Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Sepeda] #2693650 05/01/2022 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

For øvrig er det knapt noe føre som sliter mindre på sykkel og komponenter enn hvit snø, så det er egentlig ingen grunn til å skjerme fartsvidundrene. Om man bare kan unngå saltet før og etter markatur!

Jeg er klar over det. Utfordringen er å komme seg til Sørkedalen Skole fra stranda der jeg bor, og også fra Hammeren tilbake til stranda uten å dyppe sykkelen i salt.
Jeg er ganske god på alternative transportruter oppover til Marka, men det er alltid et par km her og der som må forseres i saltlaken.

På terrengsykkelen har jeg ganske saltfri rute fra Skøyen til Gaustad. Da returnerer jeg som regel også samme vei.

På grussykkelen blir det fort litt for løst og bratt på de alternative rutene. Er det fast føre kan jeg sykle opp hele Mærradalen fra Radium-hospitalet. Da er det egentlig kun et kort parti langs Ring 3 mellom Smestad og Ullern at jeg sykler i salt. Nedover fungerer Mærradalen som regel bra hele vintern.

Hvis noen har gode tips til saltfrie ruter fra Hammern til Sjølyst så er jeg lutter øre, som det heter.
Litt føreavhengig så fungerer det ganske bra å sykle fra Sørbråten til Sognsvann og så langs Gaustadjordene, så gjennom Forskningsparken og ned til Frognerparken, deretter Skøyenparken og så krysse over til sjøsiden av motorveien.

For å holde tråden på sporet er det da relevant med førerapport fra transportstrekkene mellom Marka og fjorden også, for min del. Det enkleste for egen del er kanskje å sko om 3T-sykkelen til piggdekk, men bruke Diamanten på rekognosering først.

Redigert av sykkeloyvind; 05/01/2022 08:32.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2693652 05/01/2022 08:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Espen W
Tenker jeg ruller opp over Tømte fra Movann imorgen formiddag, så kan rapportere brøytestatus fra toppen og ned til Nordmarksveien da.

Ypperlig, Espen! Fatbikefolket kommer til unnsetning. Jeg blir nesten rørt.

An Alliance once existed between Fatbikers and Gravellers
Long ago, we rode in the mountains together
We come to honour that allegience

Sitat: sykkeloyvind
Hvis noen har gode tips til saltfrie ruter fra Hammern til Sjølyst så er jeg lutter øre, som det heter. (...) For å holde tråden på sporet er det da relevant med førerapport fra transportstrekkene mellom Marka og fjorden også, for min del.

Takk for gode tips!

Saltfrie transportruter til Marka er nyttig. Bare det ikke sporer av og bli mer fokus på bygater enn Marka ICON_SMILE Vi får se.

Jeg la i sin tid ut liknende spørsmål i Hvit pendlerrute i Oslo? der man gjerne kan diskutere andre ruter enn det jeg spurte om.

Tenkte jeg en av dagene skulle rekognosere og trille gjennom hvit rute fra t-banestasjonen på Røa til Bogstad. Kan legge ruten ut senere. Hvit rute videre fra Bogstad til Sørkedalen landhandel er rute nr. 2 i Alternative ruter Bogstad-Sørkedalen. Derfra har du brøytede markaveier.

Fra t-banestasjonen på Røa til Marka på saltfrie veier burde være en fin måte å kombinere kollektivtransport og hvit vintersykling. Liknende muligheter burde være ved flere av de andre innganger til Marka uten å måtte ty til privatbilisme eller dra sykkelen med på buss ICON_SMILE

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Sepeda] #2693683 05/01/2022 10:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Sepeda

Hvis noen har gode tips til saltfrie ruter fra Hammern til Sjølyst så er jeg lutter øre, som det heter. (...) For å holde tråden på sporet er det da relevant med førerapport fra transportstrekkene mellom Marka og fjorden også, for min del.

Takk for gode tips!

Saltfrie transportruter til Marka er nyttig. Bare det ikke sporer av og bli mer fokus på bygater enn Marka ICON_SMILE Vi får se.

Jeg la i sin tid ut liknende spørsmål i Hvit pendlerrute i Oslo? der man gjerne kan diskutere andre ruter enn det jeg spurte om.

Tenkte jeg en av dagene skulle rekognosere og trille gjennom hvit rute fra t-banestasjonen på Røa til Bogstad. Kan legge ruten ut senere. Hvit rute videre fra Bogstad til Sørkedalen landhandel er rute nr. 2 i Alternative ruter Bogstad-Sørkedalen. Derfra har du brøytede markaveier.

Zinober-veien og ruta til den fra Bogstad har jeg god kontroll på. Østsiden av Bogstad camping osv fungerer ok på fast føre. Setter man denne sammen med Mærradalen fra Radiumen er man nære en helhvit rute fra Skøyen. Det går også noen indre veier og stier fra Skøyen til Ullern som jeg kan kartlegge.

Sjekker føret litt her og der i kveld og rapporterer tilbake.

Øyvind Aas
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2693727 05/01/2022 13:19
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Jess, kan bekrefte at det er brøytet opp til Tømte gård.
Sjekket ikke kvaliteten på brøytingen ned til Gåslungen og Nordmarksveien, for jeg dro i retning Holmetjern, Langevann og videre Trehjørningen-Gørja-Rottungen-Kamphaug-Skjærsjøen, men tipper at det er brøytet fint helt ned til Ring 4.
Edit: kom på at jeg krysset Tømte veien ved Rottungen, og jepp, den er brøytet prima hele veien.

Insider tips: veldig hardt og fint ned til Movann, men frest derfra og til byen.

Skjærsjøen- Hammeren er super på begge sider av elva, de har strødd på østsiden, men ikke på vestsiden (foretrekker selv ustrødd, så lenge det ikke er blank is)
Greveveien i Maridalen (tar av ved kirken) er som vanlig usaltet, og shortcuten på kjerreveien mellom Sandermosen og Snippen er godt opptråkket av fotfolket, og er nok relativt farbar på de fleste typer sykler, sparer turen nedom Mobekken hvis man skal til Movann og innover derfra.

Tømte gård:
[Linket bilde]

Vedlegg
tømte.jpg (1.15 MB, 2593 nedlastinger)
Redigert av Espen W; 06/01/2022 00:09.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
https://goo.gl/vaovQ5
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Espen W] #2693792 05/01/2022 18:57
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hytta på h hånd har jeg vært på som barn Bestefar leide den i over 50 år sammen med noe kompiser

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Kjetil307] #2693802 05/01/2022 20:24
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Kjetil307
Hytta på h hånd har jeg vært på som barn Bestefar leide den i over 50 år sammen med noe kompiser

Kult!
Flott sted ICON_SMILE

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2693816 05/01/2022 22:06
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
3t vinterparkerad här också.
[Linket bilde fra i.imgur.com]

Men lillebror är klar för snabba vinterturer runt ring 4 ICON_WINK

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: sykkeloyvind] #2693873 06/01/2022 09:50
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Zinober-veien og ruta til den fra Bogstad har jeg god kontroll på. Østsiden av Bogstad camping osv fungerer ok på fast føre. Setter man denne sammen med Mærradalen fra Radiumen er man nære en helhvit rute fra Skøyen. Det går også noen indre veier og stier fra Skøyen til Ullern som jeg kan kartlegge.

Går det an å sette bil et eller annet sted mellom Sørkedalen og Maridalen og sykle transport+ring4 hovedsaklig på hvite veier? Tror jeg har kontroll fra Sørkedalen landhandleri til Mærradalen til Radiumen, men derfra til Hammeren?

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: larsdx] #2693875 06/01/2022 10:00
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsdx

Går det an å sette bil et eller annet sted mellom Sørkedalen og Maridalen og sykle transport+ring4 hovedsaklig på hvite veier? Tror jeg har kontroll fra Sørkedalen landhandleri til Mærradalen til Radiumen, men derfra til Hammeren?

Ble virring rundt på helhvite stier og veier på Bygdøy i går kveld i stedet for rekognosering av transportetapper. Men det er strekningen Hammeren - Skøyen jeg sliter med hvis jeg skal sykle Ring 4 på saltfritt vis.

Fra Sognsvann er det enkelt å sykle nesten helt saltfritt til Skøyen, men ruta er litt klønete hvis det er kjørt skiløyper mellom på grusveien mellom Sørseter(?) og Sognsvann.

Ruta mi fra Sognsvann blir da: Gaustad-jordene, Riksen, Oslo Science Park, Anne Maries Vei, sti til Slemdalsveien, gangbro over Frøen - kan sykles opp barnevognrampa for de modige - Thaulows vei, Frognerparken, Frognerelva og så evt gangtunnelen under toget ved Evo Elsykler.

Øyvind Aas
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694046 06/01/2022 16:58
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk til Espen W. for rekognosering i det som for meg er en fjern og eksotisk del av Marka, og til Øyvind for hvite transportruter ICON_SMILE

[Linket bilde]

Fra min side av skogen, kan jeg rapportere om fortsatt fint føre i det Alpers kaller Pipenhusveien 2022 fra Sørkedalen til Damtjern.

[Linket bilde]

Utsyn mot Søndre Heggelivann fra Heggeliveien rundt 600 meter over havet.

I høyden er det akkurat nok liv i snøen til at det er passe sporete og hårete nedover de bratteste partiene om man ikke tilpasser farten. Fra rundt 350 meters høyde ved Øvre Lysedammen og nedover er det derimot nesten for hardt og raskt til å nyte til fulle i mørket. Heldigvis er det ikke mye lys som skal til for å få rimelig god sikt på en klar vinterkveld. Var likevel kun centimetre fra å kollidere med bommen nede i Langliveien i et øyeblikks uoppmerksomhet. Takk til Gravdal for godt grep.

Vil altså anbefale denne turen fra Sørkedalen rundt Storflåtan som et vakkert og hakket mer utfordrende alternativ til Ring 4 eller Ring 5. Det er frem og tilbake samme vei siden det dessverre ikke er brøytet en runde i år. Men på hard snø (eller på tjukkas!) kan du kanskje ta avkjøringen fra Flåtanveien til Haukenveien og forsere et strekk uten brøyting før du igjen er på brøytet vei videre til Kringla og Ring 5, ref. brøytekartet.

I Alpers utmerkede vinterguide finner du bl.a. turen "Krokskogens fineste" som også er oppom Damtjern. Om du tilpasser til årets brøytekart, får du denne ruten. Flott sørdagstur.

(I den sistnevnte ruten har jeg vært egoistisk nok til å sette Sørkedalen som utgangspunkt, men det er enkelt å endre i Komoot eller den appen du måtte forretrekke.)

@Johanl: Imponerende sykkelpark! Minner om tråden Vis oss din vintersykkel. Håper du og andre vil vise frem både nye og gamle vintervidundre, helst med informasjon om oppsett!

@BZE: Det gjelder også deg og din nye vintersykkel i rosa eller var det drue ICON_SMILE Og 3T Exploro raskeste-farge-på-snø-utfordringen gjelder selvsagt også deg. Men kanskje satser du alt på rosa. Det er jo den kuleste fargen. Unnskyld, Valentino.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694140 07/01/2022 09:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Apropos brøytekart. Jeg ser det brøytes opp til Brunkollen på Bærum-siden av grensa. Er det noen som vet hvor hyppig det brøytes her og om standarden er på høyde med brøytingen mellom Sørkedalen og Kikut?

Øyvind Aas
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: sykkeloyvind] #2694221 07/01/2022 12:57
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Apropos brøytekart. Jeg ser det brøytes opp til Brunkollen på Bærum-siden av grensa. Er det noen som vet hvor hyppig det brøytes her og om standarden er på høyde med brøytingen mellom Sørkedalen og Kikut?

Standarden er god den oppver til Brunkollen fra Fossum. Det er jo drift på Brunkollen så de er ganske så avhengig av frakt av varer etc til serveringsstedet sitt. Mener også det er eller skal bli tømmerdrift der i vinter.

Hvor ofte den brøytes vet jeg ikke, men hver gang jeg har vært på veien har den vært bra. Det er et par partier hvor skiløypa krysser som det ligger løsere snø, men partiene er korte.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694448 09/01/2022 17:58
C
charlie81 Offline
Fersking
Fersking
C
Løssnø og sporete fra Hammeren og nordover i dag.
Bedre skiforhold enn for sykling.

Redigert av charlie81; 09/01/2022 17:59.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: charlie81] #2694461 09/01/2022 19:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: charlie81
Løssnø og sporete fra Hammeren og nordover i dag.
Bedre skiforhold enn for sykling.

Jepp - Prøvde meg så vidt opp fra Hammeren. Fint opp til bommen, men derfra er det for løst for noe flyt med gravelpiggdekk i hvert fall.

Øyvind Aas
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694497 10/01/2022 08:29
M
Marthe75694 Offline
Fersking
Fersking
M
Tusen takk for gode råd om Tømte! ICON_LAUGH Må definitivt testes ut.

Prøvde meg fra Hammern til Skjærskjøen på lørdag, det var som flere skriver litt løst for min type dekk.

Da ble det noen runder i Maridalen i stedet for den planlagte Ring 4. Krysser fingrene for hardere føre denne uka. #håpefull

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694596 10/01/2022 18:42
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Vil tro at Ring 4 er kurant måket nå, for veien mellom Ullevålseter og Blankvann var ihvertfall perfekt måket idag.
Fint bindeledd mellom E6 og blåstien fra Blankvann til Kobberhaugen, som begge er supre, ihvertfall inntil regnet og 11 varmegrader snart ankommer...
NB: mye skogsdriftvirksomhet på veien langs Aurtjern, så vær litt obs, hvis noen vil prøve seg på veien innover mot Nordmarkskapellet og/eller Blankvann.

Redigert av Espen W; 10/01/2022 19:50.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Espen W] #2694605 10/01/2022 21:11
M
MariusB Offline
former marcopolo
former marcopolo
M
Fortsatt dårlig for gravelpiggdekk på ring 4. De brøytet ikke på det siste lille snøfallet så det blir fort sporete. Det er Oslo kommune som har ansvaret for brøyting på Ullevålseter Blankvann veien. Ring 4 er Løvenskiold så ikke nødvendigvis noen sammenheng på brøytefrekvens på disse to.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: MariusB] #2694607 10/01/2022 21:21
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: MariusB
Fortsatt dårlig for gravelpiggdekk på ring 4. De brøytet ikke på det siste lille snøfallet så det blir fort sporete. Det er Oslo kommune som har ansvaret for brøyting på Ullevålseter Blankvann veien. Ring 4 er Løvenskiold så ikke nødvendigvis noen sammenheng på brøytefrekvens på disse to.

Ah, det forklarer det!
Jeg ruller nok Hakkloa runden fra Maridalsoset imorgen, blir spennende å se om Løvenskiold har gjort alvor av 'truslene' om å ikke måke mellom Ørfiske og veien opp fra Hakadal.
Hvis de har stoppet måkingen der er det uansett greit å få kjørt et pass mens det er løssnø, før det blir mildt og så frost igjen, for å brekke seg igjennom 20cm med skarete snø er mindre gøy.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Espen W] #2694717 11/01/2022 12:15
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M

Jeg ruller nok Hakkloa runden fra Maridalsoset imorgen, blir spennende å se om Løvenskiold har gjort alvor av 'truslene' om å ikke måke mellom Ørfiske og veien opp fra Hakadal.

Spent på å høre hvordan denne turen utarter seg med dagens vær. Vurderer å følge i dine hjulspor til helgen.

Noen som vet om Tømte er no-go? Tenker at mildvær og deretter kulde kan gjøre det ok, men mulig det blir vel mye frosne spor kanskje...

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Magnoos] #2694805 11/01/2022 19:51
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Magnoos

Spent på å høre hvordan denne turen utarter seg med dagens vær. Vurderer å følge i dine hjulspor til helgen.

Noen som vet om Tømte er no-go? Tenker at mildvær og deretter kulde kan gjøre det ok, men mulig det blir vel mye frosne spor kanskje...

Startet i sludd og endte i regn, men det snødde til dels kraftig lenger inne.
Snøen har begynt å kollapse fra rundt ca 240moh og nedover (noe vi ofte ser ved mildvær)
-God nyhet er at det fortsatt måkes fra Ørfiske og nordover, selv om brøytekartet sier at det kun skulle måkes til 23/12.
-Nordmarksveien (aka Ring 4) ble måkt idag.
-Veien opp til Tømte (fra vestsiden) er måkt idag

Bilde fra veien mellom Ørfiske og Hakadal.
Ble nok måkt igår, så begynt å legge seg litt snø igjen, da det snødde tett (derav fuzzy bilde..)
Jeg hoppet av grusveien ved Langevann og syklet den gamle Holmenkollmarsj traseen over til Gørja og Helgeren, videre på et snøscooterspor over til Rottungen, men antar at grusveien videre forbi Trehjørningen, Hakkloa og Sandungen var like bra måkt som opp til Langevann.
[Linket bilde]

Vedlegg
ørfiske.jpg (160.58 KB, 2069 nedlastinger)
Redigert av Espen W; 11/01/2022 20:10.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2694837 12/01/2022 07:15
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Takk for utførlig førerapport Espen! Virker jo potensielt lovende for langtur i marka dette. Nå kommer vel mine dekk til å være ca 1/10 av dine riktignok (og knapt nok det?), men ser jo ut som det kan være gjennomførbart likevel.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695093 13/01/2022 08:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Torsdag morgen er det brøytet, hardt og raskt føre Sørkedalen-Kikut.

[Linket bilde]

Kremforhold i høyden med minimal sporing uten antydning til is, bortsett fra noen enslige, gryende flekker i veikanten ved Bjørnsjøen. Hardt og fint i oppstigningen fra Sørkedalen. Flekker av is og tilløp til holke nede ved Zinoberveien og i hjulsporene de første hundre høydemetrene, men til gjengjeld strødd.

[Linket bilde]

Morgentimene gir utmerket føre og vakkert utsyn. Her fra Bjørnsjøen.

De neste par dagenes mildvær gir fare for is her og der, særlig i lavlandet, men tar ikke knekken på vinteren. I høyden vil du derimot få anledning til å nyte vintersykling i sommertemperaturer. Om enn med varslede vindkast.

Min vesle morgentur i dag var knapt mer krevende enn å sykle på asfalt eller grus. Bare vakrere.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695265 14/01/2022 06:24
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Blir ingen morgentur på meg i dag, men etter isdekt gårdsplass i Sørkedalen å dømme, har varm blåst i natt herjet verre med snøen enn jeg optimistisk antok under gårsdagens fine forhold.

Blir spennende å høre hvor høyt og bredt holken har spredd seg.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695269 14/01/2022 07:20
M
Marthe75694 Offline
Fersking
Fersking
M
Kan melde om isdekke fra byen opp til Songsvann i dag i morgentimene. Dette er snart på kanten til helsefarlig. shocked2

Redigert av Marthe75694; 14/01/2022 07:59.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Marthe75694] #2695313 14/01/2022 11:15
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Sitat: Marthe75694
Kan melde om isdekke fra byen opp til Songsvann i dag i morgentimene. Dette er snart på kanten til helsefarlig. shocked2

Jepp, ble skikkelig skøytebane i Sognsvann/Nordberg området igår kveld.

Jeg rullet ned fra Grinda til Brekke i lysløypa, på vei hjem til Kjelsås, for å sjekke forholdene, og det var mer eller mindre blank is, og sketchy på commuter 29eren med Nicetrac dekk (1.5'' med 100 pigger).
Kompis hadde vært inn til Hammeren idag tidlig (inn via lysløypa fra Brekke og Ankerveien tilbake), og det var visst kurant for fabrikks type piggdekk (fat) men jeg mistenker at det er mer hålkete innover i skogen, der fønvinden (som kom fra nordvest) har fått herje mer, så muligens mer behov for selvpiggete monsterpiggdekk innover i marka hvis det er blank, våt is.

Det man også bør være veldig obs på nå er trefall, både trær som ligger på bakken, og trær som kan velte. Bare mellom Grinda og Brekke var det to trær som var veltet over veien, det ene lå på bakken, mens det andre hang skummelt til på strømkabelen.
Et veltet tre kan henge på et annet, men når også det etterhvert gir seg pga overbelastningen dundrer begge i bakken. Rusker fortsatt godt i trærne her ved Maridalsvannet, så kan fortsatt ryke en del trær idag, og kanskje også dagene fremover.

Redigert av Espen W; 14/01/2022 11:50.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695333 14/01/2022 13:04
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har hatt langtur i marka til vurdering for helga, men det høres kanskje ut som litt skumle forhold med bare 38 mm dekk, selv om de er slangeløse med aldri så lavt trykk. Burde man kanskje holde seg på veien med bukkestyre i helga?

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Magnoos] #2695344 14/01/2022 13:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Magnoos
Burde man kanskje holde seg på veien med bukkestyre i helga?

Det er jo veier i Marka også ICON_SMILE

Mitt mantra er at det er kun førerapporter som gjelder.

Nesten hver gang vi spekulerere i hvordan føret blir om en dag eller en uke eller en måned, eller hvordan forholdene er i høyden mens vi selv er i lavlandet, bommer vi. Som jeg gjorde i går ICON_SMILE

Så mitt forslag er at du tar turen, balanserer forsiktig på isen oppover i Marka, og rapporterer om hvordan det ser ut der oppe - jo høyere, jo bedre. Kanskje er det holke, kanskje er det sporete, kanskje blir det litt knall og fall, men i alle fall blir du jo anerkjent som badass.

Regel nr. 5 og 9 tysker

Eller du kan la være.

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695346 14/01/2022 14:25
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg gruer meg definitivt ikke for å prøve.

Men tenkte å få med selskap på turen, som kanskje er litt mer skeptisk.

Tanken var å sykle inn fra Kjelsås, men der er det vel nærmest garantert holke lang vei, så vurderer å dra opp til Hakadal på asfalt for å komme litt kjappere(?) opp i høyden. Er det krøkkete der kan vi ta en fot i bakken og vurdere om også resten av turen blir på asfalt.

Hvor tidlig kommer din føremelding ut i morgen Sepeda? Kan man abonnere på live oppdatering? ICON_WINK

Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695352 14/01/2022 16:20
J
Johanl Offline
Fersking
Fersking
J
Cykla ring 4, upp från sørkedalen vid 8 tiden i morse. 70% blankis resterande hårdpackad snö. Strava link.

Gick fint över isen men lite små läskigt nedför om man drar på lite.

Soluppgången vid kikut var värd turen

Redigert av Johanl; 14/01/2022 17:49.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022 [Re: Alpers] #2695365 14/01/2022 18:32
Espen W Offline
Diamonds are forever
Diamonds are forever
Knallhardt på veien på østsiden av Maridalsvannet nå.
Blanding av is og blank is, kan mao. sykle hva som helst der, jeg var på 40mm dekk på commuter 29er.
NB: der veien splitter til høyre inn til Monsetangen et det frest med maskin, så inn den veien, mot Sandermosen, er det evt. fatbike som gjelder, men det ufrest og knallhardt ned bakken til Sander.
Tett dekke av granbar og kvister på veien etter nattens blåst.
Ignorerte (forsiktig) min egen advarsel ang. fare for nedblåste trær, men det er absolutt reelt, se bilder.
Rullet over til Sognsvann, og grusveien fra Løkken gård, langs Haugerud jordene er speilblank.
Latterlig mye biltrafikk på Greveveien, og på både nye og gamle Maridalsvei.
[Linket bilde]
[Linket bilde][Linket bilde][Linket bilde]

Vedlegg
Grinda 2.jpg (639.79 KB, 1691 nedlastinger)
sander 2.jpg (575.86 KB, 1589 nedlastinger)
Redigert av Espen W; 14/01/2022 20:16.

Espen Wethe

600+ Fatbike vids:
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå