Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Markiser, hva gjelder?

Markiser, hva gjelder? #2423683 28/07/2017 22:09
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Rart, men finner ingen terrengsykkel.no tråd om markiser, kan det stemme?
Trenger en på ca 3,2 x 1,5 meter først og fremst mot regn. Ønsker en som bygger så lite som mulig da det er litt lavt under takutspringet.
Ser at det selges matriser i flere butikker. OBS, Jula, Felleskjøpet, Europris, Byggmakker..., Og at det er omtrent like mange "proffe" leverandører. Kjell,Markisemannen, Scandic... Forskjellen i pris ser ut til å være i størrelsesorden 6x dyrere hos proffene. Dersom man kan bruke de målene butikkene leverer vel og merke. Proffene leverer jo også på mål.
Så spørsmålene.
-Er leverandører som Kjells og Scandic verdt 6x mer enn slike som selges hos butikkene?
- Har du en markise du gjerne vil anbefale?

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2423888 30/07/2017 09:25
Panda Offline
Besatt
Besatt
Har akkurat byttet en 18 år gammel markiseduk.
Byttet bare duken.
Ca. 3,3 x 2,6 meter hos Markisemannen, 7180 kr inkl. montasje.
Trodde jeg kunne bytte dette selv, men selger sa det var vanskelig å få det ordentlig.
Duken kostet 3200 og montasjen nesten 4000 kr!!!

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: Panda] #2423906 30/07/2017 12:50
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Har akkurat byttet en 18 år gammel markiseduk.
Byttet bare duken.
Ca. 3,3 x 2,6 meter hos Markisemannen, 7180 kr inkl. montasje.
Trodde jeg kunne bytte dette selv, men selger sa det var vanskelig å få det ordentlig.
Duken kostet 3200 og montasjen nesten 4000 kr!!!

Her ser jeg både pluss og minus. Pluss at du har en mekanisme som etter 18 år er verdt å ta vare på. Minus i veldig høy pris. Ser her og der at Kjells og Narkisemannen ser ut til å være spesielt dyre.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2424056 31/07/2017 07:24
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Vurderer å kjøpe herfra, noen mer erfaring? https://www.terrassemarkise.no/

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2424092 31/07/2017 08:57
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Markisebransjen er en cowboy bransje. Mange agenter som selger på provisjon. Alle har det til felles at de har mye rabatter. Er vel kalkulert inn i prisen at alle skal få minimum 20% rabatt. Her er det rom for å prute.

Uansett har skjønt at markiser har en sertifisering på hvor mye vind de tåler. De billigste egner seg ikke i Norge. Sjekk dette før du handler. Ellers så er det praktisk med motor, følte at dette var noe jeg egentlig ikke trengte (samme som med DI2) men fint å ha når du først har fått det.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2424093 31/07/2017 08:58
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har to markiser på hytta. DENNE er den jeg finner som likner mest. Motor og trådløs fjernkontroll.

Kjøpte seent på høsten da det var noen sinnsyke tilbud og endte med å betale kr. 1350,-/stk!!
Greie å montere. Duken virker bra. Mekanikken er solid.

Kjell og Markisemannen som annonserer med ''gratis'' befaring høres jo snille ut, men tar seg SVÆRT godt betalt da!!

terrassemarkise.no virker på meg svært overpriset det også, så Andreas reis til Vestby og ta en titt.

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2424488 01/08/2017 11:16
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kan nevne at Markisemannen skulle ha 3800 kr for motor og fjernkontroll. Jeg valgte å beholde manuellt sveiv.

Ser at Bauhaus skriver "Markisen er kun ment for solavskjerming og tåler ikke å være slått ut i dårlig vær med regn, torden, snøfall, frost eller vind over 10 m/s."

Det kan min dyre markise tåle, heldigvis da.
Kanskje det er forskjellen mellem dyr og rimelig markise?

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2606858 11/05/2020 21:37
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bumper denne - skal ha ny terrassemarkise og tre vindusmarkiser.

(Skal ikke monteres selv)

Noen som har anbefalinger eller frarådinger av leverandører? Kjells, Markisemannen, Scandic, Norsol, solskjerming AS, mm

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: simson] #2606883 12/05/2020 11:03
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simson

Noen som har anbefalinger eller frarådinger av leverandører? Kjells, Markisemannen, Scandic, Norsol, solskjerming AS, mm

Kontakt alle og inviter dem på befaring, og få tilbud. Flere leverandører har samme eier og lager, men svært ulik pris.
Jeg gjorde dette for to år siden, og tilbudet ble bedre når jeg nevnte at jeg sjekket flere leverandører.

Hold igjen en del av betalingen, inntil du er 100% fornøyd med løsning og montering.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: jag] #2606897 12/05/2020 11:35
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: jag
Kontakt alle og inviter dem på befaring, og få tilbud. Flere leverandører har samme eier og lager, men svært ulik pris.
Jeg gjorde dette for to år siden, og tilbudet ble bedre når jeg nevnte at jeg sjekket flere leverandører.

Hold igjen en del av betalingen, inntil du er 100% fornøyd med løsning og montering.

/Jan

Hver sin smak, men dette er aktivitet som jeg ikke gidder å holde på med. Jeg kjøpte screens i forfjor hos Solskjerming AS. Målte opp og plottet inn i nettbutikk, fikk opp pris med én gang. Bestilte og monterte selv. Veldig fornøyd. Om det ble billigst vet jeg ikke, jeg betaler gjerne litt ekstra for å slippe å forholde meg til hjemmebesøk fra selgere hos flere andre leverandører.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: jaknudsen] #2606930 12/05/2020 12:47
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: jaknudsen
Sitat: jag

/Jan

Hver sin smak, men dette er aktivitet som jeg ikke gidder å holde på med. Jeg kjøpte screens i forfjor hos Solskjerming AS. Målte opp og plottet inn i nettbutikk, fikk opp pris med én gang. Bestilte og monterte selv. Veldig fornøyd. Om det ble billigst vet jeg ikke, jeg betaler gjerne litt ekstra for å slippe å forholde meg til hjemmebesøk fra selgere hos flere andre leverandører.

Jeg gav det rådet til en kollega, han skulle ha litt ymse av solskjerming, og sparte ca 20000 på det.
Hver sin smak...

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2668313 14/06/2021 08:39
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bumper denne igjen.
Noen som vet om flere enn Solskjerming AS hvor man kan bestille selv?

Er på jakt etter zip screen for vippevindu og det hadde de ikke der. Ser Kjell og Scandic har, men da må vi igjennom enda en befaringsrunde.

Hvis vi må ha befaring og montering, hvem burde vi gå for?
Lady hadde ikke zip screen for vippevindu.

Er ganske utsatt for vind så skeptisk til tradisjonell markise. Trenger å kunne holde temperatur på soverom nede når det er sol og blåser.

Fant noe info på byggebolig.no tråd

Redigert av soeder; 14/06/2021 08:52. Rediger grunn: Lagt inn lenke til tråd på byggebolig
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: simson] #2668317 14/06/2021 08:54
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: simson
Bumper denne - skal ha ny terrassemarkise og tre vindusmarkiser.

(Skal ikke monteres selv)

Jeg har hørt mye rart om Kjells markiser. I sameiet vårt ingikk vi sågar en rammeavtale med dem, men det ble bare rot så vi sa den opp igjen før den egentlig trådde i kraft og gikk for Villamarkisen i stedet. Virker også som om Kjells er ekstremt dyre etter at svoger innhentet ett tilbud derfra, han valgte alternativet. Villamarkisen fungerer helt greit, det er en såkalt rabatt i avtalen på 30%, jeg oppfatter at alle får det slik at det egentlig er veil. pris.

Markisemannen må jeg si jeg er lite imponert over ift. service. Min godt voksne mor monterte fra Markisemannen for en del år siden. Nå er det ett eller annet galt med den, virker som om noe har gått i lås fordi den bare går ut 10-20 cm før den stanser - noen en kan gjenta helt til den er ute, mens den går inn igjen i en bevegelse.Sameiet har hatt avtale med Markisemannen i alle år, så en skulle tro at de visste hva de hadde levert, men nei da - her krever de at man bruker et skjema på web, at min gamle mor på 80 krabber opp på en stige og tar bilde av motoren før de kan sende servicemann.

Lars-Erik
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: soeder] #2668321 14/06/2021 09:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Vi har markiser fra Fasadeprodukter, og flere naboer har "screens". Vi er veldig fornøyde, og har ikke hørt noe om at de rundt oss har noe å klage på heller.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2668356 14/06/2021 10:41
Panda Offline
Besatt
Besatt
De her kjøpte i all fall dårlige markiser, hvordan kan de være utslitt etter 2 år bare?

https://www.nrk.no/trondelag/helseh...dskapshus-ma-bruke-presenning-1.15530714

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: Panda] #2668380 14/06/2021 12:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Panda
De her kjøpte i all fall dårlige markiser, hvordan kan de være utslitt etter 2 år bare?

https://www.nrk.no/trondelag/helseh...dskapshus-ma-bruke-presenning-1.15530714

De kjøpte ikke markiser. Det er problemet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: soeder] #2668418 14/06/2021 15:20
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Vi har sånne vindusmarkiser, og de er i alle fall knall i kraftig vind. Har en stor terassemarkise, men den kjører jeg inn når det blir god trekk. Vår har ikke noen automatikk, men du får vel markiser som kjører seg selv inn ved for mye vind.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2668788 16/06/2021 19:55
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Takk for innspill!
Prøver Fasadeprodukter, selv om det er 30% hos Kjell og Scandic. Får inntrykk av det er noe man "får" uansett, og man får uansett ikke vite fra hva.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: soeder] #2668861 17/06/2021 09:55
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Forøvrig samme eierselskap på Kjell, Fasadeprodukter og Markisemannen, uten at det trenger å ha noe å si for din del:

"..HD solskjerming, som eier Kjell's markiser, Markisemannen og Fasadeprodukter...."

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/markedet-for-solskjerming-tar-av-1.15088996

Ståle
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2697003 26/01/2022 19:58
perbl Offline
More than words
More than words
Tillater meg å bumpe opp denne.

Skal ta over ny leilighet om et par måneder, og fikk akkurat oversendt et tilbud fra Norsol til sameiet med skisserte priser som visstnok var rabatterte hvis flere kjøper samtidig. Ser man fort ender opp med 70-80k hvis jeg forsto tilbudet rett og antar 5-10000 kostnad for elektriker og leie av lift. Det er fire vindu av ulike bredde pluss en balkongdør i hjørneleiligheten jeg skal bo i.

Dette var utendørs zipscreens med motorstyring.

Er det dette prisleiet man må regne med for den typen? Alternativet er jo å fikse noe innendørs, det er mulig det er endel rimeligere?

Man mister jo fordelene med at utendørs solskjerming gir fordeler med temperaturregulering, men er det vesentlig rimeligere kan det jo friste å feks invitere noen Luxaflex-selgere på besøk, de har jo også mye pent som kan integreres med smarthusløsninger (tenkte å basere meg på Homekit-kompatible ting med endel Hue/Ikea for lys hvertfall).

Tidligere hadde jeg et par smartrullegardiner fra Ikea, men får nå vindu som er for brede til den typen der jeg flytter inn.

Redigert av perbl; 26/01/2022 19:58.

Per B.
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: erikskon] #2697064 27/01/2022 10:57
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg er ikke helt overrasket over prisleie.

Endte opp med fasadeprodukter selv. Mest fordi de hadde produktet vi var ute etter (manuell mini-zip screen), men godt fornøyde med. Har vært å justert en gang uten noe mas.

Vi betalte ~15k for 2 vippevinduer. Husker jeg riktig på et annet tilbud vi hentet inn var det ~2500 for motor + elektriker.

Hadde Lady på befaring også. Fikk et tilbud på vanlig markise med motor. Mener det også lå i 15k sjiktet for 2 vinduer. Fikk godt intrykk av de, men vi hadde mest lyst på en annen type produkt.

Har du store flater fikk jeg intrykk av at duk også koster, uten at det er spesifisert separat på faktura.

Re: Markiser, hva gjelder? [Re: soeder] #2697079 27/01/2022 12:34
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: soeder

Endte opp med fasadeprodukter selv. Mest fordi de hadde produktet vi var ute etter (manuell mini-zip screen), men godt fornøyde med. Har vært å justert en gang uten noe mas.

Vi betalte ~15k for 2 vippevinduer. Husker jeg riktig på et annet tilbud vi hentet inn var det ~2500 for motor + elektriker.

Hadde Lady på befaring også. Fikk et tilbud på vanlig markise med motor. Mener det også lå i 15k sjiktet for 2 vinduer. Fikk godt intrykk av de, men vi hadde mest lyst på en annen type produkt.

Har du store flater fikk jeg intrykk av at duk også koster, uten at det er spesifisert separat på faktura.

Nei, det er nok kanskje der man må opp. Mitt mentale solskjermingsbudsjett hadde liksom tenkt 30-40000 for en kvalitetsleverandør. Fant noen priseksempler fra Luxaflex her, og det ser jo ut til at den fjonge regulerbare Siloutte-modellen jeg syntes så bra ut faktisk blir dyrere enn utendørs zipscreens hvis man skal ha motorisert: https://www.luxaflex.no/kundeservice/luxaflex-priser/

Men ser ut til at plissegardiner kan bli noe billigere da, men det priseksempelet er sikkert med et stoff ingen vil ha. En kjenning hadde fått installert en manuell plisse-modell og betalt 13000 for et 3m bredt vindu. Men tror ikke jeg synes Luxaflex var så mye billigere at det er et selvsagt alternativ, for utendørsløsninger er jo ganske praktisk mtp temperaturregulering.

Redigert av perbl; 27/01/2022 14:19.

Per B.
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: perbl] #2697245 28/01/2022 11:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Sitat: soeder

Nei, det er nok kanskje der man må opp. Mitt mentale solskjermingsbudsjett hadde liksom tenkt 30-40000 for en kvalitetsleverandør. Fant noen priseksempler fra Luxaflex her, og det ser jo ut til at den fjonge regulerbare Siloutte-modellen jeg syntes så bra ut faktisk blir dyrere enn utendørs zipscreens hvis man skal ha motorisert: https://www.luxaflex.no/kundeservice/luxaflex-priser/

Men ser ut til at plissegardiner kan bli noe billigere da, men det priseksempelet er sikkert med et stoff ingen vil ha. En kjenning hadde fått installert en manuell plisse-modell og betalt 13000 for et 3m bredt vindu. Men tror ikke jeg synes Luxaflex var så mye billigere at det er et selvsagt alternativ, for utendørsløsninger er jo ganske praktisk mtp temperaturregulering.

En plissè vil aldri klare å gjøre samme jobben med tanke på varme som en utvendig screen. Men som solskjerming, om varme ikke er noe problem, synes jeg plissè er helt topp. Plissè får du jo med forskjellig lysinnslipp, helt til mørklegging med ramme. Det frisker opp rommet, er mye mer fleksibelt enn f.eks lameller og ser mer moderne ut.
Nå er vi leverandør av Fischer sine produkter, og jeg synes det høres veldig rart ut om du ikke skal spare mye penger på plissè kontra utvendig motorisert screen.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Markiser, hva gjelder? [Re: Hoaas] #2697298 28/01/2022 18:09
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas

En plissè vil aldri klare å gjøre samme jobben med tanke på varme som en utvendig screen. Men som solskjerming, om varme ikke er noe problem, synes jeg plissè er helt topp. Plissè får du jo med forskjellig lysinnslipp, helt til mørklegging med ramme. Det frisker opp rommet, er mye mer fleksibelt enn f.eks lameller og ser mer moderne ut.
Nå er vi leverandør av Fischer sine produkter, og jeg synes det høres veldig rart ut om du ikke skal spare mye penger på plissè kontra utvendig motorisert screen.

Fikk svar fra en som har flytta inn i annen blokk i sameiet, Luxaflex innvendig kom seg på rundt 57k, men da forsto jeg det som han hadde montert med gipsanker sjøl.

Så det blir ikke billig det heller, selv om det nok finnes endel rimeligere leverandører enn Luxaflex da, har inntrykk av at de er litt Chris King-alternativ om man skal ha solskjerming innomhus. Men med en prisforskjell på under 20000 tror jeg nok kanskje jeg velgere å få for et undendørs opplegg. Men tenker uansett jeg skal ha inn noen på befaring som kan gi meg et tilbud på innvendig løsning og.

Som du sier er det nok suverent mtp å regulere temperatur bedre i en potte tett moderne leilighet uten A/C. Sola vil være litt avhengig av hvor mye naboblokka skjermer, men jeg tror nok jeg kan få endel timer med sol, og da kan det være gunstig å kunne skjerme godt. En annen fordel er jo å slippe mikkmakk i vinduskarmene og heller kunne bruke dem til planter og annet.

Redigert av perbl; 28/01/2022 18:10.

Per B.

Moderator  support