Smitte, lockdown here we go again?
|
Re: Smitte, lockdown here we go again?
[Re: GeirK]
20/01/2022 13:57
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. .
Dere får med andre ord ikke gratis tester av kommunen? Nei, bor i Oslo, alle koronatestene har vel blitt sendt til Trøgstad, Kløfta og resten av Distriktsnorge. Så vidt jeg vet har utdeling av hurtigtester i Oslo så langt kun foregått gjennom skolene. Men jeg har sett nyhetssaker om at det er hurtigtester på vei til Oslo og tipper at bydelene vil starte distribusjon om en uke eller to.
Redigert av ijustpop; 20/01/2022 13:58.
|
|
|
[Re: sanouka]
20/01/2022 15:18
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Vi hadde en corona-scare i bhg før jul, da sa de vi skulle testes å kunne komme innom for å hente. Da tok de fram en pappeste som nesten av på størrelse med en europalle, og kanskje 50cm høy full av tester. Jeg ville hørt med bhg om å få tester derfra, men synes det er pinlig at det ikke er gratis sendt ut/hentbart på flere lokasjoner.
|
|
|
[Re: Ndreas]
20/01/2022 15:49
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Vi hadde en corona-scare i bhg før jul, da sa de vi skulle testes å kunne komme innom for å hente. Da tok de fram en pappeste som nesten av på størrelse med en europalle, og kanskje 50cm høy full av tester. Jeg ville hørt med bhg om å få tester derfra, men synes det er pinlig at det ikke er gratis sendt ut/hentbart på flere lokasjoner. Hvilken bydel var dette? Bydel (sør)øst eller nord i Oslo? Det er en del tiltak i Oslo som forfordeles enkelte bydeler (med god grunn). Vår barnehage ligger i Vestre Aker. De barnehageansatte får to i uka for å teste seg selv. Oslo kommunes prioriteringsliste for selvtester: "Dette er Oslo kommunes prioriteringer innenfor føringer lagt av Helsedirektoratet. Merk at denne kan endre seg fortløpende: Samfunnskritisk personell inkludert helse- og omsorgspersonell som er nærkontakter dersom det er vurdert at de må være tilstede på arbeidsplassen – testing hver morgen Utbruddstesting hjemmetjenesten, institusjoner og omsorgsboliger Ved symptomer: - Barn og unge (7 til 18 år) + (barnehagebarn) - Ansatte i helse- og omsorgstjenestene inkludert fastleger, samfunnskritisk personell og i barneverninstitusjoner, psykisk utviklingshemmede o.l. Jevnlig massetesting barn og unge (1.- 10. trinn) i Osloskolen og jevnlig testing barnehageansatte Utbruddstesting barnehage og videregående skole Innreisetesting Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære inn i karantene Jevnlig testing uvaksinert helsepersonell Kommunale arbeidsgivere som ønsker tester utover dette til egne ansatte (inkludert lærere)"
|
|
|
20/01/2022 16:54
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Ah my bad, dette er Bærum.
|
|
|
[Re: ijustpop]
20/01/2022 17:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Flere i lignende situasjon?
Har to barn i samme barnehage - ulik avdeling. I avdelingen til eldstemann testet en ansatt og et barn testet positivt i løpet av helgen.
Ingen ny tilfeller mandag og tirsdag. Ett nytt barn testet positivt onsdag morgen.
Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. Jeg kan betale 1000 i uka for å holde barna i barnehagen jeg - men dette kan jo være avgjørende utgifter for andre.
Det er ikke noe krav (kun oppfordring fra BHG om å teste mer enn en gang) om at vi tester barna hver morgen, men alle gjør det, og vi tester også yngstemann av hensyn til de ansatte og barna på hans avdeling.
Kan hende ting har endret seg, men jeg tror at FHI kun anbefaler hurtigtest for barn under skolealder når de har symptomer. Merkelig at BHG, mener å kunne oppfordre til å overkjøre FHI. Og om det ikke vises at FHI har endret standpunkt hadde jeg kun testet ved symptomer.
|
|
|
20/01/2022 17:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. .
Dere får med andre ord ikke gratis tester av kommunen? Nei, bor i Oslo, alle koronatestene har vel blitt sendt til Trøgstad, Kløfta og resten av Distriktsnorge. Så vidt jeg vet har utdeling av hurtigtester i Oslo så langt kun foregått gjennom skolene. Men jeg har sett nyhetssaker om at det er hurtigtester på vei til Oslo og tipper at bydelene vil starte distribusjon om en uke eller to. Nja, Trøgstinger ser ut til å måtte kjøpe selv: https://www.smaalenene.no/i-nabokom...-ma-de-fleste-betale-selv/s/5-38-1066056Kløftinger ser også ut til å måtte kjøpe selv: https://www.ullensaker.kommune.no/v...sting-i-ullensaker-kommune/#heading-h3-3Distriksnordmenn, hmmm blir vanskelig å sjekke alle, men aner jeg her noe svartmaling av bygdefolk.
|
|
|
20/01/2022 17:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bygdenorge med andre ord.
|
|
|
[Re: Tange]
20/01/2022 17:31
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Bygdenorge med andre ord. Vi foretrekker provinsen må vite. Men vi fikk også beskjed om å teste uavh av symptomer før jul, vi måtte teste tre ganger også. Mye vann under brua sia da, men ja.
|
|
|
[Re: Tulling]
20/01/2022 20:17
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
Dose 1. Litt øm i skuldra da jeg lente meg på en dørkarm dagen etter. Dose 2. Hodepine dagen etter, men fungerte fint på jobb og jobbsamling med god drikke. Dose 3. Kjente ingenting. Noe som fikk meg til å spekulere på om jeg har hatt covid på et tidspunkt. Eller blir det feil å tenke slik? Om dose 3 var Moderna så er den tredje "booster" dosa av Moderna halve vaksinemengda av dose 1 / dose 2. Kan forklare at man merka mindre.
Redigert av TrondAM; 20/01/2022 20:18.
|
|
|
[Re: TrondAM]
21/01/2022 08:00
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Dose 1. Litt øm i skuldra da jeg lente meg på en dørkarm dagen etter. Dose 2. Hodepine dagen etter, men fungerte fint på jobb og jobbsamling med god drikke. Dose 3. Kjente ingenting. Noe som fikk meg til å spekulere på om jeg har hatt covid på et tidspunkt. Eller blir det feil å tenke slik? Om dose 3 var Moderna så er den tredje "booster" dosa av Moderna halve vaksinemengda av dose 1 / dose 2. Kan forklare at man merka mindre. Takker. Visste ikke hva jeg fikk, men sjekket Helsenorge nå. Der står det Moderna på dose 3 så det stemmer nok det du skriver. Vet jeg fikk 2 forskjellige på dose 1 og 2.
Jepp
|
|
|
21/01/2022 08:14
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Flere i lignende situasjon?
Har to barn i samme barnehage - ulik avdeling. I avdelingen til eldstemann testet en ansatt og et barn testet positivt i løpet av helgen.
Ingen ny tilfeller mandag og tirsdag. Ett nytt barn testet positivt onsdag morgen.
Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. Jeg kan betale 1000 i uka for å holde barna i barnehagen jeg - men dette kan jo være avgjørende utgifter for andre.
Det er ikke noe krav (kun oppfordring fra BHG om å teste mer enn en gang) om at vi tester barna hver morgen, men alle gjør det, og vi tester også yngstemann av hensyn til de ansatte og barna på hans avdeling.
Kan hende ting har endret seg, men jeg tror at FHI kun anbefaler hurtigtest for barn under skolealder når de har symptomer. Merkelig at BHG, mener å kunne oppfordre til å overkjøre FHI. Og om det ikke vises at FHI har endret standpunkt hadde jeg kun testet ved symptomer. Barnehagen vet at de ikke kan kreve det og krever det heller ikke. Det kom en uformell oppfordring om å teste mer enn èn gang. Men retningslinjene sier vel at det skal være et "testregime" hvis det er et utbrudd. Hadde dette vært tidligere i pandemien så hadde jo hele avdelingen vært i karantene. Nå tester vi hver morgen for å ha barna i barnehagen. Når man har symptomer som er det som regel for sent. Da har barnet mest sannsynlig vært veldig smittsom de siste 24 timer. FHIs råd og hensyn gjelder på befolkningsnivå. Vi tester for å beskytte de andre barna i barnehagen og de ansatte.
|
|
|
21/01/2022 08:16
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Følgende bør testes: 1. Ved symptomer Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19. Dette gjelder også vaksinerte og personer som har gjennomgått covid-19 for mer enn 3 måneder siden, som kan få milde symptomer ved covid-19. 2. Ved kjent eksponering Husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære Øvrige nærkontakter I vårt tilfellet så er det 2 som gjelder.
|
|
|
21/01/2022 08:18
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Dere får med andre ord ikke gratis tester av kommunen? Nei, bor i Oslo, alle koronatestene har vel blitt sendt til Trøgstad, Kløfta og resten av Distriktsnorge. Så vidt jeg vet har utdeling av hurtigtester i Oslo så langt kun foregått gjennom skolene. Men jeg har sett nyhetssaker om at det er hurtigtester på vei til Oslo og tipper at bydelene vil starte distribusjon om en uke eller to. Nja, Trøgstinger ser ut til å måtte kjøpe selv: https://www.smaalenene.no/i-nabokom...-ma-de-fleste-betale-selv/s/5-38-1066056Kløftinger ser også ut til å måtte kjøpe selv: https://www.ullensaker.kommune.no/v...sting-i-ullensaker-kommune/#heading-h3-3Distriksnordmenn, hmmm blir vanskelig å sjekke alle, men aner jeg her noe svartmaling av bygdefolk. Ikke svartmaling av bygedfolk (er fra bygda sjøl, selv om jeg nå har slått meg ned innenfor Ring2), men kanskje et lite stikk mot dagens Regjering og den forrige Regjeringens pandemihåndtering.
Redigert av ijustpop; 21/01/2022 08:19.
|
|
|
21/01/2022 08:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Følgende bør testes: 1. Ved symptomer Alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19. Dette gjelder også vaksinerte og personer som har gjennomgått covid-19 for mer enn 3 måneder siden, som kan få milde symptomer ved covid-19. 2. Ved kjent eksponering Husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære Øvrige nærkontakter I vårt tilfellet så er det 2 som gjelder. Nja, Foresatte avgjør om de ønsker at barn skal testes. Barn med rennende nese som eneste symptom, som ellers er i god allmenntilstand uten andre tegn på nyoppstått luftveisinfeksjon, behøver ikke å holdes hjemme eller testes.Og for ditt tilfelle 2: Barn yngre enn skolealder anbefales kun test ved symptomer. Barn under 16 år skal ikke testes dersom det er uforholdsmessig krevende å få tatt en test.Formelt sett så krever ikke barnehagen testing, men det lukter sterkt 'peer pressure' her for min del. Så, om ikke noen mener at jeg leser feil og at BHG-barn kun anbefales testet ved symptomer så hadde jeg gitt lange baner i press fra BHG. (Og jeg skal også innrømme at det ikke er sikkert at Tange 25 år yngre hadde gjort det, det er tross alt 25 år med BHG-Grunnskole-VGS-barn inne i bildet, men jeg tror jeg hadde gjort det som min yngre utgave også.)
|
|
|
21/01/2022 08:36
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå.
|
|
|
21/01/2022 08:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke svartmaling av bygedfolk (er fra bygda sjøl, selv om jeg nå har slått meg ned innenfor Ring2), men kanskje et lite stikk mot dagens Regjering og den forrige Regjeringens pandemihåndtering.
Just pulling your leg  .
|
|
|
21/01/2022 08:45
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Der ja,så FHI anbefaler ikke hurtigtest for barnbehagebarn. Da vil smitten spre seg fort.
Vi og de fleste foreldre tester uansett og de ansatte har testet seg hver dag (og ikke to ganger i uka som anbefalt).
Igjen, så har FHI råd som gjelder på befolkningsnivå og er i liten grad tilpasset hvordan du skal beskytte deg og dine nærmeste mot smitte (ikke like gjeldende på dette stadiet av pandemien).
Skal man forsøke å unngå at alle smittes i en barnehageavdeling så mener jeg det eneste fornuftige er å teste hver dag og ikke vente til barna har symptomer (da er det for sent). Ellers så er jeg også åpen for at når situasjonen er som den er i Norge og når man først har fått smitte inn på avdelingen så kan man si 'la oss bli ferdig med det' og droppe testing.
Vi hadde en kollega med positiv test i November. Med en gang vi fikk vite om den tok vi alle ansatte på munnbind og gikk sammen til en av kommunens drop-in stasjoner for å ta PCR tester. Det var på den tiden ingen krav eller anbefaling om karantene eller testing, men det eneste fornuftig var jo å få alle testet med en PCR-test.
Redigert av ijustpop; 21/01/2022 08:47.
|
|
|
[Re: boltzmann]
21/01/2022 08:52
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing
|
|
|
21/01/2022 09:03
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Det der er håpløst. Trodde det var slutt på det nå? Opplevde å få time med guttungen på en privat testklinikk (Oslo Kommune har kjøpt mye testkapasitet av private klinikker) i Oslo September 2020. Der satt det til og med folk på venterommet uten munnbind. Det var første og siste gang noen i familien testet seg på et sted med venting innendørs. Oslo Kommune har heldigvis hatt utendørs drop-in testsenter i nærheten gjennom stort sett hele pandemien.
Redigert av ijustpop; 21/01/2022 09:04.
|
|
|
21/01/2022 09:26
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Oslo Kommune har ikke nok hurtigtester og PCR-kapasiteten er sprengt (både ved teststasjoner og laboratoriene): https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ekke-sammen-maa-ha-endringer-foer-mandag– Ja. Hvis du går inn og bestiller en test, kan det hende det tar 1–2 dager å få time, så vil dette øke og øke. Og kanskje må du vente noen døgn på å få svar på resultatet. Hvis det tar mer enn seks dager å få time og resultat, er du ferdig med isolasjonen og da er hele poenget med testen borte, sier Steen. ......... – Dere skriver i brevet at dere trenger minst 1,3 millioner hurtigtester i ukene fremover, minst, og ber om en forsikring på at det kommer. Men har dere noen grunn til å tro at det ikke gjør det? – Vi ser at Storbritannia rasjonerer hjemmetester og at amerikanske byer roper etter det. Det bekymrer oss at det er en global etterspørsel som det ikke klarer å leveres på. Hvis Norge klarer å løse en slik situasjon bedre enn USA og Storbritannia, er det veldig bra, men jeg er bekymret for at vi bygger opp forventninger om sterke hurtigtest-systemer, og så greier vi som land ikke å levere på det, sier Steen.
|
|
|
21/01/2022 09:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Der ja,så FHI anbefaler ikke hurtigtest for barnbehagebarn. Da vil smitten spre seg fort.
Ja, de er nok veldig klar over at med skole barn tilbake på skolen så sprer smitten seg fort. Det ser vi også ved smittetallene. Frem til ca. novenber kjente jeg en håndfull som hadde vært smittet og ingen i nær omgangskrets. Nå klarer jeg ikke holde følge lenger med hvem som har og har vært smittet. Når det i tillegg for mange selvtester er usikkert hvor bra de egentlig er til å fange opp smitte før symptomer (ie. negativ testresultat), tror jeg FHI har grei oversikt her. Vi og de fleste foreldre tester uansett og de ansatte har testet seg hver dag (og ikke to ganger i uka som anbefalt).
Igjen, så har FHI råd som gjelder på befolkningsnivå og er i liten grad tilpasset hvordan du skal beskytte deg og dine nærmeste mot smitte (ikke like gjeldende på dette stadiet av pandemien). Det er selvfølgelig helt fritt å teste seg tre ganger om dagen eller oftere om man ønsker det, men jeg skjønner ikke hvorfor du da tar dette opp som 'problematisk'. FHI anbefaler ikke å teste barn under skolealder hvis de er symptomfrie, og regjeringenen eller hvem nå er ansvarlig budsjetterer dermed ikke for innkjøp og fordeling av hurtigtester for folk som ønsker å hurtigteste seg selv og barna allikevel hver dag. Noe som jeg synes er helt riktig (selv om det kanskje kan stilles noe spørsmål rundt geografisk fordeling). Jeg vet ikke hvor lenge dere har hatt dette testregime i BHG, har dette vart hele pandemien, eller er dette noe fra den siste måneden (fra omikron-utbruddet eller fra selvtestene ble tilgjengelig)? Skal man forsøke å unngå at alle smittes i en barnehageavdeling så mener jeg det eneste fornuftige er å teste hver dag og ikke vente til barna har symptomer (da er det for sent). Igjen, med bakgrunn i at hurtigtester er mindre gode til å påvise smitte før symptomer ser jeg fortsatt ikke poenget med et stramt regime for småbarn. Ellers så er jeg også åpen for at når situasjonen er som den er i Norge og når man først har fått smitte inn på avdelingen så kan man si 'la oss bli ferdig med det' og droppe testing. Igjen, er dette regime noe dere har kjørt hele pandemien eller er dette noe fra den siste måneden? Slik situasjonen er nå, ser det for min del ut til at man forsiktig slipper det fritt, siden det ser ut til at allvorlige tilfeller ikke følger smittetallene Vi hadde en kollega med positiv test i November. Med en gang vi fikk vite om den tok vi alle ansatte på munnbind og gikk sammen til en av kommunens drop-in stasjoner for å ta PCR tester. Det var på den tiden ingen krav eller anbefaling om karantene eller testing, men det eneste fornuftig var jo å få alle testet med en PCR-test.
Jeg er bare kjent med et tilfelle på jobben frem til ca. oktober, nå spesielt de siste månedene har det vært ett kjør. Nei, smitten sprer seg ikke på jobben. Den sprer seg blant ungdommer for så å smitte resten av familien. Og de jeg kjenner tester kun ved symptomer til tross for at de bor i et hus med smitte. Symptomer > selvtest > positiv > PCR-test > posistiv > karantene
|
|
|
21/01/2022 10:16
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Synes dette "kontrollerte" frislippet er ganske prematurt... Både mtp usikre "livsløp" på en omikron-case, og spesielt mtp folk i sårbare grupper. Hårreisende fuck-you til alle de at vi ikke engang pålegger maskebruk innedørs feks. Hjemmekontor (for de som kan det) og bare holde seg unna butikker/etc i hvem vet hvor lenge?
|
|
|
21/01/2022 10:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Her i Trondheim tar vi PCR-testen hjemme og leverer den inn etterpå. Det høres etterhvert ut som om vi er langt fremme i forhold til Oslo-regionen.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/01/2022 10:39
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Her i Trondheim tar vi PCR-testen hjemme og leverer den inn etterpå. Det høres etterhvert ut som om vi er langt fremme i forhold til Oslo-regionen. Du må ända stå i en kö för att få testen och en annan kö far att lämna in den. Utomhus men ändå. Tidigare trengte alla ta sig in till mittbyen också usikker på hvis man trenger det med pcr nu.
|
|
|
21/01/2022 10:47
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vet ikke hvor lenge dere har hatt dette testregime i BHG, har dette vart hele pandemien, eller er dette noe fra den siste måneden (fra omikron-utbruddet eller fra selvtestene ble tilgjengelig)?
[quote]Skal man forsøke å unngå at alle smittes i en barnehageavdeling så mener jeg det eneste fornuftige er å teste hver dag og ikke vente til barna har symptomer (da er det for sent).
Det ble påvist smitte hos ett barn og en ansatt på avdelingen til eldstemann i løpet av helga som var. Og så ett nytt tilfelle (oppdaget med hurtigtest) onsdag morgen. Derfor har vi testet hver morgen denne uka. Minstemann har vi testet av hensyn til de andre barna og de ansatte på hans avdeling. Ikke noe regelmessig testing før utbruddet i barnehagen. Det har vært andre barn i barnehagen som har hatt covid, men da har de ikke blitt smittet i barnehagen og barna har heller ikke blitt testet. Før denne uka så har vi kun kjørt PCR-tester på våre barn ved symptomer/mistanke om koronasmitte. 4-5 ganger siden pandemien starter.
Redigert av ijustpop; 21/01/2022 10:51.
|
|
|
21/01/2022 10:51
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Her i Trondheim tar vi PCR-testen hjemme og leverer den inn etterpå. Det høres etterhvert ut som om vi er langt fremme i forhold til Oslo-regionen. Høres lurt ut! Men det er vel først nå at Trondheim kommune har startet med PCR-testing? Jeg skal ikke tulle så mye, men testkapasiteten i Trondheim har vel gjennom pandemien vært så lav at de fleste har droppa å teste seg? Burde skrives bok om Trondheims pandemihåndteringen. Den har definitivt skilt seg litt ut fra hvordan de andre større byene i landet har forholdt seg til smitten.
|
|
|
21/01/2022 10:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Her i Trondheim tar vi PCR-testen hjemme og leverer den inn etterpå. Det høres etterhvert ut som om vi er langt fremme i forhold til Oslo-regionen. Høres lurt ut! Men det er vel først nå at Trondheim kommune har startet med PCR-testing? Jeg skal ikke tulle så mye, men testkapasiteten i Trondheim har vel gjennom pandemien vært så lav at de fleste har droppa å teste seg? Burde skrives bok om Trondheims pandemihåndteringen. Den har definitivt skilt seg litt ut fra hvordan de andre større byene i landet har forholdt seg til smitten. Tror nog det mest er din förståelse av situationen i Trondheim som er väldigt rar ... Inga pcr tester? lav test kapacitet? droppar och testa sig? Trondheim er väl också en av de större byene som har klarat sig bäst.
|
|
|
[Re: fredriks]
21/01/2022 11:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde to kompiser på besøk forrige fredag og fikk manflu på mandag. De testa seg og han ene var positiv. Jeg ble derimot ikke positiv på hurtigtest, men bestilte time for pcr. Før har jeg gått for drive through-testinga på Ullern (bor på landet utenfor Ring 3), men denne gangen funka ikke timebestillinga og fikk bare en time på random teststasjon på Skøyen. Møtte opp til angitt tid, men der måtte jeg vente en time. Innendørs. I et knøttlite lokale sammen med hundre andre i samme ærend. Jeg var positiv, og de som ikke var positiv på det tidspunktet er det garantert nå. Godt eksempel på hvorfor drive-through er mye bedre for testing Her i Trondheim tar vi PCR-testen hjemme og leverer den inn etterpå. Det høres etterhvert ut som om vi er langt fremme i forhold til Oslo-regionen. Du må ända stå i en kö för att få testen och en annan kö far att lämna in den. Utomhus men ändå. Tidigare trengte alla ta sig in till mittbyen också usikker på hvis man trenger det med pcr nu. Nei. Nå kan man også levere inn på Tiller. Jeg skal bort med den tredje nå. Ellers har jeg vært i midtbyen og levert PCR-test både mandag og tirsdag og det var ikke lang kø noen av gangene. Den første gangen stod jeg i 15 minutter og den andre gangen i under ti.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/01/2022 11:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men det er vel først nå at Trondheim kommune har startet med PCR-testing? Jeg skal ikke tulle så mye, men testkapasiteten i Trondheim har vel gjennom pandemien vært så lav at de fleste har droppa å teste seg?
Hva får deg til å tro det?
|
|
|
|
|