Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
20/01/2022 15:54
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det kan jeg nok for lite til å mene mye om, men jeg tror mange har "medvirket" til dagens situasjon. Eilertsen peker her på særlig en person: "Jeg kommenterer Aftenpostens intervju med Statnett-sjef Hilde Tonne lørdag 15. januar. Bakgrunnen er strømkrisen som har rammet Sør Norge etter at Statnett åpnet de nye kablene til Tyskland og Storbritannia. Hun forholder seg ikke til empirien eller premisset for intervjuet, og svarer på noe annet enn det hun blir spurt om. Det hele blir en moderne versjon av folkeeventyret God dag mann økseskaft. Dette reiser naturligvis spørsmål om Statnett har vært drevet i henhold til sitt mandat de siste to tiårene. Les om bedøm selv." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...-a-svare-pa-sporsmal/o/5-95-375881?s=iosHilde Tonne startet i stillingen sin i mars 2021 så det blir vel litt syltynt å holde henne anvarlig? Men sånn er jo retorikken til Eilertsen. Og fordi jeg er mer interessert i det tekniske enn det politiske og økonomiske så hang jeg meg opp i dette: "Dette ble håndtert gjennom nordisk utveksling, uten kraft fra verken Tyskland eller Storbritannia, og uten Skagerak 4-kabelen til Danmark fra 2014, som man ikke kan importere gjennom grunnet jordingsfeil." Faktafeil så det holder med konspiratorisk vinkling når realiteten er redusert kapasitet og en "manuell" prioritering på primær/sekundær da det tar 2 dager å snu pga feilen. Tall for eksport og import Skifter ut deler av SK-4
|
|
|
20/01/2022 16:00
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hårek Hansen: "Genialt. Det blåser som satan, og Norge importerer strøm. Til en pris som er nærmere 10 ganger høyere enn i Sverige og Danmark. Strømauksjonene går først i UK og så deretter i Norge. Så selv om det blåser, så tilpasser norske produsenter seg bare den auksjonsprisen de har sett i UK. Her er det bare å bøye seg i respekt for kraftbransjemafiaen." Jeg som trodde vi kunne importere billig strøm fra kontinentet når det blåse mye....Tar Hårek feil her, eller kan noen forklare meg logikken? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10159252385951998&id=721131997&sfnsn=mo
|
|
|
20/01/2022 16:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hårek Hansen: "Genialt. Det blåser som satan, og Norge importerer strøm. Til en pris som er nærmere 10 ganger høyere enn i Sverige og Danmark. Strømauksjonene går først i UK og så deretter i Norge. Så selv om det blåser, så tilpasser norske produsenter seg bare den auksjonsprisen de har sett i UK. Her er det bare å bøye seg i respekt for kraftbransjemafiaen." Jeg som trodde vi kunne importere billig strøm fra kontinentet når det blåse mye....Tar Hårek feil her, eller kan noen forklare meg logikken? https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10159252385951998&id=721131997&sfnsn=mo Nei hva er nå egentlig oddsen for at en random fyr på face skal ha skjønt noe av det mer kompliserte europeiske kraftmarkedet? Ok så han fant noen timer med billig strøm i Sverige og DK sent kvelding/natt? Det er lite representativt så jeg ville kanskje ikke ofra for mye energi på det. https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/ Bedre å følge med selv enn å svelge alt konspivas på face.
Redigert av JoachimV; 20/01/2022 16:52.
|
|
|
20/01/2022 17:27
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hårek Hansen:
"Genialt. Det blåser som satan, og Norge importerer strøm. Vet ikke hva "blåser som satan" Hårek referet til men hvis det er Gyda og påfølgende uvær så er det ikke akkurat egnet for kraftproduksjon. Tydeligvis vanskelig for enkelte å ta inn over seg at man ikke dimensjonerer vindkraft for å produsere i orkan.
|
|
|
[Re: JoachimV]
20/01/2022 18:15
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Nei hva er nå egentlig oddsen for at en random fyr på face skal ha skjønt noe av det mer kompliserte europeiske kraftmarkedet? Ok så han fant noen timer med billig strøm i Sverige og DK sent kvelding/natt? Det er lite representativt så jeg ville kanskje ikke ofra for mye energi på det. https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/ Bedre å følge med selv enn å svelge alt konspivas på face. Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
20/01/2022 18:31
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kan jeg nok for lite til å mene mye om, men jeg tror mange har "medvirket" til dagens situasjon. Eilertsen peker her på særlig en person: "Jeg kommenterer Aftenpostens intervju med Statnett-sjef Hilde Tonne lørdag 15. januar. Bakgrunnen er strømkrisen som har rammet Sør Norge etter at Statnett åpnet de nye kablene til Tyskland og Storbritannia. Hun forholder seg ikke til empirien eller premisset for intervjuet, og svarer på noe annet enn det hun blir spurt om. Det hele blir en moderne versjon av folkeeventyret God dag mann økseskaft. Dette reiser naturligvis spørsmål om Statnett har vært drevet i henhold til sitt mandat de siste to tiårene. Les om bedøm selv." https://www.nettavisen.no/norsk-deb...-a-svare-pa-sporsmal/o/5-95-375881?s=iosHilde Tonne startet i stillingen sin i mars 2021 så det blir vel litt syltynt å holde henne anvarlig? Men sånn er jo retorikken til Eilertsen. Og fordi jeg er mer interessert i det tekniske enn det politiske og økonomiske så hang jeg meg opp i dette: "Dette ble håndtert gjennom nordisk utveksling, uten kraft fra verken Tyskland eller Storbritannia, og uten Skagerak 4-kabelen til Danmark fra 2014, som man ikke kan importere gjennom grunnet jordingsfeil." Faktafeil så det holder med konspiratorisk vinkling når realiteten er redusert kapasitet og en "manuell" prioritering på primær/sekundær da det tar 2 dager å snu pga feilen. Tall for eksport og import Skifter ut deler av SK-4Om ikke Statnett-sjef Hilde Tonne skulle være den som nå er den ansvarlig for å svare ut på vegne av bedriften, må du gjerne adressere hvem som skal svare. (JA selvsagt at hun ikke personlig kan lastes for beslutninger tatt under tidligere ledelse, men jeg tror du egentlig ser poenget) Vet heller ikke hvor interessant det er å diskutere enkelte mindre detaljer i det store bildet, men registrerer at du ikke er "fan" av Eilertsens retorikk mv. Har ikke noe problem med ditt synspunkt rundt det. Likevel mulighet for at din påståtte faktafeilen forekommer hos flere (uten at feilen nødvendigvis er mere sentral av den grunn). Her er en nyere og trolig mere oppdatert kilde enn din: "Grunnet en feil på jordkabelen på dansk side for Skagerrak 4, vil det fortsatt ta noe tid før en er oppe på full handelskapasitet i begge retninger, men fra midten av oktober er planen at det skal være full kapasitet for eksport fra Norge til Danmark. Der er kapasiteten 1632 MW. Kapasiteten i motsatt retning vil fortsatt være noe lavere på grunn av tekniske hensyn." https://enerwe.no/statnett-strompri...e-er-snart-tilbake-i-normal-drift/379902
|
|
|
[Re: Andreas83]
20/01/2022 18:36
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Nei hva er nå egentlig oddsen for at en random fyr på face skal ha skjønt noe av det mer kompliserte europeiske kraftmarkedet? Ok så han fant noen timer med billig strøm i Sverige og DK sent kvelding/natt? Det er lite representativt så jeg ville kanskje ikke ofra for mye energi på det. https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/ Bedre å følge med selv enn å svelge alt konspivas på face. Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Ah takk, Hårek "Blackface" Hansen. Sjarmerende kar i godt lag.
|
|
|
20/01/2022 18:38
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa.
|
|
|
20/01/2022 18:40
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Om ikke Statnett-sjef Hilde Tonne skulle være den som nå er den ansvarlig for å svare ut på vegne av bedriften, må du gjerne adressere hvem som skal svare. (JA selvsagt at hun ikke personlig kan lastes for beslutninger tatt under tidligere ledelse, men jeg tror du egentlig ser poenget) Vet heller ikke hvor interessant det er å diskutere enkelte mindre detaljer i det store bildet, men registrerer at du ikke er "fan" av Eilertsens retorikk mv. Har ikke noe problem med ditt synspunkt rundt det. Likevel mulighet for at din påståtte faktafeilen forekommer hos flere (uten at feilen nødvendigvis er mere sentral av den grunn). Her er en nyere og trolig mere oppdatert kilde enn din:"Grunnet en feil på jordkabelen på dansk side for Skagerrak 4, vil det fortsatt ta noe tid før en er oppe på full handelskapasitet i begge retninger, men fra midten av oktober er planen at det skal være full kapasitet for eksport fra Norge til Danmark. Der er kapasiteten 1632 MW. Kapasiteten i motsatt retning vil fortsatt være noe lavere på grunn av tekniske hensyn." https://enerwe.no/statnett-strompri...e-er-snart-tilbake-i-normal-drift/379902 Du bekrefter jo bare det samme med en eldre artikkel, takk. Her foregår det åpenbart både eksport og import selv om Eilertsen forsøker å farge det annereldes. 18. januar 2022 er forøvrig ikke eldre enn Fredag 25. september 2020.
Redigert av JoachimV; 20/01/2022 18:41.
|
|
|
[Re: Tange]
20/01/2022 18:43
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa. Hvis det som står er korrekt så ja. Det morsomme er jo at svært mange overser det politiske spillet og gjør alt til personpolitikk. En side av politikken har fått en gavepakke, som de egentlig sendte til seg selv.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
20/01/2022 18:50
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa. Hvis det som står er korrekt så ja. Det morsomme er jo at svært mange overser det politiske spillet og gjør alt til personpolitikk. En side av politikken har fått en gavepakke, som de egentlig sendte til seg selv. Det er korrekt ja, men selvfølgelig avhengig av når ............  . I 2017 dog: Lien ser derimot på nye utenlandskabler som et viktig virkemiddel for å få høye nok strømpriser til at det blir lønnsomt å bygge ut fornybar energi her i landet.
La meg være veldig tydelig på at vi ønsker at det faktisk skal produseres flere kilowattimer der ute. For at dere skal fatte investeringsbeslutningene som må fattes, må vi få sannsynliggjort at det skal bygges kabler som vil ha noe å si for prisbildet i Norge i perioden rundt 2020. Må si at det var ganske bra planøkonomisk planlegging.
|
|
|
20/01/2022 18:59
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa. I en situasjon hvor det har vært ganske bred politisk enighet om hvilken energipolitikk som skulle føres, er det alltid noen som synes det er interessant å diskutere hvem som sa hva, og ikke minst hvilket parti de kom fra. Andre vil kanskje være mer opptatt av hvilke politikere som nå kan løse/gjøre det beste ut av situasjonen.... (og sogar kanskje også kan være villig til å erkjenne at de tidligere tok feil)
Redigert av Duck; 20/01/2022 18:59.
|
|
|
20/01/2022 19:17
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Om ikke Statnett-sjef Hilde Tonne skulle være den som nå er den ansvarlig for å svare ut på vegne av bedriften, må du gjerne adressere hvem som skal svare. (JA selvsagt at hun ikke personlig kan lastes for beslutninger tatt under tidligere ledelse, men jeg tror du egentlig ser poenget) Vet heller ikke hvor interessant det er å diskutere enkelte mindre detaljer i det store bildet, men registrerer at du ikke er "fan" av Eilertsens retorikk mv. Har ikke noe problem med ditt synspunkt rundt det. Likevel mulighet for at din påståtte faktafeilen forekommer hos flere (uten at feilen nødvendigvis er mere sentral av den grunn). Her er en nyere og trolig mere oppdatert kilde enn din:"Grunnet en feil på jordkabelen på dansk side for Skagerrak 4, vil det fortsatt ta noe tid før en er oppe på full handelskapasitet i begge retninger, men fra midten av oktober er planen at det skal være full kapasitet for eksport fra Norge til Danmark. Der er kapasiteten 1632 MW. Kapasiteten i motsatt retning vil fortsatt være noe lavere på grunn av tekniske hensyn." https://enerwe.no/statnett-strompri...e-er-snart-tilbake-i-normal-drift/379902 Du bekrefter jo bare det samme med en eldre artikkel, takk. Her foregår det åpenbart både eksport og import selv om Eilertsen forsøker å farge det annereldes. 18. januar 2022 er forøvrig ikke eldre enn Fredag 25. september 2020. Din opprinnelige link med henvisning til opplysninger av 18.1.21; "At present time Energinet cannot conclude on the scope of the failure, and consequently the time perspective for the reduced transmission capacity is unknown." Når jeg linker til opplysninger fra september 2021 om jordingsfeil, så må vi vel kunne gi mannen et poeng mht årsak? Jeg har ikke noe problem med at han samtidig kunne vært adskillig mere presis da det likevel har forekommet utveksling begge veier. Jeg prøvde svare på det jeg oppfattet som en påstand om faktafeil knyttet til jordingsfeil. Intet mer intet mindre.
Redigert av Duck; 20/01/2022 19:55. Rediger grunn: Skrev feil: "september 2022" skal selvsagt være 2021
|
|
|
20/01/2022 19:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa. I en situasjon hvor det har vært ganske bred politisk enighet om hvilken energipolitikk som skulle føres, er det alltid noen som synes det er interessant å diskutere hvem som sa hva, og ikke minst hvilket parti de kom fra. Andre vil kanskje være mer opptatt av hvilke politikere som nå kan løse/gjøre det beste ut av situasjonen.... (og sogar kanskje også kan være villig til å erkjenne at de tidligere tok feil) I en siutasjon hvor det ER ganske bred politisk enighet om hvilken energipolitikk som SKAL føres, er det alltid interessant å diskutere hvem som sa hva og når, og ikke minst hvilket parti det kom fra, spesielt for å være opptatt av hvilke politikere har de beste forutsetningene for å kunne løse eller gjøre det beste ut av situasjonen nå, men også langsiktig om 5 og 10 år. Hmm, hver er det som hele tiden har vært imot kablene?
|
|
|
20/01/2022 19:27
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Når jeg linker til opplysninger fra september 2022 om jordingsfeil, så må vi vel kunne gi mannen et poeng mht årsak?
Hmmm, september 2022?
|
|
|
20/01/2022 19:38
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Din opprinnelige link med henvisning til opplysninger av 18.1.21; "At present time Energinet cannot conclude on the scope of the failure, and consequently the time perspective for the reduced transmission capacity is unknown."
Ja? Denne linken dokumenterer mest av alt all eksport og import tilgjengelig og ikke tilgjengelig kapastiet. Når jeg linker til opplysninger fra september 2022 om jordingsfeil, så må vi vel kunne gi mannen et poeng mht årsak? Jeg har ikke noe problem med at han samtidig kunne vært adskillig mere presis da det likevel har forekommet utveksling begge veier. Jeg prøvde svare på det jeg oppfattet som en påstand om faktafeil knyttet til jordingsfeil. Intet mer intet mindre. Ja han skal da ha kudus for å ha fått det til dels rett med feil på en jordingskabel. Men nå har det vært flere feil på akkurat denne. Benekter ikke det. Det er bare noe med hvordan han konspiratisk ordlegger det feil mtp eksport og import. Jeg sliter med å ta sånt seriøst. Det er helt unødvendig å dra inn redusert kapasitet pga av en teknisk feil.
Redigert av JoachimV; 20/01/2022 19:39.
|
|
|
[Re: GeirK]
20/01/2022 19:44
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Strømgalskapen er kort sagt en fiffig måte å få mer penger inn i statlige kasser, skriver professor Eli Moen og mener det er en enøyd og grisk politikk som utspiller seg: "En sak er å flå befolkningen med skatter uten omfordelingshensyn. En annen er en svekkelse av næringslivet, men det verste er at energipolitikken betyr et nakkeskudd for den kraftkrevende industrien. Det som har tatt et hundre år å bygge opp basert på komparative fortrinn, er nå nærmest tilintetgjort i løpet av få år. En følge er at landet vil ende som en ren råstoffeksportør i enda større grad enn tilfelle er nå. Det er velkjent at land som baseres på råstoffeksport ikke klarer å komme ut av fattigdomsfella. Tallene fra industrien, som framkommer i boka «Parterapi», kan illustrere dette: For en gitt kraftmengde kan Elkem generere åtte milliarder i omsetning, 1530 egne arbeidsplasser pluss ringvirkninger. Å selge den samme kraftmengden, vil kun gi 1,8 milliarder i cash og nesten ingen arbeidsplasser. Når man skuer rekkevidden av hva som foregår, er det vanskelig ikke å se for seg det kjente maleriet av Brueghel Dulle Griet. Med en enøyd og grisk politikk går det rett utfor." https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/stromgalskapen-en-enoyd-og-grisk-politikk/o/5-95-376918 Hvem mener du er ansvarlig for griskheten? @GeirK; Etter at jeg kommenterte på det du spurte om, så slo det meg at du kanskje deler synspunktet om at det foreligger griskhet og noen har ansvar (siden du benytter dette som premiss for å spørre). Hvilke tanker gjør du deg selv rundt situasjonen? De som eventuelt har noen tanker rundt om Statsnett har forholdt seg til sitt mandat, herunder det som Eilertsen berører i tilknytning til forsyningssikkerhet (for de "ikke-nordiske" kablene) oppfordres også til å dele disse. Er oppriktig interessert om noen skulle tvile.
Redigert av Duck; 20/01/2022 19:45. Rediger grunn: Glemte @GeirK
|
|
|
20/01/2022 19:48
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Når jeg linker til opplysninger fra september 2022 om jordingsfeil, så må vi vel kunne gi mannen et poeng mht årsak?
Hmmm, september 2022? Det snek seg jaggu inn en åpenbar skrivefeil der gitt. Bare å beklage.
|
|
|
20/01/2022 20:03
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Han er ikke random, et google-søk avslører at han er politisk rådgiver, om man skal tro resultatet. Åh, vent det er han FRa Partiet som for noen år siden vil få opp strømprisene i Norge da Lien styrte energisjappa. I en situasjon hvor det har vært ganske bred politisk enighet om hvilken energipolitikk som skulle føres, er det alltid noen som synes det er interessant å diskutere hvem som sa hva, og ikke minst hvilket parti de kom fra. Andre vil kanskje være mer opptatt av hvilke politikere som nå kan løse/gjøre det beste ut av situasjonen.... (og sogar kanskje også kan være villig til å erkjenne at de tidligere tok feil) I en siutasjon hvor det ER ganske bred politisk enighet om hvilken energipolitikk som SKAL føres, er det alltid interessant å diskutere hvem som sa hva og når, og ikke minst hvilket parti det kom fra, spesielt for å være opptatt av hvilke politikere har de beste forutsetningene for å kunne løse eller gjøre det beste ut av situasjonen nå, men også langsiktig om 5 og 10 år. Hmm, hver er det som hele tiden har vært imot kablene? Det må jo i så fall være ditt favorittparti som du ønsker å promotere ;-) Jeg vil tippe at det kan være SV, MGD eller mest sannsynlig Rødt.... Ligger det i spørsmålet ditt en erkjennelse av at de nyeste storkablene faktisk har bidratt negativt?
|
|
|
20/01/2022 20:32
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
De som eventuelt har noen tanker rundt om Statsnett har forholdt seg til sitt mandat, herunder det som Eilertsen berører i tilknytning til forsyningssikkerhet (for de "ikke-nordiske" kablene) oppfordres også til å dele disse. Er oppriktig interessert om noen skulle tvile.
Nå fikk jeg tilbud, 10,- på Aftenposten for å lese intervjuet da jeg ble så nysgjerrig. Det er nesten imponerende hvor mye konspivas det er mulig å få ut av en så kort og enkel artikkel.
|
|
|
20/01/2022 20:41
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I 2017 dog:
Lien ser derimot på nye utenlandskabler som et viktig virkemiddel for å få høye nok strømpriser til at det blir lønnsomt å bygge ut fornybar energi her i landet.
La meg være veldig tydelig på at vi ønsker at det faktisk skal produseres flere kilowattimer der ute. For at dere skal fatte investeringsbeslutningene som må fattes, må vi få sannsynliggjort at det skal bygges kabler som vil ha noe å si for prisbildet i Norge i perioden rundt 2020.
Må si at det var ganske bra planøkonomisk planlegging.
Hvorfor ska vi egentligen bygge ut ny førnybar ström i Norge?
|
|
|
[Re: fredriks]
20/01/2022 20:47
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Fordi vi ikke bare kan fortsette med økt forbruk uten å øke produksjon? Vårt såkalte overskudd holder ikke lenger enn til 2026. Vi sku aldri hatt spotpris i dette landet, sku vært forbehold de som faktisk har råd til det og betalt inn depositum, forskuddsbetaling.
|
|
|
20/01/2022 20:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hmm, hver er det som hele tiden har vært imot kablene?
Det må jo i så fall være ditt favorittparti som du ønsker å promotere ;-) Jeg vil tippe at det kan være SV, MGD eller mest sannsynlig Rødt.... Ligger det i spørsmålet ditt en erkjennelse av at de nyeste storkablene faktisk har bidratt negativt?[/quote] Var bare for å se om du egentlig leser hva jeg skriver.
|
|
|
20/01/2022 20:55
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
De som eventuelt har noen tanker rundt om Statsnett har forholdt seg til sitt mandat, herunder det som Eilertsen berører i tilknytning til forsyningssikkerhet (for de "ikke-nordiske" kablene) oppfordres også til å dele disse. Er oppriktig interessert om noen skulle tvile.
Nå fikk jeg tilbud, 10,- på Aftenposten for å lese intervjuet da jeg ble så nysgjerrig. Det er nesten imponerende hvor mye konspivas det er mulig å få ut av en så kort og enkel artikkel. Jeg har overhodet ikke noe behov for å forsvare Eilertsen, men det hadde vært langt mere konstruktivt at du konkretiserer fremfor for n-gang gjentar påstander om konspipvås. JA, mislik gjerne fyren, men fint om du heller opplyser oss om hva du mener på spørsmålet jeg (muligens så dumt) stilte.
|
|
|
20/01/2022 21:01
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det må jo i så fall være ditt favorittparti som du ønsker å promotere ;-) Jeg vil tippe at det kan være SV, MGD eller mest sannsynlig Rødt.... Ligger det i spørsmålet ditt en erkjennelse av at de nyeste storkablene faktisk har bidratt negativt? Var bare for å se om du egentlig leser hva jeg skriver. [/quote] Det var jo kreativ sitatbruk som etterlater et inntrykk av at det var jeg som stilte spm., men, men.... Dessverre har jeg ikke alltid tid til å prioritere å lese alt som du (eller andre) skriver her inne. Det kan også være at jeg faktisk har lest det, men ikke husker det i farten. Fint om jeg slipper å tråle tråden da, og beklager bryderiet...
|
|
|
20/01/2022 21:17
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fordi vi ikke bare kan fortsette med økt forbruk uten å øke produksjon? Vårt såkalte overskudd holder ikke lenger enn til 2026. Kilde på det? Har ikke fått det med mig trots att jag har läst rätt mycket om detta den senaste tiden. Vad er föresten ett "såkalt" overskudd? Norge eksporerar uppenbart mer än de producerar i snitt och de allra flesta åren.
|
|
|
20/01/2022 21:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det må jo i så fall være ditt favorittparti som du ønsker å promotere ;-) Jeg vil tippe at det kan være SV, MGD eller mest sannsynlig Rødt.... Ligger det i spørsmålet ditt en erkjennelse av at de nyeste storkablene faktisk har bidratt negativt? Var bare for å se om du egentlig leser hva jeg skriver. Det var jo kreativ sitatbruk som etterlater et inntrykk av at det var jeg som stilte spm., men, men.... Dessverre har jeg ikke alltid tid til å prioritere å lese alt som du (eller andre) skriver her inne. Det kan også være at jeg faktisk har lest det, men ikke husker det i farten. Fint om jeg slipper å tråle tråden da, og beklager bryderiet... Feil kan skje og det er jo bare å rette 'html' når du tar neste quote. Jeg har ved mange anledninger nevnt at jeg er apolitisk. Har også flere ganger gjort deg oppmerksom på at du sliter med å skjønne at mange ikke ser ting ut i fra partipolitikk (fordi de er apolitiske). Det har ikke endret seg.
|
|
|
[Re: fredriks]
20/01/2022 21:34
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Fordi vi ikke bare kan fortsette med økt forbruk uten å øke produksjon? Vårt såkalte overskudd holder ikke lenger enn til 2026. Kilde på det? Har ikke fått det med mig trots att jag har läst rätt mycket om detta den senaste tiden. Vad er föresten ett "såkalt" overskudd? Norge eksporerar uppenbart mer än de producerar i snitt och de allra flesta åren. Kilde på hva da, økt forbruk? Økt forbruk var det akkurat en artikkel om på TU. Tross strømprisene har vi økt strømforbruk i 2021, jeg er blitt naiv og tar det for god fisk. Hilde Tonnes artikkelen som er betalingsmur. Statnett kalkulerer med at overskuddet tar slutt i 2026 men det blir jo litt å se i spåkula. Likevel anser jeg igjen i naivitet det som en pålitelig kilde som enn så lenge ikke er dømt for å gå utenfor sitt mandat...  Bare for å nevne det siste og mest aktuelle. Ja jeg skriver "såkalt" fordi alle er så opptatt av at vi har overskudd i argumentasjonen mot kabler
|
|
|
20/01/2022 21:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fordi vi ikke bare kan fortsette med økt forbruk uten å øke produksjon? Vårt såkalte overskudd holder ikke lenger enn til 2026. Kilde på det? Har ikke fått det med mig trots att jag har läst rätt mycket om detta den senaste tiden. Vad er föresten ett "såkalt" overskudd? Norge eksporerar uppenbart mer än de producerar i snitt och de allra flesta åren. Kilde på hva da, økt forbruk? På det du skrev. Att överskuddet er slut 2026. Økt forbruk var det akkurat en artikkel om på TU. Tross strømprisene har vi økt strømforbruk i 2021, jeg er blitt naiv og tar det for god fisk. Hilde Tonnes artikkelen som er betalingsmur. Statnett kalkulerer med at overskuddet tar slutt i 2026 men det blir jo litt å se i spåkula. Likevel anser jeg igjen i naivitet det som en pålitelig kilde som enn så lenge ikke er dømt for å gå utenfor sitt mandat...  Bare for å nevne det siste og mest aktuelle. Ja jeg skriver "såkalt" fordi alle er så opptatt av at vi har overskudd i argumentasjonen mot kabler Hade varit enklare hvis du kunde visa kilderna. Norge klarade i alla fall att eksportera 17 TWh 2021 trots lite insig i magasinen. Har svårt att se att Norge ska öka förbruket med minst 17 TWh de nästa 5 åren. Hvorfor skulle man ikke vara opptatt av att Norge har ett overskudd i argumentationen? Vad är fördelen med att bruke "såkalt" på noe som er sant?
|
|
|
|
|