Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Arctic Race til Trøndelag! Yes!

Arctic Race til Trøndelag! Yes! #2697814 02/02/2022 13:56
Loki Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
De skal sykle fra Namsos til Levanger og til Skallestuggu.

Som kjent er dette verdens beste landeveisterreng! Endelig har flere skjønt det :-)

Så blir det en byrunde i Trondheim, naturligvis med flere klassiske partier.

Nesten for godt til være sant! Sees!

Klipp og lim artikkel fra Adressa:

https://www.adressa.no/sport/i/0GqO10/slik-blir-sykkelfesten-i-troendelag

SKAL TIL BYEN: Ordfører Rita Ottervik (i midten) får æren av å få den avsluttende etappen i Arctic Race til byen i august. Her flankert av tidligere proff-syklist Gunn-Rita Dahle Flesjå (t.v.) og Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap). Foto: Jan Langhaug

– Generelt må jeg si at det er gøy at Arctic Race kommer ut av Nord-Norge. Rittet har en høy status og sendes på TV i 190 land. En franskmann eller italiener som ser dette bryr seg ikke om det er Nord-Norge eller Trøndelag. De tenker bare at dette er Trondheim. Da er det ekstra gøy at det kommer til en så stor by som Trøndelag, sier den tidligere sykkelstjernen Thor Hushovd til Adresseavisen.

Han er også ambassadør for Arctic Race.

Onsdag ettermiddag ble etappene for 2022-utgaven av det norske sykkelrittet Arctic Race presentert på Thon Hotel Prinsen i Trondheim. For første gang beveger rittet seg ut av de nordligste landsdelene, og tar turen til Trøndelag.
Bilde
Verdens sykkelstjerner kommer: Planlegger finalen i Trondheim
Får to etapper

Trøndelag får de to siste etappene av rittet. Etappe tre går fra Namsos, via Steinkjer til Skallstuggu i Levanger.

Den siste og sannsynligvis avgjørende etappen går i og rundt Trondheim by. Hele sykkelrittet skjer mellom 11. og 14. august, hvorav 13. og 14. august er i Trøndelag.

Dette sier Hushov om Namsos-Levanger-etappen:

– Det er uten tvil dronning-etappen. Den går langs havet og de flotte fjordene. Det som gjør etappen så spesiell er alle bakkene, og målgang i Skallstuggu. Den er knallhard, og her kommer det til å skille mye.
Bilde
NORD-TRØNDELAGETAPPEN: Den fysisk mest krevende etappen er etappe tre og starter i Namsos, går via Steinkjer og Levanger og ender i Skallstuggu. Foto: Arctic Race
Lover stor stemning

Etappen er 180 kilometer lang.

– Det er en beintøff stigning, med et passasjepunkt på 13 prosent. Men etappen går både opp og ned. Det blir vanskelig å finne en rytme. Her tror jeg en spirrevipp på 60 kilo kan finne på å vinne, sier Hushovd.

Under presentasjonen av etappene var Namsos-ordfører Frode Båtnes (Ap) og Levanger-ordfører Anita Ravlo Sand (Ap) oppe på scenen. Begge gledet seg stort til å få besøk av sykkelsirkuset.

– I Namsos blir det definitivt fest. Det er veldig fint at starten er i byen vår og at vi får vise den frem. Vi skal få frem stor stemning, lover Båtnes.

– Dette er kjempestas, jeg er så glad for at Arctic Rave kommer til oss. Da skal vi få vist frem byen og den unike trehusbebyggelsen vår. Jeg har selv syklet opp Reinslia og vet den er tøff, sier Ravlo Sand.
Bilde
PÅ SCENEN: Namsos-ordfører Frode Båtnes (Ap) og Levanger-ordfører Anita Ravlo Sand (Ap) sammen med tidligere proff-syklist Gunn-Rita Dahle Flesjå. Foto: Jan Langhaug
Start og mål i Trondheim sentrum

Den siste etappen, som altså skjer i Trondheim, starter i sentrum, går via Trolla, Byneset, Melhus, Klæbu, Steinan og tilbake i sentrum igjen.

– Jeg lover at vi skal ta godt i mot både syklister og publikum. Vi er en arrangementsby som elsker å få gjester og lage til store folkefester, så alt ligger til rette. At et par nabokommuner får besøk gleder vi oss også til, sier Trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) fra scenen.
Bilde
TRONDHEIMS-ETAPPEN: Den fjerde og siste etappen vil skje i og rundt Trondheim, med målgang i Sentrum. Foto: Arctic Race
– Texas sykkeletappe

Starten i Trondheim blir på Torvet. Etter at rytterne har syklet rundt fjorden skal de tilbake igjen til Trondheim, hvor de skal sykle fire runder á åtte kilometer i sentrum. Målgang blir i Olav Trygvassons gate.

– Det er veldig gøy at de skal ned til Trondheimsgryta og sykle der. Det er en publikumsvennlig etappe. Ekstra kult synes jeg at de skal over Gamle Bybro og opp Tyholtbakken. Det tror jeg kommer til å bli avgjørende, sier Hushovd.

– Det er teknisk krevende å sykle i en by. Det kommer til å bli en Texas sykkeletappe, og jeg tror ikke Arctic Race kommer til å bli avgjort før den siste runden, fortsetter han.

– Hvem ser du for deg at kan ha en fordel her?

– Den er veldig krevende med mye svinger og mye brostein. Det blir vanskelig for laget med ledertrøyen å kontrollere. Det er en etappe hvor de eksplosive rytterne har en fordel.
Bilde

Hushovd vant den første utgaven av Arctic Race tilbake i 2013, og er hittil den eneste nordmannen som har gått seirende ut. Han mener rittet har en stor stjerne i miljøet.

– Arctic Race har fått en høy status blant rytterne, og det har blitt en kamp om å få bli med. Folk reiser fra hele verden for å feriere i flott, norsk natur. Det kommer mange store navn fra de største lagene, avslutter ambassadøren.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697882 03/02/2022 07:44
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Melder et h"¤#%"# kjør for å komme først inn på Gamle Bybro der det garantert kommer til å bli velt i trøndersk "sommervær" ICON_WINK

Også hadde det vært gøy om en rytter som er kjørt av tar Trampe på sisterunden :-D

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: ohjelm] #2697892 03/02/2022 08:26
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Det blir gøy med stort ritt i Trondheim. Gleder meg

Sitat: ohjelm
Melder et h"¤#%"# kjør for å komme først inn på Gamle Bybro der det garantert kommer til å bli velt i trøndersk "sommervær" ICON_WINK

Også hadde det vært gøy om en rytter som er kjørt av tar Trampe på sisterunden :-D

Jepp. Og det vil kunne være særs viktig å være foran her da man går rett på seig stigning.

Jeg kunne tenkt meg å hatt de over Bakke bro og opp de trange brosteinsgatene bakklandet istedetfor kjøpmannsgata og bybro

Redigert av Stefan77; 03/02/2022 08:56.

- Stefan
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697914 03/02/2022 10:29
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det er nesten fristende å ta turen til Trondheim for å få med seg dette, det må jeg si. Å se rytterne slite seg fire ganger opp Blussuvollsbakken, etter først å ha forsert Brubakken og Kristianstensbakken blir jo en (syre)fest uten like! Og dette er vel i konteperioden, så været burde jo bli fint faktisk.

Oslo-Trondheim i August anyone? ICON_LAUGH

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697921 03/02/2022 11:22
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Har laget en ca sporing av ruta i strava.
Frister å ta en søndag på den store runden til våren
https://www.strava.com/routes/2924277775737807654
https://www.strava.com/routes/2924278678426420006

- Stefan
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697930 03/02/2022 12:05
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Selv plotta jeg av nysgjerrighet strekningen fra Lykkens Portal til Tyholt (fant ikke eget Stravasegment på dette) og regna meg frem til en ca. gjennomsnittlig stigning på 9% (115 høydemeter over 1,28 km). Men maksstigningen i både Brubakken og Blussuvoll er vel i området 18-20%, så dette blir gøy enten man ser det på stedet eller på TV.

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697939 03/02/2022 12:53
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Meget spennende løype siste dagen, her må alle ferieplaner tilpasses! Har syklet alle steder på løypa, men aldri på samme tur. Blir det støting underveis så kan raskt noen bli noen nye KOM i løpet av dagen, både på Løvseth, Ståggån og bakkene opp fra byen på siste rundene.

Tror tetstriden kan bli avgjort i Blussuvoldsbakken, den er seig med nesten 14% stigning og kommer etter noen ganske heftige høytemeter fra sentrum og opp

https://www.strava.com/segments/1607669

Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697977 03/02/2022 17:20
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
plutselig kjente jeg blodsmaken fra studietidens intervalløkter....

Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2697982 03/02/2022 18:36
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
For min del husker jeg disse evinnelige lange bakkene på vei hjem fra byen i animert tilstand ;-)

Div. sportsremedier ...
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2698018 04/02/2022 09:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Han var god i slaage motbakker, Thor, men helt stø i geografi er han ikke. ICON_SMILE

Sitat: adressa
En franskmann eller italiener som ser dette bryr seg ikke om det er Nord-Norge eller Trøndelag. De tenker bare at dette er Trondheim. Da er det ekstra gøy at det kommer til en så stor by som Trøndelag, sier den tidligere sykkelstjernen Thor Hushovd til Adresseavisen.

Det blir sikkert ball.
Jeg har presset opp noen av brosteinsbakkene rundt Trampe på singelspeed for 100 år siden og kan skrive under på at det blir tøft i rittfart.

LarsB

Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: larsb] #2698019 04/02/2022 09:42
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

Det blir sikkert ball.
Jeg har presset opp noen av brosteinsbakkene rundt Trampe på singelspeed for 100 år siden og kan skrive under på at det blir tøft i rittfart.

LarsB

Ingen bildebevis på at du tok Trampe, LarsB, men her er du i hvert fall oppe på toppen (og bare halvveis i forhold til hva de i rittet skal, når de sykler videre opp til Tyholt).

[Linket bilde]

..og Dan droppet heisen og syklet opp, men man får et lite inntrykk av hvor bratt det er.

[Linket bilde]

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2698020 04/02/2022 09:54
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har hytte ved Skallstuggu, så dette blir kult.
De skal over Østnesbakken før Levanger. Den er ganske seig.
Siste bakken opp til Skallstuggu: Bommen-Skallstuggu

Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: kjerts] #2698022 04/02/2022 10:06
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts
Vi har hytte ved Skallstuggu, så dette blir kult.
De skal over Østnesbakken før Levanger. Den er ganske seig.
Siste bakken opp til Skallstuggu: Bommen-Skallstuggu

Kan du leve med at vi må helt over på side 2 for å finne deg på dette segmentet da, kjerts? ;-)

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2698058 04/02/2022 15:31
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Her blir det planlegging for å få med seg mest mulig. Er det mulig å rekke Spongdal, Løvset og Trondheim sentrum tro?

Ketil
Re: Arctic Race til Trøndelag! Yes! [Re: Loki] #2698062 04/02/2022 16:59
Loki Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det som er litt avgjørende her er været, det kan være fra 4-5 grader og regn til skyfritt med sol og 24 grader.

Siste åra har sommeren vært over før 10. august. Må bare krysse fingrene.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå