Ultrabirken 2022
|
Re: Ultrabirken 2022
[Re: Hummerfiskern]
01/02/2022 20:36
|
olechr
More than words
|
More than words
kunne tenke meg en halvultrabirken. tenker det kunne vært en gullerot for oss som ikke er utpregede O2 snappere og da heller ikke har mulighet for å rekke å bli det. Tenk om en supert halvultrabirken og den motivasjonsfaktoren det gir, også blir det så gøy at listen er lagt et hakk høyere året etter med en full UB. Dette kunne igjen ført til enda flere som vil sykle full UB etter å ha smilt og glist seg rundt i øyerfjellet og kommet i mål med både helse og form i orden. Ja jeg skjønner at UB skal skille seg noe ut, men tenke så kult med eksempelvis 7 Mil i virkelig flott terreng der oppe. Da tror jeg jaggu at enda flere hadde kjørt hardt på å klare ub året etter, med motivasjon i bøtter og spann. ( ja jeg snakker også om meg selv her) Enig. Ritt for oss som synes det er gøy med sti, men som ikke trenger å slite oss helt ut. :-D
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
02/02/2022 09:45
|
Hummerfiskern
Medlem
|
Medlem
hehe, ja noe slitne er på sin plass, men et håp om å klare innen tidsfristen er alltid lurt. Men litt vondt har vi godt av underveis og dagene etter ;-)
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
|
|
|
02/02/2022 09:57
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Kanskje fått frem noen av flytstiene fra 2016 som ikke fikk vist seg skikkelig frem grunnet møkkaværet og koble det andre kjente topper(allerede nevnt her) som er noe mer tekniske.
Kunne gjerne ha tenkt meg stiene fra '16 i godt vær, ja. Syntes den løypa var bra. Er nok enda bedre om man ser hvor man kjører, og ikke ligger i 45 grader mot terrenget for å unngå å blåse av stien. Været var fælt, men det synes jeg jaggu løypa var også. Bare slit ikke noe gøy i mine øyne :-P Hehe, ikke umulig at minnene har fått litt glam-filter. Jeg mener å huske at de fleste klatringene var på hyggelig grus, og at det var partier jeg veldig gjerne skulle ha syklet om det var tørt. Var ihvertfall fornøyd i mål, selv om nytt kjede gikk fra GX til messing på turen, samt at jeg der og da sverget å aldri kjøre Ikon/Ardent race om lufta var det minste fuktig. Begynner å bli gammel.
|
|
|
[Re: Stefan77]
08/02/2022 11:45
|
hmartinhjh
Fersking
|
Fersking
Behold UB-preget som det er, men kjør vanlig Birkentrase mot slutten og inn (som flere nevner) og litt snillere sperretid. Artig å se 100 km på Strava, så det er et mål, men for oss som ikke er i teten er det fint å få mulighet til å gjennomføre uten å tenke så mye på tid. Målet er å komme gjennom og ha det gøy! Enig som flere sier, at dersom man får sykle med vanlig-Birken inn de siste milene så gir det en boost og det betyr mye for det psykiske etter en hel dag på fjellet.
Jeg har bare vært med i 2019 og lå "bakerst" hele veien. Det eneste som gjorde turen mindre fin var stress/angst for å bli tatt ut. Kroppen og hodet hadde det fint hele veien, og det er moro at det er hardt.
|
|
|
08/02/2022 21:07
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
2018 var knall, har ikke syklet etter det. Brukte rundt 7,5t.
|
|
|
09/02/2022 06:41
|
Hummerfiskern
Medlem
|
Medlem
ja når det gjelder sperretid er eksempelvis offroad Finnmark snillere der ( ja jeg syklet of150 for noen år siden) med tanke på sperretid, dvs de hadden tid for å få finisher trøye når man kom i mål, men denne var det god tid på å nå, men det virker som om OF har en litt annen polisy mtp nivå, men gud for et herlig ritt og arrangement. Der var vi alle på tur, og selvsagt noen racere i front som det skal være. der rundet måleren 150 og 100 oppå vidda der et sted. når man vet man må sykle 150 så var det i og for seg ikke så spennende med 100 egentlig syntes jeg, men å komme ned mot Alta sentrum og over altaelven var magisk. kun en bratt knekk opp på morene ryggen, så bort forbi hoppbakken og høyskolen for å komme i mål. Sliten og glad :-)
jeg likte både ritt, tider, og atmosfære veldig godt der oppe. Flinke folk det med. Så er birken noe for seg, med en del mer jag. Så derfor kan jeg tenke meg at man definitivt kan få det samme på stiene i Øyerfjellet, med riktig lengde og riktig sperretid.
Sier som Pippi Langstrømpe, Dette har jeg aldri gjort før så det går sikkert bra
|
|
|
[Re: Hummerfiskern]
09/02/2022 07:57
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Sperretidene må/bør være satt ut fra sikkerhetsmessige hensyn. OF har den fordelen at det ikke blir mørkt. Rundt Lillehammer blir det mørkt utover ettermiddag/kveld. Er sperretidene i UB et problem for mange eller er det en frykt etter det ene året der man åpenbart hadde forregnet seg på traselengde, føre og gjennomføringstid? Har det vært noe særlig trøbbel med sperretidene de siste årene?
- Stefan
|
|
|
09/02/2022 10:50
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
kunne tenke meg en halvultrabirken. tenker det kunne vært en gullerot for oss som ikke er utpregede O2 snappere og da heller ikke har mulighet for å rekke å bli det. Tenk om en supert halvultrabirken og den motivasjonsfaktoren det gir, også blir det så gøy at listen er lagt et hakk høyere året etter med en full UB. Dette kunne igjen ført til enda flere som vil sykle full UB etter å ha smilt og glist seg rundt i øyerfjellet og kommet i mål med både helse og form i orden. Ja jeg skjønner at UB skal skille seg noe ut, men tenke så kult med eksempelvis 7 Mil i virkelig flott terreng der oppe. Da tror jeg jaggu at enda flere hadde kjørt hardt på å klare ub året etter, med motivasjon i bøtter og spann. ( ja jeg snakker også om meg selv her) Enig. Ritt for oss som synes det er gøy med sti, men som ikke trenger å slite oss helt ut. :-D Som eier av kun en sykkel, som er 160/160mm med fox36 så støtter jeg dette VELDIG.
|
|
|
09/02/2022 10:52
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For min del som antatt listefyll nederst på listen er det greit med en sperretid som motivasjon for å komme gjennom løypa, så får jeg heller håpe på bra forhold og ikke altfor mye knotestier.
|
|
|
09/02/2022 11:51
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Sperretidene må/bør være satt ut fra sikkerhetsmessige hensyn. OF har den fordelen at det ikke blir mørkt. Rundt Lillehammer blir det mørkt utover ettermiddag/kveld. Er sperretidene i UB et problem for mange eller er det en frykt etter det ene året der man åpenbart hadde forregnet seg på traselengde, føre og gjennomføringstid? Har det vært noe særlig trøbbel med sperretidene de siste årene?
Jeg kommer til å delta som listefyll og er med utelukkende for opplevelsen. Ser for meg at sperrefristen kan bli en utfordring Så hadde jeg ett genuint håp om å komme i mål føre det blir mørkt slik at jeg slapp å overnatte underveis, det hadde vært en nedtur og målt tiden i dager og ikke timer
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/02/2022 12:38
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elles synes jeg 99,5 på strava er herlig mindfuck.
|
|
|
09/02/2022 12:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Uten å ha sjekket resultatlistene tror jeg det er særlig tidlig i rittet folk blir silt ut. Husker det året jeg kom 40-45 min for sent til start (Rena) og begynte å ta igjen folk etter ca. 45 minutter. Jeg er selv listefyll (7-8 timer), og da vet man alt at de aldri kommer til å klare sperrefristene. Klart noen bommer på siste og, men det tror jeg heller skylder teknisk og helt feil disponert ritt. Klare man å disponere feil når man ikke er O2-snapper? Synes selv at det ikke er et jagpreg over Ultra. Egentlig alltid tid å prate litt på transportetappene på grusen om man da sykler sammen med andre. Aldri oppfattet det som et O2-snapperritt. Men klarer man ikke 100+ på 12 timer hjemme på sti, bør man vurdere om det ikke er bedre å starte på kortere stiritt.
|
|
|
09/02/2022 20:32
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Siden det er en del snakk om sperrefrist her, syntes jeg vi skal hente fram tråden fra 2015. Over 100 av 500 deltakere røk på sperrefrist. Da var det mange sure fjes på fjellet. 2013 løypa var fantastisk og da syklet jeg på litt over 7 timer. 2015 brukte jeg 10 timer og etter det var jeg fullvaksinert mot mer UB. Dette var i «gamle» dager hvor man syklet 6-7 mil på grus før man fikk Bryne seg på diverse åstopper. Enig at innspurten sammen med fredagsbirkere er bra. Gir en god følelse når man passerer folk og det føles som de står stille. Også veldig gøy og hoppe på gangveien/aleen som går nedover langs jorde der det er provosorisk p plass.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: neistein]
10/02/2022 06:59
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Siden det er en del snakk om sperrefrist her, syntes jeg vi skal hente fram tråden fra 2015. Over 100 av 500 deltakere røk på sperrefrist. Da var det mange sure fjes på fjellet. 2015 var vel en lang løype kombinert med svært tunge og våte forhold, var det ikke det? Sperrefristen er jo av sikkerhetshensyn som om folk er 3 timer sykling fra Lillehammer og det er 1.5 time til det blir mørkt så må de ut av rittet. Så enkelt må det dessverre være. Men selvfølgelig, lengden/antatt tid på løypa må absolutt med i beregningen så ikke flere enn "nødvendig" ryker. Evt. om man kan operere med en forkorta dårlig-vær-løypa som klipper av en sløyfe på fjellet, dersom forholdene tilsier det. Er ikke lokalkjent i området, men mener vi var mer eller mindre innom samme sted på flere tidspunkt da jeg syklet i 2013, og da bør sløyfer som kan kuttes være en mulighet.
|
|
|
10/02/2022 14:44
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
2015 var en ekstrem variant med start på Rena og 6 mil på grus før det begynte å bli noe som helst interessant. Runden inkluderte også Nevelfjell fra nord som er en ordentlig seig rakker, særlig etter 10 mil sykling. Likevel en flott dag med strålende vær. Skulle bare hatt litt mer juice i beina på stiene.
Året etter ble starten flytta til Pellestova og alt ble som mye bedre. Bortsett fra været. Men 2017 stemte det meste. Bra vær og under 100 km løype. Kanskje beste UB ever. Både 2018 og 2019 led av våte, kjipe forhold selv om jeg tror det var opphold.
Oppsummert for min del: Vær og føre er viktigere enn løypa.
|
|
|
12/02/2022 14:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
2015 var vel et år hvor flere faktorer slo inn feil vei. Men det at man forlenget sperrefristen på Pellestova tror jeg kan bekrefte mitt punkt at forholdsvis mange alt detter av tidlig i rittet pga. sperrefristen. Prøvde å finne resultatliste med mellomtider på 2015, men fant det ikke.
Har ikke tenkt på UB på mange år. Men lurer på om jeg skal være med i år.
27.5/26-mullet eller 26+, kanskje.
|
|
|
21/02/2022 08:10
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
kunne tenke meg en halvultrabirken. tenker det kunne vært en gullerot for oss som ikke er utpregede O2 snappere og da heller ikke har mulighet for å rekke å bli det. Tenk om en supert halvultrabirken og den motivasjonsfaktoren det gir, også blir det så gøy at listen er lagt et hakk høyere året etter med en full UB. Dette kunne igjen ført til enda flere som vil sykle full UB etter å ha smilt og glist seg rundt i øyerfjellet og kommet i mål med både helse og form i orden. Ja jeg skjønner at UB skal skille seg noe ut, men tenke så kult med eksempelvis 7 Mil i virkelig flott terreng der oppe. Da tror jeg jaggu at enda flere hadde kjørt hardt på å klare ub året etter, med motivasjon i bøtter og spann. ( ja jeg snakker også om meg selv her) Enig. Ritt for oss som synes det er gøy med sti, men som ikke trenger å slite oss helt ut. :-D Helt enig. 4 timer med glis kontra 7-8 timer hvor de siste 4 er bare vonde etterlyses. I starten var kjennetegnet på ultra'n lave skuldre. Det ble erstattet med spisse albuer og fighting face for å komme først inn på stien (2016). Det året var hat. Hadde bestemt meg for å bryte på Pellestova hvor bilen sto, men jeg så jo f...n ikke hotellet. Ikke gøy å få beskjed fra en løypevakt at "Pellestova er 5 km tilbake der jeg kom fra...."
Knut
|
|
|
21/02/2022 09:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men hva blir vitsen om UB bare blir en hvilken som helst lørdagstur? Hvorfor betale et par lapper når jeg for under halvparten kan vare en hel helg på fjellet og kjøre 3-4-timersturer både fredag, lørdag og søndag?
|
|
|
[Re: Tange]
21/02/2022 10:48
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Men hva blir vitsen om UB bare blir en hvilken som helst lørdagstur? Hvorfor betale et par lapper når jeg for under halvparten kan vare en hel helg på fjellet og kjøre 3-4-timersturer både fredag, lørdag og søndag? Dette. Jeg liker ultraformatet. Skal være på stålet halvveis, ha type 2 moro, og bli imponert over seg selv ved målgang, selv om man bare er listefyll. Det skal heller ikke være teknisk for enkelt. Av korte XC/sti-ritt jeg har kjørt er det vel bare TSR som gir meg FOMO. Der et utfordringa en annen, men samtidig litt av det samme, ihvertfall på den lange utgaven. Det er digg å være ute så mange timer og glemme alt annet enn det du ser foran hjulet.
|
|
|
[Re: knutspeed]
21/02/2022 12:42
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Men hva blir vitsen om UB bare blir en hvilken som helst lørdagstur? Hvorfor betale et par lapper når jeg for under halvparten kan vare en hel helg på fjellet og kjøre 3-4-timersturer både fredag, lørdag og søndag? Dette. Jeg liker ultraformatet. Skal være på stålet halvveis, ha type 2 moro, og bli imponert over seg selv ved målgang, selv om man bare er listefyll. Det skal heller ikke være teknisk for enkelt. Av korte XC/sti-ritt jeg har kjørt er det vel bare TSR som gir meg FOMO. Der et utfordringa en annen, men samtidig litt av det samme, ihvertfall på den lange utgaven. Det er digg å være ute så mange timer og glemme alt annet enn det du ser foran hjulet. Helt enig. både på UB og TSR. For meg så får UB meg til å touche innom et ganske stort register av mestringssituasjoner. Alt fra å ha massiv naiv flyt og god følelse, til dype mørke daler på energiskalaen - hvor jeg må seriøst jobbe med meg selv. Jeg innser at jeg setter pris på begge aspekter, uavhengig av hvordan jeg gjør det til slutt (hvor jeg ofte er listefyll). I 2019 gjorde jeg nok mitt beste UB (10.plass i 40-49) noensinne. Jeg hadde gode bein og god flyt. Men det jeg husker mest er hvordan jeg kjempet for å holde hjulet til Rasmus Johansen. Det var langt inne i rittet, og jeg hadde sikkert kjørt over evne litt for lenge. Så ble det mørkt. Det kostet så sjukt mye å holde følge, og jeg husker hvordan Rasmus (som jeg ikke kjenner) jobbet med å få meg med, uten at jeg klarte å ta noen føringer i vinden mot slutten. Han dro unna på slutten, det var bare et spørsmål om tid. Men jeg husker den kampen jeg hadde med meg selv, som om det var i går. Og den halvvennskapelige kjemien som oppstod underveis. Det føltes ultra. Sikkert kult med en sti-birken også, med tid på 3-4 timer for oss dødelige, men det kan jo være en separat greie. De beste er jo da i mål på 2-2,5 time.
|
|
|
[Re: Tange]
21/02/2022 13:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Men hva blir vitsen om UB bare blir en hvilken som helst lørdagstur? Hvorfor betale et par lapper når jeg for under halvparten kan vare en hel helg på fjellet og kjøre 3-4-timersturer både fredag, lørdag og søndag? Visten er å komme seg ut å kjøre ritt på kule stier. Hvorfor betale et par lapper når du også kan sykle 7 timer der uten å betale noe? Hvorfor egentlig betale for noe som helst av terrengritt? Man kan jo gjøre det gratis. For meg personlig er det stritt som frister ikke at det er Ultra. At man kan velge 1 runde på TSR synes er perfekt. For mange og meg selv så er 4 timer på sti i ritt lenge.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
21/02/2022 14:42
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Kanskje Sjusjørittet bør få en sti-variant(er nesten en skam å ha et grusritt med start og mål på Sjusjøen), eller at noen etablerer et sti-ritt med start/mål på Sjusjøen eller Pellestova? En problem handler vel om å få tillatelse til å bruke fjellet til enda et ritt, og en annen utfordring er antagelig kalenderen, er vel snø og bløtt første halvdel av sykkelsesongen der oppe og andre halvdel skal man få det inn innimellom en del andre fine ritt i slutten av juli og i august.
|
|
|
21/02/2022 14:45
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Men hva blir vitsen om UB bare blir en hvilken som helst lørdagstur? Hvorfor betale et par lapper når jeg for under halvparten kan vare en hel helg på fjellet og kjøre 3-4-timersturer både fredag, lørdag og søndag? Visten er å komme seg ut å kjøre ritt på kule stier. Hvorfor betale et par lapper når du også kan sykle 7 timer der uten å betale noe? Hvorfor egentlig betale for noe som helst av terrengritt? Man kan jo gjøre det gratis. Yepp, og da må jeg finne fine stier som holder meg i gang 7-8-9 timer i et området som jeg ikke er veldig kjent med, og som vil ta tid til å bli lommekjent med (de som ønsker 4 timer moro kan bare holde seg til Nevel-,Reins-,Hit-, It- og Ditfjellet, lett som bare det. 3-4 timer bankers), og ikke ha muligheten til å vise 'fingeren' til alle med gyngehest som kommer i mål etter meg  Jeg har flere ganger sagt at jeg fint kan betale noen hundrelapper for å sykle fine stier i et områder jeg ikke kjenner, uten at det er nødvendig med servering eller tidtaking el. Mener å huske at jeg ble slaktet for tanken hver gang. Det er ingen interesse i Norge i å sykle ritt uten konkurranse. Så om jeg skal betale to lapper for å få med noen som jeg strengt tatt ikke har behov for vil jeg ha valuta for pengene og ikke bare jobbe halve dager. Har forøvrig mange ganger leid hytte på Øyerfjellet, for å akkurat gjøre det, sykle 7-8 timer på måfå, finne gull.......... og sykle dritt. For meg personlig er det stritt som frister ikke at det er Ultra. At man kan velge 1 runde på TSR synes er perfekt. For mange og meg selv så er 4 timer på sti i ritt lenge.
|
|
|
[Re: runermm]
21/03/2022 10:16
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...)
Oppsummert for min del: Vær og føre er viktigere enn løypa.
Vil strekke den et hakk lenger (?) og si at vær og føre ER en viktig del av løypa. En dritgod trase kan bli ræva med dårig vær og føre. Nå har vi vel snart runda fjellet mellom Hafjell og Sjusjøen. Det meste som er verdt å sykle av kjente stier har vel vært med et eller flere ganger, så her gjelder det bare å sy det sammen på en ny eller god måte. Det finnes (kansje fortsatt?) en del stier som nok ikke står tegnet inn på kart. Kan det være en ide og bruke kjentfolk på rekognosering, tegne stiene inn i openstreetmap (så det kommer inn i MTB-map osv ) og bruke disse. Det finnes antageligvis/kanskje en del gode flate men fartsfylte stier som innbyr til fartslek og fartsfølelse. Det må ikke gå rett opp eller rett ned for at det skal være gøy. "Omveien" ned mot Lillehammer vi har brukt siste årene synes jeg har vært en god variant.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
23/03/2022 12:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor blir det av alle som skal kommentere "UB er årets kuleste event og jeg gleder meg til årets utgave".
Mine deltagelser: 2017, sylfersk etter å ha kjøpt stisykkel et halvt år i forveien. Gikk kjempefint men slet med å henge med kompisene. Gøyal kveld også 2018, drit kul dag med fryktelig gode bein og samling med klubbkompiser på kvelden 2019, nesten like kult, kjørte feil og syklet de siste 4-5 mil på singlespeed (30-36 var det eneste jeg fikk til å spille). Brukte et hav av tid. Gøy etterpå.. 2020, dritt 2021, mer dritt 2022, det gleder jeg meg til :-)
HalvUltra ? Går det an å lage en gøyal løype med start på Pellestova og mål i Lillehammer eller blir det bare transport ? hadde noen damer i klubben som syklet Halv-vanlig-birken fra Pellestova i 2018. De var veldig fornøyd og ville nok ikke syklet vanlig Birken pga knotete logistikk og ørlite langt.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
25/03/2022 08:13
|
Go big
3, 2, 1 Go
|
3, 2, 1 Go
Legg løypa forbi den døde sauen så blir det bra!
|
|
|
[Re: Go big]
25/03/2022 17:07
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
|
|
|
25/03/2022 21:47
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Krysset mellom Nordseter og Lunkefjell var vel hvor den døde sauen lå. Må ikke glemme stien med den brå svingen over den jævla steinen (som ble litt for lett når de tok vek buskas, eller la trasen motsatt vei. Ga mest valuta for pengene når vi ikke var klar over den). Fikk nesten lyst til å flytta startplass fra allroad til UB nå.
Redigert av Oddefa; 25/03/2022 21:48.
|
|
|
[Re: Oddefa]
26/03/2022 08:36
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Krysset mellom Nordseter og Lunkefjell var vel hvor den døde sauen lå. Må ikke glemme stien med den brå svingen over den jævla steinen (som ble litt for lett når de tok vek buskas, eller la trasen motsatt vei. Ga mest valuta for pengene når vi ikke var klar over den). Fikk nesten lyst til å flytta startplass fra allroad til UB nå. Merkelig at man får med seg slikte detaljer når man stort sett sykler 12 mil over fjelllet i halvørska. Da vi diskuterte dette for noen år siden var aldri folket i tvil om hvilken stein det gjaldt. Men skal man få gjenoppleve den gode følelsen med den steinen, må man nesten flytte starten tilbake til Rena for at totalopplevelsen skal bli lik. Sauen gikk meg hus forbi, så da var jeg nok virkelig i ørska.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
26/03/2022 09:09
|
Juffe
Besatt
|
Besatt