Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 27 av 31 1 2 25 26 27 28 29 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695155 13/01/2022 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Alpers

Jeg forventer hvertfall ikke at alle svar skal fylle et kunnskapshull, og ofte lever jeg godt med at det er vanskelig å svare veldig konkret på et spørsmål.

Dette er jeg 100% enig i. Men de spørsmålene som er lette å svare på og som man VET svaret på, synes jeg det er uredelig å vri seg unna.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695156 13/01/2022 10:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Juffe
Er ikke dette i ferd med å spore litt av?

Tja, litt som en samtale på den delen av festen som pågår på kjøkkenet. Det kommer og går folk og meninger i løpet av kvelden.

Ahh, takk for en nydelig analogi. Passer hvert fall veldig godt for hvordan jeg har opplevd dette underforumets egentlig tone. Man får nok av de andre type diskusjoner på jobb og annet formelt en er involvert i, så godt med litt adspredelse, friere tankesett og observasjon og engasjement i andres synspunkter uten at man står og avkrever referanselister og sitatkontroll.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695157 13/01/2022 10:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Tagelli

Tja, litt som en samtale på den delen av festen som pågår på kjøkkenet. Det kommer og går folk og meninger i løpet av kvelden.

Ahh, takk for en nydelig analogi. Passer hvert fall veldig godt for hvordan jeg har opplevd dette underforumets egentlig tone. Man får nok av de andre type diskusjoner på jobb og annet formelt en er involvert i, så godt med litt adspredelse, friere tankesett og observasjon og engasjement i andres synspunkter uten at man står og avkrever referanselister og sitatkontroll.

Ja, det er deilig å fantasere og fabulere fritt om samfunnsspørsmål. Bare så synd at det så ofte er rent tøv og videreformidlinge av misforståelser og myter. Men vi vet alle at det er tilnærmet nytteløst å si fra om det på snikksnakk. Så denne delen av forumet får leve videre i sin alternative virkelighet - de fleste av oss har for lengst gitt den opp.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695158 13/01/2022 10:57
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: GeirK

Dette er jeg 100% enig i. Men de spørsmålene som er lette å svare på og som man VET svaret på, synes jeg det er uredelig å vri seg unna.

Men hva skiller egentlig slike ja/nei spørsmål fra sarkasme? Spørsmålet er ikke hva du mener å formidle, men hva som blir oppfattet.

Om man virkelig har en mening og ikke bare troller så blir folk sykt provosert av sarkastiske spørsmål. Har hatt uhell i det virkelige liv her.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Sepeda] #2695161 13/01/2022 11:00
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sepeda
Bare så synd at det så ofte er rent tøv og viderformidlinge av misforståelser og myter. Men vi vet alle at det er tilnærmet nytteløst å si fra om det på snikksnakk. Så denne delen av forumet får leve videre i sin alternative virkelighet - de fleste av oss har for lengst gitt den opp.

Så du har forsøkt å si ifra om tøv i et forum som handler om Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås uten å bli tatt på alvor?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695162 13/01/2022 11:01
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Det er bred enighet her på forumet at din debatt-kutyme ikke er god debatt-kutyme

Hvor har du dette fra?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695164 13/01/2022 11:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Så du har forsøkt å si ifra om tøv i et forum som handler om Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås uten å bli tatt på alvor?

Dette har vi snakket om før ICON_SMILE

Det hjelper ikke å skjule seg bak tittelen på forumet ICON_SMILE

Det er jo ikke slik at brukerne her inne virkelig tror at det er pølsevev, sludder og vås når de legger ut om hvordan ting virkelig er, om det så gjelder vaksinasjon, klima, menneskerettigheter, falske nyheter eller noe annet.

Desto mer som det dessverre ofte er helt standard myter og misforståelser som bringes til bord. Med noen hederlige unntak ICON_SMILE

Siden tråden raser i vei i hurtigtogsfart, siterer jeg meg selv fra forrige side ICON_SMILE

Sitat: Sepeda
Jeg skal ikke ta stilling til debattform.

Men jeg synes GeirK fortjener honnør for å være en motstemme mot de utbredte misforståelsene, mytene og desinformasjonen som aktivt fremelskes i sosiale medier om alle tidens stridsspørsmål, om det så er vaksinasjon, klima, kjønn eller annet. Også her på forumet.

Desinformasjon, konspirasjonsteorier og oppkonstruerte konflikter opplever jeg i det store som en større trussel mot den offentlige debatten i dag enn skarpe retoriske grep.

Om man kan være en motstemme uten å bruke aggressive retoriske virkemidler som i seg selv utløser avvisning, er man gjerne i mål.

For øvrig: Jeg synes det blir for enkelt dersom det er slik at redaksjonen og moderator anser at man skal kunne si hva som helst om hva som helst og samtidig avfeie motstemmer, selv her på snikksnakk. Men jeg har all grunn til å anta at det ikke er tilfellet, og at det er aggressive retoriske virkemidler man reagerer mot.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2695167 13/01/2022 11:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: appelsin2

Men hva skiller egentlig slike ja/nei spørsmål fra sarkasme? Spørsmålet er ikke hva du mener å formidle, men hva som blir oppfattet.

Hvis et relevant ja-/nei-spørsmål om ens egne utsagn oppfattes negativt, er det ofte et tegn på en svakhet ved utsagnet.

Spørsmål som ikke har svar er OK, men svar som ikke tåler spørsmål, er det noe galt med.

[Linket bilde fra d.justpo.st]

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Juffe] #2695170 13/01/2022 11:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nei, det er jo akkurat slik en debat skal foregå i følge en del folk.

Jeg synes det er helt tragisk at Lee Jae-myung til tross for å ha styrt landet i mange år fortsatt ikke har klart å løse boligkrisen, og strengt tatt ikke en gang har kommet med forslag for hvordan krisen kan løses.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695174 13/01/2022 11:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Er det godt dokumentert hva arvestoffet i Pfeizer og Moderina-vaksinene har av langtidsvirkninger i kroppen?

1) Ja
2) Nei

Kan svare på det med ja.
Med bakgrunn i allmen aksept for at 'langtid' for vaksiner er <6-12 måneder, og hundre millioner av satte doser.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2695201 13/01/2022 13:41
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange

Er det godt dokumentert hva arvestoffet i Pfeizer og Moderina-vaksinene har av langtidsvirkninger i kroppen?

1) Ja
2) Nei

Kan svare på det med ja.
Med bakgrunn i allmen aksept for at 'langtid' for vaksiner er <6-12 måneder, og hundre millioner av satte doser.

Hva er denne almenne aksepten?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695210 13/01/2022 14:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

1) Ja
2) Nei

Kan svare på det med ja.

Hva er denne almenne aksepten?

Den allmene aksepten innenfor vaksiner er at historisk sett evt. uventede bivirkninger dukker opp ganske fort. Så vidt bekjent settes det ikke en absolutt grense, og det er logisk.

A stroll through vaccine history confirms that even the most damaging side effects have indeed taken place within a six-week window

F.eks. national geographic.

Betyr det at det er umulig at uventede effekter vil dukke opp senere? Nei, det er bare svært usannsynlig, og det er heller ikke mulig å sette en absolutt grense siden det teoretisk også vil være mulig at bivirkninger først dukker opp etter 25+ år. Noe som vil bety at om man vil sette grensen såpass langt frem i tiden er det umulig å få godkjent noe som helst.
Så med bakgrunn i det som man horistorisk sett forventer for vaksiner er langtidsvirkningene av Pfizer og Moderna godt dokumentert.

Her er forøvrig en litt mer matematisk tilnærming av (langtids)bivirkninger både for infeksjon og vaksine:

https://www.nature.com/articles/s41598-019-43596-7

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695213 13/01/2022 14:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

1) Ja
2) Nei

Det svarer jeg gjerne på, men da behøver jeg å forstå hva du mener er en "langtidsvirkning" og hva kriteriene for "godt dokumentert" er.

Tagelli. Er dette et spørsmål du egentlig ikke ønsker svar på? Eller er det en annen grunn til at du ikke vil gi meg den informasjonen jeg trenger for å kunne gi deg et svar?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695257 13/01/2022 20:40
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har jag också varit delaktig men tyckte faktiskt tråden var bättre och mer lärorik innan den började handla om att man må svara på ett spörsmål.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695258 13/01/2022 21:16
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

1) Ja
2) Nei

Det svarer jeg gjerne på, men da behøver jeg å forstå hva du mener er en "langtidsvirkning" og hva kriteriene for "godt dokumentert" er.

Tagelli. Er dette et spørsmål du egentlig ikke ønsker svar på? Eller er det en annen grunn til at du ikke vil gi meg den informasjonen jeg trenger for å kunne gi deg et svar?

Tange tok over ballen, så vi fortsatt der isteden.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695279 14/01/2022 08:26
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Litt på sida: Kan nokon gi den nye helseministeren ei sterkt blanda vaksine mot manglandes medfølelse? Ubehageleg å sjå det "gliset" mens folk forteller om livsverk som går til grunne..ref gårsdagens Solvang-show.

Redigert av TrondAM; 14/01/2022 08:26.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2695303 14/01/2022 10:21
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: anonymous
Og etter "Debatten" igår, de som utrettelig og instendig har hetset de uvaksinerte, like god smak i munnen?

Hva sa de på debatten? Hadde vert fint med en oppsummering.

Uansett så er antivaksinehetsing (eller argumentering imot da veldig mye ikke er hets på noen fornuftig definisjon av hets) veldig mye et spørsmål om ulv ulv, altså at antivaksinefolk roper opp om uendelig mye tull slik at eventuelle seriøse argumenter drukner. Spyler man folk med drittargumenter så kan man ikke klage når eventuelle gullkorn forsvinner.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2695316 14/01/2022 11:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Og etter "Debatten" igår, de som utrettelig og instendig har hetset de uvaksinerte, like god smak i munnen?

Har bare skumhørt debatten.
Var det noen 'uvaksinerte' som ble hetset i debatten?
Om så, hvordan og når i debatten var det?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695317 14/01/2022 11:38
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
Vel, det vart sålangt eg fikk med meg sagt at uvaksinerte sjølv ved "den mindre farlege" Omikron fortsatt er meir utsatt enn vaksinerte ved underliggandes sjukdomar. Om eg ikkje huska feil var vel det einaste nevnte som taler i dei uvaksinerte sin favør at utan underliggandes sjukdomar så tåler dei Omikron godt? Fulgte dog ikkje så godt med. Alt i alt synes eg hun frå legeforeninga talte godt iforhold til det å åpne meir opp (fleire smitta var no ein bra greie).

Redigert av TrondAM; 14/01/2022 11:47.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695986 20/01/2022 07:59
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Synes ikke det er har vært på langt så preget av frykt denne siste runden som tidligere.
Større fokus på vaksineringa så hvis det er noe generell frykt så er det vel hos antivakserne.
Nå håper jeg de snart får stå til eget ansvar.

"Boris Johnson has announced the end of all Covid measures introduced to combat the Omicron variant – compulsory mask-wearing on public transport and in shops, guidance to work from home and vaccine certificates – from next week."

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2696011 20/01/2022 11:04
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Siste nytt fra UK:
Hjemmekontor - vrakes.
Munnbindpåbud - brennes.
Koronapass - skylles ned i dass.
Sjekk Times eller Sun.

Statsminister - Vrakes av sine egne.

LarsB

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2696017 20/01/2022 11:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Fra GOV.UK:

This means from now (Wednesday 19 January):
• The government is no longer asking people to work from home if they can. People should speak to their employers about arrangements for returning to the office, and should follow the Working Safely guidance.
From tomorrow (Thursday 20 January):
• Face coverings will no longer be advised in classrooms for both staff and pupils.
From Thursday 27 January:
• Venues and events will no longer be required by law to use the NHS Covid Pass. The NHS Covid Pass can still be used on a voluntary basis as was previously the case in Plan A.
• Face coverings are no longer required by law in any setting. Public health guidance will remain in place, suggesting individuals should continue to wear a face covering in crowded and enclosed spaces, where you may come into contact with people you do not normally meet.
• The Department for Education will remove national guidance on the use of face coverings in communal areas, with local Directors of Public Health able to recommend the use of face coverings in education settings across their area only where the department and public health experts judge the measure to be proportionate due to specific health concerns. This is a temporary measure and Directors of Public Health continue to advise individual settings experiencing outbreaks.
• Any local introduction of face coverings must be subject to routine review and removed at the earliest opportunity.

Kilde:
https://www.gov.uk/government/news/...ing-the-success-of-the-booster-programme

Klokka tikker og går, norske medier trenger tydeligvis litt betenkningstid, for dette er jo gode covid nyheter, hvordan vinkler vi dette??? ICON_WINK

Edit: Dagbladet (først med det siste).

Tja, det andre styresmakter har besluttet har jo ikke akkurat vært fornuftig hver gang, så å bruke det UK har bestemt seg for som grunnlag for nyheter om hva som kommer eller skal komme til å skje i Norge ville vært rimelig usikkert.

Her er DB.no sin vinkling etter gårsdagens pressekonferanse:

[Linket bilde fra i.postimg.cc]
[Linket bilde fra i.postimg.cc]
Helt klart at "krise" selger best ICON_WINK

Ser man bort fra størrelsen på overskriften, som det er lett å gjøre, siden til og med meldingen om at Trude har fått tilsendt blomster av mammaen sin på bursdagen blir annonsert med skrikende overskrifter, formidler DB 'akkurat det som legen sier under pressekonferansen'. Noe som har vært formidlet i over ett år og som de fleste innenfor forskning rundt COVID-19 har vært enige om.

Så for meg fremstår dette som at du for lengst har skjønt at din opprinnelige tråd (påstand) om at COVID-19 var bare en storm i et vannglass for lengst har vist seg til å ikke holde vann, og at du nå bare forsøker til å flytte målstanga ditt du tror det er mulig å skåre noen poeng.

Akkurat som med:

Ser ut som om frykten slipper taket.

NRK: Lei av korona – frykter ikke lenger å bli smitta

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/lei-av-korona-_-frykter-ikke-lenger-a-bli-smitta-1.15806539

Undersøkelse, pr akkurat nå (21 144 stemmer totalt):
Er du redd for å bli smitta av korona nå?
Nei, overhodet ikke: 61%
Ja, jeg er litt bekymret: 39%

I følge tall fra YouGov fra mai 2020:

42 % av nordmennene er redde for å bli smittet med koronavirus, viser nye tall fra YouGov. Men hvis man ser på kjønnsfordelingen, viser det seg at menn generelt sett bekymrer seg mindre for å bli smittet enn kvinner.

(Utvalg av ca. 1100 personer, jeg tror forøvrig at formulering av spørsmålet rundt slik 'redsel' har vel så mye å si om utfallet.)

Så nei, frykten slipper ikke taket, den har ikke endret seg noe særlig. Men kanskje det er bare bekymring, ikke frykt, eller egentlig bare redsel for å smitte andre (som er mer utsatt) og ikke for å bli syk selv. Eller som JoachimV sier, det er nok antivaksere og andre som tror de blir lobotomert, chippa eller på annet vis er redd, bekymret eller frykter for å bli kontrollert av ukjente krefter om de blir tvangsvaksinert, som er de som er panikkmodus (beklager kunne ikke la være).

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: larsb] #2696018 20/01/2022 11:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: larsb
Siste nytt fra UK:
Hjemmekontor - vrakes.
Munnbindpåbud - brennes.
Koronapass - skylles ned i dass.
Sjekk Times eller Sun.

Statsminister - Vrakes av sine egne.

LarsB

**knegg**

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696028 20/01/2022 12:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
1. dose: Moderna: Litt vondt i armen
2. dose: Pfizer: Litt vondt i armen
3. dose: Omikron. Ganske slapp og utilpass så langt, men fungerer så langt 50%

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2696032 20/01/2022 12:30
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Alle i huset har Omikrom nå - bortsett fra meg. Neg på hurtigtest, ingen symptomer foreløpig. Ungene har 1 dose hver, kona 3, jeg 3. Jentene har/har hatt feber, snørr og sår hals og sovet mye. Guttungen var dårlig i går ettermiddag, men er nesten tilbake i normal gange nå.
Hurtigtester som slo ut etter symptomer, kona PCR-testet samme kveld pga at hun er under behandling for annen sykdom. Skal straks avgårde for PCR for ungene og meg siden kommunen ønsket det. Håper jeg er positiv så jeg er ferdig med det for en stund.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: knutspeed] #2696037 20/01/2022 12:47
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: knutspeed

Alle i huset har Omikrom nå - bortsett fra meg. Neg på hurtigtest, ingen symptomer foreløpig. Ungene har 1 dose hver, kona 3, jeg 3. Jentene har/har hatt feber, snørr og sår hals og sovet mye. Guttungen var dårlig i går ettermiddag, men er nesten tilbake i normal gange nå.
Hurtigtester som slo ut etter symptomer, kona PCR-testet samme kveld pga at hun er under behandling for annen sykdom. Skal straks avgårde for PCR for ungene og meg siden kommunen ønsket det. Håper jeg er positiv så jeg er ferdig med det for en stund.

Samme her. Guttungen ble syk lørdag og han isolerte vi, men da kona ble syk mandag sa jeg føkk it.

De hadde det ganske lett. Hvis jeg tester positivt, slipper jeg ut onsdag isteden for fredag, så da satser vi på det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696045 20/01/2022 13:36
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dose 1. Litt øm i skuldra da jeg lente meg på en dørkarm dagen etter.
Dose 2. Hodepine dagen etter, men fungerte fint på jobb og jobbsamling med god drikke.
Dose 3. Kjente ingenting. Noe som fikk meg til å spekulere på om jeg har hatt covid på et tidspunkt. Eller blir det feil å tenke slik?

Jepp
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696046 20/01/2022 13:40
gare Offline
More than words
More than words
Dose 1(hva det nå var jeg fikk): Kjente ingenting
Dose 2(hva det nå enn var): Kjente ingenting
Dose 3(Pfizer): i går, litt øm i armen, kom på at jeg hadde vaksinert meg tidligere på dagen i velodromen og kjørte ikke full spiker

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2696047 20/01/2022 13:49
I
ijustpop Offline
Entusiast
Entusiast
I
Flere i lignende situasjon?

Har to barn i samme barnehage - ulik avdeling.
I avdelingen til eldstemann testet en ansatt og et barn testet positivt i løpet av helgen.

Ingen ny tilfeller mandag og tirsdag. Ett nytt barn testet positivt onsdag morgen.

Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. Jeg kan betale 1000 i uka for å holde barna i barnehagen jeg - men dette kan jo være avgjørende utgifter for andre.

Det er ikke noe krav (kun oppfordring fra BHG om å teste mer enn en gang) om at vi tester barna hver morgen, men alle gjør det, og vi tester også yngstemann av hensyn til de ansatte og barna på hans avdeling.

Dette kan jo pågå lenge?
Om vi ikke får beskjed om noen flere positive tilfeller innen mandag så kan vi nok teste litt sjeldnere, men egentlig så har jeg håpt på to streker på hurtigtesten de siste dagene. Bli ferdig med.

Redigert av ijustpop; 20/01/2022 13:50.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ijustpop] #2696049 20/01/2022 13:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: ijustpop

Vi har kjørt hurtigtest på begge barna hver morgen siden utbruddet startet. Full hyling og barna må holdes. De blir traumatiserte. I tillegg bruker vi jo 1000kr i uka på hurtigtester. .

Dere får med andre ord ikke gratis tester av kommunen?

- Robert Green Ingersoll
Side 27 av 31 1 2 25 26 27 28 29 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå