Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
07/01/2022 06:25
|
Duck
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
"Høye strømpriser har blitt forklart med lite vann i norske vannmagasiner. Men nye tall viser at 2021 ikke var noe spesielt tørt år" "Det var tørrere i 2019" "Forskjellen ligger i eksporten av strøm." https://www.nettavisen.no/okonomi/l...et-var-torrere-i-2019/s/12-95-3424228258
|
|
|
[Re: JoachimV]
07/01/2022 07:33
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Dette gjelder vel ved prosjektering av nye kraftverk? De fleste vannkraftverk i Norge bør vel ha avskrevet byggekosten nå.
Sitat Statkraft: Siden vannkraftverk får drivstoffet (vann) gratis, er produksjonskostnaden for norsk vannkraft kun noen få øre. Det er ikke feil men det er jo heller ikke mye næringsvett i en sånn argumentasjon. Det er klart at med den argumentasjonen der så er ikke strømmen verdt rare greiene å vi kan fortsette å male oss inn i et hjørne.. Denne argumentasjonen bekrefter jo bare mitt poeng som er at Nordmenn ikke eier begrep om verdien av strøm, den bare er noe rart som er der i stikkontakten og som vi helst ikke skal bli berørt av produksjonen av, ref: vind. Skal man kunne diskutere kostnaden av de forskjellige energikildene så må man kunne snakke om kostnad over levetid. Men jeg tar helt sikkert feil er jo bare å jabbe videre om gratis strøm å se hva godt som kommer ut av det. Hvem vet kansje vi får gratis strøm. Som sagt så siterer jeg bare Statkraft. Jeg er ikke noe ekspert (derav spørsmålstegnene mine), men skulle jo tro at de var troverdige? Uten at jeg nødvendigvis er antikapitalistisk så har jeg aldri forstått den greia at vi skal tjene absolutt maks på en nødvendig vare vi produserer. Skulle jo tro at "driften" av et land bør ha som utgangspunkt at alle de som bor der skal ha det bra, ikke nødvendigvis at man skal ha maksimal profitt til staten.
|
|
|
[Re: aug11x]
07/01/2022 08:16
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
[
Som sagt så siterer jeg bare Statkraft. Jeg er ikke noe ekspert (derav spørsmålstegnene mine), men skulle jo tro at de var troverdige?
Uten at jeg nødvendigvis er antikapitalistisk så har jeg aldri forstått den greia at vi skal tjene absolutt maks på en nødvendig vare vi produserer. Skulle jo tro at "driften" av et land bør ha som utgangspunkt at alle de som bor der skal ha det bra, ikke nødvendigvis at man skal ha maksimal profitt til staten.
Har sagt at det ikke er feil. Det er bare veldig stor forskjell på å regne med ALLE produksjonskostnader i livsløpet og profitt. Jeg har aldri snakket om profitt. Jeg snakker om en realistisk verdsetting av dette mange snakker om som "arvesølvet". Må si det er veldig spesielt å lage en konkuranse om at dette arvesølvet skal ha lavest mulig verdi.
|
|
|
07/01/2022 08:24
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Vannkraft til produksjonskostnad ville antagelig tømt vannkraftmagasinene svært fort. Samme artikkel beskriver vel også noe rundt energidisponering?
Redigert av eOpseth; 07/01/2022 08:24. Rediger grunn: trykkleif
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
07/01/2022 08:24
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Har sagt at det ikke er feil. Det er bare veldig stor forskjell på å regne med ALLE produksjonskostnader i livsløpet og profitt. Jeg har aldri snakket om profitt. Jeg snakker om en realistisk verdsetting av dette mange snakker om som "arvesølvet". Må si det er veldig spesielt å lage en konkuranse om at dette arvesølvet skal ha lavest mulig verdi.
Jeg bare spør jeg, men er det slik at norske vannkraftverk ikke tjener penger, når ALLE produksjonskostnader i livsløp er tatt med, når strømprisen er 50-60 øre/kwt? Om man er redd for ekstremforbruk ved lave priser, så kan man jo f.eks ha høye priser på alt forbruk over f.eks 15-20.000 kwt/år?
|
|
|
[Re: aug11x]
07/01/2022 08:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jeg bare spør jeg, men er det slik at norske vannkraftverk ikke tjener penger, når ALLE produksjonskostnader i livsløp er tatt med, når strømprisen er 50-60 øre/kwt? Om man er redd for ekstremforbruk ved lave priser, så kan man jo f.eks ha høye priser på alt forbruk over f.eks 15-20.000 kwt/år?
Hvorfor må du overdrive når jeg presentere beregna tall fra NVE? Vet ikke tida NVE bruker der for livsløpet men jeg fant en annen beregning på 60 år for vannkraft. Til sammenligning er vind 25 år. Produksjonskostnaden for vannkraft er i følge NVE 35 øre/kWt for <10MW og 39 øre/kWt for >10MW. Alt over dette vil da være fortjeneste. Du kan også klikke på beregning frem mot 2030. "Kostnadene i 2030 regnes ut ved hjelp av en teknologiforbedringsfaktor basert på antakelser gjort av NVE"Det er da vitterlig ikke sånn at vannkraftverk er en engangsinvestering. Nå er det hyppig snakk om forfall, opppussing og oppgraderinger (effektivisering). Hvor skal de pengene taes fra om prisen på strømmen er kostnaden av en vaktmester?
|
|
|
07/01/2022 09:01
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Linken din viser til nybygg i dag med økonomisk levetid på 40 år..
Driftskostnadene(vedlikehold) er estimert til 4 øre kWh
Redigert av ML1; 07/01/2022 09:04.
|
|
|
[Re: Andreas83]
07/01/2022 09:16
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Problemet er at vi altfor lenge har hatt urealstisk lave priser. Nå med det resultat så evner ikke Ola Dunk å redusere romtemperaturen fra 24°. det må selvfølgelig gå galt. Vi snakker jo et skikkelig I-landsproblem her. Det har vært de prisene som har vært, de har av og til vært lave, og av og til vært høye, men de har reflektert markedet - markedspris - og er dermed ikke urealistiske. Det er veldig fordummende å stemple alle forbrukere som luksusdyr med 24grader i alle rom, 3 elbiler, svømmebasseng i vinterhagen, utendørs boblebad på hytta, oppvarmet garasje etc. De fleste har et ganske nøkternt forbruk, og en pris på 80-120 øre pr. KW bør motivere de fleste til å iverksette lønnsomme strømsparende tiltak. Et økt strømforbruk hos husholdningene har også vært ønsket politikk gjennom at de ønsker at at husholdningene velger elbil og at oljefyr har blitt forbudt. Jeg er litt overrasket over at forbruket ikke har økt mer, og det viser at de fleste har prøvd å tilpasse seg. Synes det er synd at du ikke har svart på denne JoachimV, det utsagnet ditt var pinlig latterlig.
|
|
|
[Re: ML1]
07/01/2022 09:17
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg var på omvisning på Sima Kraftverk i Eidfjord i ca. 2007. Der ble jeg fortalt (slik jeg husker) at alt de gjorde med bygging av vannmagasiner (med bl.a. Sysendammen), ombygging av halve dalen ovenfor, regulering av Vøringsfossen, bygging av vannkraftverket osv. var nedbetalt på et par-tre år. Dette var på slutten av søttitallet.
|
|
|
07/01/2022 09:21
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fasit fikk vi i går på Debatten. Den er makspris på 50 øre, lett å forstå, enkel å implementere. Den relativt unge og lite erfarne Olje og litteraturviteren mener hun vet bedre enn den godt voksne og erfarne kraftingeniøren. Det sier ikke så rent lite om hvor høyt fallet til regjeringen kommer til å bli i denne saken.
Redigert av sanouka; 07/01/2022 09:22.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: ML1]
07/01/2022 09:25
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Driftskostnadene(vedlikehold) er estimert til 4 øre kWh Det er helt korrekt. Det koster å bygge for å produsere det er jo hele poenget mitt. Eller mener du de kraftverkene har var gratis å bygge og er således uten reinvesteringsbehov i overskuelig fremtid? Hvis en taxi er nedbetalt skal han da bare ta betalt for brennstoff? Hvis det er en Tesla så er den vel helt gratis å sitte på med da?
|
|
|
07/01/2022 09:25
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes det er noen problemstilling som i liten grad adresseres både av myndighetene og kraftselskapene. Vi begynner å få noen år med data fra timesavlesninger og noen bedrifter sitter på enorme mengder data om forbruksmønster fra forskjellige typer husholdninger.
Man trenger ikke samle mange husholdninger i en gruppe før man med ganske stor sannsynlighet vil kunne si hvor mye strøm gruppen kommer til å bruke den neste timen. Eller en eller annen time, gitt noe kunnskapsgrunnlag for vær. I tillegg vil man kunne ha noe automatisering av utkoblbare kilder som elbil, varmtvannsbereder, varmekabler, kjellerstuer etc.
Det må da være mulig å risikoberegne terminkjøp av strøm til slike grupper til mer behagelige priser utenfor spot, samtidig som en har mulighet til å selge og kjøpe overskudd eller underskudd i terminkontraktene i spotmarkedet.
På dette viset vil man også kunne få lagt inn noe slags rangering av bolig + husstandstyper, og en baseline for akkurat ditt forbruk ihht denne rangeringer. Da begynner vi snakke muligheter for reelle, målbare mål for energiøkonomisering og en ny måte å tenke subsidiering av enøk.
Det er i hvertfall én vei ut av det ulogiske uføret hvor man skal tenker at det er god enøk i at alt strømforbruk blir svindyrt. Man får ikke mer råd til å etterisolere eller bytte varmepumpe av å måtte be om utsettelse på strømregningen.
|
|
|
07/01/2022 09:28
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mitt tips: Dagens regjering makter ikke å håndtere strømkrisen (og pandemien). Det blir reist mistillit. Vi får ny regjering før året er omme.
|
|
|
[Re: Tagelli]
07/01/2022 09:36
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg synes det er noen problemstilling som i liten grad adresseres både av myndighetene og kraftselskapene. Vi begynner å få noen år med data fra timesavlesninger og noen bedrifter sitter på enorme mengder data om forbruksmønster fra forskjellige typer husholdninger.
Man trenger ikke samle mange husholdninger i en gruppe før man med ganske stor sannsynlighet vil kunne si hvor mye strøm gruppen kommer til å bruke den neste timen. Eller en eller annen time, gitt noe kunnskapsgrunnlag for vær. I tillegg vil man kunne ha noe automatisering av utkoblbare kilder som elbil, varmtvannsbereder, varmekabler, kjellerstuer etc.
Det må da være mulig å risikoberegne terminkjøp av strøm til slike grupper til mer behagelige priser utenfor spot, samtidig som en har mulighet til å selge og kjøpe overskudd eller underskudd i terminkontraktene i spotmarkedet.
På dette viset vil man også kunne få lagt inn noe slags rangering av bolig + husstandstyper, og en baseline for akkurat ditt forbruk ihht denne rangeringer. Da begynner vi snakke muligheter for reelle, målbare mål for energiøkonomisering og en ny måte å tenke subsidiering av enøk.
Det er i hvertfall én vei ut av det ulogiske uføret hvor man skal tenker at det er god enøk i at alt strømforbruk blir svindyrt. Man får ikke mer råd til å etterisolere eller bytte varmepumpe av å måtte be om utsettelse på strømregningen.
Godt sagt!
|
|
|
07/01/2022 09:37
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tilbake til Atomkrafta og produksjon i Europa som har vært hyppig brukt som argumentent mot utenlandskabler ref. Eilertsen. Franske atomkraftverk skal klar i 2035
|
|
|
[Re: Boas]
07/01/2022 09:41
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var på omvisning på Sima Kraftverk i Eidfjord i ca. 2007. Der ble jeg fortalt (slik jeg husker) at alt de gjorde med bygging av vannmagasiner (med bl.a. Sysendammen), ombygging av halve dalen ovenfor, regulering av Vøringsfossen, bygging av vannkraftverket osv. var nedbetalt på et par-tre år. Dette var på slutten av søttitallet. Alle store anlegg er nedbetalt for lenge siden. Snittprisen for Kwh er 30 øre på meget konservative utregninger. For de virkelig store prosjektene som ble ferdigstilt på 60 70 tallet så er nok selvkost rundt 10 øre. Det er en årsak til at det aldri er spm økonomi tilknyttet kraftproduksjon. Veier blir bygd langt inn på vidda. Helikoptere som frakter brakker og alt annet inn og ut, tuneller sprenges. Godt betalt og viktig virksomhet for landet som helhet inntil nylig. Nå er den kun godt betalt for visse. Skal jeg kjøpe argumentet om at dette likevel kommer oss til gode siden det er staten/fylkene som eier herligheten så må samtlige opptjente kroner overføres til legater og stiftelser etter kjent Sparebank1, DNB ol modell etter at man har funnet en fornuftig makspris. På det viset kan man finansiere idrett, kultur og næring som vanlige folk får en mulighet til å påvirke ved å søke om midler til store og små prosjekt.
Redigert av sanouka; 07/01/2022 09:45.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
07/01/2022 09:49
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
Driftskostnadene(vedlikehold) er estimert til 4 øre kWh Det er helt korrekt. Det koster å bygge for å produsere det er jo hele poenget mitt. Eller mener du de kraftverkene har var gratis å bygge og er således uten reinvesteringsbehov i overskuelig fremtid? Hvis en taxi er nedbetalt skal han da bare ta betalt for brennstoff? Hvis det er en Tesla så er den vel helt gratis å sitte på med da? Nei selvfølgelig ikke men at kostnadene for å vedlikeholde eller bytte turbiner rørgater ikke helt er det samme som å bygge nye anlegg fra scratch. Det skjønner vel også du? Mange ting som evt kan gjenbrukes som dammer o.l men jada klart det på sikt koster. Men tror vel at 50% av kraftverkene er 40 år + Du legger merke til at vedlikeholds og driftskostnader er kalkulert til 4 øre pr kWh. Blir litt midler til vedlikehold av det..
|
|
|
07/01/2022 10:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tycker det er interessant att veta hur mycket norsk ström produktion faktiskt kostar. Ikke för att de nödvändigtsvis bör sälga strömmen med ett litet påslag men för att det är gamla norska investeringer och bruk av naturresurser det handlar om. Att då sälja strömmen på en fri marknad tycker jag i alla fall blir lite rart hvis det blir stora mängder.
Tvivlar på att så många inbyggere er positiv till gigantiska dammar, stora mängder vindturbiner eller ett lokalt kärnkraftverk hvis det byggs för att i första hand eksportera strömmen.
|
|
|
[Re: Tagelli]
07/01/2022 10:42
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Men det du beskriver er jo bare fastpris som vi har mulighet for i dag? Allerede i dag kan kraftprodusentene og kraftselgerene inngå avtaler ala Einar Aas. Spotprisen er jo ikke høy fordi man ikke vet hva forbrukere vil ha, altså det kan det sikkert i teorien være av og til, men i så fall ville prisen være lav utenom forbrukstoppene. Prisen er høy fordi all produksjon kan selges til marginalprisen i markedet. Transportflaskehalser gir forskjellig pris, om nå er flaskehalsene borte mot de dyre gassløse på kontinentet.
|
|
|
07/01/2022 11:21
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Billig strøm trenger vel ikke nødvendigvis bety at magasinene tappes ned på sekunder. Det er jo bare å sørge for reguleringsmekanismer og pris-stiger?
Angående nedbetaling av investeringen i vannkraften. Er ikke dette det nettleia skal ta seg av? Betaler vi avskrivningene gjennom strømprisen?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: sanouka]
07/01/2022 11:32
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
På det viset kan man finansiere idrett, kultur og næring som vanlige folk får en mulighet til å påvirke ved å søke om midler til store og små prosjekt. Jeg tror man skal slite med å argumentere det som for noen oppleves som en kjempeskatt. Tjener du 300.000 betaler du 60.000 i snitt. Så når strømmen koster 20.000 mer i året, uten at man får bedre vare eller tjeneste levert, så tar plutselig stømmen nesten 10% av den utbetalte lønnen din. Jeg tror det blir vanskelig glede seg over ballbinger, skulpturer og strandrydding.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
07/01/2022 11:40
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Angående nedbetaling av investeringen i vannkraften. Er ikke dette det nettleia skal ta seg av? Betaler vi avskrivningene gjennom strømprisen?
Nei, det ligger i navnet. Nettleien er leie av strømnettet. Det er betaling for å få transportert strømmen til deg, inkludert betaling for strøm som blir borte på veien. Kraftprisen er prisen for å produsere strømmen. Altså bygge/drifte kraftverk og noe tilhørende infrastruktur.
|
|
|
[Re: sanouka]
07/01/2022 11:43
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Skal jeg kjøpe argumentet om at dette likevel kommer oss til gode siden det er staten/fylkene som eier herligheten så må samtlige opptjente kroner overføres til legater og stiftelser etter kjent Sparebank1, DNB ol modell etter at man har funnet en fornuftig makspris. På det viset kan man finansiere idrett, kultur og næring som vanlige folk får en mulighet til å påvirke ved å søke om midler til store og små prosjekt.
Ja en ekstra kilde til byråkrati, fantastisk lurt.
|
|
|
[Re: appelsin2]
07/01/2022 11:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja en ekstra kilde til byråkrati, fantastisk lurt.
Ja - men det var veldig enkelt å skrive.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
07/01/2022 12:04
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Nei, det ligger i navnet. Nettleien er leie av strømnettet. Det er betaling for å få transportert strømmen til deg, inkludert betaling for strøm som blir borte på veien. Kraftprisen er prisen for å produsere strømmen. Altså bygge/drifte kraftverk og noe tilhørende infrastruktur. Der er det nok en liten glipp. Kraftprisen er prisen du betaler for strømmen, ikke produksjonsprisen. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
07/01/2022 13:04
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Der er det nok en liten glipp. Kraftprisen er prisen du betaler for strømmen, ikke produksjonsprisen.
LarsB
Ja, betaler selvsagt for det produsentene selger den for produksjonskostnad pluss fortjeneste til alle leddene mellom oss og produsentene. Betaing av fortjeneste er tilfelle for nettleie også.
|
|
|
07/01/2022 13:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, betaler selvsagt for det produsentene selger den for produksjonskostnad pluss fortjeneste til alle leddene mellom oss og produsentene.
Nei. Kraftprisen er den prisen markedet er villig å betale.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
07/01/2022 13:18
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Ok, men hva er forskjellen på det jeg skrev eg det du skrev? Altså mulig jeg kunne tatt med kostnad og fortjeneste til alle ledd imellom for å vere mere korrekt. Eller tenkte du på noe annet?
Redigert av appelsin2; 07/01/2022 13:20.
|
|
|
07/01/2022 13:26
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ok, men hva er forskjellen på det jeg skrev eg det du skrev? Altså mulig jeg kunne tatt med kostnad og fortjeneste til alle ledd imellom for å vere mere korrekt. Eller tenkte du på noe annet? Noen gangerer fortjenesten negativ. Teknisk sett blir den da også plusset på - selv om tallet er negativt. Poenget mitt er at fortjenesten er et resultat av prisen og ikke omvendt - og det kommer bedre frem med min måte å si det på, synes jeg.
|
|
|
[Re: GeirK]
07/01/2022 13:35
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Noen gangerer fortjenesten negativ. Teknisk sett blir den da også plusset på - selv om tallet er negativt. Poenget mitt er at fortjenesten er et resultat av prisen og ikke omvendt - og det kommer bedre frem med min måte å si det på, synes jeg.
Tja, mener spørsmålet her var hva pengene man betaler går til, men om prisdannelsen er spørsmålet så er selvsagt din måte å si det på best.
|
|
|
|
|