Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 18 1 2 13 14 15 16 17 18

Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Jåddhå] #2694979 12/01/2022 13:49
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Jåddhå
Sitat: Hoaas
Sitat: olechr
Sitat: rogerha
Kjedelig at vestlige bilprodusenter er så bakpå når det gjelder større og praktiske familiefraktere.

Enig. Ingen skikkelige familiebiler for oss som trenger plass. Man har jo disse varebilene med 7 seter, men de har jo ikke rekkevidde. Nye EQB ser litt spennende ut, men har ikke hengerfeste. :-P

Leste et sted at den har krok, men at du ikke kan benytte kroken til å trekke noe. Litt som ettermontert krok på gammel S, kan benyttes til sykkelstativ o.l. Men ikke tilhenger.

Håper dette er rett. For den tikker nesten alle bokser om jeg kan ha et sykkelstativ bak der.

Enig. Jeg er ikke avhengig av henger, men sykkelstativ/baggasjeboks hadde vært knall.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2695001 12/01/2022 14:56
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: erling
Til alle som skal kjøpe ny elbil og som skal kjøre mye på langtur. Sett dere godt inn i den ladeinfrastruktur som finnes og hvordan dette fungerer i praksis. Mange jeg kjenner gjorde ikke den jobben og er svært skuffet over hvor tungvint og dyrt dette er, samt mangel på ladere. Min erfaring er at kjører du mye langt, så kjøp Tesla. Det er en helt annen verden med Tesla og deres ladenettverk. Kjører du bare lokalt og lader hjemme er det ett fett hva du kjører.

Bra tips! Men ikke så enkelt å sjekke dette i praksis. Man kan lese og undersøke, men hvor (mye eller lite) irriterende lading er må man vel nesten oppleve? Burde få lånt meg en elbil og teste ut litt.

Nio skal visst opprette 20 ladestasjoner i Norge, der man kan bytte batteriet på noen få minutter, i stedet for å lade. Hvis man velger batterileieavtalen vel å merke. Dette høres jo bra ut, men er litt skeptisk kjenner jeg. Er det noen Nio-eiere her som har testet dette?

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: rogerha] #2695006 12/01/2022 15:17
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Burde få lånt meg en elbil og teste ut litt.

Ja, det bør du gjøre. Særlig hvis du liker å dra til Sverige eller Danmark. Før hadde man destinasjonslading og superladere, som ofte gikk veldig greit.

Nå er det som regel smekkfullt på destinasjonsladingen, så jeg har begynt å lade på superladeren før destinasjonen, sånn at jeg slipper sitte å drikke brus hele kvelden i påvente av å flytte bilen om/når det blir ledig lading. Så lenge jeg planlegger med lading på Tesla-stasjonene er det helt smertefritt (litt sånn bortsett fra at bilen er så gammel at Tesla eller batteriet ikke lar meg lade med samme effekt som før da).

Sist jeg skulle hjem fra Sverige, ble den liten omvei så jeg ville ikke rekke helt opp til superladerene ved Solli, så jeg svippet innom Nordby, for der er det mange ladere. Det var på en søndag ettermiddag og det var som å komme til Sodoma og Gomorra. Kaos ved lynladerne. Folk filkla med app'er og forskjellige versjoner for forskjellige land, ladere ute av drift, folk som etter sigende hadde stått på laderen i 2t mens de handlet og det var ordentlig ladekø. Det var første gangen at jeg tenkte: Neste bil blir også Tesla eller så blir det fossilbil. Dette kaoset orker jeg ikke frivillig velge inn i livet mitt.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695172 13/01/2022 11:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2695173 13/01/2022 11:28
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Kanskje skjedd litt på et par år..
Men blir trolig Kristiansand i juli og mulig Danmark og da blir det vel 200 mil pluss. Hvis det ikke blir i bobil blir det nok i en gammel Touran og ikke i Etron.. ICON_SMILE

Redigert av Kriss; 13/01/2022 11:38.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695178 13/01/2022 11:47
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Angående utenlandstur med El-bil:

Husker jeg og kona kom i snakk med to karer i Tesla, i Praha, de hadde lagt merke til at vi også hadde norske skilter (VW buss, veteranbil).

Tesla owner: Whow! Nå er vi virkelig-virkelig langt hjemmefra, og vi har reist så laaaangt!
Har dere også kjørt heeelt ned hit, fra Norge liksom, med «den» bilen?

VW owner: Neida, vi er på vei hjem fra Tyrkia. Kjørte via Romania på vei ned og via Serbia på vei opp, nå er vi nesten hjemme.

Tesla owner: øhhh

Redigert av Pendleren; 13/01/2022 11:56.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695180 13/01/2022 11:55
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Klikka meg inn på en artikkel om Mercedes EQB på TV2.no i lunsjen nå i sta, en spennende ny elbil som spås å bli en storselger og et vanlig syn på norske veier. Skal man teste og vurdere en Mercedes kanskje?

Prisene starter på 477k og det lover vel godt, ser man fort bikker 550k for å få en godt utstyrt bil men det er godt innafor. 630k for den dyreste på kampanje er også bra.
Men jeg stusser litt på hva det er ved den som skal gjøre den så populær når jeg leser spesifikasjonene, hva får man for pengene her?

https://www.tv2.no/broom/14476930/

-Mangler hengerfeste. Dette virker jo å være veldig viktig for nordmenn som skal ha denne type bil.
-419 km rekkevidde WLTP, 66,5kWh batteri. Er ikke det litt snaut for en sånn elbil i 2022?
-100 kW lading, da går det ikke akkurat raskt etter dagens standard, særlig ikke når batteriet er såpass lite?

Er ikke dette litt sånn "meeeh" fra Mercedes? Eller blir den superpoppis?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695181 13/01/2022 12:00
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Bare på specsa, så selv om rekkevidden ikke er så ille, så er batteriet lite, og gir lite buffer på vinter+stor kupe til varming/kjøling. 100kw lading er ikke krise heller, selv om 150w hadde vært mye bedre uten å "koste"* mye (vs feks et 800v system).

Enig at den er meeh, spesielt til å komme i 2022...

*både i kronasjer og "sammenligning" med andre/toppmodellen.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695183 13/01/2022 12:17
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg tar høy ladehastighet foran lang rekkevidde anytime (må selvfølgelig ha 400km+ på en ny elbil da). På NAF sin ladetest lader feks Ioniq5 60kWt på rett over 20 min. En ladestopp på 20 min hver 300km begynner å bli bra. Det fordrer jo selvfølgelig at man treffer på en lynlader.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2695184 13/01/2022 12:19
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: Ripen
-Mangler hengerfeste. Dette virker jo å være veldig viktig for nordmenn som skal ha denne type bil.
-419 km rekkevidde WLTP, 66,5kWh batteri. Er ikke det litt snaut for en sånn elbil i 2022?
-100 kW lading, da går det ikke akkurat raskt etter dagens standard, særlig ikke når batteriet er såpass lite?

Jo, skikkelig "meeeh". Spesielt det med hengerfeste. Eneste spennende fra Europa i denne klassen som jeg kommer på er den kommende XC90-arvtageren fra Volvo. Men Volvo kommer lovlig sent til festen.

Har uansett bestilt prøvekjøring på TMY og Nio ES8. Blir interessant å teste.

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695192 13/01/2022 12:58
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ny elbil i dag bør ha følgende om jeg skulle vurdert de:

- 250, eller helst 350 kW lading.
- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- Hengerfeste min. 1500 kg.
- God plass til 4 voksne.
- God bagasjeplass.

Hva har jeg å velge i da?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: aug11x] #2695193 13/01/2022 12:59
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: aug11x
Jeg tar høy ladehastighet foran lang rekkevidde anytime (må selvfølgelig ha 400km+ på en ny elbil da).

Det er mange som mener dette, men jeg savner et godt argument.
Jeg har hatt kun elbil de 6 siste år og ville tatt lang rekkevidde foran rask lading anytime.
Nå har jeg hund og små barn så stopper ofte på tur uansett, men liker godt å bestemme selv når jeg skal stoppe fremfor at det er pga at bilen trenger strøm. Med lang rekkevidde velger jeg ihvertfall selv.

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tulling] #2695195 13/01/2022 13:12
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tulling
Jeg tar høy ladehastighet foran lang rekkevidde anytime (må selvfølgelig ha 400km+ på en ny elbil da).

Jeg har hatt kun elbil de 6 siste år og ville tatt lang rekkevidde foran rask lading anytime.
Nå har jeg hund og små barn så stopper ofte på tur uansett, men liker godt å bestemme selv når jeg skal stoppe fremfor at det er pga at bilen trenger strøm. Med lang rekkevidde velger jeg ihvertfall selv.

Enig. Og litt saktere lading gir bedre levetid på batteriet også om man lader ofte på ladestasjoner.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2695196 13/01/2022 13:15
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- God bagasjeplass.

Ikkeno? Jeg vet i alle fall ikke om en bil som innfrir alle de kravene, og om den finnes så er den nok temmelig dyr.

Men om du roer litt ned på de to første kriteriene så finnes det alternativer, jeg har sånn bil selv.
Må bare få på plass det jælma hengerfestet før våren kommer, det er et lite stressmoment at bilen kom uten og at man ikke helt vet når man kan få det montert.

Roy

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2695197 13/01/2022 13:20
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Klikka meg inn på en artikkel om Mercedes EQB på TV2.no i lunsjen nå i sta, en spennende ny elbil som spås å bli en storselger og et vanlig syn på norske veier. ...
Men jeg stusser litt på hva det er ved den som skal gjøre den så populær når jeg leser spesifikasjonene, hva får man for pengene her? ...

Den har svart plast i hjulbuene, et kort og høyt lasterom, og en form som er lite energiøkonomisk. Og det er jo opplest og vedtatt at det er det eneste saliggjørende for norske bilister, og elbilister i særdeleshet.

Jeg har hatt Jeep Grand Cherokeee, og jeg fatter ikke hva som er så populært med "SUV". En stasjonsvogn er bedre på alt man med rimelighet kan møte på som bilist.

Redigert av DeepFu; 13/01/2022 13:50.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Tulling] #2695199 13/01/2022 13:27
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Er du på tur så vil jo jeg mene at det er deilig å få ladet batteriet fort, og ikke stå for lenge på lader. Velger jo selvfølgelig både rask lading OG stort batteri om jeg kan det. Håper jo på at lading nå etterhvert går så fort at rekkevidde over 400km holder. Da tenker jeg på feks 10 min på full tank.

For min del er det egentlig det samme da 99% av ladingen foregår hjemme over natta, men det å komme med en ny elbil i 2022 med 100kW lading er alt for svakt spør du meg.

Redigert av aug11x; 13/01/2022 13:36. Rediger grunn: skriveleif
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: erling] #2695200 13/01/2022 13:37
aug11x Offline
Besatt
Besatt

- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- God bagasjeplass.

Nye BMW iX? Ser jævlig ut, men er jo en familiefrakter så kanskje ikke så farlig.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kriss] #2695220 13/01/2022 14:55
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss

Men blir trolig Kristiansand i juli og mulig Danmark og da blir det vel 200 mil pluss. Hvis det ikke blir i bobil blir det nok i en gammel Touran og ikke i Etron.. ICON_SMILE

Har vel nevnt det tidligere i denne eller en lignende tråd, men etter å ha opplevd et heftig ladekaos på E18 på vei til Sørlandet i juli i fjor, så ville jeg også valgt en fossilbil for akkurat den ferien. Evt. passe på å lade et sted før Oslo på vei sørover og slippe mer lading før man er fremme ved sommerhuset/hotellet/e.l. (om rekkevidden er bra nok).

Kunne jo ha anbefalt å kjøre i innlandet på vei sørover, men etter å ha sjekke chargefinder.com så er det jo knapt noen lademuligheter utenom E18.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695224 13/01/2022 15:22
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Innlandet sørover, fin tur hvis man har Tesla. Da er det en haug ladere på Hovden. Da var det surt å komme over fjellet fra Sirdal og se laaaaang kø på den eneste 50Kw som var tilgjengelig for ikke-Teslaen.
Løste seg greit, vi tok inn på hotell og klatret i Via-Ferrataen istedenfor å kjøre videre. Den var faktisk veldig bra. Hjemmekontor på hotell. Vurderte en dag til for å prøve sykling i anlegget, men utleien var stengt.
Etronen fikk elektroner fra en av de langsomladerne som det var merkelig mange av. Tydelig at de vil ha folk til å bli. Hele 6Kw, wow.

Vurderer elbil #2, har mest lyst på Polestar, men ladenettverket til Tesla kommer og forstyrrer avgjørelsen så jeg ikke får bestemt meg

-------------------------------
NOTS
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: rogerha] #2695225 13/01/2022 15:24
Natier Offline
Veteran
Veteran

Jo, skikkelig "meeeh". Spesielt det med hengerfeste. Eneste spennende fra Europa i denne klassen som jeg kommer på er den kommende XC90-arvtageren fra Volvo. Men Volvo kommer lovlig sent til festen.

Har uansett bestilt prøvekjøring på TMY og Nio ES8. Blir interessant å teste.

Synes det så bra ut bortsett fra mangelen på hengerfeste men etter å ha sett over hva Mercedes egentlig leverer her er jeg enig. Dette er ikke allhverden.... den slår ikke ioniq5en min på noe egentlig. Bortsett fra stjerna eventuelt hvis det skulle bety noe.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: aug11x] #2695226 13/01/2022 15:31
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T

Er du på tur så vil jo jeg mene at det er deilig å få ladet batteriet fort, og ikke stå for lenge på lader. Velger jo selvfølgelig både rask lading OG stort batteri om jeg kan det. Håper jo på at lading nå etterhvert går så fort at rekkevidde over 400km holder. Da tenker jeg på feks 10 min på full tank.

For min del er det egentlig det samme da 99% av ladingen foregår hjemme over natta, men det å komme med en ny elbil i 2022 med 100kW lading er alt for svakt spør du meg.

Enig i det meste her, men er jeg på tur vil jeg selv velge om jeg vil stoppe kort og ofte eller sjelden og lenge. Med lang rekkevidde velger du dette selv. Med kortere rekkevidde bestemmer bilen.

Noen kan sikkert sette opp en oversikt over hvor langt du må kjøre for at rask lading trumfer lang rekkevidde. Si 30% lengre rekkevidde kontra 30% raskere lading. Og skal man først kjøre så langt bør man legge inn en tvungen halvtimes middagsstopp i regnestykket. Da vil tanken være tilnærmet full uavhengig bil (av nyere dato).

Jepp
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695230 13/01/2022 15:44
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Erfaring etter et par år med Etron er at jeg ville vektlagt rekkevidde med 90% og ladehastighet med 10%. Gitt at alle andre egne forutsetninger er på plass.

-------------------------------
NOTS
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: aug11x] #2695232 13/01/2022 15:46
olechr Offline
More than words
More than words

- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- God bagasjeplass.

Nye BMW iX? Ser jævlig ut, men er jo en familiefrakter så kanskje ikke så farlig.

Lader ikke den med 150 eller 200, ettersom hvilken IX

EQS mercedes er fet da og dekker en del av punktene.

Eneste som dekker alt er vel Tesla S Plaid? (usikker på hengerfeste)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: olechr] #2695240 13/01/2022 16:46
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Jaggu. Skulle tro at det nye "flaggskipet" til BMW skulle klare bedre tall enn Audi og Hyundai.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695241 13/01/2022 16:50
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Ja jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de(fleste) skimper på ladehastighet.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ndreas] #2695245 13/01/2022 18:09
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Ndreas
Ja jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de(fleste) skimper på ladehastighet.

Det er for å spare hendene til de stakkerne som grav ut kobolt.
Vi får håpe nikkel katoder etterhvert vil vise seg å tåle rask lading uten at batteriet degraderer for mye.

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Kjartandaddy] #2695246 13/01/2022 18:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Kjartandaddy
Samtidig er det litt digg å bygge seg f eks en fantasi-911 i Porschekonfiguratoren...

911 GTS manuell med leichtpakke anyone?

Den er vel uansett lettere med manuelt. Trenger du da leichtpakke?
Eller det for å kompensere for all dritt du tror du har bruk for men egentlig ikke trenger i en 911....... som setevarme.

Og det er jo mye dritt man kan fjerne selv for å få en skikkelig leichtpakke ......... med ekstra støy ICON_WINK

Da kan du like godt kjøpe en 911 fra 70-tallet, yummie, og ha råd til å kjøpe en til til fruen (eller gubben).

Men for å være on topic. Elektrisk 911 med manuelt gir?

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: olechr] #2695270 14/01/2022 07:24
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- God bagasjeplass.

EQS klarer nok ikke rekkevidden de lover, faktisk er ikke dette så veldig mye lenger enn Xen jeg hadde med 75 kWh batteri. Det synes jeg er dårlig når de oppgir over 600km rekkevidde.

https://www.tv2.no/broom/14468331

Roy

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: Ripen] #2695281 14/01/2022 08:28
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

- 60 mil rekkevidde.
- Takstativ.
- God bagasjeplass.

EQS klarer nok ikke rekkevidden de lover, faktisk er ikke dette så veldig mye lenger enn Xen jeg hadde med 75 kWh batteri. Det synes jeg er dårlig når de oppgir over 600km rekkevidde.

https://www.tv2.no/broom/14468331

Rekkevidden ble testet over flere turer over flere dager på vinterstid. De skriver ingenting om det, men det virker som kabinen har måttet bli oppvarmet flere ganger. For en bil som henter mye av rekkevidden på god aerodynamikk så virker ikke dette veldig representativt... De har heller ingen referansebil med på forsøket. Tror derfor man kan greit si at de uttalelsene til TV2 er forholdsvis lite verdt. De fleste bør etterhvert vite at oppvarming av elbil på vinteren stjeler masse rekkevidde når bilen ikke er tilkoblet noe.

150kw ladeeffekt etter 200km lunking på landevei(med lavt effektuttak over lang tid) synes jeg heller ikke virker spesielt dårlig. Sannsynligvis har det gått med mye strøm på å varme opp batteriet også for å oppnå den ladeeffekten.

Tviler på at en X75 hadde klart mye mer enn 250km med samme forutsetninger.

Ut på tur!

Re: Elbil - familiestørrelse - Ikke Tesla? [Re: hJürg1] #2695284 14/01/2022 08:38
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ville klart ca 300km med min X på tilsvarende forhold, med god lunk i bilen og fartsgrense på motorveistrekk. Mer enn 250km i alle fall.

Det jeg forsøker å si at Mercedes ikke imponerer med EQS, de har et stort batteri og lover kjempelang rekkevidde som de antagelig kommer til å selge på til de som ikke gidder/evner å sjekke praktisk rekkevidde. En X Long Range gruser nok EQS på forbruk, for ikke å snakke om en S Long Range som man vel egentlig skal sammenligne med.

Men jeg er også enig i at vi skal ta denne testen med en liten klype salt.

Roy

Side 15 av 18 1 2 13 14 15 16 17 18

Moderator  support