Men @hbakken nå må du forklare hvorfor er elsykkel på sti a) miljøvennlig? b) nødvendig?
Å lulle oss inn i en boble der vi ikke ser at vår aktivitet er med på å skape et karbonavtrykk eller på annen måte skade naturen er akkurat det ekkokammeret jeg snakket om tidligere ...
Hvorfor skal man forklare hvorfor El-sykkel er nødvendig på sti? El-sykkel er vel ikke bedre/dårligere enn alle andre ting som ikke er 100% nødvendig og som gir karbonavtrykk? - For mange klær og sko - Plastemballasje - Kjøtt /rødt kjøtt - Alkohol - Fritidsreiser - Alt annet «luksusforbruk» - Hytte Eller mener du at el-sykkel er værstingen her?
Nei, baronkanon sier at han vil vurdere el-sykkel når han blir gammel og grå. BRD sier at el-sykkel på sti har et uforholdsmessig høyt miljøavtrykk. Og så har de lagt på litt tant og fjas, men uten smilies. Var det smilies du savnet?
At el-sykkel ikke er et miljøvennlig alternativ om du prioriterer å sykle sti. At el-sykkel på sti ikke er et nødvendig gode
Å påstå noe annet (som hbakken gjør) er ikke riktig i min bok. Derfor vil jeg gjerne høre argumentene hans.
For å komme tilbake til tråden så er det nettopp det. Siden el-sykkel miljømessig er et dårligere alternativ enn sykkel på sti, mener jeg at det ikke er fremtiden uansett om den er lett eller tung.
Men @hbakken nå må du forklare hvorfor er elsykkel på sti a) miljøvennlig? b) nødvendig?
Å lulle oss inn i en boble der vi ikke ser at vår aktivitet er med på å skape et karbonavtrykk eller på annen måte skade naturen er akkurat det ekkokammeret jeg snakket om tidligere ...
Eh nei, jeg må jo ikke det.
Nei, du må ingenting. Men i det du sier deg uenig og retter opp andres sitater mv så må du kanskje forvente å få litt motstand og spørsmål om hvorfor du mener disse tingene?
Det er dumt å klage på motbør når svært legitime ting blir nevnt av erfarne stisyklister og oversett av elstisyklist-tilhengere. Det er et velkjent politikkertriks. F.eks. denne er legitim:
Sitat: baronKanon
Ikke hos meg. Her sladdes det, bushes oppover ikke-sti (Gullia), små barn passeres raskt og uforsvarlig på vei oppover(Gullia).
Stisyklister, og andre grupper av syklister, har fått mye kritikk opp gjennom tidene. Noe berettiget, annet ikke. Ved å lukke øyne og øre for idiotisk oppførsel fra enkelte, forsterkes bare problemene, og muligheten for større konsekvenser økes. Ved at miljøet gjennom stivettregler og holdningsarbeid har korrigert uønsket oppførsel, har man dempet de negative konsekvensene som kunne påvirket oss alle. Dermed bør elstisyklingsentusiater møte kritikken med at dette er noe som bør jobbes med, slik at nye (el)stisyklister også oppfører seg bra.
Vi har alle et ansvar om å si ifra når noen mishandler naturen eller plager andre mennesker, enten det er (el)stisyklister som shredder stien, birkenkonger som kjører slalåm mellom barnevogner eller uerfarne dingdongs som forsøpler naturen med avfall. Allemannsretten gir ikke bare rettigheter, det følger også plikter.
Nå bør det skrives at det fremstår som at det er markedsmakter som pusher elstisyklister hardt fordi kundegruppen er gjerne "bemidlet mann med dalende form som pusher 50+". Noen er sprekinger og fremstår som eminente ambassadører for elstisyklister(og syklister generelt), det er mitt inntrykk fra dette forumet. Andre har "jeg gjør alt jeg har rett til, og litt til"-holdning. Sistnevnte gruppe vil ødelegge for alle, og det virker som de ikke forstår det selv. De klager over at andre syklister nevner legitime problemer eller utfordringer, og fremstiller det som at "streitingene og haters forstår ikke (ass)". Klassisk influencer-svar når de får kritikk for at de markedsfører humbug eller kosmetisk operasjon. De fleste som kommer med legitim kritikk har vært syklister i 10-20år, og er hovedsakelig er pro-syklister. De klager internt i gruppen av syklister. I Oslo er det mange grupper som ikke er tilhengere av syklister, spesielt ikke utenfor grusveier. Disse gruppene er veletablerte og politisk dyktige.
Elsykkel som transportmiddel har stor velvilje i befolkningen og hos politikere. Elstisykkel på sti er sært for de fleste, og vil neppe få mye velvilje om det kobles til dårlig oppførsel og slitasjeøkning. Det er også lett å forby.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Nei, du må ingenting. Men i det du sier deg uenig og retter opp andres sitater mv så må du kanskje forvente å få litt motstand og spørsmål om hvorfor du mener disse tingene?
Der er det vel ikke noen med rett forstand som kan nekte for at karbonavtrykket til el-sykkel er større enn analog. Men jeg mener at det er veldig mange andre ting som man kan se seg rundt i samfunnet som hverken er nødvendig eller miljøvennlig og som har et unødvendig karbonavtrykk. Skal man begynne å utfordre de? Få de til å rettferdiggjøre sine handlinger? Hvorfor dusjer du hver dag? Hvorfor har du så mange sykler? Hva er nødvendig egentlig? Hvor konfronterende skal man være med ulik adferd? Jeg har ikke svaret…….. Men regner med at Garpen og andre som drar miljø og karbon kortet også er like på andre «sløsere» de treffer på i hverdagen sin?
For noen dager siden jobbet og slet jeg meg fra Grinda til Ullevålseter på blåmerket sti, med fatbike. Til tider ganske løst og jeg var fornøyd med å starte et godt spor jeg og andre kunne få glede av utover. Men hele to ganger hørte jeg unger si til sine foreldre idet jeg syklet forbi, "se den kule elsykkelen da!". Hva f@£n!? Nå likestiller altså unger fatbike med elsykkel? Burde jeg stoppet og kjeftet på dem? Burde noen hatt bank for å ikke lære ungene sine forskjell på sykkel og elsykkel? Jeg syklet og seff bare videre og mumlet noen sure gloser i buffen.
Re: Få det ut her, gønn på!
[Re: Ole]
#269397406/01/202213:21
For noen dager siden jobbet og slet jeg meg fra Grinda til Ullevålseter på blåmerket sti, med fatbike. Til tider ganske løst og jeg var fornøyd med å starte et godt spor jeg og andre kunne få glede av utover. Men hele to ganger hørte jeg unger si til sine foreldre idet jeg syklet forbi, "se den kule elsykkelen da!". Hva f@£n!? Nå likestiller altså unger fatbike med elsykkel? Burde jeg stoppet og kjeftet på dem? Burde noen hatt bank for å ikke lære ungene sine forskjell på sykkel og elsykkel? Jeg syklet og seff bare videre og mumlet noen sure gloser i buffen.
Du burde være veldig fornøyd. Når de synes du sykler så fort at de tror det er elsykkel, ja da er formen bra ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Da må du se om igjen. Rettet på et sitat ja. Og det var på sin plass. Det fremstod jo som sannhet, mens da var vel hans mening. Og den må han få ha. Jeg kommenterte på ett av tre punkter.
Hva som er nødvendig på sti har ingen her behov for å forklare. Alle i sin rett til å sykle med lovlig sykkel uten å måtte forklare seg om miljø eller nødvendighet.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Nei, baronkanon sier at han vil vurdere el-sykkel når han blir gammel og grå. BRD sier at el-sykkel på sti har et uforholdsmessig høyt miljøavtrykk. Og så har de lagt på litt tant og fjas, men uten smilies. Var det smilies du savnet?
Nei savnet ikke en smiley. Vi leser postene forskjellig, det er helt sikkert.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Du har vært lenge nok på forumet til å ha registrert det selv kanskje? Og du kan søke selv om du faktisk ønsker se eksempler. Men første og andre svar her er jo bare fjas: Lette elsykler. Fremtiden? Og da blir det slik innimellom videre, men tidsvis grei diskusjon. Jeg bidrar til surr jeg også, men prøvde i hvert fall på et punkt i si min mening inn i debatten trådstarter ønsket.
Leser du innleggene i tråden du selv poster i?
Som allerede påpekt av flere i innleggene over, var den nylig tråden om lette elsykler 1) en tråd om terrengsyklingens fremtid og 2) var dessuten opprinnelige postet på sykkelforumet, ikke elsykkelforumet.
Det er nettopp fordi jeg har vært her (for) lenge og leser (for) hyppig, at jeg vet at det ikke er slik at elsykling er et stridstema her inne med mindre tema faktisk er motorisering som fenomen.
Dette er et oppkonstruert problem.
Redigert; Ja. Ok, vi er litt uenig.
Redigert av hbakken; 06/01/202214:20. Rediger grunn: for seriøs debatt
Når tråden heter "Få det ut her, gønn på!" Så trenger man vel ikke legge til "jeg mener", "jeg syns" osv.. Hvis man retter andres innlegg bør man dog forvente å kunne måtte svare for seg.
Mener det jeg skrev, for meg er det fakta og realitet.
Du burde være veldig fornøyd. Når de synes du sykler så fort at de tror det er elsykkel, ja da er formen bra ;-)
1. Stisykling, herunder el-stisykling, er ikke miljøvennlig i seg selv. I et komparativt scenario (i forhold til motorcross for eksempel) kan derimot stisykling være miljøvennlig. 2. Stisykling er ikke nødvendig. Ja jeg får bedre helse mentalt og fysisk av å ralle rundt i skogen på sykkel, men det kunne jeg sikkert fått av å gjøre noe annet også. Opplevelsen er imidlertid så fin at jeg velger å fortsette med aktiviteten.
El-stisykling er mindre bærekraftig enn stisykling time for time på sykkelsetet derfor velger jeg bort el-stisykling. Jeg har et bærekraftsavtrykk på aktiviteten jeg bedriver og velger å minimere den innenfor rimelige grenser.
For at noen skal få opplevelsen stisykling gir trenger de en el-sykkel - jeg trenger det ikke. Det unner jeg de.
At andre mennesker tar andre valg er selvfølgelig greit. Om de ikke vil svare på hvorfor de har prioritert som de har gjort er dette også greit. (Du behøver fortsatt ingenting ...) Men det fremstår for meg som en plikt å være nogenlunde bevisst på de valgene jeg tar.
Det er dumt å klage på motbør når svært legitime ting blir nevnt av erfarne stisyklister og oversett av elstisyklist-tilhengere. Det er et velkjent politikkertriks. F.eks. denne er legitim:
Sitat: baronKanon
Ikke hos meg. Her sladdes det, bushes oppover ikke-sti (Gullia), små barn passeres raskt og uforsvarlig på vei oppover(Gullia).
Stisyklister, og andre grupper av syklister, har fått mye kritikk opp gjennom tidene. Noe berettiget, annet ikke. Ved å lukke øyne og øre for idiotisk oppførsel fra enkelte, forsterkes bare problemene, og muligheten for større konsekvenser økes. Ved at miljøet gjennom stivettregler og holdningsarbeid har korrigert uønsket oppførsel, har man dempet de negative konsekvensene som kunne påvirket oss alle. Dermed bør elstisyklingsentusiater møte kritikken med at dette er noe som bør jobbes med, slik at nye (el)stisyklister også oppfører seg bra.
Vi har alle et ansvar om å si ifra når noen mishandler naturen eller plager andre mennesker, enten det er (el)stisyklister som shredder stien, birkenkonger som kjører slalåm mellom barnevogner eller uerfarne dingdongs som forsøpler naturen med avfall. Allemannsretten gir ikke bare rettigheter, det følger også plikter.
Nå bør det skrives at det fremstår som at det er markedsmakter som pusher elstisyklister hardt fordi kundegruppen er gjerne "bemidlet mann med dalende form som pusher 50+". Noen er sprekinger og fremstår som eminente ambassadører for elstisyklister(og syklister generelt), det er mitt inntrykk fra dette forumet. Andre har "jeg gjør alt jeg har rett til, og litt til"-holdning. Sistnevnte gruppe vil ødelegge for alle, og det virker som de ikke forstår det selv. De klager over at andre syklister nevner legitime problemer eller utfordringer, og fremstiller det som at "streitingene og haters forstår ikke (ass)". Klassisk influencer-svar når de får kritikk for at de markedsfører humbug eller kosmetisk operasjon. De fleste som kommer med legitim kritikk har vært syklister i 10-20år, og er hovedsakelig er pro-syklister. De klager internt i gruppen av syklister. I Oslo er det mange grupper som ikke er tilhengere av syklister, spesielt ikke utenfor grusveier. Disse gruppene er veletablerte og politisk dyktige.
Elsykkel som transportmiddel har stor velvilje i befolkningen og hos politikere. Elstisykkel på sti er sært for de fleste, og vil neppe få mye velvilje om det kobles til dårlig oppførsel og slitasjeøkning. Det er også lett å forby.
Hei Andreas83 Jeg orker ikke gripe tak i alle meninger her, en del jeg er enig i, men kan jeg prøve oppsummere deler av det til at man uansett type sykkel har et ansvar for oppføre seg? Så må man ikke nødvendigvis tro at en "elstisyklist-tilhenger" ikke er en erfaren syklist. Sitatet i den sammehengen det framsto, ville jeg ikke lagt i kategorien legitimt.
Motbør og diskusjon må tåles men det er tid og sted for alt var vel poenget fra trådstarter og jeg har skjønt riktig.
Redigert av hbakken; 06/01/202214:58.
Når tråden heter "Få det ut her, gønn på!" Så trenger man vel ikke legge til "jeg mener", "jeg syns" osv.. Hvis man retter andres innlegg bør man dog forvente å kunne måtte svare for seg.
Mener det jeg skrev, for meg er det fakta og realitet.
Du har rett. Bøyer meg i støvet. Nå blir det for mye diskusjon her. Var utblåsing som var målet fra TS
Hei Andreas83 Jeg orker ikke gripe tak i alle meninger her, en del jeg er enig i, men kan jeg prøve oppsummere deler av det til at man uansett type sykkel har et ansvar for oppføre seg? Så må man ikke nødvendigvis tro at en "elstisyklist-tilhenger" ikke er en erfaren syklist. Sitatet i den sammehengen det framsto, ville jeg ikke lagt i kategorien legitimt.
Motbør og diskusjon må tåles men det er tid og sted for alt var vel poenget fra trådstarter og jeg har skjønt riktig.
Vi er mer enig enn det fremstår, iallefall mtp. det du skriver der. Ansvaret ligger hos person, og ikke sykkeltype.
Tror ingen betviler at du er stisykkelentusiast, medlem siden 2004 og over 10 000 innlegg beviser det
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
13 minus da jeg kom hjem. Ikke helt Hogg75 sine 14 minus. Men nesten.
Nå er jeg så full av endorfiner at jeg bare vil være glad og snill.
Høyner med -15,7. Freskt var det. Kudos til alle som kom seg ut! Kjørte Strava rittløype i eiker, preparert av noen ildsjeler. Fantastisk morro 14km runde. Laget segment både for analog og emtb.
Høyner med -15,7. Freskt var det. Kudos til alle som kom seg ut! Kjørte Strava rittløype i eiker, preparert av noen ildsjeler. Fantastisk morro 14km runde. Laget segment både for analog og emtb.
Kult - kudos
(Men jeg trodde vi var enige om at i hvert fall i denne tråden er det INGENTING SOM HETER ANALOG SYKKEL )
Kult - kudos
(Men jeg trodde vi var enige om at i hvert fall i denne tråden er det INGENTING SOM HETER ANALOG SYKKEL )
Sorry, men er jo så vant til å høre det, og bruke det. Virker som det er blitt en bransjestandard. Kjøttsykkel bedre?
Kult - kudos
Nei nei,det var i en annen tråd
Godt dagen endte i en sykkeltur
Til og med i sameksistens med "vanlige folk". Snakk om brobygging!