Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger?

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tange] #2695449 15/01/2022 17:56
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Tange

Termometermålt eller termostatinnstilling?

Og hvor står eventuelt thermometer? Kan være noen grader forskjell rundt i et rom.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tange] #2695459 15/01/2022 20:58
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Like uhøytidelig forskning fra utlandet gir meg inntrykk av at man i hvert fall i en del land sikter mot 20-21 grader som ønskelig/ideal.

Det er jo en viss forskjell om varrmestrålingen gjenom vinduene kommer fra -20 omgivelser enn +3 omgivelser. Det første krever høyere lufttemperatur inne for samm komfortniva som det siste

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: appelsin2] #2695478 16/01/2022 08:03
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Sitat: appelsin2

Og hvor står eventuelt thermometer? Kan være noen grader forskjell rundt i et rom.

Absolutt. Varmepumpa som normalt sett brukast som einaste varmekilden for stue / kjøkken står på 22 grader. 3m unna på sida av varmepumpa er det no 19,4 grader. Dette er eit murhus frå 60-talet (med nye vindu), veggane magasinerer store mengder kulde / varme alt ettersom frown Varmepumpa er vel forsåvidt snart moden for utskifting (produsert 2009). Må vurdere å isolere / kle utvending fasade for betre komfor inne.

Redigert av TrondAM; 16/01/2022 08:06.
Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: Tagelli] #2695485 16/01/2022 09:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tagelli

Like uhøytidelig forskning fra utlandet gir meg inntrykk av at man i hvert fall i en del land sikter mot 20-21 grader som ønskelig/ideal.

Det er jo en viss forskjell om varrmestrålingen gjenom vinduene kommer fra -20 omgivelser enn +3 omgivelser. Det første krever høyere lufttemperatur inne for samm komfortniva som det siste

Absolutt.
Det er også en viss forskjell av å bo i et hus bygd i stein isf. tre, varmestråling gjennom vinduer i et hus med enkelt glass isf. dobbelt/trippelt, et hus med få 'strategisk' plasserte gasskaminer isf. flere elektriske varmepunkt, gulvvarme eller sentralfyring (regner med at du vet hvilken av de to valgene er mer vannlig utenfor Norge).

Men du har sikkert lagt merke til at jeg startet med "ikke sikkert at det har vært forsket grundig" og fortsetter med "uhøytidelig" og "like uhøytidelig". Og du vet nok også at vi bor i et urbanisert land med lang kystlinje og at folk i urbaniserte land med kystlinje akkurat gjør det, nemlig bosette seg langs kysten hvor det som regel hersker kystklima og at temperaturer under -20 over lang tid ikke er typisk hverdagskost for et kystklima, og at kystområdet i Norge som har størst befolkningstetthet og 'kaldeste kystklima', nemlig Oslo har en gjennomsnittstemperatur i januar på -5 til -6 grader; langt unna -20.
Ja, det er mange faktorer å ta hensyn til i grundig forskning, om du vil argumentere for at nordmenn ikke har det så varmt inne og er edruelige energiforbrukere.

(NB! for de som kanskje ikke vet det, en del av de ovennevnte valgene som enkeltglass eller dobbelt er omtrent like vanlige som nordmenn som opplever temparaturer på -20 over lang tid, ikke normalen altså.)

For de som er interessert i forskning rundt utfordringene lav-inntektshusholdninger har med tanke på ENØK er denne et greit utgangspunkt for sammenligning:

https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/595339/IPOL_STU(2016)595339_EN.pdf

Den passer nok bedre i den andre strømtråden, men jeg regner med at de fleste er innom begge.

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: TrondAM] #2695487 16/01/2022 09:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: TrondAM
Sitat: appelsin2

Absolutt. Varmepumpa som normalt sett brukast som einaste varmekilden for stue / kjøkken står på 22 grader. 3m unna på sida av varmepumpa er det no 19,4 grader. Dette er eit murhus frå 60-talet (med nye vindu), veggane magasinerer store mengder kulde / varme alt ettersom frown Varmepumpa er vel forsåvidt snart moden for utskifting (produsert 2009). Må vurdere å isolere / kle utvending fasade for betre komfor inne.

Så om vi tolker det riktig kunne du kjørt varmepumpe på 20, hatt 17,4 i stua, tatt på deg genser og fortsatt hatt det komfortabelt og spart noen kroner på oppvarming ICON_WINK ?

Re: Motkraft - ok, eller bør man ha motforestillinger? [Re: front biker] #2695536 16/01/2022 19:26
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Ikke at det var til meg men vis jeg skulle hatt 17 grader i stua, måtte jeg nesten hatt på lue for å ikke fryse.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support