Stas med spor etter beltebil (sannsynligvis en ATV med beltekit) i Nordmarka idag. Traktene mellom Hakadal og langevann/Trehjørningen, på sydsiden av veien opp fra Hakadal. Stier er harde, og fresemaskinene har vært ute på veier som preppes. Mao. prima forhold, og en heftig solnedgang igjen.
Var rundt Truls-området og Bukkeberga nå i kveld. Klink is på de fleste stiene, så fantastisk føre for piggdekk! Lite barmark å se, så man mister ikke så mye dyrebar pigg. Syklet på Skullerudåsen på Tirsdagsklubb på tirsdag (doh!) og der var det litt mer blandet snø- og isføre, men absolutt påkrevd med pigg der også.
Var rundt Truls-området og Bukkeberga nå i kveld. Klink is på de fleste stiene, så fantastisk føre for piggdekk! Lite barmark å se, så man mister ikke så mye dyrebar pigg. Syklet på Skullerudåsen på Tirsdagsklubb på tirsdag (doh!) og der var det litt mer blandet snø- og isføre, men absolutt påkrevd med pigg der også.
Mildværet på onsdag har også påvirket forholdene på Skullerudåsen. Mer is der torsdag kveld enn det var på tirsdag. Var nedpå et par ganger som følge av slipp på bakhjulet, så glad for at knebeskytterne var på. Da var det superglatt is, aka tynt lag med rennende vann på toppen.
Men, du verden, det var veldig fine forhold
Redigert av Ugla; 21/01/202208:01.
Lars-Erik
Re: Føreforhold i Oslomarka vinteren 2021/2022
[Re: Ugla]
#269632021/01/202219:05
Steinhardt så og si overalt i Nordmarka idag. Kjelsås til Trehjørningen via Movann, Tømte og Holmetjern, og idag kunne så og si hele traseen vært kjørt med smale dekk. Eneste unntaket var Monsetangen til Sandermosen som var frest og myk, men videre innover derfra var det betong og tildels granbar dekke etter vinden.
Masse deilige stier i Østmarka nå. Følg fotfolket og du får de lekreste partier servert. Se f. eks denne turen til Sandbakken fra Trasopp/Østmarksetra.
Forrige uke hadde glimrende forhold for piggdekk i området Skullerud, Dalsåsen, Trolldalen, Dølerud, Spinneren mm.
Mildværet gir økende grad av is, og enkelte steder hvor det ikke er is, men snø så er bæreevnen med tynne hjul litt under press - dvs. at det fremdeles går fint uten å sette sjenerende spor til de som kommer etter deg, men hvis mildværet fortsetter ser jeg at f.eks vinterveien i Trolldalen er utsatt.
Akkurat skiløypa som en møter på når en kommer fra sør til nord ut Trolldalen var nypreppet og stedvis myk, så der måtte jeg trille litt ved siden av løypa noen få steder. Søndag hadde det nok vært bedre å ta Swahili inn på åsen igjen i stedet for å følge skiløypa bort mot Pioneren sin klatring opp Fjeldstad. Ellers var andre skiløyper jeg traff på min tur/retur Sandbakken med Skullerud som startpunkt steinharde.
BIldet er fra Flyktningeruta, rett ovenfor "Bekkefaret" - den var rimelig isete hele veien:
Lars-Erik
#269657224/01/202213:48
Planlegger en lengre tur på fredag! Er det noen kjenner til forholdene mellom Skullerud og Vangen/Truslen til Ellingsrud, og hvilken rute som er best? Hadde vært fint å vite hvordan det er å sykle over vanna også.
Redigert av Cmdanielssen; 24/01/202214:15.
[Re: rog]
#269659024/01/202214:40
Kom over et supert snøskuterspor i Tømte traktene idag. Ser helt perfekt ut, så får finne ut hvor det går (både sydover og nordover) enten i morra eller torsdag.
Igår fikk jeg testet ut det (tilsynelatende) lovende skutersporet på bildet over Fett som bare det i noen hundre meter i hver retning fra veien mellom Tømte og Holmetjern, men går raskt over i kratt og buskas så tett at machete hadde vært gunstig. Pussig hvordan snøskuterkjørere i akkurat det området finner de absolutt verste traseene mulig. Noen steder drar de på mystisk vis skuteren mellom to grantrær som jeg ikke har sjans til å få sykkel mellom. Sannsynligvis en slags avansert 'shape shifting technology' på de skuterne. Om de nå engang er skutere, det skal ha blitt rapportert om mystiske lys på himmelen i det området i århundrer, så hvem vet hva som setter de skuter lignende sporene. På den annen side er rødløypa fra Tømte ned til Skar helt sykt fet nå.
E6, fortauet til E6, nederste del av Gule og Bunghole Gorge er alle i ferd med å bli "overmodne". Enkelte partier er ganske steinete, nederste partier er det snø som begynner å gi etter og våt is. Nå har det vært kaldt i natt, så denne fredagskvelden kan kanskje være siste sjanse til å få seg en godtur i det området på en stund.
#269716328/01/202207:34
Mildværet påvirker absolutt føret over Skullerud, men foreløpig fungerer det fint på det aller fleste stedene. Noen bare flekker her og der, men lenge til sommerdekkene kan komme fram igjen.
På steder med lite ferdsel kan det være litt både og, blåbærstien var f.eks bare sånn passe torsdag kveld, samtidig var Swahili helt topp i den grad en så lang klatring kan være det...
Lars-Erik
#269731928/01/202222:23
Lett snøvær her oppe på bygda ved Maridalsoset nå, det kan bety godt grep hvis snøen får festet seg på isen, men det kan også bety at det kan bli superglatt en stund (snøen sklir på isen under belastning), så vær obs.
Tok en veldig flat runde i Trulsenland ut på ettermiddagen i går. Det meste var farbart og til dels svært morosamt. Selv om det hadde vært mildt hele dagen var isen tørr nok, og det hadde heller ikke sviktende partier. Til gjengjeld var det i overkant spennende et par steder der jeg måtte av pedalene. Et sted måtte jeg ganske enkelt ty til kontrollert skliing på rattataen for å komme meg helskinnet ned. Lurt å velge rute vel innenfor komfortsonen nå.
#269734129/01/202210:03
Kan melde om skumle forhold i Lillo igår kveld klokken 23. Snøen festet seg ikke til underlaget i det hele tatt. Videre pakket den våte snøen seg fint rundt dekkene slik at jeg ikke fikk tak på isen med isp Gav meg etter 5km, etter at fornuften hadde kommet sigene
#269738830/01/202209:02
Kan melde om skumle forhold i Lillo igår kveld klokken 23. Snøen festet seg ikke til underlaget i det hele tatt. Videre pakket den våte snøen seg fint rundt dekkene slik at jeg ikke fikk tak på isen med isp Gav meg etter 5km, etter at fornuften hadde kommet sigene