Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 26 av 31 1 2 24 25 26 27 28 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695094 13/01/2022 08:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Alpers

Da hadde du ikke vært journalist særlig lenge. Det svaret de avgir er nettopp det - det svaret de avgir. Om de svarer på noe helt annet enn det du spør om, og det bare kommer svada, er det like fullt et svar.

Nei. Når man svarer på noe annet enn det man blir spurt om, svarer man ikke på spørsmålet. Hvis du spør meg om hva jeg tenker om krisen i Ukraian og jeg svarer "Jeg hadde egg til frokost" så er ikke dette et svar.

Og ja. Det går fint an å gjenta spørsmålet selv om man er journalist. Så får man feigheten frem i lyset.
https://www.nrk.no/norge/siv-jensen-nekter-a-svare-pa-innvandringssporsmal-ni-ganger-1.12590277
https://www.youtube.com/watch?v=9qCmBbHp7Nk

Hadde flere gjort dette, hadde politikerne etter hvert forstått at de ikke kan vri seg unna spørsmålene. Dessverre har de blitt vant til det fordi journalistene gir dem muligheten.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695098 13/01/2022 09:02
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Når man uttaler seg offentlig, mener jeg at man har et ytringsansvar - og jeg mener at man MÅ forvente at det blir stilt krav til at påstander underbygges og at det stilles oppklarende spørsmål.

Det høres litt boomer aktig ut. Dette er jo bare et sludder og vås underforum, og ingen har tro på at nyordet ytringsansvar tillegger noe som helst ansvar for at uformelle diskusjoner skal måtte å forholde seg til en random person sin oppfatning av hva uformelle diskusjoner skal inneholde. Selvfølgelig vil jo folk som ikke klarer fange tonen og formen i foraet de er på risikere å få mange konfrontasjoner på måten de oppfører seg på.

Sånn er det bare, og man skal være ganske fullstappet av hybris om man tror at ens stadige "gnål" får folk til å endre personlighet og væremåte. Man kan gjerne tro det, men da er det like lov å tro at det er helt motsatt. Vi har alle hatt en eller annen sånn i klassen eller på en eller annen arbeidsplass og lært oss at det er best å bare ikke ikke inkludere personen. Det er ikke like lett på et internettforum. Blokkering fungerer bare sånn halvbra, så masekråkene får uforholdsmessig mye makt. Som vi ser av kommentarfeltene ca overalt. Uten at det betyr at å ta til motmæle mot masekråkene har noe beviselig nytte.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695099 13/01/2022 09:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Da hadde du ikke vært journalist særlig lenge. Det svaret de avgir er nettopp det - det svaret de avgir. Om de svarer på noe helt annet enn det du spør om, og det bare kommer svada, er det like fullt et svar.

Nei. Når man svarer på noe annet enn det man blir spurt om, svarer man ikke på spørsmålet. Hvis du spør meg om hva jeg tenker om krisen i Ukraian og jeg svarer "Jeg hadde egg til frokost" så er ikke dette et svar.

Og ja. Det går fint an å gjenta spørsmålet selv om man er journalist. Så får man feigheten frem i lyset.
https://www.nrk.no/norge/siv-jensen-nekter-a-svare-pa-innvandringssporsmal-ni-ganger-1.12590277
https://www.youtube.com/watch?v=9qCmBbHp7Nk

Hadde flere gjort dette, hadde politikerne etter hvert forstått at de ikke kan vri seg unna spørsmålene. Dessverre har de blitt vant til det fordi journalistene gir dem muligheten.

Det med egg: Det er ikke et godt svar, men det er like fullt et svar. Om noen svarer helt feil på en tentamensoppgave på ungdomsskolen, kommer da læreren og sier «dette er ikke et svar»?

Politikere velger forøvrig ofte helt bevisst hvem de vil snakke med og hvorfor. Jeg kan love deg at om du hadde brukt samme teknikk som journalist som du gjør her inne, hadde tilgangen til intervjuobjekter blitt svært begrenset.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695100 13/01/2022 09:09
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tagelli

Da må dagens utvalg av politikere og embedtsfolk gjøre deg helt utrolig trist?

Korrekt. Hadde jeg vært journalist hadd jeg repetert spørsmålet og så gått over til å spørre HVORFOR de ikke svarer når man ikke kommer noen vei.

Ja, da hadde du ikke blitt gammel i faget. Et av de viktigste verktøyene journalister har, er tilgang. Tilgang til politikere, forvaltning, fagpersoner etc. Oppfører du deg på en måte de finner lite fordelaktig, får du merke pressesekretærenes vrede og de gjør alt de kan for at akkurat du ikke får tilgang til å stille spørsmål. Eller de slutter bare å ta telefonen eller svare på meldinger.

Det er jo selvfølgelig et stort demokratisk problem, men det er ikke lett å se hvordan det skal bedre seg uten at politikerne selv lager regler og lover for det. Og det er ikke så veldig sannsynlig å tenke at rikspolitikere er særlig motiverte til å innføre nye regler som gjør ting vanskeligere for seg.

McNamaras gamle metode "Svar aldri på hva du blir spurt om, svar på det du skulle ønske du ble spurt om" er helt naturlig overlevelsesmekansime. Hvem søren har lyst til å sitte på direkten og bli med på felle eller rundtur som en journalist har sittet og pønsket ut i fred og fordraglighet. Det har ikke noe med sannheten å gjøre, det har alt med vinkling og hvordan ting oppfattes å gjøre. Noe som er mye viktigere i det store bildet enn sannhet. Man kan mislike det eller ikke, men sånn er det når du din eksistens er berettiget av opinionen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695102 13/01/2022 09:18
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Akkurat som du også unngår det spørsmålet.

Det er fremdeles interessant å forstå denne motivasjonen for å unngå å svare på et ja-/nei-spørsmål du vet svaret på. Jeg klarer ikke å forstå hva det skal være.

Det er nok her du må se litt større på det. Det er flere grunner til at jeg ikke svarer på spørsmålet.

1. Jeg liker ikke måten du stiller spørsmålet på. Det virker ikke som du er oppriktig. Det kan godt hende du er det, men da må du jobbe litt mer med innledning og form.

2. Jeg synes det er underholdende å se du holde på. Litt på samme måte som pute-tv er underholdende.

3. Jeg har absolutt ingen forpliktelse overfor deg. Hverken å svare deg eller opptre slik du ønsker i debatter.

4. Som jeg sa, oppfattet jeg spørsmålet er irrelevant, siden vi ikke har langtidsstudier av akkurat dette arvestoffets påvirkning på kroppen. Da synes jeg det riktige er at du heller kommer med et motargument som adresserer dette fremfor å mase om noen annet som du fint kan finne ut av selv og poste svaret på.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695104 13/01/2022 09:30
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev

Da må dagens utvalg av politikere og embedtsfolk gjøre deg helt utrolig trist?

Korrekt. Hadde jeg vært journalist hadd jeg repetert spørsmålet og så gått over til å spørre HVORFOR de ikke svarer når man ikke kommer noen vei.

Ja, da hadde du ikke blitt gammel i faget. Et av de viktigste verktøyene journalister har, er tilgang. Tilgang til politikere, forvaltning, fagpersoner etc. Oppfører du deg på en måte de finner lite fordelaktig, får du merke pressesekretærenes vrede og de gjør alt de kan for at akkurat du ikke får tilgang til å stille spørsmål. Eller de slutter bare å ta telefonen eller svare på meldinger.

Det er jo selvfølgelig et stort demokratisk problem, men det er ikke lett å se hvordan det skal bedre seg uten at politikerne selv lager regler og lover for det. Og det er ikke så veldig sannsynlig å tenke at rikspolitikere er særlig motiverte til å innføre nye regler som gjør ting vanskeligere for seg.

McNamaras gamle metode "Svar aldri på hva du blir spurt om, svar på det du skulle ønske du ble spurt om" er helt naturlig overlevelsesmekansime. Hvem søren har lyst til å sitte på direkten og bli med på felle eller rundtur som en journalist har sittet og pønsket ut i fred og fordraglighet. Det har ikke noe med sannheten å gjøre, det har alt med vinkling og hvordan ting oppfattes å gjøre. Noe som er mye viktigere i det store bildet enn sannhet. Man kan mislike det eller ikke, men sånn er det når du din eksistens er berettiget av opinionen.

Men, på et eller annet nivå må vel selv en politiker, eller dens pressesekretær, se at nok er nok. Svarer jeg ikke mer konkret på sp.målene nå så taper jeg både tillit og troverdighet.
Synes jeg har sett det hos i alle fall en minister i en en annen elektrifisert debatt om dagen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695108 13/01/2022 09:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det med egg: Det er ikke et godt svar, men det er like fullt et svar.

Nei. Da operer du med en annen definisjon av ordet "svar" er enn hva normen er. Det å ytre noen tilfeldige ord etter at et spørsmål er stilt er ikke ensbetydende med at man svarte på spørsmålet.

Journalisten her mener feks at Siv Jensen ikke svarer på spørsmålet og der tror jeg de som er uenige, inkludert deg, er i mindretall.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695109 13/01/2022 09:43
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei. Da operer du med en annen definisjon av ordet "svar" er enn hva normen er. Det å ytre noen tilfeldige ord etter at et spørsmål er stilt er ikke ensbetydende med at man svarte på spørsmålet.

Journalisten her mener feks at Siv Jensen ikke svarer på spørsmålet og der tror jeg de som er uenige, inkludert deg, er i mindretall.

Har jeg sagt jeg er uenig i det?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695110 13/01/2022 09:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Akkurat som du også unngår det spørsmålet.

Det er fremdeles interessant å forstå denne motivasjonen for å unngå å svare på et ja-/nei-spørsmål du vet svaret på. Jeg klarer ikke å forstå hva det skal være.

Det er nok her du må se litt større på det. Det er flere grunner til at jeg ikke svarer på spørsmålet.

1. Jeg liker ikke måten du stiller spørsmålet på. Det virker ikke som du er oppriktig. Det kan godt hende du er det, men da må du jobbe litt mer med innledning og form.

2. Jeg synes det er underholdende å se du holde på. Litt på samme måte som pute-tv er underholdende.

3. Jeg har absolutt ingen forpliktelse overfor deg. Hverken å svare deg eller opptre slik du ønsker i debatter.

4. Som jeg sa, oppfattet jeg spørsmålet er irrelevant, siden vi ikke har langtidsstudier av akkurat dette arvestoffets påvirkning på kroppen. Da synes jeg det riktige er at du heller kommer med et motargument som adresserer dette fremfor å mase om noen annet som du fint kan finne ut av selv og poste svaret på.

Dette er spektakulært dårlige grunner til å ikke svare, synes jeg. Jeg klarer ikke å se dette annereldes enn at du egentlig ikke vil ha en samtale om disse langtidseffektene TIL TROSS for at det var du som bragte det på banen.

Hva mener du de negative konsekvensene av å skrive "nei", ville vært?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695112 13/01/2022 09:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Har jeg sagt jeg er uenig i det?

Ja. Du mener Siv Jensen svarer på spørsmålet - jfr hva du legger i begrepet "svare". Journalisten mener at hun nekter å svare på spørsmålet.

Ergo er dere uenige.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695115 13/01/2022 09:46
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor er det jeg har skrevet at Siv Jensen svarer på spørsmålet?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695119 13/01/2022 09:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvor er det jeg har skrevet at Siv Jensen svarer på spørsmålet?

Det følger av din definisjon av å svare. Dersom eksemplet mitt med egg til frokost i følge deg, er et svar, så følger det at også det Siv Jensen sier etter at spørsmålet er stilt, et svar.

Hvis det ikke stemmer, må du nesten redegjøre for hvorfor det ene er et svar, men ikke det andre.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695120 13/01/2022 09:50
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nei. Da operer du med en annen definisjon av ordet "svar" er enn hva normen er.

Hvor finner en definisjonen på svar?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695123 13/01/2022 09:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her feks.
https://naob.no/ordbok/svare_2

Men her er faktisk din tolkning innenfor definisjonen. Men normen mener jeg avviker fra denne.

Mener du at Siv Jensen svarer på spørsmålet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695124 13/01/2022 09:54
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hva mener du de negative konsekvensene av å skrive "nei", ville vært?

Den åpenbare negative konsekvensen er jo risikoen for at du ville fått et feilaktig inntrykk av at du har fått tildelt en rolle som ordstyrer.

Synes du det er kjekt å svare på sånne spørsmål? Skal vi prøve?

Er det godt dokumentert hva arvestoffet i Pfeizer og Moderina-vaksinene har av langtidsvirkninger i kroppen?

1) Ja
2) Nei

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695125 13/01/2022 09:55
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Dette er spektakulært dårlige grunner til å ikke svare, synes jeg.

Hva? Jeg synes det er kjempe gode grunner. Jaja folk er forskjellige.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695126 13/01/2022 09:57
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her feks.
https://naob.no/ordbok/svare_2

Men her er faktisk din tolkning innenfor definisjonen. Men normen mener jeg avviker fra denne.

Mener du at Siv Jensen svarer på spørsmålet?

Ja. Men det er et ganske ræva svar.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695127 13/01/2022 09:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er det godt dokumentert hva arvestoffet i Pfeizer og Moderina-vaksinene har av langtidsvirkninger i kroppen?

1) Ja
2) Nei

Det svarer jeg gjerne på, men da behøver jeg å forstå hva du mener er en "langtidsvirkning" og hva kriteriene for "godt dokumentert" er.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695130 13/01/2022 10:00
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men journalisten som skriver som saken er av den oppfatning at hun IKKE svarer. Med andre ord er du uenig med ham.

Jeg vil anta at de fleste er enig med journalisten uten at jeg vet det. Men hvis det er tilfelle, avviker din forståelse av hva det innebærer å svare på et spørsmål fra normen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695131 13/01/2022 10:05
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Listen over konspihuer og idioter blir bare større og større. Nå innebefatter den snart hele redaksjonen i Aftenposten og tom med forgreninger inn på toppnivå i FHI.
Mon tro når de også må " suck it up" ?

Rollnes summerer det hele opp i linken under.

https://www.facebook.com/560205498/posts/10159461073055499/?sfnsn=mo

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695133 13/01/2022 10:06
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Men journalisten som skriver som saken er av den oppfatning at hun IKKE svarer. Med andre ord er du uenig med ham.

Jeg vil anta at de fleste er enig med journalisten uten at jeg vet det. Men hvis det er tilfelle, avviker din forståelse av hva det innebærer å svare på et spørsmål fra normen.

Hva vet du om hva journalisten tenker?

Hva vet du om at jeg er uenig med journalisten?

Hva er normen for ordet «svar»?

Hvem har satt denne normen?

Hvordan kan du identifisere normen uten å være subjektiv for din egen oppfattelse?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695136 13/01/2022 10:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Her må vi ta et spørsmål av gangen og så konkludere på hvert enkelt før man går videre. Det er umulig å ha en samtale når du bruker gish gallop-taktikker. Jeg skal svare på alle, men må ta ett om gangen.

Jeg vet ingen ting om hva journalisten tenker. Jeg forholder meg til hva journalisten skriver.

Er du enig i at journalisten skriver at Siv Jensen nekter å svare på spørsmålet?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695141 13/01/2022 10:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Her må vi ta et spørsmål av gangen og så konkludere på hvert enkelt før man går videre. Det er umulig å ha en samtale når du bruker gish gallop-taktikker. Jeg skal svare på alle, men må ta ett om gangen.

Jeg vet ingen ting om hva journalisten tenker. Jeg forholder meg til hva journalisten skriver.

Er du enig i at journalisten skriver at Siv Jensen nekter å svare på spørsmålet?

Kan du ikke bare svare på det jeg spør om i stedet for å stille et nytt spørsmål? Slik du selv ønsker?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695142 13/01/2022 10:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Kan du ikke bare svare på det jeg spør om i stedet for å stille et nytt spørsmål? Slik du selv ønsker?

Jeg har SAGT at jeg skal svare på alle spørsmålene, men at jeg vil ta ett tema av gangen, konkludere på det og så gå videre til neste.

Jeg benytter meg ikke av gish-gallop-teknikker selv og det bør ikke du gjøre heller. Det er heller ikke god debatt-kutyme.

Jeg har svart på det første spørsmålet. Var du fornøyd med svaret?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695144 13/01/2022 10:32
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg aner ikke hva gish-gallp er, men det er nå så.

Det er bred enighet her på forumet at din debatt-kutyme ikke er god debatt-kutyme, så jeg vet ikke helt hvilken jeg skal forholde meg til, min eller din.

Man la oss forenkle da. Hva er normen for «svar»?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695146 13/01/2022 10:37
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Er ikke dette i ferd med å spore litt av?

'...once more, and more intensity!'
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695147 13/01/2022 10:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er bred enighet her på forumet at din debatt-kutyme ikke er god debatt-kutyme, så jeg vet ikke helt hvilken jeg skal forholde meg til, min eller din.

Gish gallop: https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Jeg tror ikke du har nok datapunkter til å konkludere med "bred enighet". Hvis du antar at flertallet, de som ikke sier noe, er enig med deg, er det en tankefeil.

Dette er som tidligere antydet bare en antakelse. Men jeg mener at et svar er en respons på et spørsmål som fyller det kunnskapshullet spørsmålet representerer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Juffe] #2695149 13/01/2022 10:41
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Juffe
Er ikke dette i ferd med å spore litt av?

Tja, litt som en samtale på den delen av festen som pågår på kjøkkenet. Det kommer og går folk og meninger i løpet av kvelden.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695150 13/01/2022 10:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg skal ikke ta stilling til debattform.

Men jeg synes GeirK fortjener honnør for å være en motstemme mot de utbredte misforståelsene, mytene og desinformasjonen som aktivt fremelskes i sosiale medier om alle tidens stridsspørsmål, om det så er vaksinasjon, klima, kjønn eller annet. Også her på forumet.

Desinformasjon, konspirasjonsteorier og oppkonstruerte konflikter opplever jeg i det store som en større trussel mot den offentlige debatten i dag enn skarpe retoriske grep.

Om man kan være en motstemme uten å bruke aggressive retoriske virkemidler som i seg selv utløser avvisning, er man gjerne i mål.

For øvrig: Jeg synes det blir for enkelt dersom det er slik at redaksjonen og moderator anser at man skal kunne si hva som helst om hva som helst og samtidig avfeie motstemmer, selv her på snikksnakk. Men jeg har all grunn til å anta at det ikke er tilfellet, og at det er aggressive retoriske virkemidler man reagerer mot.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695152 13/01/2022 10:44
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Gish gallop: https://en.wikipedia.org/wiki/Gish_gallop

Jeg tror ikke du har nok datapunkter til å konkludere med "bred enighet". Hvis du antar at flertallet, de som ikke sier noe, er enig med deg, er det en tankefeil.

Dette er som tidligere antydet bare en antakelse. Men jeg mener at et svar er en respons på et spørsmål som fyller det kunnskapshullet spørsmålet representerer.

Det er en flott definisjon, men det er jo der vi er uenige - og trolig kommer til å forbli det. Jeg forventer hvertfall ikke at alle svar skal fylle et kunnskapshull, og ofte lever jeg godt med at det er vanskelig å svare veldig konkret på et spørsmål.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 26 av 31 1 2 24 25 26 27 28 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå