Hei, i avdelingen "svært små problemer", men denne vinteren har jeg syklet lengre turer på racer/cx enn tidligere. Typisk Stavanger-vær, men av og til tørt, litt kaldt (+/- null) og vind. Ofte bare veier, og litt fartsvind.
Kjøpte Oakley Jawbreaker i fjor vår, og har vært kjempefornøyd. Men nå opplever jeg små røde hevelser / "poser" på kinnene der nedre brilleramme tar i huden. Tror det som skjer kan være kombinasjon av gniss, oppsamling av tårer på det området, og kulden. De fleste i Norge tenker vel ikke på null som kulde, men på en firetimerstur er disse "posene" ganske ømme og svir en del. Det blir maks to slike turer i uken, så det går over mellom hver gang.
Er det brillene? Bør jeg ha briller uten ramme nederst? Anbefalinger? (Foretrekker da klart glass eller fotokromatisk, for syklinga skjer i mørket uansett) All-in Kristoff-style med goggles?
På mine Radar EV fulgte det med en ekstra, større nesepute. Denne flytter brillene litt lengre ut og jeg bruker den på vinteren da jeg har problemer med dugg da.
Så enkelt! Takk, må undersøkes. Ser jeg har litt "småting" i etuiet som fulgte med, ja. Har aldri hatt problem med dugg og derfor ikke tenkt på det som løsning på å få brillene litt ut fra huden.
Det er fort gjort å forfryse seg med briller i kaldt vær. Undertegnede har gjort det på begge kinn etter skigåing og sykling gjennom mange vintre. Tåler etterhvert lite før jeg blir hvit i kinnene. De siste årene har jeg variert mellom Oakley Jawbreaker og Radar. Løsningen for meg har vært å bruke sportstape som jeg klipper i passe store stykker, ca 5,6 cm lange og fester på hvert kinn under kanten på brillene. Det fungerer helt utmerket.
Jeg kjøpte noen Radar Advancer i slutten av november. De har en knapp som gjør at man flytter neseputa litt og med det glasset lenger vekk fra ansiktet. Det har en positiv effekt ift. dugg, og det betyr jo også at glasset ikke er i kontakt med ansiktet heller.
Jeg bruker som deg Jawbreaker med fotokromatisk glass. Kan ofte kjenne at det blir litt ekstra kaldt rett nedenfor brillene. Kuldekrem akkurat her og/eller i fjeset forøvrig bør hjelpe litt, kanskje?
Lite spørsmål fra siden, hvordan er Jawbreaker mtp. dugg om vinteren?
Synes de fungerer bra. Glass med luftehull hjelper bra. Men trekker jeg buff-en opp over munn og neste kommer det raskt dugg på brillene også. Da forsvinner det raskt så fort jeg drar buff-en ned igjen.
Lite spørsmål fra siden, hvordan er Jawbreaker mtp. dugg om vinteren?
Synes de fungerer bra. Glass med luftehull hjelper bra. Men trekker jeg buff-en opp over munn og neste kommer det raskt dugg på brillene også. Da forsvinner det raskt så fort jeg drar buff-en ned igjen.
Samme erfaring med Radar EV Path.
Har som deg valgt fotokromatiske glass, som er praktisk året rundt. Men akkurat som jeg i sterkt, direkte sollys kan savne enda mørkere glass, savner jeg noen ganger i den mørkeste årstiden de helt blanke glassene i billigbrillene som jeg bokstavelig talt tråkket på forrige vinter
Siden dette er dagen da jeg gjentar meg selv enda mer enn vanlig: Buff er praktisk, men både dugg og snørr har del av skylden for at jeg mer eller mindre har gått bort fra å bruke buff, balaklava eller annet hodeplagg som dekker munn og nese på de kaldeste dagene. Men viktigste grunn er at jeg gjerne bruker munnstykke for å puste inn mild vårluft i stedet for iskald vinterluft Deilig å kjenne hvordan varmen strømmer ut fra kjernen selv i strekk der intensiteten er lav.
Er heldigvis ikke plaget av hevelser på kinnene som trådstarter beskriver, men er oppmerksom på å unngå forfrysning. I verste kulda bruker jeg gjerne lette Craft Facemapped Protector (dessverre vanskelig å få tak i og kanskje ute av produksjon?) eller det tyngste våpenet 45NRTH Baklava. Begge med åpning for munn og nese. Utover praktiske hensyn, synes jeg i disse koronatider at det er befriende å ikke dekke til luftveiene når man først er ute i den frie natur Men begge, og særlig Baklava, er altfor varm for temperaturene som trådstarter nevner. Tenk nedstigninger eller andre strekk i fart når kulda biter som verst.
Redaksjonen har som kjent testet flere briller med fotokromatisk glass, se Sykkelbriller. Øyvind kan kanskje si mer. Verdt å merke seg at man ikke nødvendigvis må bruke mye penger for å få god funksjon.
Er for øvrig redd Ole-Christian er raskest opp Dødaren selv med cowboy-skibriller. Så ja, vi får hevde oss med stilpoeng
Dette har vært sagt før, men når det er så kaldt at man må bruke slalombriller, da sitter Stilpolitiet inne på rulla
Ikke vær for sikker.
Er stilpoliti nok til ikke å kjøre skiutstyr på sykkel, slik østlendinger og trøndere av en eller annen grunn insisterer på
(Okei, da, mest fordi jeg er bergenser som ikke så snø før jeg var i tenårene og aldri har hatt noe forhold til ski.)
Sykler dog tilnærmet daglig på vinterstid. Opplever ikke sykkelbriller som noe problem, selv på de aller kaldeste dagene. Dekker som nevnt av andre grunner heller ikke luftveiene, og dugg er dermed ikke et problem.
Det er altså ikke slik at man må bruke slalom- eller krossbriller, alpinhjelm, skibukser eller lignende i en viss temperatur Men om du har slikt utstyr og liker det, er det fritt fram. Om enn ikke toppen av eleganse når man sykler med bukkestyre. Har du flatt styre, er det i utgangspunktet tvil om det egentlig er en sykkel, og da kan man bruke hva som helst
Da må konklusjonen bli at brillevalg avhenger av landsdelen man kommer fra
Dette har vært sagt før, men når det er så kaldt at man må bruke slalombriller, da sitter Stilpolitiet inne på rulla
Ikke vær for sikker.
Er stilpoliti nok til ikke å kjøre skiutstyr på sykkel, slik østlendinger og trøndere av en eller annen grunn insisterer på
Er østlending i mange generasjoner bakover - bruker ikke ski- eller crossbriller til annet enn ski og helhjelm på terrengsykkelen. Bare så det er journalført hos stilpolitiet. ;-)
Det ser ikke bra ut, men slike briller, muffer og skikkelige sko med varme gjør at vintersykling er en lek. Dvs var en lek for nå sitter jeg bare inne :-P
Redigert av olechr; 12/01/202211:47.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Ser dog flere hverdagssykkelhjelmer som kmmer med visir, så man får beskyttet øynene mot regn og vind uten å måtte ta av vanlige briller og sånn. Ulempen er hvis man sykler uten skjermer der det er vått.