Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 30 av 31 1 2 28 29 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Kjetil307] #2696723 25/01/2022 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjetil307

Ikke før jul ,var i mnd skifte Nov /Des

Takk!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696730 25/01/2022 11:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ser det har kommet nye retningslinjer for selvtesting. Nå kan man som familiemedlem teste seg HVER DAG i 11 dager dersom man har en med korona i hus. Det er 11 koronatester pr familiemedlem det. "de fleste familier" er 4 personer, så med én syk, blir det altså 33 selvtester (dersom smitten ikke sprer seg i huset).

Jeg kan ikke se for meg at jeg kan møte opp på teststasjonen og få utdelt 33 tester i en pose. Så for mange vil vel dette bety at man må kjøpe tester selv på butikk, til 80 kroner pr stk. for å komme seg ut på jobb eller skole.

Ville det ikke etter hvert være bedre om regelen var: "Føler du deg frisk, drar du på jobb/skole, og hvis ikke tar du en test og evt. holder deg hjemme"?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Knirkekne] #2696732 25/01/2022 11:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Knirkekne

Ville det ikke etter hvert være bedre om regelen var: "Føler du deg frisk, drar du på jobb/skole, og hvis ikke tar du en test og evt. holder deg hjemme"?

Det kommer nog snart. Tror en hurtigtest når man föler sig frisk er i det närmaste helt värdelös också.

Kan vara värt att tänka på att många som har smitte i familjen kommer smittes så hvis man ikke vill smitte folk på jobbet eller aktiviteter så kanske det är bäst att vara hjemme hvis man kan.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Knirkekne] #2696734 25/01/2022 11:24
stalsan Offline
Entusiast
Entusiast
Ser det har kommet nye retningslinjer for selvtesting. Nå kan man som familiemedlem teste seg HVER DAG i 11 dager dersom man har en med korona i hus. Det er 11 koronatester pr familiemedlem det. "de fleste familier" er 4 personer, så med én syk, blir det altså 33 selvtester (dersom smitten ikke sprer seg i huset).

Jeg kan ikke se for meg at jeg kan møte opp på teststasjonen og få utdelt 33 tester i en pose. Så for mange vil vel dette bety at man må kjøpe tester selv på butikk, til 80 kroner pr stk. for å komme seg ut på jobb eller skole.

Fikk 25* tester utlevert av kommunen igår (Bærum) etter positiv test på et barn, så her er det nok komunale variasjoner.

*) 11+11+2 (barn) tester etter "gammelt" regime

Ståle
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2696752 25/01/2022 12:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks
Tror en hurtigtest når man föler sig frisk er i det närmaste helt värdelös också.

Det stemmer nok. Vi tok alle hurtigtest dagen før vi fikk symptomer og de var alle negative.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696779 25/01/2022 13:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, det var litt av ikke-poenget med 'obligatorisk' hverdagstesting av barnehagebarn.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: stalsan] #2696889 26/01/2022 08:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: stalsan

Fikk 25* tester utlevert av kommunen igår (Bærum) etter positiv test på et barn, så her er det nok komunale variasjoner.

*) 11+11+2 (barn) tester etter "gammelt" regime

Samme her, fikk 27 tester utlevert i "Coronavinduet".

Nå har de to minste barna + kona hatt delta, jeg ble ikke syk selv om jeg bodde oppå de, sov i samme seng osv. Kom i skade å drikke av samme glass som fruen også, uten at jeg ble sjuk. På fredag fikk eldstemann omikron, når jeg testa han hosta han meg midt i fleisen. Han har vært i isolasjon siden, så jeg er på jobb igjen i dag etter negativ hurtigtest.

Jeg føler meg trygg på at jeg sitter på gener som kan løse denne pandemien ganske kjapt ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696893 26/01/2022 08:38
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2022/01/25/N%C3%A5-blir-det-enda-vanskeligere-%C3%A5-f%C3%A5-hurtigtest-i-Trondheim-Vi-m%C3%A5-stramme-kraftig-inn-25074047.ece

Ingen symptomer; Ingen hurtigtest.
Det betyr jo at hele husstander er pålagt karantene dersom man ikke har midler til å kjøpe tester.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Knirkekne] #2696898 26/01/2022 08:48
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2022/01/25/N%C3%A5-blir-det-enda-vanskeligere-%C3%A5-f%C3%A5-hurtigtest-i-Trondheim-Vi-m%C3%A5-stramme-kraftig-inn-25074047.ece

Det betyr jo at hele husstander er pålagt karantene dersom man ikke har midler til å kjøpe tester.

Jeg tenkte umiddelbart at, som arbeidsgiver, hadde jeg gladelig dekt hurtigtester for å få mine ansatte på jobb igjen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Hoaas] #2696901 26/01/2022 08:55
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: Hoaas

Nå har de to minste barna + kona hatt delta, jeg ble ikke syk selv om jeg bodde oppå de, sov i samme seng osv. Kom i skade å drikke av samme glass som fruen også, uten at jeg ble sjuk. På fredag fikk eldstemann omikron, når jeg testa han hosta han meg midt i fleisen. Han har vært i isolasjon siden, så jeg er på jobb igjen i dag etter negativ hurtigtest.

Jeg føler meg trygg på at jeg sitter på gener som kan løse denne pandemien ganske kjapt ICON_WINK

Coolt, får du i deg mye D-vitamin?
https://www.smaalenene.no/forskere-...lom-covid-19-og-vitamin-d/s/5-38-1094616
Eller så har du hatt Korona tidlig, uten å merke noe som helst :-)

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696911 26/01/2022 09:15
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hmm, denne mangelen på testing er jo litt dum sånn med tanke på å redusere mengden hjemmekontor? Ikke får jeg tester av kommunen og ikke får jeg lov å teste meg på teststasjonen. Ikke får jeg tatt noen test for å påvise om jeg har hatt korona og ikke får jeg ta en PCR for å få bekreftet om jeg har korona.

I tillegg vil jeg ikke bruke ennå en tusenlapp på nye hurtigtester som ikke virker særlig godt om man ikke har høye mengder omikron virus. Hva er da forventet oppførsel i jobbsammenheng og sosial sammenheng? Det er litt merkelig at folk akkurat har kommet ut av ti dagers nærkontaktkarantene mens jeg har tenkt at jeg har hatt korona, men blir ikke gitt noen mulighet til å få det påvist. Så da tar jeg tog, bane, drar på jobb, spiser lunsj i tre forskjellige kantiner i løpet av uka etc. De fleste steder sier "ha hjemmekontor om du kan" men alle de forskjellige stedene jeg har opererer slik at det er mye folk på kontoret allikevel, siden ikke alle oppgaver lar seg løse like godt på hjemmekontor.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Pendleren] #2696927 26/01/2022 10:05
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pendleren
Sitat: Hoaas

Coolt, får du i deg mye D-vitamin?
https://www.smaalenene.no/forskere-...lom-covid-19-og-vitamin-d/s/5-38-1094616
Eller så har du hatt Korona tidlig, uten å merke noe som helst :-)

Nå har jeg ikke testet meg for antistoffer, men jeg er mye på farten gjennom jobb, så det er ikke utenkelig at jeg har hatt det uten å merke noe. Var forberedet på å bli syk nå, så slipper man en runde i f.eks påska e.l. Men den gang ei
Siden jeg bor nord for polarsirkelen spiser jeg D-vitamin alle måneder med "R" i seg. Fra sept-april der altså.

Redigert av Hoaas; 26/01/2022 10:06.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696931 26/01/2022 10:28
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde en underlig opplvelse selv i dag.

Yngste datteren testa positivt på hurtigtest på mandag og har siden vert i isolasjon.
Hun begynte å bli litt gruffen på lørdag, men fikk dose 2 på torsdag så vi tenkte at det var bivirkninger.
Det var det visst ikke.

Hun ble testa med PCR i går.
Jeg har testa med 2 ganger siden lørdag med hurtigtest, med negativt resultat, men har vert gruffen i halsen, tett i nesa og vodt i hodet.

Både jeg og kona hadde time til PCR i dag kl. 0840 og gikk inn nesten samtidig og stod på siden av hverandre i hver vår luke.
Vi fikk begge spørsmål om hvorfor vi var der.

Jeg svarte som rett var at datteren hadde testa positivt og jeg hadde symtomer.
Kona svarte at hun hadde symptomer.

Resultatet ble veldig forskjellig.
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk test, siden jeg hadde 3 doser vaksine, men kunne få med 2 hurtigtester hjem.
Kona fikk PCR test og spørsmål om hvor mange vi var i familien. Siden vi er 3 hjemme nå så fikk hun med 21 hurtigtester.

Tydeligvis litt individuelt.

Testa på nytt med hurtigtest i hals og nese og fortsatt negativ, så da får jeg bare tro på det.
Blir spennende å se hva datteren og kona sin PCR test sier.

AG

40+ and still climbing......
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Gullars] #2696945 26/01/2022 11:21
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Sitat: Gullars
Hadde en underlig opplvelse selv i dag.

Yngste datteren testa positivt på hurtigtest på mandag og har siden vert i isolasjon.
Hun begynte å bli litt gruffen på lørdag, men fikk dose 2 på torsdag så vi tenkte at det var bivirkninger.
Det var det visst ikke.

Hun ble testa med PCR i går.
Jeg har testa med 2 ganger siden lørdag med hurtigtest, med negativt resultat, men har vert gruffen i halsen, tett i nesa og vodt i hodet.

Både jeg og kona hadde time til PCR i dag kl. 0840 og gikk inn nesten samtidig og stod på siden av hverandre i hver vår luke.
Vi fikk begge spørsmål om hvorfor vi var der.

Jeg svarte som rett var at datteren hadde testa positivt og jeg hadde symtomer.
Kona svarte at hun hadde symptomer.

Resultatet ble veldig forskjellig.
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk test, siden jeg hadde 3 doser vaksine, men kunne få med 2 hurtigtester hjem.
Kona fikk PCR test og spørsmål om hvor mange vi var i familien. Siden vi er 3 hjemme nå så fikk hun med 21 hurtigtester.

Tydeligvis litt individuelt.

Testa på nytt med hurtigtest i hals og nese og fortsatt negativ, så da får jeg bare tro på det.
Blir spennende å se hva datteren og kona sin PCR test sier.

AG

Virker som om hurtigtestene ikke er like effektive når de skal detektere omikron-smitte. Mange jeg snakker med har hatt tydelige covid-symtpomer i flere før de får positiv test.

Redigert av ijustpop; 26/01/2022 11:22.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Knirkekne] #2696961 26/01/2022 12:50
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?

Kommunene er pålagt å tilby gratis hurtigtester:
De som bestemmer detta greiene

"Selvtester som benyttes for å erstatte smittekarantene skal tilbys gratis av kommunen"

Redigert av øyvindh; 26/01/2022 12:52. Rediger grunn: Link funket ikke
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: øyvindh] #2696967 26/01/2022 13:31
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: øyvindh
"Selvtester som benyttes for å erstatte smittekarantene skal tilbys gratis av kommunen"

Vi kan få én test om vi har symptomer. Jeg forstår jo at det er en viss knapphet, men jeg ser ikke helt hvordan det at jeg må ned å stå i kø for å få én test hver dag er særlig fornuftig? Kan jeg ikke få ti og love ikke komme tilbake før om ti dager? Eller er det bare tomt for tester, slik at man egentlig ikke er rustet for testregimet som ligger til grunn for lettelser?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2696972 26/01/2022 13:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli

Vi kan få én test om vi har symptomer. Jeg forstår jo at det er en viss knapphet, men jeg ser ikke helt hvordan det at jeg må ned å stå i kø for å få én test hver dag er særlig fornuftig? Kan jeg ikke få ti og love ikke komme tilbake før om ti dager? Eller er det bare tomt for tester, slik at man egentlig ikke er rustet for testregimet som ligger til grunn for lettelser?

Jeg tipper det siste, at det ikke finnes nok tester i alle kommuner, derfor må det rasjoneres. Selv her oppe har vi alltid hatt god tilgang på hurtigtester, men ser nå at det rasjoneres her også. Skoler og barnehager prioriteres

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: øyvindh] #2696973 26/01/2022 14:00
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Kommunene er pålagt å tilby gratis hurtigtester:
De som bestemmer detta greiene

Ja, så å IKKE tilby tilstrekkelig er da i realiteten å påby karantene også for ikke-smittede da reglene sier ENTEN test ELLER karantene :-)

Det står vel spesifikt at de med gjennomgått c19 siste tre mnd ikke skal i karantene. Men noe jeg ikke har fått klaret i er hvordan de med 3 doser vaksine skal forholde seg til karantene. Er vaksinering null verdt rent karantenemessig?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Knirkekne] #2696974 26/01/2022 14:01
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Er vaksinering null verdt rent karantenemessig?

Det er sånn det burde være med tanke på mangel på god beskyttelse mot å være smittsom :-D

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696977 26/01/2022 14:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Kidsa prøvde skolen i dag siden de er ute av isolasjon etter C19 (måtte hentes etter halv dag pga kjip form), kona ditto ferdig og igang med stråling med daglige reiser til Ullevål, men jeg som fortsatt er negativ/3 dose rasjonerer selvtestene som skal holde 4 dager til.

Nå har kommunen fått et lite påfyll av tester, men tror ikke jeg gidder å prøve å hente pga 1) håpløst å få parkert der og 2) orker ikke å grine til meg tester/holde en disputas om situasjonen i heimen for en fremmed en gang til.

Side 30 av 31 1 2 28 29 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå