Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus?

Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? #2695024 12/01/2022 17:16
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Modern har bygget seg nytt hus for pensjonistdagene, og det viser seg at det sannsynligvis ikke er strukket tilstrekkelig rør og fiber inn til skapet til nettselskapet på tomta og videre til huset da fiberleverandøren i bygda skulle koble henne opp.

Hvem er det normalt som skal ha ansvar for å sørge for at sånt er på stell? Husselger(Norgeshus)? Nettselskap(Tensio)? Bredbåndsleverandør som leverer nett via fiber? Gravemaskinentrepenør?

Bredbåndsleverandøren var ivrige på at hun måtte få opp et midlertidig antennebasert system som vil medføre noen tusen i ekstrautgifter for henne, men jeg mener nå at ett sted her må det være noen som ikke har sørget for å bestille opp nødvendig infrastruktur. Og da at disse kanskje burde sørge for en kompensasjon for merutgifter.

Norgeshus som har levert og bygget huset var klare på at de ikke mente de var ansvarlige, men samtidig at dette ikke var sånt som hun skulle forventes å koordinere og bestille sjøl. Så da heller jeg litt mot at det er det er Tensio som bestilte graving som kanskje ikke har bestilt opp alle rør etc som skal til for fiber?

Redigert av perbl; 12/01/2022 17:17.

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695052 12/01/2022 19:37
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvorfor kan de ikke blåse inn fiber i det lille røret som mest sannsynlig er vulket på inntakskabelen?

Rent personlig så kan jeg ikke se hvem som skulle hatt ansvaret utover din mor men hvis man skal skylde på noen ville jeg begynt med elektrikeren som har hatt husinstallasjonen.

Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: Syklist1] #2695078 12/01/2022 22:59
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Sitat: Syklist1
Hvorfor kan de ikke blåse inn fiber i det lille røret som mest sannsynlig er vulket på inntakskabelen?

Rent personlig så kan jeg ikke se hvem som skulle hatt ansvaret utover din mor men hvis man skal skylde på noen ville jeg begynt med elektrikeren som har hatt husinstallasjonen.

Jeg kunne forstått det om alle man snakker med sier at dette er noe kjøper selv må ta ansvar for å få bestilt og utført. Men det sære er at ca alle sier dette ikke er noe enhver huskjøper skal ha ansvar for, men virker å peke på hverandre i mer eller mindre grad.

Derfor heller jeg litt mot at det kanskje er Tensio og installatøren derfra som satte opp skap på tomt og bestiote graving til dette som er den som har svikta?

Litt vanskelig å mene noe bastant når jeg ikke aner noe om hva som er gravd ned av rør og kabler sjøl, så tenkte å fiske etter om noen her på forumet har innblikk i hvordan dette typisk gjøres.

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695079 12/01/2022 23:15
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Men er du sikker på at de ikke får blåst en fiber i inntakskabelen? Sånn er det gjort hos meg (bygd i 2014).

Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695080 13/01/2022 06:14
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Tensio er jo netteier av en slik størrelse at dem ikke har lov til å holde på med fiber. Så her er det nok mellom utbygger og kunde kommunikasjonen har sviktet.

-BSK
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: ziggy68] #2695096 13/01/2022 08:59
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Sitat: ziggy68
Tensio er jo netteier av en slik størrelse at dem ikke har lov til å holde på med fiber. Så her er det nok mellom utbygger og kunde kommunikasjonen har sviktet.

De holder heller ikke på med fiber, men sånn jeg forsto tilbakemeldingene er det visst elnettselskapet som bestiler hva som blir gravd når en tomt skulle klargjøres for husbygging. Det er jo folk fra dem som tok seg av å sette opp skap for strøm etc.

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: Syklist1] #2695097 13/01/2022 08:59
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Men er du sikker på at de ikke får blåst en fiber i inntakskabelen? Sånn er det gjort hos meg (bygd i 2014).

Hvis det var en mulighet, skulle jeg nesten tro noen av installatørene som har vært inne i loopen her skulle visst om det?

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695111 13/01/2022 09:44
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Tenker det er verdt å sjekke ut hvordan den rent praktisk kan gjøres for å så vurdere skyld og kostnad.

Har hun kjøpt en totalenterprise så er det vel nærliggende å klage til utbygger.

Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: Syklist1] #2695128 13/01/2022 09:59
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Tenker det er verdt å sjekke ut hvordan den rent praktisk kan gjøres for å så vurdere skyld og kostnad.

Har hun kjøpt en totalenterprise så er det vel nærliggende å klage til utbygger.

Det som er foreslått er å sette opp en antenne for å bruke et trådløst nettilbud inntil det kan graves og fikses på ordentlig vis. Dette medfører en merkostnad på 4000kr, men nå skulle hun visstnok få halv pris på det da hvis hun fortsatt med fiber i etterkant. Så det er ikke de helt store summene det dreier seg om midt i en husbygging.

Men det var bare litt forbausende hvor vanskelig det virket å få noe klarhet i hvem det er som har ansvar for at noe ikke er bestilt og gravd.

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695134 13/01/2022 10:13
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z
Sitat: perbl

De holder heller ikke på med fiber, men sånn jeg forsto tilbakemeldingene er det visst elnettselskapet som bestiler hva som blir gravd når en tomt skulle klargjøres for husbygging. Det er jo folk fra dem som tok seg av å sette opp skap for strøm etc.

Hørtes utrolig ut, all den tid det ikke har vært lov på en del år jmf forskrift om funksjonelt skille at netteier tar det ansvaret og de siste 6 årene er pålagt rør fra inntaksskap til tomtegrense.

Det hørtes for meg at noen ikke forteller deg alt.

I vårt nedslagsfelt så forholdt vi oss inntil nylig til 5 netteiere og hos alle fungerte det noenlunde likt. Netteier fremfører infrastruktur fra sitt skap frem til tomtegrense så fremt det er mindre tilknytninger(1-8 enheter somregel).Vår entreprenør gir da pris til netteier på arbeidet, noen ganger tar de jobben andre ganger tar netteiers entreprenør gravearbeidet. Ser ofte rart ut når to gravemaskiner står ved siden av hverandre, fra to forskjellige firma men netteier er pålagd til å velge rimeligste godkjente alternativ. Elektriker legger rør fra tomtegrense og inn til tilknytning skap på husvegg og legger ofte ned ett 40mm til telekom. Eneste netteier gjør er å komme ut å montere måler og koble i til i gategutten.

Vi som utbygger tar i signeringsmøte og avklarer hvem vi skal bestille eventuell telekom fra og ordner det videre med vår entreprenør og elektriker så fremt ikke kunde ønsker å gjøre det selv. Til syvende og sist så er det byggherre som er ansvarlig for hva som ønskes men vi ordner det somregel for dem.

Redigert av ziggy68; 13/01/2022 10:14.

-BSK
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: ziggy68] #2695139 13/01/2022 10:20
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words
Hørtes utrolig ut, all den tid det ikke har vært lov på en del år jmf forskrift om funksjonelt skille at netteier tar det ansvaret og de siste 6 årene er pålagt rør fra inntaksskap til tomtegrense.

Det hørtes for meg at noen ikke forteller deg alt.

I vårt nedslagsfelt så forholdt vi oss inntil nylig til 5 netteiere og hos alle fungerte det noenlunde likt. Netteier fremfører infrastruktur fra sitt skap frem til tomtegrense så fremt det er mindre tilknytninger(1-8 enheter somregel).Vår entreprenør gir da pris til netteier på arbeidet, noen ganger tar de jobben andre ganger tar netteiers entreprenør gravearbeidet. Ser ofte rart ut når to gravemaskiner står ved siden av hverandre, fra to forskjellige firma men netteier er pålagd til å velge rimeligste godkjente alternativ. Elektriker legger rør fra tomtegrense og inn til tilknytning skap på husvegg og legger ofte ned ett 40mm til telekom. Eneste netteier gjør er å komme ut å montere måler og koble i til i gategutten.

Vi som utbygger tar i signeringsmøte og avklarer hvem vi skal bestille eventuell telekom fra og ordner det videre med vår entreprenør og elektriker så fremt ikke kunde ønsker å gjøre det selv. Til syvende og sist så er det byggherre som er ansvarlig for hva som ønskes men vi ordner det somregel for dem.

Tror kanskje jeg må se om jeg finner signerte dokumenter noe sted, har bare blitt fortalt hva modern har fått av svar etc. Og det mest konkrete så langt her var den som var leid inn for gravearbeidet som refererte til at gravearbeid var utført ihht bestilling fra Tensio.

Det høres ut som du jobber med og kan litt om dette.

Tolker jeg deg rett når det er et krav om at netteier skal framføre infrastruktur i form av rør fra inntaksskap til tomtegrensa? Såvidt jeg har skjønt modern har hun nå gitt melding om at hun skal ha nett fra bredbåndsleverandøren i bøgda for mange måneder siden før det ble gravd.

Redigert av perbl; 13/01/2022 10:28.

Per B.
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: perbl] #2695194 13/01/2022 13:09
Z
ziggy68 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Z

Det er krav til inntakskabel skal ligge i 110mm dobbeltvegget rør fra inntaksskapet på husveggen frem til tomtegrense. Altså inne på din mors tomt. Vi har og vært borti i de tilfellene massene er enkel å grave i at byggherre har gravd grøfta selv for hånd og skaffet rør og dokumentert hele arbeidet selv. Så hvem som gjør det er ikke så viktig for de netteierne vi forholder oss til så lenge det blir gjort etter forskriften.

Husk vi snakker inntakskabel nå. Fiber er det fritt vilt. Og hvis entreprenør har utført det etter bestilling fra Tensio så har nok de gjort jobben som er bestilt, Tensio er så vidt jeg vet netteier og har for mange kunder slik at dem ikke har lov til å holde på med fiber

Det er vi som utbygger som normalt koordinerer telekom på vegne av kunden.

-BSK
Re: Ansvarsforhold fiberinstallasjon i nytt hus? [Re: ziggy68] #2695198 13/01/2022 13:26
perbl Online OP
More than words
OP Online
More than words

Det er krav til inntakskabel skal ligge i 110mm dobbeltvegget rør fra inntaksskapet på husveggen frem til tomtegrense. Altså inne på din mors tomt. Vi har og vært borti i de tilfellene massene er enkel å grave i at byggherre har gravd grøfta selv for hånd og skaffet rør og dokumentert hele arbeidet selv. Så hvem som gjør det er ikke så viktig for de netteierne vi forholder oss til så lenge det blir gjort etter forskriften.

Husk vi snakker inntakskabel nå. Fiber er det fritt vilt. Og hvis entreprenør har utført det etter bestilling fra Tensio så har nok de gjort jobben som er bestilt, Tensio er så vidt jeg vet netteier og har for mange kunder slik at dem ikke har lov til å holde på med fiber

Det er vi som utbygger som normalt koordinerer telekom på vegne av kunden.

Ja, jeg tenkte ikke Tensio skulle strekke selve fiberen, men at rør som kunne brukes til det ble strukket fram til tomta da de klargjorde ting fra nærmeste skap litt lengre nede i veien her.

Men spørs da om dette er noe som er vanskelig å få noe utav, og at hun da bare må ta en liten ekstrautgift for å få nett til det kan graves og installeres rør og fiber her.

Redigert av perbl; 13/01/2022 13:26.

Per B.

Moderator  support