Prøv å regne igjen, hvis det er som du sier så har jo mor et veldig lite egnet tak/beliggenhet. Mange bygges i dag med en lønnsomhet allerede etter 10 år. Her kan mor sjekke selv: https://solkart.no/
Det er forskjell på dagens strømpriser og de som har vært snittet de siste 10årene, pre-2021. Såvidt jeg husker fra tidligere beregninger fikk jeg det ikke til å være lønnsomt på 20år for 2-3år siden. Det kan godt være kostnaden på produktene har falt også. Taket er velegnet siden det er et saltak vest/øst, noen få mindre svært egnede flater sør/nord.
Ut over Otovo, er det noen andre forhandlere i Oslo-området?
Utovo har noen få store eiere bak seg, men blir ikke veldig imponert over bunnlinjen deres de siste 5 årene.
Solcellespesisalisten som du finner på det kartet. Jeg vil tru det vil være felles for de fleste leverandørene at du vil finne en ekstrem vekst de siste <5 årene. Så det du leter etter blir bare litt koko. Se på driftsinntektene til Solcellespesialisten f.eks. Det er litt sånn fra 3 ansatte til 100 på 3 år.
Skal du koble deg på nettet for å selge overskuddet så skjer oppdraget gjennom nettleverandør, så vidt meg bekjent.
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Kjetil307]
#269438708/01/202217:31
Så om du da sparer 5000 kilowatt i året å strømprisen er 2kr kilowatt sparer du inn døra (langt under 10000) på / år om du setter den inn selv.
På hvilken planet sparer du 5000 kilowatt i året med å bytte ut verandadøra?
@Andreas83 du gikk i veldig detalj på hvilken enøking du har gjort, og det er supert. Men du har på ingen måte forsøkt å svare på et av de mest sentrale spørsmålene mine: Hvordan er tidslinja på når disse tiltakene tjenes inn? Og dette er jo kun for deg, som er over snittet handy/ledig tid. Du tar jo selv opp folk som ikke har tid/evner til å skifte kledning/etterisolere selv, hvordan er tidslinja for feks meg, som det vil koste ca 250k for å isolere utvendig. Og er det i det hele tatt verdt det, hvor mange kilowatt sparer jeg egentlig ila et år? Selv om jeg får de pengene tilbake etter 5-10-15-20+ år, så kunne jeg jo fetta de pengene inn i et fond...
Dette er de sentrale spm/kalkylene som må gjøres for "alle" husholdninger.
Tar den dårlig forklart Om du klarer å spare 5000 kilowatt på på etterisolering å nye dører /vinduer som du sansynerligvis må grave dypt for økonomisk å strømprisen er 2 kr kilowatten sparer du inn veranda døra på 2år.om du setter den inn selv.Akkurst slik det er nå skal du være veldig god om du klarer å få ENØK tiltak om du gjør jobben selv.Noen som kan synse en pris på 10 cm ekstra isolasjon i vegger å 20 til på taket med ny kledning/vindsperre .Jeg tipper 1 til 1,5 mil på enebolig på 150 kvadrat .Klarer en da 5000 kilowatt om en lå på ca 25000 årlig før?
[Re: Duck]
#269439008/01/202218:10
Etterisolering hos oss på loftet i gammel enebolig fra 59 vil koste 33000 kr med Glava 34 proff 200mm. Det er en enkel jobb. Gjort på en søndag. Tror bare ikke det er verdt det.
Regner ikke med regjeringen kommer til å støtte neste vinter også, men ekstra fradrag for etterisolering og energisparende tiltak (fradrag for håndverker etc) burde de så sannelig introdusere.
#269439108/01/202218:15
Hvorfor sätter man ikke bara ett slags fastpris på ström för alla i hela Norge? Man kan ju ta med lite forskjellig prisen på olika tid på dygnet och sånt. Då kan kraft producenterna försöka sälja strömmen så dyrt de kan till utlandet och konsumenterna i Norge får samma pris oberoende av hvor de bor med tanke på kraftnettet. Man slipper också att folk med billig ström går emot utbygging av kraftnettet eller kablar.
Det man gör nu er ju en variant på det men de regionala forskjellene finns ju fremdeles kvar.
[Re: Kjetil307]
#269439308/01/202218:32
Tar den dårlig forklart Om du klarer å spare 5000 kilowatt på på etterisolering å nye dører /vinduer som du sansynerligvis må grave dypt for økonomisk å strømprisen er 2 kr kilowatten sparer du inn veranda døra på 2år.om du setter den inn selv.Akkurst slik det er nå skal du være veldig god om du klarer å få ENØK tiltak om du gjør jobben selv.Noen som kan synse en pris på 10 cm ekstra isolasjon i vegger å 20 til på taket med ny kledning/vindsperre .Jeg tipper 1 til 1,5 mil på enebolig på 150 kvadrat .Klarer en da 5000 kilowatt om en lå på ca 25000 årlig før?
Ok, hvis jeg leser deg riktig har vi samme perspektiv, det er mange enøk-tiltak som ikke vil lønne seg da investeringskostnaden er så høy.
Bare det grove overslaget på 250k for 20cm isolasjon og ny kledning på utsiden av boligen min tviler jeg vil gi en sparing som er 5k kw i året. I 2021 brukte jeg 13k kw på vinteren, 70% av dette var oppvarming som gir 9k kw til oppvarming på vinteren som er mulig å spare av med enøk.
Og dette tar ikke med avkastning på alternativ investering av 250k.
Ok, hvis jeg leser deg riktig har vi samme perspektiv, det er mange enøk-tiltak som ikke vil lønne seg da investeringskostnaden er så høy.
Bare det grove overslaget på 250k for 20cm isolasjon og ny kledning på utsiden av boligen min tviler jeg vil gi en sparing som er 5k kw i året. I 2021 brukte jeg 13k kw på vinteren, 70% av dette var oppvarming som gir 9k kw til oppvarming på vinteren som er mulig å spare av med enøk.
Og dette tar ikke med avkastning på alternativ investering av 250k. [/quote
Vi har nok rimelig lik tilnærming .
[Re: Ndreas]
#269440208/01/202220:01
@Andreas83 du gikk i veldig detalj på hvilken enøking du har gjort, og det er supert. Men du har på ingen måte forsøkt å svare på et av de mest sentrale spørsmålene mine: Hvordan er tidslinja på når disse tiltakene tjenes inn? Og dette er jo kun for deg, som er over snittet handy/ledig tid. Du tar jo selv opp folk som ikke har tid/evner til å skifte kledning/etterisolere selv, hvordan er tidslinja for feks meg, som det vil koste ca 250k for å isolere utvendig. Og er det i det hele tatt verdt det, hvor mange kilowatt sparer jeg egentlig ila et år? Selv om jeg får de pengene tilbake etter 5-10-15-20+ år, så kunne jeg jo fetta de pengene inn i et fond...
Dette er de sentrale spm/kalkylene som må gjøres for "alle" husholdninger.
Enig i at det ikke er et svar, og Kjetil307 tuller nok litt med hvor mye jeg sparte. Hovedsakelig er det enkle ting jeg har gjort for bedre komfort, for litt lavere strømforbruk, og jeg vil strengt tatt definert det som vedlikeholdskostnader. Kan være enige at ved økt strømpris så avkortes lønnsom levetiden på enkelte deler av huset. På en annen side vektlegger mange komfort ganske høyt, og de endringer jeg gjorde var hovedsakelig endre på den klassiske "fyre for kråka". Generelt er trekk i hus en varmetyv som går igjen hos mange, den er ofte ikke så vanskelig å eliminere på en rimelig måte.
Det er forskjell på enkle tiltak som øker komforten, og det å gå "all out" med etterisolering, vannbårenvarme og bergvarme. I mitt hode er sånt sjeldent lønnsomt, men det gir en veldig høy komfort og jeg trives godt på besøk hos de som har slikt.
Hvis du skal ha et kjedelig økonomsvar så er det opp til enhver huseier å regne ut hva som er lønnsomt. De fleste vil nok lære mye av det, dermed kan de jo gjøre enkle ting som kanskje sparer dem for endel, og droppe store prosjekter, med god samvittighet. Nå skal jeg heller ikke være teit økonom og gjenta ting fra studiene om at "Nordmenn har aldri hatt mer fritid enn nå", for jeg har full forståelse om at jobb, familie, trening, venner etc. tømmer alle dagens minutter og skal man igangsette slike prosjekter kan det fort ende i utbrenthet eller dårlig stemning hjemme.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
[Re: Andreas83]
#269440908/01/202220:58
Du bringer frem endel punkter jeg ikke hadde tenkt over når jeg har lekt meg med modellering i analyseprogram. Næringsbygg er jeg enig i at kan ha store potensial. Det er endel punkter på mikronivå som kanskje ikke illegges nok kraft når man analyserer på makronivå, samt det ikke alltid er lett å finne god data uten å virkelig dypdykke i materien.
Mistenker at mange mistolker det du skriver fordi du er positiv til økt pris og overser det du nevner om fordelingsutfordringene. Temaet er komplekst med utallige variabler og korrelasjoner/kausaliteter, samt det berører husholdningenes optimering av budsjettbetingelser og dermed deres optimering av gjeld når det kommer til diverse formuesobjekter(inkl. eiendom). Samspillet mellom priser, inflasjon, arbeidsmarkedet og renta er sterk, de færreste klarer vel helt se for seg alle utfordringene. Løser man et problem, utløser man kanskje et annet. Utfordringen nå er at verden står ovenfor et par enorme utfordringer(klima, gjeld, eiendomspriser, handel, konflikter), løsningen på disse blir neppe populære og kan fremme politiske krefter som forsterker utfordringene. Det er og begrenset hvor lenge verden kan dytte utfordringene foran seg ved å akkumulere mer gjeld, dvs. kaste regningen til neste generasjon.
En utfordring er alltid å forklare ting så enkelt at folk forstår bakgrunnen for det man mener uten at det fremstår som at man bløffer, dette uten å overlesse motparten med tung data. Det er et tveegget sverd mange kjenner seg igjen i.
Min lille skepsis til kraftmarkedet er det samme jeg har til finansmarkedet, nemlig at det er sårbart for markedsmanipulasjon. Det er et viktig tema som mange innenfor finans er opptatt av, men det er så komplisert i praksis at det er vanskelig å regulere, nettopp fordi markedsaktører ofte er et hestehode foran de som skal regulere. Big data hjelper såklart regulatoriske myndigheter. Nå sikter jeg til markedsmanipulasjon som noe helt annet enn at en av få store leverandør av et alternativ gode(gass), bruker det som en brikke i et politisk sjakkspill fordi de har oppdaget at motparten ikke lenger forstår spillet. Diverse tidligere forecasting av kraftmarkedet viser at svært få (om noen) så for seg det scenarioet. Det er alltid lett å være etterpåklokskap(hindsight).
Sitat: Ndreas
Hva med etterisolering til 20cm, hvor mye koster dette på gjennomsnittboligen, og hvor høy må kwh-prisen være for at dette skal bli verdt det? (rask googlesøk 2500kr/m2) Jeg tror du har noen helt fundamentale feil på grunnstørrelser når du trekker fram "dyrere strøm er bra, for det incentiverer enøk". Det blir et helt absurd mantra uten å også si at økte strøminntekter bør øremerkes til enøk hos forbrukere feks.
En utfordring her er at de fleste ikke kan etterisolere selv(pga. evner), eller ønsker å gjøre det selv. Mange ønsker heller ikke etterisolere innvendig fordi de mister areal som igjen går ut over verdien. Jeg har vært med på å etterisolere flere hus tidligere, og materialkostnad er ikke spesielt høy og jobben er ikke vanskelig, men arbeidskostnad er høy om man ikke gjør det selv. Glava 34 rull 200mm koster kr 120 per m2 inkl. mva. og min stusle Obos rabatt på Maxbo. Grunnet kledning ligger mellom kr 250-500 per m2. Vindsperre kr 40 m2. Man kan mao. får materialkostnaden ned til under kr 500 per m2. Dette med dagens høye kledningspriser, tror det var snakk om kr 200-300 per m2 for et par år siden.
Isolering er jo en av de jobbene hvor man faktisk kan gjøre en bedre jobb selv om man leser seg grundig opp på hvordan man gjør det, og er pirkete når man gjør jobben. Min erfaring er at Glava/Rockwool/Hunton og leverandører generelt er svært villige til å rådføre alt man har av dumme spørsmål. Mange eldre hus er ekstremt isolert dårlig, noen har til og med ikke isolasjon. Jeg har oppvokst i 80-tallshus i Oslo som var usedvanlig kaldt, likeså de fleste andre jeg kjente som vokste opp i bygg fra samme tid eller eldre. Bare det å bytte noen få kuldesluk(verandadører 50/50 glass/tre til Nordan 3lags glassdører), nye varmekabler i yttergangen, isolere rundt vinduer/dører og tette steder hvor vind kom gjennom har gjort stor forskjell i komfort og strømforbruk. Fra åpen peis til rentbrennende peisovn er natt og dag. Åpne peiser bør generelt forbys, de gir 1/3-1/2 så mye varme som en moderne peisovn og de bruker 2-3 ganger så mye ved. Dørene ble kjøpt på tilbud til godt under kr 10 000 stk, isolasjonen rundt vinduene var kanskje kr 1- 2 000 og varmekablene tror jeg kom på kr 7 000.
En økning i strømprisen til ca. 1kr pr KWh gjør at man nå vurderer å erstatte 15år gammel varmepumpe som ikke brukes, etterisolere kaldloftet (ca. kr 4000), etterisolere betongsålen på et håpløst designet "svevende" toalett(ca. 1500kr) og legge isolasjon/radonduk/nye varmekabler/gulv på kjellergulvet som nå er kuldebro med ineffektive 35år gamle varmekabler. Sistnevnte prosjekt blir såklart litt kostbart, men jeg synes slikt er gøy og er ekstremt heldig med å ha funnet håndverkere jeg stoler på så jeg må ikke be om fastpris hvor de sikrer seg mot alt mellom himmel og jord. Er fullstendig klar over at å kjøpe seg komfort er luksus, og ikke noe alle kan ta seg råd til, men dette er lavskala kontra hva mange gjør.
Jeg har en mor som har ønsket seg solceller i 5 år, og hver gang hun har overtalt meg til å regne på det har det vært et (stort) tapsprosjekt. Det blir spennende hva resultatet blir neste gang hun overtaler meg til å regne på det og man har vinterens endelige dagsprisgjennomsnitt. Nå er det også seriøse forhandlere, for 5-10 år siden var det hovedsakelig garasjesalg med luringer som bestilte fra Ebay. Nå har man til og med entusiatiske Youtubere som går i detalj på Offgrid Solar Power. De er neppe like kompetente som GeirK, men de forklarer en dumming som meg sånn ca. hvordan det fungerer.
I Oslo Nord er husprisene er ganske solide. Det er ikke uvanlig der at folk kjøper svært dyre hus og bruker 1-2+ millioner på oppussing. En ting man legger merke til at det er mye pynteoppussing, de rett og slett kun pynter på indre og ytre fasade. Har selv blitt dratt med på endel visninger i et av Oslos hippeste strøk, Ullevål Hageby. Der kvadratmeterprisen er ekstrem, byggene er gamle mursteinsbygg uten isolasjon. Veggene er 2 lag murstein med lufting imellom. En spøk fra en kompis som bor der er at hvis det blåser godt om sommeren kan man føne håret i stikkontakten. Hva gjør folk når de kjøper disse leilighetene som generelt er iskalde om vintern? River de opp gulvet, fjerner stubbmursleira som kun isolerer mot lyd og legger 20-25cm Rockwool? Lekter de ut innerveggene og etterisolerer med 5cm Rockwool og dampsperre? Etterisolerer de takene? Såklart ikke, de vil ikke ødelegge det rustikke furugulvet så det slipes og veggene får kun et lag gips. Det mest energibesparende som skjer er at de isolerer rundt vinduet.
Sitat: sanouka
Jeg skulle gjerne sett et omregnet energiforbruk i kwh som hensyntok flg
Energimixen i husholdningene
Bosetningsmønster ( tett og effektivt/grisgrendt og mye eneboliger)
Breddegrad (klima)
Kraftkrevende industri (arbeidsplasser)
Lek deg i SSB Statistikkbanken og Eurostat Energy Statistics Database. Der kan du laste ned i Excel-filer og lage dine egne datasett.
Jeg tenkte egentlig at du visste siden du snakker så mye om overforbruket. Egenproduserte datasett er for datanerder. Det er dessverre ikke jeg. Blir det ikke vanskelig å snakke om størrelser uten å ha et referansepunkt? Eller har du kanskje et privat datasett du ikke vil dele?
"It never gets easier, you just go faster."
#269442109/01/202209:05
Da var episode 2 i soga om straumprisane i gang. Resultatet denne gang er vel at ting roer seg litt når man slipper unna med ca to gangeren og ikke får tre/fire gangeren likevel. Tilliten til APs historiefortelling om vanlige folk har nok likevel fått seg en knekk og blir neppe forbedret noe særlig etter denne runden heller, men med 3,5 år igjen til neste gang de trenger folkene som stemte på dem så ser de ut til å ta dette med stor ro. Selv er jeg ikke helt sikker på at det er over. Industrien varsler demonstrasjoner og jeg regner med at disse blir gjennomført siden de ikke (veldig oppsiktsvekkende for ikke å si absurd) har fått noen kompensasjon.
Tallet du kaster ut i lufta uten noe mer info om hva du sikter til er jo bare en avsporing. Tidsperspektiv er greit å kunne forholde seg til når man snakker om sånne ting. Det er også stor forskjell på mono og polykrystall. Solcelleanlegg er uansett hvordan du forsøker å svartmale det karbonnøytralt i løpet av få år, 1-3 år litt ettersom. Så hva er det du vil frem til bortsett fra at det er bedre å beholde eksisterende tak? Fotavtrykket er uansett hvordan du forsøker å fremstille det en brøkdel av fossil fremstilling av energi. Og da har jeg ikke tatt høyde for hva som skjer med det 40-tallet ditt i den utviklingen som skjer med panelproduksjon for tida.
#269442809/01/202211:29
Det er jo interessant å se hvordan det kommer ut ifra andre. Kull olje og gass slår du vel? Men hva med de andre?
Beklager men jeg har ikke noe interesse av å måtte slå "kull, olje og gass" for uvitende. Dette er jo tall det ikke bare er å ta ut av løse lufta uten å dokumentere hva de er. Legg merke til at ditt 40-tall utifra hva jeg kan se er 10 år gammelt. https://www.nrel.gov/docs/fy13osti/56487.pdf
Men kan jo for moro skyld ta relativt "uskyldig" naturgass opp mot ditt noe grove 40 tall så er det x 10. 400g/kWh. Så ja snilleste fossile brensel er fortsatt 10 x svartmaling av solceller. Legg merke til at jeg har vært snill å brukt en artikkel som bruker ditt noe grove og forelda tall for solcelle.
Hvorfor sätter man ikke bara ett slags fastpris på ström för alla i hela Norge? Man kan ju ta med lite forskjellig prisen på olika tid på dygnet och sånt. Då kan kraft producenterna försöka sälja strömmen så dyrt de kan till utlandet och konsumenterna i Norge får samma pris oberoende av hvor de bor med tanke på kraftnettet. Man slipper också att folk med billig ström går emot utbygging av kraftnettet eller kablar.
Det man gör nu er ju en variant på det men de regionala forskjellene finns ju fremdeles kvar.
Dette har jeg ment lenge må være løsningen. Et to-pris system med en fast, lav pris innenlands ( men ikke så lav at prisen ikke stimulerer til energiøkonomisering) og markedspris på de 10-15 twh vi selger utenlands. Jeg har tatt det opp med Stortingspolitikere jeg kjenner, og noen andre sentrale aktører , uten at de har kunnet begrunne hvorfor man ikke kan ha et slikt regime. Men kanskje det kommer allikevel .
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: HeavyDude]
#269445409/01/202218:41
[quote=fredriks] Jeg har tatt det opp med Stortingspolitikere jeg kjenner, og noen andre sentrale aktører , uten at de har kunnet begrunne hvorfor man ikke kan ha et slikt regime. Men kanskje det kommer allikevel .
Du svarer godt på det selv med at det vil være regime, en styreform vi ikke har hatt tradisjon for å bruke de siste åra. Kjenner jeg får assosiasjoner til kommunisme med alt dette strøm til 4 øre/kWh gnålet.
[Re: svegar]
#269445809/01/202219:00
Dette har jeg førstehånds erfaring med selv fordi jeg har familie som driver med dette og er i styret for et selskap som har ca 150 småkraftverk på kundelista, og har hatt mye kontakt med utbyggere av småkraft.
Det burde strengt tatt slutte å overraske meg, men i blant er verden veldig liten...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
[Re: HeavyDude]
#269445909/01/202219:05
Dette har jeg ment lenge må være løsningen. Et to-pris system med en fast, lav pris innenlands ( men ikke så lav at prisen ikke stimulerer til energiøkonomisering) og markedspris på de 10-15 twh vi selger utenlands. Jeg har tatt det opp med Stortingspolitikere jeg kjenner, og noen andre sentrale aktører , uten at de har kunnet begrunne hvorfor man ikke kan ha et slikt regime. Men kanskje det kommer allikevel .
Det er en rekke problemer med dette: Hvordan komme seg ut av alle avtalene vi har? Hvordan takle sytingen når kraftprisen lav på grunn av mye vind og flom?
Men alle praktiske problem løst, hvordan skal vi bestemme hvor mye man skal selge utenlands? Hvem skal få lov å selge strøm til utlandet? Dette er utfordringen uansett hvordan vi endrer på ting. Løser man dette på en fornuftig måte så fungerer uansett systemet vi har hatt siste 30 år bra. En kommunismevariant vil ikke klare å optimalisere så bra.
Kapitalisme med reguleringer er det Norge har god erfaring med på andre områder, det er nok det beste også her. Så er mengden og typen reguleringer det vi må diskutere. Restkapasitet i magasiner på forskjellige tider av året kunne vi for eksempel behandle litt som egenkapitalkrav hos banker.
Redigert av appelsin2; 09/01/202219:19.
[Re: appelsin2]
#269446509/01/202219:57
Det de har infört nu er ju nästan det så om dagens ordning fungerar kan man bara gå lite längre.
Men det er klart, vi kan ju ha forskjelliga priser rundt omkring i landet så vi som har varit flinka hittills får billig ström och dere i sör som må ha gjort noe fel för högre pris. Dere borde kanske investerade lite mer i produktion eller noe? Många kommer nog vara emot utbygningen av nettet mellan sör och nord. Kan ju inte vara bra för våran marknad.
[Re: JoachimV]
#269446609/01/202220:05
[quote=fredriks] Jeg har tatt det opp med Stortingspolitikere jeg kjenner, og noen andre sentrale aktører , uten at de har kunnet begrunne hvorfor man ikke kan ha et slikt regime. Men kanskje det kommer allikevel .
Du svarer godt på det selv med at det vil være regime, en styreform vi ikke har hatt tradisjon for å bruke de siste åra. Kjenner jeg får assosiasjoner til kommunisme med alt dette strøm til 4 øre/kWh gnålet.
För mig er det i alla fall ikke snakk om noe 4 öre/kWh gnål utan helt enkelt att ta bort norska konsumenter fra effekterna av en marknad som ikke alls fungerar speciellt bra för dem. Dagens ordningen er också noe liknande. Dere i sör trenger ju ikke betala marknadspris längre. Dette er väl också dåligt hvis marknaden alltid har rätt?
Man borde väl kunna köra marknaden som den gör nu, så for de statliga och kommunala bedrifterna in mer eller mindre pengar också går mycket av det direkt tillbaka till konsumenterna.
Men ok, jag förstår ikke ens problemet. Strömmen er ju lika billig som vanligt. Dere som klagar för väl flytte, skaffa er egen vindturbine, dra ned på förbruket eller få politikerna att investera i ny produktion? Är väl så en marknad fungerar? Hvis man ikke er nöjd så får man bara köpa en annan produkt. Kanske ikke fungerar så bra med dagens ström marknad?
#269446809/01/202220:32
Det er en rekke problemer med dette: Hvordan komme seg ut av alle avtalene vi har? [/b]Konkret hvilke avtalebestemmelser mener du hindrer dette ?
Hvordan takle sytingen når kraftprisen lav på grunn av mye vind og flom? [b] Da kan kraftprisen innenlands være lav[/b]
Men alle praktiske problem løst, hvordan skal vi bestemme hvor mye man skal selge utenlands? [b]Som nå. Det som tilbys på Nordpool vil det være kjøpere til, gitt markedspris.[/b]
Hvem skal få lov å selge strøm til utlandet? [b]Som nå .[/b] .
[b]Mine svar[b][/b]
Redigert av HeavyDude; 09/01/202220:35.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
[Re: JoachimV]
#269447309/01/202221:16
Det er en rekke problemer med dette: Hvordan komme seg ut av alle avtalene vi har? [/b]Konkret hvilke avtalebestemmelser mener du hindrer dette ?
Hvordan takle sytingen når kraftprisen lav på grunn av mye vind og flom? [b] Da kan kraftprisen innenlands være lav[/b]
Men alle praktiske problem løst, hvordan skal vi bestemme hvor mye man skal selge utenlands? [b]Som nå. Det som tilbys på Nordpool vil det være kjøpere til, gitt markedspris.[/b]
Hvem skal få lov å selge strøm til utlandet? [b]Som nå .[/b] .
[b]Mine svar[b][/b]
Avtalene om drift av utenlandskablene er nummer 1. For så vidt nok.
Kraftprisen lav innenlands når det er mye vind og vann er greit det, men da mener du i tilfelle makspris ikke fastpris.
På siste to punker så er det rett og slett ikke mulig å bestemme eksport på samme måte som nå samtidig som man innfører innenlands fastpris.
#269447509/01/202221:52
Vi har 30 år med et godt regulert marked, og det fungerer helt utmerket. La oss ikke miste hodet av at vi har en perfekt storm som rammer hele verden (i alle fall hele Europa) akkurat nå. At den treffer også norske forbrukere, riktignok klart mye mindre enn i omkringliggende land, kan da ikke være noe sjokk.
Også denne gangen er Norge ekstremt priviligert, der staten håver inn massivt på de skyhøye energiprisene. Nå har regjeringen økt støtteordningen og dekker 80% av kostnaden over 70 øre/kWh. Det er en god midlertidig løsning på et midlertidig problem. Regjeringen signaliserer at de ønsker å stå klare med liknende løsninger neste gang dette eventuelt blir et problem. Det er en mye bedre løsning enn at vi skal ha et statsstyrt system som ikke er markedsbasert.
I det store bildet er det som skjer nå bra. Kanske kan det føre til en bedre debatt om ENØK, elektrifisering av sokkelen, ENOVAs støtteordninger, at folk blir med bevisste overfor eget energiforbruk, at folk faktisk skjønner at det er en grunn til at vi må bygge mer nett og at overgangen til mer klimavennlig energisystem over hele verden faktisk vil kreve noe av hver enkelt av oss. Det er jaggu på tide.
sv
[Re: Anders A-R]
#269447609/01/202221:53
Dette har jeg førstehånds erfaring med selv fordi jeg har familie som driver med dette og er i styret for et selskap som har ca 150 småkraftverk på kundelista, og har hatt mye kontakt med utbyggere av småkraft.
Det burde strengt tatt slutte å overraske meg, men i blant er verden veldig liten...
Hmm... kjenner vi hverandre? Eller hva mener du? Det er vel lov å ha meninger om kraftmarkedet også for de som har kunnskap om det?
ydmyk hilsen sv
#269447709/01/202221:56
Her er en ganske god oppsummering av historien siden innføring av Energiloven i 1991. For øvrig er artikkelen skrevet av advokat og tidligere sentralstyremedlem i SV Oddumd Enoksen, så dette er ikke en markedsfanatiker. Les denne artikkelen.
Markedsordningen tjener AS Norge, inkludert strømkundene, enormt godt og har gjort det i 30 år nå. Men siden energisystemet er værbasert vil det være ekstremår, og i år kombineres dette av andre ekstreme effekter som gir et voldsomt utslag. Men vi må ikke miste hodet og gå over til femårsplaner og komitestyrte strømpriser av den grunn, vi må gjøre som vi gjør nå.
sv
#269448009/01/202222:29
"Men straks prisbildet snudde i 2021, kom repetisjonsøvelsene. Igjen fikk vi høre historia om hvilket uføre den nå 30 år gamle energiloven hadde skapt. Og om hvor bra alt hadde vært i gamle dager med toprisordning og stor grad av politisk bestemte priser. Glemt var de store samfunnsøkonomiske gevinstene vi hadde fått av energiloven."
Och den (midlertidiga?) lösningen blev en slags politiskt bestemte priser.
Nu vet väl ingen hur midlertidiga disse lösningarna med tilbaka betalningarna er men tycker att det er merkligt når folk er helt för marknaden och att staten ikke ska bestemme priserna samtidigt som staten ska betala tilbake 80% över en vis nivå.
Marknaden er sikkert väldigt bra för staten och de andra som säljer energien men att det er nödvändigt att betala tilbaka pengar till konsumenterna tyder på att den ikke er det för konsumenterna.
[Re: svegar]
#269448109/01/202222:35
Markedsordningen tjener AS Norge, inkludert strømkundene, enormt godt og har gjort det i 30 år nå. Men siden energisystemet er værbasert vil det være ekstremår, og i år kombineres dette av andre ekstreme effekter som gir et voldsomt utslag. Men vi må ikke miste hodet og gå over til femårsplaner og komitestyrte strømpriser av den grunn, vi må gjøre som vi gjør nå.
sv
Vi har 30 år med et system som har fungert utmerket. I 2020 og 2021 ble det lagt til 50% mere eksportkapasitet på totalen, alt dette direkte til land med tradisjonelt høyere priser enn både Norge og Sverige. går vi tilbake til 2014 er økningen i kapasitet 70%. Vi skal ikke miste hodet, men vi skal heller ikke ignorere at dette betyr at kraftsystemet er ganske endret i forholdt til disse 30 årene.
Altså nå har vi en ekstremsituasjon, det er ikke den vi skal planlegge ting etter men både den og normale forhold må vurderes når vi nå ser på hvilke avtaler det er formålstjenlig å inngå på eventuelle fremtidige kabler.
#269448209/01/202222:55
At noe har tjent oss godt i mange år er jo noe argument i seg selv.
Aktuell og framtidig regulering må ta utgangspunkt i beste mulige kunnskapsnivå, de mest sannsynlige utfallene og i tillegg ha sikkerhetsventiler for ekstreme utfall.
I tillegg må en ny energipolitikk både ta opp i seg hva AS Norge skal leve av etter oljen og bidra til langsiktig bærekraftig utvikling.
Dette er ikke noe man smører sammen på noen dager - og det er i hvert fall ikke lederne i energiselskapene som skal sette dagsorden for arbeidet.