OL i Beijing
|
OL i Beijing
27/01/2022 13:58
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
Jeg kjenner at OL 2022 er skikkelig lite interessant for meg. Usikkert hvem som drar, og hvem som får delta selv om de er der. Usikkert om hva som går hvor på hvilke strømmetjenseter jeg uansett ikke har. Ingen publikummere Alle kommentatorer sitter hjemme Veik norsk debatt om idrettens rolle vs. Kina. Ekkel smak i munnen av hele Kina. Vi nevner i fleng. Taiwan, Uigurene, Hong Kong, Tibet og nå sist trusler om straff for utøvere som stiller Kina i dårlig lys. Og toppen av kransekaka. Ny slutt på Fight Club. (ok, det siste er sant, men stiller bak i køen)
Jeg tror rett og slett jeg heller følger Koronatallene fra dag til dag enn OL. Jeg følger nok ikke OL tettere enn Aftenposten til morgenkaffen.
LarsB
Redigert av larsb; 27/01/2022 13:59.
|
|
|
Re: OL i Beijing
[Re: larsb]
27/01/2022 14:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
27/01/2022 14:29
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Det foregår på natt, eller i arbeidstid. 2. Det er Discovery som har senderettighetene, og DE har ikke sendt annet enn søppel-tv de siste åra. 3. Det er i Kina, og de har sammenfallende menneskesyn med store deler av IOC.
Så nei, utover å se klipp på nyhetene blir det nok lite OL i år.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
27/01/2022 14:59
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig. Dette OL blir nok "fulgt" på sportsnyhetene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Knirkekne]
27/01/2022 16:33
|
larsb
OP
Bjolsen Zeit
|
OP
Bjolsen Zeit
1. Det foregår på natt, eller i arbeidstid.(...)
Ikke uvesentlig og glemt fra min side. Øker ikke interessen. LarsB
|
|
|
27/01/2022 17:06
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rio begynner å bli veldig lenge siden, både Pyeongchang og Tokyo var ganske stusselige(Tokyo kunne nok ha blitt veldig bra uten pandemien) og et vinter-OL i ødemarken i Kina virker totalt malplassert på mere enn et plan. Og det sendes ikke på NRK heller. Derfor begynner OL å bli ganske ugjenkjennelig og uinteressant synes jeg. Men kanskje kidsa liker det sånn?
|
|
|
27/01/2022 17:35
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det lille som er igjen av OL etter korona har IOC selv klart å drepe meget effektivt.
Det er veldig få tegn til bedring, men verre enn i år kan det vel ikke gjøres, så en viss bedring kan kanskje forventes til 2026. Hvis ikke er jo hele greia finito.
|
|
|
27/01/2022 18:22
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kommer nok til å se det som interesserer meg uansett. Burde vært utsatt som sommer OL, men syns samtidig at det er litt teit å klage nå uka før fordi noen skiløpere har blitt smitta. Lite klager for noen uker side. Reglene, risikoen og konsekvensene var de samme for to uker siden, men når det nå er vi som trakk et dårlig lodd roper plutselig alle at det ikke burde vært arrangert..
|
|
|
28/01/2022 07:21
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Det foregår på natt, eller i arbeidstid.
Sjekket de øvelsene jeg er interessert i å se. Snowboard: kvalik på natta, men alle finalene går mellom 0600-0800ish. Perfekt for kaffekoppen før frokost eller til sen oppstart før hjemmekontoret. Alpint: er bare 2.omgangene som går på morgenen, resten ryker for min del. Utfor starter f.eks. kl.0400. Langrenn: null stress, alle øvelsene går mellom tidligst kl.0700 (5-mila) og til 1300 (sprintfinalene).
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
28/01/2022 08:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Godt at du minner meg på dette (det var egentlig først for et par dager siden at jeg bevist fikk med meg at det starter til uka). Fint å bli husket på hva jeg ikke går glipp av. Gravde forovrig frem OL-sekken fra 1994 i går. Dattera kjempehappy for at hun får lov til å bruke den på en utedag på skolen. ![[Linket bilde fra images.finncdn.no]](https://images.finncdn.no/dynamic/1280w/2020/7/vertical-0/26/2/185/920/022_317702994.jpg) Min er grå, og selvfølgelig i mye bedre stand.
|
|
|
28/01/2022 10:52
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tidsmessig blir det vel som sist OL, og merker selv også at jeg er passe engasjert. Men alpint er nr 1 og vurderer feks å stå opp 4 ish for å se utforen, alternativ sove ut, holde seg unna nettet når en står opp og ha utforen på opptak slik at kan gå rett på start, og dermed få den spenningen en "ønsker". Ellers blir det andreomganger som gjelder ja (ca 6 tiden, perfekt for jobb da en drar ca 7.30). Langrenn/skiskyting m.m går i arbeidstiden på ukedager, om en tidlig. Mulig en drar frem tlf og altibox appen når det passer seg. Det mest går vel på Eurosport og TV Norge ?
Kina OL går nok ikke inn i historien som "fantastisk" nei sånn helt uavhengig norsk medaljefangst og pandemikaos. Kjipt for utøverne at det får så store konsekvenser med smitten.
|
|
|
28/01/2022 19:59
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er temmelig drit lei det korrupte pampeveldet i IOC og de diktaturene og shady regimene de allierer seg med. At de finner åndsfrender i regimet i Kina er jo no surprise. Men akk, er mesterskapsnerd, så vil nok følge med på norske øvelser, så fremt vi har koronafriske medaljekandidater med. Men OL begynner å smake dårligere etterhvert ja.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
28/01/2022 20:40
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
OL har tapt seg generelt og man kan si mye om Kina, men det dølleste (for meg som tv-seer) er jo at det ikke er publikum. Gir ikke den helt store mesterskapsfølelsen det. Hverken for utøvere eller tv-seere. For langrennsgjengen er det ikke store forskjellen si :-P
|
|
|
29/01/2022 11:10
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kommer til å slå på TVn igjen den dagen det arrangeres i St Mortiz (igjen) med individuell start på 5 mila.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
29/01/2022 11:23
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
29/01/2022 13:33
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
OL i Beijing har jo mistet de tre viktigste faktorene for at det skal være moro å se på:
1. Vinterportskultur og publikum 2. De beste utøverne stiller på start. 3. Sendinger er lett tilgjengelig.
Enig med sanouka. St.Moritz er drømmen, sånn nest etter hvor kult det hadde vært med Oslo og Fuck-IOC arrangement. Bare jatte med IOC for å få det og så bare dra hele greia ned på kretsmesterskap-nivå glamorumessig mens man beholder verdensklassse på det sportslige arrangementet.
|
|
|
29/01/2022 15:41
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Haha, Nei hvem andre enn TS forumets 10 brukere vil vel ha alpestemning ala 2022 i kombo med en sugende klassisk fem mil under snødekte 4000 m topper? FIS alpin har jo allerede skjønt det og ba St Moritz på sine knær om å få lov til å arrangere VM i 2017. Det sagt tar jeg gjerne litt vademel, bommullstelt og kotelletter på grillen uti Nordmarka. Oslo har som Tagelli sier alle de ettertraktede kvalitetene et klassisk OL i moderne innpakning trenger. Holmenkollen i vinterskrud med premieutdeling på kvelden med storbyen der nede som kulisse er jo til å bli våt i blikket av. Wyller som actionarena og samling og fest. Med litt gjenbruk av ake/bob bakken i Lillehammer og med Norefjell med sin historikk og helt spesielle topografi som skapt for å lage en klassisk fartsfest på Wengen-nivå hadde gjort det hele til en kjempefest. Høydepunktet for alle skientusiaster uavhengig av disiplin ville vært den siste øvelsen. 5 mil klassisk, indivduell start (så klart) over to runder innom Ullevålsseter og Blankvann. Kotelettpausen kan droppes. Lov å drømme
Redigert av sanouka; 29/01/2022 15:43.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
29/01/2022 19:24
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner at OL 2022 er skikkelig lite interessant for meg. Usikkert hvem som drar, og hvem som får delta selv om de er der. Usikkert om hva som går hvor på hvilke strømmetjenseter jeg uansett ikke har. Ingen publikummere Alle kommentatorer sitter hjemme Veik norsk debatt om idrettens rolle vs. Kina. Ekkel smak i munnen av hele Kina. Vi nevner i fleng. Taiwan, Uigurene, Hong Kong, Tibet og nå sist trusler om straff for utøvere som stiller Kina i dårlig lys. Og toppen av kransekaka. Ny slutt på Fight Club. (ok, det siste er sant, men stiller bak i køen)
Jeg tror rett og slett jeg heller følger Koronatallene fra dag til dag enn OL. Jeg følger nok ikke OL tettere enn Aftenposten til morgenkaffen.
LarsB
I forrige vinter-OL presterte jeg å være i USA. Da snakker vi frustrasjon... Det viser ingen "norske" øvelser på tv, og spesielt ikke på barer. Samtidig tror de at resten av verden ser på den usakelige propagandaen de viser der borte som de kaller for OL-sending.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
31/01/2022 08:35
|
HNK
Besatt
|
Besatt
LarsB
Legg til at det omtrent ikke finnes natursnø i området OL arrangeres i. Finnes nesten ikke nedbør i det hele tatt. Hva gjør kineserne da? Jo, de borrer seg ned til grunnvannet og pøser dette ut som kunstsnø i løyper og omkringliggende terreng for å skape "vinterstemning". Dette i et område hvor lokalbefolkningen lever med vannrasjonering og en femtedel av tilgangen på vann som resten av landets befolkning. Det som plager meg mest med OL i Kina, er hvor stille det er fra IOC. Det forteller vel alt man trenger å vite om hvor gjennområttent dette opplegget er blitt. Ikke at det var en hemmelighet at det var råttent allerede. Hvor var IOC da kineserne truet med fengsling og inndragning av kreditering om noen ytret seg i strid med kinesisk lov? Hvor var IOC i forhold til det som skjer i Hong Kong og med uigurene? OL har mistet seg selv fullstendig. Og hva med vann til lokalbefolkningen? Spiller ingen rolle for gutteklubben i IOC - de drikker sjampis. (er også skuffet over en tidvis bleik debatt her hjemme fra utøvernes side om de synes det er rett å arrangere OL i Kina...)
|
|
|
[Re: HNK]
31/01/2022 09:32
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
LarsB
Legg til at det omtrent ikke finnes natursnø i området OL arrangeres i. Finnes nesten ikke nedbør i det hele tatt. Hva gjør kineserne da? Jo, de borrer seg ned til grunnvannet og pøser dette ut som kunstsnø i løyper og omkringliggende terreng for å skape "vinterstemning". Dette i et område hvor lokalbefolkningen lever med vannrasjonering og en femtedel av tilgangen på vann som resten av landets befolkning. Det som plager meg mest med OL i Kina, er hvor stille det er fra IOC. Det forteller vel alt man trenger å vite om hvor gjennområttent dette opplegget er blitt. Ikke at det var en hemmelighet at det var råttent allerede. Hvor var IOC da kineserne truet med fengsling og inndragning av kreditering om noen ytret seg i strid med kinesisk lov? Hvor var IOC i forhold til det som skjer i Hong Kong og med uigurene? OL har mistet seg selv fullstendig. Og hva med vann til lokalbefolkningen? Spiller ingen rolle for gutteklubben i IOC - de drikker sjampis. (er også skuffet over en tidvis bleik debatt her hjemme fra utøvernes side om de synes det er rett å arrangere OL i Kina...) Synes ikke vi skal pålegge utøverne å mene for mye. Det er ingen debatt om fiskeeksport til Kina, heller ingen som ser skjevt på en som bestiller elbil eller kjøper telefon eller klær laget i Kina. Hvorfor skal en utøver kanskje legge hele sin karriere i potten ved å stå på barrikadene. Denne kampen bør kjempes av forbund og myndigheter. Hvis man ser bort fra politikken og tidsforskjeller, så er det som ødelegger OL for min del er at det nå er litt bingo hvem som står på startstreken (mtp Covid). OL er stort fordi det er noe utøverne har spisset seg mot i flere år, det skal være de beste i sin beste form. Nå er det de som har hatt flaks med smitte.
|
|
|
31/01/2022 09:52
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Enig med siste taler. Hvis man først aksepterer at OL arrangeres i undertrykkende stater, kan ikke det kompenseres ved at forbund eller enkeltutøvere - eller IOC - skal engasjere seg i alle mulige spørsmål som ikke har noe med selve arrangementet å gjøre.
|
|
|
31/01/2022 09:53
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skulle selvfølgelig likt å se at utøvere tok kraftigere til orde mot Kinas behandling av ca hele verden, men når alt av ledere hele veien til toppen av nasjonen ikke klarer å si et vondt ord om Kina så skjønner jeg jo tegninga.
Har totalt mistet interessen for sport på tv, dette hjelper i så måte svært lite på interessen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
31/01/2022 12:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Er egentlig glad for at utøverne ikke maser så mye om det. Er så lei av å høre om at idrett ikke skal utøves her og der. Er da ikke utøverne sin feil at det bare er land med tvilsomme verdier som tar på seg arrangementer av en viss størrelse. Hva feks Tiril Echoff måtte mene om dette gjør absolutt ingen forskjell. Skal det bli gjort noe må nasjonene gå sammen å kreve av IOC at det ikke blir arrangert av land som gjør slik og slik. Det kommer nok aldri til å skje. Kravene/kostnadene rundt OL har blitt såpass høye at "oppegående" land har vanskelig å forsvare en slik pengebruk.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
31/01/2022 13:02
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Utlendinger som besøker et land, må rette seg etter de lovene som gjelder i det landet. Hvis man ikke aksepterer det, får man la være å reise. Sånn er det bare.
Og det gjelder ikke bare Kina. Det er rørende naivt når NRK-journalister som forsøker å lage kritisk journalistikk i Qatar, blir veldig overrasket over at det ikke er full pressefrihet i landet. Tror man at grunnleggende rettigheter der ikke lenger blir krenket bare på grunn av et idrettsarrangement?
|
|
|
[Re: Tex]
31/01/2022 13:17
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Utlendinger som besøker et land, må rette seg etter de lovene som gjelder i det landet. Hvis man ikke aksepterer det, får man la være å reise. Sånn er det bare.
Og det gjelder ikke bare Kina. Det er rørende naivt når NRK-journalister som forsøker å lage kritisk journalistikk i Qatar, blir veldig overrasket over at det ikke er full pressefrihet i landet. Tror man at grunnleggende rettigheter der ikke lenger blir krenket bare på grunn av et idrettsarrangement?
Det kan ha mye å si ja. Hvordan tror du apartheid-regimet falt?
|
|
|
[Re: Alpers]
31/01/2022 13:40
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det kan ha mye å si ja. Hvordan tror du apartheid-regimet falt? Her var det nok en rekke faktorer, både indre og ytre press. En del av det ytre presset var idrettsboikott av landet; det ble ikke arrangert noen internasjonale mesterskap i landet og sørafrikanske utøvere fikk ikke delta i OL mellom 1964 og 1988. Så sammenligningen skurrer.
|
|
|
31/01/2022 13:56
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Har vel aldri vært mindre entusiastisk over et OL som i år, nei. Bismaker på den ene og den andre måten som nevnt over. For de som er lei av at OL og andre store, internasjonale mesterskap arrangeres i autoritære land er det heldigvis lys i tunnellen:
OL 2024: Paris OL 2026: Milano OL 2028: Los Angeles
Det er vel neppe slik at dette ikke blir gigantiske pengesluk, og IOC skal vel drikke Champagne her også, men det kan i det minste rette fokuset på idrettsgleden igjen.
|
|
|
[Re: Tex]
31/01/2022 14:16
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kan ha mye å si ja. Hvordan tror du apartheid-regimet falt? Her var det nok en rekke faktorer, både indre og ytre press. En del av det ytre presset var idrettsboikott av landet; det ble ikke arrangert noen internasjonale mesterskap i landet og sørafrikanske utøvere fikk ikke delta i OL mellom 1964 og 1988. Så sammenligningen skurrer. Selvfølgelig. Men analogien din om at kritisk journalistikk er naiv, den støtter jeg ikke.
|
|
|
[Re: Sixtus]
31/01/2022 14:31
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har vel aldri vært mindre entusiastisk over et OL som i år, nei. Bismaker på den ene og den andre måten som nevnt over. For de som er lei av at OL og andre store, internasjonale mesterskap arrangeres i autoritære land er det heldigvis lys i tunnellen:
OL 2024: Paris OL 2026: Milano OL 2028: Los Angeles
Det er vel neppe slik at dette ikke blir gigantiske pengesluk, og IOC skal vel drikke Champagne her også, men det kan i det minste rette fokuset på idrettsgleden igjen. Paris og Milano blir nok fine OL. Men i 2028 er det vel omtrent 50% sjanse for at USA er et nyfascistisk land med en korrupt og autoritær leder som Donald Trump eller Ron DeSantis. Med nynazister som paraderer i gatene mens politiet banker opp motdemonstranter og hvor aktivister og journalister blir forfulgt og overvåket med Israelsk Pegasus malware (:
|
|
|
[Re: Alpers]
31/01/2022 14:45
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Selvfølgelig. Men analogien din om at kritisk journalistikk er naiv, den støtter jeg ikke. Det jeg sier, er at det selv om et undertrykkende regime åpner for at sportsjournalister dekker arrangementer, det være seg et VM eller OL, så er det naivt å tro at landet dermed har åpnet opp for kritisk journalistikk også på andre områder. De to NRK-journalistene som ble pågrepet i Qatar virket overrasket over at det ikke er pressefrihet der. Hvis de virkelig var det, er det naivt.
|
|
|
|
|