Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelmer med gopro-feste

Hjelmer med gopro-feste #2698189 06/02/2022 15:12
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Jeg tror det er på tide at jeg bytter stihjelm snart. Jeg har hatt to stk giro montaro på rad som jeg har vært godt fornøyd med, og spesielt at de har et integrert gopro-feste (som jeg strengt tatt bruker til å feste lykt). Jeg ønsker derfor at neste hjelm også skal ha det. Så langt vet jeg om følgende hjelmer som har gopro-feste

Giro montaro
Bell sixer
Smith forefront 2
Bontrager Blaze

Er det flere? Og finnes det noe sted de kan prøves på østlandet? Det enkleste er selvsagt å bestille en ny montaro, men det er jo litt gøy å prøve noe nytt også

Redigert av Håvard.; 06/02/2022 16:01.
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698195 06/02/2022 16:55
M
MortenV Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Jeg våger meg frempå og foreslår en stihjelm uten gopro-feste: Leat MTB 4.0 All Mountain.
Dette er uten tvil den beste og mest komfortable stihjelmen jeg har hatt på min 20+ år med stisykling.

Gopro-feste kan jo alltids limes på, noe jeg har hatt god suksess med på flere hjelmer - det sitter som støpt. Bare sørg for å rengjøre godt før liming.

www.wildslopebikes.com
Forhandler av Deviate, Kavenz, EXT og Hope
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698198 06/02/2022 17:22
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
det er alltids lov å komme med forslag. Men komfort har jo mest med hodeform å gjøre og det vil alltid være ulike oppfatninger om hvilke hjelmer som er mest komfortable. I mitt tilfelle er montaro allerede et godt valg, men det er kanskje på tide å prøve noe annet. Limte fester funker fint dersom det er plass til dem, men det er det ikke på alle hjelmer.

Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698202 06/02/2022 17:46
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Lazer toppmodell har.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698203 06/02/2022 17:55
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Takk, den var gått under radaren. Må innrømme at jeg har litt problemer med utseendet på den

Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698253 07/02/2022 08:23
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kan bare uttale meg om Bell Sixer siden det er hjelmen jeg bruker - og trives sykt godt med.
Selv fant jeg den ingen steder på Østlandet i butikk for å prøve så jeg gamblet og kjøpte på nett (Sykkelkomponenter) ,men angret ikke på det. Bell og Giro har vel relativt forskjellig fasong - jeg har ovalt hode og trives veldig godt med hjelmer fra Bell og Poc. Giro har jeg prøvd og de passer ikke da de er for runde (Sweet likeså).

Siden jeg ikke eier GoPro er festet kun brukt til lykt nå vinterstid - jeg smetter på 'gruslykta' (Exposure Sirius) og det fungerer svært bra. Bremmen kan vel ikke være høyere opp en nest nederst (der jeg normalt har den) ellers skygger den for mye for lyset.

Selve GoPro-festet virket litt skjørt til å begynne med da festet i bakkant har ganske lite å gripe med i hjelmen - såpass lite at jeg pleier dobbeltsjekke på innsiden at det faktisk er snappet riktig på plass. Men overraskende nok sitter det så det holder og trass en god del tryn i vinter har ikke lykta ramlet av.

Knappene på Exposure lykta er relativt harde og knotete men festet holder selv om det blir ganske mye røring med dem - og også ved justering av vinkel/høyde.

Om en tyngre lykt vil være mer utsatt vet jeg ikke (jeg har den uansett på styret).

Redigert av Kakachka; 07/02/2022 08:23.
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Kakachka] #2698255 07/02/2022 08:45
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Takk for svar! Ettersom jeg trives godt med giro så høres det nok ikke ut til at det er verdt å bestille sixer uprøvd ihvertfall.

Jeg har hatt litt samme følelsen med gopro-festet til montaro. Det virker skjørt, men det har aldri vært noe problem i de 6 årene jeg har hatt montaro.

Da ser det vel egentlig ut til at det er Smith forefront 2 og bontrager blaze som bør prøves (og selvsagt sixer hvis det duller opp en mulighet)

Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Kakachka] #2698257 07/02/2022 08:57
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Kakachka
Selve GoPro-festet virket litt skjørt til å begynne med da festet i bakkant har ganske lite å gripe med i hjelmen - såpass lite at jeg pleier dobbeltsjekke på innsiden at det faktisk er snappet riktig på plass. Men overraskende nok sitter det så det holder og trass en god del tryn i vinter har ikke lykta ramlet av.
Det er meningen at gopro/lykt skal falle av ved tryn, gå det ikke moser kraniet ditt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: baronKanon] #2698264 07/02/2022 09:19
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: baronKanon
Sitat: Kakachka
Det er meningen at gopro/lykt skal falle av ved tryn, gå det ikke moser kraniet ditt.

Jeg antok også det, men siden festet i fronten er temmelig solid så vet jeg ikke om et skjørt bakfeste er nok. Presses festet bakover ved et tryn så slipper det ikke så lett. Så det virker mer som et halvhjerta forsøk på å beskytte knollen. Optimalt burde det vært en eller annen fjærbelastning på begge låsene som gjorde at det smatt ut om det ble rykket fremover eller bakover xx millimeter.

Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698284 07/02/2022 10:47
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Giro har vel et universalfeste som passer alle hjelmer som festes med strikker? Det kompenserer så vidt jeg kan se fullt ut for integrert hjelmfeste.

Har selv en Montaro som jeg har hatt i noen år og er godt fornøyd med den, bortsett fra at den er litt tett. Hatt en Sweet Bushwacker ved siden av som har vært ferdig oppsatt med lykt, men når innmaten nå røyk har jeg vært ute og kjøpt ny.

Valget falt på en Giro Manifest på tilbud, valgte en helsvart variant og den er langt bedre enn Montaro på lufting og samme passform som Montaro. Så nå har jeg flyttet lykt over til Montaro, men skal tilstå at jeg ikke har brukt gopro-festet, men borrelås på min Lupine, det har å gjøre med balansen i hjelmen hvor jeg synes den blir veldig fin med lykt langt frampå mot visiret og batteri festet helt i bakkant.

Lars-Erik
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698291 07/02/2022 11:33
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Det er fullt mulig å feste lykt/gopro med reimer, men for meg er det et hakk opp i opplevd kvalitet med integrert feste. Hvis det ikke hadde vært noen hjelmer som var komfortable nok med feste, så ville jeg selvsagt valgt komfort først. Men jeg tenker i grunnen aldri over at jeg har på meg hjelm med montaro. Bedre lufting spiller i grunnen ikke noen rolle for min del. Alle hjelmer jeg har prøvd har hatt god nok lufting for meg. kanskje jeg bare ikke svetter nok på huet.

På forumet for middelklassegubber med luksusproblemer (i verdens rikeste land), så tenker jeg at det er greit å avgrense utvelgelseskriteriene til å omfatte kun hjelmer med integrert feste.

Redigert av Håvard.; 07/02/2022 11:33.
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698305 07/02/2022 13:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva med å klistre på et feste? Har det på min "lyktehjelm".

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelmer med gopro-feste [Re: Håvard.] #2698308 07/02/2022 13:28
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Helt klart mulig på de fleste hjelmer. Men jeg ser ingen grunn til å gjøre det så lenge jeg vet det finnes minst en tilgjengelig hjelm som oppfyller alle mine krav, inkl integrert feste.

Moderator  support