De skal sykle fra Namsos til Levanger og til Skallestuggu.
Som kjent er dette verdens beste landeveisterreng! Endelig har flere skjønt det :-)
Så blir det en byrunde i Trondheim, naturligvis med flere klassiske partier.
Nesten for godt til være sant! Sees!
Klipp og lim artikkel fra Adressa:
https://www.adressa.no/sport/i/0GqO10/slik-blir-sykkelfesten-i-troendelagSKAL TIL BYEN: Ordfører Rita Ottervik (i midten) får æren av å få den avsluttende etappen i Arctic Race til byen i august. Her flankert av tidligere proff-syklist Gunn-Rita Dahle Flesjå (t.v.) og Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap). Foto: Jan Langhaug
– Generelt må jeg si at det er gøy at Arctic Race kommer ut av Nord-Norge. Rittet har en høy status og sendes på TV i 190 land. En franskmann eller italiener som ser dette bryr seg ikke om det er Nord-Norge eller Trøndelag. De tenker bare at dette er Trondheim. Da er det ekstra gøy at det kommer til en så stor by som Trøndelag, sier den tidligere sykkelstjernen Thor Hushovd til Adresseavisen.
Han er også ambassadør for Arctic Race.
Onsdag ettermiddag ble etappene for 2022-utgaven av det norske sykkelrittet Arctic Race presentert på Thon Hotel Prinsen i Trondheim. For første gang beveger rittet seg ut av de nordligste landsdelene, og tar turen til Trøndelag.
Bilde
Verdens sykkelstjerner kommer: Planlegger finalen i Trondheim
Får to etapper
Trøndelag får de to siste etappene av rittet. Etappe tre går fra Namsos, via Steinkjer til Skallstuggu i Levanger.
Den siste og sannsynligvis avgjørende etappen går i og rundt Trondheim by. Hele sykkelrittet skjer mellom 11. og 14. august, hvorav 13. og 14. august er i Trøndelag.
Dette sier Hushov om Namsos-Levanger-etappen:
– Det er uten tvil dronning-etappen. Den går langs havet og de flotte fjordene. Det som gjør etappen så spesiell er alle bakkene, og målgang i Skallstuggu. Den er knallhard, og her kommer det til å skille mye.
Bilde
NORD-TRØNDELAGETAPPEN: Den fysisk mest krevende etappen er etappe tre og starter i Namsos, går via Steinkjer og Levanger og ender i Skallstuggu. Foto: Arctic Race
Lover stor stemning
Etappen er 180 kilometer lang.
– Det er en beintøff stigning, med et passasjepunkt på 13 prosent. Men etappen går både opp og ned. Det blir vanskelig å finne en rytme. Her tror jeg en spirrevipp på 60 kilo kan finne på å vinne, sier Hushovd.
Under presentasjonen av etappene var Namsos-ordfører Frode Båtnes (Ap) og Levanger-ordfører Anita Ravlo Sand (Ap) oppe på scenen. Begge gledet seg stort til å få besøk av sykkelsirkuset.
– I Namsos blir det definitivt fest. Det er veldig fint at starten er i byen vår og at vi får vise den frem. Vi skal få frem stor stemning, lover Båtnes.
– Dette er kjempestas, jeg er så glad for at Arctic Rave kommer til oss. Da skal vi få vist frem byen og den unike trehusbebyggelsen vår. Jeg har selv syklet opp Reinslia og vet den er tøff, sier Ravlo Sand.
Bilde
PÅ SCENEN: Namsos-ordfører Frode Båtnes (Ap) og Levanger-ordfører Anita Ravlo Sand (Ap) sammen med tidligere proff-syklist Gunn-Rita Dahle Flesjå. Foto: Jan Langhaug
Start og mål i Trondheim sentrum
Den siste etappen, som altså skjer i Trondheim, starter i sentrum, går via Trolla, Byneset, Melhus, Klæbu, Steinan og tilbake i sentrum igjen.
– Jeg lover at vi skal ta godt i mot både syklister og publikum. Vi er en arrangementsby som elsker å få gjester og lage til store folkefester, så alt ligger til rette. At et par nabokommuner får besøk gleder vi oss også til, sier Trondheimsordfører Rita Ottervik (Ap) fra scenen.
Bilde
TRONDHEIMS-ETAPPEN: Den fjerde og siste etappen vil skje i og rundt Trondheim, med målgang i Sentrum. Foto: Arctic Race
– Texas sykkeletappe
Starten i Trondheim blir på Torvet. Etter at rytterne har syklet rundt fjorden skal de tilbake igjen til Trondheim, hvor de skal sykle fire runder á åtte kilometer i sentrum. Målgang blir i Olav Trygvassons gate.
– Det er veldig gøy at de skal ned til Trondheimsgryta og sykle der. Det er en publikumsvennlig etappe. Ekstra kult synes jeg at de skal over Gamle Bybro og opp Tyholtbakken. Det tror jeg kommer til å bli avgjørende, sier Hushovd.
– Det er teknisk krevende å sykle i en by. Det kommer til å bli en Texas sykkeletappe, og jeg tror ikke Arctic Race kommer til å bli avgjort før den siste runden, fortsetter han.
– Hvem ser du for deg at kan ha en fordel her?
– Den er veldig krevende med mye svinger og mye brostein. Det blir vanskelig for laget med ledertrøyen å kontrollere. Det er en etappe hvor de eksplosive rytterne har en fordel.
Bilde
Hushovd vant den første utgaven av Arctic Race tilbake i 2013, og er hittil den eneste nordmannen som har gått seirende ut. Han mener rittet har en stor stjerne i miljøet.
– Arctic Race har fått en høy status blant rytterne, og det har blitt en kamp om å få bli med. Folk reiser fra hele verden for å feriere i flott, norsk natur. Det kommer mange store navn fra de største lagene, avslutter ambassadøren.