kan være enig i at en karbonstav nok er sterkere enn en alustav, men at de tåler mer tror jeg er en sannhet med modifikasjoner.
|
|
|
11/02/2022 22:30
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Enn at stave til rando engasjerer mer enn sykler på dette forumet.
Jeg har noen kompendell carbon staver, sliter med at de sklir ned. Må stramme klemma ofte, ble litt bedre etter å ha rufset opp staven med sandpapir.
Ville uansett gått for en variant med teleskop, must have ift. travers, staking og nedkjøring.
Carbon kontra alu: carbon tåler nok mindre 'klem' i ren styrke ift å bøye seg er nok carbon sterkere enn alu.
|
|
|
[Re: Paulus]
11/02/2022 23:04
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Tja ja. Jeg har desidert flest turer på alustaver, likevel har jeg bare bøyd BD traverse stavene mine i alu. Alle de andre har det helt fint. Men jeg har hatt ett par dynafit carbonstaver som er knekt og 3 par swix triac 3.0 som ble knekt og noen av dem ble redusert til pinneved. Jeg kan være enig i at en karbonstav nok er sterkere enn en alustav, men at de tåler mer tror jeg er en sannhet med modifikasjoner.
Er ikke dette litt som å fortelle at tunge karbonstisykler ikke tåler så mye fordi du har erfaring med at landeveissyker og ritt-xc ikke gjør det? Uansett, mye som fungerer, men ville sørget for å få noen stropper som er ok å justere om du skal bruke stropper, slike der man må trykke ut en "kile" for å dra i stroppen er bare styr for staver som man kanskje bruker med både tykke votter og bare hender på samme tur.
|
|
|
[Re: appelsin2]
12/02/2022 10:08
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Tja ja. Jeg har desidert flest turer på alustaver, likevel har jeg bare bøyd BD traverse stavene mine i alu. Alle de andre har det helt fint. Men jeg har hatt ett par dynafit carbonstaver som er knekt og 3 par swix triac 3.0 som ble knekt og noen av dem ble redusert til pinneved. Jeg kan være enig i at en karbonstav nok er sterkere enn en alustav, men at de tåler mer tror jeg er en sannhet med modifikasjoner.
Er ikke dette litt som å fortelle at tunge karbonstisykler ikke tåler så mye fordi du har erfaring med at landeveissyker og ritt-xc ikke gjør det? Uansett, mye som fungerer, men ville sørget for å få noen stropper som er ok å justere om du skal bruke stropper, slike der man må trykke ut en "kile" for å dra i stroppen er bare styr for staver som man kanskje bruker med både tykke votter og bare hender på samme tur. Jo, derfor er det en sannhet med modifikasjoner. En karbonstav som er tilsvarende tung som en alustav tåler sikkert massevis, men en sånn stav har neppe livets rett.
|
|
|
12/02/2022 22:48
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Den swix staven du har knekt 3 ganger er vel en elite langrenn stav på snaue 135g ?
Topptur staver i carbon er typisk 3-400ish gram og alu 5-600
Redigert av Stupfull; 12/02/2022 22:49.
|
|
|
13/02/2022 08:19
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En høy og klar stemme til faststav herfra! Slutta med teleskop for omtrent 15 år siden. Det er vel flere her som regulerer omtrent 10-15 cm... Vel, jeg har en nyvinning her. En stav du kan regulere uten annen bevegelse enn å flytta hånden din opp og ned. Ingen deler som fryser fast. Ingen sårbare skjøter. Lettere. Sterkere. Billigere. Enklere.
|
|
|
13/02/2022 11:17
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Vil du ha en stav som er lang og god å stake med når det er flatt men ikke latterlig lang når du skal ned så har du lyst på teleskop. Går du bare opp og ned og kun skal ha stavene til bruk med fast hæl er sikkert stive staver mulig, men da bør du vite akkurat hvilken lengde du vil ha.
|
|
|
13/02/2022 11:43
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg har 2 par Black Diamond fullcarbon-teleskopstaver. Modellen finnes ikke lenger, men ligner på dagens Razor.
Disse har vært gjennom tykt og tynt i mange år, og er bunnsolide. Tidligere knakk jeg minst et par alu-staver i året, så det materialet har jeg gitt opp til bruk i staver.
Når det gjelder fast lengde/teleskop så tenker vel mange at det er det å kunne gjøre stavene lange som er hovedfunksjonen til teleskop. Det er det ikke. Poenget med teleskop er først og fremst å gjøre stavene korte når de skal på sekken fordi man skal til med stegjern/øks. Om dette ikke er noe man holder på med så kan man like gjerne kjøpe fast lengde.
Løkker/ikke løkker: Det ene stavparet brukes heisbasert, og der har jeg beholdt løkkene til når jeg tar heis. Kjekt å ha der, men jeg bruker ikke løkkene offpist. Jeg vil ikke ha hendene fast i stavene hverken i et snøskred eller om staven sitter fast i noe i skogen. På stavparet som brukes til topptur har jeg fjernet løkkene, da de bare er i veien. Jeg bruker håndtaket til å justere hælløfter og det blir bare klumsete med løkker. Jeg har også satt på styretape for racer for å lage et langt grep, og varierer grepet på staven hele tiden. Da er løkkene også i veien.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
13/02/2022 12:09
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har hatt BD Traverse 3 i mange år. Kjøpte et nytt sett når en på første settet brakk og fikk greit med reservedeler liggende igjen fra det gamle. Bruker de til alt. 3 delt er greit for det tar liten plass på sekken og ellers. Bruker alltid løkka nedover oppover er det ikke så nøye. Har slutta med timesvis i motbakke for 3 min skikjøring, men stavene er med i heisen. Fint å kunne få litt lengde når man havner ut et sted det er langt til heisen eller smårollinger som skal taues over lange transportstrekk. Ligger de i bilen sammenslått så er det fort gjort at de blir liggende der over sommeren, de tar jo ingen plass.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
13/02/2022 14:47
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har 2 par Black Diamond fullcarbon-teleskopstaver. Modellen finnes ikke lenger, men ligner på dagens Razor.
Disse har vært gjennom tykt og tynt i mange år, og er bunnsolide. Tidligere knakk jeg minst et par alu-staver i året, så det materialet har jeg gitt opp til bruk i staver.
Når det gjelder fast lengde/teleskop så tenker vel mange at det er det å kunne gjøre stavene lange som er hovedfunksjonen til teleskop. Det er det ikke. Poenget med teleskop er først og fremst å gjøre stavene korte når de skal på sekken fordi man skal til med stegjern/øks. Om dette ikke er noe man holder på med så kan man like gjerne kjøpe fast lengde.
Løkker/ikke løkker: Det ene stavparet brukes heisbasert, og der har jeg beholdt løkkene til når jeg tar heis. Kjekt å ha der, men jeg bruker ikke løkkene offpist. Jeg vil ikke ha hendene fast i stavene hverken i et snøskred eller om staven sitter fast i noe i skogen. På stavparet som brukes til topptur har jeg fjernet løkkene, da de bare er i veien. Jeg bruker håndtaket til å justere hælløfter og det blir bare klumsete med løkker. Jeg har også satt på styretape for racer for å lage et langt grep, og varierer grepet på staven hele tiden. Da er løkkene også i veien. Jeg får ikke det der til å stemme i mitt hode. Hvis man bootpacker har man jo uansett med seg skia. Disse er lengre enn stavene. Stavene stroppes til skia. Teleskop er for å få riktig lengde ift b ruker og terreng/snøforhold.
|
|
|
13/02/2022 15:01
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det er greit å gjøre stavene så lange som mulig når man skal skøyte, f.eks over is, eller om man havner i løype etter en nedfart. Skøyting med tunge telemarkski er uhorvelig tungt om stavene er korte. Bæltunge gipron eller komperdell. Ble aldri knekt, bare utslitt.
(Enda en gang følger jeg ikke patriarkens råd. Beklager, Erik. Blir en dag.)
|
|
|
[Re: ØysteinS]
13/02/2022 16:31
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes det er greit å gjøre stavene så lange som mulig når man skal skøyte, f.eks over is, eller om man havner i løype etter en nedfart. Skøyting med tunge telemarkski er uhorvelig tungt om stavene er korte. Bæltunge gipron eller komperdell. Ble aldri knekt, bare utslitt.
(Enda en gang følger jeg ikke patriarkens råd. Beklager, Erik. Blir en dag.)
Telemark, da er vel uansett passe stavlengde nedover kortere enn alpint?
|
|
|
[Re: Stupfull]
13/02/2022 17:02
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Løkker/ikke løkker: Det ene stavparet brukes heisbasert, og der har jeg beholdt løkkene til når jeg tar heis. Kjekt å ha der, men jeg bruker ikke løkkene offpist. Jeg vil ikke ha hendene fast i stavene hverken i et snøskred eller om staven sitter fast i noe i skogen. På stavparet som brukes til topptur har jeg fjernet løkkene, da de bare er i veien. Jeg bruker håndtaket til å justere hælløfter og det blir bare klumsete med løkker. Jeg har også satt på styretape for racer for å lage et langt grep, og varierer grepet på staven hele tiden. Da er løkkene også i veien. Jeg får ikke det der til å stemme i mitt hode. Hvis man bootpacker har man jo uansett med seg skia. Disse er lengre enn stavene. Stavene stroppes til skia. Teleskop er for å få riktig lengde ift b ruker og terreng/snøforhold. Man har ikke alltid med seg skia, og om de er med så er de ikke alltid i A-frame på sekken. Det er også nyttig å ha en kort stav uten løkke og en øks i noen situasjoner. Har du gått mye med stegjern og isøks? Riktig lengde på stavene er for meg alltid kjørelengden eller kortere.
Redigert av DesmoSkier; 13/02/2022 17:03.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
|
|