Er du i gang med årets Fatbike sesong ?
|
Re: Er du i gang med årets Fatbike sesong ?
[Re: EmilZipp]
13/12/2021 20:31
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Det som gjør vintersesongen litt spesiell er at den varierer mye fra år til år. I fjor var det lite snø, mye is og perfekte forhold for vanlig stisykkel på piggdekk. Tror jeg brukte fat biken 2-3 ganger. I år derimot har det vært flere dager hvor det har vært vanskeligere med tynne hjul og fatbike har allerede vært ute fem ganger. Denne variasjonen i føreforhold gjør at fatbiken er gull vært å ha i stallen.
Redigert av neistein; 13/12/2021 20:33.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
16/01/2022 14:19
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det gullforhold i Bymarka i Trondheim. Mange stier er tråkket opp, og den småvåte snøen bærer godt over alt.
I tillegg er det kjørt opp MYE scooterspor mellom Granåsen og Rønningen-Marken-Grønnlia (Røde Kors har leteaksjon)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
16/01/2022 16:19
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
I Oslo-området har det ikke vært noen god fatbikesesong i år. Nå som alt er smeltet, hardt og isete synes jeg tynne hjul med ordentlig piggdekk er det beste for å få grep på isen. Jeg tok fatbiken med 4" piggdekk i dag, men tynnere hjul hadde vært å foretrekke når det er så hardt og glatt. Jeg skled en del når det var klink is, og det er ikke så veldig artig synes jeg, så skulle jeg gjentatt turen hadde det blitt med tynne hjul og piggdekk. Om jeg skal kvitte meg med fatbiken er jeg mer usikker på, for den er tross alt overlegen når det er mye snø og løsere underlag.
|
|
|
[Re: Akaly]
16/01/2022 19:03
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
I Oslo-området har det ikke vært noen god fatbikesesong i år. Nå som alt er smeltet, hardt og isete synes jeg tynne hjul med ordentlig piggdekk er det beste for å få grep på isen. Jeg tok fatbiken med 4" piggdekk i dag, men tynnere hjul hadde vært å foretrekke når det er så hardt og glatt. Jeg skled en del når det var klink is, og det er ikke så veldig artig synes jeg, så skulle jeg gjentatt turen hadde det blitt med tynne hjul og piggdekk. Om jeg skal kvitte meg med fatbiken er jeg mer usikker på, for den er tross alt overlegen når det er mye snø og løsere underlag. Say what? Du sykler på alldeles feil steder i Oslo området, unge mand  Har jo vært en fenomenal sesong i Nordmarka, med avveksling mellom pudder moro og mer faste forhold. Sjekk denne tråden for rapporter: https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2689866&page=4BTW, for noen typer is (kald) er høyt lufttrykk best, men på rugleis, og slik som forholdene er nå, hadde jeg kjempekontroll med 3psi, langt bedre enn med høye 10psi som jeg startet turen med. (dekk er Vee Snow Avalanche Pure Silica, 4.8 på 80). Langt mer kontroll enn på smale dekk (Ice Spiker, Nokian, etc som jeg har på andre sykler). Skal du ha nesten kjedelig mengde grep på isen så sjekk ut denne: https://www.youtube.com/watch?v=Gs1Cv1Ivrhg
Redigert av Espen W; 16/01/2022 19:35.
|
|
|
[Re: Espen W]
16/01/2022 20:22
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Jeg holdt meg på sydligere breddegrader i dag, så jeg var nok i områder som har hatt mer smelting og tilfrysning enn det har vært i Nordmarka. Men da jeg var i de litt høyereliggende områdene på turen min registrerte jeg at det var mye mindre is, så det er antagelig litt mer fatbike-vennlig lenger inn i f.eks. Nordmarka eller andre steder som ligger høyere.
Jeg kjører med 4" Dillinger i 120 TPI-utgaven, men med relativt mye lufttrykk fordi dekkene ønsket å forlate felgen ved lavere lufttrykk. Jeg tror det løser seg når de får satt seg litt, så da skal jeg eksperimentere med lavere lufttrykk og se om det gjør at de biter litt bedre.
|
|
|
[Re: Akaly]
16/01/2022 21:17
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jeg kjører med 4" Dillinger i 120 TPI-utgaven, men med relativt mye lufttrykk fordi dekkene ønsket å forlate felgen ved lavere lufttrykk. Jeg tror det løser seg når de får satt seg litt, så da skal jeg eksperimentere med lavere lufttrykk og se om det gjør at de biter litt bedre.
Jepp, akkurat de har et litt varierende rykte (D5 regnes som betydelig bedre), men lavere trykk vil nok hjelpe godt når isen er ujevn. Et gammelt triks (fra tiden før slangeløs kompatible dekk/felger) for å holde dekket på felgen ved lavt trykk er å bruke litt lim for pariser dekk mellom kanttråd og felg. NB: en annen ting som kan hjelpe er å bytte ut piggene til spisse typer (ISP type), eller enda bedre, de konkave XL piggene.
Redigert av Espen W; 17/01/2022 14:12.
|
|
|
[Re: Espen W]
17/01/2022 10:10
|
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, akkurat de har et litt varierende rykte (D5 regnes som betydelig bedre), men lavere trykk vil nok hjelpe godt når isen er ujevn. Et gammelt triks (fra tiden før slangeløs kompatible dekk/felger) for å holde dekket på felgen ved lavt trykk er å bruke litt lim for pariser dekk mellom kanntråd og felg. NB: en annen ting som kan hjelpe er å bytte ut piggene til spisse typer (ISP type), eller enda bedre, de konkave XL piggene. Skal du kjøpe fler en 100 xl pigger ,kan du vel nesten kjøpe nye dekk,Eller har du noen tips om hyggeligere pris
|
|
|
[Re: Kjetil307]
17/01/2022 10:55
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Jepp, akkurat de har et litt varierende rykte (D5 regnes som betydelig bedre), men lavere trykk vil nok hjelpe godt når isen er ujevn. Et gammelt triks (fra tiden før slangeløs kompatible dekk/felger) for å holde dekket på felgen ved lavt trykk er å bruke litt lim for pariser dekk mellom kanntråd og felg. NB: en annen ting som kan hjelpe er å bytte ut piggene til spisse typer (ISP type), eller enda bedre, de konkave XL piggene. Skal du kjøpe fler en 100 xl pigger ,kan du vel nesten kjøpe nye dekk,Eller har du noen tips om hyggeligere pris Sant nok, de piggene koster en del 
|
|
|
17/01/2022 16:52
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Vil bare gi honnør til fatbikerne, dere gjør smalsykling mulig/mye gøyere!
|
|
|
[Re: Ugla]
17/01/2022 17:13
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Min Bucksaw står klar til bruk med to hjulsett, men foreløpig er den ikke tatt i bruk. Det er en strålende fin sykkel, men jeg har vurdert å selge den rett og slett fordi den fortjener mer bruk, og at det begynner å bli trangt i boden. Det ble aldri noe fatbike-bruk denne sesongen. Det ble til slutt salg, så da har jeg etter nær ti vintersesonger trådt ut av fatbikernes rekker. Kun bruk om vinteren, når vanlig stisykkel nær alltid er (minst) like morsomt avgjorde.
Lars-Erik
|
|
|
17/01/2022 19:17
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Har vel egentlig fatbike sesong året rundt men nå når skiløypene har smeltet og man veksler mellom slush, myr, barfrost og holke så er fatbike med Dillinger 4 veldig kurant.
|
|
|
18/01/2022 09:35
|
EmilZipp
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Klink is og passe utrivelig på Nesodden men håper å få til en tur på rester av skiløyper i kveld :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|