Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: JoachimV]
24/01/2022 13:47
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner jo at jeg er alene om å være skeptisk til dette når det er dette folk vil høre i stedet for å informere de om hva de faktisk får.
För det kan ikke vara att du har fel och eller förklarat dig dåligt? Solvang gör ett misstag med mva på sin egen regning som sen får en del följd fel i förståelsen, for eksempel förståelsen av peakar. Tycker dock att det mesta blir rätt hvis man lyssnar på vad han sier. Han sier faktiskt i praktiken bara det uppenbara att ordningen bara medför en minkning på 33% på strömprisen totalt sätt. Når regeringen sen kommer betala tilbaka 80% av allt över 70 öre så kommer ikke det heller bli 80% av total prisen.
|
|
|
[Re: fredriks]
24/01/2022 13:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ok, men har läst igenom dina sista inlägg och med dina sitat och kommenterar så tycker jag det verkar som att du tycker att norrmän skulle vara med bevista på vilken ström man vill köpa och också köpa certifikat. Nja, usikkert, om Norge som andre land hadde hatt (nå eller historisk) en veldig betydelig andel av strømmen sin fra f.eks kull og gass, så ville jeg sagt: veldig sannsynlig. Og dette pga. at i land som har noenlunde samme standard som oss sertifikatene spiller en mye større rolle enn hos oss. Vet ikke men tror ikke norrmän er varken mer eller mindre miljöbevista än i andra länder och det är nog inget land där folk flest ikke mest tänker pengar också når de ska vara miljövänliga. Har väl for eksempel ikke varit noen hamstring av El-bilar i de flesta länder. Jeg tror det er vanskelig å gi et entydig svar her. Hvor det gjelder elbiler tror jeg de fleste vil være enig eller delvis enig i at støtte (les: mindre avgifter) og dermed penger var en viktig pådriver i Norge for elbilsalget. Hvilken andre land som du ønsker å sammenligne oss med med tanke på hamstring har at samnme støtte? Men, dette er et tiltak som gjør at Norge kommer høyere på listen over miljøvennlige land. Er det dog innbyggerne (nordmenn her) som er miljøvennlige eller er det regjeringen? Likeså skårer nordmenn jævlig bra på grønn strøm, men er det et bevist valg eller bare sånt tilfeldig pga. geografi? Vi er også veldig flinke på å bruke 'renewables' i byggebransjen, vi bygger jo onmtrent alt av privatbygninger i tre, men er det et bevist valg eller noe som bare skjer pga. geografi? Om jeg hukser riktig ligger Norge rimelig høyt på lista over 'miljøvennlige' land i Europa (godt innefor topp 10). Et land som Nederland som faser ut gass (gass har stått for 95%+ av oppvarmingen) samtidig med at det er stor(?) motstand i befolkningen mot varmepumper er jo sikkert like interessant å diskutere. Det slike sammenligninger dog ikke gir svar på er i hvilken grad dette er et resultat av innbyggernes innsats eller regjeringens innsats (NB! Jeg uttaler meg ikke om hva som er best her, prøver bare å belyse kompleksiteten). Sen kan det sikkert slå ut forskjellig på vad man gör i forskjelliga länder. Är ju också garanterat folk i Norge som köper varmepump, dushar kortare, kör mindre bil etc med tanke på miljön. I en del länder kanske man köper gröna sertifikate för att man vill få till en ändring.
Tycker det stundtals i tråden framställs som att det bara är norrmän som tänker med lommeboken och att vi bara ska tolerar höga priser, krav till sertifikate osc. Tror faktiskt det er rätt missvisande. Ja, kan nok til dels være enig her. Men, man blir fort påvirket av det man ellers leser i kommentarfelt i andre medier og jeg synes likeså at det generelt ser ut til å være veldig lite kunnskap om hvordan denne 'krisen' utarter seg i andre europeiske land. Og vil gjerne legge til det jeg har skrevet flere ganger før. De som virkelig har det ille i Norge hører vi lite av, for det er skam forbundet med ekte fattigdom. Tycker också kraftmarknaden verkar mer och mer merklig. Vem som tjänar på noe och vem som betalar. Ibland er statkraft den stora vinnaren av kabeln, ibland er det kraftproducentene, ibland kabel eieren i andra länder och ibland er det konsumenterna som får betala för ändringarna. Upprinnelsegarantier so m kan medföra att Norge alltså mest importerar koll kraft når vi er Europas batteri och strömmen jag på en måte får kanske er koll medans en spanjor på en måte for strömmen fra kraftverket några km bort. Ja, og det er vel også et poeng fra noen herinne. Dette er litt for komplekst til at en eller annen synser i et kommentarfelt eller på TS kommer med en lett løsning som ingen som jobber med dette til daglig har tenkt på. Klart det er litt moro med forenkling av og til, men da er det også greit å prøve å svare på spørsmål om man blir testet på sine løsninger. (Og det siste var generelt, du pleier som regel å utdype mer enn godt nok).
|
|
|
24/01/2022 13:55
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tycker dock att det mesta blir rätt
Hehe ja da sier vi det sånn... Så er det jo bare å oppsummere med at han er en mye bedre provokatør enn han er programleder. 
|
|
|
24/01/2022 13:58
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker dock att det mesta blir rätt
Hehe ja da sier vi det sånn... Så er det jo bare å oppsummere med at han er en mye bedre provokatør enn han er programleder. Får väl göra det. Du verkar ju inte ens förstå vad han menar med det sista han sa.
|
|
|
[Re: Tange]
24/01/2022 14:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er litt for komplekst til at en eller annen synser i et kommentarfelt eller på TS kommer med en lett løsning som ingen som jobber med dette til daglig har tenkt på. Klart det er litt moro med forenkling av og til,
Tror mycket handlar om att eksperterna också ser det utifra sitt perspektiv och argumenterar utifra det.
|
|
|
24/01/2022 14:13
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Får väl göra det. Du verkar ju inte ens förstå vad han menar med det sista han sa.
Jo jeg skrev "Dette sier han jo selv innledningsvis men likevel så oppsummerer han med en støtte som dekker fra 0,-" ikke sant? Men han får jo tross alt "det meste rett". Kan vi da anta at mer enn 50% rett er "det meste" så er det godt nok for rikskringkasteren på en torsdag i beste sendetid?
|
|
|
24/01/2022 15:05
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Så er det jo bare å oppsummere med at han er en mye bedre provokatør enn han er programleder. Ja, om om man ikke er enig i det så burde vi alle kunne vere enige i at han er en elendig "mattlærer". Å forklare mattestykker uten "tavle" er aldri lurt om man vil folk skal forstå.
|
|
|
24/01/2022 15:14
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en phd i adferdspsykologi og har jobbet i, mot og og med finans og kraftbransjen i to tiår, og synes det krevende med folk som har null peiling på hvordan det systemt fungerer med har sterke meninger om det. Så da er vi like langt.
Som enkle sjeler som tror regler, pisk og gulrot klarer stoppe asosial adferd der det er penger å tjene. Nå er det alltid vanskelig å verdsette kunnskap, men jeg tror jeg ville heller bli opperert for en hjernesvulst av en mammakirurg enn en psykolog, uansett hvor mange hjernekirurger psykologen skal ha snakket med gjennom sin karriere. Spesielt når psykologen bare henviser til FHI sine netttsider når jeg har spørsmål om operasjonen og behandlingen. Behavioral Economics og Behavioral Finance er svært relevante fagfelt. Som en med master i economics, med div. ekstra, er det et av feltene jeg gjerne skulle hatt bedre kompetanse i. Økonomisk teori kommer ofte til kort i en komplisert verden.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
24/01/2022 16:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg har en phd i adferdspsykologi og har jobbet i, mot og og med finans og kraftbransjen i to tiår, og synes det krevende med folk som har null peiling på hvordan det systemt fungerer med har sterke meninger om det. Så da er vi like langt.
Som enkle sjeler som tror regler, pisk og gulrot klarer stoppe asosial adferd der det er penger å tjene. Nå er det alltid vanskelig å verdsette kunnskap, men jeg tror jeg ville heller bli opperert for en hjernesvulst av en mammakirurg enn en psykolog, uansett hvor mange hjernekirurger psykologen skal ha snakket med gjennom sin karriere. Spesielt når psykologen bare henviser til FHI sine netttsider når jeg har spørsmål om operasjonen og behandlingen. Behavioral Economics og Behavioral Finance er svært relevante fagfelt. Som en med master i economics, med div. ekstra, er det et av feltene jeg gjerne skulle hatt bedre kompetanse i. Økonomisk teori kommer ofte til kort i en komplisert verden. Nå er det godt mulig at at Tagelli egentlig har en PHD i adferdsøkonomi og ikke i adferdspsykologi, og jeg vil også kunne se relavans for det siste i saken. Om jeg ikke tar feil kan det første nok ses som subset av det siste. Samtidig er det siste såpass bredt at kompetansen like godt kan være av lite relevans. Derfor starter jeg med 'nå er det alltid vanskelig å verdsette kunnskap', fordi det gis lite informasjon for å kunne verdsette kunnskapen. Et lite hint kommer jo i at han har jobbet mot finans og kraftbransjen. Men det kan likeså gjelde kundeopplevelsen og forbruk (f.eks. marketing eller kundeservice), analyser av investering/effektivisering av energi/strømforbruk (ENØK) eller f.eks. forskning på det vi var inne på i forbindelse med Svegars forklaring rundt strømsertifikater og pådriverne bak valgene forbrukerne tar (eller ytringer i kommentarfelt i mediene), ut i fra et ønske om forbedringer for felleskapet, eller ut i fra et egoistisk standpunkt (ref. diverse ekonomiske teorier som f.eks. neoklassisk økonomi). Dessverre blir det slik at vi enten må gjette, eller ikke kan ha glede av kompetansen. Jeg har sagt det mange ganger og sier det igjen. TS er et sted med enormt mye kompetanse og det er få praktiske spørsmål som man ikke kan få svar på herinne. Nå er 'strømkrisen' litt mer komplekst enn slemming av en gipsvegg, men når folk bevist viser et ønske om å tilbakeholde informasjon (les: kompetanse, uten at jeg er kjent med pådriveren bak dette ønsket) så forringes for min del kvaliteten av TS.
|
|
|
24/01/2022 16:14
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Han viser tydelig at han ikke har forstått hva han får når han her på ca 2 minutter snakker om timespris mens han får gjennomsnitt. Skjønner jo at jeg er alene om å være skeptisk til dette når det er dette folk vil høre i stedet for å informere de om hva de faktisk får. Wow, at det går an! Hva er det han vil oppnå med dette regnestykket? alt opp til 70 øre betaler vi selv, og vi må betale alle toppene over 178øre
Utrolig at ingen i redaksjonen fanget opp at dette blir totalt feil. Toppene over 178øre er selvsagt bakt inn i gjennomsnittet.
|
|
|
24/01/2022 16:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
tilbakeholde informasjon (les: kompetanse, uten at jeg er kjent med pådriveren bak dette ønsket) så forringes for min del kvaliteten av TS. Ja. Dette er Tafellis varemerke. Sånn ligger det an i koronatråden også. Han påstår at han sitter med opplysninger på hvordan enkelte dødsårsaker regnes, men når han blir bedt om å redegjøre for dette, presterer han å servere følgende: "Dette er et rekasjonsforum hvor vi forventer at de som deltar i et emne har en viss kontroll på emnet de deltar i, i det minste basiskunnskaper. Så jeg sier bare du skal lese deg opp på basiskunnskaper bak dødsårsaksregister og hvilke retningslinjer som gjelder før du begynner å kreve å få dette servert. Alternativt bare holde deg unna diskusjonen fram til det."Dette er en så spektakulært uproduktiv måte å debattere på at jeg klarer ikke en gang spekulere i hva det er han ønsker å oppnå.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Mmar]
25/01/2022 06:33
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Han viser tydelig at han ikke har forstått hva han får når han her på ca 2 minutter snakker om timespris mens han får gjennomsnitt. Skjønner jo at jeg er alene om å være skeptisk til dette når det er dette folk vil høre i stedet for å informere de om hva de faktisk får. Wow, at det går an! Hva er det han vil oppnå med dette regnestykket? alt opp til 70 øre betaler vi selv, og vi må betale alle toppene over 178øre
Utrolig at ingen i redaksjonen fanget opp at dette blir totalt feil. Toppene over 178øre er selvsagt bakt inn i gjennomsnittet. 0,5 mill seere en langhelg senere og jeg er ikke lenger alene om å se dette vanviddet. Takk  Han ønsker åpenbart å provosere, det gjør han jo svært bra. Nettavisen er jo på'n med dekning av strømsaken og gjengir rabalderet hans 100% ukritisk inkludert den opprinnelige Tibber ink mva blemma fra SoMe. Tenker det er på tide med en oppvask på hva avtaler folk har. Dette bekrefter jo bare igjen at vi ikke har noe respekt for strømmen når folk ikke gidder å lese hva strømavtale de har. Men i stedet lager et nummer av hva de betaler uten at de vet filla om det er nettleie, strøm, påslag eller rett og slett feil. Her fra lokalavisa som ikke har gidda finne frem kalkulatoren men bare gjengir ukritisk: For Gunnar endte opp med å betale kroner 11 011,50 for strømmen de brukte i desember.
Det var etter at jeg fikk strømstøtten på rundt 3000 kroner. Opprinnelig var regningen oppe i 14 000 og noe, forteller han . Okey da blir jeg jo litt nysgjerrig på hvordan er det mulig. For den strømstøtten tilsvarer bare 4kWt. 4kWt x snittet er under 9 lapper! Da tenker jeg det ville vært naturlig å spørre hvor de resterende 5000,- er blitt av.. Men nei da for at han har betalt 6000,- + nettleie for enorme mengder strøm er jo ingen sak.
|
|
|
25/01/2022 08:55
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For Gunnar endte opp med å betale kroner 11 011,50 for strømmen de brukte i desember.
Det var etter at jeg fikk strømstøtten på rundt 3000 kroner. Opprinnelig var regningen oppe i 14 000 og noe, forteller han . Okey da blir jeg jo litt nysgjerrig på hvordan er det mulig. For den strømstøtten tilsvarer bare 4kWt. 4kWt x snittet er under 9 lapper! Da tenker jeg det ville vært naturlig å spørre hvor de resterende 5000,- er blitt av.. Men nei da for at han har betalt 6000,- + nettleie for enorme mengder strøm er jo ingen sak. Har varit flera artiklar i media om folk som har haft väldigt dåliga strömavtal och betalat mer än vad de borde. Noen fick regning på 3 kr/kwh i Trøndelag for eksempel.
|
|
|
25/01/2022 09:10
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
For Gunnar endte opp med å betale kroner 11 011,50 for strømmen de brukte i desember.
Det var etter at jeg fikk strømstøtten på rundt 3000 kroner. Opprinnelig var regningen oppe i 14 000 og noe, forteller han . Okey da blir jeg jo litt nysgjerrig på hvordan er det mulig. For den strømstøtten tilsvarer bare 4kWt. 4kWt x snittet er under 9 lapper! Da tenker jeg det ville vært naturlig å spørre hvor de resterende 5000,- er blitt av.. Men nei da for at han har betalt 6000,- + nettleie for enorme mengder strøm er jo ingen sak. Har varit flera artiklar i media om folk som har haft väldigt dåliga strömavtal och betalat mer än vad de borde. Noen fick regning på 3 kr/kwh i Trøndelag for eksempel. Ja sant, i disse tilfellene må jo avtalen være fokus ikke "strømregninga" som i mitt tilfelle.. Hvis man unngår å nevne 100% påslag da får jo plutselig Fredrik Solvang en enbda større luft-case.
|
|
|
25/01/2022 09:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var etter at jeg fikk strømstøtten på rundt 3000 kroner. Opprinnelig var regningen oppe i 14 000 og noe, forteller han . Okey da blir jeg jo litt nysgjerrig på hvordan er det mulig. For den strømstøtten tilsvarer bare 4kWt. 4kWt x snittet er under 9 lapper! Da tenker jeg det ville vært naturlig å spørre hvor de resterende 5000,- er blitt av.. Men nei da for at han har betalt 6000,- + nettleie for enorme mengder strøm er jo ingen sak. Har varit flera artiklar i media om folk som har haft väldigt dåliga strömavtal och betalat mer än vad de borde. Noen fick regning på 3 kr/kwh i Trøndelag for eksempel. Ja sant, i disse tilfellene må jo avtalen være fokus ikke "strømregninga" som i mitt tilfelle.. Hvis man unngår å nevne 100% påslag da får jo plutselig Fredrik Solvang en enbda større luft-case. Kan väl faktiskt bero på forskjelliga ting, dålig avtale eller noen som bruker mer ström i topparna.
|
|
|
[Re: Duck]
25/01/2022 10:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kom över denna https://enerwe.no/elektrifisering-n...tromforbruk-i-antall-vindturbiner/399662Finns det noen som skriver eller snakker neutralt om kraftproduktionen utan att bruke en massa retorikk? "- Det gir lite mening og er ikke spesielt relevant å multiplisere opp dette tallet og på den måten stille opp hvor mange vindturbiner som kreves for å møte anslaget for elektrisitetsbehov på sokkelen, skriver Bru. Det forklarer hun med at det forutsetter at vindturbinene produserer jevnt og trutt. Det gjør de ikke." Ok, Norge ska vara europas batteri med hjälp av vannkraft men samma argument kan alltså ikke brukes når det er snakk om elektrifiseringen av sokkeln. Det er självklart relevant och gir mening att sätta opp det regnestykket eftersom man i Norge enkelt kan bruke vannkraft som "lagringskapacitet". (trengs inte det heller då energien som bruks på sokkeln må tas fra noenstans och vindkraft kan ersätta den). Men hon förstod väl att talet skulle verka så pass stort att det er bättre med lite meningslös retorik. Hur man beskriver saker varierar väldigt mycket med vad man vill fram till. Tycker man kan sammanfatta elektrifisering på sokkeln som: Istället för att bränna gas ska man bruke ström som ikke finns, av en nordisk kraft miks som ikke heller finns för att noen annan ska bränna gasen.
|
|
|
25/01/2022 13:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skjønner ikke helt det med at Norge skal være Europas batteri. Overskuddet vi har nå på ca. 20 TWh er jo ikke en gang 1% av totalforbruket (før Europa skal elektrifiseres så langt det lar seg gjøre), og vi har ikke en gang 10% av totalproduksjon av vannkraft.
|
|
|
25/01/2022 13:41
|
Tex
Besatt
|
Besatt
, og vi har ikke en gang 10% av totalproduksjon av vannkraft. Apropos batteri - du bør kanskje skifte batteri på kalkulatoren din?
|
|
|
25/01/2022 13:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner ikke helt det med at Norge skal være Europas batteri. Overskuddet vi har nå på ca. 20 TWh er jo ikke en gang 1% av totalforbruket (før Europa skal elektrifiseres så langt det lar seg gjøre), og vi har ikke en gang 10% av totalproduksjon av vannkraft.
https://www.statkraft.no/var-virkso...k5JGADgO-0tlcm0NDMQBq4t97fhoCMtQQAvD_BwEHär står det 50% av magasin kapaciteten. Att delen er 20% https://no.wikipedia.org/wiki/VannkraftHandlar ikke om att bruke Norges överskotts energi utan om att spara magasinen genom import når det blåser och eksportera ström når det ikke blåser. Eventuellt kan man senare också pumpa tillbaka vann där det skulle fungera.
|
|
|
25/01/2022 14:22
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Trappetrinnsmodell for strømpris til forbrukerne?
Opp til 25 000 kwh: billig Trinn 2: Dyyyyyyrt Trinn 3: Dritdyrt (altså sørnorgepriser)
Dette burde være grei skuring å forså for forbrukerne, da de kan dele 25 000 på 12, lese på strømregningen, og se omtrent hvor mye mindre strøm de må bruke neste mnd gitt at de bruker mye nå. etc....
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
25/01/2022 14:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
https://www.statkraft.no/var-virkso...k5JGADgO-0tlcm0NDMQBq4t97fhoCMtQQAvD_BwEHär står det 50% av magasin kapaciteten. Att delen er 20% https://no.wikipedia.org/wiki/VannkraftHandlar ikke om att bruke Norges överskotts energi utan om att spara magasinen genom import når det blåser och eksportera ström når det ikke blåser. Eventuellt kan man senare också pumpa tillbaka vann där det skulle fungera. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Electricity_and_heat_statisticsTotalt forbruk av strøm i Europa er på ca. 2800 TWh., kraftoverskuddet i Norge er på ca. 20 TWh (per år). Nå er selvfølgelig årsforruk ikke nødvendig is helt det samme som kapasitet, men i summen leverer Norge mindre enn 1% av totalt Europeisk forbruk.
|
|
|
25/01/2022 14:52
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Handlar ikke om att bruke Norges överskotts energi utan om att spara magasinen genom import når det blåser och eksportera ström når det ikke blåser. Eventuellt kan man senare också pumpa tillbaka vann där det skulle fungera.
Pussig du sku dra frem det. Vi har ikke så mange steder det fungerer som med pumpekraft. Her er en 10 år gammel artikkel som er inne på hvordan Norge kunne blitt Europas grønne batteri. https://e24.no/olje-og-energi/i/oRgQOg/slik-kan-norge-bli-europas-groenne-batteriDa er det virkelig pussig hvordan vi helt magisk er blitt et batteri uten at man har gjort en dritt annet enn å bedrive slurvete FrP-retorikk rundt temaet.
|
|
|
25/01/2022 15:00
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Kjenner ingen av de personlig, men tror ikke fredriks eller Fredrik Solvang stemmer FRP. Greit å la det oppbrukte kortet ligge.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
25/01/2022 15:07
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ja, men det er ikke det som Europas batteri handlar om. Det handlar om att man regulerar den ostabila vindkraften med hjälp av vannkraft. Når det blåser så brukar man vind kraft och når det er vindstilla så bruker man vannkraft. Vannkraft fungerar bra för detta för den er rask på oppstart och nedstängning. Ett kärnkraftverk kan för eksempel ikke brukes speciellt bra till detta. Så iden med en massa kablar är att Norge bruker vind och sol fra kontinenten når den finns tillgänglig och sen eksporter vannkraft når det ikke blåser och er lite sol. Detta har inget att göra med Norges överskott på energi att göra. Metoden kan självklart totalt sätt resultera i en netto eksport på 0. Så istället för att försöka lagra överskottsenergi fra vind på noen svindyr måte så bruker man vannkraft som en implicit lagring.
|
|
|
[Re: Andreas83]
25/01/2022 15:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Kjenner ingen av de personlig, men tror ikke fredriks eller Fredrik Solvang stemmer FRP. Greit å la det oppbrukte kortet ligge. Hvis det var til meg så var det hverken til Fredrik eller fredriks... Det er nok å ta av uten å blande inn de. FrP-lederen f.eks er flittig bruker av argumentet for at vi ikke skal bli noe batteri for Europa.
|
|
|
25/01/2022 15:09
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Da er det virkelig pussig hvordan vi helt magisk er blitt et batteri uten at man har gjort en dritt annet enn å bedrive slurvete FrP-retorikk rundt temaet.
Man trenger ikke pumpekraft for å fungere som batteri. Slik vannkraft fungerer i Norge så "lader" vannet opp magasinene, vi tapper vann ved behov for kraft. Ved kabler til utlandet som sender strøm til oss når det blåser får vi mindre behov for å tappe vann, altså har vi mere energi i "batteriene" selv om vi ikke lader de opp med strøm fra Europa.
|
|
|
25/01/2022 15:10
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Handlar ikke om att bruke Norges överskotts energi utan om att spara magasinen genom import når det blåser och eksportera ström når det ikke blåser. Eventuellt kan man senare också pumpa tillbaka vann där det skulle fungera.
Pussig du sku dra frem det. Vi har ikke så mange steder det fungerer som med pumpekraft. Her er en 10 år gammel artikkel som er inne på hvordan Norge kunne blitt Europas grønne batteri. https://e24.no/olje-og-energi/i/oRgQOg/slik-kan-norge-bli-europas-groenne-batteriDa er det virkelig pussig hvordan vi helt magisk er blitt et batteri uten at man har gjort en dritt annet enn å bedrive slurvete FrP-retorikk rundt temaet. Förstår ikke ens vad du menar. Norge har väl i alla fall lagt några kablar till Europa och kabeln till Tyskland tror jag faktiskt gör så att Norge fungerar som ett batteri. England är nog mest ren eksport.
|
|
|
[Re: appelsin2]
25/01/2022 15:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Man trenger ikke pumpekraft for å fungere som batteri. Slik vannkraft fungerer i Norge så "lader" vannet opp magasinene, vi tapper vann ved behov for kraft. Ved kabler til utlandet som sender strøm til oss når det blåser får vi mindre behov for å tappe vann, altså har vi mere energi i "batteriene" selv om vi ikke lader de opp med strøm fra Europa.
Det er batteri og "batteri"...
|
|
|
25/01/2022 15:19
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Förstår ikke ens vad du menar. Norge har väl i alla fall lagt några kablar till Europa och kabeln till Tyskland tror jag faktiskt gör så att Norge fungerar som ett batteri. England är nog mest ren eksport.
Dette har jo ikke nødvendigvis noe med kablene å gjøre. Det er begrenset hvor mye vi kan styre lagring i våre eksisterende vannkraftverk. Det er litt ferdig diskutert at det kan være fryktelig dyrt å spare på vannet. Vi kan heller ikke kontrollere tilsiget, danse regndansen? Pumpekraftverk løser dette.
|
|
|
25/01/2022 15:20
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pussig du sku dra frem det. Vi har ikke så mange steder det fungerer som med pumpekraft. Her er en 10 år gammel artikkel som er inne på hvordan Norge kunne blitt Europas grønne batteri. https://e24.no/olje-og-energi/i/oRgQOg/slik-kan-norge-bli-europas-groenne-batteriDa er det virkelig pussig hvordan vi helt magisk er blitt et batteri uten at man har gjort en dritt annet enn å bedrive slurvete FrP-retorikk rundt temaet. Läste din länk. Hvis du ikke har fått det med dig så har det länge varit snakk om att Norge ska vara Europas batteri* och det man i första hand då menar är scenariot som jag beskrev. Med import och sparing och sen eksport. *vet ikke hur stor del man i praktiken kan få til men metoden bruks i praktiken alltid där det finns vannkraft och ostabila kilder som vind.
|
|
|
|
|