Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Vedfyringstråden

Re: Vedfyringstråden [Re: HeavyDude] #2695588 17/01/2022 08:54
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: HeavyDude
Det var da mye mikkmakk for å få ned noen busker ICON_WINK Det holder med motorsag, en god sagbukk og en vedkløyver ( som kona styrer), opplever jeg. Å legge opp ved er en trivelig vårsyssel, og da er veden passe tørr ( 10-15 % fuktighet ) til vinteren.

Det er ikke mikkmakk, det er veldig effektivt for å få de ned trygt dit de skal når det er hus eller andre ting i nærheten du helst ikke skal treffe. Når alternativet er seksjonsfelling...
Hvis du skal være cocky kan du se om du får gjort det mer effektiv enn vi gjør her.
Og nei, det er vintersyssel. Da er sevje ute av træra og de kløyler latterlig lett med å vise de øksa.

Redigert av JoachimV; 17/01/2022 08:56.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695593 17/01/2022 09:25
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg synes det er mest effektivt å kubbe på bakken og kløyve på bakken uten stabbe, gitt at veden er noenlunde lettkløyvd og ikke for grov. Desidert raskest er min erfaring. Kubbe uten å tenke på balanse for stabbesetting, bare å svinge langøksa.. slindbarke det som er spedt.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695610 17/01/2022 10:22
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: anonymous
Tips for henting av ved, anbefaler en slik (eller to):

Ved-bag

Veldig enkelt i bruk, det drysser ikke flis/bark når du bærer ved inn/rundt i huset, og du har den ene hånda fri til å åpne dører, anbefalt.
Og så har den rette vinkler slik at veden faktisk passer.

Ser grei ut denne, men hvor holdbar er den?

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695618 17/01/2022 10:36
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Ok, tråden har ikke sklidd ut mye enda, men håper det er rom for et lite spørsmål på siden. Alternativt egen tråd.
Hustru vil ha vedovn. Spesielt nå etter å ha vært uten strøm i 13 timer grunnet vind og vi våkna med nesten 3 grader kaldere hus enn før strømmen gikk. Jeg er helt i mot vedovn av mange grunner. Noen som har erfaring med gassovn? Hvilken? Ikke som primæroppvarming, men som reserve for oss som kun har oppvarming med strøm.

Jepp
Re: Vedfyringstråden [Re: Tulling] #2695623 17/01/2022 10:52
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: Tulling
Noen som har erfaring med gassovn? Hvilken? Ikke som primæroppvarming, men som reserve for oss som kun har oppvarming med strøm.

Har en gassovn på hytta, husker ikke merket, men den ligner veldig på de som kommer opp som førstetreff på Google-søk. Bruker den for "sjokkfyring" de første par timene ved ankomst vinterstid i tillegg til vedovnene siden hytta ikke har innlagt strøm. Gassovnen varmer godt (ca. 4kW), men jeg synes den avgir enorme mengder fukt som kondenserer på de kalde veggene, og det må derfor luftes veldig godt under bruk. Etter min mening er gassovnen kun en nødløsning, men den kan selvfølgelig være god å ha ved langvarige strømbrudd hvis man ikke har andre oppvarmingsalternativer.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695643 17/01/2022 12:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Som Vichingo sier er de fleste om ikke alle portable gassovn kun en nødløsning for sjokkfyring. Om du ønsker deg en back up for 24-48 timer er de ikke veien å gå.
Jeg har vurdert matlaging på gass nå i en del år, men ikke somlet meg til anskaffelse.
I forbindelse med installasjon av gasskomfyr har jeg også vurdert gassovn, men den må bli av type 'spikertelt/hytte' med egen pipe altså. Du ønsker ikke 24-48 timer med avgass fra gassovn i stua. Da blir vurderingen om man ønsker å avsette plass i boligen til en fastmontert med egen pipe som man kanskje bare bruker hvert 5. år.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695645 17/01/2022 12:54
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Koking på gass er deilig. Har hatt en 90 cm Smeg i 12 år ICON_SMILE

Når vi holdt på som værst for noen år siden med vedproduksjon så brukte vi 3.5t gravemaskin med klype til å styre felling og når vi saget i passende lengder. Slapp å være redd for sagkjede med stokken i lufta, og alle kubbene havnet i haug. Fantastisk redskap ICON_SMILE

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2695647 17/01/2022 13:05
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
I forbindelse med installasjon av gasskomfyr har jeg også vurdert gassovn, men den må bli av type 'spikertelt/hytte' med egen pipe altså. Du ønsker ikke 24-48 timer med avgass fra gassovn i stua. Da blir vurderingen om man ønsker å avsette plass i boligen til en fastmontert med egen pipe som man kanskje bare bruker hvert 5. år.

Tror du ikke at en slik gassovn kan være et essensielt tilskudd til energimiksen når netteier begynner med effekttarriffer a? Det samme med et gassbluss eller to på komfyren? Til og med gassfyring av varmtvannsbereder kan jo være aktuelt dersom en har begrenset kapasitet i berederen til å magasinere?

Men ja, om den ikke har frisklufttilførsel og eksos til friluft, så ofrer man mye energi og inneklima for å unngå effektledd.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tagelli] #2695654 17/01/2022 13:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

Tror du ikke at en slik gassovn kan være et essensielt tilskudd til energimiksen når netteier begynner med effekttarriffer a? Det samme med et gassbluss eller to på komfyren? Til og med gassfyring av varmtvannsbereder kan jo være aktuelt dersom en har begrenset kapasitet i berederen til å magasinere?

Men ja, om den ikke har frisklufttilførsel og eksos til friluft, så ofrer man mye energi og inneklima for å unngå effektledd.

Jeg har et eget gassbluss til wok på kjøkkenet og kamadogrill som i bunn og grunn er en kullfyrt stekovn, så har god backup.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vedfyringstråden [Re: Tagelli] #2695663 17/01/2022 14:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nja, som det har kommet frem tidligere har jeg estimert årsforbruk på ca. 6 Mwh, og jeg tror neppe effektledd er en trussel for min økonomi. Jeg er også rimelig sikker på at det å koke på gass er dyrere enn strøm. Men matlaging er uansett ikke storforbruker, så å koke på gass er et valg ut i fra preferanser.

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2695665 17/01/2022 14:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: JoachimV
Det var da mye mikkmakk for å få ned noen busker ICON_WINK Det holder med motorsag, en god sagbukk og en vedkløyver ( som kona styrer), opplever jeg. Å legge opp ved er en trivelig vårsyssel, og da er veden passe tørr ( 10-15 % fuktighet ) til vinteren.

Det er ikke mikkmakk, det er veldig effektivt for å få de ned trygt dit de skal når det er hus eller andre ting i nærheten du helst ikke skal treffe. Når alternativet er seksjonsfelling...
Hvis du skal være cocky kan du se om du får gjort det mer effektiv enn vi gjør her.
Og nei, det er vintersyssel. Da er sevje ute av træra og de kløyler latterlig lett med å vise de øksa.

Kult!

Jeg har en jævel på ca. 40 cm (tversnitt) som heller ca. 20-25 grader og som er planlagt å måtte bøte med livet i løpet av våren.
Med mindre man har tilgang til grovt verktøy tror jeg det er lite å styre her.
Treet heller mot strømledningen så det blir treets høyde som kommer til å avgjøre om det går med et hogg eller om det blir flere som må til.
Tror det blir lavere fyringsutgifter til neste år.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2695673 17/01/2022 14:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Nja, som det har kommet frem tidligere har jeg estimert årsforbruk på ca. 6 Mwh, og jeg tror neppe effektledd er en trussel for min økonomi. Jeg er også rimelig sikker på at det å koke på gass er dyrere enn strøm. Men matlaging er uansett ikke storforbruker, så å koke på gass er et valg ut i fra preferanser.

Du bør kanskje ikke skrive 'man' når du egentlig er interessert i å diskutere 'jeg'.

De er jo rimelig åpenbart at periodisk fyring med fossilt brensel kan være en måte å redusere nettleien på uten at det går for mye ut over komfort og valgfrihet.

Redigert av Tagelli; 17/01/2022 14:54.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tagelli] #2695677 17/01/2022 15:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Du bør kanskje ikke skrive 'man' når du egentlig er interessert i å diskutere 'jeg'.

Det var rettet mot Tulling (og evt. andre som meg som vurderer det samme) som etterlyser reserve slik jeg oppfatter det, ikke 'kontinuerlig' drift; man isf. jeg.

De er jo rimelig åpenbart at periodisk fyring med fossilt brensel kan være en måte å redusere nettleien på uten at det går for mye ut over komfort og valgfrihet.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695712 17/01/2022 17:51
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Min lokale Maxbo hadde bjørkeved 40L inne, til 79kr, selv om det ikke står på nettet.

De sa de ikke annonserte det på nett siden da forsvant alt med en gang. Er sikkert likt i resten av kjeden. Max 10stk som nevnt tidligere i tråden.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695724 17/01/2022 21:27
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Har på et par helger nå gjort klar ca 200, 60 liters sekker med blandingsved.
Vanligvis låner jeg vedmaskin og traktor men den var utilgjengelig i år. Så da har jeg kappet alt med motorsag og kløyvet alt med øks.
Største var ei bjørk med diameter på 60 cm, den krevde litt trykk på øksa.
Burde holde de neste to tre årene.
Veldig glad jeg kan hugge så mye jeg trenger gratis.
Trenger heldigvis ikke lagre det hjemme, for det tar jo mye plass.

Re: Vedfyringstråden [Re: Plankepetter] #2695740 18/01/2022 07:33
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Sitat: Plankepetter
Har på et par helger nå gjort klar ca 200, 60 liters sekker med blandingsved.
Vanligvis låner jeg vedmaskin og traktor men den var utilgjengelig i år. Så da har jeg kappet alt med motorsag og kløyvet alt med øks.
Største var ei bjørk med diameter på 60 cm, den krevde litt trykk på øksa.
Burde holde de neste to tre årene.
Veldig glad jeg kan hugge så mye jeg trenger gratis.
Trenger heldigvis ikke lagre det hjemme, for det tar jo mye plass.

Well done! Dette er også god trening!
Til våren regner jeg med et lite tørrgransprosjekt, naboen har en misligholdt skogsteig, de står altfor tett, og grantrærne dauer en etter en.
Og de faller naturligvis, også over strømledningen, de som ligger over ledningen lar jeg netteier ta ansvar for, er ikke lov for privatpersoner å røre slikt har jeg hørt.
Uansett, tørrgran har jeg tilgang på i årevis framover…

Re: Vedfyringstråden [Re: Pendleren] #2695753 18/01/2022 08:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Pendleren

Well done! Dette er også god trening!
Til våren regner jeg med et lite tørrgransprosjekt, naboen har en misligholdt skogsteig, de står altfor tett, og grantrærne dauer en etter en.
Og de faller naturligvis, også over strømledningen, de som ligger over ledningen lar jeg netteier ta ansvar for, er ikke lov for privatpersoner å røre slikt har jeg hørt.
Uansett, tørrgran har jeg tilgang på i årevis framover…

Hvis de ligger over strømledningen kan det være greit å kontakte nettleverandør? Høres jo ikke br aut trur kansje du formulerte litt keitete?
Min nettleverandør oppfordrer til å melde fra: https://www.glitreenergi-nett.no/kontakt-oss/feilmeldingen/
Ingen som kommer å arresterer deg for å holde på men kan jo bli både dumt og dyrt når det går dritt.

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2695758 18/01/2022 08:45
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P

Hvis de ligger over strømledningen kan det være greit å kontakte nettleverandør? Høres jo ikke br aut trur kansje du formulerte litt keitete?
Min nettleverandør oppfordrer til å melde fra: https://www.glitreenergi-nett.no/kontakt-oss/feilmeldingen/
Ingen som kommer å arresterer deg for å holde på men kan jo bli både dumt og dyrt når det går dritt.

Joda, jeg tar bilder og sender til nettleverandør, småtrær liggende mot ledningen tar jeg selv, men de store tunge tør jeg ikke røre... Nettleia skal jo i teorien dekke slikt arbeid.

Re: Vedfyringstråden [Re: Pendleren] #2695766 18/01/2022 09:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Pendleren

Joda, jeg tar bilder og sender til nettleverandør, småtrær liggende mot ledningen tar jeg selv, men de store tunge tør jeg ikke røre... Nettleia skal jo i teorien dekke slikt arbeid.

Årsaken til at ikke hvermannsen skal fjerne disse er jo grunnet faren for overslag og strømgjennomgang, ikke pga faren for skade på ledningen selv om det er et lite poeng det også. ALDRI rør et tre som ligger over en strømledning.

- Stefan
Re: Vedfyringstråden [Re: Stefan77] #2695770 18/01/2022 09:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Stefan77

Årsaken til at ikke hvermannsen skal fjerne disse er jo grunnet faren for overslag og strømgjennomgang, ikke pga faren for skade på ledningen selv om det er et lite poeng det også. ALDRI rør et tre som ligger over en strømledning.

Det var også derfor jeg lurte på om han formulerte seg litt keitete. Det er forskjell på trær som henger over og som faktisk er falt over.

Siden vi nå er inne på dette. Jeg er omringet av gamle telefonlinjer, vet ikk ehva alt er men har oversikt over strøminntak.

Er det bare å plukke ned det som ikke er i bruk?

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697098 27/01/2022 13:34
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Vedfyring virker strømforbruksdempende, det er jo ingen sjokknyhet.
Snitt for Januar 2020 og 2021 lå på 3.000 kWh`ish, nå ser det ut til at vi havner på 2.000 kWh for Januar 2022, det er hele 33% reduksjon i strømforbruket.
Metode: 16-18 grader innendørs på dagtid, men skru av alle panelovner i 1.etg når vi kommer hjem og fyre lett i peisen fram til ca 21:00. Så slå på el. Ovner når vi legger oss.

Vedbriketter:
Har ikke testet disse som selvstendig fyringsmiddel, men funker bra sammen med ved. Fyrer først opp med ved, til det blir et fint dekke av glød/kubber, legger på èn brikett og lar denne brenne ut (45-60 minutter). Deretter litt ved igjen en stund etterfulgt av ny brikett i peisen.

Tidligere har vi kun fyrt med ved når det har vært så kaldt ute at el-ovnene ikke har vært gode nok til å holde behagelig innetemperatur.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697197 28/01/2022 09:19
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Aldri begynn å ta ned trær som er i klar berøring med strømledninger !
Det er bare å si fra til nett/linjeselskapet så kommer de og tar ned trær som står nært til strømledninger.
Husk at du kan bli erstatningspliktig hvis du forårsaker strømbrudd .
Det skjedde meg for noen år siden : jeg hadde gjort et bra dagsverk med å ta ned en del fine bjørker til vinterved. Så en fin som stod i passe avstand fra strømledningen ( « lav»-høyspent , 22kv) . Det får bli dagens siste tenkte jeg og gikk løs på den, litt trøtt og sliten, og litt uoppmerksom. Dere + et vindkast medførte at bjørka falt over strømledningen med et fint «fyrverkeri . Ca 500 (såvidt jeg husker) abbonenter ble plutselig strømløse. Det tok en time å komme igjennom til nettselskapet og fortelle hvor bruddet var, da ble det fixet i løpet av 30 min. Og jeg fikk en regning på 35.000 fra nettselskapet ( beregnet ut fra en NVE-forskrift , ut fra antall abb • tid såvidt jeg husker).
Det bizarre : jeg kontaktet forsikringsselskapet mitt om dette, og fikk avslag på å få dette dekket av hjemforsikringen, fordi j3g hadde vært aktsom! ikke gjort noen feil. «Så hvis jeg hadde vært uaktsom , feks full eller gjort en feil ville dere dekket det ? « Svaret var ja. Jeg tok kontakt med forsikringsselskapet på nytt og sa at jeg nok hadde satt felleskåret feil vei. Og fikk dekket kravet fra nettselskapet ( minus egenandelen selvsagt).

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Vedfyringstråden [Re: HeavyDude] #2697206 28/01/2022 09:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Dere + et vindkast medførte at bjørka falt over strømledningen med et fint «fyrverkeri .

Bare skyld på oss, ja.

Makan til skyldfraskrivelse altså!

Re: Vedfyringstråden [Re: HeavyDude] #2697216 28/01/2022 10:02
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Det bizarre : jeg kontaktet forsikringsselskapet mitt om dette, og fikk avslag på å få dette dekket av hjemforsikringen, fordi j3g hadde vært aktsom! ikke gjort noen feil. «Så hvis jeg hadde vært uaktsom , feks full eller gjort en feil ville dere dekket det ? « Svaret var ja. Jeg tok kontakt med forsikringsselskapet på nytt og sa at jeg nok hadde satt felleskåret feil vei. Og fikk dekket kravet fra nettselskapet ( minus egenandelen selvsagt).

Kunne jo bare sagt du var full med en gang.. ICON_LAUGH

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2697303 28/01/2022 19:49
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

He, he ICON_SMILE

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2697304 28/01/2022 19:50
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hadde jeg visst at jeg måtte være uaktsom, så ….

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697321 28/01/2022 22:50
Dan Offline
More than words
More than words
Noen tips til en billig men god nok fuktighetsmåler? Har fått oss tomt med en god del «tømmer» som ligger spredd i lyngen. Disse trærne ble tatt ned for ti år siden, men litt avhengig av hvor de ligger og om det er bjørk eller furu så er de enten veldig lette å kløyve med øksa eller vasstrukne og seige.

Planen er å kappe og lagre og så kløyve etter hvert som det blir tørt nok. Men jeg har ikke lyst å begynne å fyre med denne veden før jeg vet at den er tørr nok.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697327 29/01/2022 06:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Jeg har hatt en fra Biltema i mange som er grei nok og utrolig nok fortsatt fungerer:
https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/fuktmalere/fuktmaler-2000023715
Litt negativt at den har 9V batteri når jeg bruker den hvert skuddår.

Siden jeg nå boikotter Biltema ville jeg i dag kjøpt en på Jula
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/maleinstrument/maleinstrument/fuktmaler/

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2697333 29/01/2022 08:07
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Boikotter Biltema? Hvorfor det?

Re: Vedfyringstråden [Re: johannessen] #2697334 29/01/2022 08:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: johannessen
Boikotter Biltema? Hvorfor det?

«Boikotter» bare som i at jeg unngår de i det lengste, ikke noen politisk agenda her. ICON_SMILE Lei av alt søppelet de selger å handler heller på Jula.
Det var en gang for veldig lenge, lenge siden at Biltema var alene om ha all søpla si i fred for konkurrenter. Sånn er det heldigvis ikke lenger.
Ser du på Jula så er fuktmåleren et bra eksempel da Jula tilbyr sitt eget husmerke sammen med Bosch. Så har man valget mellom husets og merkevarer. Bahco verktøy f.eks. Gode kampanjer hele tiden. Bildeler henter jeg stort sett på bildeler.no i Lier så slipper jeg å forholde meg til random Biltemakvalitet.

Apropo vedproduksjon så selger Jula Oregon billig å bra sagutstyr, verneutstyr osv. En helt annen liga enn Biltema ikke noe å lure på. ICON_SMILE

https://www.jula.no/search/?query=oregon

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support