Formueskatt
|
Re: Formueskatt
[Re: Gråstein]
07/02/2022 12:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når vedkommende som har lagt det ut klarer å bomme grovt på innholdet i løpet av to setninger... "I Norge skal vi alle betale skatt. De med høyest inntekt skal betale mest." Nei. Sånn er det jo ikke. Når det kommer til skatt for privatpersoner er det inntektsskatt og MVA som er de desidert største skattepostene. Men så har vi altså også skatt på formue og eiendom. (og bil og sukker og mye annet) Hvorfor dette premisset om at de med høyest inntekt skal betale mest? Hva er galt med at de som HAR mest skal betale mest? For å lage et taboloid bilde: Preben Winche Lanche bor på Montebello og har ca 250 millioner på konto, overført fra hans pappa som igjen fikk det fra sin pappa. Preben har ingen jobb. Det har man da tross alt folk for. Monika Berntsen har skilte foreldre, men er smart, bruke seks år på legeutdanning og tjener nå snart nok til å kunne kjøpe seg en to-roms på Torshov. I tillegg til å jobbe som fastlege tar hun ekstrajobber for å tjene litt mer. Hvem synes du skal betale mest skatt? Hva skal vi gi insentiver for? Men det var altså ikke poenget med videoen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/02/2022 13:09
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Så hvordan mener du at han burde betale skatten?
Du lurer på hvordan man betaler skatt? Det vanlige er vel å overføre pengene til en konto som skattemyndighetene disponerer. Mer info her: https://www.skatteetaten.no/satser/formuesskatt/
|
|
|
07/02/2022 13:13
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hva tok han ut i utbytte det året? Ingen ting. Styret godkjente ikke utbetaling av utbytte. Dette er veldig uvanlig i denn bransjen Så hvordan mener du at han burde betale skatten? Det må du nesten spørre Finansdepartementet/politikere om, eventuelt spørre Kjos hvordan han fikk det til. Koblingen til aksjemarkedet bør ikke glemmes. Det å bli småsparerens aksjefavoritt kan ha en konsekvens på formue. Du bringer egentlig frem et veldig godt poeng. Det er mange som betaler mye i formueskatt, som klager over det, som enda har råd til stor/overdådig luksus. Hvordan er det egentlig mulig? Hva er overdådig luksus? Mengden luksus du kan få ut av 50 mill i året er jo ekstremt høy, så vi må jo snakke om ting i ca samme størrelsesorden. Man må jo ikke glemme at formuene vi snakker om strengt tatt er en representasjon av en bedrift eller forretning. Det er ikke rart å tenke at en ønsker å gi bedriften gode konkurransevilkår i en internasjonal konkurranse. Dæhlie tenker jo sikkert at han gir bedriften sin dårlige konkurransevilkår om han er nødt til å ta masse utbytte for å betale skatt, mens utenlandske selskaper fint slipper denne bunnlinjedreperen i nøyaktig det samme markedet. Jeg sier ikke at vi ikke skal ha formueskatt, men jeg sier at det er fryktelig komplisert og fort gir uoversiktelige og uønskede egenskaper. Utflagging av bedrifter er én av de. Nå har jeg ikke detaljkunnskap om Dæhlis rikdom, men mye av (nåværende) formue kommer vel fra eiendomsinvesteringer og står vel ikke ovenfor det internasjonale markedet? Han eier vel under 1% av Active Brands AS, uten at jeg har gått på selskapssafari på Proff. Bunnlinjen er relevant for foretaket, formueskatt er ikke relevant for foretaket. Dog, det krever jo at eier har midler til å dekke formuesskatten, om han vil fortsette å eie aksjene/eierandelene sine. Utbytte bør ikke være større enn positivt årsresultat, men det kan jo være det en liten periode. Nå er jeg feil type økonom til å mene noe bastant om regnskap. Angående utenlandsk eierskap er det interessant punkt, en førsteamanuensis ved NHH som ofte skriver mye interessant, hevder Formuesskatten er ingen «gave til utenlandske investorer». Debatten er ikke veldig komplisert, men enkelte har interesser av å skyggelegge(noise) sentrale temaer. Det er smutthull angående eiendom som politikere vegrer seg for å tette. Hadde de tettet smutthullet hadde det kanskje gitt muligheter for andre skattelettelser for næringslivet. I kjølvannet av innlegget til Marie Bjørnebye, Knut Røed og Simen Markussen har det vært en omfattende debatt om formuesskatten og dens virkning. De presenterer sine funn om at formuesskatten har positiv effekt på sysselsetting. Nå skal jeg ikke gå inn i debatten om akkurat deres resultater annet enn å nevne hvis vi hører på kritikken, så kan vi se på resultatet som en sammenheng, det vil si at høyere formuesskatt samvarierer svakt med høyere sysselsetting.
Hvis vi også ser på resultatene fra studien til Janis Berzins, Øyvind Bøhren og Bogdan Stacescu, som finner at formuesskatten om noe har en liten negativ effekt på sysselsetting, er en nærliggende konklusjon at formuesskatten har svært liten virkning på sysselsetting, om noen. --- For det første er argumentet at formuesskatten skal føre til økt sysselsetting svakt, men enda viktigere er det at det måtte være en ganske stor effekt for at man skulle påstå at en reduksjon av formuesskatten er et godt virkemiddel – krone-for-krone – for å øke sysselsettingen. Hvis man virkelig var interessert i å øke sysselsettingen, virker det jo rart at man skal senke en indirekte skatt på eierne fremfor å endre skatter som direkte påvirker sysselsetting.
Hvorfor diskuteres ikke heller andre tiltak, som skatt på lønnsinntekt, skatt på bedriftens overskudd eller arbeidsgiveravgiften, som sannsynligvis har mye større effekt – per skattekrone – på sysselsetting?
For det andre har debatten om formuesskatt primært handlet om hvordan eiere av små og mellomstore bedrifter må ta ut ressurser fra firmaet for å betale formuesskatten. Hvis dette er argumentet, er det merkverdig å løse dette ved å endre den relative rabatten til såkalt arbeidende kapital. Dette er en ekstremt dyr måte å hjelpe små og mellomstore bedrifter på. Hvorfor skal man gi millioner i skattelette til Norges rikeste for å stimulere små og mellomstore bedriftseiere med mindre enn 100.000 kroner? Hvorfor ikke bare heve bunnfradraget slik at disse bedriftene ikke rammes av formuesskatt i stedet?
For det tredje er virkemiddelet for å redusere formuesskatten merkverdig. Noen har innført begrepet arbeidende kapital. Problemet er at det er ingen meningsfull forskjell mellom arbeidende og ikke-arbeidende kapital slik det blir diskutert. I utgangspunktet kan alle komponenter av formuen til en privatperson føre til investering og i så måte være arbeidende. Unntaket her er bolig. Men her er skattesystemet satt opp slik at det relativt sett er bedre å putte pengene i såkalt «død» kapital, altså bolig, fremfor i arbeidende kapital, altså all annen formue.
Hvis man virkelig ønsker å stimulere til at formuen skal arbeide, hvorfor ikke fjerne den relative rabatten på bolig i formuesskatten?
Det blir i hvert fall ikke bedre av å introdusere enda mer relativ vridning i formuesskatten. Og hvis det er et problem med å skattlegge folks (primær-) bolig: Hvorfor ikke heve bunnfradraget slik at ordinære husholdninger ikke rammes?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
07/02/2022 13:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
En av mytene som enkelte liker å holde liv i, er myten om den fattige milliardæren. Altså han som har en stor formue men lite kontanter, og siden han ikke kan / vil røre formuen som er bundet opp, er det vanskelig å betale formueskatt.
Forslag til løsning: Ta opp lån med sikkerhet i formuen, og betal skatten med de lånte midlene.
Javel, så skrumper formuen litt, da. Hva så?
For øvrig er det også formueskatt i Dæhlies nye hjemland, Sveits, så det er ikke bare i pottit-Norge vi ikke har skjønt noen verdens ting.
|
|
|
[Re: Tex]
07/02/2022 13:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
¨ Hvor skal han få pengene fra?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/02/2022 13:40
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Oppsparte midler, låne, selge noe han eier som har verdi, investere i selskap som betaler utbytte, etc
Hvordan får folk penger?
|
|
|
[Re: Andreas83]
07/02/2022 13:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det må du nesten spørre Finansdepartementet/politikere om, eventuelt spørre Kjos hvordan han fikk det til. Så du har ingen gode forslag til hvordan en som befinner seg i den situasjonen, skal få til å betale en skatt som er mange ganger det man mottar i lønn?
|
|
|
[Re: Jåddhå]
07/02/2022 13:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Oppsparte midler, låne, selge noe han eier som har verdi, investere i selskap som betaler utbytte, etc
Hvordan får folk penger? Det er snakk om 20-50 millioner i året. Mener du det er enkelt å selge eiendeler og investere for å klare å betale disse beløpene hvert år? Hva ville du selv gjort om du ble skattet for 10-20 ganger årsinntekten?
|
|
|
07/02/2022 13:46
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Når vedkommende som har lagt det ut klarer å bomme grovt på innholdet i løpet av to setninger... "I Norge skal vi alle betale skatt. De med høyest inntekt skal betale mest." Nei. Sånn er det jo ikke. Når det kommer til skatt for privatpersoner er det inntektsskatt og MVA som er de desidert største skattepostene. Men så har vi altså også skatt på formue og eiendom. (og bil og sukker og mye annet) Hvorfor dette premisset om at de med høyest inntekt skal betale mest? Hva er galt med at de som HAR mest skal betale mest? For å lage et taboloid bilde: Preben Winche Lanche bor på Montebello og har ca 250 millioner på konto, overført fra hans pappa som igjen fikk det fra sin pappa. Preben har ingen jobb. Det har man da tross alt folk for. Monika Berntsen har skilte foreldre, men er smart, bruke seks år på legeutdanning og tjener nå snart nok til å kunne kjøpe seg en to-roms på Torshov. I tillegg til å jobbe som fastlege tar hun ekstrajobber for å tjene litt mer. Hvem synes du skal betale mest skatt? Hva skal vi gi insentiver for? Her kan man snakke om fordommer; er det noen som IKKE mener at Preben er ett klyse navn og selve reinnkarnasjonen på en bortskjemt drittunge med hentesleik, fett i håret, Lacoste skjorte og BMW betalt av pappa ?
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
07/02/2022 13:52
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hva ville du selv gjort om du ble skattet for 10-20 ganger årsinntekten? Hvis jeg hadde en formue på flere milliarder, men liten inntekt, ville jeg enten brukt av formuen eller tatt opp lån med sikkerhet i formuen. Jeg ville ikke stått frem i pressen og klaget over dårlig råd for å opprettholde myten om fattige milliardærer.
|
|
|
07/02/2022 14:17
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Det er snakk om 20-50 millioner i året. Mener du det er enkelt å selge eiendeler og investere for å klare å betale disse beløpene hvert år?
Hva ville du selv gjort om du ble skattet for 10-20 ganger årsinntekten?
Hahaha, det her er ganske rikt(knegg)! Du har (iaf for meg) framstått som en rimelig rasjonell aktør (dog pedantisk) på forumet fram til nå, men det her kan du da ikke mene? Tror du oppriktig at Kjos'erne i Norge sitter å summerer opp ting de kan selge for å få betalt formueskatten? Jeg skjønner ikke om du ikke skjønner, eller om du prøver å få fram et (godt skjult) poeng her? Er poenget ditt at det er en grusom skam hvordan en stakkar som Kjos blir skvisa av staten til å måtte betale en formueskatt som er 10-20x ÅRSINNTEKTEN hans? Som vi jo alle vet er den eneste relevante verdien folk har og eier her, eller kan det være han har noen andre ting av verdi som han kan kvitte seg med? Er det noen andre skattegrupper du har like mye sympati og angst for velferden til? Tex svarer godt på spørsmålet du stiller, men jeg sliter med å tro at det egentlig var dette du lurte på.
|
|
|
07/02/2022 14:29
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Hvordan får folk penger? Det er snakk om 20-50 millioner i året. Mener du det er enkelt å selge eiendeler og investere for å klare å betale disse beløpene hvert år? Hva ville du selv gjort om du ble skattet for 10-20 ganger årsinntekten? Hvis jeg blir tilbudt en formue på 1000 - 2000 ganger mer enn årslønnen min, så vil jeg si "ja takk" og betale skatten min.
|
|
|
07/02/2022 14:31
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hvis jeg hadde en formue på flere milliarder, men liten inntekt, ville jeg enten brukt av formuen eller tatt opp lån med sikkerhet i formuen. Jeg ville ikke stått frem i pressen og klaget over dårlig råd for å opprettholde myten om fattige milliardærer.
Det er ikke så enkelt. Det er ganske mange "rikinger" som sitter på aksjer de ikke har mulighet til å selge. Det ligger ofte som avtaler i bunn av emisjoner og aksjesalg. I unoterte selskaper kan det i tillegg være vanskelig å finne kjøpere til den prisen mydighetene du er verdt. Dette trenger ikke være milliardærer. Det holder med en god idé, litt innsatsvilje og én investor, så blir app-utvikler Per sittende med en skatteregning på noen millioner. Året etter er firmaet til Per konkurs. Men Per må fortsatt betale de millionene i skatt og skatteetaten betaler ikke lånet til Per. Per har aldri vært milliardær. Du kan godt sitte på en formue i aksjer, basert på en beregning som ikke har noen ting med realitetene av hva du har tilgang på av cash. Er det ingen som synes det er noe som ikke rimer med å måtte ta opp usikret lån for å betale skatt mange ganger høyere enn inntekten? Det er rart at fantasiverdier i f.eks industri og teknologifirmaer skal skattes til 100% verdi, mens høyst reelle eiendomsverdier skal skattes til 20-40%.
|
|
|
07/02/2022 14:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva ville du selv gjort om du ble skattet for 10-20 ganger årsinntekten? Hvis jeg hadde en formue på flere milliarder, men liten inntekt, ville jeg enten brukt av formuen eller tatt opp lån med sikkerhet i formuen. Jeg ville ikke stått frem i pressen og klaget over dårlig råd for å opprettholde myten om fattige milliardærer. Han hadde jo ikke flere milliarder kroner i banken. Han eide deler av et firma akjsemarkedet hadde store forventninger til. Selskapet var nedtynget av gjeld. Nei. Banken lar deg ikke ta opp lån på mer enn 5x brutto årsinntekt, så det kan du glemme. Mener du at han skulle begynne å selge seg ut av Norwegian?
|
|
|
07/02/2022 14:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis jeg blir tilbudt en formue på 1000 - 2000 ganger mer enn årslønnen min, så vil jeg si "ja takk" og betale skatten min.
Selv om formuen var fiktive verdier som i det tilfellet her?
|
|
|
[Re: Ndreas]
07/02/2022 14:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hahaha, det her er ganske rikt(knegg)!
Du har (iaf for meg) framstått som en rimelig rasjonell aktør (dog pedantisk) på forumet fram til nå, men det her kan du da ikke mene?
Tror du oppriktig at Kjos'erne i Norge sitter å summerer opp ting de kan selge for å få betalt formueskatten? Jeg skjønner ikke om du ikke skjønner, eller om du prøver å få fram et (godt skjult) poeng her?
Er poenget ditt at det er en grusom skam hvordan en stakkar som Kjos blir skvisa av staten til å måtte betale en formueskatt som er 10-20x ÅRSINNTEKTEN hans? Som vi jo alle vet er den eneste relevante verdien folk har og eier her, eller kan det være han har noen andre ting av verdi som han kan kvitte seg med?
Kan du ikke heller svare på spørsmålet mitt isteden for å lire av deg en haug med stråmenn.
|
|
|
07/02/2022 14:44
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Hva skjedde med Kjos egentlig? Gikk det bra med han, fant han en løsning på dette umulige problemet? Er han blitt gjeldsslave?
|
|
|
07/02/2022 14:47
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Nei. Banken lar deg ikke ta opp lån på mer enn 5x brutto årsinntekt, så det kan du glemme. Mener du at han skulle begynne å selge seg ut av Norwegian? Hallo? Han eier / eide ikke disse aksjene personlig, men gjennom et investeringsselskap. Det du skriver om hans personlige årsinntekt og hva vanlige lønnsmottakere kan låne basert på denne, er helt irrelevant. Selskaper kan selvsagt låne penger med sikkerhet i formue / aksjer.
|
|
|
[Re: Flamini]
07/02/2022 14:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Preben Winche Lanche bor på Montebello og har ca 250 millioner på konto, overført fra hans pappa som igjen fikk det fra sin pappa. Preben har ingen jobb. Det har man da tross alt folk for. Monika Berntsen har skilte foreldre, men er smart, bruke seks år på legeutdanning og tjener nå snart nok til å kunne kjøpe seg en to-roms på Torshov. I tillegg til å jobbe som fastlege tar hun ekstrajobber for å tjene litt mer.
Hvem synes du skal betale mest skatt? Hva skal vi gi insentiver for?
Her kan man snakke om fordommer; er det noen som IKKE mener at Preben er ett klyse navn og selve reinnkarnasjonen på en bortskjemt drittunge med hentesleik, fett i håret, Lacoste skjorte og BMW betalt av pappa ? Ja jeg, der hvor det gjelder BMW-en. Det kommer jo klatr frem at han har fått overført pappa sine penger som igjen fikk det fra sin pappa. Jeg tror forøvrig at han leaser, og ikke kjører BMW-en. Trauste tyskeBMW-er passer for så vidt godt inn i det trauste livet, men tror allikevel at han kjører noe annet tysk. Det er for øvrig 2136 andre menn som heter Preben, og 15873 kvinner som heter Monika/Monica
|
|
|
07/02/2022 14:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Nei. Banken lar deg ikke ta opp lån på mer enn 5x brutto årsinntekt, så det kan du glemme. Mener du at han skulle begynne å selge seg ut av Norwegian? Hallo? Han eier / eide ikke disse aksjene personlig, men gjennom et investeringsselskap. Det du skriver om hans personlige årsinntekt og hva lønnsmottakere kan låne, er helt irrelevant. Selskaper kan selvsagt låne penger meg sikkerhet i formue. OK. Det gjorde han selvfølgelig, men det gjør ikke ting enklere. Dersom investeringsselskapet låner penger for å betale hans formueskatt, må han betale inntektsskatt av beløpet og investeringsselskapet må betale 14.1% arbeidsgiveravgift. Det vil si at selskapet må låne over 100 millioner kroner for å betale hans 50 millioner kroner i formueskatt. Det er heller ikke sikkert at banken lar firmaet låne så mye. Selskapet de tar pant i papirverdien av, er allerede tungt belånt og det er stor risiko for at akjekursen reduseres dramatisk. Dette er ikke fast eiendom han tar pant i, men fiktive verdier. Og lånet går ikke til investering og økning av verdien av selskapet, men til lønn for en ansatt. Hvis han i det hele tatt får lånt, blir det til en høy rente. Jeg synes hele "det er bare å låne med pant i formuen" høres ut som et gedigent luftslott, men forklar gjerne hvorfor du mener det er realistisik.
|
|
|
07/02/2022 15:13
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg synes hele "det er bare å låne med pant i formuen" høres ut som et gedigent luftslott, men forklar gjerne hvorfor du mener det er realistisik. Ikke bare realistisk, men også helt vanlig. Hvis man ikke kan / vil røre formuen, kan man belåne den. Det du skriver om arbeidsgiveravgift i den sammenheng forstår jeg ikke helt ... Poenget mitt er: Å fremstille det som vanskelig / umulig for en person med stor formue å betale skatt av formuen, er feil. Det er klart det er mulig. Spørsmålene burde heller være - Er det rettferdig? - Er det fornuftig? I prinsippet mener jeg "ja" på begge spørsmål. Så kan man alltids diskutere innslagspunkt, skattesats og andre detaljer ved en slik ordning.
|
|
|
07/02/2022 15:14
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
OK. Det gjorde han selvfølgelig, men det gjør ikke ting enklere. Dersom investeringsselskapet låner penger for å betale hans formueskatt, må han betale inntektsskatt av beløpet og investeringsselskapet må betale 14.1% arbeidsgiveravgift. Det vil si at selskapet må låne over 100 millioner kroner for å betale hans 50 millioner kroner i formueskatt.
Det er heller ikke sikkert at banken lar firmaet låne så mye. Selskapet de tar pant i papirverdien av, er allerede tungt belånt og det er stor risiko for at akjekursen reduseres dramatisk. Dette er ikke fast eiendom han tar pant i, men fiktive verdier. Og lånet går ikke til investering og økning av verdien av selskapet, men til lønn for en ansatt. Hvis han i det hele tatt får lånt, blir det til en høy rente.
Jeg synes hele "det er bare å låne med pant i formuen" høres ut som et gedigent luftslott, men forklar gjerne hvorfor du mener det er realistisik. Det er en politisk vedtatt Direkte Skatt. Formuesskatt og eiendomsskatt
Personer betaler formuesskatt av skattepliktig nettoformue, det vil si bruttoformue fratrukket gjeld, over et bunnfradrag. Formuesskatten supplerer inntektsskatten og gjør skattesystemet for personer mer progressivt. Eiendelene skal i utgangspunktet verdsettes til markedsverdi, men mange eiendeler verdsettes betydelig lavere. Forstår ditt argument imot, men hva er et bedre alternativ?
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
07/02/2022 15:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
OK. Det gjorde han selvfølgelig, men det gjør ikke ting enklere. Dersom investeringsselskapet låner penger for å betale hans formueskatt, må han betale inntektsskatt av beløpet og investeringsselskapet må betale 14.1% arbeidsgiveravgift. Det vil si at selskapet må låne over 100 millioner kroner for å betale hans 50 millioner kroner i formueskatt.
Det er heller ikke sikkert at banken lar firmaet låne så mye. Selskapet de tar pant i papirverdien av, er allerede tungt belånt og det er stor risiko for at akjekursen reduseres dramatisk. Dette er ikke fast eiendom han tar pant i, men fiktive verdier. Og lånet går ikke til investering og økning av verdien av selskapet, men til lønn for en ansatt. Hvis han i det hele tatt får lånt, blir det til en høy rente.
Jeg synes hele "det er bare å låne med pant i formuen" høres ut som et gedigent luftslott, men forklar gjerne hvorfor du mener det er realistisik. Det er en politisk vedtatt Direkte Skatt. Formuesskatt og eiendomsskatt
Personer betaler formuesskatt av skattepliktig nettoformue, det vil si bruttoformue fratrukket gjeld, over et bunnfradrag. Formuesskatten supplerer inntektsskatten og gjør skattesystemet for personer mer progressivt. Eiendelene skal i utgangspunktet verdsettes til markedsverdi, men mange eiendeler verdsettes betydelig lavere. Forstår ditt argument imot, men hva er et bedre alternativ? At man fritar personer for skatt på den delen av formuen som er arbeidende kapital og heller øker bedriftsbeskatningen slik at bedrifter slipper å betale eiernes skatt selv i dårlige tider, som de må gjøre nå.
|
|
|
07/02/2022 15:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ikke bare realistisk, men også helt vanlig. Hvis man ikke kan / vil røre formuen, kan man belåne den.
Det du skriver om arbeidsgiveravgift i den sammenheng forstår jeg ikke helt ...
La oss ta det sakte. Dersom investeringsselskapet til Bjørn Kjos skal betale formueskatten hans, må disse pengene overføres til ham som lønn, ikke sant?
|
|
|
07/02/2022 15:32
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Systemet er absolutt ikke feilfritt og det med død kapital er noe svineri spør du meg.
Uansett så er det veldig få milliardærer det er kjempe synd på, i den forstand at de sliter med å betale regningene sine.
Systemet vi har er forutsigbart, det bør ikke komme som noen overraskelse hva teste tertial inneholder.
Litt som oss dødelige, det kan være lurt å både ha penger på bok som buffer og ikke legge alle eggene i samme kurv.
Har noen kompiser med aksjer / papirpenger. Tidvis klager de over at de må selge seg ut noen prosent eller ta utbytte for å betale private regninger. Regla om at det bare er papirpenger/gjels og ikke noe cash går igjen.
Jeg bruker å tilby meg å ta over formuen/gjeld vederlagsfritt, siden det bare er en byrde og ikke verdt noe. Diskusjonen bruker å stoppe der - sikkert fordi jeg er teit og ikke skjønner økonomi.
Redigert av Stupfull; 07/02/2022 15:34.
|
|
|
07/02/2022 16:15
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
La oss ta det sakte. Dersom investeringsselskapet til Bjørn Kjos skal betale formueskatten hans, må disse pengene overføres til ham som lønn, ikke sant?
Regner med Tex tenker på utbytte? Noen juridiske spissfindigheter som hindrer det? Hvorfor ikke forklare oss det sakte i stedet? Lønn eller utbytte skal vel gi samme skatt totalt sett så kanskje ikke kjempeviktig.
|
|
|
[Re: Stupfull]
07/02/2022 16:21
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Systemet vi har er forutsigbart, det bør ikke komme som noen overraskelse hva teste tertial inneholder.
At noe er forutsigbart dumt gjør det ikke greit. Det finnes andre måter å beskatte verdiskapning på. Dagens system gjør jo at det virker fornuftig og rettferdig at man kan få lov å betale med det man lover å produserer, siden staten synes det helt ok måte å regne ut formue på.
|
|
|
[Re: appelsin2]
07/02/2022 16:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
Regner med Tex tenker på utbytte? Noen juridiske spissfindigheter som hindrer det? Hvorfor ikke forklare oss det sakte i stedet? Lønn eller utbytte skal vel gi samme skatt totalt sett så kanskje ikke kjempeviktig. Det er sant. Du kan ta ut utbytte fra holdingsselskapet så lenge aksjene er mer verd enn da selskapet overtok dem - slik at det har fri egentkapital. Men selskapet må da først selge aksjene og betale 22% selskapsskatt av det og så må eieren betale 32% skatt på utbyttet. Man ender fremdeles opp med å måtte selge aksjer for over 100 millioner kroner for å betale en formueskatt på 50 millioner.
|
|
|
|
|