Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 31 1 2 17 18 19 20 21 30 31

Smitte, lockdown here we go again?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694151 07/01/2022 09:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sanouka
Godt vi har eksperter som vi har kunnet lene oss på de siste 2 årene........

https://www.aftenposten.no/norge/i/...kehusene-naa-ligger-faerre-pasienter-inn

Har du lest hele artikkelen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694163 07/01/2022 09:43
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Man havner ikke i karantene dersom man har fått tredje oppfriskningsdose. Noe stadig flere får. Selv ikke med smitte i egen husstand, skal man i karantene dersom man har fått tredje dose så lenge man tester seg ut daglig ved kontakt med andre. Så terskelen for å bli hjemme, blir stadig høyere.

Så det må jo gå mot åpning når flere har fått tredje dose. Og vaksinepass her og der for å beskytte de uvaksinerte mot seg selv, de bør jo ikke bli smittet.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694169 07/01/2022 10:03
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Godt vi har eksperter som vi har kunnet lene oss på de siste 2 årene........

https://www.aftenposten.no/norge/i/...kehusene-naa-ligger-faerre-pasienter-inn

Spør jeg noensinne deg om slikt?
Kapasiteten er en katastrofe og skulle ha resultert i hoderulling for lenge siden.
Rapporteringen på innleggelser likeså.
Politisk opportunisme fra diverse fagforbund og generelle helsepolitiske spm mutert til C19 problemstillinger som feks kapasitet vitner om at dette ikke er noen egentlig krise. Det er bare den sedvanlige pingpongen kledd opp i smitteverndrakt.
Hadde det virkelig vært krise så hadde vi hatt feltsykehus utenfor de største byene i landet bemannet med motiverte reiselivs og restaurantarbeidere kjørt igjennom en hurtigfil.
At du (fremdeles)mener at dette er helt umulig trenger du ikke å svare på. Det vet jeg.

Redigert av sanouka; 07/01/2022 10:04.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694176 07/01/2022 10:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Spør jeg noensinne deg om slikt?

Nei. Du har i alle fall ikke gjort det frem til nå uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre.

Voksne menn som går knallhardt ut i debatten men ikke har baller til å svare på ja-/nei-spørsmål er det tristeste jeg ser. Hva er det som gjør at jeg får til dette, mens du sliter så jævlig?

a) Ja
b) Nei

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2694181 07/01/2022 10:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Marøder
Man havner ikke i karantene dersom man har fått tredje oppfriskningsdose. Noe stadig flere får. Selv ikke med smitte i egen husstand, skal man i karantene dersom man har fått tredje dose så lenge man tester seg ut daglig ved kontakt med andre. Så terskelen for å bli hjemme, blir stadig høyere.

Ja, nu er det 3 doser som gäller hvis man bara har två så anses man som ovaksinerad med tanke på karantän. Detta trots att det fremdeles er väldigt många som ikke har kunnat få 3 doser och den ikke ens helt anbefales till folk under 45 ännu.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694182 07/01/2022 10:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
[
Hadde det virkelig vært krise så hadde vi hatt feltsykehus utenfor de største byene i landet bemannet med motiverte reiselivs og restaurantarbeidere kjørt igjennom en hurtigfil.
At du (fremdeles)mener at dette er helt umulig trenger du ikke å svare på. Det vet jeg.

Med min kunnskap tror jeg at det er lite formålstjenlig å bruke bartendere og servitører som feltsykehusarbeidere, men gi meg gjerne den kunnskapen jeg trenger for å forstå at dette er mulig. Jeg er ALLTID åpen for ny kunnskap.

Ellers ER det noen gode poenger her: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/XqpEng/norge-paa-bristepunktet

Det er vanskelig å utdanne en stor mengde intensivsykepleiere i en fei, men hvis det stemmer at Norge trenger nesten dobbelt så mange per intensivpost som de gjør i Sverige, er det noe galt et sted.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694183 07/01/2022 10:32
Loki Offline
Besatt
Besatt
Jeg stusser litt på krisebegrepet. Vi har pandemi. Selvsagt er det stor belastning og press i helsevesenet, noe annet ville vært oppsiktsvekkende. Når det er krig må soldatene ut i krigen, det er bare sånn det er eller?

Det er også normalt å oppjustere styrken under en krig, men under pandemi skal vi ikke et allokere et eneste nytt menneske til helsevesenet? Jeg har vanskelig for å forstå dette.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: fredriks] #2694187 07/01/2022 10:42
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: fredriks

Ja, nu er det 3 doser som gäller hvis man bara har två så anses man som ovaksinerad med tanke på karantän. Detta trots att det fremdeles er väldigt många som ikke har kunnat få 3 doser och den ikke ens helt anbefales till folk under 45 ännu.

Dose 3 anbefales vel til alle over 18? I hvertfall etter det jeg raskt kunne søke meg til. Det legges jo opp til storstilt vaksinering i januar. Alle 45+ skal ha fått tilbud innen uke 2 og alle over 18 er også i gang. Med krav om 20 uker mellom 2 og 3. Så det er nok en stor andel som har fått tredje oppfriskningsdose innen utgangen av måneden.

Når denne andelen tar seg opp nå, må det gjenåpnes. Og det er vel heller ikke noe å tvile på om at vaksinepass bør innføres for å beskytte de uvaksinerte slik at de ikke utsettes for smitte ved gjenåpning.

Ellers ganske interessant å lese om at belastningen i helsevesenet nå er lavere enn før pandemien. Det brenner jo på dass i følge enkelte. Min samboer jobber i helsevesenet og må på jobb selv om vi nå har fått covid i vår husstand da hun har tredje dose. Så faren for at hele arbeidsstokken ryker ut i karantene minker for hver dag som går.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694188 07/01/2022 10:44
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Spesielt mtp nedbygging de siste 20årene elns

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2694189 07/01/2022 10:50
Loki Offline
Besatt
Besatt

Når denne andelen tar seg opp nå, må det gjenåpnes.
Nei, andel vaksinerte har overhode ingen betydning, man ser kun på smittetall.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694190 07/01/2022 10:54
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
På et eller annet tidspunkt må man bare rive av plasteret, selv om det gjør vondt der og da. Jeg tror vi nærmer oss det punktet.
Javel, kanskje sykefraværet blir skyhøyt en måned eller to, men hva er alternativet? Ett, to eller tre nye år med unntakstilstand?

Fastlegekrisen og det riv ruskende gale i organiseringen av Helsevesenet blir bare verre for hvert nye pensjonistkull som kommer hvis Hdir, FHI og politkerne skal være 100% opphengt i smittevernstiltak i årevis og ikke snart kan fokusere på robust og stabil fremtidig organisering.

Hvorfor belaste helsevesenet med koronaen for de som ellers er sunne og friske og får det som en litt lei influensa? Det skulle ikke være nødvendig å oppsøke verken testsentre eller lege med mindre man begynner å få alvorlige pusteproblemer

Min villighet til å gjøre noe mer enn selvfølgelig å vaksinere meg når jeg får tilbud om det, bruke munnbind i butikker og på offentlig transport, vaske hender og ellers opptre smittemessig fornuftig krympet veldig da jeg fikk dette svart på hvitt:

Kun 30 "friske" vaksinerte på intensiven i hele 2021

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2694192 07/01/2022 10:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nei, det gör faktiskt ikke det men det er väl lite snakk om semantik.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

- Alle i aldersgruppen 45 år og eldre og sykehjemsbeboere anbefales oppfriskningsdose.
- Personer 18 år og eldre som tilhører risikogruppene anbefales oppfriskningsdose.
- Alle ansatte i helse- og omsorgstjenesten anbefales oppfriskningsdose.
- Ellers friske personer 18-44 år kan få oppfriskningsdose.

Om en månad kanske alla kan ha fått en 3 dose men reglerna gäller redan nu. Jag kunde boka tid i början av uken och jag er över 45 och fick min andra dose noen uker tidigare än vad jag först skulle fått.

Er i alla fall noen ekspert som sier att en 3 dose för folk under 45 er onödigt. Efter det jag har sett så är jag skeptiskt till att man ska "kräva" en 3 dose för alla relativt kort tid efter dubbel vaksinering for yngre. Skyddet mot smitte verkar ända vara rätt dårligt mot omicron.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: vichingo] #2694194 07/01/2022 11:03
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: vichingo
På et eller annet tidspunkt må man bare rive av plasteret, selv om det gjør vondt der og da. Jeg tror vi nærmer oss det punktet.
Javel, kanskje sykefraværet blir skyhøyt en måned eller to, men hva er alternativet? Ett, to eller tre nye år med unntakstilstand?

Fastlegekrisen og det riv ruskende gale i organiseringen av Helsevesenet blir bare verre for hvert nye pensjonistkull som kommer hvis Hdir, FHI og politkerne skal være 100% opphengt i smittevernstiltak i årevis og ikke snart kan fokusere på robust og stabil fremtidig organisering.

Hvorfor belaste helsevesenet med koronaen for de som ellers er sunne og friske og får det som en litt lei influensa? Det skulle ikke være nødvendig å oppsøke verken testsentre eller lege med mindre man begynner å få alvorlige pusteproblemer

Min villighet til å gjøre noe mer enn selvfølgelig å vaksinere meg når jeg får tilbud om det, bruke munnbind i butikker og på offentlig transport, vaske hender og ellers opptre smittemessig fornuftig krympet veldig da jeg fikk dette svart på hvitt:

limer bare inn et svar som var litt krasst til opprinnelige mottaker, men ser ut til å passe til deg:

Sitat: Ndreas

Enten er du ekstremt egoistisk eller så tror jeg ikke at du skjønner hva "rive av plasteret" innebærer.

Generell dødelighet vil gå veldig opp, da mange/alle ressurser som ellers ville behandlet hjerteinfarkt, kollisjoner, fall, infeksjoner etc er belagte. Folk i sårbare/risikogrupper vil det gå veldig sterkt utover, både mtp død og isolasjon. Når helsevesenet bruker begrepet "elektiv kirurgi utsettes", så tenker du kanskje på Ola som vil operere inngrodd tånegl, og ikke Per som har en svulst i hjernen som skal opereres ut jo før jo heller. Begge er elektive (elektiv operasjon: kirurgisk inngrep som er planlagt på forhånd i motsetning til akutt eller øyeblikkelig hjelp-operasjon).

Og i tillegg har vi uansett ikke noe garanti for at covid "brenner seg ut" på den måten. Så vi kan worst case ha gjennomført massiv eugenikk uten noe effekt på det problemet vi prøvde å løse.

For ikke å snakke om hva det vil gjøre med de som faktisk jobber i helsevesenet og framtidig rekruttering til bransjen, ditto for lærere og service-bransjen etc.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Loki] #2694208 07/01/2022 11:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Loki

Smittetall har blitt stadig mindre vektlagt. Det er innleggelser på sykehus som er det man legger mest vekt på nå.
Det har heldigvis ikke vokst like mye som smitten. Men det visste man jo ikke for tre uker siden.

LarsB

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: larsb] #2694210 07/01/2022 11:59
Loki Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb

Smittetall har blitt stadig mindre vektlagt. Det er innleggelser på sykehus som er det man legger mest vekt på nå.
Det har heldigvis ikke vokst like mye som smitten. Men det visste man jo ikke for tre uker siden.
LarsB
La oss håpe det for smittetallene vil være høye i mange år framover.

Men ministeren sier da vitterlig:

Sitat: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BjqmE7/helseministeren-svarer-raymond-johansen-forstaar-frustrasjonen

Via e-post skriver hun at smitten øker kraftig flere steder og at de forventer at flere blir smittet med corona fremover siden omikron-varianten dominerer.

– Vi ønsker å beholde kontrollen i en slik situasjon, skriver helseministeren.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694230 07/01/2022 13:22
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V

limer bare inn et svar som var litt krasst til opprinnelige mottaker, men ser ut til å passe til deg:

Enten er du ekstremt egoistisk eller så tror jeg ikke at du skjønner hva "rive av plasteret" innebærer.

Generell dødelighet vil gå veldig opp, da mange/alle ressurser som ellers ville behandlet hjerteinfarkt, kollisjoner, fall, infeksjoner etc er belagte. Folk i sårbare/risikogrupper vil det gå veldig sterkt utover, både mtp død og isolasjon. Når helsevesenet bruker begrepet "elektiv kirurgi utsettes", så tenker du kanskje på Ola som vil operere inngrodd tånegl, og ikke Per som har en svulst i hjernen som skal opereres ut jo før jo heller. Begge er elektive (elektiv operasjon: kirurgisk inngrep som er planlagt på forhånd i motsetning til akutt eller øyeblikkelig hjelp-operasjon).

Og i tillegg har vi uansett ikke noe garanti for at covid "brenner seg ut" på den måten. Så vi kan worst case ha gjennomført massiv eugenikk uten noe effekt på det problemet vi prøvde å løse.

For ikke å snakke om hva det vil gjøre med de som faktisk jobber i helsevesenet og framtidig rekruttering til bransjen, ditto for lærere og service-bransjen etc.

Tja, hvor mange av disse innstrammingsrundene er det ikke vi har hørt denne argumentasjonen for?

Jeg synes ikke det er kjempeegoistisk å målbære de samme holdningene som også kommer frem her: VGs kommentar - På bristepunktet

Mitt poeng er å bruke mindre ressurser på oppfølging av oss som ellers er friske i form av TISK og "unødvendig" lege-/helseoppfølging og heller bruke Helsevesenets ressurser til behandling for de som virkelig trenger det, være seg Covid19-komplikasjoner, hjerteinfarkt eller kreft.

Alle burde etter hvert vite hva som er smittevernsmessig risikoatferd, og smittespredningen vil neppe bli så massiv som skrekkscenariene beskriver selv om folk ikke må registrere smitte/sykdom eller gjennomføre testing i offentlig regi. De fleste vil vel være forsiktige og prøve å holde seg friske? Vaksinemotstanderne får vi dessverre ikke gjort noe med uansett.

Det burde være ganske god kunnskap om hvem det er som er i risikogruppene nå, og hvordan disse best kan beskyttes.

Jeg sier heller ikke at jeg motsetter meg tiltak i form av vaksinasjon, munnbind, 1-meteren, koronasertifikat osv., snarere tvert i mot, men lammelsen av vårt hverdagsliv, barn og ungdoms skole- og fritidsaktiviteter må snart få ta slutt.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: vichingo] #2694231 07/01/2022 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det burde være ganske god kunnskap om hvem det er som er i risikogruppene nå, og hvordan disse best kan beskyttes.

Hva med de som rammes hardt og ikke er i risikogruppene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Loki] #2694233 07/01/2022 13:28
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: Loki

Nei, du tar feil.

I følge artikkel linket til i VG i dag: "I et intervju med VG denne uken sa statsminister Jonas Gahr Støre at dette handlet om å beskytte fastlegene, kommunehelsetjenesten og sykehjemmene. Helseminister Ingvild Kjerkol forklarer dette med at det er høy belastning på legevakter og fastleger." Det er presset i helstetjenestene som avgjør.

Smittetallene kan være høye, men dersom belastningen på helsevesenet er lav kan samfunnet gjenåpnes. Og belastningen på helsevesenet blir forhåpentligvis lav dersom folk vaksineres, hva skal poenget eller være. Så de ser nok på ulike sammenhenger.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694238 07/01/2022 13:37
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V

Hva med de som rammes hardt og ikke er i risikogruppene?

Når det i hele 2021 kun var 30 vaksinerte og ellers "friske" personer (= ikke i risikogrupper) som måtte ha intensivbehandling (= rammes hardt), og omikron-varianten i tillegg er "snillere" enn tidligere varianter, blir dette et stort problem?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: vichingo] #2694240 07/01/2022 13:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Når det i hele 2021 kun var 30 vaksinerte og ellers "friske" personer (= ikke i risikogrupper) som måtte ha intensivbehandling (= rammes hardt), og omikron-varianten i tillegg er "snillere" enn tidligere varianter, blir dette et stort problem?

Det er vel fremdeles nok uvaksinerte personer til at det kan bli det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694249 07/01/2022 14:34
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V

Det er vel fremdeles nok uvaksinerte personer til at det kan bli det.

Dessverre kan du nok ha rett i det, men alle voksne har fått tilbud om vaksiner, og det er ikke mange uker før også 3.-dosen er i armen hos alle som står i meget sannsynlig fare for litt mer enn noen dagers sykefravær.
Den lille gruppen som av medisinske grunner ikke kan la seg vaksinere, bør vi klare å verne/ta oss av.

Øvrige uvaksinerte har tatt et valg og får stå for det.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: vichingo] #2694327 08/01/2022 09:35
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N

Alle burde etter hvert vite hva som er smittevernsmessig risikoatferd, og smittespredningen vil neppe bli så massiv som skrekkscenariene beskriver selv om folk ikke må registrere smitte/sykdom eller gjennomføre testing i offentlig regi. De fleste vil vel være forsiktige og prøve å holde seg friske? Vaksinemotstanderne får vi dessverre ikke gjort noe med uansett.

Vi så vel med delta og fikk det videre forsterket nå med omikron at "alle burde vite hva som er risikoatferd/smittespredning sikkert ikke så massiv" ikke er gyldige argumenter? En pandemi kan ikke individualiseres, det er kollektivt. Det hjelper ikke et spøtt om Ola er aldri så forsiktig, hvis det kommer en kunde inn som er positiv (uvitende eller ikke). Det er ikke alle som kan jobbe hjemmefra og få mat tilsendt fra Oda resten av pandemien, og vi må beskytte de mest sårbare.

Norge har vært utrolig heldig, og flinke til å begrense smitte, og spesielt dødsfall. Det er beundringsverdig, og selv om jeg ikke vil kompromisse på dødsfall, så ser jeg at man må balansere lockdown og de konsekvensene det har, med smittevern. Lockdown er veldig kostbart, men det er også den andre siden av vektskålen.

Status på helsevesenet er et tverrpolitisk nedbyggingsprosjekt de siste 20 årene, og har rigget oss veldig dårlig for en pandemi. Det vi har sett nå av pandemien har vi som sagt vært veldig skjermet for konsekvensene av, men det er ingen garanti for fremtiden. Mange lands helsevesen slet/sliter betydelig med delta. Det er en kompleks anaylse naturligvis, men det hadde vært superinteressant å se relasjonen mellom smitteverntiltak og innlagte/dødsfall i alle disse landene gjennom hele pandemien. Vi husker alle hvordan helsevesenet så ut i Italia i starten, og vi har ingen garanti for at vi ikke havner der før pandemien er over. Derfor er jeg veldig skeptisk til en sånn "let 'er rip" strategi, i tillegg til det jeg sa i forrige post.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694332 08/01/2022 10:16
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Som minimum burde det nå innføres vaksinepass. Dette er et tiltak som fungerer mot enkelte målgrupper med lav vaksinasjonsgrad. For kilde søk Lancet og koronapass.

Passet i seg selv vil ikke hindre smitte på arrangement, men det vil sannsynligvis øke vaksinegrad i enkelte aldersgrupper (som har lavere andel i dag) samt indirekte beskytte uvaksinerte mot smitterisiko ved at de ikke får adgang. De vil kunne teste seg og likevel kunne delta, jeg mener at de kanskje burde nektes adgang uansett så lenge de ikke er vaksinerte eller tidligere smittet for å beskyttes mot smitte. Det ville sikkert skapt bråk, men nå er det ganske mange i befolkningen for øvrig som begynner å nå bristepunktet.

Såpass(!) må vi kunne forvente når dugnaden snart går inn i år 3. Gunnar Stavrum setter det litt på spissen, men dagens tiltak er jo på mange måter for å verne gratispassasjerene (de som ikke vil vaksineres) da de opptar majoriteten av intensivplassene. Selvsagt sikrer man da også tilbud til vaksinerte som måtte trenge det, men uten de uvaksinerte hadde samfunnet kunne vært åpent lengre og med mer smitte.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: Marøder] #2694335 08/01/2022 10:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som minimum burde det nå innføres vaksinepass. Dette er et tiltak som fungerer mot enkelte målgrupper med lav vaksinasjonsgrad. For kilde søk Lancet og koronapass.

Passet i seg selv vil ikke hindre smitte på arrangement, men det vil sannsynligvis øke vaksinegrad i enkelte aldersgrupper (som har lavere andel i dag) samt indirekte beskytte uvaksinerte mot smitterisiko ved at de ikke får adgang. De vil kunne teste seg og likevel kunne delta, jeg mener at de kanskje burde nektes adgang uansett så lenge de ikke er vaksinerte eller tidligere smittet for å beskyttes mot smitte. Det ville sikkert skapt bråk, men nå er det ganske mange i befolkningen for øvrig som begynner å nå bristepunktet.

Såpass(!) må vi kunne forvente når dugnaden snart går inn i år 3. Gunnar Stavrum setter det litt på spissen, men dagens tiltak er jo på mange måter for å verne gratispassasjerene (de som ikke vil vaksineres) da de opptar majoriteten av intensivplassene. Selvsagt sikrer man da også tilbud til vaksinerte som måtte trenge det, men uten de uvaksinerte hadde samfunnet kunne vært åpent lengre og med mer smitte.

Støttes. Det å ikke vaksinere seg må få konsekvenser som de som tar valget forstår.

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2694349 08/01/2022 11:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous
Ser uvaksinerte "mobbes", men hva med feite folk, skal de også stimatiseres? Selvforskylt innleggelse på grunn av langvarig overspising?
De overvektige smittes lettere og får ofte alvorligere sykdomsbilde (innleggelse/ død). De overbelaster helsevesenet, right?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/v...ktor-nummer-to-etter-alder-ved-covid-19/

https://forskning.no/epidemier-overvekt/mennesker-med-fedme-rammes-hardere-av-covid-19/1741250

Kan noen som El Syklo ikke har blokkert fortalt ham at fedme ikke er en valgt tilstand på samme måte som vaksinering er det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2694361 08/01/2022 13:51
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Det er jo fakta at innleggelsene domineres av NTF medlemmer (Norsk TjukkasForening). Dette er jo elefanten i rommet, bokstavelig talt. Så når man stadig hamrer på uvaksinerte, hvorfor slipper NTF unna, uten omtale?
Og SBU (Sigarettbrukerunionen), ingen pekefinger?

Dersom det du hevder er korrekt, er det enda større grunn til at de bør vaksinere seg ja. Gode poenger.

Har du noen grunn til å tro at færre av disse er vaksinerte enn øvrig befolkning?

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: GeirK] #2694363 08/01/2022 14:13
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Ser uvaksinerte "mobbes", men hva med feite folk, skal de også stimatiseres? Selvforskylt innleggelse på grunn av langvarig overspising?
De overvektige smittes lettere og får ofte alvorligere sykdomsbilde (innleggelse/ død). De overbelaster helsevesenet, right?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/v...ktor-nummer-to-etter-alder-ved-covid-19/

https://forskning.no/epidemier-overvekt/mennesker-med-fedme-rammes-hardere-av-covid-19/1741250

Kan noen som El Syklo ikke har blokkert fortalt ham at fedme ikke er en valgt tilstand på samme måte som vaksinering er det?

Fungerer dette?

'...once more, and more intensity!'
Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694365 08/01/2022 14:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ovaksinerade tar ofta opp övervikt i disse diskussionerna. Skulle vara interessant att få en översikt på helsestatusen bland de ovaksinerade. Er alla vältränade, smala och kjernfriska som de virker gi intrykk av?

Hvis man ser på datan som finns har de som gruppe antingen missbedömt hur friska de er eller så är det en större risk att vara ovaksinerad och frisk än att vara for eksempel överviktig.

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: sanouka] #2694415 08/01/2022 23:27
B
Bing Offline
Entusiast
Entusiast
B
Her kan jeg bidra:

Mann, 57 år, barn 13 - 16 og 18 år. Alle trives med sunn livsstil. Dvs. regelmessig trening, magert og variert kosthold, tilstrekkelig med søvn og inntak av nødvendige vitaminer for å sikre at immunforsvaret er i form.

Alle 4 hadde et hurtig og problemfritt sykdomsforløp i november 2021. For min egen del gikk jeg et halvt år før til anskaffelse av legemidler som har vist seg å være effektive mot alle variantene av Covid 19, og tok disse slavisk etter en protokoll jeg hadde tro på.

Beslutningen om å la barna styre unna vaksiner fremsto som enkel og opplagt da vi personlig kjente et hundretalls tilfeller med totalt uproblematiske sykdomsforløp samtidig som statistikken for denne aldersgruppen var og er entydig.

Jeg er forøvrig ikke så opptatt andres vekt, vaksinestatus eller valg generelt sett. Men da har du i alle et svar fra en deltager i en etterhvert liten minoritet...

Re: Smitte, lockdown here we go again? [Re: ] #2694438 09/01/2022 15:26
Panda Offline
Besatt
Besatt
Enig, når han covid ikke er en farlig sykdom for folk flest utenfor risikogruppene, og vaksinen faktisk er frivillig, så kan man vurdere selv og velge.

Enig!
Blir bare dumt om disse folkene plutselig skal stenges ute fra arrangementer og spisesteder plutselig.
La alle ta en test og er den negativ er det lov å komme inn.
Bli kvitt dette hysteri nå og gi barn og ungdommen livet tilbake.

Side 19 av 31 1 2 17 18 19 20 21 30 31

Moderator  support