Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny pendlersykkel

Ny pendlersykkel #2695928 19/01/2022 13:23
N
ny pendler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hei.

Jeg begynner i ny jobb i mars og har planlagt å pendle med sykkel, og må i den forbindelse oppgradere sykkel. Sykler i dag 4km en vei på en sliten MTB, men skal nå begynne å sykle rett i overkant av 15km en vei. Ruta er asfalt hele veien, men skal sykle i allslags vær.

Har fulgt med på finn.no i en god stund nå, men merker at jeg famler litt i blinde og prøver meg derfor med en post her. Har også lest mange tidligere lignende tråder her på forumet, men blir ikke klok nok, så håper noen kan ta seg tid til å vurdere noen finn.no-annonser for meg eller komme med generelle tips til hva jeg bør se etter / styre unna. Jeg er 183cm høy.

Generelt så lurer jeg på skivebremser. Er dette must-have for meg som skal pendle i regnvær, eller slipper jeg unna med å starte med en landveissykkel med felgbrems i starter, og eventuelt oppgradere på sikt?

White RC Pro er en sykkel jeg har lest mye godt om og har funnet denne, som muligens er litt for høy? I følge XXL passer den for 185cm og oppover, og jeg er 1,5 cm for lav, men sykkelen er godt priset. Tåler jeg dette avviket, eller vil det merkes godt? Ligger også her med bedre størrelse, men synes dette virker for dyrt for en brukt sykkel. Hvis jeg har forstått det riktig så heter en eldre utgave av denne sykkelen White RR, som ligger på finn.no til 5000kr er dette et godt kjøp?

Har også funnet denne. Bianchi Impulso Ultegra. Hva tenker dere om den?

Et siste alternativ jeg har vurdert er å gå for en gravel/cyclocross, og legge ruta på asfalt/grus. Slik jeg har forstått det får jeg da en sykkel som passer bedre som helårspendler, men er mindre alternativer å velge i på finn.no og ser ut som jeg generelt må opp i pris også da. Har funnet White GX Pro som kan se aktuell ut på Finn.

Takker for alle svar!

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2695940 19/01/2022 15:13
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Vis du liker å mekke litt kan man gjøre mange kupp på finn.no nå på sykkler med felgbrems feks

Hva er budsjettet på?

Redigert av OleF; 19/01/2022 15:16.

Felgbrems <3
Re: Ny pendlersykkel [Re: OleF] #2695945 19/01/2022 15:28
N
ny pendler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Jeg liker å mekke, men har en del å lære meg når det kommer til sykkel. Budsjette er maks 10k, men helst rundt 5k.

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2695957 19/01/2022 17:27
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hvis du skal sykle tre mil hver dag vil jeg sterkt anbefale deg å legge litt penger i sykkelen, en billig sykkel vil kjapt bli utslitt.
Og nei, du trenger ikke skivebremser.

den brukte white sykkelen du henviser til er drøyt overpriset, de står til 8' nye hos XXL. For ditt budsjett må det være en vinner (dvs de nye da)
kjøp den brukte for 4'-5' levert på døra

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ny pendlersykkel [Re: Flamini] #2695961 19/01/2022 19:51
N
ny pendler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for svar! Han med Whitesykkelen til 10k var ikke interessert i å selge for 5, så får fortsette å lete. Regner med at den i XL blir for stor for meg?

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2695962 19/01/2022 20:05
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: ny pendler
Takk for svar! Han med Whitesykkelen til 10k var ikke interessert i å selge for 5, så får fortsette å lete. Regner med at den i XL blir for stor for meg?

JA

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2695963 19/01/2022 20:11
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Du spør også om gravel/cyclocross:
Er ofte et godt valg, med plass til breie dekk, piggdekk og skjermer. Som regel litt mer solide hjul enn på racer. Alternativt kan en montere raske dekk, og det blir nesten som en racer på fin asfalt.
For blandet bruk (grov grus/asfalt) er det genialt.
Avhenger selvsagt av hvilken sykkel og pris - dette segmentet rommer mye forskjellig.

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2695979 20/01/2022 07:19
OleF Offline
Entusiast
Entusiast
Denne er vel langt over budsjett, men må da være perfekt pendlersykkel?

https://www.finn.no/245438079

Eller denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245256983

Mange sykkler som ligger lenge ute ser jeg så om du kan få en til 10k er jo det gull

Redigert av OleF; 20/01/2022 07:21.

Felgbrems <3
Re: Ny pendlersykkel [Re: OleF] #2696025 20/01/2022 12:13
N
ny pendler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sitat: OleF
Denne er vel langt over budsjett, men må da være perfekt pendlersykkel?

https://www.finn.no/245438079

Eller denne: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=245256983

Mange sykkler som ligger lenge ute ser jeg så om du kan få en til 10k er jo det gull

Begge disse var jo topp, men blir litt for høyt priset hvis jeg ikke får prutet ned. Problemet er at jeg bor i Stavanger, og ikke er komfortabel med å kjøpe sykkel usett.

Ser på https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=241662206 som virker aktuell for meg nå.

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2696048 20/01/2022 13:51
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg skal være forsiktig med å uttale meg negativt, men:
Den sykkelen fremstår ikke godt vedlikeholdt, den har to forskjellige hjul/felger, skrammer på gir, oppgir 27 gir (det er 2x10) og styre/hendler er stilt inn på en mystisk måte.
Prisen er altfor høy. Hvem er eier og hva er historien til sykkelen? Uten prisreduksjon og troverdige svar ville det for meg blitt: Styr unna!

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2696053 20/01/2022 14:08
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis du bor i Stavanger så trenger du neppe piggdekk? Og da er skivebremser helt meningsløst. Den eneste fordelen med skivebremser er at det stort sett betyr plass til større dekk, ellers er det kun ulemper. Det finnes CX-sykler eller andre sykler med felgbrems som har plass til piggdekk eller andre store dekk men det går fint å sykle grus med 25mm landeveisdekk. Ideelt sett så burde du ha heldekkende skjermer på en pendelersykkel men budsjett og tilgjengelighet gjør at det kanskje ikke trenger å være noe absolutt krav. Jeg synes White RR til 5000 ser ut som et godt kjøp.

Re: Ny pendlersykkel [Re: skubisan] #2696055 20/01/2022 14:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: skubisan
Hvis du bor i Stavanger så trenger du neppe piggdekk? Og da er skivebremser helt meningsløst. Den eneste fordelen med skivebremser er at det stort sett betyr plass til større dekk, ellers er det kun ulemper.

Ellers kun ulemper? Det var da voldsomt, Skubian ICON_SMILE

Bedre bremsemodulasjon i variert vær, betydelig mindre slitasje på felgene, bredt utvalg av modeller som er praktisk satt opp for pendling og hverdagsbruk, bl.a. med skjermfester, potensielt bedre vibrasjonsdemping fordi man ikke trenger avstivende festepunkter for bremser mellom setestagene, gjennomgående akslinger for dem som liker soliditeten det gir, ingen fare for å overopphete felgene i lange nedstigninger (okei da, kanskje ikke så aktuelt under pendling i Stavanger!), bedre annenhåndspris... og ja, plass til bredere dekk, som du nevner.

Og så har felgbremser også mange fordeler, praktisk og estetisk, det er jeg enig med! Og ja, kan sikkert fungere for trådstarter, det også, om han finner rett sykkel.

Beklager at jeg ble revet med og gikk veldig tilbake til 2015-modus ICON_SMILE

Avviser ikke landeveissykkel med felgbremser, men i trådstarters sted, til pendling i all slags vær, ville jeg fortsatt å se etter nyere, pent brukte blandeveissykler som vi har sett noen gode, men rimelige eksempler på de siste årene, som f.eks. Diamant AR, White GX og Gekko GRV. Se f.eks. Landeveis gruppetest Test av rimelige grussykler til tur- og jobbsykling. Gekko justerte forresten på geometrien etter testen, og deres sykler fra de siste par sesongene er et godt alternativ. Ellers mange andre alternativer i forskjellige prisklasser.

Man kan også tidvis gjøre kupp på nye sykler i denne klassen, som høstens knalltilbud på siste og oppdaterte White GX Ltd med GRX for kr 8.500. Og rundt omkring hos forhandlere kan man komme over overliggere som ikke annonseres på nettet. Imponerende hva som kan dukke opp under "Må ut" i lokale kjedebutikker, særlig på høsten.

Finnes også nyere landeveissykler med skiver og praktiske løsninger som skjermfester, men disse er så vidt jeg vet gjerne noe høyere priset enn blandeveissyklene nevnt over.

Nei, dette er ikke fjollete snobberi fra en trendnisse, men velmente råd fra bilfri hverdagssyklist som har gått løpet fra landeveissykkel med felgbremser til de fleste andre aktuelle sykkeltyper ICON_SMILE

Gamle racere på Finn er dessverre potensielt en utgiftskilde og dårlig investering, om man ikke vet hva man ser etter.

Re: Ny pendlersykkel [Re: HobbyTom] #2696059 20/01/2022 14:31
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HobbyTom
Jeg skal være forsiktig med å uttale meg negativt, men:
Den sykkelen fremstår ikke godt vedlikeholdt, den har to forskjellige hjul/felger, skrammer på gir, oppgir 27 gir (det er 2x10) og styre/hendler er stilt inn på en mystisk måte.
Prisen er altfor høy. Hvem er eier og hva er historien til sykkelen? Uten prisreduksjon og troverdige svar ville det for meg blitt: Styr unna!

Enig.

Gaute
Re: Ny pendlersykkel [Re: Sepeda] #2696074 20/01/2022 15:28
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Med budsjett på 5000-10.000 så er ikke skivebremser et reelt alternativ. Da blir det vel enten en litt sliten sykkel med mekaniske skiver eller en enda mer sliten med hydrauliske hvis man i det hele tatt finner en. Og subbing, mer vedlikehold og unødvendig dødvekt blir det uansett.

edit:

"Man kan også tidvis gjøre kupp på nye sykler i denne klassen, som høstens knalltilbud på White GX Ltd med GRX for kr 8.500.

Hvis det faktisk er mulig å få en ny sykkel med hydraulisk GRX til den prisen så er det absolutt det beste valget. Jeg så rett og slett ikke det som en mulighet.

Redigert av skubisan; 20/01/2022 15:37.
Re: Ny pendlersykkel [Re: skubisan] #2696078 20/01/2022 15:50
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: skubisan
Med budsjett på 5000-10.000 så er ikke skivebremser et reelt alternativ. Da blir det vel enten en litt sliten sykkel med mekaniske skiver eller en enda mer sliten med hydrauliske hvis man i det hele tatt finner en. Og subbing, mer vedlikehold og unødvendig dødvekt blir det uansett.

Ettersom nye modeller med hydrauliske bremser og siste standarder har så lav pris som rundt kr. 8.000 på tilbud - som nevnte White GX Ltd GRX og før den Diamant AR Tiagra - og nå gjerne koster fra rundt kr. 12.000 veiledende, er det ikke urealistisk å finne pent brukt for under kr. 10.000.

For noen år siden, da rimelig skivesykkel betydde mekaniske bremser, var situasjonen slik du beskriver. I dag tviler jeg på at det er kun utslitte bruktsykler i den prisklassen, om man har en smule tålmodighet.

Jeg kjøpte selv pent brukt blandeveissykkel (GT Grade med komplett hydraulisk 105 og to hjulsett) for rundt kr. 8.000 og solgte den siden videre til samme pris.

Subbing elimineres med rett oppsett, innkjøring og justering, om enn det krever en smule innsikt. Jeg har hatt et halvt dusin bukkestyresykler med hydrauliske bremser fra SRAM, Shimano og Campagnolo, og har ikke opplevd subbing som et problem. Campagnolo etter turer i våt, finkornet sand trengte dog litt kjærlighet ICON_SMILE

Dødvekt... jeg vet ikke engang hva du mener. Vektdifferansen mellom gamle og nye racere kommer ikke fra bremsesystemet alene, men det at man i dag legger vekt på andre egenskaper i rammesettet, som vibrasjonsdemping og aerodynamikk. Det krever mer materiale i rammesettene. Om man bare vil ha stivt og lett, slik mantraet var i tidligere tider, er det helt greit, men vekt regnes ikke i dag som alfa og omega.

Du elsker jo krossykling, der alle triller rundt på nymotens moderne rammesett basert på andre idealer enn vekt alene. Blitt en stund siden man gikk fra canti til skiver også. Skjønner ikke hvorfor du må være så bombastisk ICON_SMILE

Re: Ny pendlersykkel [Re: Sepeda] #2696082 20/01/2022 16:01
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
:-) :-) :-)

Re: Ny pendlersykkel [Re: Sepeda] #2696323 21/01/2022 20:22
N
ny pendler Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Dersom White GX Ltd fortsatt hadde vært å oppdrive til 8000kr så hadde jeg nok gått for den, men for 12000kr blir det hakket for dyrt. Trenger ikke piggdekk i Stavanger, nei. De tre dagene i året det skulle være aktuelt, får heller bare sykkelen bli stående.

Vurderer sterkt den White RR til 5000kr, men fant denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=234188814 bortgjemt i en annen kategori på finn. Etter all info jeg klarer å finne så ser det ut som et bra kjøp. Noen erfaringer?

Re: Ny pendlersykkel [Re: ny pendler] #2696326 21/01/2022 21:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Annonseteksten er neste ordrett den samme som da min sykkel ble stjålet og lagt ut på Finn ICON_SMILE

Som alltid på Finn - spør etter kvittering eller annen bekreftelse på kjøp og eventuelt service, og vurdér om selger er troverdig og kan gjøre rede for sykkel, utstyr, bruk og slitasje, slik en eier vil kunne gjøre.

Og det er mye å spørre om her.

Det er ingen informasjon om noe som helst i teksten, bortsett fra merkenavnet som står på rammen.

Bildene er tatt på et vis som heller ikke gir særlig informasjon av verdi. Sykkelen ser fin ut, men bildene gir meg uansett dårlige vibber. Hvilken syklist tar bilder slik?

Det er så vidt jeg kan se ut fra UCI-koden, et Focus Cayo Evo2 rammesett. Ut fra farger, hjul og dekk, ser det ut til å være en Focus Cayo 7.0 2015. Se side 14 i årskatalogen. Du kan jo spørre selger hvilken modell og årgang det er, og se hva han svarer.

At telefonnummer i dette tilfellet er søkbart, er pluss i boken, om enn registrert på annen adresse. At sykkelen har lagt lenge ute til salg er i så måte også et godt tegn. Gods av tvilsom opprinnelse omsettes gjerne raskt. Så kanskje er jeg bare paranoid etter både å ha blitt frastjålet sykkel og tilbudt tyvegods flere ganger. Men alltid verdt å være årvåken.

Om alt skulle vise seg å være i orden med selger, og sykkelen er i god stand,er prisen noenlunde fornuftig ut fra Bicycle Bluebook, med prutemonn.

Her er forresten to guider som ikke er dumme når man skal kjøpe brukt. De er overlappende, men ikke fullstendig like, og syklene som demonstereres er av forskjellig alder og stand ICON_SMILE

GCN Tech 2019: Tips for buying a second hand bike

GCN Tech 2017: How to buy a used bike

Moderator  support, Valentino