Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Staver for randonee/topptur

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2698974 13/02/2022 17:32
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hei, nei jeg har ikke gått mye med stegjern og isøks.
Ikke helt min kopp... jeg tror ikke trådstarter er ute etter tips til staver som skal brukes når skia ligger igjen hjemme, siden det er snakk om randonee

Så jeg mener fortsatt at når stavene skal på sekken er skia av også, i 99% av tilfellene . Skia er like lange uansett hvordan de festes. Det blir uansett plass til stavene. Skitravers med isøks og 1 stav er vel ikke vanlig for mannen i gata.

Redigert av Stupfull; 13/02/2022 17:41.
Re: Staver for randonee/topptur [Re: Stupfull] #2698981 13/02/2022 20:14
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är kanske ikke ovanligt att lämna kvar skiene för att gå opp och ned på en topp för en del personer?

interessant tråd. Jag lurte på efter att ha sett bilder fra en randonne konkurranse hur långa staver de och andra bruker. Verkar variera en hel del som denna tråden visar.

Själv har jag gått med klassiska längdstavar på 1.50 och tyckte det var bra opp men självklart ikke bra ned. Då ville jag ha den längden men nu vill jag har kortare. Fördelen med vanliga längdstavar er att man får bra fäste med dem i bratt terräng vilket min erfaring er att man ikke alltid får med alpin stavar på grund av dålig pigg och stor rund trinsa.

Nu har jag ett par swix carbon stavar med skruvjusteringen som hittills har fungerat väldigt bra. Nu tycker jag 1.40 har fungerat bra opp och 1.30 ned men har också ibland justerat dem mer. Som idag når jag kom till en skilöype och stakade och diagonalade en del.

Skulle klara mig med fast stav men förlora en del i en del tillfällen. Att ikke bruke rem opp eller ned har jag bara testat noen gång. Har nog gått för mycket langrenn för att bli komfortabel med det utan en hel del tillvänning. Att bruke forskjellig längd vid traverser har jag aldrig gjort.

Tror att en reglerbar stav är bra för de flesta trots att man skulle klara sig med en fast stav.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699002 14/02/2022 08:45
N
NSpartacus Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
N
Ser at det er mye forskjellig som benyttes. Tenker jeg da beholder min BD i 2-delt carbon til det ikke er mer igjen av de. I tillegg kanskje la være å benytte reimen under kjøring i skog og rasutsatt. Oppover har jeg allerede sluttet å bruke reimer. Men ved staking og anmarsj syntes jeg det er kjekt (litt som langrenn). Forøvrig justerer jeg de stort sett mellom 125 og 145 nedover og opppver.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699003 14/02/2022 08:50
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: NSpartacus
Ser at det er mye forskjellig som benyttes. Tenker jeg da beholder min BD i 2-delt carbon til det ikke er mer igjen av de. I tillegg kanskje la være å benytte reimen under kjøring i skog og rasutsatt. Oppover har jeg allerede sluttet å bruke reimer. Men ved staking og anmarsj syntes jeg det er kjekt (litt som langrenn). Forøvrig justerer jeg de stort sett mellom 125 og 145 nedover og opppver.

Lurt. Jeg har vel omtrent samme stavene og liker de godt. Om du vil forlenge grepet på de så fungerer trikset mitt med å legge styretape på staven under håndtaket veldig bra.
For de som fryser lett på henda kan det også være greit å tenke på å holde hendene så lavt som mulig, og da er et langt grep på staven helt gull når man går travers. Jeg forstår ikke folk som går med +140 cm staver oppover på tur, med mindre de er over 2 meter høye.

Redigert av DesmoSkier; 14/02/2022 08:52.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Staver for randonee/topptur [Re: bsmell] #2699007 14/02/2022 09:26
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: bsmell
Jeg fikk disse til jul, og er veldig fornøyd så langt.
Gipron Rondane

Ho-ho - de har jeg og - og de er vel på rundt 10'ende året nå.
Grepet er litt så som så som nevnt, men med varierende hansker & votter så syntes jeg de fleste staver med fingergrep uansett bommer litt.
En annen fordel med stavene er at man faktisk får kjøpt reservedeler så mine har fått nye trinser og remmer i løpet av årene.

Jeg liker også langt grep da jeg gjerne dropper å justere lengden men bare holder lengre ned på staven i skrått terreng - alternativt blir det hat i hver sving (eller skifte venstre/høyre stav).

Langt og veldig godt grep er fikset med litt styretape av kork (Arundel Cork Ribbon). Funker som fy - akkurat passe godt å holde i samt at du kan lage det så langt nedover staven du gidder.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: DesmoSkier] #2699071 15/02/2022 08:01
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: DesmoSkier
Sitat: NSpartacus

Lurt. Jeg har vel omtrent samme stavene og liker de godt. Om du vil forlenge grepet på de så fungerer trikset mitt med å legge styretape på staven under håndtaket veldig bra.
For de som fryser lett på henda kan det også være greit å tenke på å holde hendene så lavt som mulig, og da er et langt grep på staven helt gull når man går travers. Jeg forstår ikke folk som går med +140 cm staver oppover på tur, med mindre de er over 2 meter høye.

Det kommer vel an på teknikk og formål med turen. De som ønsker å gå raskt kan med fordel bruke litt lengre staver enn hvis du er på kosetur. Det kan også være snøforhold som tilsier en lengre stav. Men jeg er enig i at staver over 140 er langt for hvermannsen.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699120 15/02/2022 12:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis man går relativt slakt opp (som mange anbefaler å gjøre) så skjønner jeg ikke hvorfor stavene skal være så mye kortere enn klassisk langrennslengde. Ja, jeg skjønner at de bør være noe kortere, men det høres ut som dere mener de skal være rundt 30 cm kortere. Hva er fordelen med det? Jeg synes i alle fall jeg får mer hjelp av stavene i slakt terreng om de er lengre enn kjørelengde.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699128 15/02/2022 13:35
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Et argument er at for lange staver gjør at man ofte havner frampå, dårligere feste på fellene og tyngre for kroppen. Kortere lengde gjør at man får skuldre og bryst over hofte, godt trykk i hel og skjelettet tar mye av bæringa

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699129 15/02/2022 13:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har sökt lite mer. Verkar som att många anbefaler 10-15 cm längre stavar för randonne (konkurranser) än vid alpint.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: fredriks] #2699196 16/02/2022 12:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Stupfull
Et argument er at for lange staver gjør at man ofte havner frampå, dårligere feste på fellene og tyngre for kroppen. Kortere lengde gjør at man får skuldre og bryst over hofte, godt trykk i hel og skjelettet tar mye av bæringa

Lengre staver gjør at man kommer mer frempå? Det gir liten logisk mening for meg. Jo lengre frem man setter stavene jo høyere kommer de, skulle tro at lengre staver ga motsatt effekt, nemlig at de kommer i passe høyde om man ikke setter de så langt frem.

Sitat: fredriks
Har sökt lite mer. Verkar som att många anbefaler 10-15 cm längre stavar för randonne (konkurranser) än vid alpint.

Tilfeldigsvis ca den lengden jeg pleier å gå med så lenge det er passelig slakt.

Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699203 16/02/2022 14:01
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen her vil ha lange staver, noen vil ha korte staver og noen vil ha mellomlange staver.
Løsningen er jo åpenbar: Justerbare staver :-D

Sånn. Case closed.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Staver for randonee/topptur [Re: NSpartacus] #2699743 23/02/2022 15:44
K
kid Offline
Rollminister
Rollminister
K
Splitboard... BD Compactor flicklock til 400 på finn.no. Sparer vist 60-70 g på carbon versjonen. Ikke verdt det spør du meg.

Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support