Merker du noe til at piggene blir sløvere etter noen turer med mye barmark og stein?
Nei. Piggene er så enormt harde at selv en Dremel med smergelskive ikke klarer å gjøre noe særlig skade før piggen blir så varm at det ryker av gummien. Selv penderpiggdekkene har skarpe pigger etter mange hundre mil på asfalt.
Jeg har ikke testet så systematisk som Ole beskriver, men min erfaring etter et par sesongers ukritisk sykling i til dels steinete områder er at de holder seg veldig bra. Må vel stjæle hjula til Anette for å teste hvordan velbrukte wc står seg mot nye piikdekk.
De holder ihvertfall lenge etter at jeg har fortrengt prisen og limejobben
Jeg har sysla med tanken på å skaffe meg et WC 2,6" til å ha foran på stisykkelen, og faktisk kanskje ta jobben med å nappe ut alle piggene og lime dem fast igjen, for å få det ekstra råe grepet på fronten når det er mye is i nedkjøringene.
Det kan være at Wrathchild med limte XL-pigger er kanon. Men når man betaler i dyre dommer for et piggdekk, skal ikke det være nødvendig og kan heller ikke forventes av sluttbrukeren. Det gjør meg nesten litt irritert. De skal kunne tas med fra butikken, schmokkes på sykkelen og sykles med, enkelt og greit. Jeg har hverken tålmodighet eller tilstrekkelige mengder fritid til liming.
Jeg har 29x2,6 WC med limte pigger. Det som imponerer meg mest er egentlig ikke grepet på is, men hvordan de fungerer på barmark. Jeg tror de konkave piggene gjør at det er godt nok grep på is til tross for at det kun er drøyt 250 av dem mot rundt 400 på piikisika (og ISP). Derfor har de også knaster uten pigg, noe som gjør dem gode på blandingsføre. Sånn sett synes jeg de har gjort vintersykling til en mye morsommere aktivitet enn da jeg hadde ISP.
Jeg kjøpte WCfør piikisika kom på markedet, så den gangen stod det mellom dem og ISP. Hvis jeg hadde kjøpt i dag så hadde jeg nok valgt piikisika pga lavere pris.
Jeg har en plan om å låne hjulsettet til dama med piikkisika en tur for å gjøre meg opp en mening om disse også. Ettersom både WC og piikisika er dyre dekk med snevert bruksområde så er det kanskje ikke så mange som har hatt mulighet til å gjøre seg opp en mening om begge?
Ellers er jeg enig i at det bør være unødvendig å lime pigger, men nå har jeg en gang gjort det, og da er det hunky dory.
Jeg kan i hvert fall skrive under på at Pikkisika er ekstremt gode på barmark. I fjor syklet jeg en del fra Frognerseteren og ned til Gaustad hvor det var ren barmark fra midten av Måneskinnsløypa og ned til Gaustad. Gummien er myk og sitter veldig godt på våt barmark. Ikke mister de pigger heller og det store volumet bare spiser terreng. Jeg har de store 2.6 dekkene fra i fjor med 70 mm både i høyde og bredde. Jeg har også lyst til å teste WC, men føles litt rart å sette på et dekk med bare 250 pigger foran og beholde 400 bak. Og alle jeg kjenner som har WC tar jobben med å lime piggene. Det ser jeg på som en forutsetning hvis jeg går for WC.
Nå har jeg fått en tur på piikkisika, og har ihvertfall et lite sammenligningsgrunnlag. Turen gikk i Trulsland med is iblandet stein, hardpakket snø og noen områder med tilnærmet barmark som underlag.
Jeg sykler normalt sett på Ibis Ripley AF med WC 29x2,6 XL pigg på 35 mm felg, omkring 20 psi. Dekkene var nye høsten 19, og har dermed gått 2,5 sesonger. I dag tok jeg en tur på morgenen med samme sykkel men nå med Piikisika 29x2,6/2,25 wire 20 psi. Disse dekkene har gått under 10 mil.
Mine erfaringer: Is: WC sitter bedre, forskjellen er først og fremst bakhjulet. Det er enklere å komme opp isete kneiker med WC. Bremseegenskapene er omtrent like. Jeg tror WC sitter bedre i sving
Hardpakket snø: minimal/ingen forskjell. Ingen løssnø å teste i. Jeg lurer på om Piikisika sklir litt lettere ut hvis man kommer utenfor stien, men det kan også være tilfeldigheter
Barmark: ganske likt på stein, men WC sitter bedre bedre på røtter. Jeg prøvde å balansere på en liten tømmerstokk som normalt sett går greit på WC . Her var jeg sjanseløs på piikisika (jeg er klar over at tømmerstokkbalansering kanskje ikke er det mest relevante parameteret å vurdere piggdekk etter)
Jeg oppfatter WC (med limte knaster) som et enda bedre allround vinterdekk enn piikisika, men kanskje ikke nok til å forsvare merkostnaden og jobben med å lime dem. Hvis man allerede har piikisika så bør man nok være veldig opptatt av piggdekksykling for at det skal være verdt å bytte
Ok, jeg trenger litt hjelp. Har en kompis på 29" som akkurat har kjøpt pigg, men fikk WC med små pigger. Han er teknisk flink og glad i fart, og jeg er redd for at de kanskje blir for svake i svinger og på is oppover. Bør han returnere de og få seg WC med XL hvis de har, eller er det levelig/ok pluss med små?
Han er ikke så glad i knot, så tror verken å returnere de, eller å skulle repigge xl-pigg hele tia står spesielt høyt i kurs, mens ISP fins jo ikke i 2.6 på 29" og pikksikka er ikke lett å få tak i raskt
Ok, jeg trenger litt hjelp. Har en kompis på 29" som akkurat har kjøpt pigg, men fikk WC med små pigger. Han er teknisk flink og glad i fart, og jeg er redd for at de kanskje blir for svake i svinger og på is oppover. Bør han returnere de og få seg WC med XL hvis de har, eller er det levelig/ok pluss med små?
Han er ikke så glad i knot, så tror verken å returnere de, eller å skulle repigge xl-pigg hele tia står spesielt høyt i kurs, mens ISP fins jo ikke i 2.6 på 29" og pikksikka er ikke lett å få tak i raskt
Jeg har ikke prøvd de med små pigger, men tipper de er mere enn gode nok. Etter min mening er det først og fremst når man kommer til blandingsføre at det er en stor fordel av å ha noe hvassere enn ISP. spørsmålet er vel heller om en som ikke vil knote litt bør ha WC i det hele tatt, ettersom piggene unsatt bør limes (usikker på om problemet er like stort når man har de små piggene)
Jeg har sysla med tanken på å skaffe meg et WC 2,6" til å ha foran på stisykkelen, og faktisk kanskje ta jobben med å nappe ut alle piggene og lime dem fast igjen, for å få det ekstra råe grepet på fronten når det er mye is i nedkjøringene.
Det kan være at Wrathchild med limte XL-pigger er kanon. Men når man betaler i dyre dommer for et piggdekk, skal ikke det være nødvendig og kan heller ikke forventes av sluttbrukeren. Det gjør meg nesten litt irritert. De skal kunne tas med fra butikken, schmokkes på sykkelen og sykles med, enkelt og greit. Jeg har hverken tålmodighet eller tilstrekkelige mengder fritid til liming.
Så sjukt enig!! Så jeg nekta det. Kjørte på bare, mens to kompiser tok ut alle pigger i begge dekk og limte. Ja jeg har nok mistet litt mer enn de, men totalt 52 pigger på 3,5 sesonger er ikke så altfor galt i forhold til hva andre har opplevd. Hadde jeg mista 20 pigger på det jevne hadde butikken fått de i retur.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg har ingen egen erfaring fra 2.6 versjonen, men mange år med 4.6 og jeg er enig i at grepet er bra. Jeg kjøpte mine sammen med en 100-pack med ekstra pigg og limte ikke. Fant fort ut at dekket kun bør brukes på snø og is, og overhodet ikke på noe som minner om barmark, da er det til gjengjeld helt strålende.
Prisen på både disse dekkene og også andre 45NRTH produkter virker i heftigste laget, jeg sitter i glasshus selv med både dekk, vinterstøvler og jakke på samvittigheten, men i det minste sistnevnte plukket jeg opp til 50% rabatt som gjorde at den lå på linje med andre produkter.
For bruk på de virkelig isete dagene gir selvpiggete dekk med Kold Kutter pigger det overlegent beste grepet. Faktisk så godt at det nesten blir ''kjedelig'' Der er av herdet stål, men ikke karbid, så man bør unngå barmark (stein/asfalt).
Jeg sykler normalt sett på Ibis Ripley AF med WC 29x2,6 XL pigg på 35 mm felg, omkring 20 psi. Dekkene var nye høsten 19, og har dermed gått 2,5 sesonger. I dag tok jeg en tur på morgenen med samme sykkel men nå med Piikisika 29x2,6/2,25 wire 20 psi. Disse dekkene har gått under 10 mil.
Ift. dine erfaringer, så kan det kanskje hende at du hadde opplevd det litt annerledes dersom du hadde gått litt opp på trykket. Jeg antar at du har det smaleste bak (selv om det ikke er så stor forskjell)? Vil tro at de store piggene på WC klarer seg bedre med lite luft enn de litt mindre på Piikisika. Selv har jeg rundt 26-27 psi bak på mine (og 22-23 foran), det fungerer stort sett fint, men jeg ser at moderne geo gjør at jeg av og til må sørge for nok marktrykk på bakdekket ved å flytte litt kroppsvekt bakover ift. naturlig positur i enkelte klatringer hvor det er klink is.
Jeg har ISP, geo fra 2018 27.5" og 2.6(20psi) foran 2.25(18psi) bak for å få litt bedre grep oppover, og jeg synes jeg sitter veldig godt (men har ikke prøvd andre). Har også mista 5 pigg totalt uten innkjøring på to sesonger, det er jeg også glad for. Det er stort sett om jeg mistimer tråkk i kneiker at jeg sliter/spinner. Nedover tenderer jeg mot å dytte ned med armene for å få mer vekt/grep foran, men jeg tror det er mest feiging enn at jeg faktisk sklir ut.
Jeg har ISP, geo fra 2018 27.5" og 2.6(20psi) foran 2.25(18psi) bak for å få litt bedre grep oppover, og jeg synes jeg sitter veldig godt (men har ikke prøvd andre). Har også mista 5 pigg totalt uten innkjøring på to sesonger, det er jeg også glad for. Det er stort sett om jeg mistimer tråkk i kneiker at jeg sliter/spinner. Nedover tenderer jeg mot å dytte ned med armene for å få mer vekt/grep foran, men jeg tror det er mest feiging enn at jeg faktisk sklir ut.
Brukte ISP på stisykkelen i fjor til sideveggen på det ene var kaputt. Har 29" så da er det 2.25 som er det største. Synes Piikisika og ISP på 29" er to ulike ligaer. Hadde 2.6 versjonen eksistert til 29" så hadde det nok vært noe helt annet.
Foran så sitter Piikisika veldig bra synes jeg, godt hjulpet av moderne geo som gir bra trykk foran. Prisen er noe redusert marktrykk bak, men siden den sitter så bra foran, så tenker jeg at det er jeg som har forbedringspotensial ift. plassering.
Ja, er definitvt mye mindre arbeid å slippe ræva litt ut over setet Men også utrolig rart at schwalbe driter i 29" for ISP i den graden...
Har i høst, men spesielt på vinter blitt nødt til/fått mulighet til å være mye mer frampå sykkelen i nedkjøringer og å jobbe aktivt med marktrykket foran og bremse ferdig før sving. Veldig artig med vintersykling!
Ift. dine erfaringer, så kan det kanskje hende at du hadde opplevd det litt annerledes dersom du hadde gått litt opp på trykket. Jeg antar at du har det smaleste bak (selv om det ikke er så stor forskjell)? Vil tro at de store piggene på WC klarer seg bedre med lite luft enn de litt mindre på Piikisika. Selv har jeg rundt 26-27 psi bak på mine (og 22-23 foran), det fungerer stort sett fint, men jeg ser at moderne geo gjør at jeg av og til må sørge for nok marktrykk på bakdekket ved å flytte litt kroppsvekt bakover ift. naturlig positur i enkelte klatringer hvor det er klink is.
Ikke umulig nei, men rent generelle erfaringer tilsier at jeg trives omtrent der, både med isp, wc, og de fleste andre stidekk. For min del er det uansett sånn at "alle" piggdekk er gode nok på is, det som åpner lommeboka er egentlig hvordan de funker på blandingsføre og snø
Som sagt er forskjellene for meg for små til at jeg ville kjøpt wc i dag, men vurderer dem likevel (på et relativt tynt grunnlag) for å være samlet sett bedre enn piikisika
Er stort sett fornøyd med ISP, bortsett fra volumet i 29". Der jeg syns de fungerer sub optimalt er is på varmt føre. I går var det varmegrader i Lommedalen og de relativt små piggene på ISP fikk dårlig feste på den stadig mykere isen. Her tror jeg større pigger hadde fungert bedre. Stolte ikke på grepet i nedkjøringene over Wensåskollene og da blir det som var gøy på en kald onsdag en kjip greie på en varm torsdag. På kald og hard is blir jeg stadig overrasket over hvor gode ISP er. Kommer nok til å prøve annet når ISP må byttes ut, men de er gode nok til å stå på til de er ferdige. Er lat nok til å ha eget hjulsett for pigg så jeg slipper å legge om, så å kjøpe noe der jeg må ta ut piggene for å lime dem er litt utenkelig.
Har aldri prøvd andre piggdekk enn ISP og Dillinger4, så har magert sammenligningsgrunnlag.
Jeg har nå over 3 uker syklet 15 mil av turer og ca 20 km på sti med 3 km asfalt til slutt på mine helt nye Schwalbe Ice Spiker PRO 29" RaceGuard DD TLE, 29x2.25" Jeg var ekstremt fornøyd de første turene med utrolig bra feste. Men tror det var tur nr 4 som jeg stusset over at det var dårligere. Da var det en bakke jeg ikke kom opp, som turen før var en lek. Tenkte at det sikkert var været som hadde endret isen, men de har holdt seg like dårlige siden det. Er spesielt bakhjulet som sitter dårlig. Når jeg ser på piggene ser det ut til at de i midten har sunket inn i dekket. Men de på sidene som har blitt brukt mye mindre ser bra ut. Når jeg drar fingeren over de kjenner jeg også stor forskjell på piggene på sidene og på de i midten. Jeg har hele tiden hatt 26psi, tubeless og dekkinlegg bak. Noen andre som har samme erfaring ev. Tips? Hører mange som bruker dekkene i flere år men jeg føler at jeg vil bytte nå. Jeg skal innrømme at jeg ikke kjørte de inn lenge nok, men er ikke det mest for at piggene ikke skal falle ut? Som en indikasjon på kjørestil så har jeg kun mistet en pigg forran og 2 bak.
Syns mine ISP holder seg bra. Litt sløvere enn nye, men ikke mye. Mine har gått litt lenger enn dine, men har ikke sett mange meterne med asfalt. Noen pigger er borte, men de som er igjen er skarpe og biter. Ca 0m innkjøring, driver kun med terrengsykling og gidder ikke bli landeveissyklist på grunn av noen piggdekk.
Jeg merker ganske stor forskjell på grepet i mildvær hvor isen er våt og glatt og det kun er piggene som får grep, mens når det er kaldt så får knastene også litt grep på isen som ikke er like glatt. Jo kaldere det er jo bedre blir grepet.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
I går traff jeg litt veggen med ISP og grep, på føret i går og bratt is eller høy hastighet på steinhard skare var ISP rett og slett for små. Blir nok ikke å gidde å bytte de ut, men blir å ta mer hensyn mtp dette. Bytter ikke før WC kommer med Xl-pigger man slipper å lime selv...
Var ute over Skullerud på mildt sagt glatte forhold med Piikisika søndag. Synes de fungerte veldig bra, forhjulet sitter svært godt, så eneste jeg merker er at den slipper litt lett til tider på bakhjulet. Det kan ha noe med rytteren å gjøre som har vent seg til ny geo og har tyngden ett godt stykke fram. Så glatt som det er nå er det ikke akkurat forhold for å pushe hardt i svinger, uten at de er noe støtte fra terrenget.
Det jeg ikke liker er at bakdekket mitt lekker luft og ikke ser ut til å bli tett. Pumpet opp til 30 psi før turen startet og endte opp på 18 psi hjemme i bua, dvs. tre timer etter. Og det er sidekanten som må være problemet da det til tider ligger litt guffe i kanten. Fordekket holder derimot potte tett.
Takk for innspill, jeg økte til 40 psi for og prøve og det virket veldig bra. Grepet ble mye bedre. Hvilke trykk kjører dere på? Ser for meg at lavt trykk egner seg bedre på snø. Og høyt trykk på is? Her i vestby har det vært strålende stålis i hele Januar.
Det er faktisk et veldig godt poeng. Jeg har kjørt med veldig lavt lufttrykk for snøforhold, men ikke tenkt at det funker dårlig for is!
Hvis du har ISP i 2.25 (altså 29") versjonen synes jeg de trenger en del trykk for å sitte. Det skyvelæret Schwalbe har brukt der har en veldig alternativ skala så smale som de er. Synes å minnes at jeg har vært helt opp mot 30 psi.
Høyt lufttrykk bak har mye å si på litt krevende isklatringer. Foran har det mindre betydning ettersom du sjelden kan tillatte deg carvingsvinger uansett.
Et annet lurt triks er å alltid søke laveste punkt på stien. Da kan du ikke gli lenger ned og sykler tryggere og raskere.
I går traff jeg litt veggen med ISP og grep, på føret i går og bratt is eller høy hastighet på steinhard skare var ISP rett og slett for små. Blir nok ikke å gidde å bytte de ut, men blir å ta mer hensyn mtp dette. Bytter ikke før WC kommer med Xl-pigger man slipper å lime selv...
Samme erfaring. Var et par bratte nedkjøringer i går der jeg vanligvis har god kontroll. I går klarte jeg ikke få ned farten. Samme oppover, spant ut der jeg normalt kommer opp. På det føret tror jeg WC med XL-pigg hadde vært mye bedre, men det finner jeg kun ut hvis de kommer med pigger som ikke detter ut.
------------------------------- NOTS
Re: Piggdekk til 29’er stisykkel
[Re: Ugla]
#269750331/01/202211:35
Det er faktisk et veldig godt poeng. Jeg har kjørt med veldig lavt lufttrykk for snøforhold, men ikke tenkt at det funker dårlig for is!
Hvis du har ISP i 2.25 (altså 29") versjonen synes jeg de trenger en del trykk for å sitte. Det skyvelæret Schwalbe har brukt der har en veldig alternativ skala så smale som de er. Synes å minnes at jeg har vært helt opp mot 30 psi.
Jo skal definitivt prøve. Jeg har 27.5, men 2.25 bak. Har et par bulker baki så jeg fjerter ut litt trykk uansett, men hjelper nok med høyere trykk