Mulig jeg er på jordet her, men kan noen forklare Garmin sin LTE funksjon på Forerunner (som jeg tror jeg savner på Fenix 7...)?
Kan være det bare er i eget hode at jeg 'vet' hvordan LTE og eSIM fungerer....
Må jeg bruke Garmin sitt abonnement eller kan jeg bruke min eksisterende leverandør?
https://www.garmin.com/nb-NO/p/779761Kan jeg sende vanlig SMS med den, som ikke er nødhjelpsforespørsel (f.eks.
Hei elskling, jeg blir ca 1 time lengre enn planlagt. Det var utrolig smooth på stiene i dag! eller enda kortere
'Hjemme 8 <3')?
Kan jeg ringe hvilket som helst nummer og gjennomføre en samtale?
Kan jeg motta hvilken som helst samtale?
..evt med eller uten eksterne BT ørepropper?
Jeg er helt inneforstått med at eventuelle samtaler kommer til å trekke mye batteri, så det er nok greit å unngå.
Jeg skrev dette i en tidligere test (beklager på forhånd lengden, men vil ikke linke til den nettsiden).
-----
Som nevnt snakker vi ikke om LTE-tilkobling som holder deg oppdatert på verdens nyheter 24/7 og sjefenes masende mailer. Her er det snakk om 100% fokus mot trening og sikkerhet. For noen vil dette kanskje være skuffende, men samtidig forenkler det en del ting for deg og meg som forbruker.
Dersom Garmin skulle solgt en klokke med komplett LTE-funksjonalitet, ville de vært avhengig av å få med teleoperatørene (Telenor, Telia, ICE, etc.) på laget, og vi som forbrukere blir styrt etter hvilket selskap som tilbyr esim til denne typen klokker.
Garmin er allerede giganter innen håndholdte GPS-er og satellittkommunikasjon. For sistnevnte enheter som i bunn og grunn er rettet mot sikkerhetsfokuset, kreves det egne abonnement som belaster kun for tjenesten det koster å være tilkoblet Garmin sin IERCC-stasjon. Du trenger med andre ord ikke bekymre deg for og at mobiloperatøren din støtter enheten du skal benytte deg av, og det er hovedsakelig er det samme som gjelder for Garmin Forerunner 945 LTE. Garmin selger egne abonnement som ikke krever noen binding og forpliktelser, og de kan kjøpes på månedsbasis uten noen form for binding.
Månedsprisen er 80kr uten binding, og 70kr per måned dersom du binder deg til et år. Abonnementet kjøpes på Garmin sine hjemmesider eller direkte i Garmin Connect appen, og er umiddelbart klart til bruk etter kjøp. Du velger selv hvilke funksjoner du ønsker å aktivere over LTE-tilkoblingen (tilskuermeldinger, LiveTrack, etc.).
I bunn og grunn får du de samme sporings- og sikkerhetsfunksjonene som på Garmin Forerunner 945, men nå uten behov for å være tilkoblet telefonen ettersom du er tilknyttet LTE-nettverket. I tillegg til de allerede eksisterende funksjonene, vil du få muligheten til å dele sanntidsoppdateringer om hvordan du ligger ann under et løp/konkurranse, og ikke minst motta «tilskuermeldinger» fra utvalgte kontakter.
Sporing og sanntidsdeling av aktiviteter
Sporing- og sanntidsdeling eksisterer allerede i en rekke av Garmin sine klokker, selv i de rimeligste innstegsmodellene. Sporingsfunksjonen (LiveTrack) gjør det mulig å sende en «sporingslink» til utvalgte kontakter slik at de kan følge deg underveis på en treningstur og til enhver tid vite hvor du er. Dette kan brukes som både en ekstra trygghet og ikke minst som et nyttig/moro tilskudd i vennegjengen, eller i tilknytning til en trener/coach.
Sanntidsdeling av aktiviteter er en ny funksjon unikt for Garmin Forerunner 945 LTE og baserer seg på LTE-tilkoblingen. Gjennom sanntidsdelingen vil du kunne sende fortløpende løpsoppdateringer til utvalgte kontakter med informasjon om hvordan du ligger ann underveis i et løp. Oppdateringene over LTE skjer hvert 60.sekund, men du kan redusere frekvensen til og oppdateres hvert 5. minutt dersom du ønsker å spare batteri. Du bestemmer selv kontaktene i Garmin Connect, hvilke data som skal sendes, og om mottakerne skal ha mulighet til å se sporingen i opptil 24 timer etter endt økt (skrues automatisk av etter 24 timer). Eksempelvis kan du velge at klokka sender et varsel med distanse, tempo, tid siste runde/løp og gjennomsnittshastighet for hver tredje kilometer du løper. Eller du kan opplyse om estimert sluttid på en gitt løpsdistanse.
Tilskuermeldinger
Med sanntidsdeling av aktiviteter kan venner og familie, eller en trener, følge med deg underveis i et langt maraton eller ultraløp å se hvordan du ligger ann. I det du starter økta vil de få en melding med en link som tar de videre til et oversiktskart i nettleseren der ruten du løper/sykler/etc.. tegnes opp fortløpende som du beveger deg.
En ekstra stilig funksjon er tilskuermeldinger. Tilskuermeldinger gjør det mulig for kontaktene dine å sende deg motiverende meldinger underveis i løpet – både via tekst og tale. Tekstmeldinger dukker opp på skjermen som en vanlig melding, mens talemeldinger kan være opptil 30 sekunder lange og krever at du bruker trådløse ørepropper.
I samme skjermbilde som kartet for sanntidssporingen, vil avsenderen få opp et meldingsfelt der han/hun fyller ut navnet på avsender og skriver en melding på opptil 50 tegn. For talemelding er det bare å trykke på det lille mikrofon-ikonet i vinduet å prate i vei såfremt den som trener med klokken har aktivert tilkobling til Bluetooth-ørepropper. Dersom han/hun ikke har dette tilkoblet, vil det ikke være mulig å sende talemelding.
Sekunder etter at meldingen er sendt, vil det dukke opp på klokka. Det du må være obs på er at i motsetning til vanlige smartvarsler som blir liggende på klokka til du sletter de fra listen eller fra mobilen, så vil tilskuermeldinger kun være synlig i noen sekunder før den forsvinner, og det for godt. Vi har dog funnet et «triks» for å få de til å vare lengre, og det er å trykke raskt på «ned»-knappen i det meldingen tikker inn. Da vil hele meldingen åpne seg, og den blir liggende til du trykker deg tilbake. Vi håper likevel at Garmin kan gjøre tilskuermeldingene like tilgjengelige som vanlige smartvarsler.
Du vil ikke få noe varsel om at det er en innkommende talemelding på vei, så plutselig kan musikken avbrytes av et heiarop fra brodern, søsteren eller en god venn. Eventuelt en hissig kompis du skylder en kaffe eller to. (Merk at avsender ikke kan spille inn lydmelding dersom du ikke har Bluetooth-ørepropper tilkoblet klokken).
Assistance og Assistance Plus
Sikkerhetsfunksjonen (Assistance) er kanskje enda mer genial og åpner for at klokken kan sende en nødmelding til utvalgte kontakter dersom du kommer ut for at uhell. Tidligere har dette forutsatt en tilkobling til mobilen, men LTE-tilkoblingen eliminerer behovet for dette fullstendig. Klokken starter da en «sanntidssporing» av posisjonen din og oppdateres kontinuerlig til du manuelt avbryter sporingen.
Funksjonen utløses enten ved at du brått stopper opp under en treningstur, som for eksempel dersom du krasjer på sykkel eller faller under et løp, eller via en manuell trigger. I førstnevnte tilfelle vil klokken begynne å pipe og vibrere mens den teller ned fra fem. I løpet av den tiden kan du avbryte dersom du har utløst alarmen ved en feil, eller du heller foretrekker å ligge og forbanne deg over smerten alene fremfor å involvere modern, fadern eller andre kontakter. Dersom du ikke avbryter, vil klokken sende posisjonen din til de utvalgte kontaktene (bestemmes i Garmin Connect appen) og samtidig starte en «sanntidssporing» som gjør at kontaktpersonene til enhver tid kan se hvor du befinner deg. Skulle du bli plukket opp av en ambulanse, eller i verste fall kidnappet når du løper i byen, så vil vedkommende kunne følge med på at du forflytter deg.
Som nevnt er denne funksjonen ikke en nyhet i seg selv, men Garmin Forerunner 945 LTE er den første (og foreløpig eneste) klokken som gjør det mulig uten å ta med telefonen. Det som derimot er helt nytt og som er unikt for LTE-versjonen av Garmin Forerunner 945, er Assistance Plus. Assistance Plus bringer inn et helt nytt sikkerhetsaspekt som enten setter deg direkte i kontakt med Garmin sin internasjonale nødsentral (IERCC), eller de samme utvalgte kontaktene som tidligere.
Assistance Plus utløses på følgende måter:
Velg Assistance Plus fra hurtigmenyen. Klokken begynner å telle ned fra 10 (gir deg mulighet til å avbryte).
Hold inne øverste venstre knapp til klokken automatisk begynner å telle ned fra 10.
Ved uhell som kræsj på sykkel, fall ned fra et fjell, gå på tryne på løpetur…
Ved utilsiktete hendelser der du ikke har klokken på deg, for eksempel dersom «trigger-knappen» holdes inne lenge nok til å starte nedtellingen når klokken oppbevares i en treningsbag, sekk, etc.. Du får da 30 sekunder på å avbryte nedtellingen.
Når du utløser Assistance Plus vil klokken sende posisjonen din til IERCC – Garmin sin døgnbemannede nødsentral, som umiddelbart besvarer meldingen din med «Hva er situasjonen?», eller noe lignende. Meldingen dukker opp på skjermen som en vanlig melding, og du kan følge opp med å svare direkte fra klokken via forhåndsdefinerte meldinger som i større grad beskriver årsaken til at du har kontaktet de. Dersom du sender en ny melding/bekreftelse om at du trenger hjelp, vil Garmin ta direkte kontakt med nødsentralen i ditt respektive område. Ved hjelp av posisjonen du har sendt via klokken, vil de finne ut hva slags redningstjeneste det er behov for. Befinner du deg langt til fjells, er det nødvendig med helikopter, har du kræsjet på sykkel vil ambulanse være naturlig. Har kajakken gått rundt og du ligger og chillern 30 mil til havs, så er det Erik Bye og redningsskøyta som kommer.
Kontakten med IERCC er «live» helt til de med sikkerhet vet at nødetaten der du befinner deg har kommet frem, og det er da sistnevnte som varsler IERCC om at jobben deres er gjort og at kontakten med deg kan avbrytes.
Du har mulighet til å avbryte Assistance Plus selv etter at funksjonen er aktivert, men det krever at du bekrefter dette til IERCC gjennom en steg-for-steg prosess på klokken. Assistance Plus kan også brukes til å kontakte utvalgte kontakter du har forhåndsdefinert i Garmin Connect.