29 - hjul til Birken
|
29 - hjul til Birken
#2697553
31/01/2022 15:37
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 9
flyingman
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 9 |
Nå kjører jeg American Classic Wide Lightning. De har 29.3mm indre bredde og veier ca. 1570 gram. Jeg er veldig fornøyd med disse hjulene. Har kikket på diverse hjulsett i karbon ned i 1100+ gram (9th wave) og 1350 gram ca. (Scribe).
Noen som vet hva Norges - eliten typisk kjører under maraton-ritt? Jeg startet i pulje 2 i fjor men det var vanskelig å se merke på hjulene :-) Mye stealth branding. Tror faktisk også at dybden har litt å si (for aero-effekt).
Tenkte å bruke de til Helterittet også. Da er det jo litt ulendt terreng første gangen ned fra Hardangervidda så greit at forhjulet ikke vrenger seg ;-)
Redigert av flyingman; 31/01/2022 15:38.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697563
31/01/2022 17:45
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Veldig stor forskjell hva folk bruker. Var enda mer fokus på lette hjul før. Snittvekten på hjul i elite tipper jeg er 1350-1400
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: olechr]
#2697570
31/01/2022 18:39
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Dameklassen i 2018 ble vunnet på ett heimlaga 1066 gram sett. (Og siden har de hengt i garasjen) Men tipper Ole treffer bra på snittvekt.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697571
31/01/2022 18:52
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Hvor mye tid vinner man egentlig på et hjul på 1100 gram kontra et hjul på for eksempel 1500 gram? Spør fordi jeg er nysgjerrig.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697575
31/01/2022 19:21
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Trolig lite. Garantert morsomst for mekanikern..  Men selv føler jeg meg mye mindre feit på start med 400 gram lettere hjulsett og det kan man ikke undervurdere..
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: larsdx]
#2697593
31/01/2022 21:36
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Hvor mye tid vinner man egentlig på et hjul på 1100 gram kontra et hjul på for eksempel 1500 gram? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Ingen som vet, men følelsen er digg. Når man står på start å vet at alt er i orden, hjulene er lette, dekkene er de beste, vekta er bra, barberte bein osv. Er man opptatt av slik så er den psykiske gevinsten større en hva det faktisk utgjør er jeg ganske sikker på, men det psykiske er sjukt viktig. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697611
01/02/2022 08:41
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Ok, har aldri syklet Birken, men jeg har følelsen av at det er et ganske jevnt ritt med lite akselerasjon og brems. Hvis det er tilfelle er det lite å hente på et superlett hjulsett, med mindre du skal støte etc. Jeg tror nok et mer komfortabelt hjulsett vil gjøre deg mindre sliten og lar deg yte mer enn f.eks. noe som er superæro. Det er jo gjerne slik at de dype felgene er ekstremt stive radielt. I tillegg er det vel relativt værutsatt på fjellet? Vil man ikke da risikere mye sidevind ved dårlig vær. Da har du negativ effekt av æro, medm indre du ligger midt inni et felt.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: larsdx]
#2697622
01/02/2022 09:48
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Hvor mye tid vinner man egentlig på et hjul på 1100 gram kontra et hjul på for eksempel 1500 gram? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Enkel forskning viser at vekt kan bety omtrent like mye i tid som vektforskjellen utgjør av totalvekten. https://www.terrengsykkel.no/sykkelritt/rittklar/penger-ut-av-vinduet-med-lett-sykkel9 kilos sykkel - 81 kilos syklist inkludert sko, hjelm, sekk osv. 90 kilo totalt. 450 gram utgjør da 0,5 prosent. Med 30 minutter opp til Skramstad betyr dette 9 sekunder spart. Om vekt på hjul har mer eller mindre si er fortsatt litt uklart. Utslaget er uansett ikke stort. Kanskje er det mer å hente på aerodynamikk enn på vekt i akkurat Birken.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697648
01/02/2022 11:41
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Lette hjul betyr nok mer i terrenget enn på grus. Men det gjør allikevel noe med psyken når du tråkker til på grus, og en lett sykkel/hjul rykker frem under deg og ypper til å jage. Men den triste realiteten er at sykkelen ikke kan dra avgårde uten dødvekten oppå, så samlet sett går nok ikke ekvipasjen noe raskere. Til Birken har jeg mer tro på stive hjul med aero-eiker enn lavest mulig vekt. Går det an å kombinere, så er det jo enda bedre.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: Kriss]
#2697654
01/02/2022 12:14
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Dameklassen i 2018 ble vunnet på ett heimlaga 1066 gram sett. (Og siden har de hengt i garasjen) Men tipper Ole treffer bra på snittvekt. Samtidig har jeg lagt merke til noe jeg synes er litt sjarmerende, nemlig at flere av dem som har vunnet eller knivet i toppen i eliteklassen de siste åra, *ikke* har hatt utprega Birken-modifiserte sykler. Hem og Evensen-Lie er blant dem. Fulldempere, senkepinner og - for mange - forbausende høy vekt.
Redigert av gauter; 01/02/2022 12:18.
Gaute
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: sykkeloyvind]
#2697707
01/02/2022 17:53
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Sykkelen Eskil vant med i 2019 var jo ikke spesielt fet Hvor mye tid vinner man egentlig på et hjul på 1100 gram kontra et hjul på for eksempel 1500 gram? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Enkel forskning viser at vekt kan bety omtrent like mye i tid som vektforskjellen utgjør av totalvekten. https://www.terrengsykkel.no/sykkelritt/rittklar/penger-ut-av-vinduet-med-lett-sykkel9 kilos sykkel - 81 kilos syklist inkludert sko, hjelm, sekk osv. 90 kilo totalt. 450 gram utgjør da 0,5 prosent. Med 30 minutter opp til Skramstad betyr dette 9 sekunder spart. Om vekt på hjul har mer eller mindre si er fortsatt litt uklart. Utslaget er uansett ikke stort. Kanskje er det mer å hente på aerodynamikk enn på vekt i akkurat Birken. Vekt på hjul må ha mer å si da der er mye enklere å merke. Ta på en sekk med 2 kg vs 1 kg ekstra på hvert hjul. Kan ikke skjønne at det skal bli samme tid.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: Ole]
#2697713
01/02/2022 18:42
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Lette hjul betyr nok mer i terrenget enn på grus. Men det gjør allikevel noe med psyken når du tråkker til på grus, og en lett sykkel/hjul rykker frem under deg og ypper til å jage. Men den triste realiteten er at sykkelen ikke kan dra avgårde uten dødvekten oppå, så samlet sett går nok ikke ekvipasjen noe raskere. Til Birken har jeg mer tro på stive hjul med aero-eiker enn lavest mulig vekt. Går det an å kombinere, så er det jo enda bedre. Hvorfor dødstive hjul heller enn mer vibrasjondempende? Ville heller kjørt med Zipp 101 XPLR enn 303 Firecrest for å ta en annen referanse. Mindre sliten per meter = bedre tid
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697717
01/02/2022 19:06
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 705 |
Da er vi i gang igjen. Jippi ! -22 Dette er et tema jeg liker. 100 g har veldig lite og si,1000 g har litt og si. 10 kg (10 000 g) har helt sikkert noe og si. Vekt,luftmotstand,følelse og visshet om at det er på stell HAR NOE OG SI . Hva,er det noen som ikke har syklet BIRKEN ?
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: erik e]
#2697738
02/02/2022 06:55
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Da er vi i gang igjen. Jippi ! -22 Dette er et tema jeg liker. 100 g har veldig lite og si,1000 g har litt og si. 10 kg (10 000 g) har helt sikkert noe og si. Vekt,luftmotstand,følelse og visshet om at det er på stell HAR NOE OG SI . Hva,er det noen som ikke har syklet BIRKEN ? Terrengsyklister trenger ikke sykle landeveisritt.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: olechr]
#2697748
02/02/2022 08:03
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Sykkelen Eskil vant med i 2019 var jo ikke spesielt fet
Nei, virkelig ikke - om det er lov å si uten å virke veldig breial og jålete.
Gaute
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: olechr]
#2697753
02/02/2022 08:40
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Sykkelen Eskil vant med i 2019 var jo ikke spesielt fet Hvor mye tid vinner man egentlig på et hjul på 1100 gram kontra et hjul på for eksempel 1500 gram? Spør fordi jeg er nysgjerrig. Enkel forskning viser at vekt kan bety omtrent like mye i tid som vektforskjellen utgjør av totalvekten. https://www.terrengsykkel.no/sykkelritt/rittklar/penger-ut-av-vinduet-med-lett-sykkel9 kilos sykkel - 81 kilos syklist inkludert sko, hjelm, sekk osv. 90 kilo totalt. 450 gram utgjør da 0,5 prosent. Med 30 minutter opp til Skramstad betyr dette 9 sekunder spart. Om vekt på hjul har mer eller mindre si er fortsatt litt uklart. Utslaget er uansett ikke stort. Kanskje er det mer å hente på aerodynamikk enn på vekt i akkurat Birken. Vekt på hjul må ha mer å si da der er mye enklere å merke. Ta på en sekk med 2 kg vs 1 kg ekstra på hvert hjul. Kan ikke skjønne at det skal bli samme tid. Man kan jo se til bilverden der vekt på hjul har vært fokus i mange år. Sakset fra Megahjul (legg merke til at de også nevner at vibrasjonsdempende egenskaper også vektlegges) : 1 KG LETTERE HJUL GIR 7-10 HK REDUSERT ENERGIBEHOV, ER KJENTE BEGREPER INNEN MOTORSPORT Jo større felgdiameter jo mer effekt oppnår man med redusert vekt. Lettere dekk og lettere felgringer gir store gevinster både i akselerasjon og rekkevidde. Best effektgevinst oppnås jo lengre ut i radius vektreduksjonen skjer. Det er også litt forskjell på vekten av dekkene mellom dekkprodusentene. Derfor er også vekten på selve dekket med på hele regnestykket, siden dekket ligger lengre ut i radius enn felgen. Vektforskjellene mellom dekk er derimot mindre siden dekkene er svært like i konstruksjonen. Felgvektforskjellen mellom ulike design, metall og produksjonsmetode er derimot betydelig, og kjøremessig vil man kunne merke store forskjeller på hvordan bilen oppfører seg, og hvordan hjulene responderer både under akselerasjon og på ujevnt underlag. Det helt ulitmate er smidde magnesiumfelger, som både gir hyperlett vekt, men også vibrasjonsdempende egenskaper mellom underlag og bil.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: olechr]
#2697758
02/02/2022 09:25
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Sykkelen Eskil vant med i 2019 var jo ikke spesielt fet
Men var det ikke nettopp et veldig bra hjulsett?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: eOpseth]
#2697761
02/02/2022 09:30
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Sykkelen Eskil vant med i 2019 var jo ikke spesielt fet
Men var det ikke nettopp et veldig bra hjulsett? Ett bra bakhjul...
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: baronKanon]
#2697763
02/02/2022 09:43
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Terrengsyklister trenger ikke sykle landeveisritt.
Vi er glade i deg likevel  LarsB
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: gauter]
#2697775
02/02/2022 10:13
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Dameklassen i 2018 ble vunnet på ett heimlaga 1066 gram sett. (Og siden har de hengt i garasjen) Men tipper Ole treffer bra på snittvekt. Samtidig har jeg lagt merke til noe jeg synes er litt sjarmerende, nemlig at flere av dem som har vunnet eller knivet i toppen i eliteklassen de siste åra, *ikke* har hatt utprega Birken-modifiserte sykler. Hem og Evensen-Lie er blant dem. Fulldempere, senkepinner og - for mange - forbausende høy vekt. Ikke rart syns jeg. Forskjellige typer rett og slett. De gutta skal bare unngå å bli frakjørt og avgjøre det siste minuttet. Og der har de bruk for det utstyret.. Senkepinne og haug med dempere ville ikke hjulpet Borghild på slutten der uansett. Hun vinner på en måte og det er alene. Lettest mulig sykkel gjør det lettere å få luke, desto tidligere desto bedre. Hun er god til å kjøre jevnt alene, ikke god på rykk og napp og ikke tøffest på slutten der. Damefeltet er også tynnere og sprekker opp på annen måte så for henne er det best å gjøre Birken hardest mulig tidligs mulig så det sprekker opp og nærmest blir en mot en alene.. Så lettest mulig av det som holder er konklusjonen da. Viktigste har vært og få den luka og bli alene. Det har hvertfall funka tre ganger.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: Kriss]
#2697798
02/02/2022 12:35
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Dameklassen i 2018 ble vunnet på ett heimlaga 1066 gram sett. (Og siden har de hengt i garasjen) Men tipper Ole treffer bra på snittvekt. Samtidig har jeg lagt merke til noe jeg synes er litt sjarmerende, nemlig at flere av dem som har vunnet eller knivet i toppen i eliteklassen de siste åra, *ikke* har hatt utprega Birken-modifiserte sykler. Hem og Evensen-Lie er blant dem. Fulldempere, senkepinner og - for mange - forbausende høy vekt. Ikke rart syns jeg. Forskjellige typer rett og slett. De gutta skal bare unngå å bli frakjørt og avgjøre det siste minuttet. Og der har de bruk for det utstyret. Ja, men det er artig å se de ulike tilnærmingene. Vi snakker om eliteklassen hvor flere av dem, med litt kontakter - sikkert kunne fiksa seg en spesialbygd og fjong, dedikert Birken-rakett. Det ville iallfall jeg gjort, kjenner jeg meg sjøl rett. Syklene til Løvik og Evensen-Lie er jo temmelig langt fra hverandre, men ja, Løvik er nok mer lik Borghild i løpsopplegget.
Gaute
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697807
02/02/2022 13:36
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg.
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: Kriss]
#2697810
02/02/2022 13:45
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg. Må jo bli en egen gravel-klasse nå...!
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: RazeFaze]
#2697817
02/02/2022 14:05
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg. Må jo bli en egen gravel-klasse nå...! Mulig du er ironisk, Jørgen, men det fins allerede egen klasse for dem med krøllestyre - den såkalte All Road-klassen.
Gaute
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: RazeFaze]
#2697818
02/02/2022 14:05
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg. Må jo bli en egen gravel-klasse nå...! Det er jo egen gravel-klasse. Såkalt All-road hos Birken. Men de som sykler i gravel-klassen får ikke Merket av en eller annen grunn.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: gauter]
#2697820
02/02/2022 14:15
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg. Må jo bli en egen gravel-klasse nå...! Mulig du er ironisk, Jørgen, men det fins allerede egen klasse for dem med krøllestyre - den såkalte All Road-klassen. Ikke ironisk, men klart uvitende :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: flyingman]
#2697821
02/02/2022 14:24
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Gaute
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: sykkeloyvind]
#2697827
02/02/2022 14:29
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg syns også det er arti at «alle» kan vinne Birken. Fra landeveissyklist til rundbane, på forskjellige måter og egentlig med alle typer sykkel. Her syns jeg egentlig det er teit at bukkestyret er forbudt og.
Hadde bare blitt mer interessant med helt åpent sykkelvalg. Må jo bli en egen gravel-klasse nå...! Det er jo egen gravel-klasse. Såkalt All-road hos Birken. Men de som sykler i gravel-klassen får ikke Merket av en eller annen grunn. Snodig. Ikke helt verdige... det må endre seg med populariteten til gravel... tenker jeg.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: gauter]
#2697830
02/02/2022 14:34
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Du ser hvor aktuelt det er... her i gården :-D Men ramla innom en podcast med gravelfrelste Jamie Bestwick(de som ikke kjenner navnet før lese seg greit opp...) her om dagen. Hvis man dobler lengden på birken treffer det liksom rett inn der Jamie trives nå :-D Forøvrig en meget god podcast hvis dere tilfeldigvis ikke har vært borti.... https://open.spotify.com/episode/49V7dXWkLh7u4ZMqHM3nJD?si=e05cbb4393374936
Redigert av RazeFaze; 02/02/2022 14:37.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: 29 - hjul til Birken
[Re: baronKanon]
#2697848
02/02/2022 18:06
|
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ole
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701 |
Lette hjul betyr nok mer i terrenget enn på grus. Men det gjør allikevel noe med psyken når du tråkker til på grus, og en lett sykkel/hjul rykker frem under deg og ypper til å jage. Men den triste realiteten er at sykkelen ikke kan dra avgårde uten dødvekten oppå, så samlet sett går nok ikke ekvipasjen noe raskere. Til Birken har jeg mer tro på stive hjul med aero-eiker enn lavest mulig vekt. Går det an å kombinere, så er det jo enda bedre. Hvorfor dødstive hjul heller enn mer vibrasjondempende? Ville heller kjørt med Zipp 101 XPLR enn 303 Firecrest for å ta en annen referanse. Mindre sliten per meter = bedre tid Hvor skrev jeg dødstive? Stive nok til at det gir god respons og ikke flekser hit og dit når man står og trår eller gønner på nedover, men heller ikke gammel aero-felg-stiv. Og så lar man dekk og fjæring gjøre mesteparten av jobben med komfort. Når det er sagt, er subkilo ritthjulsett under planlegging. Skal tåle meg på 80+kg i Terrengsykkelrittet, og innvolverer hyssingeiker. :-)
|
|
|
|
|