Trengte jeg virkelig å stappe en diger seteveske full av regntøy nok til å holde meg tørr og varm gjennom heldags monsunregn på norsk høyfjell, eller pakke vinterklær nok til å overleve en snøstorm og tre netter i snøhule? Nei. Virkelig ikke. Men etter å ha sett naturens herjinger fra Bergensbanen forrige helg, jeg kunne ikke helt tro på meteorologene, som lovet en mild, solfylt sommerdag i 1400 meters høyde. I oktober. Men det ble det altså. Årets siste?
Tilfeldigvis syklet jeg Myrdal-Ustaoset, siden det var det eneste jeg fikk til logistisk da jeg fikk den fikse idéen i går ettermiddag. Fra Myrdal kastet jeg et blikk mot Flåm i høstprakt, men det var høyfjellet som lokket. Koste meg så lenge og vel med bilder og utsikt langs den mektige oppstigningen til Finse, at først da jeg var på vei til Ustaoset, skjønte at jeg faktisk var (for?) sent ute til å rekke siste tog hjem. Med trøtte bein, men heldigvis tung nok utveksling til å slippe å spinne, suste jeg nedover, mens jeg hørte toget tute stadig nærmere. Rett over Ustaoset stasjon førte Komoot meg for sikkerhets skyld inn på en avsperret skogsvei, og der sto jeg og så at toget rullet inn på stasjonen. Da var det bare å lempe sykkelen over gjerdet, bedrive enduro nedover en sti, eller var det bare busk og kratt, på min fullastede Tripster AT (All Terrain!), råkjøre over perrongen og rope og vinke til konduktøren, som lempet både meg og sykkelen ombord på toget i siste sekund. Puh! Ellers ville jeg ha måtte overnatte på fjellet. Men da kunne jeg jo faktisk ha kalt det bikepacking
Nå kjøttboller i brun saus med rørte tyttebær i kafévognen. Nirvana.
Ja Rallarvegen har jeg rullet både mot vest og mot øst, men aldri så seint på året som du nå har gjort. Så på innlegget fra du satt på toget hjem fra Bergen her sist, at du helst skulle ha syklet over fjellet. Overraskende og imponerende at du setter handling til tanker og drømmer. Sterk tommel opp, ikke bare for denne, men mange gode stemningsrapporter.
Hva skal jeg si om sunflyer? Han hadde ikke hastet for å rekke siste tog hjem. Han hadde syklet rett til Oslo. Eller tilbake til Bergen. Som oppvarming. Hans episke Referat fra Bikepacking Around Norway 2021 må være tidenes tråd, og viser at vi gjorde rett da vi i 2019 stemte ham frem som Årets eventyrer
***
Jeg får regelmessig tyn for å ha antydet at folk ikke trenger gravel-sykkel Det er en uhøytidelig spissformulering som ikke må tas bokstavelig. Kan berolige gravel-folket med at jeg rullet på monstrøse 42 mm, og både dype knaster og forsterkede sidevegger kom godt med på grov pukk, utvasket, sporete og hullete grusvei, og gjennom vannmassene som fortsatt lå igjen etter uværet. Men før jeg blir irettesatt for å besudle det renrasige racerforumet, kan jeg forsikre om at jeg har tenkt å sykle samme rute med 30 mm til sommeren. Bare på gøy!
***
Rett før jeg tok bildet ut fra den gamle tunnelen under jernbanesporet ved Kleavatn, kom jeg i prat med et arbeidslag fra Østerrike og Litauen. Det var hyggelige karer, som gjerne fortalte om hvordan det er å arbeide på jernbanen i høyfjellet nå som vinteren nærmer seg. Vi får huske å sende en varm tanke til både nordmenn og utlendinger som gjennom generasjoner har bygget ikke bare jernbanen, men de delige, buktende, kuperte og snirklede veiene høyt og lavt her i landet, som vi syklister kan nyte mens bilfolket suser rett frem på trafikkmaskinene.
Lillebjørn Nilsens tekst klinger ekstra godt på stødig vestlandsk.
Fulgte nasjonal sykkelrute 2 og 5, som fører deg fra innlandet til kysten gjennom skog og eng, åkre, gårdsbruk, småbyer og storbyer. Ofte på forlatt landevei, ofte på skogsvei, noen ganger på nesten tilgrodde kjerreveier, og i tettbygde strøk alltid på et imponerende nettverk av raske sykkelveier. Og på ferger som går eller kanskje ikke går på denne tiden av året. Skal legge ut rute ved anledning.
Var forberedt på stiv kuling og styrtregn, men det ble mild bris og opphold, med litt kjølende duskregn av og til. Ingen styrkeprøve, bare dansk hygge.
Og best av alt: Etter min superenkle forskning om syklister og hilsing i gamlelandet, kan jeg med stor glede bekrefte at selv de kvinnelige landeveisrytterne hilser i Danmark. Til og med en som smilte til meg! Det må være det smarte halstørklet mitt i fluo BANG
Nå vel fremme i Frederikshavn. Har funnet meg et varmt venteværelse med varm mat, men ser likevel frem til varm dusj på båten hjem fra jobb
Det er sannelig noen som tar pendlingen på alvor og som ikke skremmes av lang vei til jobb.
Takker
Det var vel å merke bare hjem fra jobb. Skulle gjerne syklet begge veier, men annen reise kom i veien. Og jeg jukset altså og tok båt mellom landene.
Opprinnelig planlagt rute var denne (lenke), men den planen ble torpedert av ferger som viste seg å gå kun på sommerstid (Kulhuse-Sølager og Sjællands Odde-Ebentoft), var til reparasjon (Udbyhøj kabelferge) eller som ikke gikk på kveldstid (Mellerup-Voer). Kombinert med få åpne eller ledige overnattingssteder, fikk jeg dermed ikke syklet rundt Danmarks nese og fine Grenaa.
Turen ble da heller denne (lenke) med Molslinjen til Århus, gjennom det danske høylandet til Randers, og siden langs kysten til Frederikshavn. Det var i grunnen like greit. Mer variert topografi i bondelandet på svimlende 50-100 meters høyde over havet. Jeg hadde ikke forventet å kunne ligge i bukken og suse nedover svingete veier, men det fikk jeg atså. To ganger.
Begge rutene fulgte som nevnt nasjonal sykkelrute 2 og 5 Rutene medfører en liten mengde omveier, og noen ganger snarveier, om det så er på kjerrevei gjennom tilgrodde enger eller over brostein i søvnige småbyer. Når man har funnet rytmen på strake landeveien, kan det virke kontraintuitivt å svinge inn på den ruskete sideveien, men det er der man finner perlene.
He-he, ja litt juks er helt innafor, og virker jo helt nødvendig vist du skulle komme deg hjem til varm dusj. Så foresten ut som en fin trasé, både den du tok og den du ikke tok.
Jeg er forresten ikke så umåtelig glad i høsten, men er enig at måneden har noen bra dager innimellom. Fine bilder igjen (ble litt fristet)
Var en flott tur oppover i nydelig vær! Var helt alene oppe i der, ikke en sjel traff jeg på veien
Hadde tenkt meg en tur til de sveitsiske Jurafjellene neste uke for å slå din førjulsrekord på 830 meter, men omikron satte nettopp en stopper for lenge planlagt jobbreise til Genève
Da må vi se nærmere på den norske fjellheimen.
Sitat: Trond Helge
Hmm, Aurlandsfjellet har vært vinterstengt siden oktober, så ser dårlig ut. Alp d'Zwift teller vel ikke?
Sepeda, du skryter jo av at du har èn sykkel til alt, litt snø stopper deg vel ikke, prøv deg på grus (eller snø), Tronfjell i Alvdal, 1.160 høydemetre (sier min garmin) før du når toppen på 1.666.
Spøk til side, bakken opp fra Krøderen til Bøseter brøytes hele året og må da stige fra 140-150 moh til over 800. Ellers kan du starte på Bromma og sykle opp mot Haglebu, 160 - 850 før det slakker ut og du når 900 omtrent over toppen. Tror forresten det er snøfritt fortsatt, men muligens ørlite surt på vei ned :-)
God tur !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Var en flott tur oppover i nydelig vær! Var helt alene oppe i der, ikke en sjel traff jeg på veien
Hadde tenkt meg en tur til de sveitsiske Jurafjellene neste uke for å slå din førjulsrekord på 830 meter, men omikron satte nettopp en stopper for lenge planlagt jobbreise til Genève
Da må vi se nærmere på den norske fjellheimen.
Sitat: Trond Helge
Hmm, Aurlandsfjellet har vært vinterstengt siden oktober, så ser dårlig ut. Alp d'Zwift teller vel ikke?
Definitivt. Ikke.
Kjipt!
Jeg skal tangere min egen førhjulsrekord med 1200-1300 meter nå til helgen. Får legge ut nytt stemningsbilde tenker jeg!
Moderator må tilgi dobbeltpostering, men mens vi venter på espenpåhjul sin neste førjulshøyderekord, måtte jeg bare dele med landeveissyklistene på racer-forumet dette øyeblikksbildet fra gårsdagens blandeveismorgentur.
He-he, ja helt objektiv er jeg nok ikke, hva gjelder sykkel eller by. Jeg har aldri vært i Bergen i den årstiden vi nå er i, men det ser helt framifrå spør du meg. Jeg føler umiddelbart at byen trenger et besøk av meg nå.
Som YouTube-kanalen min avslører har jeg prøvd å nå Bergen på 2 hjul hele 3 ganger uten å lykkes. Kanskje bør jeg prøve en fjerde gang, på en annen årstid, slik som sun flyer så glimrende gjorde i kulde og snø.
Møter du noen her inne er det mest sannsynlig ingen med 2 bein, eller på 2 hjul, i hvertfall ikke på denne tiden av døgnet.
Holder på med innkjøring av nysykkelen og i dag var både vær og temp på den gode siden. Og da ble det søndagstur som tok litt lengre tid enn beregnet, men det skyldes ikke vanskelige føreforhold. Tvert i mot funket det fint med sommerdekk, både på grus i skauen og på G/S vei siste biten hjem. Har ikke fått montert lys på sykkelen ennå, men hadde heldigvis puttet hodelykta i toptube baggen.
Siste km hjem gikk på opplyst G/S vei og her møtte jeg heller ingen så da la jeg inn 46/11