Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Øreplugger/hodetelefoner til trening?

Øreplugger/hodetelefoner til trening? #2695168 13/01/2022 11:15
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mulig dette er diskutert tidligere, men hva er folks erfaringer med dette, type trådløse, så klart?
Som sitter godt i øret og som tåler litt svette? Er IPX4-klassifisering tilstrekkelig?

For eksempel får Sennheiser Momentum True Wireless 2 gode omtaler, ikke minst på lyd. Selv har jeg ikke så mange referanser, men har gode erfaringer med Sennheiser fra tidligere. For meg og mine ører er det et stort pluss at det følger med silikonpropper i ulike størrelser, det gjør det på Sennheiser - kanskje på andre også, men har ikke dykket så dypt i dette ennå. Jeg er også litt usikker på hva slags prisnivå jeg evt. skal legge meg på.

Tenkt bruk er litt variert: Høre musikk og slikt på toget, digitale jobbmøter og innendørs trening. Uten veldig raske skifter mellom de ulike bruksområdene.

Gaute
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695171 13/01/2022 11:22
Hen9ng Offline
Entusiast
Entusiast
Jabra Elite 75T eventuelt den nye modellen som nettopp har kommet.
75t har vært uslåelig med tanke på den bruken du skisserer for meg. Slitt fælt med ørepropper som detter ut. Disse sitter som støpt. Mulighet for å slippe i gjennom bakgrunnslyd f.eks trafikk, kan skrus av og på. Flere ulike størrelser. God batteritid. Og relativt solid lyd. Svært god samtalekvalitet. Overlevd lenge og de får gjennomgå med svette, regn, snø og alt slags vær.

Redigert av Hen9ng; 13/01/2022 11:26.
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695185 13/01/2022 12:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg er nær ferdig med test av Jabra Elite 7 active nå. De er skikkelig gode. Veldig god støydemping og batteritid. Samt vanntette til IP57.
De bygger lite utenfor ørene også, slik at det går fint med stram lue.
Silikonplugger i forskjellige størrelser er også med.

Sammenlignet med Jabra Elite 85T og 75T kan ikke Elite 7 active kobles til to enheter samtidig, noe som er litt irriterende når du hører på noe på mobilen og så skal veksle over til PCen eller motsatt. Da må du koble fra og til i blåtann-menyene.

Den hender også at lydbok/podcast/musikk forsetter å gå selv om pluggene er ute av øret.

De har til gjengjeld god lyd både til lytting og til samtaler. Lett å bruke knappene på pluggene - disse kan programmeres i Jabra-appen.

Redigert av sykkeloyvind; 13/01/2022 14:10.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695186 13/01/2022 12:32
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: gauter
Mulig dette er diskutert tidligere, men hva er folks erfaringer med dette, type trådløse, så klart?
Som sitter godt i øret og som tåler litt svette? Er IPX4-klassifisering tilstrekkelig?

Selv har jeg ikke så mange referanser, men har gode erfaringer med Sennheiser fra tidligere. For meg og mine ører er det et stort pluss at det følger med silikonpropper i ulike størrelser, det gjør det på Sennheiser.

Tenkt bruk er litt variert: Høre musikk og slikt på toget, digitale jobbmøter og innendørs trening.

Har brukt Jaybird Vista i flere år. Super fornøyd med passform og vanntetthet.
Glemte de utendørs i styrtregn på en topp i Romsdalen. Fusket periodevis så jeg kjøpte Jabra 75t sport. Eller var det 85. Husker ikke helt.

Fant ikke passformen til Jabra optimal og valgte å sende de tilbake å kjøpe Jaybird vista 2 som jeg bruker fremdeles.
Hører med til historien at de opprinneliga Jaybirdsene begynte å virke igjen.
Nå bruker jeg headsett 1 når jeg sykler på Zwift og streamer etc med kommunikasjon på Discord.

Jaybird vista 2 brukes til løping og ski.

Men alt i alt. Jaybird får tommel opp i forbindelse med trening.
Opplevde lydkvaliteten til å være marginalt bedre på Jabra. Gode headset hvis de passer dine ører. Noe de ikke gjorde mine.

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695202 13/01/2022 13:50
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
(Kunne vurdert en annen seksjon av forumet for dette spørsmålet, men tippa at jeg ville treffe brukbart her...)

Gaute
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: sykkeloyvind] #2695207 13/01/2022 14:01
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Jabra Elite 7t

Har du en link til produktet du refererer til? Finner ikke noe som heter dette...

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: kjerts] #2695208 13/01/2022 14:10
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts
Jabra Elite 7

Har du en link til produktet du refererer til? Finner ikke noe som heter dette...

https://www.komplettbedrift.no/prod...ner/traadloest/jabra-elite-7-active-navy

Elite 7 active er visst korrekt navn.

Øyvind Aas
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: sykkeloyvind] #2695209 13/01/2022 14:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: kjerts
Jabra Elite 7

https://www.komplettbedrift.no/prod...ner/traadloest/jabra-elite-7-active-navy

Elite 7 active er visst korrekt navn.

Jeg har en lei tendens til å svette i stykker andre øreplugger. Jabra 85 t her jeg f.eks svettet i stykker. Disse lader ikke lenger optimalt og venstre plugg skurrer litt etter svetting på tredemølle og rulle. Elite 7 active er helt vanntette.

Øyvind Aas
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695407 15/01/2022 12:31
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøpte meg Jabra active elite 75 i går etter å ha lest denne tråden:). Første test på lang skitur i dag, skikkelige gode…. Sitter godt og veldig god lyd.

CK ELVERUM

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: Otoen] #2695418 15/01/2022 13:28
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Otoen
Kjøpte meg Jabra active elite 75 i går etter å ha lest denne tråden:). Første test på lang skitur i dag, skikkelige gode…. Sitter godt og veldig god lyd.

Men om de sitter bra på løping og sykkel.. Der feilet de hos meg. Lykke til ICON_SMILE

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695440 15/01/2022 17:01
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjentes bra ut i stua når jeg testet uten lua på, men tiden vil vise:).

CK ELVERUM

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695453 15/01/2022 19:37
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Hos meg sitter Jabra 75 active greit på på rulla og mølla. Men ute ville jeg nok ikke vært helt trygg. Hos meg løsner de noe etterhvert som jeg svetter.

Div. sportsremedier ...
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695474 16/01/2022 07:31
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Synes det virker som om Jabra Active 75 duger dårlig til trening. Mitt første par var knakende gode i et par måneder, men så begynte jeg å bruke dem til trening. Etter et par uker slutten den ene å fungere (mistet stadig lyden). Fikk nytt par, som jeg i noen måneder kun brukte til ikke-treningsaktiviteter. Alt vel. Deretter begynte jeg å bruke dem til Zwift, og det holdt i ca. 2 uker før samme problemet oppsto. Nå er jeg dermed på mitt tredje par, og har nettopp begynt å bruke dem til Zwift igjen. Antar de holder i noen uker før jeg må sende dem inn igjen, men ved tredje innsendelse får jeg pengene tilbake, og da kjøper jeg noe annet.

Litt synd, for bortsett fra at de ikke ser ut til å tåle aktiviteter de er ment for, er det de beste pluggene jeg har brukt. Håper sånn sett at de ikke går i stykker denne tredje gangen, men basert på diverse brukererfaringer på nettet, virker det som om dette er et kjent problem,

Redigert av torbus; 16/01/2022 07:34.
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695480 16/01/2022 08:12
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Du har samme erfaring som meg og andre, at volumbalanse etter en stund endrer seg. Venstre plugg får veldig lavt volum og en blir "skeiv i hodet". Er også på mitt 3'dje par. Synd at de har den svakheten da de sitter godt, samt at de stikker lite ut av øret og med det ikke er ubehaglig når en ligger på en pute og hører på ett eller annet.
Etter par to fikk samme feil skrev jeg til Jabra DK, om problemet men fikk aldri noe svar. Men det var uproblematisk å få nye, hos Elkjøp i mitt tilfelle.

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: torbus] #2695488 16/01/2022 09:40
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Sitat: torbus
Synes det virker som om Jabra Active 75 duger dårlig til trening. Mitt første par var knakende gode i et par måneder, men så begynte jeg å bruke dem til trening. Etter et par uker slutten den ene å fungere (mistet stadig lyden). Fikk nytt par, som jeg i noen måneder kun brukte til ikke-treningsaktiviteter. Alt vel. Deretter begynte jeg å bruke dem til Zwift, og det holdt i ca. 2 uker før samme problemet oppsto. Nå er jeg dermed på mitt tredje par, og har nettopp begynt å bruke dem til Zwift igjen. Antar de holder i noen uker før jeg må sende dem inn igjen, men ved tredje innsendelse får jeg pengene tilbake, og da kjøper jeg noe annet.

Litt synd, for bortsett fra at de ikke ser ut til å tåle aktiviteter de er ment for, er det de beste pluggene jeg har brukt. Håper sånn sett at de ikke går i stykker denne tredje gangen, men basert på diverse brukererfaringer på nettet, virker det som om dette er et kjent problem,

Jeg er på mitt andre par. Har hatt dem i gang siden i sommer, og så langt er alt vel. Men det første paret ble erstattet av Jabra da lyden på venstre plugg ble særdeles lav. Heldigvis var det problemfri reklamasjon, selv om det tok noen uker.

Div. sportsremedier ...
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: universalis] #2695493 16/01/2022 10:45
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fant et par Jabra Elite 75t Active på tilbud, og slo til. Takk for innspill, jeg får ta vare på kvitteringa og være obs på det som virker som gjengangerfeil på disse. De satt greit på mitt lille forsøk på innesykling i går, iallfall.

Gaute
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695505 16/01/2022 14:01
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Glemte helt å si at min far mistet Jabraene på sykkeltur. Satt ikke veldig bra hos han heller. Bruk pannebånd eller lim de inn i ørene. Da er jabra noe av det beste man får ICON_WINK
Jaybird Vista (med vinger) og propper med bøyle over øret er nok det som er mest hensiktsmessig ved aktiviteter som medfører mye svette og/eller vibrasjoner.
Enkelte er heldig som får de til å sitte. Tipper det er unntakene.

Redigert av Skogsmann; 16/01/2022 14:02.
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695524 16/01/2022 17:57
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har hatt 2 Jabra Active 75T som etterhvert har fått samme feil som beskrevet over; venstre plugg har mistet mye av volumet. Første reklamasjon gikk bra, men andre innstendig har ikke ankommet sier Jabra. Muligens min skyld da jeg glemte å legge ved reklamasjonsbekreftelse i pakken.

Ut over kvalitetsproblemet er jeg ganske så godt fornøyd med 75T. Men glapp ut av øret litt for mange ganger når jeg hadde den på rulla. Vurderer derfor Jabra Active 4 eller 7 som neste sett, håper og tror de har fikset svakhet fra 75T på disse. 700 kr i prisforskjell, eneste 7 har som frister er «Shake grip» som sikkert skal få de til å sitte bedre. Noen her med erfaring fra 4 eller 7?

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695568 17/01/2022 08:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
PÅ meg sitter Jabra Elite 7 Active en del bedre i ørene enn Elite 85T, som vel har samme fasong som Elite og Active 75. 75-erne stikker litt lenger ut fra ørene enn de enda mer treningsorienterte Elite 7 og Elite 4.
Med det sagt så har jeg både syklet og løpt mye med 85-modellene. Såpass at de er blitt fuktskadet av bruken. En gang mistet jeg en ut av øret under svett terrengsykling en varm sommerdag, men utover det sitter de ganske godt.
Elite 7 har jeg aldri opplevd at har løsnet. Det er så klart viktig å tilpasse med passende silikon-adaptere.

Øyvind Aas
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: Skogsmann] #2695581 17/01/2022 08:39
gauter Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Skogsmann
Glemte helt å si at min far mistet Jabraene på sykkeltur. Satt ikke veldig bra hos han heller. Bruk pannebånd eller lim de inn i ørene.

Selv foretrekker jeg nok å være uten musikk på øret når jeg er på tur, enten det er sykling eller løping. Uansett om jeg er i skauen eller kan regnes som en trafikkant, synes jeg det er fint å få med seg lyder fra omgivelsene. ICON_WINK
Tror ikke det forandrer seg med et sett Jabra.

Gaute
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695641 17/01/2022 12:24
L
LCU Offline
Medlem
Medlem
L
Har et par hundre timer på rulla med Jabra active elite 75t i ørene. Null problem. Fungerer overraskende bra til å føre tlf.samtaler med dem på rulla også om det skulle være nødvendig (les motparten hører fint hva som sies uten overveldende bakgrunnstøy).

Bruker ikke noe i ørene utendørs, så ingen erfaringer der.

Gavia Terra 2021, BMC Teammachine Slr02 2019, Birk Elite 290 2015.
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: LCU] #2695656 17/01/2022 13:44
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: LCU
Har et par hundre timer på rulla med Jabra active elite 75t i ørene. Null problem. Fungerer overraskende bra til å føre tlf.samtaler med dem på rulla også om det skulle være nødvendig (les motparten hører fint hva som sies uten overveldende bakgrunnstøy).

Det er desverre ikke tilfelle med Jabra Elite 85t, her hører motparten all bakgrunnstøy, såpass galt alt det ikke går å bruke de om det er mye bråk rundt meg, jeg hører ikke noe til det selv med ANC på.

Men til trening er ikke 85t noe særlig, til det sitter de for dårlig.

Jeg har noen gamle Jabra elite sport jeg bruker til trening, disse henger så fast at det gjør vondt i ørene etter en stund, har blitt bedre med tilvenning...

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: LCU] #2695659 17/01/2022 13:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: LCU

Min erfaring er tilsvarende. Jeg har til og med holdt samtaler gående, med godt utbytte for begge (i hvert fall lydmessig), mens jeg har syklet ute med lue over pluggene. Tilsvarende på løpetur, så lenge jeg har roet ned tempoet litt så pustingen ikke tok helt overhånd.

I motsetning til med Airpods Pro og Samsung Galaxy Buds 2 får jeg ikke dunking i øret ved hvert skritt med Jabra 7.

Øyvind Aas
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: Skogsmann] #2695874 19/01/2022 06:26
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Skogsmann
Glemte helt å si at min far mistet Jabraene på sykkeltur. Satt ikke veldig bra hos han heller. Bruk pannebånd eller lim de inn i ørene. Da er jabra noe av det beste man får ICON_WINK
Jaybird Vista (med vinger) og propper med bøyle over øret er nok det som er mest hensiktsmessig ved aktiviteter som medfører mye svette og/eller vibrasjoner.
Enkelte er heldig som får de til å sitte. Tipper det er unntakene.

Har akkurat samme erfaring med Jabra Active 75, falt ut under sykkeltur et par ganger. Heldigvis sluttet de å lade så jeg kunne levere dem tilbake. Byttet til Jaybird Vista 2, som sitter veldig bra for meg. Vista er ikke gode til samtale, dårlige på støy fra omgivelsene. Skulle gjerne hatt Jabra, med fasongen til Vista 2.

keo
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2695878 19/01/2022 07:23
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg hadde problem at selv med den største silikonproppen så falt Jabra ut av det ene øret titt og ofte. Fant da Spinfit CP360 i ekstra stor størrelse som passer. Sitter nå som støpt. https://www.amazon.com/SpinFit-CP360-Patented-Silicone-Replacement/dp/B0834HX5R9?th=1
Det finnes en rekke alternativer, ikke bare Jabra, men få som har ekstra store størrelser slik som Spinfit.

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2696611 24/01/2022 18:05
ekken Offline
Entusiast
Entusiast
Kan anbefale Jabybird vista2. De sitter godt, har tilfredstillende lyd (for meg), enkelt å slå av/på støyreduksjon (fungerer utmerket) og er ellers enkle og ha med og gjøre.
.
Brukt på ski, rulla, styrke og løping.

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2696729 25/01/2022 11:15
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Kjører alltid 24mnd garanti på ørepropper. De svettes ofte isund før tida er omme.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: gauter] #2696747 25/01/2022 11:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg kaprer denne tråden for å svinge den om til hodetelefoner med ledning. Jeg har mange år brukt et par sennheiser PX200 til rulletrening. Det er en"lukket" on-earmodell. De har funket fint. Nå er det ikke mye igjen av dem og jeg ser etter avløsere.

Jeg har brukt hodetelefoner med ledning av ulike årsaker. Det ene er at de sitter utenpå ørene og da slipper jeg mye "kroppsstøy". Øreplugger detter alltid ut og ledning forstyrrer ikke bluetooth mellom rulle og ipad/PC. De er lette og har passe lang ledning. øreputer med polstring i plast har ikke trukket svette og de har vært passe lettdrevne. Og ikke minst så billige at det ikke har vært bekymring å dynke dem i svette flere ganger i uka.

Noen som har tips til etterfølgere?

LarsB

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: larsb] #2696772 25/01/2022 12:57
M
mob Offline
Avhengig
Avhengig
M
Jeg kjøpte et par Jabra Active Elite 75t fordi interwebben sa de var så bra til mitt formål, men savner allerede reale hørelurer, gjerne med ledning. Sett en del på disse:

https://www.adidasheadphones.com/no/en/1002737.html

Re: Øreplugger/hodetelefoner til trening? [Re: mob] #2696795 25/01/2022 14:28
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: mob
Jeg kjøpte et par Jabra Active Elite 75t fordi interwebben sa de var så bra til mitt formål, men savner allerede reale hørelurer, gjerne med ledning. Sett en del på disse:

https://www.adidasheadphones.com/no/en/1002737.html

Samme type 75t her. Mister de stadig vekk, har prøvd tre forskjellige størrelser Comply Truegrip, laget for den modellen, uten hell, og gikk tilbake til silikontupp som fulgte med, og endelig, med dytting og gnukking så kom bassen på plass. Problemet er at jeg får kløfnatt av at det er noe som gradvis graver kjøttsår inni kraniet mitt, og gjør vondt

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå