Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 23 av 31 1 2 21 22 23 24 25 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694817 11/01/2022 21:25
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Tagelli
Sitat: Marøder
Kroppsintegritet, det var interessant begrep! .

Tja. Det går som en grunnleggende menneskerettighet, så du kan jo lese deg litt opp.

Javel. Håper de med høy kroppsintegritet ikke blir alvorlig syke av covid og vil trenge medikamentell behandling. Det vil jo teste denne integriteten.

Fascinerende historier i mediene (hjernevasking?) om uvaksinerte som tar alle slags medisiner når de blir syke av covid. Da ser man lyset, og man skulle jo egentlig vaksinere seg i uka før man fikk covid men så døde jo hunden den uka.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694818 11/01/2022 21:29
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: appelsin2

Noen tanker hvordan denne "integriteten" kan påvirke vår mulighet til å åpne samfunnet igjen, redusere død og få slutt på pandemien? Hvordan hadde det gått hvis alle hadde slik kroppsintegritet? Gratispassasjer.

Om du har et ønske om å vere så har du en rekke varianter av coronapass og portforbud du kan sette i gang med før du tenker på tvangsmedisinering av folk.

100 prosent enig bortsett fra at jeg ikke har sagt noe om tvangsvaksinering. Coronapass virker mot målgrupper med lav vaksinedekning hvis man spisser tiltakene.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694819 11/01/2022 21:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tja. Det går som en grunnleggende menneskerettighet, så du kan jo lese deg litt opp.

Vi hadde obligatorisk BCC-vaksinering frem til 1997. Var dette en jeg krenkelse av kroppsintegriteten også?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694821 11/01/2022 21:57
B
Bing Offline
Entusiast
Entusiast
B
Er du er tilhenger av å injisere legemidler i fysisk og psykisk friske mennesker - med makt?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694822 11/01/2022 22:05
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

Vi hadde obligatorisk BCC-vaksinering frem til 1997. Var dette en jeg krenkelse av kroppsintegriteten også?

Det gikk jo aldri så langt som at noen ble dømt til å ta den. Og det er andre tider nå. Har jo sluttet helt å tvangssterilisere eller tvangslobotomere folk til og med.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694823 11/01/2022 22:08
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M

Det gikk jo aldri så langt som at noen ble dømt til å ta den. Og det er andre tider nå. Har jo sluttet helt å tvangssterilisere eller tvangslobotomere folk til og med.

Hvis det er slik du ser på vaksinering mot covid, det vil likestilt med sterilisering og lobotomering skjønner jeg godt at du ikke vil ta vaksinen.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694827 11/01/2022 22:18
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Hva skjedde med de som nektet å la seg vaksinere?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2694828 11/01/2022 22:29
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hvis det er slik du ser på vaksinering mot covid, det vil likestilt med sterilisering og lobotomering skjønner jeg godt at du ikke vil ta vaksinen.

Jeg har da tatt vaksinene. Det er ikke poenget her i det hele tatt. Jeg forsøker å forklare deg hvor mangel på forståelses for andres behov for kroppsintegritet kan ende opp.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694829 11/01/2022 22:30
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Fra hva jeg husker sist jeg leste meg opp på dette; jevnlig testing

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: appelsin2] #2694830 11/01/2022 22:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det vet jeg ikke. Det betinger at det var noen som nektet. Jeg har aldri hørt om noen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694831 11/01/2022 22:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg prøver en gang til, jeg.

Var dette en jeg krenkelse av kroppsintegriteten?

a) Ja
b) Nei
c) Vet ikke

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2694832 11/01/2022 22:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dexter

Spiller det noen rolle hvor mye nok er? Si det er din netto formue minus 750.000.

OK. Jeg selger eiendommer og de fleste eiendeler minus noen, gir bort noen millioner til Leger Uten Grenser og sitter igjen med 750 000 i løsøre og kontanter.

Etter hvilke målbare kriterier er da verden bedre om la oss si fem år?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Juffe] #2694833 11/01/2022 22:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Juffe
Sitat: Juffe

Uten sammenligning forøvrig, så kan f.eks. spørsmålet "har du sluttet å råkjøre?" vanskelig besvares med ett ja eller nei dersom en aldri har råkjørt.

Men det spørsmålet har som premiss en falsk diktotomi. Det hadde ikke mitt.

Se der lærte jeg noe nytt gitt. Kult.

Flott. Jeg skrev litt fort. Det heter dikotomi.

Et ja-/nei-spørsmål med en ekte dikotomi har kun tre gyldige svar: "Ja", "ne"i, og "det vet jeg ikke".

Et forbausende stort antall voksne mennesker sliter noe enormt med dette svært enkle prinsippet. Jeg skulle likt å forstå hvorfor.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694834 11/01/2022 22:56
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Spiller det noen rolle hvor mye nok er? Si det er din netto formue minus 750.000.

OK. Jeg selger eiendommer og de fleste eiendeler minus noen, gir bort noen millioner til Leger Uten Grenser og sitter igjen med 750 000 i løsøre og kontanter.

La oss konservativt vi snakker om 5 millioner kroner. Da kan spandere en operasjon som gir synet tilbake til 10.000 barn uland. Du kan målrette dette med svært liten grad av andre kostnader.

Men da kommer jo spørsmålet om verdier inn i bildet, for jeg vet ikke i hvilken verden det objektivt er bedre at du har formuen inntakt enn at 10.000 barn får tilbake synet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694835 12/01/2022 06:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

La oss konservativt vi snakker om 5 millioner kroner. Da kan spandere en operasjon som gir synet tilbake til 10.000 barn uland. Du kan målrette dette med svært liten grad av andre kostnader.

Men da kommer jo spørsmålet om verdier inn i bildet, for jeg vet ikke i hvilken verden det objektivt er bedre at du har formuen inntakt enn at 10.000 barn får tilbake synet.

Godt poeng. Likevel gjør jeg det ikke fordi det hadde gjort livet mitt og flere andre andre ganske miserabelt.

Kan du da svare på spørsmålet mitt om obligatorisk BCG-vaksinering var en krenkelse av kroppsintegriteten?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694853 12/01/2022 08:06
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: skiraffen

Men - er det ikke veldig liten forskjell? Spesielt med tanke på at det gjelder alle uvaksinerte og vaksinerte, noe som gjør at den reelle forskjellen for folk flest vil være mye lavere da det er god grunn til å tro at det er overlapp mellom vaksinerate og forekomst av underliggende sykdommer?

Det er mer relevant her en bare sannsynlighet for å bli innlagt. Har du sett på gjennomstnittlig liggetid for de som blir innlagt?

Finnes det relevante offentlige data på dette da? Det vil si sammenlignbare grupper med og uten vaksine (det er jo vanskelig nok å finne data for innleggelser).

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694854 12/01/2022 08:12
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Det vet jeg ikke. Det betinger at det var noen som nektet. Jeg har aldri hørt om noen.

Fun fact: Man fikk fritak fra BCG-vaksinering dersom mor eller far mente at en av ingrediensene i BCG-vaksinen ikke var helt kosher. Antar man i dagens debatt ville kalt det religiøst fritak.

Nei, det var ikke meg, så du trenger ikke fyre av oppfølgingsspørsmål om hvilken komponent i vaksinen det var snakk om. Ja, jeg kjenner vedkommende og kan avkrefte at jevnlig testing som nevnt over var noe som skjedde. Det hadde altså ingen konsekvenser å si nei (utover evt økt risiko for tuberkolose, hvilket vedkommende ikke har fått hittil i livet).

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694855 12/01/2022 08:13
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Godt poeng. Likevel gjør jeg det ikke fordi det hadde gjort livet mitt og flere andre andre ganske miserabelt.

Du kan sikker være enig at det objektivt sett er helt forkastelig at du og dine ikke vil leve på et lavt norsk nivå i bytte mot at 10.000 blinde barn, som uansett lever under mye verre forhold enn det, får tilbake synet?

Du kan være enig i at det valget ditt er verdibasert, men har forferdelig store negative konsekvenser for 10.000 dårligere stilte?

Kan du da svare på spørsmålet mitt om obligatorisk BCG-vaksinering var en krenkelse av kroppsintegriteten?

Jeg vet ikke hva det verste de gjorde med de som nektet ta BCG-vaksinen var, så vanskelig å si. Det er også vanskelig, for noe kroppskrenkelse godtar vi, f.eks tvangsmessig blodprøvetakning av ruskjørere. Vi godtar også kroppskrenkelser i psykisk helsevern og det er vel også noe greier rundt mistanke om smugling vi godtar.

Jeg vet hvert fall at om jeg ikke ønsket koronavaksinen og jeg ble gitt den makt, eller jeg ble nektet andre grunnleggende menneskerettigheter fordi jeg ikke ville putte noe inn i kroppen, så hadde jeg sett på det som en kroppskrenkelse.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: skiraffen] #2694857 12/01/2022 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men - er det ikke veldig liten forskjell? Spesielt med tanke på at det gjelder alle uvaksinerte og vaksinerte, noe som gjør at den reelle forskjellen for folk flest vil være mye lavere da det er god grunn til å tro at det er overlapp mellom vaksinerate og forekomst av underliggende sykdommer?

Det er mer relevant her en bare sannsynlighet for å bli innlagt. Har du sett på gjennomstnittlig liggetid for de som blir innlagt?

Finnes det relevante offentlige data på dette da? Det vil si sammenlignbare grupper med og uten vaksine (det er jo vanskelig nok å finne data for innleggelser).

Det finnes noe:
https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694858 12/01/2022 08:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du kan sikker være enig at det objektivt sett er helt forkastelig at du og dine ikke vil leve på et lavt norsk nivå i bytte mot at 10.000 blinde barn, som uansett lever under mye verre forhold enn det, får tilbake synet?

Ja. Det er jeg enig i.

Du kan være enig i at det valget ditt er verdibasert, men har forferdelig store negative konsekvenser for 10.000 dårligere stilte?

[quote=Tagelli]
Jeg vet ikke hva det verste de gjorde med de som nektet ta BCG-vaksinen var, så vanskelig å si.

Hmm. Så du mener at hvorvidt kroppsintegriteten krenkes, er avhengig av om noen motsetter seg vaksineringen. Det er et poeng jeg ikke har tenkt over og må fundere litt på.

ps. Ser du hva som skjer når vi svarer på hverandres spørsmål? Da oppstår det en samtale der man får innsikt i andre måter å tenke på og må ta sine egne opp til vudering. Fortsett sånn!

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694864 12/01/2022 08:39
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Det finnes noe:
https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/

Ja, du mener denne konklusjonen fra diskusjonen: "There was no difference in the LoS in ICU, or risk of in-hospital death." ?

(dvs there was no difference in the length of stay in intensive care unit or risk of in-hospital death between unvaccinated and vaccinated patients)

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694866 12/01/2022 08:49
D
Duck Offline
Ivrig
Ivrig
D

Jeg skulle sikkert lest tråden bedre, men kaster meg kort innpå:

- kan det tenkes at svaret på dette er prinsipielt JA (på at BCG-vaksineringen innebar en krenkelse), men at krenkelsen på sett å vis ble funnet å representere et forholdsmessig inngrep ovenfor individet etter en avveining mot andre fordeler (i et demokratisk samfunn)?
Et spørsmål jeg umiddelbart stiller meg er hvor sammenlignbar er forsøket på å etablere en parallell mellom obligatorisk BCG-vaksinering (slik forholdet var for visse aldersgrupper mellom 1947 til 1995) kontra relativt nyutviklede COVID-19 vaksiner (likevel basert på "etablert" mRNA-teknologi/kunnskap)? BCG-vaksinen ble utviklet rundt 1920, og hadde på det aktuelle tidspunktet for obligatorisk vaksinering ca. 25 år på baken. Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle. Ikke minst det siste kan være essensielt for mange vaksinemotstandere/skeptikere, eksempelvis om det skulle vise seg vaksinen skulle redusere forplantningsevnen. For orden skyld - hele familien er vaksinert.

Redigert av Duck; 12/01/2022 08:49.
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694867 12/01/2022 08:54
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Her er den grafiske fremstillingen av dataene: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.05.21265958v1.full-text

"The reference group with a hazard ratio or odds ratio = 1 is patients who are male, aged 52 years (median age in dataset) or age group 45–54 years, born in Norway with at least one parent born in Norway, without underlying risk factors, unvaccinated and admitted to hospital on 1 February 2021."

"We observed no difference in the LoS for patients not admitted to ICU, nor odds of in-hospital death between vaccinated and unvaccinated patients."

Selv om dataene viser noe mindre risiko for vaksinerte enn uvaksinerte så er det relativt liten forskjell. Det er derimot en del andre faktorer som øker risikoen. Ser man på "odds-ratio, admission to ICU" så er det større sannsynlighet for en fullvaksinert person i gruppen 45-54 med BMI over 30 enn en uvaksinert i gruppen 65-74.

Jeg skjønner at det er "ufint" å lange ut mot overvektige osv i media, men rapporten her er jo relativt klar på at en fullvaksinert med BMI over 30 har mye større sannsynlighet for å havne på intensiven enn en uvaksinert i samme aldersgruppe. Så kanskje på tide å avslutte denne "vaksinert vs uvaksinert"-kampen som media har lagt opp til?

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: bjerkseth] #2694870 12/01/2022 09:01
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bjerkseth
...og kan avkrefte at jevnlig testing som nevnt over var noe som skjedde. Det hadde altså ingen konsekvenser å si nei (utover evt økt risiko for tuberkolose, hvilket vedkommende ikke har fått hittil i livet).

Det var kanskje litt forskjell fra da og perioden tidligere i BCG-historien, hvor norges mektigste teknokrat noe sinne, en fyrrig rasehygieniker med enorme fullmakter satt som Helsedirektør i 30 år. Vi har vel ikke noe bedre eksempel her til lands enn hvordan teknokratiske, objektive vurderinger har et enormt negativt aspekt som ikke lett kan korrigeres av politikk.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694871 12/01/2022 09:02
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Mente egentlig motsatt at du beholder alt bortsett fra 750'. Trenger ikke å selge noe, kan sikkert bake det inn i huslånet og nedbetale over 30 år.
Mest sannsynlig så trenger du ikke å endre levestandard nevneverdig.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: bjerkseth] #2694873 12/01/2022 09:08
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: bjerkseth
"We observed no difference in the LoS for patients not admitted to ICU, nor odds of in-hospital death between vaccinated and unvaccinated patients."

Jeg hentet linken herfra, https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.05.21265958v2, men der er det litt alternativ konklusjon?!

"We observed no difference in the LoS for patients *admitted* to ICU"

Ser at din versjon er v1, men min er v2?

Redigert av skiraffen; 12/01/2022 09:15. Rediger grunn: (ikke motsatt konklusjon)
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694874 12/01/2022 09:10
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
ps. Ser du hva som skjer når vi svarer på hverandres spørsmål? Da oppstår det en samtale der man får innsikt i andre måter å tenke på og må ta sine egne opp til vudering. Fortsett sånn!

Ja, det hjelper veldig på nå man respektere hverandres forskjellige ståsteder verdimessig og opprettholder en visst rom for kognitiv integritet mellom partene. En professor i skogbruk og en tømmerhogger kan fint velge å ha en fin og lærerik diskusjon om skogbruk, eller de kan velge å slå hverandre ned med ja-nei-spørsmål.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Dexter] #2694875 12/01/2022 09:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mente egentlig motsatt at du beholder alt bortsett fra 750'. Trenger ikke å selge noe, kan sikkert bake det inn i huslånet og nedbetale over 30 år.
Mest sannsynlig så trenger du ikke å endre levestandard nevneverdig.

Aha, Vel. PT får jeg ikke banken til å bli med på 750K oppå den gjelda jeg allerede har. Eiendommene mine er godt under 50% belånt, men beløpet er ganske stort relativt til hustandens inntekt.

Men gitt at det var mulig - joda. Det kunne gått.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Tagelli] #2694878 12/01/2022 09:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, det hjelper veldig på nå man respektere hverandres forskjellige ståsteder verdimessig og opprettholder en visst rom for kognitiv integritet mellom partene. En professor i skogbruk og en tømmerhogger kan fint velge å ha en fin og lærerik diskusjon om skogbruk, eller de kan velge å slå hverandre ned med ja-nei-spørsmål.

Man "slår ikke ned" folk med ja-/nei-spørsmål så lenge premisset er en ekte dikotomi. Det er den som mottar spørsmålet som lar seg slå ned når vedkommende vet svaret, men vegrer seg for å skrive det. Du visste svaret på ja-/nei-spørsmålet jeg stilte deg, og du var 100% kapabel til å svare på det. Men du valgte å la være.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Duck] #2694879 12/01/2022 09:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Duck
Skulle tro at man rekker å danne seg et ganske godt bilde av kortsiktige og langsiktige bivirkninger i sistnevnte tilfelle

Mener du at vi ikke har en god oversikt over bivirkninger for koronavaksinen sidem du fremholder dette som en kontrast?

- Robert Green Ingersoll
Side 23 av 31 1 2 21 22 23 24 25 30 31

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå