Se på myter om elterrengsykling på nytt?
|
Se på myter om elterrengsykling på nytt?
24/01/2022 12:01
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
TS har vært på ballen angående elterrengsykling siden starten - veldig bra! https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/myter-om-elsykkel-og-elsyklingSpesielt tenker jeg på følende punkter, som som kanskje fremstod i overkant bombastiske, fremdeles oppfattes likt?: Forholdet til andre markabrukere vil endres: SANT Motoren vil kunne ødelegge manges inntrykk av terrengsyklister som friske, sunne markabrukere med sammenfallende interesser som turgåere.(Jeg opplever like mange smil og hyggelige samtaler med andre markabrukere som før, men stadig færre spørsmål om jeg har elsykkel eller ikke. Dette underbygger mitt inntrykk av at de fleste andre brukere ikke ser noen særlig forskjell på sykler med og uten motor). Elsykling forringer naturopplevelsen: SANT Til en viss grad – du visker ut følelsen av variasjon i underlaget og kjører uavhengig av natur, snarere enn på underlagets premisser. Røtter, steiner og motbakker blir mindre følbare enn uten motorhjelp.(Jeg sykler, trasker og går hele året i marka, og det er et poeng at når man beveger seg raskere så får man med seg mindre av omgivelsene. Men man tar da pauser og nyter utsikten. Dette gjelder for både ski og sykling etter min erfaring). Markavernere vil hate oss: SANT Høyst sannsynlig vil argumenter om at terrengsyklister er ansvarlige markabrukere møte (enda) mer motstand. Utbredelsen av elsykling i skogene vil kunne bli brukt som argument mot alle terrengsyklister.(Jeg opplever like stor eller større oppmerksomhet rundt stivettregler blant de jeg sykler sammen med og møter. Samtidig hører jeg lite om at elsyklister ødelegger for vanlige syklister. Dette gjelder også i NOTS-sammenheng og diskusjoner der andre naturorganisasjoner som DNT og andre deltar). - Vi har mer erfaring nå enn i 2019. Hvordan oppleves disse punktene i dag?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Se på myter om elterrengsykling på nytt?
[Re: simenf]
25/01/2022 06:44
|
olechr
More than words
|
More than words
Kommer vel litt an på. Selv er vel de turene med mest fokus på naturopplevelsen jeg har nettopp på en elsykkel. Da er det litt mindre kjas og mindre fokus på treningen. Oppleverer heller ikke noe mer negativt mot andre naturbrukere, men mulig andre gjør det.
Markavernere hater oss nok enda mer, men samtidig så er det vil lite naturvernerne i feks Østmarka hater mer enn vanlige ritt som feks TSR rittet. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
25/01/2022 11:35
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Motorisert ferdsel i naturen er fortsatt motorisert ferdsel i naturen. Så nei, mitt negative ståsted til motorbruk i naturen har ikkje endra seg.
Redigert av TrondAM; 25/01/2022 11:35.
|
|
|
25/01/2022 11:43
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Jeg føler at de eneste som hater elsyklene er andre syklister. Har ikke opplevd hverken mer eller mindre ugleseeing fra fotgjengere de gangene jeg er på en elsykkel i alle fall.
Men jeg har vesentlig lavere konkurranseinstinkt på el-sykkelen. Forskjeller mellom elmotor-produsenter er uansett for stor til å konkurrere på lik linje med andre. Og så er det veldig få strava-segmenter og lite konkurranse på dem på elsykkel-strava. Deretter følger at naturopplevelsen og kosefaktor er minst like bra på elsykkelen.
Jeg er dog glad i litt konkurransefaktor, så gir ikke opp den vanlige sykkelen. Elsykkelen gir god variasjon dog.
Redigert av vids; 25/01/2022 11:46.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
25/01/2022 12:55
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Fra mitt perspektiv, erfaring med el-sykkel på sti vinter 2018 (brukte begge deler i 2019 og deretter kun el). Hovedsakelig område som sykles i; Eiker&Drammen
Tipper svarene folk avgir vil variere stort etter område man bor og faktisk erfaring med el-sykkel.
Forholdet til andre markabrukere vil endres: SANT
Motoren vil kunne ødelegge manges inntrykk av terrengsyklister som friske, sunne markabrukere med sammenfallende interesser som turgåere.
-> Delvis sant. Men til det positive. Nysgjerrighet og flere samtaler med turgåere. "gnål" og slenging med leppa fra andre syklister, både på kødd og dønn ekte motstand.
Elsykling forringer naturopplevelsen: SANT
Til en viss grad – du visker ut følelsen av variasjon i underlaget og kjører uavhengig av natur, snarere enn på underlagets premisser. Røtter, steiner og motbakker blir mindre følbare enn uten motorhjelp.
-> USANT. Egen sykling og fokus har endret seg til mer turfokus. El-sykling har IKKE forringet MIN naturopplevelse. Kun økt den.
Markavernere vil hate oss: SANT
Høyst sannsynlig vil argumenter om at terrengsyklister er ansvarlige markabrukere møte (enda) mer motstand. Utbredelsen av elsykling i skogene vil kunne bli brukt som argument mot alle terrengsyklister.
- > Kun opplevd på terrengsykkel.no.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
26/01/2022 09:13
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
ELsyklister lever opp til argumentet at med ELsykkel kommer de seg på lengre turer innover i marka.
--> feil. De selvshuttler seg til de nære godnedkjøringene om og om igjen.
Redigert av Fjeldheim; 26/01/2022 10:10.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
26/01/2022 09:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
ELsyklister lever opp til argumentet at med ELsykkel at de kommer seg på lengre turer innover i marka.
--> feil. De selvshuttler seg til de nære godnedkjøringene om og om igjen. Økt slitasje altså.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
26/01/2022 10:19
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Elsykler vs Analoge sykler er kun en TS forum konflikt, IRL er det bare fryd og gammen: SANT I og med at det virker som vi bare kan finne på nye påstander så heiv jeg meg på her 
|
|
|
26/01/2022 10:40
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
To kjappe kommentarer: 1) Spørsmålet om motorisering av sykling generelt og frislipp av motor i utmark spesielt, har heldigvis lite eller ingenting å gjøre med om elsyklistene blir møtt med smil og prat. Selvfølgelig er folk hyggelig mot hverandre, skulle bare mangle. Jeg møter mange elsyklister, har absolutt ingenting imot dem, det er hyggelig folk, stadig flere av dem er mine venner og kolleger, og jeg setter stor pris på en prat i Marka. Det betyr ikke at de prinsipielle betenkelighetene ved motorisering forsvinner. 2) Jeg frykter også at mange kan få en kalddusj den dag det går opp for dem at elsykler strengt tatt ikke er sykler, til tross for hva produsenter, forhandlere og sykkelpresse sier. Elsykler er for øyeblikket likestilt med sykler på de fleste vis, etter en bølge med regelendringer til fordel for motorisering. Denne bølgen varer ikke nødvendigvis evig. I dag er elsykkel klassifisert som sykkel, på linje med el-sparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy, selv om de alle etter vegtrafikklovens definisjon er motorvogner. Nå varsler regjeringen at el-sparkesykkel omklassifiseres til motorvogn, i tråd med vegtrafikklovens definisjon. Samme gjelder andre små elektriske kjøretøy som Segway og elektriske enhjulinger, ståbrett og skateboard. Omklassifisering åpner for bl.a. promillegrense, aldersgrense og hjelmpåbud, og muligens bl.a. obligatoriske ansvarsforsikring. Elsykkel omfattes ikke av endringene, og vil dermed fortsatt være likestilt med sykkel. Men ettersom motorteknologien utvikler seg, produsentene presser på for andre og mer liberale reguleringer for både motoreffekt og toppfart, og når vi vet hvor lett det er å fjerne fartsbegrensing for motorstøtte eller anskaffe elsykler med ulovlig motor, kan spørsmålet raskt bli reist om det er grunnlag for fortsatt å sidestille elsykler med sykler. Særlig i utmark, der prinsippet om ikke-motorisert friluftsliv fortsatt står sterkt blant mange. Det er ikke gitt at vi vil forsette å mene at motorisering i all dets former er ønskelig. Den gjenstår å se om en slik potensiell reaksjon og mulig motbølge mot motorisering vil ramme kun elsykling eller om også sykling i utmark går med i dragsuget. Vi får se hva fremtiden bringer. Kanskje er dette bare tomme spekulasjoner, alt blir fryd og gammen, og menneskeheten kollektivt går over til å bruke motor uansett hvordan vi beveger oss  *** For øvrig har denne tråden sitt utgangspunkt i kun noen få av spørsmålene som Terrengsykkel i 2019 vurderte - bildet er jo bredere. Og filologen i meg verker etter å si at en myte som bekreftes, ikke er en myte 
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
26/01/2022 11:00
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
ELsyklister lever opp til argumentet at med ELsykkel kommer de seg på lengre turer innover i marka.
--> feil. De selvshuttler seg til de nære godnedkjøringene om og om igjen. Åpenbart at noen gjør dette, men hvor stor andel? Jeg kjenner ingen elsyklister som gjør dette i særlig grad (så fall sporer de ikke dette på strava).
|
|
|
[Re: Sepeda]
26/01/2022 11:15
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Spørsmålet om motorisering av sykling generelt og frislipp av motor i utmark spesielt, har heldigvis lite eller ingenting å gjøre med om elsyklistene blir møtt med smil og prat...
...Så får vi se om en slik potensiell reaksjon og mulig motbølge mot motorisering vil ramme kun elsykling eller om også sykling i utmark går med i dragsuget Det er en sammenheng mellom smil og lovgivning. Hvis elsykling i marka ikke OPPLEVES som en utfordring, er det trolig ikke det. Hvis det stort sett kommer positive tilbakemeldinger på at flere kan oppleve marka, få rørt på seg og få gode opplevelser på elsykkel, så sees dette som noe positivt, så lenge det ikke går utover naturen eller andre brukere. Og det siste har det i svært liten grad vært rapportert om eller dokumentert siden 2019. Akkurat det er jo poenget med denne tråden, nemlig å få et bilde av hvordan gamle myter faktisk oppleves i dag. Det er åpenbart at innstrammingen for elsparkesykler og ståhjulingerer er på grunn av ulykker og utfordringer i TRAFIKKEN. Siden konflikter rundt elsykling i marka er omtrent fraværende i media, så er det vel ikke noe lovgivere ønsker å bruke tid på. En innstramming på elsykling i marka er vel derfor trolig ikke nærstående.
|
|
|
26/01/2022 11:29
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg er enig med det du skriver om dagens situasjon, Simen, og spørsmålene du stiller innledningsvis er absolutt berettigede.
Poenget mitt er at ting kan endre seg i fremtiden. Liberalisering og innstramninger går i bølger.
Jeg sier ikke at utfordringene for motorisering av sykling vil være de samme som vi har sett for elektrisk mikromobilitet i byene.
Jeg skal ikke gjenta poengene over, men eksempelvis kan det å bruke stadig sterkere elektrisk motor der man kan klare seg uten, særlig i utmark, ikke nødvendigvis klinge like godt og bærekraftig om noen år som det gjorde i 2017.
For øvrig vil jeg virkelig ikke ødelegge gleden for de mange som har stor nytte av elsykling. Jeg ser dilemmaene, og beklager at forumdebatter nødvendigvis blir forenklede, polariserte og ofte harselerende. Og jeg mente ikke å spore av tråden!
|
|
|
28/01/2022 13:08
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hyggelig å kunne være enige om noe, Sepeda :-)
Som du sier, det er avgjørende at folk oppfører seg for å beholde et gode som tilgang til marka med elsykkel. Dette kan endre seg i fremtiden om det blir mange konflikter eller om det politiske landskapet endrer seg.
Men (heldigvis) har det ikke vært noe stort trykk for å endre på maks effekt eller fart (i hvert fall ikke fra produsentene) i EUs regelverk siden reglene kom i 2012. Det virker som at produsentene er happy med de reglene som er, og at de har akseptert at det går ann å lage gode elterrengsykler innenfor dette regelverket. Det er derfor ingen kamp om "stadig sterkere elektrisk motor", da makseffekten (to-tre ganger nominell effekt) i alle motorer som samsvarer med regelverket begrenses av varmgang og tilgjengelig effekt (indirekte størrelsen) fra batteriet. At utviklingen resulterer i stadig mer effektive motorer og drivverk, med bedre respons og mer naturlig sykkelfølfelse, må man nesten se på som noe positivt. Men dette vil ikke gjøre at syklene går fortere.
|
|
|
29/01/2022 08:48
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg er veldig usikker på om denne debatten har særlig mye for seg. Lovgiver har gjort en vurdering av elsykkel som sådan og kommet til at de som hovedregel vil sidestille elsykkel og sykkel også i marka. I f.eks Oslo hvor markaloven gjelder hadde de en mulighet via lokal forskrift til å hindre elsykkel, men det lot de være. Samtidig har vi en teknologisk utvikling som gjør at forskjellen mellom elsykkel og sykkel rent visuelt ikke lar seg skille og da blir det også vanskelig å håndheve i praksis denne type regler. F.eks har jeg en pendlersykkel som er el, hvor det er kliss umulig for en som ikke er kjenner å se at den er elektrisk, ref. bildet. For ordens skyld er det på styret en helt ordinær Garmin og den klumpen på seterøret en Abus Bordo lås. Trek lanserte jo nylig en sykkel hvor du kan ta ut motor/batteri og velge om du vil sykle med eller uten assistanse ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121715&filename=Ampler.jpg) For egen del kjøpte jeg en laveffekt elsykkel 1. oktober og observerer følgende for min del: - Turene har blitt lenger i km, men ikke tid, men jeg oppsøker også grisgrendte strøk, dvs. at jeg overhodet ikke kjører favorittstien flere ganger på samme tur som enkelte prøver å påstå. Nå skal det sies at det ikke er noen forskjell fra tidligere mønster, men pga. økt rekkevidde kan jeg også variere mer og har også funnet nye fine varianter. Det passer også veldig godt med det bruksmønsteret andre jeg kjenner har, og på en gjennomsnittlig tur ser jeg knapt andre folk, dvs. på turene på ukedager ser jeg ingen, men på søndager noen ytterst få. Når jeg ser på min personlige heatmap så stemmer realitetene godt med min egen opplevelse. - Jeg er mindre restriktiv med høydemeter, dvs. at tidligere prøvde jeg å beholde de høydemeterne jeg hadde skaffet meg lengst mulig, nå er det lettere å klatre mange ganger. - Formen går opp i følge Strava, sånn ca. 10-12%, og jeg var i rimelig god form fra før. Samtidig har jeg jevnere belastning, dvs. går sjeldnere i makspuls. En elsykkeltur gir tilsvarende uttelling på "exertion"-skalaen til Strava som en vanlig tur. - Jeg nyter fremdeles å sykle på mine vanlige stisykler, selv om det siste måned har blitt lite pga. nødvendig vedlikehold på disse, samt at jeg vil ha de vanlige syklene nullstilt til barmarkssesong. For månedene oktober-desember var det ca. 50/50 fordeling mellom el og ikke. - Elsykkel erstatter glatt en fatbike, derfor solgte jeg også min Salsa Bucksaw da jeg fant ut jeg fint klarer å sette selv førstespor om det skulle trengs - Hvorfor valgte jeg lavveffekt og ikke full? Det var fordi jeg ville ha en sykkel som er grei å håndtere inn og ut av bil og som i størst mulig grad føles helt lik de øvrige stisyklene. Videre at den ikke trenger elsykkelspesifikke deler som gaffel, kjede etc. - Så hører det til historien at Orbea leverte min sykkel uten begrensning, dvs. at den kunne yte 85Nm i stedet for riktig RS-tune som er 60Nm, fremdeles med lovlige ytelser med nominell effekt og maks hastighet. Til mitt bruk så følte jeg ikke at det var noen fordel i det hele tatt, så det ble aldri brukt, og jeg har nå fått flashet riktig firmware inn på motoren. Gevinsten er lenger rekkevidde. - Hastighetssperren på 25 km/t gjør meg ingenting, og jeg har ikke noe savn etter mer, og innenfor lovlige rammer er jeg bare en flash av firmware unna for å få mer lovlig effekt, noe som heller ikke er tema for meg. - Jeg bor ca. 7 km fra stiene, og elsykkelen har plutselig blitt et alternativ til å ta transporten dit hjemmefra, det tar rett og slett for lang tid med vanlig sykkel på kveldstid. I de 7 km ligger det en brutal stigning helt i starten.
Redigert av Ugla; 29/01/2022 09:56. Rediger grunn: la til litt mer
Lars-Erik
|
|
|
29/01/2022 19:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Påstanden om at elsykkel i utmark er utsatt på grunn av konfliktnivå er en typisk stråmann fra @Sepeda, uten rot i noe form for empiri. Faktum er at lovgiver har ønsket slik sykling velkommen og at det p.t. ikke er hverken noe trykk i opinionen eller blant politiske aktører for å reversere dette. Å sammenlikne dette med sparkesykler i bybildet er helt useriøst.
|
|
|
[Re: larsdx]
29/01/2022 20:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Påstanden om at elsykkel i utmark er utsatt på grunn av konfliktnivå er en typisk stråmann fra @Sepeda, uten rot i noe form for empiri. Faktum er at lovgiver har ønsket slik sykling velkommen og at det p.t. ikke er hverken noe trykk i opinionen eller blant politiske aktører for å reversere dette. Å sammenlikne dette med sparkesykler i bybildet er helt useriøst.  Huffameg, jeg liker ikke å kverulere på forumet, men for å ta det punkt for punkt: Jeg kan ikke se at jeg har påstatt at elsykkel i utmark er utsatt på grunn av konfliktnivå. Jeg vet heller ikke hvilket konfliktnivå du tenker på, eller mellom hvem. Om det er konflikter mellom brukere du tenker på, har min skepsis til motorisering av sykling og friluftslivet ikke grunnet i det. Du sier at det en typisk stråmann fra min side. Det må bety at jeg har tillagt andre en mening uten at de har denne meningen. Det kan jeg heller ikke se at jeg har gjort. I Terrengsykkel sin gjennomgang derimot, gjaldt et par av punktene hvorvidt elsykling i utmark påvirker forholdet mellom brukere. De punktene er blitt diskutert i tråden. Om det er dette du tenker på, kan det knapt sies å være min stråmann. Jeg har heller ikke påstatt at det p.t. er noe trykk i opinionen eller blant politiske aktører for å reversere det gjeldende regelverket for elsykling. Jeg skrev derimot at prinsippet om ikke-motorisert friluftsliv fortsatt står sterkt blant mange, og at det ikke er gitt at vi vil forsette - underforstått: i fremtiden - å mene at motorisering i alle dets former er ønskelig. Det tror jeg ikke er helt virkelighetsfjernt, selv om jeg åpenbart kan ta feil. Jeg nevnte el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøy fordi de, i likhet med elsykler, etter vegtrafikklovens definisjon er motorvogner. Og fordi de, i likhet med elsykler, for øyeblikket er klassifisert som sykler på de fleste områder. Men regjeringen varsler altså nå at dette endres for el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøy, som igjen skal klassifiseres som motorvogner. Og denne eller fremtidige regjeringer kan i prinsippet like lett endre regelverket for elsyklers del, slik det er nedfelt i forskrift. Men du har rett i at Stortinget må behandle eventuelle lovendringer hva gjelder elsykling i utmark, slik tilfellet var for Markaloven. Poenget mitt er at syklister bør være oppmerksom på at selv om elsykler hyppig omtales som sykler, reguleres bruken av elsykler på annet vis enn for sykler. Det gjør at fremtidige endringer i regulering av bruken ikke er utelukket, om det så er endring i forskrift eller lov. Om det ikke hadde vært tilfellet, hadde vi ikke hatt noen debatt om bruk av elsykler i utmark tidligere, og vi ville ikke hatt noen usikkerhet om bruk av elsykler i nasjonalparker i dag. Jeg spesifiserte for øvrig at jeg ikke sier at eventuelle fremtidige utfordringer for motorisering av sykling vil være de samme som vi har sett for elektrisk mikromobilitet i byene. Så å tilskrive meg den meningen og kalle det useriøst, er ikke helt rettferdig. Om jeg forstår deg riktig, mener du at det er ingenting i dag som tyder på at regelverket for bruk av elsykkel vil bli strammet inn. Det er jeg enig i. Jeg håper at du leser mine innlegg med samme velvilje, uten å pøse på med merkelapper som stråmann og useriøst  Det er bare så kjipt å måtte gå slike runder.
|
|
|
30/01/2022 07:02
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Artig med slike tråder, og de er viktige siden de viser til et stort skisma innad i sykkelkultusen. Sånn sosiologisk kan en si at motor/ikke-motor-spørsmålet pirker borti noen av de mest sentrale sykkelverdiene.
1) at en syklist drives fram av egen styrke 2) en kan ikke kjøpe seg til styrke
Det er bra at vi snakker sammen om dette, for ellers kan byllen vokse til en svulst og til slutt får vi en full Balkanifisering av sykkelmiljøet. Vil vi gå ned den veien hvor bror står mot bror? O ve!
Stonewall-organisasjonen i UK er for tida i en enorm indre konflikt om hvorvidt det er eller ikke er seksuelt diskriminerende av lesbiske kvinner å ikke ville ha sex med transkvinner. Det er et blodig skisma som er sårt for mange parter siden det er kryssende, vitale verdier opp mot hverandre. Det er den samme sårheten vi ser i skrotsykkel med motor/ekte sykkel-debatten her hjemme på bjerget.
PS: Det er ingen som snakker så mye om at elsykler er svært dyre, og at de - om de skulle bli populære - vil drive sykkelkostnadsnivået opp. Det selges jo elsykler nede på Hankis som koster opp mot 100 000kr Det er jo snøskuterpriser!
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
31/01/2022 07:51
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Artig med slike tråder, og de er viktige siden de viser til et stort skisma innad i sykkelkultusen. Sånn sosiologisk kan en si at motor/ikke-motor-spørsmålet pirker borti noen av de mest sentrale sykkelverdiene.
hvorvidt det er eller ikke er seksuelt diskriminerende av lesbiske kvinner å ikke ville ha sex med transkvinner. HAHAHA hvorfor tok ikke Solvang dette opp i debatten når de først touchet tema trans og kjønn?  Fantastisk sammenlikning
|
|
|
31/01/2022 22:14
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Men (heldigvis) har det ikke vært noe stort trykk for å endre på maks effekt eller fart (i hvert fall ikke fra produsentene) i EUs regelverk siden reglene kom i 2012. "
Seff ikkje, all logikk tilsei at sålenge markedet for dagens lovlege utstyr ikkje er melka nok er det ingen grunn til å pushe på for å endre på dette.
|
|
|
[Re: TrondAM]
11/03/2022 08:16
|
simenf
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
"Men (heldigvis) har det ikke vært noe stort trykk for å endre på maks effekt eller fart (i hvert fall ikke fra produsentene) i EUs regelverk siden reglene kom i 2012. "
Seff ikkje, all logikk tilsei at sålenge markedet for dagens lovlege utstyr ikkje er melka nok er det ingen grunn til å pushe på for å endre på dette. Men den logikken skulle det vel ikke være mulig å selge elsykler med mindre effekt?
|
|
|
|
|