Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ripen]
#2695353
14/01/2022 17:00
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Jeg ville klart ca 300km med min X på tilsvarende forhold, med god lunk i bilen og fartsgrense på motorveistrekk. Mer enn 250km i alle fall.
Det jeg forsøker å si at Mercedes ikke imponerer med EQS, de har et stort batteri og lover kjempelang rekkevidde som de antagelig kommer til å selge på til de som ikke gidder/evner å sjekke praktisk rekkevidde. En X Long Range gruser nok EQS på forbruk, for ikke å snakke om en S Long Range som man vel egentlig skal sammenligne med.
Men jeg er også enig i at vi skal ta denne testen med en liten klype salt. Nei, det ville du ikke. Jeg har selv en TMS med bedre rekkevidde/effektivitet/større batteri enn din X, halvering av rekkevidde ift. oppgitt er helt normalt på min under den type bruksmønster de oppgir, så at ikke din skulle oppleve det samme anser jeg som høyst usannsynlig. Det Tesla oppgir av rekkevidde er jo også bare tullball nå på vinteren (og jeg bruker Typical). Selv det oppgitte forbruket er feil, fordi Tesla holder strømforbrukere utenfor. Ser at mitt januar-forbruk reellt er godt over 300 Wt/km, selv om bilen melder et lavere tall. De skriver jo også at de har kjørt på rufsete vinterføre, og vi ser våt asfalt på bildet, ingen av delene er spesielt gunstig på en Tesla heller. Hvis jeg hadde startet ett punkt og bare kjørt til det stoppet så hadde jeg fått veldig fine forbrukstall, med eller uten forvarming, men den såkalte testen til TV2 er jo bare tull & tøys som havner i clickbait-kategorien. Så minner jeg om at WLTP måles i laboratorium med klima etc. av og med 23 grader (pluss).
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: erling]
#2695355
14/01/2022 17:15
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Ny elbil i dag bør ha følgende om jeg skulle vurdert de:
- 250, eller helst 350 kW lading. - 60 mil rekkevidde. - Takstativ. - Hengerfeste min. 1500 kg. - God plass til 4 voksne. - God bagasjeplass.
Hva har jeg å velge i da?
Og den bilen finnes ikke, men vi valgte oss en iX og tikker av 200 kW lading, 630 km rekkevidde, takstativ, 2.500 kg på henger, danseplass i kupeen, men bare middels bagasjeplass så sant du ikke kan legge ned setene, kan du det er den enorm (som er greit for oss). Når det gjelder lading er vel ladekurven vel så viktig som maks effekt? Spiller ikke veldig stor rolle om du starter på 250 kW og så blir det en bratt kurve nedover (som jo ofte f.eks Tesla har). F.eks min TMS er så kort tid på maks før den dykker nedover at det spiller liten rolle. Snittet blir ikke veldig imponerende og de få ladeøktene vi tar bruker vi lang tid på for å komme opp til 80%, og da snakker vi sommer.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695360
14/01/2022 17:41
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Hva er prisen på en iX med 630 km rekkevidde?
I mitt hode er det pussig i at man må ut en million eller mer for en bil som er mindre praktisk en gammel fossil-suv, som kan koste 30-50% mindre.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695361
14/01/2022 17:41
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Hva med nye Fisker? Den krysser av det meste. 630 km rekkevidde. 1815 kg på kula. Takstativ. Litt usikker på hastigheten på ladinga.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695375
14/01/2022 19:45
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Fisker er spennende, men hvor nærme den egentlig er synes jeg er vanskelig å si. Lite info om den så langt.
Er vel nevnt 250 i ladehastighet, men finner ikke noe offisielt på det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: runermm]
#2695385
15/01/2022 07:41
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Hva er prisen på en iX med 630 km rekkevidde?
I mitt hode er det pussig i at man må ut en million eller mer for en bil som er mindre praktisk en gammel fossil-suv, som kan koste 30-50% mindre. Med dagens priser starter den vel rundt 900k, og det slutter ikke der, for en må jo legge på ekstrautstyr, for egen del bestilte jeg i mars på et litt annet prisbilde. Sammenligningsmessig ligger startprisen på Model X fra 1.1 MNOK, og ender på ca. 1.2 MNOK, Model S 1 MNOK. E-tron tror jeg ligger omtrent på samme startpris som iX. Så kommer det etter solemerker MVA fra 1.1.2023, så da blir det enda dyrere. Sammenligningsgrunnlaget må vel være X5 og dets like, og det er klart det er ikke billige biler det heller.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695388
15/01/2022 10:14
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 5,182 |
Jeg finnes ikke interessert i bil, så å bruke en million virker helt fjernt for en normal familiebil.
En pent brukt X3 hybrid kommer kanskje på 650’. Fremdeles dyrt syns jeg, men en mye bedre deal.
Min gode, gamle Outlander får nok duge inntil videre.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695425
15/01/2022 14:53
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Så litt på BMW iX for første gang i dag. Jeg har hatt trua på denne. Veldig skuffet over hvordan den faktisk ser ut i virkeligheten. Ser absolutt ikke ut som en premium bil. Ser ut som noe random fra Asia. Får håpe den leverer ellers.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: erling]
#2695455
15/01/2022 19:46
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Hva med nye Fisker? Den krysser av det meste. 630 km rekkevidde. 1815 kg på kula. Takstativ. Litt usikker på hastigheten på ladinga. Synes den ser vedlig interessant ut. Fordelen er jo svært erfarne bilbyggere og et merkenavn som har vært involvert i en kjempekonkurs ikke kan ta særlig betalt for navnet. Egentlig er den den eneste elbilen jeg har hatt litt merkelig lyst på siden ModelS’en for en evighet siden. 55mil rekkevidde og 550hk og en drøss med utstyr for 600k er jo et kupp. Jeg så også de har laget avtale med Melkonomen for service og rep. Litt artig businessmodel og outsource alt. Til og med Foxconn skal lage biler for de.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: erling]
#2695471
15/01/2022 22:51
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Så litt på BMW iX for første gang i dag. Jeg har hatt trua på denne. Veldig skuffet over hvordan den faktisk ser ut i virkeligheten. Ser absolutt ikke ut som en premium bil. Ser ut som noe random fra Asia. Får håpe den leverer ellers. Smaken er som kjent delt, etter fem år+ med Tesla Model S må jeg si at jeg gleder meg til å gå over til en bil hvor opplevd kvalitet er milevis over det Tesla har å by på og det til en rimeligere pris samt et serviceapparat som umulig kan være dårligere, her er Tesla virkelig på bunn. Har foreløpig bare fått kjørt den i en time, men Autopilot som fungerer, lavt støynivå, kvalitet i interiøret, fine lys, headup, elektrisk hengerfeste, skinn med ventilering/kjøling og massasje, radio som faktisk har mottak, spyleranlegg som fungerer, 360 kamera osv, osv. Da hjelper det ikke at S er estetisk sett en fin bil, selv om den begynner å bli vel gammel (resten av Tesla lineup kan man vel ikke si det samme om). Tesla er ingen premium bil, det er iX.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ugla]
#2695477
16/01/2022 07:53
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Har ikke sett eqs enda, men kanskje med unntak av den, så er vel ix den bilen som setter ny standard for luxus og opplevd kvalitet i elbilsegmentet. Etter mitt syn er ix noe av det råeste BMW har produsert.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: erling]
#2695494
16/01/2022 10:52
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Hva med nye Fisker? Den krysser av det meste. 630 km rekkevidde. 1815 kg på kula. Takstativ. Litt usikker på hastigheten på ladinga. De har også kopiert fra Tesla med den store skjerm i midten ser jeg. Må være lett å være bilinteriørdesigner i dag. «La oss se hva Tesla gjorde for 10 år siden». «da gjør vi det samme og putter vår logo på». Ja jeg vet man nå kan dreie skjermen til landskape profil. Wow wow hvor revolusjonerende!
Redigert av Panda; 16/01/2022 10:53.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ugla]
#2695558
17/01/2022 07:03
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Så litt på BMW iX for første gang i dag. Jeg har hatt trua på denne. Veldig skuffet over hvordan den faktisk ser ut i virkeligheten. Ser absolutt ikke ut som en premium bil. Ser ut som noe random fra Asia. Får håpe den leverer ellers. Smaken er som kjent delt, etter fem år+ med Tesla Model S må jeg si at jeg gleder meg til å gå over til en bil hvor opplevd kvalitet er milevis over det Tesla har å by på og det til en rimeligere pris samt et serviceapparat som umulig kan være dårligere, her er Tesla virkelig på bunn. Har foreløpig bare fått kjørt den i en time, men Autopilot som fungerer, lavt støynivå, kvalitet i interiøret, fine lys, headup, elektrisk hengerfeste, skinn med ventilering/kjøling og massasje, radio som faktisk har mottak, spyleranlegg som fungerer, 360 kamera osv, osv. Da hjelper det ikke at S er estetisk sett en fin bil, selv om den begynner å bli vel gammel (resten av Tesla lineup kan man vel ikke si det samme om). Tesla er ingen premium bil, det er iX. Helt sikkert en bra bil. Jeg snakket kun om utseende, som jeg ikke synes leverer ift. at det er en premium BMW. Og lykke til med lading på langtur ;-)
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: erling]
#2695612
17/01/2022 10:23
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Helt sikkert en bra bil. Jeg snakket kun om utseende, som jeg ikke synes leverer ift. at det er en premium BMW. Og lykke til med lading på langtur ;-)
Jeg lader svært sjelden utenfor hjemmeladeren min, der jeg ferdes til vanlig er det godt pepret med ladeleverandører, og Tesla har jo tatt sine første skritt mot åpning av sitt ladeverk også - så dette bekymrer meg ikke i det hele tatt.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ugla]
#2695633
17/01/2022 11:37
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Jeg lader svært sjelden utenfor hjemmeladeren min, der jeg ferdes til vanlig er det godt pepret med ladeleverandører
Ja, men det er jo en veldig spesiell situasjon du beskriver. Det hjelper lite at det er pepret med ladere når det er ennå tettere pepret med elbiler som trenger lading. Jeg tror nesten man må oppleve ladekaos før en vet å sette en pris på det.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Tagelli]
#2695648
17/01/2022 13:05
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Jeg lader svært sjelden utenfor hjemmeladeren min, der jeg ferdes til vanlig er det godt pepret med ladeleverandører
Ja, men det er jo en veldig spesiell situasjon du beskriver. Det hjelper lite at det er pepret med ladere når det er ennå tettere pepret med elbiler som trenger lading. Jeg tror nesten man må oppleve ladekaos før en vet å sette en pris på det. Min filosofi med elbil er å kjøpe en bil som i minst 99,5% av bruken har nok rekkevidde, så også med den iX'en jeg har bestilt som går opp på rekkevidde ift. dagens TMS90D. Så kommer vi til å havne i samme ladekøen alle sammen hvis det behovet er der, Teslas åpning av sitt ladenettverk vil gjøre at det eneste lukkede systemet vi har i dag forsvinner en eller annen gang i løpet av 2022. De har holdt på en stund med piloten sin i Nederland, de har sagt at de skal gjøre investeringer ift. tilpasning til andre biler, det blir sikkert vesentlig dyrere for 3. part, men samma det. I Norge helt spesifikt har de jo søkt om offentlige midler for å etablere superladere som krever almen tilgang, så det vil skje.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2695649
17/01/2022 13:10
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Ja, det er jo nesten ett fett hva ladingen koster om det 0.5% bruken du trenger det til. Jeg finner det litt rart at det ikke er systemer for å allokere ladeplass og ladetid, gjerne med et system koblet til bilens navigasjon.
Da kan bilen lett spørre "Jeg ser du er på vei til ladern på Flå og vil være framme om 43 minutter. Du bør lade til minst 73% for å kunne komme deg til sluttdestinasjonen med 15% strøm i reserve. Jeg kan reservere en plass på lader T22.112 i 33 minutter (reservasjon koster 50,-)?. Alternativ kan vi reservere på Geilo, men da vil du komme frem med kun 7% gjenstående batterikapasitet"
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Tange]
#2695827
18/01/2022 14:36
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Samtidig er det litt digg å bygge seg f eks en fantasi-911 i Porschekonfiguratoren...
911 GTS manuell med leichtpakke anyone? Den er vel uansett lettere med manuelt. Trenger du da leichtpakke? Eller det for å kompensere for all dritt du tror du har bruk for men egentlig ikke trenger i en 911....... som setevarme. Og det er jo mye dritt man kan fjerne selv for å få en skikkelig leichtpakke ......... med ekstra støy  Da kan du like godt kjøpe en 911 fra 70-tallet, yummie, og ha råd til å kjøpe en til til fruen (eller gubben). Men for å være on topic. Elektrisk 911 med manuelt gir? Har en Miata fra 90-tallet med litt friere eksos, så støy kjenner jeg godt til. Lett er den også. Så mangler det litt på antall ponnier, men smiles pr miles er skyhøyt!
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2697025
27/01/2022 08:13
|
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64
Pendleren
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64 |
Eller en kanskje mindre majestetisk enn hongqi E-HS9, nemmelig BYD Tang? Tilhengervekt: 1.500 kg, taklast: 50 kg https://byd.no/modeller/tang/
Redigert av Pendleren; 27/01/2022 08:17.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2697026
27/01/2022 08:20
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
En nabo har kjøpt den nye Nio'en, 7seter med mulighet for batteri-leasing/bytte. Virker interessant, siden mange sikkert klarer seg med lite (75kwt) eller medium (100kwt) batteri mesteparten av tiden. Skal komme et større batteri, men uklart når.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: hJürg1]
#2697031
27/01/2022 08:32
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Kjenner jeg er litt skeptisk til alle disse nye bilmerkene. Har ikke tro på at alle disse er på markedet om 10 år. Litt kjedelig å være stuck med en bil hvor man ikke får tak i deler, og som har falt i verdi pga det.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Pendleren]
#2697043
27/01/2022 09:27
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Tja, om bil som starter på over 600k med batteripakke på 76,5 kW og maks rekkevidde på under 40 mil er ditt kirsebær så kanskje. Men ikke om du kjører mye langturer. Jeg tror forbruket på den der er høyt og at reell rekkevidde fort havner ned mot 35 mil eller lavere i norske forhold selv i sommerhalvåret. Sett på takstativ på den så øker forbuket, og drar du henger med den på langtur så skal du være glad i ladestopper. Den er sikkert helt rå på komfort men dette blir nok ikke en stor schläger på hyttetunene vinterstid.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Pendleren]
#2697047
27/01/2022 09:39
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Mer fornuftig, men også denne har litt liten rekkevidde og litt høyt forbruk. https://motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132 https://motor.no/tester/motor-test-av-byd-tang-elbil/207578En annen ting med disse bilene er den noe konservative ladehastigheten, 100kW som Hongqi har og 110 som BYD oppgir for Tang (tar faktisk opp mot 120kW) er ikke særlig raskt i 2022. Og med høyt forbruk og relativt små batteripakker i så store og tunge biler så synes jeg de er litt utdaterte allerede når de kommer på markedet.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ripen]
#2697048
27/01/2022 09:47
|
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Paulus
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821 |
Tja hvis ladekurven er helt flat 110kw fra 10-80% så hadde vel den vært en av de raskeste på markedet til å lade. Jeg synes eksempelvis 250kw hurtiglading er ganske uinteressant hvis det må være 30 grader, overskyet og alle planetene må stå på linje for at du skal få mer enn 2 min lading på 250kw.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Paulus]
#2697053
27/01/2022 09:56
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Tja hvis ladekurven er helt flat 110kw fra 10-80% så hadde vel den vært en av de raskeste på markedet til å lade. Jeg synes eksempelvis 250kw hurtiglading er ganske uinteressant hvis det må være 30 grader, overskyet og alle planetene må stå på linje for at du skal få mer enn 2 min lading på 250kw. Det er den selvsagt ikke, men i den ene testen av Tang tar de for seg dette og den holdt seg forbausende lenge på over 100kW. Å lade 70% tar likevel 40 minutter i følge Bilbransjen.no sin test. 70% er opptil 280km av 400km som de oppgir som WLTP rekkevidde, det finnes flere biler som lader samme antall kilometer på under halvparten av den tiden selv med større fall i ladekurven. https://m.bilbransjen.no/Arkiv/Test_av_rekkevidde_og_ladehastighet_p%C3%A5_BYD_Tang/news-689.html "BYD forteller at max ladehastighet er 110kW, og at lading fra 30% til 80% skal ta om lag 30 minutter i sin brosjyre. Tang trengte et par minutter på å få ladehastigheten over 100kW, men så var den usedvanlig stabil på over 106kW fra 10% og helt til 63%. Hastigheten holdt seg over 85kW fram til vi hadde ladet 80%. Det tok oss 40 minutter å lade fra 10% til 80%."
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Ndreas]
#2697058
27/01/2022 10:31
|
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64
Pendleren
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2017
Innlegg: 64 |
En nabo har kjøpt den nye Nio'en, 7seter med mulighet for batteri-leasing/bytte. Virker interessant, siden mange sikkert klarer seg med lite (75kwt) eller medium (100kwt) batteri mesteparten av tiden. Skal komme et større batteri, men uklart når. Coolt! Blir litt 2018 med fastmontert batteri som følger bilen og dermed trekker raskt ned verdien. Med Nio kan man bytte batteri som man bytter skjorter Hvis jeg etterhvert skal skulle vurdere Elbil så hadde jeg sett på Nio, men foreløpig storkoser jeg med herlig bensin-luksus.
Redigert av Pendleren; 27/01/2022 10:34.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Dexter]
#2697062
27/01/2022 10:46
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562 |
Kjenner jeg er litt skeptisk til alle disse nye bilmerkene. Har ikke tro på at alle disse er på markedet om 10 år. Litt kjedelig å være stuck med en bil hvor man ikke får tak i deler, og som har falt i verdi pga det. Ja, det er et poeng. Er også spent på hvordan ny merker vil takle å kjøre i norsk saltslaps halve året.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: rogerha]
#2697077
27/01/2022 12:08
|
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2021
Innlegg: 1,133 |
Kjenner jeg er litt skeptisk til alle disse nye bilmerkene. Har ikke tro på at alle disse er på markedet om 10 år. Litt kjedelig å være stuck med en bil hvor man ikke får tak i deler, og som har falt i verdi pga det. Ja, det er et poeng. Er også spent på hvordan ny merker vil takle å kjøre i norsk saltslaps halve året. Alt dette var også nyttige og relevante problemstillinger når Tesla kom. De har jo fortsatt ikke vært på markedet i 10 år med noe volum å snakke om? Nå er det jo "heldigvis" sånn at batteri og lading blir så dårlig etterhvert at gamle elbiler uansett ikke er verdt rare greiene. En snart 8 år gammel Tesla med noen få måneder igjen på batterigarantien er vel ikke mye verdt?
|
|
|
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?
[Re: Tagelli]
#2697091
27/01/2022 13:09
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562
rogerha
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 562 |
Nå er det jo "heldigvis" sånn at batteri og lading blir så dårlig etterhvert at gamle elbiler uansett ikke er verdt rare greiene. En snart 8 år gammel Tesla med noen få måneder igjen på batterigarantien er vel ikke mye verdt? Det blir interessant å se hvordan dette utvikler seg for elbiler generelt. Hvis en elbil har halvert levetid i forhold til en fossilbil så er det ikke veldig miljøvennlig. Dette er med på å gjøre Nio sin BaaS-modell veldig interessant. Da vil man i praksis ha et tipp topp batteri hele bilens levetid. Det vil imidlertid ikke hjelpe så mye hvis bilen er gjennomrustet etter 8 år. Blir spennende å se hvordan dette går etter en del år.
Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
|
|
|
|
|