Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 25 av 31 1 2 23 24 25 26 27 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2694982 12/01/2022 13:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

https://www.nature.com/articles/s41598-021-83853-2

Dette er en rapport fra tidlig i pandemien som tar for seg problemet med ekponesiell vekst som GeirK snakker om og hvordan den vil påvikre intensivkapasiteten i et sykehus, et område eller et land (ekstrapolert). Dette er forholdvis enkel mattematikk. Hvor mange av folkene på FB, Insta eller hva som helst sosialt platform, og inkluder gjerne vanlige allmenpraktiserende leger eller spesialister, vil være i stand til å lage en slik rapport selv? (De fleste vil ikke en gang skjønne hva rapporten skriver om.)

Jeg tror vi kan være enige i at det ikke kommer til å dukke opp en sykkelmontør eller elektromontør som kommer til å presentere oss for en relevant bedre beregningsmetode for forutse presset på IC-avdelinger i forbindelse med COVID-19. Rapporten er for øvrig også ett av mange eksempler på nyttenkning som har dukket opp i kjølevannet av pandemien. Nytenkning som kanskje kom opp i hodet av én fagperson, men så å si alltid utvikles av en gruppe eller stabb.

Fra kommenater herinne, også fra rapporten, får jeg inntrykk av at 'intensivplasser / dødsfall' blir sett på som metode for å måle hvor bra eller effektiv et land har klart seg så langt i pandemien. Sammenligne oss med OECD ble nevnt også.

https://www.vg.no/spesial/corona/verden/?utm_source=coronav-new-front&utm_content=world

Dette er VG's coronadashborad. Der er det lett å få oversikt over død/100k for alle land. Tallene er nok ikke troverdige for alle land, men jeg håper at alle er enige i at de er gode nok for å kunne sammenligne OECD-land

Hvordan har Norge så langt klart seg sammenlignet med andre OECD-land som hadde vesentlig flere intesivplasser før pandemien, og hvordan eller i hvilken grad har dette 'overskuddet'av intensivplasser, sammenlignet med Norge ført til vesentlig mindre strenge tiltakk i disse land?

Ser at det er på tide å hente frem denne for å se om det kanskje kommer et svar på spørsmålet nå.

Hvordan har Norge så langt klart seg sammenlignet med andre OECD-land som hadde vesentlig flere intesivplasser før pandemien, og hvordan eller i hvilken grad har dette 'overskuddet'av intensivplasser, sammenlignet med Norge ført til vesentlig mindre strenge tiltakk i disse land?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694993 12/01/2022 14:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Sitat: Alpers

Høres slitsomt ut. Hvordan synes du jobben går med å få alle til å debattere på dine premisser?

Spørsmålet ditt har et ugyldig premiss.

Dette er ikke MINE premisser. Dette er helt normal kutyme i en intellektuelt ærlig debatt og er FORUTSETNING for at man skal kunne lære noe av hverandre. Om jeg klager på at noen sitter og raper høyt ved bordet under middagen så har det ingen ting med MINE premisser å gjøre.

Det betinger i så fall at et er enighet om hvordan debatten skal foregå, at det er en felles forståelse av normal kutyme samt at alle mener at forutsetningene for debatten er å kunne lære noe av hverandre. Du stiller andre krav enn de fleste her inne - fordi du har en tanke om hvordan debatten skal foregå. Der er ikke alle enige.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2694994 12/01/2022 14:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det betinger i så fall at et er enighet om hvordan debatten skal foregå, at det er en felles forståelse av normal kutyme samt at alle mener at forutsetningene for debatten er å kunne lære noe av hverandre. Du stiller andre krav enn de fleste her inne - fordi du har en tanke om hvordan debatten skal foregå. Der er ikke alle enige.

Jeg kan ikke forstå hva hensikten med en debatt skal være dersom man ikke ønsker å lære noe av den. Der er jeg åpen for forslag til alternativ motivasjon!

Synes du det er en grei regel at når man blir stilt et relevant og oppklarende spørsmål i en debatt, så svarer man på spørsmålet dersom man vet svaret?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694996 12/01/2022 14:40
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Synes du det er en grei regel at når man blir stilt et relevant og oppklarende spørsmål i en debatt, så svarer man på spørsmålet dersom man vet svaret?

Joa, men det er litt sånn hvis man skal overdrive:

For tredje gang. Du veier 100 kg og er 170 høy. Du har BMI som heter alvorlig fedme. Du er altså feit! Kan du svare på dette enkle spørsmålet:
Er du feit???
1) Ja
2) Nei

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694999 12/01/2022 14:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Jeg kan ikke forstå hva hensikten med en debatt skal være dersom man ikke ønsker å lære noe av den. Der er jeg åpen for input!

Jag som trodde att du var med i antivax och klima debatter och sikkert andra för att få folk att ändra uppfattning i en mycket större grad än att du er där för att lära? Har du lärt dig mycket genom åren genom att debattera antivaksare? Fra antivaksarna alltså.

Tror också att många skriver på internett utan att ha huvudmål om att lära sig ting.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695013 12/01/2022 15:55
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg kan ikke forstå hva hensikten med en debatt skal være dersom man ikke ønsker å lære noe av den. Der er jeg åpen for forslag til alternativ motivasjon!

Samtale, underholdning, noen ganger er det gøy å bare være uenig, jeg diskuterer masse med nære og fjerne uten at jeg gjør det for å lære noe. Din motivasjon er ikke den samme som andres.

Jeg for min del synes det er helt greit om noen ikke svarer i en debatt som dette. Jeg sitter ikke rundt et middagsbord og avkrever svar til jeg får det, om samtalen ellers forløper fint. Om du i tillegg selv sitter på det du mener er det eneste korrekte svaret på spørsmålet du selv gjentar for andre, blir det for meg meningsløst å gjenta seg selv.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2695014 12/01/2022 16:07
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg tror de fleste ønsker å lære eller forstå andres synspunkter.

Men tror mange har et annet syn enn deg på hvordan diskusjonen/samtalen skal gå for å komme dit.

Det synes jeg det er mange gode eksempler på her inne. Det stopper ofte opp etter litt kjekling og så er man tilbake til diskusjonen om hvordan en diskusjon skal gjøres. Hvor mye man må ha forsket på emnet for å kunne uttale seg osv

Og før du spør: Nei jeg kommer ikke til å bruke noe tid på å finne et eksempel for deg.

Redigert av Stupfull; 12/01/2022 16:08.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695021 12/01/2022 17:07
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja. Jeg her lært mye gjennom disse debattene fordi a) det er flere som diskuterer på «min» side. Jeg må vider b) sette meg inn i ting for å debunke tullet og c) de som bare leser debatten, lærer forhåpentligvis noe.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695022 12/01/2022 17:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg for min del synes det er helt greit om noen ikke svarer i en debatt som dette. Jeg sitter ikke rundt et middagsbord og avkrever svar til jeg får det, om samtalen ellers forløper fint. Om du i tillegg selv sitter på det du mener er det eneste korrekte svaret på spørsmålet du selv gjentar for andre, blir det for meg meningsløst å gjenta seg selv.

Hvis du blir stilt et spørsmål relevant til noe du sier i en sånn diskusjon og du vet svaret, hva er da en typisk motivasjon for deg å IKKE svare?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695023 12/01/2022 17:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tagelli

For tredje gang. Du veier 100 kg og er 170 høy. Du har BMI som heter alvorlig fedme. Du er altså feit! Kan du svare på dette enkle spørsmålet:
Er du feit???
1) Ja
2) Nei

Var din reaksjon på spørsmålet jeg stilte sammenlignbart med hva en overvektig person ville følt i eksempler ditt, tror du?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695025 12/01/2022 17:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja. Jeg her lært mye gjennom disse debattene fordi a) det er flere som diskuterer på «min» side. Jeg må vider b) sette meg inn i ting for å debunke tullet og c) de som bare leser debatten, lærer forhåpentligvis noe.

Alltså ikke noe fra antivaksarna som var det jag spurte om?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695026 12/01/2022 17:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. Siden de nekter å svare på spørsmål, har jeg foreløpig ikke lært noe vaksinerelatert. Men har lært mye om hvor mye feilinformasjon som finnes og hvor dårlig kritisk sans mange har.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695031 12/01/2022 18:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nei. Siden de nekter å svare på spørsmål, har jeg foreløpig ikke lært noe vaksinerelatert

Haha, bombe.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695033 12/01/2022 18:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei. Siden de nekter å svare på spørsmål, har jeg foreløpig ikke lært noe vaksinerelatert. Men har lært mye om hvor mye feilinformasjon som finnes og hvor dårlig kritisk sans mange har.

Som jag trodde. Då tror jag ikke du er så naiv att du stiller en massa spörsmål till folk i debatter för att du vill lära, som du skrev att du gjorde, utan för att försöka vinna debatten/övertyga dem.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695037 12/01/2022 19:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Som jag trodde. Då tror jag ikke du er så naiv att du stiller en massa spörsmål till folk i debatter för att du vill lära, som du skrev att du gjorde, utan för att försöka vinna debatten/övertyga dem.

Nei. Jeg vil at sannheten skal vinne debatten uavhengig av hvem som representerer den.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695040 12/01/2022 19:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nja, kan ikke snakke for GeirK, men jeg har tre grener i familien som er antivaksere.
De begrunner med alt fra helse, religion og konspirasjon. En del av de er også generelle antivaksere, ikke bare anti-coronavaksine og har vært det i 10-15 år minst. Vi snakker om et par titall i nær slekt, og flere om jeg tar med deres svigerslekt. Vi snakker her også om dødsfall, og longcovid.
Ja, tonen har endret seg litt pga. dette. Det er en stund siden corona var oppdiktet, den realiteten har nok rukket å komme gjennom.
Det som kommer frem av veloverveide argumenter er lite, det samme om bakgrunnen er helse, religion eller konspirasjon. Interessen for å svare på enkle spørsmål som, lager kroppen formaldehyd selv? Ja eller nei? (vaksineresidu) er fraværende. Etter 10 år har jeg for lengst skjønt at interessen for å se 'objektivt' på vaksiner er like fraværende. Man debatterer ikke for å vinne.

Det man dog debatterer for er for å vise folk som kommer inn fra sidelinjen at antivaksere generelt har lite å vise til og er lite villige til å svare på enkle spørsmål, og man håper at de som kommer inn fra sidelinje ikke lar seg ukritisk påvirke av noen som skriker at vaksiner er fulle av giftstoffer (som formaldehyd) eller viser til en FB eller YT-blogg.
Og ja man kan alltid håpe at det dukker opp noen som faktisk har fundert litt mer og som man faktisk kan lære noe av. Og jeg har sagt det før og sier det igjen. TS er et sted hvor det er samlet ganske så bra med ekpertise og 'ekspertise' og et av de få norske fora hvor tross alt debattene går rimelig sivilisert for seg.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2695050 12/01/2022 19:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Man debatterer ikke for å vinne.

Det man dog debatterer for er for å vise folk som kommer inn fra sidelinjen at antivaksere generelt har lite å vise til og er lite villige til å svare på enkle spørsmål, og man håper at de som kommer inn fra sidelinje ikke lar seg ukritisk påvirke av noen som skriker at vaksiner er fulle av giftstoffer (som formaldehyd) eller viser til en FB eller YT-blogg.

Det er en viktig effekt, ja. Men jeg har tro på at man kan slippe en tro på tullover tid med små drypp av sannhet og stadige spørsmål. Det å skifte mening er en prosess som tar lang tid for de fleste mennesker, spesielt dersom meningene har en forankring i ens identitet.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695053 12/01/2022 19:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Samtale, underholdning, noen ganger er det gøy å bare være uenig, jeg diskuterer masse med nære og fjerne uten at jeg gjør det for å lære noe.

Det er også en stor forskjell på en privat samtale som skjer der og da og en offentlig samtale som ligger tilgjengelig slik til at alle kan lese den i ettertid.

Når man uttaler seg offentlig, mener jeg at man har et ytringsansvar - og jeg mener at man MÅ forvente at det blir stilt krav til at påstander underbygges og at det stilles oppklarende spørsmål. Dersom en ikke er beredt til å ta dette ytringsansvaret, mener jeg at man ikke har noe i det offentlige rom å gjøre. Da kan en heller skravle uforpliktende med kompisene sine.

Jeg vil ikke ha et samfunn der tull og tøys som det ikke finnes bevis for, blir stående uimotsagt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695056 12/01/2022 19:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Når man uttaler seg offentlig, mener jeg at man har et ytringsansvar - og jeg mener at man MÅ forvente at det blir stilt krav til at påstander underbygges og at det stilles oppklarende spørsmål. Dersom en ikke er beredt til å ta dette ytringsansvaret, mener jeg at man ikke har noe i det offentlige rom å gjøre. Da kan en heller skravle uforpliktende med kompisene sine.

Tycker det där var en rätt ekstrem förståelse av det offentliga rom med tanke på forum och facebook och liknande.

Har en del gånger lurt på hur bra disse diskussionerna som du har fungerar. Har sätt en del här och några på facebook och tvivlar på att så många har blivit omvända och jag er rätt sikker på att du har fått en hel del intelliganta och rationella folk emot dig på grund av stilen. Min egen erfaring er också att det rationellt kan verka väldigt lurt att vilja ha kilder och svar men att det så gott som aldrig fungerar.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2695061 12/01/2022 20:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Samtale, underholdning, noen ganger er det gøy å bare være uenig, jeg diskuterer masse med nære og fjerne uten at jeg gjør det for å lære noe.

Jeg er enig i at å være djevelens advokat kan være gøy (og faktisk ofte mer lærerik enn å bare forsvare sine egne standpunkter), men jeg skjønner ikke hvordan du kan ha en debatt hvor folk generelt ikke vil svare på spørsmål. Nå kan det jo godt hende det er vanlig for dere at folk bare skriker ut sine meninger og tanker ved middagsbordet uten å bry seg om mottakeren eller svar på påstander og spørsmål ellers. Ikke vet jeg, men jeg har svært for å kalle det en diskusjon. Jeg vil ikke en gang kalle det for en samtale.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695062 12/01/2022 20:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
jag er rätt sikker på att du har fått en hel del intelliganta och rationella folk emot dig på grund av stilen.

Det må du bare være. Virkeligheten er upåvrirket av hva du tror.

Jeg kan ikke huske at jeg n9oen gang har fått noen mot meg andre enn folk for vitenskapsfornektersiden, men jeg skal ikke si det sikkert.

Imidlertid får jeg rett som det er henvendelser på PM og i grupper hvor disse diskusjonene blir diskutert der folk takker meg for at jeg gidder å legge ned innsatsen. Jeg har fått personlig takk fra både ansatte i FHI og Leger Uten Grenser og en relativt stor norsk organisasjon har meg som FB-administrator slik at jeg kan bekjempe utvitenhet og feilinformasjon i deres kommentarfelt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695063 12/01/2022 20:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Man debatterer ikke for å vinne.

Det er en viktig effekt, ja. Men jeg har tro på at man kan slippe en tro på tullover tid med små drypp av sannhet og stadige spørsmål. Det å skifte mening er en prosess som tar lang tid for de fleste mennesker, spesielt dersom meningene har en forankring i ens identitet.

Det tror jeg bare fungerer om det er et ønske for å finne en noenlunde 'objektiv sannhet'. Om grunnlaget er helse, religion eller konspirasjon er det behovet som regel fraværende. Derav at dødsfall og longcovid ikke har ført til endret standpunkt, og jeg anser det for ekstremt usannsynlig at jeg kan komme med bedre argumentasjon enn akkurat det, dødsfall og langvarig sykdom.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2695064 12/01/2022 20:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Med min egen reise ut av religiøs tro friskt i minne kombinert med erfaringene fra profilerte ateister som har vært gjennom den samme dekonstruksjonen av tro, her gitt meg håp om at det er mulig hos enkelte.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695068 12/01/2022 21:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
jag er rätt sikker på att du har fått en hel del intelliganta och rationella folk emot dig på grund av stilen.

Det må du bare være. Virkeligheten er upåvrirket av hva du tror.

Jeg kan ikke huske at jeg n9oen gang har fått noen mot meg andre enn folk for vitenskapsfornektersiden, men jeg skal ikke si det sikkert.

Det husker däremot jag. Er väl inte helt sikkert att du har alla administratörer på forumet helt på din side heller.

Imidlertid får jeg rett som det er henvendelser på PM og i grupper hvor disse diskusjonene blir diskutert der folk takker meg for at jeg gidder å legge ned innsatsen. Jeg har fått personlig takk fra både ansatte i FHI og Leger Uten Grenser og en relativt stor norsk organisasjon har meg som FB-administrator slik at jeg kan bekjempe utvitenhet og feilinformasjon i deres kommentarfelt.

Så bra. Det kanske fungerar ibland för dig. Du kanske slitet ut alla så att ingen gidder komma dit.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2695069 12/01/2022 21:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

men jeg skjønner ikke hvordan du kan ha en debatt hvor folk generelt ikke vil svare på spørsmål. Nå kan det jo godt hende det er vanlig for dere at folk bare skriker ut sine meninger og tanker ved middagsbordet uten å bry seg om mottakeren eller svar på påstander og spørsmål ellers. Ikke vet jeg, men jeg har svært for å kalle det en diskusjon. Jeg vil ikke en gang kalle det for en samtale.

Tycker att det er noe som sker i alla diskussioner helt enkelt för att man har lite forskjellig ståpunkter och argumenterar för dem. Skulle si att det er väldigt vanligt att man stiller ett spörsmål som borde vara enkelt att svara kort och konsist på men eftersom svaret då går emot i alla fall lite av det man argumenterar på så svarar man på noe annat.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695074 12/01/2022 22:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det husker däremot jag. Er väl inte helt sikkert att du har alla administratörer på forumet helt på din side heller.

Nå tenkte jeg bare på FB - og det var feil. Ja. Hvis vi tar med her inne, så har du rett. Noe av den kritikken har vært rasjonell, men ikke alt, synes jeg.

Feks når jeg får kjeft av en forumbruker for å ha misforstått hva han mente og unnskylder meg med at jeg misforstod fordi han uttrykte seg upresist, og Alpers mener at jeg ikke kan kreve at folk uttrykker seg presist. Da kritiserer Alpers de følelsene han får når han leser det jeg skriver og ikke det jeg faktisk skriver.

Så bra. Det kanske fungerar ibland för dig. Du kanske slitet ut alla så att ingen gidder komma dit.

Det kan godt hende. Dersom folk synes at konsekvensene av å bæsje i vårt felles kunnskapsbasseng er at det er slitsomt, så kan en jo håpe at de gjør mindre av det. Uøsnket adferd opphører ikke før konsekvensene av å utføre den blir så ubehagelige at den velges bort.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2695075 12/01/2022 22:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skulle si att det er väldigt vanligt att man stiller ett spörsmål som borde vara enkelt att svara kort och konsist på men eftersom svaret då går emot i alla fall lite av det man argumenterar på så svarar man på noe annat.

Ja. Folk svarer ikke på det spørsmålet de får. De svarer på det spørsmålet de ønsker de hadde fått.

Det er skikkelig trist å se på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695081 13/01/2022 07:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Skulle si att det er väldigt vanligt att man stiller ett spörsmål som borde vara enkelt att svara kort och konsist på men eftersom svaret då går emot i alla fall lite av det man argumenterar på så svarar man på noe annat.

Ja. Folk svarer ikke på det spørsmålet de får. De svarer på det spørsmålet de ønsker de hadde fått.

Det er skikkelig trist å se på.

Da må dagens utvalg av politikere og embedtsfolk gjøre deg helt utrolig trist?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2695083 13/01/2022 07:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Korrekt. Hadde jeg vært journalist hadd jeg repetert spørsmålet og så gått over til å spørre HVORFOR de ikke svarer når man ikke kommer noen vei.

Men de svarer vel ikke på det heller.

Akkurat som du også unngår det spørsmålet.

Det er fremdeles interessant å forstå denne motivasjonen for å unngå å svare på et ja-/nei-spørsmål du vet svaret på. Jeg klarer ikke å forstå hva det skal være.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2695089 13/01/2022 08:23
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Korrekt. Hadde jeg vært journalist hadd jeg repetert spørsmålet og så gått over til å spørre HVORFOR de ikke svarer når man ikke kommer noen vei.

Da hadde du ikke vært journalist særlig lenge. Det svaret de avgir er nettopp det - det svaret de avgir. Om de svarer på noe helt annet enn det du spør om, og det bare kommer svada, er det like fullt et svar.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 25 av 31 1 2 23 24 25 26 27 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå