Kommer fra en såpass spennende/glatt tur at jeg følte det var på tide å lage en bruker for å oppdatere her.
Mildt sagt spennende forhold på Ring 4 fra Hammeren til Sørkedalen i dag. Syklet fra Majorstuen, og det var saltet og tørt på veiene opp til Gaustad. (Selvfølgelig - de er jo rause med saltet) Gaustadjordet er skøytebane akkurat nå.
Holke/skøyteis fra Hammeren til Skjærsjøen, og vekselvis holke, hardpakka snø og skøyteis videre inn til Nordmarka skole. Dødaren lever virkelig opp til navnet sitt i dag, og anbefaler å ta det med ro ned der til forholdene er bedre. Høydepunktet i dag ble strekningen fra Fortjern og bort til brua over Fyllingen. Her var det faktisk små partier hvor det gikk an å gønne på!
Dette er første tur på skøyteis jeg har hatt med Gravdal 38mm 60tpi, og må skryte av disse! I fjor kjørte jeg 650B og Suomi Fast Freddie (ganske grove terrengdekk), og føler meg minst like trygg med Gravdal. Anbefales!
God tur - ta det forsiktig på Ring 4!
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022
[Re: Alpers]
#269545015/01/202218:58
Jepp, som Bendik nevner over er det forhold som krever litt ekstra konsentrasjon på skogsbilveiene nå. Jeg trillet rundt Hakkloa, så kan konstatere at Hakkloa runden, Ring 5 og Ring 4 er farbare på alle typer sykler (med piggdekk). Jeg byttet ut gårsdagens 40mm dekk med 122mm idag, for å utvide mulighetene, og det mest tricky strekket var nok ned fra Ørfiske mot Hakadal. Blank is, ikke strødd. og med en betydelig krone på veien, så fort gjort å skli sideveis. Gode brøytekanter, så kan vær lurt å legge seg ut mot dem. Det var strødd en del steder opp fra Hakadal mot Langevann, og videre rundt Hakkloa. NB: Det er nå preppet/frest fra Monsetangen og ned mot Sander gård, så Maridalsvannet Rundt er ikke enkelt farbar uten brede dekk, slik det var igår. Kjørt med preppemaskin med fres på skogsbilveiene som ikke brøytes, helt ultimate forhold på strekket Fortjern- Gørja-Trehjøringen-og rødløypa over til Holmetjern og videre ned til Ørfiske, men der trengs det brede dekk etter oppfresingen.
Tips ang. optimalt grep på isen, og dette gjelder alle typer piggdekk: Eksperimenter med dekktrykk, noen forhold (f.eks kald, hard is) krever høyt dekktrykk, for å presse piggene ned i isen, mens på mykere is, og spesielt på ruglete is, gir lavere dekktrykk snillere slippvinkler, og langt mer kontroll. Med en trykkmåler på baklomma får man etterhvert en god referanse på hva som funker på dine dekk, på din sykkel, under varierende forhold. Hva som er optimalt vil variere mellom dekktyper, slange/slangeløst, ryttervekt, geometri, og såklart forhold/temp.
Ganske våraktige temperaturer i værvarselet fremover, med mye plussgrader på dagtid og nattefrost (tips: kulda kommer nok i mars), mao. vil nok forholdene i marka være rimelig uendret fremover. Meldt mye vind, så mengden småkvist og barnåler, etc vil nok øke, men det gir jo bare mer grep. Vanligvis kommer fønvind og mildvær fra sørvest, men Gyda kom susende fra nordvest, så effekten på veiene er litt forskjellig fra etter et vanlig mildvær. Veksler veldig mellom tørr snø og blank is, så pass på. Ring 4 var fin idag, kjørte opp på vestsiden av Skarselven, og der er det strødd. Videre innover til Kikut og rundt Fyllingen er ustrødd, så man må være obs. Tok en ''avstikker'' på et scooter og senere trugespor over Heikampen, flott utsikt over Sørkedalen og Oslofjorden. Blindveien opp til Kobberhaugshytta er prima måket og strødd,. Tok selvtråkket blåsti fra Kobberhaugen til Blankvann, og bakken opp dit, fra Aurtjern er nå strødd, og veldig fin. Ikke noe nedbør i langtidsvarselet, så vil nok holdes seg som nå.Blir det varmt på dagen kan det være en del avsmelting fra brøytekanter som renner ut i veien og kan skape litt overraskende forhold når det fryser på.
Var ganske så mildt igår, men som ventet ingen store endringer på marka veiene idag vs. slik det var på søndag. Betydelig mildere i høyden idag (på 450moh+) enn på startpunkt (ca. 200moh i lia ovenfor Maridalsvannet) Både YR og Storm melder +4 og litt regn imorgen, utover det er det minimalt med nedbør i 10 dagern, så slik forholdene er nå blir nok status quo i Nordmarka en god stund fremover. Bilde fra nedkjøringen fra Ørfiske mot Hakadal, kjent fra ''Hakkloa Runden''.
Så vidt jeg vet, er appen heller ikke kontinuerlig oppdatert med hvilke veier som er brøytet i hvilket tidsrom, slik den er hva gjelder preparering av skiløyper.
Det er altså, så vidt jeg vet, en statisk visning av veier som brøytes, slik disse måtte være registrert i appen, og dessverre ikke alltid oppdatert.
Men uansett flott med en kilde som dekker andre deler av Marka enn det nevnte Løvenskold-kartet.
For øvrig: Kudos til hardhausene Espen W, Johanl og ikke minst Bendik H., som gjør en knallsterk debut på forumet - velkommen!
Alle tre kan erklæres verifisert badass i henhold til #9.
I mine trakter rundt Sørkedalen er det lignende forhold som rapportert - krysser fingrene for snøfall i overskuelig fremtid. Værmelding eller ei.
[Re: Sepeda]
#269593619/01/202214:32
Det er altså, så vidt jeg vet, en statisk visning av veier som brøytes, slik disse måtte være registrert i appen, og dessverre ikke alltid oppdatert.
Stryk mitt forrige innlegg fra protokollen.
Sitat: Sepeda
For øvrig: Kudos til hardhausene Espen W, Johanl og ikke minst Bendik H., som gjør en knallsterk debut på forumet - velkommen!
Espen er vel en gammel traver med lang fartstid på forumet hvis jeg ikke tar helt feil, men du mente kanskje spesifikt dette underforumet, noe som kanskje stemmer.
Specialized Phenom 155 mm kjøpes
[Re: Magnoos]
#269594619/01/202215:40
Espen er vel en gammel traver med lang fartstid på forumet hvis jeg ikke tar helt feil, men du mente kanskje spesifikt dette underforumet, noe som kanskje stemmer.
Espen W kjenner vi!
Og kjekt med rapport fra Johanl på klingende svensk: Gick fint över isen men lite små läskigt nedför om man drar på lite
Men jeg mente spesifikt sistnevnte Bendik H., som debuterte med første innlegg rett fra speilblank holke i Marka
Men nok småprat. Førerapporter, takk!
#269594919/01/202216:33
Beklager hvis jeg ga forhåpninger om live oppdatering av brøyting. Det var ikke hensikten, men ser at den koblingen fort gjøres når det er slik for langrennsløyper.
Hadde troa på at det var en god sammenstilling av det som brøytes av de forskjellige aktørene, men da var det visst ikke helt det heller.
[Re: soeder]
#269598220/01/202207:41
Beklager hvis jeg ga forhåpninger om live oppdatering av brøyting. Det var ikke hensikten, men ser at den koblingen fort gjøres når det er slik for langrennsløyper.
Hadde troa på at det var en god sammenstilling av det som brøytes av de forskjellige aktørene, men da var det visst ikke helt det heller.
Hehe, null stress! Uansett grei å ha på farten for å få en indikasjon når man ikke orker å lete frem Løvenskiolds brøytekart
[Re: Sepeda]
#269610420/01/202218:55
Alle tre kan erklæres verifisert badass i henhold til #9.
I mine trakter rundt Sørkedalen er det lignende forhold som rapportert - krysser fingrene for snøfall i overskuelig fremtid. Værmelding eller ei.
Bare hyggelig! Er (frivillig) sykkelboms for tiden, så god tid til å tråkke i marka på dagtid (og så litt semi-sporadisk konsultering innen sykkel tech og produksjon om kvelden).
Var mildt, styrtregn og hagl! i går, og sterk vind begge dager, så kan muligens ha blitt enda noe glattere innover. Ruller nok en tur innover til Trehjørningen imorgen, muligens over Tømte, så skal rapportere hvis det er noen store endringer på veiene.
Steinhardt så og si overalt i Nordmarka idag. Kjelsås til Trehjørningen via Movann, Tømte og Holmetjern, og idag kunne så og si hele traseen vært kjørt med smale dekk. Eneste unntaket var Monsetangen til Sandermosen som var frest og myk, men videre innover derfra var det betong og tildels granbar dekke etter vinden. Sjekket den brøyta veien i området ved Trehjørningen Gård, og ikke noe værre tilstand enn tidligere i uka, dvs. isete, men strødd. NB: veien fra Trehjørningen mot Gørja og Fortjern var frest opp.
Faktisk bittelitt bedre forhold på skogsveiene nå, ihvertfall der fuktighet fra tåka hadde felt ut på isen, og skapt litt mer friksjon. 40mm dekk idag, og litt avveksling, så sykkelveier opp langs RV4, aka. Groruddalen, Nittedal og Hakadal, og opp i skauen derfra. Strødd fra Hakadal og oppover. Ikke strødd i retning Ørfiske, men der hadde tåka som nevnt hjulpet litt. Bilde fra litt oppi bakken ovenfor Hakadal (rett nord for Varingskollen).
Har av kjedelige grunner ikke kunnet ta mine vante morgenturer i høyden i Marka i det siste, men sett fra Sørkedalen er det betydelig mindre blank holke, og mer is dekket av snøkorn og rimfrost. Hvitt og vakkert, med betraktelig bedre grep. Inuittene har sikkert et ord for det.
Øyeblikksbilde fra i dag morges.
Ja, uten filter
#269684425/01/202218:33
En del av grusveiene har fått et lite rimlag, som hjelper. En annen ting er at en god del av de preparerte traseene innover har ikke blitt frest opp etter mildværet, så tildels knallharde, og fint farbare med alle typer sykler. Eksempel: den nye løypa som går mellom Ring 4 (tar av til høyre ved enden av flaten etter toppen av bakken opp fra Skjærsjøen). Går ned til sørenden av Øyungen. NB: veien langs vestsiden av elva fra Øyungen (til Skar) var frest og myk, men mulig at østsiden ikke er frest, får nok sjekket det i løpet av uka. Hvis østsiden er hard så er den nye ''Fagervannsås runden'' kjørbar for alle (obs på litt bratte bakker ned til Øyungen, da).
Bilde fra veien opp fra Movann mot Hakada, i retning Movann:
Skikkelig mildt forrige natt og idag, men forholdene på brøytet vei inn fra Movann, forbi Ørfiske, mot Hakadal og oppover mot Langevann, etc. var ikke noe dårligere enn før mildværet. Tildels mye rim som gir grep, men der hvor varm nordavind hadde fått herje var det igjen ganske blankt.
På tirsdag lovet jeg å sjekke ut østsiden av Skarselven, mellom Skar og Øyungsdammen, så etter å ha sjekket ut et (dessverre altfor kort) snøskuterspor oppe ved Tømte, og en hyperfet rødløype nedkjøring fra Tømte, via Snippen, til Skar sjekket jeg ut den, og der er det brøytet og strødd (noe det sannsynligvis alltid er). Den nye rødløypa fra Øyungsdammen og opp til Kamphaug (kommer ut på Ring 4 rett etter toppen av Skjærsjøbakken) var også igår ufrest og knallhard, mao fremkommelig for de fleste sykler. Så to smale spor oppe ved Øyungsdammen, så kanskje noen allerede har testet? Spørsmålet er om mildværet igjen vil gjøre den traseen myk, men Skar-Øyungen er ihvertfall prima på østsiden av elva. Bilde fra ''karamellfossen'' på det strekket:
Lett snøvær her oppe på bygda ved Maridalsoset nå, det kan bety godt grep hvis snøen får festet seg på isen, men det kan også bety at det kan bli superglatt en stund (snøen sklir på isen under belastning), så vær obs.
Sykla en liten tur i går, tok inn ved Hammeren oppover langs ring 4, hvor det i hovedsak var vekselvis stålis og rim/snøbelagt is. Tok av mot Tømte, hvor det kanskje var litt bedre føre med mindre av den klinke isen, men også her en del stålispartier og bittelitt mer markerte hjulspor i isen enkelte steder. Se opp for skiløpere som kommer seilende!
Når man kom inn i skiløypa like forbi Finntjern var det drømmeforhold over toppen og nedover mot og forbi Movann; fast, fint, og raskt føre! Tok oppover steinrøysa ved Snippen, men her kjentes underlaget noe løsere, så snudde og tok ut på isfalten ved Snippen stasjon istedet, og syklet Greveveien og ut Maridalen. Måtte hjem til middag, så hadde ikke tid å tråkle meg gjennom potensielt trå forhold.
Redigert av Magnoos; 31/01/202208:43.
#269758431/01/202220:58
Beinharde forhold i marka idag, men med ett viktig unntak: Movann-Tømte har nå blitt frest opp. Det er ikke like mykt som etter tidligere oppfresninger, og type 2.2'' dekk og større går fint der, men tynnere kan være tricky på det strekket. Alt annet av løyper tidligere preppet for ski var ikke frest opp, og fint farbare med alle dekkstr., f.eks Tømte-Holmetjern-Trehjørningen-Gørja-Fortjern. Noen steder, og spesielt vannene er tildels speilblanke nå. Bilde fra østsiden av Maridalsvannet der veien krysser toglinjen. [img]http://[/img]
Gårsdagens knallforhold har selvsagt blitt til ekstremt sketchy forhold med de ca 10cm med tørrsnø som ''dessverre'' har kommet i løpet av dagen. Vet av smertefull erfaring hva kald snø på kald is betyr, så kjørte såklart på veien idag, men var bortom der grusveien starter ved Maridalsoset, og snøen sklir fritt på isen. Isen var såpass kald da det begynte å snø, og det har vært -5C i hele dag, så kan ta en god stund før snøen får festet seg.
Knallforhold på Ring 4 idag, ihvertfall fra nordenden av Sandungen og til Hammeren. Noe isete fra Skjærsjøen til Hammeren, men overhodet ikke noe problem. Kjørte Hakkloa runden fra Kjelsås (inn på østsiden av Maridalsvannet). Greveveien mot Hakadal er ikke måkt etter siste snøvær, men det har kjørt biler der, så er gode spor. Knallfint langs Ørfiske, men Movann til Ørfiske har fått juling i mildværet, så rimelig sørpete og mykt idag, men fryser nok til før morgendagen.
Ring 4 og 5 var like fin idag som igår. Er brøytet fra nordenden av Sandungen og videre til Stryken. Veien fra Stryken opp til Trehjørningen er brøytet, men av en eller annen grunn ikke den siste kilometeren før Stryken. Kjørte med 5 toms dekk, så er et greit spor å følge der nå. Bilde fra bakken opp fra Sandungen, der veien splitter seg videre mot Daltjuven/Gjerdingen og Stryken.
Hvordan er underlaget? Mye is? Bra også for smalere piggdekk?
Er noen litt mer isete partier noen få steder, spesielt syd for Bjørnsjøen, men er nok ikke noe problem overhodet, det er stort sett snødekke, eller is med røff overflate. Så to på Gravel i tillegg til en MTB og en Fat innover mot Sandungen idag, så hyggelig å se flere sykler i marka!
Hvordan er underlaget? Mye is? Bra også for smalere piggdekk?
Er noen litt mer isete partier noen få steder, spesielt syd for Bjørnsjøen, men er nok ikke noe problem overhodet, det er stort sett snødekke, eller is med røff overflate. Så to på Gravel i tillegg til en MTB og en Fat innover mot Sandungen idag, så hyggelig å se flere sykler i marka!
Syklet Hammeren til Kikutstua t/r i går på grusracer med 38mm pigg, og det var helt fint! Noe ujevn og ruglete is langs Skjærsjøen, men ble bedre fra rundt avkjøringen til Tømte.
#269839507/02/202222:23
Faste og raske forhold i hele Nordmarka idag (mandag 0702). Selv der de har frest opp løyper etter mildvær/frosten er det godt nok hold for omtrent alle typer sykler, er nok bare sub 30mm dekk som virkelig ville slitt nå. Mao. er det langt flere muligheter for å sykle på smooth underlag nå vs.det man finner i marka om sommeren.