Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 116 1 2 24 25 26 27 28 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2695429 15/01/2022 15:49
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: HeavyDude
Jeg er nysgjerrig på det narrativet som SV og media har etablert i vinter : at nordmenn sitter og fryser og har knapt råd til å ta en dusj hver 14.dag, pga høye strømpriser. Min hypotese er at det er noen få ( som har det økonomisk tøft nok, også uten høye strømpriser) . Det blir interessant å se hvor mange som har fått bostøtte eller sosialhjelp for å avhjelpe strømprisene i vinter.

Men hva baserer du den hypotesen på?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Ndreas] #2695438 15/01/2022 16:26
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ndreas
Sitat: HeavyDude
Jeg er nysgjerrig på det narrativet som SV og media har etablert i vinter : at nordmenn sitter og fryser og har knapt råd til å ta en dusj hver 14.dag, pga høye strømpriser. Min hypotese er at det er noen få ( som har det økonomisk tøft nok, også uten høye strømpriser) . Det blir interessant å se hvor mange som har fått bostøtte eller sosialhjelp for å avhjelpe strømprisene i vinter.

Men hva baserer du den hypotesen på?

I manko av noe bedre, så baserer jeg den på ren synsing. Og tar gjerne feil. Men jeg er nysgjerrig hvor representativt det bildet media har skapt om strømforbrukere som ikke tør å dusje etc . pga strømregningen er. Jeg tror det ikke er representativt for Norge, men for de fattigste ( og de har det absolutt ille nok, både før og under strømkrisen ).

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695442 15/01/2022 17:37
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Og det er fair nok, alle får lov å synse!

Jeg leste fra ssb(?) eller noe at en ganske stor del av befolkningen ville slite med å betale en ekstra-regning på 14k (dvs svært lite oppsparte midler/tynne marginer), og basert på det tror jeg at det ikke er så mange av disse strøm-sløserne som ikke allerede har en mer enn god nok økonomi.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2695456 15/01/2022 20:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Sitat: sanouka
Når alt man har igjen er en skrivefeil........... stakkarslig er bare forbokstaven.
Virkeligheten kaller for min del. The ususal suspects får fortsette i sitt stadig skrumpende ekkokammer.

Fikk du med deg at jeg skrev: "Det er ikke særskrivingsfeilen jeg henger meg opp i"?

Bare la det gå Sanouka…GeirK skal bare få deg til å bruke tid på hans rundturer som aldri leder noe sted

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695457 15/01/2022 20:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Tagelli
Når alt man har igjen er en skrivefeil........... stakkarslig er bare forbokstaven.
Virkeligheten kaller for min del. The ususal suspects får fortsette i sitt stadig skrumpende ekkokammer.

Fikk du med deg at jeg skrev: "Det er ikke særskrivingsfeilen jeg henger meg opp i"?

Bare la det gå Sanouka…GeirK skal bare få deg til å bruke tid på hans rundturer som aldri leder noe sted

Bare så denne misforståelsen ikke lever videre: Det er meg sanouka sikter til som stakkarslig, ikke uskyldige GeirK ICON_SMILE

Rundturene til GeirK kommer gjerne av at han faktisk tar på alvor det andre her inne bare synes er tøft å si, men som de ikke nødvendigvis er rede til å utdype, forklare eller begrunne. Så ja, vi får neppe vite hvem som er endetidssekten, utover det vi kan gjette oss til. Om det ikke bare er en retorisk spissformulering.

Selv er jeg som sagt enig i sanoukas poeng om at det grønne skiftet blir vanskelig og kostbart, uten at jeg vil si at det er en endetidssekt som står bak ICON_SMILE

Ha en fredfylt natt, alle sammen. I morgen er det meldt blåst. Kanskje faller himmelen ned. Eller apokalypsens fire ryttere åpenbarer seg, med bud om pest, krig, hungersnød og død. Enden er i hvert fall nær.

(Og særskrivingsfeil kan jo være morsomt, da!)

[Linket bilde]

[Linket bilde]

[Linket bilde]

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Sepeda] #2695458 15/01/2022 20:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda

Rundturene til GeirK kommer gjerne av at han faktisk tar på alvor det andre her inne bare synes er tøft å si, men som de ikke er rede til å utdype, forklare eller begrunne. Så ja, vi får neppe vite hvem som er endetidssekten, utover det vi kan gjette oss til.

Du er jammen aktiv i et underforum du helst vil ha fjernet.

Poenget mitt er ikke om GeirK har rett eller feil. Poenget er at ingen har utnevnt han til ordstyrer eller exphil orakel. Det går helt fint å fortsette diskusjoner uten å føle man må svare han.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695460 15/01/2022 20:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du er jammen aktiv i et underforum du helst vil ha fjernet.

ICON_LAUGH

Det har du helt rett i, Tagelli.

Får se hvor lenge det varer.

Redaksjonen har jo tatt grep, da, så det er ikke det samme sirkuset som før. Men det var vel å merke på ingen måte jeg som fikk redaksjonen til å ta grep. Det klarte snikksnakk helt selv.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695461 15/01/2022 21:11
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det ser ut for meg som det var mest deg som grinte til deg viljen din, men ting er jo ikke alltid hva de ser ut som.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695462 15/01/2022 21:15
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det ser ut for meg som det var mest deg som grinte til deg viljen din, men ting er jo ikke alltid hva de ser ut som.

ICON_SMILE

Jeg hadde en tråd om snikksnakk i et par år, ja. Den utløste ingen reaksjoner.

Så eskalerte det hele i en tråd om forumkotyme, som nå er fjernet. Det var tråden som utløste grepene.

Så det hjalp ikke at stakkarslige jeg prøvde å grine meg til viljen min, nei. Jeg kunne eventuelt ha truet med å holde pusten eller lagt meg ned på gulvet og sparket med beina, men det ville neppe ha hjulpet heller.

Men takk for tilliten, Tagelli.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695463 15/01/2022 21:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Poenget mitt er ikke om GeirK har rett eller feil. Poenget er at ingen har utnevnt han til ordstyrer eller exphil orakel. Det går helt fint å fortsette diskusjoner uten å føle man må svare han.

Jeg prøver en gang til, jeg. Hva er det egentlig du er redd for kommer til å skje dersom du svarer på det jeg spør om?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695464 15/01/2022 22:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
GeirK skal bare få deg til å bruke tid på hans rundturer som aldri leder noe sted

Den er fin. Sporer av samtalen når du får spørsmål du ikke har ryggrad til å svare på og når samtalen da naturlig går i stå, går du rett i offerrollen og legger skylda på den som stiller spørsmålene du vrir seg unna.

Nå er du nesten en parodi på deg sjøl, Tagelli.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2695465 15/01/2022 22:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Men huffameg, da, GeirK. Du må være snill og oppføre deg pent, du også. Ellers gir du bare dem som kritiserer deg rett.

Fred, alle sammen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2695467 15/01/2022 22:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg prøver en gang til, jeg. Hva er det egentlig du er redd for kommer til å skje dersom du svarer på det jeg spør om?

Ikke noe kommer til å skje om jeg svarer og ingenting skjer om jeg svarer. Det er bare en uformell diskusjon på internett.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2695468 15/01/2022 22:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Den er fin. Sporer av samtalen når du får spørsmål du ikke har ryggrad til å svare på og når samtalen da naturlig går i stå, går du rett i offerrollen og legger skylda på den som stiller spørsmålene du vrir seg unna.

Nå er du nesten en parodi på deg sjøl, Tagelli.

Jeg er absolutt ikke noe offer fordi jeg forteller at det er helt valfritt å forholde seg til både deg og dine ønsker.

Om du bygger ryggrad på et underforum som het snikksnakk, sludder og vås, så kan jeg på et vis forstå hvorfor det er så viktig for deg.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695470 15/01/2022 22:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ikke noe kommer til å skje om jeg svarer og ingenting skjer om jeg svarer. Det er bare en uformell diskusjon på internett.

Jo. Hvis du svarer får jeg den informasjonen jeg trenger for å ta stilling til standpunktet ditt. Hvis du lar være, fremstår du som en person som ikke har ryggrad til å stå for sine egne utsagn. Akkurat som når Trump reiser seg og går midt i et intervju når han får spørsmål han ikke vil svare på.

Så det å svare «nei» på spørsmålet jeg stilte for noen dager siden, ville ikke hatt noen negative konsekvenser slik du ser det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695472 15/01/2022 23:12
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Haha, Drumpfing på lørdagskvelden? Slapp av mann. Ryggrad bygges ikke på internettforum.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2695475 16/01/2022 07:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Haha, Drumpfing på lørdagskvelden? Slapp av mann. Ryggrad bygges ikke på internettforum.

Nei. Man bygger ikke ryggrad på internettforum, Men man viser den.

Har du tenkt på hva grunnen er til at jeg tør å svare på mine spørsmål, mens du ikke tør å svare på mine?

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Sepeda] #2695479 16/01/2022 08:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Sepeda
Men det er lov å resonnere seg frem til at han med "endetidssekten" mener dem som mener at klimaendringer er menneskeskapte, at FNs klimapanel (IPCC) sine scenarier er vitenskapelig begrunnede og troverdige, og at statene plikter å etterleve sine forpliktelser under bl.a. Paris-avtalen.

Ja. Det kan godt hende. Men jeg vet ikke, så derfor spør jeg.

Sanouka har tidligere kritisert IPCC uten å kunne demonstrere at han har videre kunnskap om hva han kritiserer, men han var ikke interessert i å ha en samtale om det. Han virker også å være i ivrig på å «ta» regjeringen for en hver svakhet i pandemihåndteringen. Så jeg vil gjette på en generell autoritetsforakt, jeg.

Men det er helt umulig å fastslå så lenge kommunikasjonen er enveis og formålet med å uttale seg IKKE er at de som leser skal forstå budskapet. Denne trangen til å kommunisere et budskap, uten at forståelse hos mottaker er hovedformålet, sliter jeg fryktelig med å skjønne.

- Robert Green Ingersoll
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2695490 16/01/2022 10:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
(NB! Jeg har ikke lest hele tråden og det er godt mulig noen i mellomtiden faktisk har gjort en sammenligning av energibehov, kostnad og kjøpekraft mot si OECD-land.)

Har det alt vært en god sammenligning av energibehov og kostnad etter kjøpekraft mellom land vi gjerne sammenligner oss med, eller er det fortsatt syting over oss stakkars nordboere som har det så kaldt i lufta at vi har krav på lave strømpriser for å kunne gå med T-shorte inne hele året?

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20200106-1

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20201210-1

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20200520-1

https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20180104-1

Relevant er også er hvor stort andel av bokostnader/inntekt går til strøm (oppvarming).
Tar man utgangspunkt i gjennomsnittsforbruk på 25 MWh og snittpris på 1 kr/kWh kommer vi på NOK 25.000, ca. 5-6% av medianinntekten for husholdninger.

Kan vi forsiktig konkludere at narrativet om at det er så spesielle forhold i Norge som krever helt andre forutsetninger for energibruk og følgende økonimiske konsekvenser slik at vi ikke kan sammenlignes med andre Europeiske land ikke akkurat holder vann?

F***, så kjedelig gjennomsnittlige vi er.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2695492 16/01/2022 10:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Må du ikke drive å tukle sånn med kjerne-argumentasjonen til kommentarfelt-ekspertkommentarene... Kan fort bli dårlig stemning av sånt. ICON_WINK

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: GeirK] #2695495 16/01/2022 11:38
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Nei. Man bygger ikke ryggrad på internettforum, Men man viser den.

Jeg velger andre arenaer for det enn i uformelt tidsfordriv på internett. Men der er vi forskjellige

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2695502 16/01/2022 13:06
Tex Offline
Besatt
Besatt

Kan vi forsiktig konkludere at narrativet om at det er så spesielle forhold i Norge som krever helt andre forutsetninger for energibruk og følgende økonimiske konsekvenser slik at vi ikke kan sammenlignes med andre Europeiske land ikke akkurat holder vann?

Jippi for at vi er rikere enn i Bulgaria? Man måste jämföra.

Men uansett er alt du viser til der gamle tall. Data fra 2016 eller 2018 får ikke med seg økningen i strømprisene i Norge, som vel var det sentrale her.
Spørsmålet er ikke om "folk flest" i Norge satt hjemme og frøs i 2016, men om de gjør det denne vinteren.
Og svaret på det gjetter jeg er at flere i Norge fryser denne vinteren enn tidligere vintre, men at det uansett ikke er noen stor del av befolkningen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: sanouka] #2695518 16/01/2022 16:44
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Kan jeg anbefale en tur i fjæra på Nord-Vestlandet? Gyda har knapt forlatt oss med nærmere 200mm nedbør før det kommer en ny orkan.
https://www.nrk.no/mr/utvider-farevarsel-til-a-gjelde-flere-fylker_-sterk-vind-pa-vei-1.15813475

Mot normalt...

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tex] #2695522 16/01/2022 17:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tex

Jippi for at vi er rikere enn i Bulgaria? Man måste jämföra.

Tja, vanskelig å se på land som ligger litt lenger nord. Det er forøvrig interessant å se på kartet og se på fordelingen mot mer sørlige og 'varmere'æ strøk.

Men uansett er alt du viser til der gamle tall. Data fra 2016 eller 2018 får ikke med seg økningen i strømprisene i Norge, som vel var det sentrale her.

Det jeg viser er tall som er bygd opp over lang tid, og det er lite grunn for å tro at det kommer store endringer i tiden fremover som tilsier at strømprisene over lengre tid vil blir to-tre ganger så høye. Det også lite som tilsier at medianinntekt eller gjennomsnittstrømforbruk vil endre seg drastisk i løpet av kort tid.

Spørsmålet er ikke om "folk flest" i Norge satt hjemme og frøs i 2016, men om de gjør det denne vinteren.

Spørsmålet er heller om de må det.

Og svaret på det gjetter jeg er at flere i Norge fryser denne vinteren enn tidligere vintre, men at det uansett ikke er noen stor del av befolkningen.

Og der er vi vel egentlig enige, og akkurat inne på kartet (lenke 1), forsatt under 4% tenker jeg. Tenker også at min konklusjon foreløpig står.

Allikevel er det forsvinnende få som virkelig argumenter for hvordan vi kan løse disse utfordringene for lavinntektshusholdninger.
Det har like lite interesse som det å prøve å vise at Norge var/er i en særstilling, som det ikke er.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2695523 16/01/2022 17:48
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: JoachimV

Kan jeg anbefale en tur i fjæra på Nord-Vestlandet? Gyda har knapt forlatt oss med nærmere 200mm nedbør før det kommer en ny orkan.
https://www.nrk.no/mr/utvider-farevarsel-til-a-gjelde-flere-fylker_-sterk-vind-pa-vei-1.15813475

Mot normalt...

Det var sikkert verre under den siste istiden for 12.000 år siden. Og siden det ble spådd en nye istid her på TS for ikke alt for lenge siden er dette bare en forsmak av hva som står i vente.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695538 16/01/2022 19:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: JoachimV
Kan jeg anbefale en tur i fjæra på Nord-Vestlandet? Gyda har knapt forlatt oss med nærmere 200mm nedbør før det kommer en ny orkan. https://www.nrk.no/mr/utvider-farevarsel-til-a-gjelde-flere-fylker_-sterk-vind-pa-vei-1.15813475

Mot normalt...
Eksisterte det ikke ekstremvær tidligere også? Kanskje oldefar og bestefar kun fortalte meg skrøner om heftig vær når de drev med fiske på Vestlandet og i Lofoten i ungdommen. For rundt 100år siden.

Det er dumt å bruke alle potensielle vinklinger og muligheter for å argumentere for at det eksisterer menneskeskapte klimaendringer, det er en slags "Ulv Ulv"-strategi som kun ender med splittelse, klimaangst og apatiske holdninger. Det gjør lite med klimautfordringene, de er høyst reelle. De løses neppe av NGOs eller samfunnsvitere som prøver å finne sin plass i verden. I beste fall kan de kun påvirke ene eller andre veien. Ved å bruke "Ulv Ulv"-strategien vil de påvirke negativt, øke splittelsen og skape klimaangst hos de som tror fremtiden er Dystopia. Ei heller løses utfordringene i finanssektoren. Det er mye penger og makt i klimautfordringene, og mange vil ha pengene og/eller makten. Realistisk løses det i teknologisektoren, all honnør til ingeniører og de med høyere utdanning innen realfag som jobber for løsninger. Selv om man er uenig i mye av det sanouka skriver, har han noen poeng.

Man kommer lengre med en god åpen dialog hvor man ser utfordringene enn med hersketeknikk som debattstrategi ICON_SMILE

(Ja, jeg vet at studier viser at klimaendringer medfører mer ekstremvær, men der kan datagrunnlaget diskuteres, uten at jeg har noen grunn til å tvile på at klimaendringer skaper mer ekstremvær.)
Allikevel er det forsvinnende få som virkelig argumenter for hvordan vi kan løse disse utfordringene for lavinntektshusholdninger.
Det har like lite interesse som det å prøve å vise at Norge var/er i en særstilling, som det ikke er.
Bostøtte.

Fikk med meg at du tidligere så etter innendørstemperaturer, Forskningskampanjen 2012 hadde "Ta hjemmetempen". Målingene er gjort fra Sept. til Okt. så ikke veldig representativt for vintertemperaturer. FHI anbefaler som kjent 20-24grader om vinteren. Mill/Netamo/Airthings etc. selger termometerdingsebomser og har sikkert mye målinger på dette, som de sikkert har godkjennelse til å bruke til studier.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2695541 16/01/2022 20:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Tycker dina länkar mest visar att Norge er ett rikt land och en del land fattiga. Självklart er ikke 2-3 gånger högre strömpriser en katastrof för norrmän flest men kan väl vara problematiskt trots det tycker jag.

Det som er speciellt i Norge jämfört med många andra land er väl:

Ström er väldigt vanligt för uppvärming. Antagligen på grund av all tillgänglig vannkraften. Såg tal för Tyskland och verkade som att man per hushold brukte 1/10 av strömmen i Norge.

Alla bor ikke på Røros men nog är det i snitt rätt kallt här oppe i Nord jämfört med flertalet länder nede i Europa.

Sen tycker jag också det er relevant att Norge faktiskt de flesta åren har 100% grön el tillgänglig. Det kanske ikke er norska konsumenter som ska betala för att Norsk vannkraft ska brukes som Europas batteri? Nu finns den en ordning för tillbaka betalning men den gäller inte ens alla som bruker ström i Norge.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695547 16/01/2022 22:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
En ironisk sak med detta er att kraft ägarna i Norge, ofta stat och kommun, tjänar bra på kablar och det gröna skiftet i Europa medans kraft köparna i Norge förlorar pengar av samma orsaker. Det blir ändå bättre då det för kraft köparna ska anses nödvändigt och bra att de får betala för det gröna skiftet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2695548 16/01/2022 22:23
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Ström er väldigt vanligt för uppvärming. Antagligen på grund av all tillgänglig vannkraften. Såg tal för Tyskland och verkade som att man per hushold brukte 1/10 av strömmen i Norge.
……..

Sen tycker jag också det er relevant att Norge faktiskt de flesta åren har 100% grön el tillgänglig. Det kanske ikke er norska konsumenter som ska betala för att Norsk vannkraft ska brukes som Europas batteri

Ja, men grunnen til at de bruker så lite strøm er jo også at de bruker mer av andre energikilder. Sjekk gassprisen i Europa i vinter, det er ikke sikkert du vil gå over til å lage mat og varme vannet ditt på gass heller. Målt opp mot kjøpekraft er det lite synd på oss, og med regjeringens støttepakke dempes den ekstraordinære prissituasjonen såpass mye at svingningene ikke er større enn folk må regne med. De som trenger aller mest hjelp får bostøtte i tillegg.

Når det gjelder norske konsumenter så må regjeringen være obs på uheldige fordelingseffekter, så støttemodellen som er innført nå er ganske god. Den er også ganske god fordi norske forbrukere ikke skjermes helt, at vi overhodet ikke skal merke at energi er et knapphetsgode eller at vi skal være med og bidra i det grønne skiftet ville være helt urimelig. Det smerter litt i overgangen til et nytt energisystem, mindre i Norge enn i de fleste land rundt oss, men man må jo ha sovet i timen om man trodde dette ville gå smerte/kostnadsfritt.

Husk at situasjonen er ekstraordinær i hele Europa nå i vinter. Samtidig med dette har vi her i Norge hatt veldig lite nedbør fra sommeren til vinteren kom, det er lite vann i magasinene og strømmen blir enda dyrere. Det er ikke sånn at de griske kraftselskapene tømmer magasinene og eksporterer rått over kablene bare for å ha tomme varelagre på vinteren. Hvorfor skulle de det? Men i likhet med deg og meg så veit ikke kraftselskapene hvor mye det vil regne i oktober når de planlegger produksjonen i juli. Og blir det flom i oktober grunnet mye regn og fulle magasiner får de kritikk for det også. Vi hadde 14 TWh mindre enn gjennomsnittlig tilsig i 2021, netto eksport var til sammenlikning 17 TWh. Tilsiget året før var hele 180 TWh, 60 TWh høyere enn i 2021 og 45 TWh over snittet. Dette viser klart nok at vi har et værbasert kraftsystem som vil svinge over tid, og i ekstremår klarer heller ikke vi oss uten hjelp. Her er litt statistikk.

Vi har en ekstraordinær situasjon og den håndteres med ekstraordinære tiltak. Vi må ikke innføre permanente endringer av et godt system fordi vi har en midlertidig uheldig kombinasjon av flere faktorer samtidig.

sv

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2695549 16/01/2022 22:30
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Når jag ser på talen för Norge i år så tror jag Norge hade klarat sig bra hvis man ikke eksporterat 17TWh för att de kunde sälja strömmen dyrt. Den låga fyllningsgraden nu hade kunnat vara över medianen utan netto eksport av ström.

Side 26 av 116 1 2 24 25 26 27 28 115 116

Moderator  support