Tesla Model 3 - potensielt rustproblem
|
Re: Tesla Model 3 - potensielt rustproblem
[Re: Knirkekne]
16/12/2021 09:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er har vært kommunisert siden Jesu tid at Tesla har tynn lakk og bør beskyttes med skvettlapper. Du kjenner sikkert en del personer som har så lite aktivitet på forum og sosiale medier at det ikke vil få med seg dette, ikke sant? Hovedproblemet er at dette ikke er kommunisert fra dem som har laget bilen til dem som har kjøpt den. DET er problemet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
16/12/2021 09:05
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hovedproblemet er at dette ikke er kommunisert fra dem som har laget bilen til dem som har kjøpt den. DET er problemet.
Erkjenner de det som et problemet da?
|
|
|
[Re: Kriss]
16/12/2021 09:15
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Hovedproblemet er at dette ikke er kommunisert fra dem som har laget bilen til dem som har kjøpt den. DET er problemet.
Erkjenner de det som et problemet da? Når de tar seg bryet med å ettersende et 'all weather kit' så erkjenner de problemet slik jeg ser det. Var det ikke et problem ville de ikke sendt. Når de i tillegg forventer at du montere det selv - eller betaler dem (!!) for å montere det for deg, så prøver de å vri seg unna ansvaret. Hadde de gjort dette riktig ville de slengt på en 'om du ikke får det montert bortfaller lakkgarantien på eksponerte områder' - men da måtte de samtidig innrømmet at de faktisk hadde en svakhet. I mine øyne burde trådstarter ha en god sak (i Norge vel og merke). Det sagt: F.eks. VAG ville ikke tatt seg bryet med å sende deg skvettlapper en gang. Og fått Møller til å blånekte for alt inntil du gikk lei. Så Tesla er ikke alene der.
|
|
|
[Re: Kriss]
16/12/2021 09:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Erkjenner de det som et problemet da? Om de erkjenner sin egen mangel på kommunikasjon som et problem, har jeg ingen formening om.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Kakachka]
16/12/2021 09:23
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erkjenner de det som et problemet da? Når de tar seg bryet med å ettersende et 'all weather kit' så erkjenner de problemet slik jeg ser det. Var det ikke et problem ville de ikke sendt. . Ok Hvis dere mener den tynne lakken ikke er et problem, men at det bare er mangelen på skvettlapper som er det så..
|
|
|
16/12/2021 09:45
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Det største markedet deres er jo USA og i deler av det landet er vinterforholdene vel så tøffe som i Norge Men er de delene av USA der de har "vel så tøffe forhold" de delene der Tesla selger flest biler?
|
|
|
[Re: oyvinsr]
16/12/2021 10:03
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det største markedet deres er jo USA og i deler av det landet er vinterforholdene vel så tøffe som i Norge Men er de delene av USA der de har "vel så tøffe forhold" de delene der Tesla selger flest biler? Nei - de selger flest biler i California. Vanskelig å finne gode sammenligninger uten å bruke mye tid, men i 2020 ble det solgt 7700 Tesla Model 3 i Norge. I Colorado, som må sies å ha tøffe vinterforhold, ble det solgt ca 13000 Tesla av alle modeller.
|
|
|
[Re: Menkromsen]
16/12/2021 14:57
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det finnes dog en produsent som har laget noen skvettlapper som har utmerket funksjon og som ikke har noen av disse problemene. EV mudflaps. Laget av en kar i Quebec i Canada som bla. driver med antirust på Teslaer. Sjekk ut deres offisielle nettside: https://evmudflaps.com/Kan kjøpes på begood.no. Noe dyre, men det er de verdt for å unngå problemer på akkurat dette området i all uoverskuelig fremtid :-) Hei, takk! Disse ser bra ut. En mulig utgang på hele greia er jo at jeg tar jobben sjøl med å få lakkert opp dette og eventuelt legge over folie, i tilfelle med en brukbar skvettlapp i tillegg. Mitt poeng er fortsatt at enten bør de behandle dette som en garantisak nå, eller de burde ha kalt bilen inn for ettermontering da de skjønte at dette var et problem. Jeg har betalt en halv million for en bil, og etter to år skal den ikke se sånn ut. Som forbruker mener jeg man har lov til å være temmelig inkompetent når det gjelder å modifisere en ny bil for at den skal tåle å bli brukt der den er kjøpt. Ja, jeg kunne greid dette sjøl, og ja, jeg burde vel i ettertid gjort det. Det betyr ikke at det skal være sånn. Min svigerfar på 84 har akkurat samme bil og samme problem, men er nok ikke veldig mye inne og nerder på nettforum eller er veldig operativ på mail heller. Ei heller har han noen gang mekka bil. Burde han også gjort det? sv
|
|
|
[Re: svegar]
16/12/2021 16:53
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Jeg syns det er horribelt at Tesla Norge sender ut skvettlappene uten noen form for info eller retningslinjer. Tipper det er mange som ikke har gjort noe med dette.
Sjekket 3 biler i dag på parkeringsplassen foran Meny. Alle uten skvettlappene.
|
|
|
[Re: ]
17/12/2021 07:28
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Skitt. Ligner jo en 12 år gammel bil dette her. Tror jeg venter litt med å bestille den Tesla MY.
|
|
|
17/12/2021 07:32
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Til info: "Teslas come with a 12-year Body Rust Limited Warranty. But it has lots of conditions and becomes void if you do any rustproofing"
|
|
|
[Re: Panda]
17/12/2021 08:45
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Til info: "Teslas come with a 12-year Body Rust Limited Warranty. But it has lots of conditions and becomes void if you do any rustproofing" Det er jo lovende. Så hvis jeg selv pusser og lakkerer dette området så er det ikke lengre garanti? Og Tesla vil ikke gjøre noe med det, så jeg skal kjøre rundt med bart metall under kanalen på bilen? sv
|
|
|
[Re: Panda]
17/12/2021 09:17
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Skitt. Ligner jo en 12 år gammel bil dette her. Tror jeg venter litt med å bestille den Tesla MY. Bare du passer på at den ikke er produsert i USA så skal det nok gå greit. Alle kommer nå med skvettlapper ferdig montert når du henter bilen. Og lakken i Kina får gode skussmål. https://elbilforum.no/index.php?topic=57445.0Det jeg er mest spent på er om Tyskerbilene blir like gode som Kina-bilene eller om de trenger litt innkjøring først.
Jepp
|
|
|
[Re: ]
17/12/2021 11:38
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Ser jammen slik ut, garantien gjelder gjennomrusting (hull) som følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år. Slitasje og stensprut er untatt. Så hvis du ikke bruker bilen på 12 år fra ny, lagrer den tørt og innendørs, og det ruster hull fra innsiden og ut, da er det muligheter Begrenset Rustgaranti Denne begrensede rustgarantien gir dekning mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde.
Unntak:
- Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling; - Korrosjon fra defekter i materialer som ikke er produsert, tilført eller installert av Tesla, som forårsaker perforering i karosseripaneler eller chassiset fra innsiden ut; - Overflate- eller kosmetisk korrosjon som forårsaker perforering av karosseripaneler eller chassiset fra utsiden inn, som følge av for eksempel stensprut eller riper; - Korrosjon forårsaket av, på grunn av, eller som følge av ulykker, misbruk, forsømmelse, feil vedlikehold eller bruk av kjøretøyet, installasjon av tilbehør, eksponering for kjemiske stoffer eller skade som følge av force majeure, miljø, brann, eller feil oppbevaring.Kilde: https://www.tesla.com/no_NO/support/vehicle-warrantySå de som monterer uoriginale skvettlapper bryter garantien, streng tatt... ![[Linket bilde fra tesla-info.com]](https://tesla-info.com/images/m3paint.jpg) Dette dekkes ikke av rustgarantien, ingen hull fra innsiden og ut, og årsaken er stensprut hvis man leser med advokatbriller riktignok.. Dette er vel helt standard for alle bilprodusenter, at 12-års garantien dekker gjennomrusting fra fra innsiden og ut, og ikke dekker steinsprut eller mangelfullt vedlikehold, mulig det fins noen hederlige unntak? Jeg mener at en reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven må gå an her? De har levert en ting der en feil har utviklet seg etter kort tid, en feil man ikke får på andre biler.
|
|
|
17/12/2021 15:40
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har hatt en del flere meldinger med Tesla nå. Foreløpig ikke mulig å få noen i tale. "Det er steinsprut som har forårsaket lakkskaden på bilen din. Dette dekkes ikke av Tesla". Videre "Her er det gjort en vurdering og avgjørelsen er tatt på bakgrunn av undersøkelsen av bilen. Dette er ikke noe Tesla dekker. Vedrørende rustgaranti dekker ikke den rust som oppstår grunnet ytre påvirkning." Som om rust kan oppstå av seg selv.
De unnlater å svare på spørsmål om hvordan jeg kunne unngått dette ved normal bruk i Norge. Hva skulle jeg gjort annerledes? Jeg mener også at dette ikke er "steinsprut" slik man normalt forstår steinsprut. Dette er uungåelig sandblåsing av et ubeskyttet område på bilen, og kan ikke unngås ved normal bruk av bilen. Dette har Tesla til en viss grad innrømmet gjennom å sende ut skvettlapper til tidlige modeller, og gjennom at alle biler levert etter at de skjønte dette har installert skvettlapper som standard.
Foreløpig står bilen på verksted og jeg kjører en identisk lånebil. Jeg kan leve med dette i noen år, men jeg ser ikke veien til en løsning.
sv
|
|
|
24/12/2021 10:30
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tesla har ikke levert bilen med nødvendig utstyr tilpasset bruksområdet. De fant ut at skvettlapper var nødvendig rimelig seint på 3, men min Y kom med det standard. Dette må de fikse etter min mening.
På den annen side: hvis du ikke skjønner selv at dette kommer til å skje når du ikke har skvettlapper…
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
24/12/2021 13:42
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det derre ‘ytre påvirkningsgreiene’ går jo direkte mot forventet bruk av varen. På den annen side har man jo et ansvar for å bruke og vedlikeholde varen slik selger opplyser. (Dette må henge på greip med hva du kunne forvente og hva du har fått opplyst før du kjøpte varen)
|
|
|
26/01/2022 20:01
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Med fare for å gjøre dette til en klage på Tesla-tråd kan jeg opplyse om at jeg har havnet i en liten tvist med Tesla om noe av den samme tematikken:
Tesla Model 3 Performance levert ut i desember 2019 og gått 47500, inne for å skifte hjullager på garanti. Blir oppringt underveis og meldingen er: vi har oppdaget at bremseskriver og bremseklosser er utslitt/rustet (totalt utslitt foran, nesten utslitt bak). Argumentasjonen deretter går ca. som forventet:
Meg: skal bremser virkelig ikke vare mer enn 47500 km/2 år? T: Joda, problemet er at du ikke har hatt den årlige bremseservicen Meg: om denne er såpass viktig - burde dere ikke sagt fra klart og tydelig og kanskje også ikke sagt at "garantien påvirkes ikke av om anbefalt vedlikehold ikke gjennomføres"? T: Det er bare en anbefaling og dersom kalipperen hadde blitt ødelagt hadde det gått på garanti, men bremser for øvrig er slitedeler Meg: men slitedeler må jo også oppfylle enkelte krav til varighet mv? T: Joda, men Brembo sier at bremseskiver/klosser ikke varer i mer enn 30K om man ikke gjennomfører bremseservice Meg: Fint at dere vet det, burde dere ikke sagt det til meg, kanskje spesielt siden dere også sier at bilen sier fra når den trenger service? T: (mumle mumle) Nå er det faktisk sånn rettslig at når du aksepterte reparasjonen muntlig i telefonen så er det en separat tjeneste vi utfører på bilen og ikke en garantisak Meg: Nå er det vel strengt tatt sånn at mine rettigheter etter forbrukerkjøpsloven fortsatt er i behold, men om du vil for fortsettelsens del kan jeg godt kalle regningen et erstatningskrav som følge av en mangel fremfor et krav om utbedring....
Deretter går vi i sirkel frem og tilbake før vedkommende faller ned på at han ikke har nødvendig kompetanse til å håndtere saken og ber meg følge opp dette skriftlig. Hvor e-posten skal sendes kan han ikke opplyse, men jeg kan sende det til han så skal han videresende den internt og holde meg oppdatert.
Vi er altså på ca. 20K i utbedringskostnader på en bil som er 25 md. og har gått under 50K. Økonomisk står jeg dette av, men sånne folk som prøver å fremstå som kompiser og forklare meg jussen med små feil som gjør at de har rett og jeg feil greier å trigge meg skikkelig så jeg har ingen planer om å gi meg med det første. På ett eller annet tidspunkt vil ikke tidsbruken jeg legger ned lenger være forsvarlig, men jeg skal gi dette et ærlig forsøk.
@svegar: du har ikke tilfeldigvis en "reklamasjons-e-post" til Tesla?
|
|
|
26/01/2022 20:35
|
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Han har vel prøvd så godt han kan ift. føringer fra arbeidsgiver.
Bremser og klosser er forbruk, spesielt på El bil i saltland
|
|
|
[Re: kjasmas]
26/01/2022 21:22
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Med fare for å gjøre dette til en klage på Tesla-tråd kan jeg opplyse om at jeg har havnet i en liten tvist med Tesla om noe av den samme tematikken:
Vi er altså på ca. 20K i utbedringskostnader på en bil som er 25 md. og har gått under 50K. Økonomisk står jeg dette av, men sånne folk som prøver å fremstå som kompiser og forklare meg jussen med små feil som gjør at de har rett og jeg feil greier å trigge meg skikkelig så jeg har ingen planer om å gi meg med det første. På ett eller annet tidspunkt vil ikke tidsbruken jeg legger ned lenger være forsvarlig, men jeg skal gi dette et ærlig forsøk.
@svegar: du har ikke tilfeldigvis en "reklamasjons-e-post" til Tesla? slike tråder liker jeg; fire bremseskiver med klosser fra biltema + to øl og peanøtter koster meg en formidag og to tusen kroner. noen ganger er det greit med gammel bil
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
27/01/2022 06:59
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
@svegar: du har ikke tilfeldigvis en "reklamasjons-e-post" til Tesla? Min klagesak gikk til drammen_service@tesla.com sv
|
|
|
[Re: Stupfull]
27/01/2022 08:29
|
GeirK
More than words
|
More than words
Han har vel prøvd så godt han kan ift. føringer fra arbeidsgiver.
Bremser og klosser er forbruk, spesielt på El bil i saltland Jeg tar bremseservice selv hver vår når jeg setter på sommerhjula. Klosser og skiver var helt fine da jeg skiftet på ca 70000 i fjor vår: Jeg forventer ikke at det er mye annerledes i år.
|
|
|
27/01/2022 08:37
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har 280' km på min Tesla Model S P90D. Aldri tatt bremseservice. Skiver og klosser fortsatt bra. Men det henger nok sammen med lakkerte kalippere sies det på Teslaforumet på FB.
|
|
|
27/01/2022 08:42
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det henger nok mer sammen med at du kjører såpass mye. Mye av bremseproblematikken skyldes lite bruk.
|
|
|
27/01/2022 09:21
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vil jo ikke nødvendigvis påstå at ca. 23K km/år er lite bruk for min del heller?
I tillegg til at jeg vasker bil regelmessig og da også spyler bremser mv. godt har jeg til og med ved flere anledninger skrudd av regnereringen helt for å få bremset "skikkelig":
|
|
|
27/01/2022 09:30
|
GeirK
More than words
|
More than words
I tillegg til at jeg vasker bil regelmessig og da også spyler bremser mv. godt har jeg til og med ved flere anledninger skrudd av regnereringen helt for å få bremset "skikkelig":
Denne skrur seg jo av ganske mye når det er kaldt uansett.
|
|
|
27/01/2022 12:45
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg tar bremseservice selv hver vår når jeg setter på sommerhjula. Klosser og skiver var helt fine da jeg skiftet på ca 70000 i fjor vår: Jeg forventer ikke at det er mye annerledes i år.
Hva gjør du på en DYI bremseservice? LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
27/01/2022 13:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg tar bremseservice selv hver vår når jeg setter på sommerhjula. Klosser og skiver var helt fine da jeg skiftet på ca 70000 i fjor vår: Jeg forventer ikke at det er mye annerledes i år.
Hva gjør du på en DYI bremseservice? LarsB Tar ut klossene, renser ut all drit i kriker og kroker på klosser og i calipere, smører deretter alle glideflater samt anleggsflatene mot stemplene med bremsecaliperpasta.
|
|
|
27/01/2022 13:45
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Takk GeirK. Det er ting det aldri har falt meg inn å gjøre på den eldre dieselskodaen vår.
LarsB
|
|
|
|
|