Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Høye strømpriser = på tide med grunnvarme?

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Kjetil307] #2695911 19/01/2022 10:47
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Kjetil307

Nå er det slik at staten har fjernet Mva å engangsavgift på Elbiler .De fleste som kjører ny Elbil i dag får vel en komfortheveing med overgang til elbil,noe lenger levetid en 5 år har de vel også.
Kan være med på synse på nedbetalings tid på 5 år men vi bør vel ned på 5-8 om folk skal fristes til å monter anlegg i størrelse 150000-300000 kr .
Jeg Fikk 25000 når jeg byttet ut sentralfyr(270000) i en periode som andre får 150000-300000 kr i støtte for å kjøpe Tesla til 600000.Jeg fjernet 3000 liter med fyrolje i året.Så får andre diskutere om hva som er mest klimavenlig.Støtta bør opp med kortere nedbetalingstid å spidigre løsniger på støtte for folk som har normalt forbruk også.

Jo, når elbilavgiftsletten ble innført var det for å stimulere til noe nytt, nå er det i stor grad komforthevning.
Så sammenlignet med elbil bør man klart støtte mye. Sammenlignet med elsykkel ikke like mye. Alltid noe å sammenlige med.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Tagelli] #2695927 19/01/2022 13:14
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tagelli
Sitat: HeavyDude
Og jeg tenker at bileiere har blitt kraftig subsidiert for å kjøpe el-bil, noe som har fungert bra.

Litt sånn sidekommentar; Det sier litt om hvor godt "oppdratt" vi er nå vi anser fravær av avgifter som subsidiering. Det blir litt som å takke noen for at de ikke banker deg opp :-).

Men ja, jeg ville jo ansett noen form for avgiftslettelser på enøk-tiltak som et mye bedre middel for redusering av energibruk enn det å la en masse kraftselskap bli søkkrike for å oppnå det samme.

Fravær av avgifter er jo subsidiering. Om du betaler 125 kr for en vare og får 25 kr tilbake eller om du slipper mva og bare betaler 100 kr for samme varen er jo ett fett.

De blir mer som om du takker noen som har tenkt til å banke deg opp, for at de ikke banker deg opp. Det å takke en vilkårlig person blir som avgiftslettelser på import av enhjørninger.

Ellers så er vel det beste ENØK tiltaket vedvarende høye strømpriser.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Dexter] #2695932 19/01/2022 13:56
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Dexter

Ellers så er vel det beste ENØK tiltaket vedvarende høye strømpriser.

Helt sikkert ikke, for det kommer til å tyte ut i lønnsoppgjørene noen år fremover inntil vi er tilbake på at det er et OK nivå, og graden av høykost-industri i Norge har økt enda litt.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2695933 19/01/2022 14:21
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har ENØK, ENOVA, Sintef, NTNU eller andre publisert livsløpsanalyser/kalkyler/analyser mtp. oppvarming/kostnad av hus, som sammenligner grunnvarme(bergvarme, jordvarme, sjøvarme), luft/luft varmepumpe, elektriske varmekabler og klassiske elektriske panelovner?

Eventuelt en sammenligningskalkulator hvor man kan legge inn strømpris? Gjerne del screenshot av Excel-arket om noen har gjort sammenlikninger tidligere.

Skal isolere kjellergulvet og legge nye elektriske varmekabler i kjellern samt kjøpe ny luft/luft varmepumpe(Vurderer MITSUBISHI UWANO 7000) i stue. Siden det blir en litt kostbar investering hadde det vært interessant å se litt analyser som kanskje viser bedre økonomiske alternativer. Elektriske varmekabler med smartstyring har lite vedlikeholdskostnader og varmepumpe har serviceintervall(kostnad) på 2/3år og levetid på (minst) 12-15år. Målet er litt strømsparing, men hovedsakelig bedre komfort. Anser alt vedrørende gulv som vedlikeholdsarbeid, varmekabler fra 80-tallet som er plassert dypt i betongsåle har overgått sin levetid. Vurderer solceller på taket også, det vil gi litt(kanskje bare bittelitt) inntjening i enkelte deler av året. Lønnsomheten av solceller krever også et Excelark...

Har i et annet husprosjekt tidligere forhørt meg om bergvarme med vannbåren gullvarme, og husker det ble ganske raskt lagt i glemmeboken, pga. pris. De jeg kjenner som har bergvarme med vannbåren gulvvarme nevner at de tviler på at de sparer på det, men at komforten er veldig høy. Litt som appelsin2 nevner. Levetiden på pumpene er essensielt for regnestykket, siden bergvarmepumper koster et sekssifret beløp(kr 120 000 og oppover ifølge ENOVA). Levetiden på pumpen står oppgitt som 15-20år. Levetiden på rørinstallasjonen er 50år, ca. et voksent liv.

Er i Oslo, så tviler på at (salgs)verdien på huset øker med bergvarme.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Andreas83] #2695935 19/01/2022 14:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Vurderer MITSUBISHI UWANO 7000) i stue. .

Fikk denne installert rett før jul. Fungerer bra så langt. 28K ink installasjon (og demontering/bortkjøring av den gamle pumpa.)

Har også en god del varmekabler i gulv fra seint 80-tall som antagelig lever på lånt tid (og som tidvis oppfører seg litt rart) så full rehab er nok nært forestående.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Anders A-R] #2695937 19/01/2022 14:47
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Anders A-R

Fikk denne installert rett før jul. Fungerer bra så langt. 28K ink installasjon (og demontering/bortkjøring av den gamle pumpa.)

Har også en god del varmekabler i gulv fra seint 80-tall som antagelig lever på lånt tid (og som tidvis oppfører seg litt rart) så full rehab er nok nært forestående.
Takk, akkurat en slik erfaring jeg trengte. Pumpen er ny så er hovedsakelig kun "spec"-nerding som tilsa at det er en god pumpe. Du fikk bedre pris enn det MIBA oppgir, men tipper det er lite rabatt å hente i disse dager.

Trodde først varmekablene i kjellerstuen var ødelagt, elektrikeren sjekket og fant ut at de bare var elendige. De lå visst 10cm under flisene, mao. mye betong å varme opp. Ganske sikkert ikke reflektorfolie/plate under de heller.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: appelsin2] #2695944 19/01/2022 15:24
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: appelsin2

Nå er det slik at staten har fjernet Mva å engangsavgift på Elbiler .De fleste som kjører ny Elbil i dag får vel en komfortheveing med overgang til elbil,noe lenger levetid en 5 år har de vel også.
Kan være med på synse på nedbetalings tid på 5 år men vi bør vel ned på 5-8 om folk skal fristes til å monter anlegg i størrelse 150000-300000 kr .
Jeg Fikk 25000 når jeg byttet ut sentralfyr(270000) i en periode som andre får 150000-300000 kr i støtte for å kjøpe Tesla til 600000.Jeg fjernet 3000 liter med fyrolje i året.Så får andre diskutere om hva som er mest klimavenlig.Støtta bør opp med kortere nedbetalingstid å spidigre løsniger på støtte for folk som har normalt forbruk også.

Jo, når elbilavgiftsletten ble innført var det for å stimulere til noe nytt, nå er det i stor grad komforthevning.
Så sammenlignet med elbil bør man klart støtte mye. Sammenlignet med elsykkel ikke like mye. Alltid noe å sammenlige med.

Ikke ofte jeg kjøper Elsykkel til 270000 tusen

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Kjetil307] #2695950 19/01/2022 16:35
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Så siden staten ikke gidder å støtte noe til 27'000 skal de støtte noe til 270'000? Er det et argument for støtte?

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Andreas83] #2695953 19/01/2022 17:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P

Takk, akkurat en slik erfaring jeg trengte. Pumpen er ny så er hovedsakelig kun "spec"-nerding som tilsa at det er en god pumpe. Du fikk bedre pris enn det MIBA oppgir, men tipper det er lite rabatt å hente i disse dager.

Trodde først varmekablene i kjellerstuen var ødelagt, elektrikeren sjekket og fant ut at de bare var elendige. De lå visst 10cm under flisene, mao. mye betong å varme opp. Ganske sikkert ikke reflektorfolie/plate under de heller.

Vi har også uwano 7k. Godt fornøyd med varmen den leverer, men jeg synes det er litt for mye støy etter min smak. Vi betalte 500kr mer enn Anders A-R.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: appelsin2] #2695958 19/01/2022 17:29
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
[quote=Kjetil307]

Så siden staten ikke gidder å støtte noe til 27'000 skal de støtte noe til 270'000? Er det et argument for støtte?
[/quote.
Når staten ut fra et klima ønske støtter elbiler ,burde de kanskje støtte ENØK tiltak i samme størrelse orden,slik at det var mer lukrativt å ta ta slike grep for folk flest.Synes det er en vesensforskjell på en el sykkel å ENØK tiltak som varmepumper å solcelle anlegg i 150-300 tusen kr klassen.Da disse bidrar til mindre strømforbruk .Kanskje el sykler i pendler segmentet burde vært mva fritt.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Kjetil307] #2695970 19/01/2022 21:51
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Når staten ut fra et klima ønske støtter elbiler ,burde de kanskje støtte ENØK tiltak i samme størrelse orden,slik at det var mer lukrativt å ta ta slike grep for folk flest.Synes det er en vesensforskjell på en el sykkel å ENØK tiltak som varmepumper å solcelle anlegg i 150-300 tusen kr klassen.Da disse bidrar til mindre strømforbruk .Kanskje el sykler i pendler segmentet burde vært mva fritt.

Altså er enig i at om elbiler skal være moms og avgiftsfritt, så kunne vi ha litt skikkelig tilskudd til ENØK også. Så mener jeg vi burde roe gradvis ned med støtten til bilene. Så litt støtte til bilene og litt støtte til varmepumper.
Som minimum burde alt vi betaler inn til enova på strømregnigen komme tilbake til forbrukerene, ikke som nå da lite er gunstig for "vanlige" folk

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2695989 20/01/2022 08:18
M
Matmat Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
M
Intrst tråd. Vi fikk Daisekai varmepumpe installert rett før jul og er strålende fornøyd med det. Har lenge ønsket det men pga. betalingsanmerkning har vi ikke fått lov til å kjøpe det av de med mindre vi betalte alt med en gang.

Vi skal trolig flytte dette året og har da også begynt å være mer bevist når vi ser på boliger mtp strømforbruk og isolering, iflg. en eiendomsmegler vi snakket med virker det som flere er det.

Når jeg ser beløpene det snakkes om her lurer jeg på hvordan folk har råd til systemer som dette som koster alt fra 250 - 450 000? Må jo beregne å bo der hele livet og vel så det..? Går det på boliglånet / et byggelån isåfall da? Av erfaring med refinansiering med en betalingsanmerkning hvor rentene er alt fra 4-12% må man jo enten ha mye penger for å få råd til et system som det snakkes om her eller få det inn i boliglånet vil jeg tro (for å ikke ha en høy rente)?

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696035 20/01/2022 12:35
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Saken er vel at systemer til 250 000+- sjelden lønner seg. Noen har mye penger og det å spare energi og pusse på huset som hobby, men for alle andre så da må man eventuelt ha støtte, eller da få det billigere i utgangspunktet.

Åpenbart er dette noe man vil ha inn i boliglånet, det er tross alt en del av boligen.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Matmat] #2696041 20/01/2022 13:11
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Matmat

Når jeg ser beløpene det snakkes om her lurer jeg på hvordan folk har råd til systemer som dette som koster alt fra 250 - 450 000? Må jo beregne å bo der hele livet og vel så det..? Går det på boliglånet / et byggelån isåfall da? Av erfaring med refinansiering med en betalingsanmerkning hvor rentene er alt fra 4-12% må man jo enten ha mye penger for å få råd til et system som det snakkes om her eller få det inn i boliglånet vil jeg tro (for å ikke ha en høy rente)?

Hvor folk henter pengene; stort sett huslånet. Det er ikke alle som har lån til pipa. Spesielt ikke folk som har bodd en stund i områder der prisene har steget mye.
Lønnsomhet er en annen sak og det er en kjensgjerning at det ikke er alle som kan (eller vil/tør) å regne reelle kostnader over tid.
For noen så vil en investering på flere hundre tusen være lønnsom. Andre igjen kan ikke/vil ikke regne på lønnsomheten og bruker glatt flere hundre tusen på å spare 5000 kr i året.

- Stefan
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Paulus] #2696096 20/01/2022 18:22
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Paulus
Vi har også uwano 7k. Godt fornøyd med varmen den leverer, men jeg synes det er litt for mye støy etter min smak. Vi betalte 500kr mer enn Anders A-R.
Takk for info. Bra påminnelse om støyen, hadde helt glemt den og husker nå at viftestøyen var nedsiden med varmepumpe.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696108 20/01/2022 19:23
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Vi bor i 289kvm bolig der eneste varmekilde er bergvarme med vannbåren varme i de aller fleste gulv.
Her i nabolaget var det flere hus som gikk sammen da de ble bygget, om å samkjøre boring osv - tror det var med på å redusere kostnaden noe.
Som flere påpeker er jo innstegsprisen for et slikt varmeanlegg enorm. Jeg tror det hadde vært uaktuelt for oss å etterinnstalere noe sånt. Når vi nå først har det, er det imidlertid ganske deilig at det alltid er passe varmt i huset.
I tillegg har vi 3,7m opp til taket i hele førsteetasjen, så det er mye som skal varmes opp. Antar vi sparer en del på at vi har bergvarme kontra tradisjonell oppvarming. Bruker totalt ca 25 000kwh i året…

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Andreas83] #2696130 20/01/2022 21:17
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Paulus
Takk for info. Bra påminnelse om støyen, hadde helt glemt den og husker nå at viftestøyen var nedsiden med varmepumpe.

Jeg bruker å holde vifta på lav mens det er folk i rommet/man gjør noe som krever stillhet, også kjører jeg den opp ellers

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696132 20/01/2022 21:21
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitter nära en mitsubishi kirigamini värmepumpe och viften har faktiskt ikke irriterat mig under de 12-13 åren vi har haft den.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Andreas83] #2696168 21/01/2022 08:11
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg gjorde ikke så mye spec nerding som jeg normalt ville gjort, men jeg stolte på leverandøren/selgeren når han beskrev den som "helt rå" sammenlignet med de andre modellen han tilbød. Og en rask titt på skjema for de andre så virket det som han hadde rett. Jeg opplever ikke lyden fra den som spesielt plagsom, men jeg er ikke veldig sensitiv for den typen lyder. (Og så sitter jeg stort sett langt unna den både på hjemmekontor og ellers.)

Her er varmekablene av typen "i blant varme, i blant merkelig kalde" og jeg har ikke funnet noen jordingsfeil eller annet som indikerer hvorfor, så jeg tror vi snakker slutten av teknisk levetid. Her er det en kombinasjon av vanlig bjelkelag med en påstøp, sikkert ikke noe form for reflektor her heller. Og det skulle vel bare mangle for et produkt fra 80-tallet, det har skjedd mye med byggevarer siden den gang. Det er på sett og vis det jeg gleder meg mest ved å oppgradere; ting har blitt veldig mye bedre de siste 10+ årene.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696192 21/01/2022 08:45
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
"i blant varme, i blant merkelig kalde"

Hos muttern ble dette løst ved å bytte regulatoren(veggbryter)

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696200 21/01/2022 09:16
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Reflektor under varmekabler, mener dere metallfolie? For kan med min fysikkkunnskap ikke forstå at det skal bidra med noen form for vesentlig refleksjonseffekt inne i et gulv?
Men isolasjon hjelper selvsagt!

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Anders A-R] #2696212 21/01/2022 10:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Her er varmekablene av typen "i blant varme, i blant merkelig kalde"

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Howard] #2696217 21/01/2022 10:18
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Howard
Vi bor i 289kvm bolig der eneste varmekilde er bergvarme med vannbåren varme i de aller fleste gulv.
Her i nabolaget var det flere hus som gikk sammen da de ble bygget, om å samkjøre boring osv - tror det var med på å redusere kostnaden noe.
Som flere påpeker er jo innstegsprisen for et slikt varmeanlegg enorm. Jeg tror det hadde vært uaktuelt for oss å etterinnstalere noe sånt. Når vi nå først har det, er det imidlertid ganske deilig at det alltid er passe varmt i huset.
I tillegg har vi 3,7m opp til taket i hele førsteetasjen, så det er mye som skal varmes opp. Antar vi sparer en del på at vi har bergvarme kontra tradisjonell oppvarming. Bruker totalt ca 25 000kwh i året…

Interessant, huset deres er omtrent på størrelse med vårt. Hvilken pumpe har dere innstallert og hva var prisen for kun pumpen, ferdig montert ? Hvor lenge har dere hatt den ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696298 21/01/2022 14:37
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Vi har et 145m2 hus som fikk seg en totaloppgradering i 2017. I denne sammenheng la vi inn vannbåren varme og borret energibrønn også.

Varmepumpen har på de ca 50 månedene den har vært i drift produsert 71 942 kWh (varme+varmvann) og har på samme periode brukt 13 103 kWh.
Det betyr at den har spart oss for 58 839 kWh. (Produsert 16 300kWh og spart 13 300kWh i snitt i året)
Hvis vi ikke hadde isolert så grundig, så hadde nok besparelsen vært større.

Investeringen var på mellom 200 og 250k, så det vil med strøm+nettleie på rundt 1kr snitt være nedbetalt etter 18 år.
Men, jeg anser energibrønnen som en investering for huset og den har jo levetid som er mye lengre enn det varmepumpen har.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: HeavyDude] #2696325 21/01/2022 20:48
Howard Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeavyDude
Sitat: Howard

Interessant, huset deres er omtrent på størrelse med vårt. Hvilken pumpe har dere innstallert og hva var prisen for kun pumpen, ferdig montert ? Hvor lenge har dere hatt den ?

Ah, beklager. Skulle spesifisert litt nærmere i innledningen. Vi har bare bodd her i 2,5 år, huset ble satt opp i 2012. Det jeg mente å si var at innstegsprisen er så høy, at hadde ikke jobben vært gjort da vi kjøpte huset, er jeg usikker på om vi hadde gjort det.
Pumpen heter Thermia Diplomat. Den kan være en dinosaur i dag, for alt jeg vet, men den gjør jobben og bikket vel ca halve livet sitt her i fjor. Ser ut til at den varer 20 år, ca.
Jeg brukte ca 20 000 på thermostatstyring i de fleste rom (minus bad, der står det varme på hele tiden) like etter at vi flyttet inn. Det funker overraskende bra, selv det ikke er en «instant» forandring i tempen hvis man er borte og justerer litt.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Jamez] #2696457 23/01/2022 19:45
L
LAKA Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Jamez
Vi har et 145m2 hus som fikk seg en totaloppgradering i 2017. I denne sammenheng la vi inn vannbåren varme og borret energibrønn også.

Varmepumpen har på de ca 50 månedene den har vært i drift produsert 71 942 kWh (varme+varmvann) og har på samme periode brukt 13 103 kWh.
Det betyr at den har spart oss for 58 839 kWh. (Produsert 16 300kWh og spart 13 300kWh i snitt i året)
Hvis vi ikke hadde isolert så grundig, så hadde nok besparelsen vært større.

Investeringen var på mellom 200 og 250k, så det vil med strøm+nettleie på rundt 1kr snitt være nedbetalt etter 18 år.
Men, jeg anser energibrønnen som en investering for huset og den har jo levetid som er mye lengre enn det varmepumpen har.

Du må jo ha et rimelig høyt forbruk når du bruker 16 300 kWh i året bare på varme og vann. Vi bikker akkurat 15 000 kWh i totalt strømforbruk årlig på 270m2 og med elbil som lades flittig. Så ikke utenkelig at energibrønn og vannbåren varme vil lønne seg om man har et veldig høyt forbruk, men for vår del ville regnestykket aldri gått opp, ikke minst med tanke på at disse pumpene ikke varer evig.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: LAKA] #2696477 24/01/2022 07:20
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: LAKA

Du må jo ha et rimelig høyt forbruk når du bruker 16 300 kWh i året bare på varme og vann. Vi bikker akkurat 15 000 kWh i totalt strømforbruk årlig på 270m2 og med elbil som lades flittig. Så ikke utenkelig at energibrønn og vannbåren varme vil lønne seg om man har et veldig høyt forbruk, men for vår del ville regnestykket aldri gått opp, ikke minst med tanke på at disse pumpene ikke varer evig.

Eventuelt så er det deg som har et veldig lavt forbruk?
Vi har ca. 180m2 og bruker 28.000kWh i året på vår halve tomannsbolig, uten elbil (nå har vi nylig skaffet en liten elbil, så spørs om det øker litt).

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: LAKA] #2696491 24/01/2022 08:25
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: LAKA
Du må jo ha et rimelig høyt forbruk når du bruker 16 300 kWh i året bare på varme og vann.

Det kommer jo helt an på hvor man bor og hva slags bolig man har. Vi bikker 22 MWh hver år, selv om halve huset på 250 kvm står med mininmal varme på vinteren. Og jeg bor varmt og godt i Vestfold, og vi er vanligvis mye bortreist ifbm jobb. Ikke har vi det særlig varmt ellers i huset og ikke er det lange dusjer. Elbil lades av og til hjemme. Kanskje tre-fire ganger i måneden á 75kWh = 3.6 MWh i året. Maks.

Folk bor stort sett ikke i TEK17-hus, og de har blitt ført opp mtp et energiregime som tilsier at det er best for alle om vi bruker elektrisitet fra vannkraft.

Re: Høye strømpriser = på tide med grunnvarme? [Re: Mr.Jacobsen] #2696557 24/01/2022 13:04
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Gamle hus krever energi, selv om de er etterisolerte : huset vårt er snart 100 år, ca 280 kvm fordelt på to etasjer. Og krever ca 15.000 kWh i strøm og ca 3000 liter bioolje årlig, der blir vel ca 42.000 kWh . Vannbåren varme til radiatorer. Og vi har luft-luft varmepumpe. Kanskje på tide å investere i bergvarme snart … ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support