Nye Scott Spark
|
Re: Nye Scott Spark
[Re: sykkeloyvind]
06/01/2022 22:48
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Specialized har satt NED prisene sine for 2022.... Noen andre merker som har gjort det? Skal vel også sies det de priset seg raskt OPP ved pandemien/generelt. Men toppmodeller går ned ca 10.000 i pris fra 2021 kontra 2022. Jeg er mer spent på om forhåndbestilte sykler også får meg seg prisnedgangen.. 
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Duck]
07/01/2022 07:14
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har ikke fått, men fikk i dag følgende beskjed;
"Hei. Som mange andre bransjer opplever sportsbransjen store utfordringer rundt priser og logistikk på grunn av Covid-situasjonen verden rundt. Spesielt på sykler er denne utfordringen stor. Produsentene får betydelig økte kostnader på transport, råvarer og energi. I tillegg til dette må produsentene, på noen modeller, endre på komponenter for å ferdigstille produksjonen til flere modeller. Alle disse kostnadene fordeles på hele verdikjeden. Dvs produsent, importør, forhandler og forbruker. På bakgrunn av dette har importørene økt prisene på sykler. Vi må, av disse grunner, informere om at prisene på flere av 2022 modellene økes med i snitt 5 %. Både importør og vi, som forhandler, har gjort det vi kan for å holde prisøkningene så moderate som mulig. Vi kan bare beklage og håpe på forståelse for denne helt spesielle situasjonen som vi alle er en del av. Hvis prisøkningen får betydning for din bestilling er det mulig å kansellere den. Har du spørsmål knyttet til din bestilling, kan du kontakte din selger hos oss på telefon..."
Lar forhandler være anonym her, men er det andre som har fått samme beskjed?
Jeg har i utgangspunktet forståelse for at mange opplever problemer med kostnadsøkninger på alle fronter, men samtidig er dette også en del av risikobilde forhandler måtte forholde seg til når tilbud (og aksept fra meg) ble gitt. De fleste av oss vil sikkert godta prisøkningen uten diskusjon, men strengt tatt er det inngått en bindende avtale med forbruker? Hva mener forum her, ikke minst om det juridiske? Kan for ordens skyld tilføye at tilbud og aksept foreligger pr e-post, og at det også har vært muntlig kontakt om ulike praktiske spm.
Har butikken her i forhåndsbestillingsavtalen tatt noen prisforbehold? Jeg ville gitt dem klar beskjed om at de etter avtaleloven § 38b (kjøp i butikk)/angrerettsloven § 8 har plikt til å fastsette prisen ved kjøpet ved avtaleinngåelse, og at det er de som profesjonell part som har risikoen for hvordan prisen settes. Dette er relativt uryddig praksis fra forhandler.
|
|
|
07/01/2022 07:23
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
5% prisstigning som skyldes forhold utenfor selgers kontroll er ikke mye å grine over i disse corona tider, det blir mer å ri prinsipper
men som sagt over, selger skal ta slike forbehold ved forhåndsbestillinger
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: hbakken]
07/01/2022 07:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Specialized har satt NED prisene sine for 2022.... Noen andre merker som har gjort det? Skal vel også sies det de priset seg raskt OPP ved pandemien/generelt. Men toppmodeller går ned ca 10.000 i pris fra 2021 kontra 2022. Jeg er mer spent på om forhåndbestilte sykler også får meg seg prisnedgangen.. Det er jo bra, men de var jo ganske triggerhappy til å sette opp en gang eller 2 tidlig. Likevel kult å se at de faktisk setter ned prisen når de kan. Det er ikke så vanlig.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
07/01/2022 08:29
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Enig, kommer til å bli veldig positivt overrasket hvis flere følger opp når det er passende
|
|
|
07/01/2022 09:15
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg tenker vel egentlig at det er fair at kjøpere som har betalt depositum på en sykkel til en gitt pris er sikret denne prisen også når sykkelen dukker opp. Til sammenligning: Vi betalte depositum tidlig på en Tesla Model Y og fikk dermed bilen til 80 000 kroner under den veil-prisen som gjaldt ved bestilling da bilen først dukket opp.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: olechr]
07/01/2022 14:16
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har fått. Skal jeg måle krankhuset? Har du evne målet på den gamle? Er litt usikker på hva som må måles for å være ærlig... Kanskje klaringen fra krankarmen til kjedestagene om du har en SRAM Eagle CL 55 krank? Har forsøkt å lese meg opp på diverse manualer, og jeg mener forskjellen mellom krankene som kommer med sykkelen og den jeg vil sette på vil være 3 mm på hver side. Dvs. om krankarmene dine kunne vært 3 mm nærmere kjedestagene på begge sider så bør det gå bra. I følge Ramo er krankhuset vanlig BB92 (ø41). Det tilsier at en vanlig DUB-krank skal passe i krankhuset. Men syklene levere med SRAM CL 55-kranker (aka. "MTB-Wide") og det jeg antar er tilhørende kranklager for MTB Wide: SRAM delenr: 00.6418.016.005. En alternativ måte å få kjedelinje på 55 mm er å bruke en vanlig krank, men med 0 mm offset på drevet. Det vil gi 55 mm kjedelinje, smalere q-faktor (Q 168 vs. Q 174) og mulighet for gjenbruk av eksisterende 170mm krank i stedet for medfølgende 175mm. Om jeg må oppdrive en CL 55 krank så burde jeg nok starte snart, det er ikke så mye på lager (av det heller) tilsynelatende.
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
07/01/2022 16:11
|
Duck
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke fått, men fikk i dag følgende beskjed;
"Hei. Som mange andre bransjer opplever sportsbransjen store utfordringer rundt priser og logistikk på grunn av Covid-situasjonen verden rundt. Spesielt på sykler er denne utfordringen stor. Produsentene får betydelig økte kostnader på transport, råvarer og energi. I tillegg til dette må produsentene, på noen modeller, endre på komponenter for å ferdigstille produksjonen til flere modeller. Alle disse kostnadene fordeles på hele verdikjeden. Dvs produsent, importør, forhandler og forbruker. På bakgrunn av dette har importørene økt prisene på sykler. Vi må, av disse grunner, informere om at prisene på flere av 2022 modellene økes med i snitt 5 %. Både importør og vi, som forhandler, har gjort det vi kan for å holde prisøkningene så moderate som mulig. Vi kan bare beklage og håpe på forståelse for denne helt spesielle situasjonen som vi alle er en del av. Hvis prisøkningen får betydning for din bestilling er det mulig å kansellere den. Har du spørsmål knyttet til din bestilling, kan du kontakte din selger hos oss på telefon..."
Lar forhandler være anonym her, men er det andre som har fått samme beskjed?
Jeg har i utgangspunktet forståelse for at mange opplever problemer med kostnadsøkninger på alle fronter, men samtidig er dette også en del av risikobilde forhandler måtte forholde seg til når tilbud (og aksept fra meg) ble gitt. De fleste av oss vil sikkert godta prisøkningen uten diskusjon, men strengt tatt er det inngått en bindende avtale med forbruker? Hva mener forum her, ikke minst om det juridiske? Kan for ordens skyld tilføye at tilbud og aksept foreligger pr e-post, og at det også har vært muntlig kontakt om ulike praktiske spm.
Har butikken her i forhåndsbestillingsavtalen tatt noen prisforbehold? Jeg ville gitt dem klar beskjed om at de etter avtaleloven § 38b (kjøp i butikk)/angrerettsloven § 8 har plikt til å fastsette prisen ved kjøpet ved avtaleinngåelse, og at det er de som profesjonell part som har risikoen for hvordan prisen settes. Dette er relativt uryddig praksis fra forhandler. Takk for synspunktet ditt. Det er ikke tatt noe prisforbehold, hvilket utvilsomt hadde vært langt ryddigere. Jeg ser at enkelte andre mener at denne pristigningen "ikke er noe å gråte over", hvilket klart nok burde fremgå at jeg heller ikke gjør. Samme person nevner i samme slengen noe med å ri prinsipper, hvilket jeg lar ligge. Det som ingen nå har berørt, men som har vært diskutert tidligere ifbm andre prissettingsdiskusjoner for sportsbransjen, -er valutaendringer. Primært svekket kronekurs ifht EUR/USD. Dette elementet synes imidlertid denne gang å ha gått i bransjens favør, med en sterkere krone enn hva tilfellet var på bestillingstidspunktet i midten av august. Kanskje ikke all verdens betydning for en vare med veiledende pris rundt 55 ish, men likevel... Ingen andre som har fått samme beskjed som meg (enn de som så langt har bekreftet i tråden)?
Redigert av Duck; 07/01/2022 19:03.
|
|
|
08/01/2022 13:05
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Da jeg forhåndsbestilte Trek i fjor så gikk veil pris opp underveis, jeg beholdt min avtalte pris, men hørte om andre forhandlere som hadde advart om prisøkning. Vet ikke hvordan det endte, men det var tydeligvis sprikende beskjeder. Kan også godt hende jeg var heldig da min sykkel var blant de første som kom. Det er jo helt opp til forhandleren. Så det vil jo sprike. Det er helt opp til forhandleren å overholde en avtale eller ikke? Ikke rart sykkel-bransjen har et rimelig rufsete rykte.
|
|
|
[Re: DBrodshaug]
08/01/2022 15:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Da jeg forhåndsbestilte Trek i fjor så gikk veil pris opp underveis, jeg beholdt min avtalte pris, men hørte om andre forhandlere som hadde advart om prisøkning. Vet ikke hvordan det endte, men det var tydeligvis sprikende beskjeder. Kan også godt hende jeg var heldig da min sykkel var blant de første som kom. Det er jo helt opp til forhandleren. Så det vil jo sprike. Det er helt opp til forhandleren å overholde en avtale eller ikke? Ikke rart sykkel-bransjen har et rimelig rufsete rykte. Mulig vi missforstår hverandre. Det jeg mener at det er jo opp til forhandleren hva han selger den for. Så at det vil variere om noen setter opp prisen og andre ikke er nødvendigvis ikke så rart. Tenkte ikke på selve avtalen de har blitt enig om pris.
|
|
|
08/01/2022 16:34
|
DBrodshaug
Ringrev
|
Ringrev
Mulig, jeg snakket altså kun om forhåndsbestilte sykler, der pris er avtalt. Der mener jeg alle forhandlere må forholde seg til det som er avtalt, å komme med noen prisjustering nå er useriøst. Om det er usikkerhet rundt pris/tilgjengelighet eller liknende må dette selvfølgelig fremkomme ved avtaleinngåelse.
Når jeg tenker meg om, vet jeg om en som forhåndsbestilte Spark 2022, han fikk beskjed om at forhåndsrabatten kunne bli justert etterhvert og at den mest sannsynlig ville bli lavere en foregående år, så der opererte hvertfall forhandler ganske ryddig.
Corona, økte transportkostnader og delemangel var ikke akkurat noe nytt høsten 2021, så alle forhandlere kunne enkelt tatt forbehold om dette.
|
|
|
09/01/2022 08:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Går ikke dette her videre i salgsleddene? Har ikke importør også lagt inn en bestilling med avtalt pris hos produsent?
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/01/2022 08:57
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Går ikke dette her videre i salgsleddene? Har ikke importør også lagt inn en bestilling med avtalt pris hos produsent? Jeg har ikke konkret kjennskap til dette, men gjetter likevel på at produsentleddet ikke tar særlig hensyn til eventuelle avtaler om pris med importør/distributør. I tillegg er det en helt annen rift om flere modellserier nå enn før: Det er ikke lenger mulig å bestille et selvbestemt antall sykler av en gitt modell i ulike størrelser. Isteden kan en forhandler få en telefon fra distributør: "Du, det ser ut til at vi kan få tak i åtte stykk sykler av modell X. Dere kan få kjøpe to av dem. Skal dere ha dem, eller ikke? Du må svare nå, øyeblikkelig!" Dette gir litt rare mekanismer i markedet. For mange er nok det å kjøpe sykkel til fullpris helt utelukket - det er jo alltids litt rabatter å hente. Men sånn er det ikke lenger. Iallfall ikke hvis butikkene skal unngå tap, fordi marginene er blitt så små.
Gaute
|
|
|
[Re: baronKanon]
10/01/2022 10:01
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Går ikke dette her videre i salgsleddene? Har ikke importør også lagt inn en bestilling med avtalt pris hos produsent? Jeg har kjennskap til at en stor aktør økte pris på sykler til forhandler med 15% (tror jeg det var) på inngåtte kontrakter med avtalt pris. De ga beskjeden at det var godta det, eller ikke å få noen sykler. Og spekken på de den ble levert kom nesten sikkert ikke til å være det som gjaldt ved bestilling. Det siste var det som "redder" forhandler. Han kunne melde videre at de forhåndsbestilte syklene ikke kunne leveres, men at det var en mulighet for å kunne levere et eller annet i samme gate til en annen pris. Dette sammen med det Gaute skriver gjør at det er vanskelige tider i bransjen. Det burde ikke hindret Ducks forhandler i finne a:) bedre kontrakt for forhåndslevering b:) smidigere løsning mot de som har inngått kontrakt. LarsB
|
|
|
10/01/2022 10:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Sykkelbransjen (og en del andre bransjer) har blitt ganske så annerledes i denne pandemien. Tidene fra man bestiller til man faktisk får ting har jo skutt til himmels. Ganske interessant intervju med CEO hos SRAM på nerdalert podcast for de som er gira. Å høre hvor sjukt mye mer populært sykkel har blitt. Ganske sykt at nå har de masse deler på lager (mener han sa rekord mye), men de får det ikke ut pga container og frakt problemer.
|
|
|
[Re: larsb]
10/01/2022 11:16
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har kjennskap til at en stor aktør økte pris på sykler til forhandler med 15% (tror jeg det var) på inngåtte kontrakter med avtalt pris. De ga beskjeden at det var godta det, eller ikke å få noen sykler. Og spekken på de den ble levert kom nesten sikkert ikke til å være det som gjaldt ved bestilling. Det siste var det som "redder" forhandler. Han kunne melde videre at de forhåndsbestilte syklene ikke kunne leveres, men at det var en mulighet for å kunne levere et eller annet i samme gate til en annen pris.
LarsB
Her burde aktør og forhandler outes. Folk får vurdere selv om dagens situasjon er formildende, men en dag skinner sola igjen og da burde vi huske på hvem som gjorde hva når det ble litt rufsete.
|
|
|
[Re: larsb]
10/01/2022 12:13
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Håper for deres skyld at disse forhandlerne som driver slik har gode avtaler med kundene sine, for å kansellere inngåtte kjøpsavtaler på den måten er i beste fall i grenseland.
|
|
|
14/06/2022 11:45
|
offroadlars
Entusiast
|
Entusiast
Er det god plass til schwalbe 2,6 dekk foran og bak i nye scott spark?
Redigert av offroadlars; 14/06/2022 11:45.
|
|
|
[Re: offroadlars]
14/06/2022 14:37
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Jeg har kjørt en del med Maxxis Rekon i 2.6 foran/bak og Shwalbe MM2.6 foran uten noen utfordringer med plass. Spark RC med karbon bakramme og felger med 30mm innvendig.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
|
|