Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Vedfyringstråden

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2697344 29/01/2022 10:29
Dan Offline
More than words
More than words
Takk for svar! Da skal jeg få meg en slik i 300-kronersklassen enten det blir fra Biltema eller Jula. ICON_SMILE Nå skal jeg ut og svinge øksa.

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2697349 29/01/2022 11:13
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: JoachimV
Sitat: johannessen
Boikotter Biltema? Hvorfor det?

«Boikotter» bare som i at jeg unngår de i det lengste, ikke noen politisk agenda her. ICON_SMILE Lei av alt søppelet de selger å handler heller på Jula.
Det var en gang for veldig lenge, lenge siden at Biltema var alene om ha all søpla si i fred for konkurrenter. Sånn er det heldigvis ikke lenger.
Ser du på Jula så er fuktmåleren et bra eksempel da Jula tilbyr sitt eget husmerke sammen med Bosch. Så har man valget mellom husets og merkevarer. Bahco verktøy f.eks. Gode kampanjer hele tiden. Bildeler henter jeg stort sett på bildeler.no i Lier så slipper jeg å forholde meg til random Biltemakvalitet.

Apropo vedproduksjon så selger Jula Oregon billig å bra sagutstyr, verneutstyr osv. En helt annen liga enn Biltema ikke noe å lure på. ICON_SMILE

https://www.jula.no/search/?query=oregon

Okay. Den kan jeg være enig i, ble bare usikker om det vsr noe politisk jeg har gått glipp av ICON_SMILE

Re: Vedfyringstråden [Re: Dan] #2697401 30/01/2022 11:48
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dan
Noen tips til en billig men god nok fuktighetsmåler? Har fått oss tomt med en god del «tømmer» som ligger spredd i lyngen. Disse trærne ble tatt ned for ti år siden, men litt avhengig av hvor de ligger og om det er bjørk eller furu så er de enten veldig lette å kløyve med øksa eller vasstrukne og seige.

Planen er å kappe og lagre og så kløyve etter hvert som det blir tørt nok. Men jeg har ikke lyst å begynne å fyre med denne veden før jeg vet at den er tørr nok.

Bjørk kan miste brennverdi fort etter felling hvis det bare blir liggende. Er det litt fuktig der de ligger, så blir de porøse. Er det soppdannelser i veden tar det veldig lang tid å tørke de, og du vil kanskje ikke ha den veden innendørs heller

Gi noe som varer, gi fan
Re: Vedfyringstråden [Re: KjellMa] #2697579 31/01/2022 19:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: KjellMa
Bjørk kan miste brennverdi fort etter felling hvis det bare blir liggende. Er det litt fuktig der de ligger, så blir de porøse. Er det soppdannelser i veden tar det veldig lang tid å tørke de, og du vil kanskje ikke ha den veden innendørs heller

Ja, jeg har notert akkurat det. Furustammene jeg kapper og kløyver er fin-fine etter ti år mens bjørkene er i forskjellig grad av forfall. Tror kanskje at furuveden blir stablet for peisbruk mens bjørkene får bli bålved.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697627 01/02/2022 10:06
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Furu er jo så fulle av harpiks at de kan bruke flere hundre å på å råtne uti naturen, mens jeg har hatt 10 år gammel bjørkeved som har ligget greit tørt stablet men som har blitt til bare støv.

Hadde det ikke vært for all lyden furua lager i peisen og det kraftig økte feiebehovet furu utgjør, hadde jeg også satset på furu som peisved.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support