...tenker jo at en Bianchi-mann i det minste burde sniktittet på Yeti sånn fargemessig om ikke annet?? (...) Utover det tror jeg grævvel funker utmerket på landeveien også.
Haha. Alt som ligner celeste, men som ikke er celeste, er i mitt hode fake. Derfor er grævværn min kjedelig og grå, mens Ripleyen ble olivengrønn. Hedersplassen der jeg oppbevarer sykler blir naturligvis holdt av på ubestemt tid til selve smykket, en Bianchi, når de bestemmer seg for å slutte å surre så voldsomt med designet.
Haha. Alt som ligner celeste, men som ikke er celeste, er i mitt hode fake. Derfor er grævværn min kjedelig og grå, mens Ripleyen ble olivengrønn. Hedersplassen der jeg oppbevarer sykler blir naturligvis holdt av på ubestemt tid til selve smykket, en Bianchi, når de bestemmer seg for å slutte å surre så voldsomt med designet.
Som Bianchi-eier (Celeste selvfølgelig) og Yeti fan-boy vil jeg bare skyte inn inn at Yeti Turquoise er en helt egen greie og ingen "Celeste" rip-off
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Nå er jo jeg også Bianchi-eier, og jeg mente jo ikke å antyde at Yeti har stjålet celeste-fargen, eller noe sånt, men at jeg synes det er noen berøringspunkter i hvordan begge merkene har klart å lage seg så ekstremt tydelige tilknytninger til farge.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: gare]
#269650724/01/202209:38
Når det gjelder farger må jeg si meg svak for Gios fargen. Minner meg på at jeg må kikke innom Merlin Cycles for å sjekke om de har noen inne på outlet.
Når det gjelder farger må jeg si meg svak for Gios fargen. Minner meg på at jeg må kikke innom Merlin Cycles for å sjekke om de har noen inne på outlet.
Herregud, hyseklask til meg selv for å glemme Gios
Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke er en Ibis Ripley.
Gratulerer!
Første tanke: Nydelig rammesett!
Andre tanke: Bytt dekkene.
Tredje tanke: Fjern dekalene på felgene, bortsett fra "DT Swiss".
Fjerde tanke: Snu stem.
Femte tanke: Kapp kronerøret.
Sjette tanke: Nevnte jeg at dette er et nydelig rammesett?
Dette blir lekkert!
Jo, takk! (Ripleyen er på vei den også, så jeg må vel bare si meg enig med samboer i at "jeg har mista det helt")
Første tanke: Enig!
Andre tanke: Enig. Blir Continental GP 5000 (disse hadde jeg liggende, ville få på hjulene og se skjønnheten i sin helhet i går kveld)
Tredje tanke: Felgene er et problem, for bakhjulet er for smalt for ramma og jeg aner ikke hvordan jeg evt kan fikse det. Blir nok et fetere hjulsett her når sesongen nærmer seg for alvor.
Fjerde tanke: Enig
Femte tanke: Enig - må bare finne riktig sitteposisjon først
Sjette tanke: Jeg er helt 100% enig!
For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost. Blir meget fin om noen uker, denne.
Sprint er en ganske vakker ramme ja. Tenk at folk kjøper Aria i stedet....
Sitat: Sepeda
Fjerde tanke: Snu stem.
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.
Sitat: HAnders
Tredje tanke: Felgene er et problem, for bakhjulet er for smalt for ramma og jeg aner ikke hvordan jeg evt kan fikse det. Blir nok et fetere hjulsett her når sesongen nærmer seg for alvor. For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost.
1. Er det lengden på akslingen som blir for smal mellom kjedestag? Høres rart ut. Er vel bare én standardlengde her? Finnes det muligens avstandsringer/endeplugger fra DT Swiss som bygger ulik dybde? 2. Er setepinnen standard 27,2 på Sprint?
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: yolo]
#269668825/01/202209:37
Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.
Enig, men som vanlig er det egentlig hendlene som er plassert feil, og så har forrige eier rotert styret for å få hendlene i mer komfortabel vinkel. Hvis herren som ikke lenger har særlig kjærlighetssorg bare roterer styret forover slik at nedre del av bukken havner i vater vil hendlene sannsynligvis bli stående for lavt nede/langt fremme på styret. Styrebåndet må i så fall vikles av, hendlene løsnes og flyttes oppover og bakover på styret før nytt styrebånd vikles nøyaktig og med kjærlighet. Helst innover på begge sider ;-)
Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.
Enig, men som vanlig er det egentlig hendlene som er plassert feil, og så har forrige eier rotert styret for å få hendlene i mer komfortabel vinkel. Hvis herren som ikke lenger har særlig kjærlighetssorg bare roterer styret forover slik at nedre del av bukken havner i vater vil hendlene sannsynligvis bli stående for lavt nede/langt fremme på styret. Styrebåndet må i så fall vikles av, hendlene løsnes og flyttes oppover og bakover på styret før nytt styrebånd vikles nøyaktig og med kjærlighet. Helst innover på begge sider ;-)
Jeg synes hendlene virker å være for høyt på styret også. Ser ut som en posisjon for å bøte på for lang reach. Synes dette er en fin fasit for hendel- og styreposisjon.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: yolo]
#269669325/01/202209:46
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer
Ikke for å komme i veien for Øyvinds gode råd i forrige innlegg, men ehem, yolo!
Har jeg noensinne, noen gang, i denne eller andre dimensjoner, hatt positivt vinklet styrefremspring?
Du kan forvente deg et brev fra Michael Cohen. Nei vent, Rudy Giuliani!
Her er forresten mitt forslag til oppsett av styre og hendler. Og om noen er uenige, får de også et brev! Selv om noen foretrekker å plassere hendlene litt høyere.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: yolo]
#269669625/01/202209:48
Sprint er en ganske vakker ramme ja. Tenk at folk kjøper Aria i stedet....
Sitat: Sepeda
Fjerde tanke: Snu stem.
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.
Jeg monterte alt litt i en fei mens jeg gjorde andre ting på søndagskvelden. Ser nå at jeg må tilpasse litt.
Sitat: HAnders
Tredje tanke: Felgene er et problem, for bakhjulet er for smalt for ramma og jeg aner ikke hvordan jeg evt kan fikse det. Blir nok et fetere hjulsett her når sesongen nærmer seg for alvor. For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost.
Sitat: yolo
1. Er det lengden på akslingen som blir for smal mellom kjedestag? Høres rart ut. Er vel bare én standardlengde her? Finnes det muligens avstandsringer/endeplugger fra DT Swiss som bygger ulik dybde? 2. Er setepinnen standard 27,2 på Sprint?
Det er nok lengden på akslingen som er for smal. Jeg var tydeligvis så naiv at jeg trodde dette var standard, men ifølge Cato på Velostrada har DT-hjulene en 135 mm aksling, mens ramma er bygget for 142 mm. En skulle jo kanskje tro man kunne få kjøpt et 7 mm "adapter", men det må jeg kanskje sjekke med DT Swiss.
135/142mm er vel samme std så det skal bare være å bytte endekopper på hjula.
Om du har noe så sært som hjul med 10mm x 135mm oppsett så er det fortsatt bare å bytte endekopper. Jeg brukte denne løsningen på terrengsykkelen som hadde 135mm QR bak når jeg egentlig ville ha 12x142mm
Har iallefall bruk mine DT nav på rammer med 135mm navbredde CAAD 12 disc) og ramme med 142mm navbredde (Domane Disc)
Enig. Vi får vel dra inn litt celeste i tråden igjen, da.
Altså, nå har jeg vært fremme med verktøyet her. Har snudd stemmet og forsøkt å vinkle styret noenlunde slik jeg liker det (vanskelig å si før jeg har prøvd en tur, men det er utfordrende med et bakhjul som ikke passer).
Ved å bare stå over styret, er det likevel et eller annet som ikke føles helt riktig. Det kan være at tidligere eier, som antydet over her, har hatt for lang reach og har forsøkt å kompensere ved å plassere hendlene i en, for meg, rar posisjon. Mulig jeg må vikle av styretapen og justere de ned.
135/142mm er vel samme std så det skal bare være å bytte endekopper på hjula.
Om du har noe så sært som hjul med 10mm x 135mm oppsett så er det fortsatt bare å bytte endekopper. Jeg brukte denne løsningen på terrengsykkelen som hadde 135mm QR bak når jeg egentlig ville ha 12x142mm
Har iallefall bruk mine DT nav på rammer med 135mm navbredde CAAD 12 disc) og ramme med 142mm navbredde (Domane Disc)
Ved å bare stå over styret, er det likevel et eller annet som ikke føles helt riktig. Det kan være at tidligere eier, som antydet over her, har hatt for lang reach og har forsøkt å kompensere ved å plassere hendlene i en, for meg, rar posisjon. Mulig jeg må vikle av styretapen og justere de ned.
Det er smak og behag her så klart, men jeg ville i hvert fall ikke dratt disse hendlene lenger frem og ned. Personlig ville jeg plassert dem ørlite grann høyere.
Enig. Vi får vel dra inn litt celeste i tråden igjen, da.
Altså, nå har jeg vært fremme med verktøyet her. Har snudd stemmet og forsøkt å vinkle styret noenlunde slik jeg liker det (vanskelig å si før jeg har prøvd en tur, men det er utfordrende med et bakhjul som ikke passer).
Ved å bare stå over styret, er det likevel et eller annet som ikke føles helt riktig. Det kan være at tidligere eier, som antydet over her, har hatt for lang reach og har forsøkt å kompensere ved å plassere hendlene i en, for meg, rar posisjon. Mulig jeg må vikle av styretapen og justere de ned.
Har forstått noen velger å ha hendelene slik fordi de ønsker en mer komfortabel stilling. Skal du ha en mer aggressiv stilling må vel hendlene ned tenker jeg. Personlig ville jeg valgt det da dette ikke er en typisk endurance sykkel
Smak og behag som Øyvind er inne på, men jeg synes at et horisontalt nivå med styre og stem gir best ergonomi på "tops" og ved "hoods". Slik styret ser ut nå ser det ut som nivået på styret knekker litt ned, og hendlene litt opp, har forsøkt å vise dette under.
Jeg er av oppfatningen at hvis man foretrekker hendler som peker oppover er dette enten et tegn på for lang reach, eller at man har for mye vekt på hendene, at man da sitter for langt frem ev. har negativt vinklet sete.
Du skal vel uansett til verks med styreteipen for å skifte til "riktig" farge?
Har forstått noen velger å ha hendelene slik fordi de ønsker en mer komfortabel stilling. Skal du ha en mer aggressiv stilling må vel hendlene ned tenker jeg. Personlig ville jeg valgt det da dette ikke er en typisk endurance sykkel
Er det bare meg eller er stemmet langt? 110mm?
Stemmet er 110mm, ja. Synes også det virker langt, men får ikke vurdert det før jeg får testet sykkelen skikkelig. Nå er det jo slik at dette er en 55-ramme. Ifølge Bianchi selv skulle jeg hatt en 57, men har valgt å gå ned fordi jeg rett og slett liker det bedre. Dermed kan det godt hende at stemmet har korrekt lengde, selv om magefølelsen sier at 100mm er mer riktig.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: yolo]
#269674125/01/202211:38
Smak og behag som Øyvind er inne på, men jeg synes at et horisontalt nivå med styre og stem gir best ergonomi på "tops" og ved "hoods". Slik styret ser ut nå ser det ut som nivået på styret knekker litt ned, og hendlene litt opp, har forsøkt å vise dette under.
Jeg er av oppfatningen at hvis man foretrekker hendler som peker oppover er dette enten et tegn på for lang reach, eller at man har for mye vekt på hendene, at man da sitter for langt frem ev. har negativt vinklet sete.
Så du ville, hvis jeg forstår deg rett, hatt styret og stem i noenlunde lik vinkel? Da blir jo i såfall bukken mindre horisontal, ergo øker faren for å glippe taket. Ah, shit, dette er vanskelig. Jeg må rett og slett prøve meg frem.
Sitat: yolo
Du skal vel uansett til verks med styreteipen for å skifte til "riktig" farge?
Når det gjelder styreteip så skal den byttes, ja. Ikke nødvendigvis på grunn av fargen, men fordi den som sitter på er for tynn og puslete. Men apropos farger, som jo ER viktig: Jeg tror celeste-teip blir for mye av det gode. Det finnes dog sort teip med litt celeste-detaljer, blant annet den som kommer som default på XR4.
Jeg er av oppfatningen at hvis man foretrekker hendler som peker oppover er dette enten et tegn på for lang reach, eller at man har for mye vekt på hendene, at man da sitter for langt frem ev. har negativt vinklet sete.
Jeg tenker det kommer an på forholdet mellom setehøyde, styrehøyde og overkroppslengde, kanskje. Kommer armene ganske loddrett ned mot styret og hendler er det sikkert komfortabelt med hendlene ganske vannrett. Kommer armene inn på styret fra skuldrene i en noe lavere vinkel gir det bedre komfort at hendlene peker noe opp slik at man slipper å knekke i håndleddet for å komme ned til hendlene.
Har man kort sykler er det så klart større sjanse for at skuldrene er rett over styret enn hvis man har en lengre sykkel. Med høyere dropp mellom sete og høyde vil man også komme mer rett ned på hendlene enn med lavere dropp.
Jeg har hatt det omtrent sånn på mine sykler de siste årene - Noen justeringer gjøres nå og da.
Hvordan overgangen til hendlene blir har også litt å si på utformingen på styret. Noen er det ikke mulig å få til en rett overgang på hvis du skal montere styret på en normal måte, dvs enden i droppen noenlunde vertikal. På mitt styre vil jeg med å flytte hendlene så høyt at det blir en rett linje medføre at hendlene får en kraftig innoverrotasjon pga hendlene vil havne i buen mellom topp og drop, dvs den litt sideveis buen. Klønete forklart, men dere skjønner sikkert.
Hva om du legger på en liten bit av styretape i overgangen for å bygge ut, vil det gå. Har ikke prøvd, men du kan jo prøve å legge en bit under den gamle tapen en periode for å sjekke ut følelsen før du legger på den nye.
Redigert av hrukin; 25/01/202212:08. Rediger grunn: bygge ut