Hvem sykler lengst og mest i Norge?
|
Re: Hvem sykler lengst og mest i Norge?
[Re: Flamini]
26/01/2022 07:15
|
Magnoos
Ringrev
|
Ringrev
, …det har ingenting med skiglede eller naturopplevelser å gjøre. det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom Litt spesielt å skulle ha definisjonsmakten av hva som gir andre glede og naturopplevelser? Kan være enig i at det kanskje er noen koblinger som gjerne er litt annerledes enn mange andre, men kan vel ikke karakteriseres som sykdom uten at det skulle medføre en rekke negative effekter vel? Høres for meg litt ut som når Per-Willy sier han ikke har opplevd rasisme, så det fins ikke (spissformulering, uten sammenligning forøvrig).
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
|
|
|
[Re: Alpers]
26/01/2022 07:25
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kjenner Tom godt, han er simpelthen dønn ærlig: Jeg liker å gå på ski, såpass at jeg ikke vil gjøre noe annet. .
Men når han driver med det der "gå 5 km på en snøflekk på 2x5m" på slutten av sesongen, da er det vel hovedsakelig en annen motivasjon enn skiopplevelsen som driver ham? F.eks. det å komme seg ut i naturen, eller å nå et vilkårlig lengdemål han har satt seg. Det blir jo lett å dra paralleller til rullesykling, tredemølle osv., men da er jo poenget å holde formen vedlike, ikke at det er noe særlig gøy. Jeg tror det er så enkelt som at det ligger motivasjon i det for ham - selv om det virker veldig rart for andre. De gangene jeg har møtt ham når han går frem og tilbake ved Oppkuven er han jo like glad som når han går på Spålsveien i to meter snø. Har han ikke - i alle fall tidligere - brukt turene til å utføre en (slags) jobb. Mener å ha lest at han har rapportert vær/føre/forhold e.l. til skiforeningen.
|
|
|
26/01/2022 07:29
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom Hva med oss som sykler rundt og rundt innendørs i en klam hall, på en 250,03 meters bane av furu. Samme sykdom bare litt mindre alvorlig grad, eller hvilken diagnose stiller du på oss? ;-)
|
|
|
26/01/2022 07:54
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
når enkeltpersoner tar med seg kost i skogen for å feie snø til skiløype så ser jeg for meg en person med tvangstanker som trenger profesjonell hjelp, det har ingenting med skiglede eller naturopplevelser å gjøre. det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom
Trenger profesjonell hjelp til hva da? Å ikke gjøre det? Fordi?
|
|
|
26/01/2022 08:01
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Alle som ikke lever helt A4 har en diagnose om må hjelpes tilbake inn i boksen?
|
|
|
[Re: Jåddhå]
26/01/2022 08:11
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Alle som ikke lever helt A4 har en diagnose og må hjelpes... Kanskje er det til og med noen som er så forstyrret at de sykler mye uten å registrere hver km på Strava. Eller uten å registrere en eneste. De er syke, de.
|
|
|
26/01/2022 08:17
|
tregil
Avhengig
|
Avhengig
Selv har jeg 10 000 + km/år de siste 10 årene.
Formål: til og fra jobb, og rett og slett bare sykle fordi jeg liker det.
Har sikkert en lite pen diagnose, men hvem har ikke det....
|
|
|
[Re: torinb]
26/01/2022 08:39
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom Hva med oss som sykler rundt og rundt innendørs i en klam hall, på en 250,03 meters bane av furu. Samme sykdom bare litt mindre alvorlig grad, eller hvilken diagnose stiller du på oss? ;-) App app app - banen er 250,003 meter lang.
|
|
|
26/01/2022 09:11
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Tommel opp for alle som prioriterer trening, naturopplevelser og som ikke lever i det "kjedelige" A4-livet. Hvorfor skal de som ikke gjør som alle andre alltid bli oppfattet som ekstreme og egoistiske? Hva med de som jobber livet av seg for å opprettholde en fin fasade med flott hus, hytte, Rolex osv. I mitt hode er det de som bør oppsøke hjelp! 
|
|
|
[Re: Kjesk]
26/01/2022 09:20
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner Tom godt, han er simpelthen dønn ærlig: Jeg liker å gå på ski, såpass at jeg ikke vil gjøre noe annet. .
Men når han driver med det der "gå 5 km på en snøflekk på 2x5m" på slutten av sesongen, da er det vel hovedsakelig en annen motivasjon enn skiopplevelsen som driver ham? F.eks. det å komme seg ut i naturen, eller å nå et vilkårlig lengdemål han har satt seg. Det blir jo lett å dra paralleller til rullesykling, tredemølle osv., men da er jo poenget å holde formen vedlike, ikke at det er noe særlig gøy. Jeg tror det er så enkelt som at det ligger motivasjon i det for ham - selv om det virker veldig rart for andre. De gangene jeg har møtt ham når han går frem og tilbake ved Oppkuven er han jo like glad som når han går på Spålsveien i to meter snø. Har han ikke - i alle fall tidligere - brukt turene til å utføre en (slags) jobb. Mener å ha lest at han har rapportert vær/føre/forhold e.l. til skiforeningen. Tom er ansvarlig for Skiforeningens føremelding, ja. At han skulle være syk på noen måte er jeg helt uforstående til. Virker dog som Flamini kan ha godt av mer mangfoldig og sosial omgang 
|
|
|
26/01/2022 09:29
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For en halvfeit fyr med ostepop-rester i sofaen er vel majoriteten på dette forumet i hans øyne syke. Det samme kan man sikkert si om de som har dilla på klokker, sportsbiler, frimerker og alle former for aktiviteter hvor det å nesten dø er målet (hanggliding, hoppe fra fjell med flyvedrakt eller fallskjerm, vrakdykking, klatring osv).
Godt at man kan drite i hva andre mener og gjøre det man liker best uansett hvorfor man gjør det, enten det er for å bli best, ha det moro, anerkjennelse på strava osv. Ville vært stusselig om alle likte samme dama og samme aktivitet.
Nei bare lag den artikkelen Alpers, gleder med til å lese om en haug galinger som jeg likevel er imponert over :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
26/01/2022 09:34
|
gare
More than words
|
More than words
App app app - banen er 250,003 meter lang.
Der har du forklaringen på de labre rundetidene mine!!
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
26/01/2022 09:51
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Der har du forklaringen på de labre rundetidene mine!! :-) Hele 3mm for lang. Den varierer sikkert litt med sesongen?
|
|
|
[Re: gare]
26/01/2022 09:53
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Der har du forklaringen på de labre rundetidene mine!! Var det ikke hengebuken som var problemet?
|
|
|
26/01/2022 10:47
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
når enkeltpersoner tar med seg kost i skogen for å feie snø til skiløype så ser jeg for meg en person med tvangstanker som trenger profesjonell hjelp, det har ingenting med skiglede eller naturopplevelser å gjøre. det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom
Trenger profesjonell hjelp til hva da? Å ikke gjøre det? Fordi? vi lever i ett relativt fritt land og de som måtte ønske å ta med seg kost og spade for å lage ett 25meter langt skispor for deretter å bruke resten av dagen på å gå frem og tilbake på det får lov til det. det er en harmløs syssel og de som bedriver sådane aktiviteter skal få lov til det, uansett hva som måtte drive dem til det. jeg har ikke noe behov for å normalisere absolutt alt og dette faller for meg innunder kategorien tvangstanker, dog helt harmløst. hvis noen av forumets brukere jobber i psykiatrien så kunne det vært nyttig med innspill derfra så må jeg beklage at jeg har bidratt til at tråden har sporet fullstendig av; Alpers får prøve å få den tilbake på rett spor
Redigert av Flamini; 26/01/2022 10:57.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
26/01/2022 10:47
|
gare
More than words
|
More than words
Der har du forklaringen på de labre rundetidene mine!! Var det ikke hengebuken som var problemet? Hmmmmffff, du måtte trekke frem det når jeg endelig kunne forsøke å henge dette på faktorer(faktor)som er utelukkende eksterne!!
|
|
|
26/01/2022 11:43
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
App app app - banen er 250,003 meter lang. Ja selvsagt. Det var mm, ikke cm.
|
|
|
26/01/2022 11:56
|
torinb
Ivrig
|
Ivrig
jeg har ikke noe behov for å normalisere absolutt alt og dette faller for meg innunder kategorien tvangstanker, dog helt harmløst. Det var da voldsomt. Må jo gå an å ha interesse for noe, selv om det er litt sært, uten å bli idotforklart og stilt diagnose på. Det er jo rett og slett mobbing.
|
|
|
26/01/2022 12:00
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vil tro at Alpers' største utfordring blir å ta den ubehagelige jobben med å si at noen er ute på tur - i dobbelt forstand.
Regner med at han avslutter intervjuene med en variant av vurderingssystemet som brukes når de anmelder sykler og klær. 1 stjerne kan for eksempel stå for «fullstendig koko - hold avstand hvis du møter ham opp til Tryvann» til 10 «svært ressursrik besteborger». Deretter de kjente stikkordene under pluss (f.eks. vennlig, blid, tar seg tid til kone og barn) og minus (synlige tvangshandlinger, rykninger under venstre øye, kone og barn vet ikke hvor han er mellom april og oktober). Det vil jo bli et litt annerledes Landevei, men kanskje kan det gi økt oppmerksomhet også utenfor sykkelmiljøet.
|
|
|
26/01/2022 13:28
|
gare
More than words
|
More than words
[ jeg har ikke noe behov for å normalisere absolutt alt og dette faller for meg innunder kategorien tvangstanker, dog helt harmløst.
Normalitet er jo forferdelig vanskelig å forholde seg til, ser man på gjennomsnittsnordmannen så er det jo nær ingen som kan se for seg å sykle 21,2 km til jobb(ikke helt tilfeldig valgt tall), og sånn sett er jeg ravende gal. Her inne er jeg nærmest en døgenikt å regne, eller i beste fall aldeles gjennomsnittlig. Jeg synes man skal være ytterst forsiktig med å bruke seg selv som målestokk for hva som er normalt og hva som er tvangshandlinger ovenfor andre mennesker.
|
|
|
[Re: Magnoos]
26/01/2022 15:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
, …det har ingenting med skiglede eller naturopplevelser å gjøre. det å gå frem og tilbake i timesvis på en 25meter langt skispor vitner om sykdom Litt spesielt å skulle ha definisjonsmakten av hva som gir andre glede og naturopplevelser? Kan være enig i at det kanskje er noen koblinger som gjerne er litt annerledes enn mange andre, men kan vel ikke karakteriseres som sykdom uten at det skulle medføre en rekke negative effekter vel? Høres for meg litt ut som når Per-Willy sier han ikke har opplevd rasisme, så det fins ikke (spissformulering, uten sammenligning forøvrig). Nå har jeg tydeligvis tråkket mange på tærne og det var jo slettes ikke meningen, som sagt så er dette ikke mitt fagfelt og jeg kommenterer fra mitt ståsted. At andre har forskjellig mening enn det jeg har gir meg knappest noen grunn til beskylde dem for noe som helst. Prøver etter fattig evne å ta andres mening innover meg uten å kalle dem for det ene eller det andre. Jeg er fullstendig klar over at det finnes mange sære innteresser som å spare på frimerker, mynter, pins eller å bare sykle rundt i ring. Regner med at mange annser det å sykle på en velodrom for å være for spesielt inntereserte, men harmløst. Hvis man derimot kun sykler i sirkel i søndre sving, og gjør det i timesvis hver dag gjennom hele høsten så kan man muligens spørre seg om hvorfor vedkommende gjør det og om vedkommende har det helt bra. Hvis en venn av meg hadde fordrevet dagene og ukene på en slik måte, så ville jeg nok tatt en prat med ham. Derav mine tidligere kommentarer
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
08/04/2022 02:21
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Hva med å bare akseptere at ulike husholdninger har ulike prioriteringer?
Joda, det kunne man jo, men så har man følgende vitneforklaring: Undertegnede kunne for et antall år siden noe forundret observere at en norsk mannsperson ble utvetydig instruert om at hvis vedkommende ikke var interessert i fottball, var vedkommende IKKE nordmann. Omtrent på dette punktet har undertegnede et problem med i det hele tatt å kunne karakterisere vedkommende fottballist (altså IKKE den jeg her svarer), men det kan trygt slås fast at man har fra det aktuelle tidspunkt næret en dypfølt forakt overfor enhver form for sportstilhengeri. Uansett sport. Joda, man kan gjerne være både interessert og aktiv, men spør bare ikke undertegnede om "blir du med og ser på xyz " med en undertone av at "selvfølgelig er du interessert, det er jo alle"... Nei, jeg er IKKE interessert i de aktuelle kampene/rennene/løpene/xyz. Og grunnen til at jeg er innom sykkelforumet, er at jeg er interessert i sykling som fremkomstmiddel, i vid forstand. Ikke Tourture de France, men altså hvorvidt og hvordan man kan komme seg greit til eller fra et sted, og hvordan man skal drive vedlikehold av utstyr.
|
|
|
[Re: torinb]
21/04/2022 13:43
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
jeg har ikke noe behov for å normalisere absolutt alt og dette faller for meg innunder kategorien tvangstanker, dog helt harmløst. Det var da voldsomt. Må jo gå an å ha interesse for noe, selv om det er litt sært, uten å bli idotforklart og stilt diagnose på. Det er jo rett og slett mobbing. https://www.aftenposten.no/norge/i/...rets-skisesong-i-nordmarka-paa-natursnoeLengde på sporet var 22,5 m og totalt 445 vendinger. Man blir imponert
|
|
|
21/04/2022 14:16
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Vet ikke om imponert er rette ordet, men hver sin lyst antar jeg... (..) 445 distanser frem og tilbake på en 22,5 meter lang og noe sliten snøstripe ved Oppkuvbekken midt inne i Nordmarka. For å komme dit måtte han først kjøre flere mil med bil, og så sykle 7,5 kilometer på grusvei.
Heier mer på de som sykler til jobb så ofte de kan, mens vi som har grodd fast på hjemmekontoret innser at lycraen sitter litt strammere enn den gjorde før og innser at det er på tide å komme seg ut fordi man vil 
// Too many roads, too little time
|
|
|
28/04/2022 10:08
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Ble diskutert litt hvordan de tenker / mental tilstand når de tilbringer så mange timer på sykkelen. Virker som de har lyst til å leve. En kan på den annen side spørre seg hva denne klatreren tenker når hun velger å bestige et av verdens farligste fjell, hvor faktisk 1 av 5 dør. Altså dårligere odds enn en runde russisk rulett, sånn i gjennomsnitt. I tillegg har hun tenkt å bestige en haug med fjell i nabolaget samme sesong...er det så viktig at en risikerer sitt eget og andres liv? Hvordan tenker hun, lurer jeg på...er det bare at hun ikke er 30 ennå, og dermed totalt udødelig? https://www.norsk-klatring.no/ekspe...nt&utm_content=hovedlopet_row10_pos2
|
|
|
28/04/2022 20:53
|
Peddal-pedanten
Entusiast
|
Entusiast
Hva fjellklatrersken angår, er hun 35. Men jeg kan opplyse om hvorfor fjellklatrere gjør det de gjør: De liker å stå på toppen, se utover alt under dem, og høre på vinden som suser gjennom hullet i hodet...
|
|
|
[Re: Peddal-pedanten]
29/04/2022 05:59
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Hva fjellklatrersken angår, er hun 35. Men jeg kan opplyse om hvorfor fjellklatrere gjør det de gjør: De liker å stå på toppen, se utover alt under dem, og høre på vinden som suser gjennom hullet i hodet...
åttemillioner i budsjett for å kravle rundt i fjellene i ett år ? Fjelklatring på det nivået er for en liten økonomisk elite, plutselig ble motorsport en rimelig aktivitet  og sykling tilnærmet gratis.
|
|
|
29/04/2022 06:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker höghöjds klatring er alldeles för farligt* för min smak men har mer förståelse av de som vill klättra höga fjell och ta den utmaningen än de som sykler ekstremt mye i närområdet.
Det hon ska försöka sig på er väldigt ekstremt, vansklig och farligt. Såg filmen om han som gjorde det för några år sen. Krävs bra form, en massa planering, tur med förholden och möjlighet att klättra också når ikke förhållandena er perfekta.
*Som det att en hel del av världens bästa faktiskt har dött i fjellen och att man kan komma väldigt långt ett tag genom att helt enkelt ta stora risker.
|
|
|
29/04/2022 07:40
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Disse klatreture. Løper ikke sherpa'ene opp og ned der daglig uten kunstig o2? Er det da en prestasjon at en rik vesterlending traver opp ditt med iltmaske?
|
|
|
|
|