Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 24 av 31 1 2 22 23 24 25 26 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694882 12/01/2022 09:25
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Tagelli
Sitat: Marøder
Kroppsintegritet, det var interessant begrep! .

Tja. Det går som en grunnleggende menneskerettighet, så du kan jo lese deg litt opp.

Jeg har lovet meg selv å ligge langt unna snikksnakk, men her er vi altså ICON_SMILE

Jeg var fristet til å be Tagelli spesifisere hvor kroppsintegritet nevnes i Verdenserklæringen, Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen eller andre konvensjoner, men siden han ber oss lese oss litt opp om kroppsintegritet, grunnleggende menneskerettigheter og vaksinering:

Sitat: NIM (Norges institusjon for menneskerettigheter): Rapport om vaksinasjon og menneskerettigheter

Sammendrag

Basert på eksisterende rettspraksis fra Den europeiske menneskerettighetsdomstol (EMD) kan man legge til grunn at statene har en vid skjønnsmargin når det gjelder ivaretakelse av helse.

Helsepolitiske tiltak, inkludert preventive inngrep, baseres i utgangspunktet på avveininger hvor statene har stor frihet under konvensjonen.

Både tvangsvaksinering og de mindre inngripende tiltakene obligatorisk vaksinering eller vaksinering som vilkår for goder kan gripe inn i flere menneskerettigheter – som retten til privatliv eller religionsfrihet. Domstolen har imidlertid i saker om vaksinering hittil lagt til grunn at slike tiltak ikke har utgjort brudd på Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK), såfremt det har vært tilstrekkelig godtgjort at vaksinen ikke utgjorde en helserisiko.

Vilkåret er at vaksinasjonsplikten er hjemlet i lov, har det legitime formålet å beskytte liv og helse, og er nødvendig i et demokratisk samfunn.

Det finnes ingen eksempler på at EMD har funnet at tvangsvaksinering eller pliktig/obligatorisk vaksinering har utgjort brudd på EMKs bestemmelser. Domstolen har vært konsistent i å sette samfunnets kollektive behov og andre menneskers rett til liv og helse over retten til privatliv eller religionsfrihet.

Ingen av sakene hvor domstolen hittil har vurdert vaksinasjon, har handlet om covid-19-vaksiner.

Lovgivning fra Frankrike og Tyskland tillater i tiltagende grad obligatorisk vaksinering. Det samme gjelder flere øst-europeiske stater. I de fleste andre europeiske land er vaksinering frivillig.

Se på dette som mitt lille bidrag til å spre leseglede på snikksnakk om krevende dilemmaer, selv om det ikke gir et fasitsvar med to streker under.

Det hjelper helt sikkert også at GeirK selger alt han eier og har, eventuelt slutter helt med dikotomier.

yes ICON_SMILE

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694883 12/01/2022 09:29
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK
Man "slår ikke ned" folk med ja-/nei-spørsmål så lenge premisset er en ekte dikotomi. Det er den som mottar spørsmålet som lar seg slå ned når vedkommende vet svaret, men vegrer seg for å skrive det. Du visste svaret på ja-/nei-spørsmålet jeg stilte deg, og du var 100% kapabel til å svare på det. Men du valgte å la være.

Ja, det fordi det er en avart av at tømmerhoggeren maser om ja-nei-svar på motorsagfaglige spørsmål eller at professoren maser om ja-nei-svar på projeksjoner på artsutbredelser. Det blir ikke noe god diskusjon rundt f.eks realismen i artsutbredelse.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Alpers] #2694886 12/01/2022 09:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Alpers

Høres slitsomt ut. Hvordan synes du jobben går med å få alle til å debattere på dine premisser?

Spørsmålet ditt har et ugyldig premiss.

Dette er ikke MINE premisser. Dette er helt normal kutyme i en intellektuelt ærlig debatt og er FORUTSETNING for at man skal kunne lære noe av hverandre. Om jeg klager på at noen sitter og raper høyt ved bordet under middagen så har det ingen ting med MINE premisser å gjøre.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694887 12/01/2022 09:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Man "slår ikke ned" folk med ja-/nei-spørsmål så lenge premisset er en ekte dikotomi. Det er den som mottar spørsmålet som lar seg slå ned når vedkommende vet svaret, men vegrer seg for å skrive det. Du visste svaret på ja-/nei-spørsmålet jeg stilte deg, og du var 100% kapabel til å svare på det. Men du valgte å la være.

Ja, det fordi det er en avart av at tømmerhoggeren maser om ja-nei-svar på motorsagfaglige spørsmål eller at professoren maser om ja-nei-svar på projeksjoner på artsutbredelser. Det blir ikke noe god diskusjon rundt f.eks realismen i artsutbredelse.

Det er ikke mas å stille et ja-/nei-spørsmål. Maset oppstår når spørsmålet gjentas fordi motparten velger å ikke svare på et spørsmål han VET svaret på.

Det var du som bragte langtidseffekter inn i diskusjonen. Når jeg da spør som du har sett noen vaksiner med langtidseffekter, spør jeg for å forstå om dette er et argument som jeg må ta stilling til eller ikke. Jeg har ikke sett noen, men jeg tar ALLTID høyde for at jeg ikke vet alt. Hvis svaret ditt var "nei", kunne vi konkludert at dette ikke er relevant for problemstillingen, og diskutert andre aspekter. Hvis svaret ditt hadde vært "ja", ville jeg ha lært noe nytt og vi kunne potensielt hatt en meingsutveksling om problemsillingen med dette som premiss. Det endrer diskusjonen ganske radikalt - så jo, dette er et springende punkt, slik jeg ser det.

Jeg antar at svaret ditt var "nei". Hvis det er riktig, hva er grunnen til at du ikke valgte å skrive bare "nei" slik at vi kunne kommet oss videre i samtalen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Duck] #2694888 12/01/2022 09:49
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Duck

La oss konservativt vi snakker om 5 millioner kroner. Da kan spandere en operasjon som gir synet tilbake til 10.000 barn uland. Du kan målrette dette med svært liten grad av andre kostnader.

Men da kommer jo spørsmålet om verdier inn i bildet, for jeg vet ikke i hvilken verden det objektivt er bedre at du har formuen inntakt enn at 10.000 barn får tilbake synet.

Godt poeng. Likevel gjør jeg det ikke fordi det hadde gjort livet mitt og flere andre andre ganske miserabelt.

Kan du da svare på spørsmålet mitt om obligatorisk BCG-vaksinering var en krenkelse av kroppsintegriteten?

Jeg skulle sikkert lest tråden bedre, men kaster meg kort innpå:

- kan det tenkes at svaret på dette er prinsipielt JA (på at BCG-vaksineringen innebar en krenkelse), men at krenkelsen på sett å vis ble funnet å representere et forholdsmessig inngrep ovenfor individet etter en avveining mot andre fordeler (i et demokratisk samfunn)?
Et spørsmål jeg umiddelbart stiller meg er hvor sammenlignbar er forsøket på å etablere en parallell mellom obligatorisk BCG-vaksinering (slik forholdet var for visse aldersgrupper mellom 1947 til 1995) kontra relativt nyutviklede COVID-19 vaksiner (likevel basert på "etablert" mRNA-teknologi/kunnskap)? BCG-vaksinen ble utviklet rundt 1920, og hadde på det aktuelle tidspunktet for obligatorisk vaksinering ca. 25 år på baken. Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle. Ikke minst det siste kan være essensielt for mange vaksinemotstandere/skeptikere, eksempelvis om det skulle vise seg vaksinen skulle redusere forplantningsevnen. For orden skyld - hele familien er vaksinert.

Vaksinering med eller uten tvang er ingen krenkelse før man velger å la seg krenke. Jeg tok BCG'en endte opp med en verkebyll og har fortsatt ett arr på en størrelse med et kronestykke. Tanken på at dette skulle være en krenkelse har aldri slått meg eller noen jeg kjenner. Hadde for øvrig aldri hørt om noen som nektet å vaksinere barna sine før rundt år 2000 rundt da internett ble allment tilgjengelig.

Nå er det slik at Norge kan pålegge sine innbyggere diverse plikter feks verneplikt. Skal man droppe verneplikten fordi noen anser dette som en krenkelse?

Ellers det å sammenligne kroppslig integritet og vaksinering med overgrep/voldtekt som noen gjorde tidligere i tråden faller på sin egen urimelighet. Spørsmålet et hvor stor inngripen kan samfunnet pålegge individet vs individets følelser. Samfunnet pålegger meg å gå med klær, alle finner det absurd at jeg skal kunne gå rundt naken fordi jeg blir krenket av å dekke meg til. Det er jo også et spørsmål om hvor mye hensyn samfunnet skal ta til et individsbehov vs et annet. Hvis mine følelser og valg bare påvirker meg så er det greit, men hvis min krenkelse påvirker andre så har vel ikke mine følelser rangen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694890 12/01/2022 09:51
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle

Mener du at vi ikke har en god oversikt over bivirkninger for koronavaksinen sidem du fremholder dette som en kontrast?

Vi har kanskje god oversikt over de umiddelbare/kortsiktige bivirkningene, men mener du at vi også har fullgod oversikt over potensielle eller reelle langsiktige bivirkninger også? I så fall tar jeg gjerne i mot grunnlaget.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Duck] #2694892 12/01/2022 09:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle

Mener du at vi ikke har en god oversikt over bivirkninger for koronavaksinen sidem du fremholder dette som en kontrast?

Vi har kanskje god oversikt over de umiddelbare/kortsiktige bivirkningene, men mener du at vi også har fullgod oversikt over potensielle eller reelle langsiktige bivirkninger også? I så fall tar jeg gjerne i mot grunnlaget.

Jeg har inntrykk av vi har godt grunnlag for å si om de bivirkningene vi ser, er akutte og går over fort eller har potensiale til å bli kroniske. Men det er mulig du sitter med en annen oppfatning. Kan du nevne noen eksempel på til nå kartlagte bivirkninger som har potensiale til å plage pasienten over lang tid fremover?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Duck] #2694894 12/01/2022 09:56
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Blir ikke dette det samme som å bevise at gud ikke finnes?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2694895 12/01/2022 09:57
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Dexter

La oss konservativt vi snakker om 5 millioner kroner. Da kan spandere en operasjon som gir synet tilbake til 10.000 barn uland. Du kan målrette dette med svært liten grad av andre kostnader.

Men da kommer jo spørsmålet om verdier inn i bildet, for jeg vet ikke i hvilken verden det objektivt er bedre at du har formuen inntakt enn at 10.000 barn får tilbake synet.

Godt poeng. Likevel gjør jeg det ikke fordi det hadde gjort livet mitt og flere andre andre ganske miserabelt.

Kan du da svare på spørsmålet mitt om obligatorisk BCG-vaksinering var en krenkelse av kroppsintegriteten?

Jeg skulle sikkert lest tråden bedre, men kaster meg kort innpå:

- kan det tenkes at svaret på dette er prinsipielt JA (på at BCG-vaksineringen innebar en krenkelse), men at krenkelsen på sett å vis ble funnet å representere et forholdsmessig inngrep ovenfor individet etter en avveining mot andre fordeler (i et demokratisk samfunn)?
Et spørsmål jeg umiddelbart stiller meg er hvor sammenlignbar er forsøket på å etablere en parallell mellom obligatorisk BCG-vaksinering (slik forholdet var for visse aldersgrupper mellom 1947 til 1995) kontra relativt nyutviklede COVID-19 vaksiner (likevel basert på "etablert" mRNA-teknologi/kunnskap)? BCG-vaksinen ble utviklet rundt 1920, og hadde på det aktuelle tidspunktet for obligatorisk vaksinering ca. 25 år på baken. Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle. Ikke minst det siste kan være essensielt for mange vaksinemotstandere/skeptikere, eksempelvis om det skulle vise seg vaksinen skulle redusere forplantningsevnen. For orden skyld - hele familien er vaksinert.

Vaksinering med eller uten tvang er ingen krenkelse før man velger å la seg krenke. Jeg tok BCG'en endte opp med en verkebyll og har fortsatt ett arr på en størrelse med et kronestykke. Tanken på at dette skulle være en krenkelse har aldri slått meg eller noen jeg kjenner. Hadde for øvrig aldri hørt om noen som nektet å vaksinere barna sine før rundt år 2000 rundt da internett ble allment tilgjengelig.

Nå er det slik at Norge kan pålegge sine innbyggere diverse plikter feks verneplikt. Skal man droppe verneplikten fordi noen anser dette som en krenkelse?

Ellers det å sammenligne kroppslig integritet og vaksinering med overgrep/voldtekt som noen gjorde tidligere i tråden faller på sin egen urimelighet. Spørsmålet et hvor stor inngripen kan samfunnet pålegge individet vs individets følelser. Samfunnet pålegger meg å gå med klær, alle finner det absurd at jeg skal kunne gå rundt naken fordi jeg blir krenket av å dekke meg til. Det er jo også et spørsmål om hvor mye hensyn samfunnet skal ta til et individsbehov vs et annet. Hvis mine følelser og valg bare påvirker meg så er det greit, men hvis min krenkelse påvirker andre så har vel ikke mine følelser rangen.

Leste du posten til Sependa? Om ikke gjorde det før du postet gjør du deg nå noen andre refleksjoner, herunder om det kan/bør skilles mellom fysisk og psykisk inngrep/krenkelse og graden av forholdsmessighet?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694897 12/01/2022 10:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Når jeg da spør som du har sett noen vaksiner med langtidseffekter, spør jeg for å forstå om dette er et argument som jeg må ta stilling til eller ikke. Jeg har ikke sett noen, men jeg tar ALLTID høyde for at jeg ikke vet alt.

Som jeg tror jeg nevnte, så er det ingen andre mRNA-vaksiner med akkuratt dette DNA'et som basis som har blitt rullet ut tidligere. Det er tross alt hvilket DNA en bruker for å produsere vaksinen som bestemmer hvilke proteiner som kroppen blir instruert til å lage.

Det hadde blitt like fruktbart om jeg maste på deg om ja/nei svar for om du har oversikt over langtidseffekter av å instruere kroppen til å lage akkurat dette proteinet. Det hadde ikke brakt diskusjonen noe som helst videre eller bidratt til bedre diskusjonsklima.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694898 12/01/2022 10:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg har inntrykk av vi har godt grunnlag for å si om de bivirkningene vi ser, er akutte og går over fort eller har potensiale til å bli kroniske. Men det er mulig du sitter med en annen oppfatning. Kan du nevne noen eksempel på til nå kartlagte bivirkninger som har potensiale til å plage pasienten over lang tid fremover?

Man begynner etterhvert å få et lite innblikk i langtidseffektene av å ha vært smittet/syk i allefall

https://www.fhi.no/nyheter/2022/mer-hjerne--og-luftveisplager-etter-covid-19-enn-ellers/

You are what you eat...mmm nuts
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694899 12/01/2022 10:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Når jeg da spør som du har sett noen vaksiner med langtidseffekter, spør jeg for å forstå om dette er et argument som jeg må ta stilling til eller ikke. Jeg har ikke sett noen, men jeg tar ALLTID høyde for at jeg ikke vet alt.

Som jeg tror jeg nevnte, så er det ingen andre mRNA-vaksiner med akkuratt dette DNA'et som basis som har blitt rullet ut tidligere. Det er tross alt hvilket DNA en bruker for å produsere vaksinen som bestemmer hvilke proteiner som kroppen blir instruert til å lage.

Det hadde blitt like fruktbart om jeg maste på deg om ja/nei svar for om du har oversikt over langtidseffekter av å instruere kroppen til å lage akkurat dette proteinet. Det hadde ikke brakt diskusjonen noe som helst videre eller bidratt til bedre diskusjonsklima.

Hadde du stilt det spørsmålet, hadde jeg svart "nei". Det er TRE tastetrykk på tastaturet mitt og koster meg svært lite.

Hva er grunnen til at du ikke ville gjøre det? Det bør ikke være signifikant vanskeligere for deg å skrive "nei" enn det er for meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2694905 12/01/2022 10:30
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Verneplikten er bare noe på et papir, krenkelsen tilknyttet dette kommer når man eventuelt tvinger folk inn i militæret. Slik tvang driver vi ikke med.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694907 12/01/2022 10:44
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det er uansett et sidespor å diskutere tvangsvaksinering. Så vidt jeg kan se er det ingen i denne tråden som er for tvangsvaksinering. Det finnes ingen rasjonelle argumenter mot det faktum av uvaksinerte er overrepresentert blant innlagte, og at dette bidrar til nedstengning av vårt samfunn og forlenget dugnad. Da forsøker man med tåkelegging og sidespor som tvangsvaksinering og kroppsintegritet.

Det jeg er opptatt av, er at det skal være tilknyttet en konsekvens ved at man ikke vaksinerer seg. Er det en menneskerett at uvaksinerte skal jobbe med syke og eldre og utsette disse for forhøyet risiko? Coronapass må innføres for å beskytte de uvaksinerte mot risiko for å bli smittet. Dette for å "oppmuntre" til vaksinasjon. Det er på det nivået jeg ønsker tiltak.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694908 12/01/2022 10:46
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Verneplikten kan man unngå pga personlig overbevisning som pasifisme eller religion, eller sykdom og helseproblemer

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694910 12/01/2022 10:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: appelsin2

Verneplikten er bare noe på et papir, krenkelsen tilknyttet dette kommer når man eventuelt tvinger folk inn i militæret. Slik tvang driver vi ikke med.

Har de slutta med det? Jeg er på ingen måte pasifist, men etter obligatorisk sesjon var det ingen annen måte for meg å "slippe" førstegangstjenesten på enn å si at jeg var pasifist. Det kunne jeg selvsagt ikke gjøre, da jeg bl.a går på småvilt jakt. Nå ble det slik for min del at jeg fikk stadig utsettelse på førstegangstjenesten grunnet arbeidsgiver m.m. En major ringte meg hvert eneste år, og nærmest trua meg inn med trusler om fengsel og what not. Ikke før han pensjonerte seg, etter 5-6 år med forfølgelse, ringte en annen med ansvar for inntak. Han lurte på om jeg noen gang kom til å komme inn, noe som var vanskelig å svare på. Siden har jeg ikke hørt noe.
Jeg forsøkte også å komme meg inn i sivilforsvaret framfor førstegangstjenesten, da jeg selv føler det er mer nyttig for meg, men det var ikke aktuelt.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Hoaas] #2694912 12/01/2022 11:01
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: Hoaas

Har de slutta med det? Jeg er på ingen måte pasifist, men etter obligatorisk sesjon var det ingen annen måte for meg å "slippe" førstegangstjenesten på enn å si at jeg var pasifist. Det kunne jeg selvsagt ikke gjøre, da jeg bl.a går på småvilt jakt. Nå ble det slik for min del at jeg fikk stadig utsettelse på førstegangstjenesten grunnet arbeidsgiver m.m. En major ringte meg hvert eneste år, og nærmest trua meg inn med trusler om fengsel og what not. Ikke før han pensjonerte seg, etter 5-6 år med forfølgelse, ringte en annen med ansvar for inntak. Han lurte på om jeg noen gang kom til å komme inn, noe som var vanskelig å svare på. Siden har jeg ikke hørt noe.
Jeg forsøkte også å komme meg inn i sivilforsvaret framfor førstegangstjenesten, da jeg selv føler det er mer nyttig for meg, men det var ikke aktuelt.

Dette er et eksempel på hva? Jo på at du ikke ble tvunget inn.
Kan ikke drive med jakt og være pasifist? Har du noe eksempel på dette?
Men jo, uansett, vi setter folk i fengsel om de ikke har god grunn, det er ikke å faktisk tvinge folk inn.

Men dette er som Marøder sier et sidespor, før det motsatte er bevist foreslår jeg vi kan slå oss til ro med at det ikke er noen her som mener vi skal fange folk og stikke de i armen.

Redigert av appelsin2; 12/01/2022 11:11.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694916 12/01/2022 11:12
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Men dette er som Marøder sier et sidespor, før det motsatte er bevist er det ingen som mener vi skal fange folk og stikke de i armen.

Så hva skal da obligtorisk bety i ytterste konsekvens? Hvis du bare ikke vil ha vaksine men det er obligatorisk, så er det jo motsetninger her som ikke lar seg løse med kompromisser?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694937 12/01/2022 11:55
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Dette er et eksempel på hva? Jo på at du ikke ble tvunget inn.
Kan ikke drive med jakt og være pasifist? Har du noe eksempel på dette?
Men jo, uansett, vi setter folk i fengsel om de ikke har god grunn, det er ikke å faktisk tvinge folk inn.

Men dette er som Marøder sier et sidespor, før det motsatte er bevist foreslår jeg vi kan slå oss til ro med at det ikke er noen her som mener vi skal fange folk og stikke de i armen.

Når jeg var i forsvaret så var det en sak i Forsvarets Forum (tidsskrift for befal og vernepliktige) om en som hadde nektet verneplikt pga pasifisme, men ble nektet fritak fordi han drev med paintball på fritiden.

Ellers så har du en veldig streng tolkning av "tvang". Hvis valget står mellom alternativ 1 eller fengsel, så vil jeg si at det er tvang, i alle fall i en analog definisjon.

For øvrig enig i at tror ingen mener at man skal tvinge folk til å vaksineres. Men jeg, og sikkert flere, mener at det burde være obligatorisk med vaksine for å ferdes i samfunnet på lik linje med andre.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Hoaas] #2694938 12/01/2022 11:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg er på ingen måte pasifist, men etter obligatorisk sesjon var det ingen annen måte for meg å "slippe" førstegangstjenesten på enn å si at jeg var pasifist. Det kunne jeg selvsagt ikke gjøre, da jeg bl.a går på småvilt jakt.

Høh, det går jo fint an å nekte verneplikt uten å være pasifist.
Ingen stress med å føle seg trygg på å kunne beskytte sine nærmeste, evt. med 'vold' og allikevel mene at man ikke ønsker å bruke samme 'vold' for å 'beskytte' noen tullinger høyt oppe i regjeringen fordi de har en uenighet med noen andre tullinger høyt oppe i et annet land sin regjering.

Har de slutta med det?

Kan jo skje mye i løpet av noen år her, men:

https://forsvaretsforum.no/bare-to-domt-til-fengsel-i-fjor/118889

Så da er det presedens for å fengsle folk som nekter vaksine også.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2694942 12/01/2022 12:14
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Ellers så har du en veldig streng tolkning av "tvang". Hvis valget står mellom alternativ 1 eller fengsel, så vil jeg si at det er tvang, i alle fall i en analog definisjon.

Om folk ikke faktisk gjør det de blir forsøkt tvunget til så har de ikke blitt tvunget.
For å dra ditt eksempel lenger, om jeg skyter en pasifist som nekter å følge ordre om å bli soldat så har jeg drept personen jeg har ikke tvunget denne.
Ja det er langt over streken lenge før noen blir drept, men ordene betyr det de betyr.

Redigert av appelsin2; 12/01/2022 12:15.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694943 12/01/2022 12:14
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Alternativene som ikke innebærer fysisk tvang, f.eks å stenge noen ute fra aktiviteter i samfunnet er jo heller ikke åpenbart problemfrie. For det første har man noen grunnleggende rettigheter til skole, jobb og helsehjelp. For det andre kan man lett se for seg paraleller til forbudstiden og diverse alternative "løsninger" for å unngå restriksjoner. Det var jo langt ifra problemfritt.

Jeg tenker at når selv Karl Evang så fordelen av informasjon og henstillinger fremfor bruk av tvang og restriksjoner, så bør vi se litt mer til hva som lå i det. Det er allerede et betydelig sosialt press på å vaksinere seg og jeg synes å se at dette også befinner seg langt inn i arbeidslivet, for ganske høylytte og ureflektrete nidviser om uvaksinerte får lov til å ta veldig mye plass i de uformelle foraene.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2694947 12/01/2022 12:16
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange

Nei, det er jo ikke det samme å tvinge noen til å gjøre noe, og å tvinge noe inn i kroppen på noen. Vi aksepterer fengsling som akseptabelt kompromiss mellom individet og samfunnets interesser. Det kan godt være at vi som samfunn også vil møte sykdommer som gjør at vi godtar tvangsvaksinering ved makt. Men covid19 har ikke vært den type sykdom tror jeg.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694952 12/01/2022 12:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Nei, det er jo ikke det samme å tvinge noen til å gjøre noe, og å tvinge noe inn i kroppen på noen.

Så klart.
Det å tvinge noen til å (potensielt) drepe andre man ikke har noe personlig konflikt med og det å få et lite stikk i armen kan ikke helt sammenlignes. Det endrer forøvrig ikke noe på at vi har presedens for å fengsle folk som ikke underordner seg visse plikter.

Noe som kanskje er en bedre sammenligning er obligatorisk TB-test (Mantoux).
Nå obligatorisk for innvandrer og noen flere, tidligere (kanskje fortsatt) for en god del folk innenfor helsevesenet.

(Mantoux / Pirquet innebærer å tvinge noe inn i kroppen).

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2694956 12/01/2022 12:37
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Nå obligatorisk for innvandrer og noen flere, tidligere (kanskje fortsatt) for en god del folk innenfor helsevesenet.

Dette er noe som skjer når man frivillig går over grensen og inn i Norge? Jeg mener det er en vesens forskjell på de å kunne bevege seg fritt innenfor et land og de rettighetene du har når du går inn i et annet land. Akkurat TB-greiene har jo vært litt spesielt, siden norsk smittevernlovgiving har gjort det til et vinnerlodd for utenlandske statsborgere å komme seg til Oslo S eller Gardermoen og si de har TB. Da sier/sa loven at man hadde rett på behandling av den smittsomme sykdommen, og for TB er det et svindyrt opplegg (minnes å huske om kostnader opp mot en million pr. pasient)

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tange] #2694958 12/01/2022 12:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Dette husker jo mange av oss fra skolen også. Jeg har prøvd å huske hvordan jeg følte tenkte om det da, men husker mest at det var en slags felleskapsfølelse både i å "få slutt på den fæle sykdommen" og alt det skumle og spennende rundt selve prøvetakingen.

Det er vel kanskje noe rundt dette som mangler nå. Felleskapsfølelsen har jo betydelig mindre plass i identitetssamfunnet enn det hadde i kollektivsamfunnet fra bare noen tiår siden. I tillegg vet jo alle nå at vaksiner ikke ikke får slutt på den fæle sykdommen. Det blir bare en runddans med boostere og tiltak fram til immuniteten blir såpass god at innleggelser og konfliktene ikke lenger er gangbart mediestoff.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: bjerkseth] #2694965 12/01/2022 12:53
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: bjerkseth
Selv om dataene viser noe mindre risiko for vaksinerte enn uvaksinerte så er det relativt liten forskjell. Det er derimot en del andre faktorer som øker risikoen. Ser man på "odds-ratio, admission to ICU" så er det større sannsynlighet for en fullvaksinert person i gruppen 45-54 med BMI over 30 enn en uvaksinert i gruppen 65-74.

Det står jo at studien er preget av residual confounding, og spesielt med tanke på at uvaksinerte vs vaksinerte har forskjellig total tid i sykehus så kan man mistenke at det er en del. Tenker i retning admission og discharge rates f.eks, evt hard cutoff på underliggende sykdommer, overvekt/fedme vs vaksinasjonstilbøyelighet.

Men også interessant at man publiserer offentlig rapport med selvmotsigende konklusjoner angående ICU, virker litt lite gjennomtenkt?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694966 12/01/2022 12:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Dette er noe som skjer når man frivillig går over grensen og inn i Norge? Jeg mener det er en vesens forskjell på de å kunne bevege seg fritt innenfor et land og de rettighetene du har når du går inn i et annet land. Akkurat TB-greiene har jo vært litt spesielt, siden norsk smittevernlovgiving har gjort det til et vinnerlodd for utenlandske statsborgere å komme seg til Oslo S eller Gardermoen og si de har TB. Da sier/sa loven at man hadde rett på behandling av den smittsomme sykdommen, og for TB er det et svindyrt [(minnes å huske om kostnader opp mot en million pr. pasient)

Gjelder:

§ 3-1.Plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse
Følgende personer har plikt til å gjennomgå tuberkuloseundersøkelse:

a) Personer fra land med høy forekomst av tuberkulose, som skal oppholde seg mer enn tre måneder i riket og som ikke er unntatt fra krav om arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse, samt flyktninger og asylsøkere.
b) Personer som i løpet av de siste tre årene har oppholdt seg i minst tre måneder i land med høy forekomst av tuberkulose, og som skal tiltre eller gjeninntre i stilling i helse- og omsorgstjenesten, i lærerstillinger eller i andre stillinger knyttet til barneomsorg. Plikten gjelder også personer under opplæring eller hospitering i slike stillinger.
c) Andre personer som det er medisinsk mistanke om er eller har vært i risiko for å bli smittet med tuberkulose.
Forsvaret gir retningslinjer for undersøkelse av militært personell.

Ja, det er jo en form av frivillighet over det uansett. Ingen tvinges til å bli lærer eller jobbe i helsevesenet.
Men det er klart presedens også for obligatorisk å tvinge noe i kroppen i visse situasjoner.

(I tilfelle det ikke er klart for noen, jeg er heller ikke for tvangsvaksinering)

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694968 12/01/2022 13:00
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Dette husker jo mange av oss fra skolen også. Jeg har prøvd å huske hvordan jeg følte tenkte om det da, men husker mest at det var en slags felleskapsfølelse både i å "få slutt på den fæle sykdommen" og alt det skumle og spennende rundt selve prøvetakingen.

Det er vel kanskje noe rundt dette som mangler nå. Felleskapsfølelsen har jo betydelig mindre plass i identitetssamfunnet enn det hadde i kollektivsamfunnet fra bare noen tiår siden.

Det er det vel lite tvil om.
Jeg har selv også tatt obligatorisk mantoux i voksen alder i forbindelse med jobben. Men siden jeg ikke anser det å få vaksiner eller annen form for medisinsk behandling som særlig risikofult sammenlignet med det å ikke bruke aktuell form for behandling har det vært lite rom for følelser her.

I tillegg vet jo alle nå at vaksiner ikke ikke får slutt på den fæle sykdommen. Det blir bare en runddans med boostere og tiltak fram til immuniteten blir såpass god at innleggelser og konfliktene ikke lenger er gangbart mediestoff.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694974 12/01/2022 13:23
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Godt vi har eksperter II

Ikke nok med at de 1200 intensivplassene vi ble forespeilet i mars 2020 viser seg å være langt lavere så kan heller ikke landets øverste helsemyndighet si eksakt hvor mange det egentlig er. Oppsiktsvekkende er jo et forsiktig ord å bruke.

https://www.tv2.no/a/14477460/

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ig-redusert-tilbud-til-oevrige-pasienter

I mellomtiden legger representanten for de pressa sykepleierne frem et utdanningsløp på fem år for å løse krisen. Haha, hvilken reell akutt tillater en profesjonskamp på dette nivået? Skal de bli leger alle sammen?

https://www.aftenbladet.no/innenrik...pesialistene-til-paa-intensivavdelingene

https://www.nettavisen.no/nyheter/i...orge-dobbelt-sa-mange/s/12-95-3424227784

FHI og HDI bruker forskjellig data for innleggelser!
FHI skiller på de som er innlagt pga korona. Det gjør ikke Nakstad & Co og det er deres tall som brukes for å holde oss på tå hev.

https://www.nettavisen.no/nyheter/h...stall-det-er-alvorlig/s/12-95-3424228142

Skrekktallene for smitte i hovedstaden etter julefeiringen var ikke så dramatisk som tallene og pressen, myndighetspersoner og politikere (minus Raymond) ville ha det til. De høye tallene var et resultat av opphopte tester. Etter snart to år så vet man dette, men bare fortsetter likevel.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/...alvert-fra-rekorden-dagen-foer.1NkbDCFxG

Redigert av sanouka; 12/01/2022 13:25.

"It never gets easier, you just go faster."
Side 24 av 31 1 2 22 23 24 25 26 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå