Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Kjærlighetssorg - hva nå?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Sepeda] #2696295 21/01/2022 14:25
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: Sepeda
Sitat: gare
...tenker jo at en Bianchi-mann i det minste burde sniktittet på Yeti sånn fargemessig om ikke annet?? (...) Utover det tror jeg grævvel funker utmerket på landeveien også.

Eventuelt i både pose og sekk ICON_SMILE

[Linket bilde]

Open: Yeti-inspired U.P.

Haha. Alt som ligner celeste, men som ikke er celeste, er i mitt hode fake. Derfor er grævværn min kjedelig og grå, mens Ripleyen ble olivengrønn. Hedersplassen der jeg oppbevarer sykler blir naturligvis holdt av på ubestemt tid til selve smykket, en Bianchi, når de bestemmer seg for å slutte å surre så voldsomt med designet.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696492 24/01/2022 08:30
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: HAnders

Haha. Alt som ligner celeste, men som ikke er celeste, er i mitt hode fake. Derfor er grævværn min kjedelig og grå, mens Ripleyen ble olivengrønn. Hedersplassen der jeg oppbevarer sykler blir naturligvis holdt av på ubestemt tid til selve smykket, en Bianchi, når de bestemmer seg for å slutte å surre så voldsomt med designet.

Som Bianchi-eier (Celeste selvfølgelig) og Yeti fan-boy vil jeg bare skyte inn inn at Yeti Turquoise er en helt egen greie og ingen "Celeste" rip-off ICON_SMILE

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696494 24/01/2022 08:38
gare Offline
More than words
More than words
Nå er jo jeg også Bianchi-eier, og jeg mente jo ikke å antyde at Yeti har stjålet celeste-fargen, eller noe sånt, men at jeg synes det er noen berøringspunkter i hvordan begge merkene har klart å lage seg så ekstremt tydelige tilknytninger til farge.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: gare] #2696507 24/01/2022 09:38
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Når det gjelder farger må jeg si meg svak for Gios fargen. Minner meg på at jeg må kikke innom Merlin Cycles for å sjekke om de har noen inne på outlet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: hrukin] #2696523 24/01/2022 10:46
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: hrukin
Når det gjelder farger må jeg si meg svak for Gios fargen. Minner meg på at jeg må kikke innom Merlin Cycles for å sjekke om de har noen inne på outlet.

Herregud, hyseklask til meg selv for å glemme Gios frown

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696620 24/01/2022 20:02
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Klarte ikke å dy meg ICON_BLUSH

[Linket bilde]

Redigert av HAnders; 24/01/2022 20:03.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696621 24/01/2022 20:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
!!!!!!!!!

Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke er en Ibis Ripley.

Gratulerer!

Første tanke: Nydelig rammesett!

Andre tanke: Bytt dekkene.

Tredje tanke: Fjern dekalene på felgene, bortsett fra "DT Swiss".

Fjerde tanke: Snu stem.

Femte tanke: Kapp kronerøret.

Sjette tanke: Nevnte jeg at dette er et nydelig rammesett?

Dette blir lekkert!

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696622 24/01/2022 20:25
Panda Offline
Besatt
Besatt
Hvilke bremseskiver er dette?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Sepeda] #2696624 24/01/2022 20:32
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Klarte ikke å dy meg ICON_BLUSH

[Linket bilde]

!!!!!!!!!

Jeg er nesten helt sikker på at dette ikke er en Ibis Ripley.

Gratulerer!

Første tanke: Nydelig rammesett!

Andre tanke: Bytt dekkene.

Tredje tanke: Fjern dekalene på felgene, bortsett fra "DT Swiss".

Femte tanke: Kapp kronerøret.

Sjette tanke: Nevnte jeg at dette er et nydelig rammesett?

Dette blir lekkert!

Jo, takk! (Ripleyen er på vei den også, så jeg må vel bare si meg enig med samboer i at "jeg har mista det helt")

Første tanke: Enig!

Andre tanke: Enig. Blir Continental GP 5000 (disse hadde jeg liggende, ville få på hjulene og se skjønnheten i sin helhet i går kveld)

Tredje tanke: Felgene er et problem, for bakhjulet er for smalt for ramma og jeg aner ikke hvordan jeg evt kan fikse det. Blir nok et fetere hjulsett her når sesongen nærmer seg for alvor.

Fjerde tanke: Enig

Femte tanke: Enig - må bare finne riktig sitteposisjon først

Sjette tanke: Jeg er helt 100% enig! ICON_LAUGH

For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost. Blir meget fin om noen uker, denne.

Redigert av HAnders; 24/01/2022 20:33.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Panda] #2696655 25/01/2022 08:27
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Sitat: Panda

Er det ikke RT-10 til Shimano?

-BSK
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696685 25/01/2022 09:31
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sprint er en ganske vakker ramme ja. Tenk at folk kjøper Aria i stedet....
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer ICON_SMILE Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.
Tredje tanke: Felgene er et problem, for bakhjulet er for smalt for ramma og jeg aner ikke hvordan jeg evt kan fikse det. Blir nok et fetere hjulsett her når sesongen nærmer seg for alvor.
For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost.
1. Er det lengden på akslingen som blir for smal mellom kjedestag? Høres rart ut. Er vel bare én standardlengde her? Finnes det muligens avstandsringer/endeplugger fra DT Swiss som bygger ulik dybde?
2. Er setepinnen standard 27,2 på Sprint?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: yolo] #2696688 25/01/2022 09:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: yolo
Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.

Enig, men som vanlig er det egentlig hendlene som er plassert feil, og så har forrige eier rotert styret for å få hendlene i mer komfortabel vinkel. Hvis herren som ikke lenger har særlig kjærlighetssorg bare roterer styret forover slik at nedre del av bukken havner i vater vil hendlene sannsynligvis bli stående for lavt nede/langt fremme på styret. Styrebåndet må i så fall vikles av, hendlene løsnes og flyttes oppover og bakover på styret før nytt styrebånd vikles nøyaktig og med kjærlighet. Helst innover på begge sider ;-)

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: sykkeloyvind] #2696691 25/01/2022 09:46
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sykkeloyvind
Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.

Enig, men som vanlig er det egentlig hendlene som er plassert feil, og så har forrige eier rotert styret for å få hendlene i mer komfortabel vinkel. Hvis herren som ikke lenger har særlig kjærlighetssorg bare roterer styret forover slik at nedre del av bukken havner i vater vil hendlene sannsynligvis bli stående for lavt nede/langt fremme på styret. Styrebåndet må i så fall vikles av, hendlene løsnes og flyttes oppover og bakover på styret før nytt styrebånd vikles nøyaktig og med kjærlighet. Helst innover på begge sider ;-)
Jeg synes hendlene virker å være for høyt på styret også. Ser ut som en posisjon for å bøte på for lang reach. Synes dette er en fin fasit for hendel- og styreposisjon.
[Linket bilde]

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: yolo] #2696693 25/01/2022 09:46
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer ICON_SMILE

Ikke for å komme i veien for Øyvinds gode råd i forrige innlegg, men ehem, yolo!

Har jeg noensinne, noen gang, i denne eller andre dimensjoner, hatt positivt vinklet styrefremspring? angry

Du kan forvente deg et brev fra Michael Cohen. Nei vent, Rudy Giuliani!

[Linket bilde]

Her er forresten mitt forslag til oppsett av styre og hendler. Og om noen er uenige, får de også et brev! Selv om noen foretrekker å plassere hendlene litt høyere.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: yolo] #2696696 25/01/2022 09:48
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sprint er en ganske vakker ramme ja. Tenk at folk kjøper Aria i stedet....
Enig i alle Sepedas tanker her, kjekt å se at han lærer ICON_SMILE Vinkelen på styret ser også feil ut. Frem med vateren.

Jeg monterte alt litt i en fei mens jeg gjorde andre ting på søndagskvelden. Ser nå at jeg må tilpasse litt.

For øvrig skal jeg også bytte sete og evt setepost.

1. Er det lengden på akslingen som blir for smal mellom kjedestag? Høres rart ut. Er vel bare én standardlengde her? Finnes det muligens avstandsringer/endeplugger fra DT Swiss som bygger ulik dybde?
2. Er setepinnen standard 27,2 på Sprint?

Det er nok lengden på akslingen som er for smal. Jeg var tydeligvis så naiv at jeg trodde dette var standard, men ifølge Cato på Velostrada har DT-hjulene en 135 mm aksling, mens ramma er bygget for 142 mm. En skulle jo kanskje tro man kunne få kjøpt et 7 mm "adapter", men det må jeg kanskje sjekke med DT Swiss.

Setepinnen er 27,2 mm, ja.

Redigert av HAnders; 25/01/2022 10:04.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Panda] #2696698 25/01/2022 09:51
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H

Shimano RT-70.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696704 25/01/2022 10:09
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Shimano RT-70.

Altså, en så spennende utveksling av informative og engasjerte innlegg om funksjon og estetikk, og så blir siste ord om SLX-skiver? ICON_LAUGH

Her må vi smøre på med Bianchi-stemning for å redde tråden.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696711 25/01/2022 10:30
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
135/142mm er vel samme std så det skal bare være å bytte endekopper på hjula.

Om du har noe så sært som hjul med 10mm x 135mm oppsett så er det fortsatt bare å bytte endekopper.
Jeg brukte denne løsningen på terrengsykkelen som hadde 135mm QR bak når jeg egentlig ville ha 12x142mm

Har iallefall bruk mine DT nav på rammer med 135mm navbredde CAAD 12 disc) og ramme med 142mm navbredde (Domane Disc)

AG

40+ and still climbing......
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Sepeda] #2696714 25/01/2022 10:32
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Shimano RT-70.

Altså, en så spennende utveksling av informative og engasjerte innlegg om funksjon og estetikk, og så blir siste ord om SLX-skiver? ICON_LAUGH

Enig. Vi får vel dra inn litt celeste i tråden igjen, da.

Altså, nå har jeg vært fremme med verktøyet her. Har snudd stemmet og forsøkt å vinkle styret noenlunde slik jeg liker det (vanskelig å si før jeg har prøvd en tur, men det er utfordrende med et bakhjul som ikke passer).

Ved å bare stå over styret, er det likevel et eller annet som ikke føles helt riktig. Det kan være at tidligere eier, som antydet over her, har hatt for lang reach og har forsøkt å kompensere ved å plassere hendlene i en, for meg, rar posisjon. Mulig jeg må vikle av styretapen og justere de ned.

[Linket bilde]

Redigert av HAnders; 25/01/2022 10:33.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: Gullars] #2696715 25/01/2022 10:41
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: Gullars
135/142mm er vel samme std så det skal bare være å bytte endekopper på hjula.

Om du har noe så sært som hjul med 10mm x 135mm oppsett så er det fortsatt bare å bytte endekopper.
Jeg brukte denne løsningen på terrengsykkelen som hadde 135mm QR bak når jeg egentlig ville ha 12x142mm

Har iallefall bruk mine DT nav på rammer med 135mm navbredde CAAD 12 disc) og ramme med 142mm navbredde (Domane Disc)

AG

Forstår jeg deg slik at det kan være et DT Swiss ombygningssett jeg trenger?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696719 25/01/2022 10:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Ved å bare stå over styret, er det likevel et eller annet som ikke føles helt riktig. Det kan være at tidligere eier, som antydet over her, har hatt for lang reach og har forsøkt å kompensere ved å plassere hendlene i en, for meg, rar posisjon. Mulig jeg må vikle av styretapen og justere de ned.

[Linket bilde]

Det er smak og behag her så klart, men jeg ville i hvert fall ikke dratt disse hendlene lenger frem og ned. Personlig ville jeg plassert dem ørlite grann høyere.

Øyvind Aas
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696726 25/01/2022 11:07
E
espenpåhjul Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Shimano RT-70.

Enig. Vi får vel dra inn litt celeste i tråden igjen, da.

Altså, nå har jeg vært fremme med verktøyet her. Har snudd stemmet og forsøkt å vinkle styret noenlunde slik jeg liker det (vanskelig å si før jeg har prøvd en tur, men det er utfordrende med et bakhjul som ikke passer).

[Linket bilde]

Har forstått noen velger å ha hendelene slik fordi de ønsker en mer komfortabel stilling. Skal du ha en mer aggressiv stilling må vel hendlene ned tenker jeg. Personlig ville jeg valgt det da dette ikke er en typisk endurance sykkel ICON_SMILE

Er det bare meg eller er stemmet langt? 110mm?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: espenpåhjul] #2696727 25/01/2022 11:11
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du trenger ikke ta med det enormt lange sitatet når bildet av sykkelen er i forrige innlegg ICON_SMILE

Kanskje redigere det bort? Bare et tips.

This message will self destruct in 10, 9, 8....

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: sykkeloyvind] #2696728 25/01/2022 11:14
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Smak og behag som Øyvind er inne på, men jeg synes at et horisontalt nivå med styre og stem gir best ergonomi på "tops" og ved "hoods". Slik styret ser ut nå ser det ut som nivået på styret knekker litt ned, og hendlene litt opp, har forsøkt å vise dette under.

Jeg er av oppfatningen at hvis man foretrekker hendler som peker oppover er dette enten et tegn på for lang reach, eller at man har for mye vekt på hendene, at man da sitter for langt frem ev. har negativt vinklet sete.

[Linket bilde]

Du skal vel uansett til verks med styreteipen for å skifte til "riktig" farge?

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: espenpåhjul] #2696731 25/01/2022 11:20
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Sitat: espenpåhjul
Har forstått noen velger å ha hendelene slik fordi de ønsker en mer komfortabel stilling. Skal du ha en mer aggressiv stilling må vel hendlene ned tenker jeg. Personlig ville jeg valgt det da dette ikke er en typisk endurance sykkel ICON_SMILE

Er det bare meg eller er stemmet langt? 110mm?

Stemmet er 110mm, ja. Synes også det virker langt, men får ikke vurdert det før jeg får testet sykkelen skikkelig. Nå er det jo slik at dette er en 55-ramme. Ifølge Bianchi selv skulle jeg hatt en 57, men har valgt å gå ned fordi jeg rett og slett liker det bedre. Dermed kan det godt hende at stemmet har korrekt lengde, selv om magefølelsen sier at 100mm er mer riktig.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: yolo] #2696741 25/01/2022 11:38
H
HAnders Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
H
Smak og behag som Øyvind er inne på, men jeg synes at et horisontalt nivå med styre og stem gir best ergonomi på "tops" og ved "hoods". Slik styret ser ut nå ser det ut som nivået på styret knekker litt ned, og hendlene litt opp, har forsøkt å vise dette under.

Jeg er av oppfatningen at hvis man foretrekker hendler som peker oppover er dette enten et tegn på for lang reach, eller at man har for mye vekt på hendene, at man da sitter for langt frem ev. har negativt vinklet sete.

[Linket bilde]

Så du ville, hvis jeg forstår deg rett, hatt styret og stem i noenlunde lik vinkel? Da blir jo i såfall bukken mindre horisontal, ergo øker faren for å glippe taket. Ah, shit, dette er vanskelig. Jeg må rett og slett prøve meg frem.

Du skal vel uansett til verks med styreteipen for å skifte til "riktig" farge?

Når det gjelder styreteip så skal den byttes, ja. Ikke nødvendigvis på grunn av fargen, men fordi den som sitter på er for tynn og puslete. Men apropos farger, som jo ER viktig: Jeg tror celeste-teip blir for mye av det gode. Det finnes dog sort teip med litt celeste-detaljer, blant annet den som kommer som default på XR4.

Redigert av HAnders; 25/01/2022 11:41.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696745 25/01/2022 11:45
E
espenpåhjul Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Jeg hadde 110mm selv på min Oltre men gikk faktisk ned til 90mm og er veldig happy med det. Føler det ble mye mindre belastning på skuldre og armer.

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: yolo] #2696748 25/01/2022 11:53
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg tenker det kommer an på forholdet mellom setehøyde, styrehøyde og overkroppslengde, kanskje.
Kommer armene ganske loddrett ned mot styret og hendler er det sikkert komfortabelt med hendlene ganske vannrett. Kommer armene inn på styret fra skuldrene i en noe lavere vinkel gir det bedre komfort at hendlene peker noe opp slik at man slipper å knekke i håndleddet for å komme ned til hendlene.

Har man kort sykler er det så klart større sjanse for at skuldrene er rett over styret enn hvis man har en lengre sykkel. Med høyere dropp mellom sete og høyde vil man også komme mer rett ned på hendlene enn med lavere dropp.

Jeg har hatt det omtrent sånn på mine sykler de siste årene - Noen justeringer gjøres nå og da.

[Linket bilde]

Vedlegg
pjimage (54).jpg (1.28 MB, 266 nedlastinger)
Redigert av sykkeloyvind; 25/01/2022 11:53.

Øyvind Aas
Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696751 25/01/2022 12:05
H
hrukin Offline
Besatt
Besatt
H
Hvordan overgangen til hendlene blir har også litt å si på utformingen på styret. Noen er det ikke mulig å få til en rett overgang på hvis du skal montere styret på en normal måte, dvs enden i droppen noenlunde vertikal. På mitt styre vil jeg med å flytte hendlene så høyt at det blir en rett linje medføre at hendlene får en kraftig innoverrotasjon pga hendlene vil havne i buen mellom topp og drop, dvs den litt sideveis buen. Klønete forklart, men dere skjønner sikkert.

Hva om du legger på en liten bit av styretape i overgangen for å bygge ut, vil det gå. Har ikke prøvd, men du kan jo prøve å legge en bit under den gamle tapen en periode for å sjekke ut følelsen før du legger på den nye.

Redigert av hrukin; 25/01/2022 12:08. Rediger grunn: bygge ut

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Kjærlighetssorg - hva nå? [Re: HAnders] #2696753 25/01/2022 12:13
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ja, om ikke jeg bommer fullstendig og du har noe veldig rart.

Sjekk hvilke nav hjula er bygget på og kjøp ombyggingssett i forhold til det.

Antar det du har i dag er quick release og ikke gjenomgående aksling??

AG

40+ and still climbing......
Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå