Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka

Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka #2698791 11/02/2022 11:22
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Hei, viser til denne saken på forsiden https://www.terrengsykkel.no/stisykling/sykling-oslo/sykling-kan-bli-forbudt-i-deler-av-ostmarka

Når jeg leser at sykling kan bli forbudt utenom dedikerte stier i ett av de mest brukte turområdene mine, blir jeg bekymret. Rapporten er tilgjengelig på https://www.statsforvalteren.no/con...ark---statsforvalterens-anbefalinger.pdf og det er noen sitater som gjør at jeg hever øyenbrynene:

"Sykkel og bruk av hest er forbudt i sone A." (fra Statsforvalters forslag, s 58)

"Sykling og organisert bruk av hest er kun tillatt på veier og stier i sone B som er godkjent for slik bruk i
forvaltningsplan." (s 58)

Jeg er pt ikke abb. på www.terrengsykkel.no så jeg har ikke lest hvordan de (eller NOTS) har evt. gått inn i saken. Men jeg tenker; her må det engasjeres og organiseres!

Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2698793 11/02/2022 11:28
espenta Online
Ringrev
Ringrev

Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2698796 11/02/2022 11:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Dette er udiskutabelt en sak for NOTS og de får nå en glimrende annledning til å vise at de kan handle !

Her er det bare å få hue ut av ræva å komme i gang å jobbe, såfremt toget ikke allerede har gått allerede.
Dette er jo kjerneområdet for NOTS og i særdeleshet NOTS Oslo.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Flamini] #2698800 11/02/2022 12:33
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
Dette er udiskutabelt en sak for NOTS og de får nå en glimrende annledning til å vise at de kan handle !

Her er det bare å få hue ut av ræva å komme i gang å jobbe, såfremt toget ikke allerede har gått allerede.

Antar du er engasjert i nevne organisasjoner?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2698803 11/02/2022 13:13
E
Esc Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Herit

"Sykkel og bruk av hest er forbudt i sone A." (fra Statsforvalters forslag, s 58)

"Sykling og organisert bruk av hest er kun tillatt på veier og stier i sone B som er godkjent for slik bruk i

Noen som har fått med seg hva de tenker om sykling i sone C,D og E?
Synes hele greia virker veldig merkelig.

Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: RazeFaze] #2698957 13/02/2022 12:47
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: RazeFaze

Antar du er engasjert i nevne organisasjoner?

Jeg er ikke noe mer engasjert i nevnte organisasjon enn det du er,
østmarka har vært ett betent område i mange år og jeg hadde ett håp om at NOTS var på hugget

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Flamini] #2698995 14/02/2022 07:39
Heliboy Offline
The Photographer
The Photographer

Meld deg inn i NOTS du også, hvis du ikke allerede er medlem, og bidra gjerne med en innsats.

Verneforslaget var ute på høring i fjor, og både NOTS, IF Frøy og en rekke andre personer og organisasjoner har behørig sendt inn sine merknader. Jeg sendte også inn min personlige uttalelse,i et forsøk på å bidra.

Spør du meg, så ser hele verneforslaget ut som et bestillingsverk fra en gitt fraksjon i Østmarkas Venner, som "endelig" - etter mange års blodhat mot syklister - ser ut til å få en hjemmel for å nekte stisykling i den lokalmarka som de har et litt vel sterkt "eierskap" til. Protestene mot verneforslaget har vært formidable, men ser ut til å ha gått Statsforvalteren hus forbi. Bare tanken på å kunne nekte en bestemt brukergruppe å benytte seg av randsonen til Norges største by er helt på trynet. Østmarka og Sørmarka har kraftlinjer og veier på kryss og tvers, bebyggelse og helårs ferdsel. Det er ikke akkurat villreinens truede beiteområde vi snakker om, men halve hovedstadens foretrukne rekreasjonsområde for turer, løping, sykling, langrenn, ridning osv osv.

Løvsteika
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2699337 17/02/2022 17:46
RedHare Offline
Fersking
Fersking
De foreslår å forby sykling i sone A. På linken lagt ut, side 5 som framkommer det tydelig at sone A også omfatter alle områdene vest for søndre elvåga til klemetsrud og nordlig begrensning rustadsaga. Det betyr at dødsbakken og rundene over Østmarkskapellet blir omfattet av vern. Dette er helt hinsides.

Dette må stoppes.

Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: RedHare] #2699606 21/02/2022 13:47
H
Herit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Det må det.

Ser det er mer liv i andre tråden, så la oss ta det der. Om ikke du er innmeldt, meld deg inn i NOTS og blir med og stopp det!

Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2699924 25/02/2022 15:14
J
JKR Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
J
Du kan melde deg inn i NOTS her: https://www.nots.no/bli-medlem/

Jan-Kristian
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2701634 15/03/2022 13:04
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jo flere som er medlemmer i NOTS, jo bedre står vi rustet til å bekjempe foreslåtte begresninger!

Hva kan du bidra med? Har du kunnskap eller ferdigheter som kan komme til nytte her? Send en epost til vernearbeid@nots.no.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2707229 11/05/2022 10:46
H
Hummerfiskern Offline
Medlem
Medlem
H
jeg kan ikke så mye med hva som skjer i Østmarka, men jeg som bor rett ved ytre hvaler nationalpark kan fortelle om at det har blitt begrensinger på hvor vi kan sykle. til og med på svaberget og stier som går over de har det blitt forbudt å sykle på. Det er mange steder med fine stier som nå er forbudt for syklende. det samme med ritt eller da arrangementer har blitt vanskeligere å få til, da det må søkes om til nationalparkstyret etc.

Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2709451 31/05/2022 20:53
bronx Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Herit
https://www.statsforvalteren.no/con...ark---statsforvalterens-anbefalinger.pdf og det er noen sitater som gjør at jeg hever øyenbrynene:

Dette er ikke i tråd med det vi som jobbet med vernearbeid for NOTS tidligere fikk forankret i Stortingsmelding for friluftsliv (https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20152016/id2479100/). Det ser ut som denne fortsatt er gjeldende føring for Stortinget tross ny regjering. Jeg fant ikke at det er utarbeidet en ny sånn i farten.

Viktig å være på her, men husk at Naturvernforbundet og Østmarkas Venner prøver seg (de er programforpliktet til det), og at media bruker sykkelkonflikt for alt det er verdt fordi det gir en del klikk. Men det er i grunn bare å påpeke at et sykkelforbud ikke er i tråd med grunnprinsippene man har lagt for ferdsel i naturen i Friluftsloven og som gjentras i stortingsmeldingen.

Redigert av bronx; 31/05/2022 20:54. Rediger grunn: Litt mer presist ordvalg

Sharing data is the first step toward community.
Re: Sykling kan bli forbudt i deler av Østmarka [Re: Herit] #2709506 01/06/2022 08:29
vids Offline
Ivrig
Ivrig
For alle som er interessert i dette så kan jeg også anbefale podcastepisoden med NOTS egen Kjell Ivar Moland:

https://otbpodden.podbean.com/e/nots-leder-kjell-ivar-moland/

(kan også søkes opp i hvilken som helst annen podcast-klient du bruker)

..Megatower v2..
::Vidar::

Moderator  support